uit de Disney-studio's Goldeneye vertrouwde James Bond met bekende locaties Arean en Prinsen laten joods amusement herleven 'Das Versprechen' melodrama Von Trotta Visuele vondsten in donker Frans sprookje Jeroen van Merwijk brengt ware cabaret D4 DE STEM UITGIDS Italiaanse Opera Amsterdam in problemen rmët Tim Allen Twee Nederlandse films naar China Famke Janssen is grootste verrassing Verrassing Naadloos DONDERDAG 7 DECEMBER 1995 ■w* Amsterdam (anp) - De Italiaanse Opera Amsterdam verkeert in financiële problemen. Het gezelschap gaf in november tien voorstellingen van Cavalle- ria rusticana/I pagliacci in de Gashouder in Amsterdam, maar die trokken te weinig publiek. Zelfstandig producent Carl Den ker heeft een schuld van zes ton. Hij heeft zijn schuldeisers gevraagd nog even geduld te heb ben. Binnen drie maanden hoopt hij via sponsors en vrienden vrf- doende kapitaal binnen te halen. Cavalleria rusticana/I pagliacci, met onder meer Marco Bakker, was de eerste produktie van de Stichting Italiaanse Opera. Voor mei stond Puccini's Tosca op het programma, maar die produktie zal waarschijnlijk niet in de Gas houder te zien zijn. Voor de eerste produktie kreeg de stichting geen subsidie. De kos ten bedroegen 1,6 miljoen gulden. Bij een gemiddelde zaalbezetting van tweeduizend stoelen zou Denker quitte hebben gespeeld. Van onze frfmredactie Leuk voor jeog en oud de en oud is kerstfilm The Santa Clause, een amusant speelfibtwprookje van de Disney-maatschappij gemaakt door John Pasquin. Speelgoed- verkaper Tim Allen (een populai re Amerikaanse TV-ster) krijgt op een buitengewone manier de rol van kerstman opgedrongen en moet na een droomreis ontdek ken dat hij heel geloofwaardig is in zijn rol, al gelooft hij zelf niet in de man die lij uitbeeldt. De film zet slim en komisch de belevingswereld van het kind en de volwassene tegen elkaar af, speelt fantaetevoi met schijn en werkelijkheid en heeft ook nog iets te vertellen over ouderschap. Tim Allen is een gescheiden vader die een moeizame relatie met zijn zoontje heeft. Kerst avond zal Charlie, die bij zijn moeder woont, bij zijn vader doorbrengen, 's Nachts horen ze gestommel op het dak. Het is de kerstman, die als pa hem betrapt, naar beneden valt. Santa Claus heeft een kaartje op zak waarop staat dat de vinder de kleren van de kerstman moet aantrekken. Charlie haalt zijn vader over om dit te doen en prompt staat de slee met rendieren klaar en vlie gen vader en zoon naar de Noord pool, waar onder de grond de elfen een speelgoedfabriek heb ben. De elfen-hoofdman maakt pa duidelijk dat deze zich aan de clausehet contract, moet houden dat zegt dat wie het pak van de kerstman aan heeft, al diens taken en verantwoordelijkheden moet overnemen. Tim Allen is niet erg enthousiast over zijn nieuwe baan, maar Charlie vindt het prachtig. In de twaalf maanden die volgen, wordt paps heel erg dik en krijgt hij een grote witte baard. Hoe hard hij zich ook verzet, hij houdt het onvermijdelijke niet tegen. Als het weer kerstavond is, zor gen vader en zoon samen met acht rendieren en een speciale elfen-eenheid voor een schitte rend kerstfeest. Tim Allen gaat zo op in zijn rol van kerstman dat niemand meer twijfelt aan het bestaan van Santa Claus. The Santa Clause is met veel fan tasie en kleur vorm gegeven, zodat er visueel ook veel plezier valt te beleven aan de film. Hoog vliegen de kerstman en zoontje Charlie boven de stad in hun ren dierenslee, om hun cadeaus via de schoorstenen te bezorgen. De speelgoedfabriek van de elfen biedt kostelijke verrassingen. 'The Santa Clause' van John Pas quin draait in Cinésol in Breda, Roxy 2 in Breda, Centraal in Geer- truiaenberg, Heuvelpoort 1 in Til burg, De Koning van Engeland in Hulst. Overveen (anp) - In China zijn komend jaar twee Neder landse speelfilms te zien. Sino Universal Co. Ltd heeft de rechten gekocht voor Krima Kerime Noah's Ark van Her- bert Curiel en De vlinder tilt de kat op van Willeke van Ammelrooy. Met de twee films claimt Black Tulip Films de eerste Nederlandse producent sinds jaren te zijn die een aandeel op de immens grote Chinese filmmarkt krijgt. Het con tract biedt de mogelijkheid dat de films ook op de lande lijke televisie in China te zien zullen zijn. Sino Universal is een produk tie- en distibutiebedrijf dat vestigingen heeft in Hong kong en Sjanghai. Beide films waren dit najaar te zien op een festival in Sjanghai. De film van Curiel draait in Nederland nog niet in de bioscopen. Krima, dat in de afgelopen zes jaar enige keren van titel veranderde, ging dit jaar tijdens het festi val in Rotterdam in première. Van onze filmredactie De Duitse ciiseaste Margarethe von Trotta heeft politieke 'vrou- wen'-films gemaakt, waarvan Die Bleierne Heit over RAF-lid Gudrun Enaslin en de band met haar zuster ontroerend gestalte kreeg. De meeste overige, zoals Rosa Luxemburg, bleven steken in goede bedoelingen. In haar nieuwste film Das Versp rechen houdt de Berlijnse muur twee geliefden uiteen gedurende een periode van bijna dertig jaar. Sophie en Konrad raken na de bouw van de muur opgesloten aan de oostkant en willen naar West-Berlijn vluchten. Hun vluchtpoging mislukt gedeelte lijk, omdat Konrad betrapt wordt en achterblijft. Als straf moet hij dienst nemen bij de grensbewaking en wordt op een avond geconfronteerd met Sophie, die aan de andere kant staat, waarbij de tranen rijkelijk vloeien. Zeven jaar later, in 1968, heeft Konrad zich ontwikkeld tot een vooraanstaand wetenschap per. Tijdens een congres in Praag heeft hij in het geheim een afspraak met Sophie. Ze beleven enkele gelukkige dagen, waarna Sophie zwanger is, maar ook weer in het westen. Pas in 1980 ontmoet het paar elkaar weer als Konrad onder het wakend oog van de Oostduitse geheime dienst een westers sym posium bezoekt. Hij ontmoet dan ook voor het eerst zijn zoon. Hoe wel beiden getrouwd, lijden ze nog steeds onder hun onmogelij ke liefde. In Das Versprechen schildert Margarethe von Trotta de ver schillende politieke houdingen en de dramatische dilemma's van haar hoofdpersonen en hun fami lies nogal schematisch af. Ze haalt in haar melodrama allerlei vette clichés van stal om de tegenstellingen tussen Oost en West aan te geven en eindigt met regelrechte valse pathos. 'Das Versprechen' van Margaret he von Trotta draait in Chassé Cinema in Breda. De Amerikaanse TV-ster Tim Allen tussen de kerstmannen in het leuke kerstsprookje 'The Santa Clause'. foto buena vista Door los Kessels Het is de vaste Bond-producent Albert Broccoli toch weer gelukt; James Bond, de charmante Britse geheim agent, is weer terug op het witte doek in Goldeneye, de achttiende Bond-film en de derde die niet gebaseerd is op een boek van Ian Fleming. In de persoon van de Ierse acteur Pierce Brosnan heeft hij een nieuw en tegelijk vertrouwd gezicht gekregen. De aloude, spectaculaire ingre diënten, compleet met gevaarlij ke Russen als de vijand van even corrupte Amerikanen, zijn ook weer aanwezig, alsof de Koude Oorlog nooit is weg geweest. De grootste verrassing is echter het optreden van het Nederlandse fotomodel Famke Janssen als een verraderlijke Russin met fatale benen. Haar orgasmes zijn het minst traditioneel in deze verder op de Bond-traditie voortbordu rende film. In Goldeneye moet Bond weer eens naar Rusland. Uit een Sibe rische fabriek is een kernwapen gestolen door Bonds vroegere vriend Alec (Sean Bean) en diens assistente, de Russin Xenia Ona- topp (Famke Janssen). Alec heeft het voorzien op de Engelse nationale bank in Lon den en wil vanuit Cuba de Britten onder druk zetten. Na een roekeloos tochtje met een tank door St. Petersburg vliegt Bond met de vrouwelijke compu terdeskundige Natalya (Izabella Scorupco) naar Zuid-Amerika om zijn land voor een catastrofe te behoeden. Dit Italiaanse Bond- liefje kan overigens niet in de schaduw staan van onze eigen Famke Janssen. Goldeneye, geregisseerd door Martin Campbell, toont aantrek kelijke, vertrouwde locaties; ondergrondse technische zenuw centra die opgeblazen worden, het Casino van Monte Carlo en het fraaie St. Petersburg waar nu overigens voor het eerst echt gefilmd mocht worden. Ook assistente Miss Moneypenny en Q, de verstrooide uitvinder, keren terug. M, het hoofd van de Britse geheime dienst, is ditmaal echter een vrouw, die de altijd flirtende Bond maar een 'seksis tische dinosaurus' vindt. Het door Tina Turner vertolkte nummer Goldeneye sluit naad loos aan bij de lange lijst Bond- liedjes terwijl de titel zelf ook Van onze filmredactie Vier jaar geleden verrasten Jean-Pierre Jeunet en Mare Caro de filmwereld met Delica tessen, een originele zwarte komedie over de excentrieke bewoners in een bouwval. Het Franse duo lijkt gefasci neerd door puinhopen en verval, want hun tweede film speelt zich ook weer af in een halfver gane, tegelijk futuristische wereld. The city of lost children is een duister sprookje over een oude man, Krank, die op een platform in zee woont. Krank is ziek omdat hij niet kan dromen. Daarom laat hij door zijn hand langers kinderen ontvoeren uit het naburige havenstadje en neemt ze hun dromen af. De film doet denken aan de moderne Franse en Belgische stripverhalen vol futuristische schroothopen, bevolkt door mutanten en andere griezelige creaturen. Het werk van Bilal bij voor beeld. Jeunet en Caro hebben zich dit maal ook laten inspireren door de expressionistische Duitse cinema uit de jaren twintig. Hun film moet het voornamelijk van die bijzondere, onschuldige, visuele vormgeving hebben. 'The city of tost children' van Jeu net en Cairo draait in Chassé Cine ma in Breda. Breda - Chassé Theater, 'Van Merwijk legt het nog één keer uit' door Jeroen van Merwijk. Gezien op 6 december 1995. (Nog te zien op 13 januari 1996 in Oosterhout, 20 maart 1996 in Terneuzen en 5 april 1996 in Etten-Leur.) Door Theo van Drunen Het bestaat nog: het echte caba ret! Jeroen van Merwijk liet dat gisteravond zien in het Chassé Theater te Breda voor een volle kleine zaal. Geen decor, geen rekwisieten, geen flauwekul. Alleen een stoel en een gitaar en een cabaretier met uitstraling. In zijn nieuwe programma 'Van Merwijk legt het nog één keer uit' fietst Jeroen van Merwijk langs allerlei actuele en minder actuele zaken met het motto: 'Ja ja, het is wat.' Dankzij zijn inspanningen is de wereld er heel wat beter uit gaan zien. Hij beweert dat dit pro gramma zijn afscheidstournee vormt (wat hopelijk een grapje is) en kijkt daarom terug op zijn 'schitterende' carrière van twin tig jaar cabaretier. Ook bedankt hij het 'leuke en enthousiaste' Bredase publiek voor al de 'warmte' die hij mocht ontvan gen. Het cynisme druipt er dus langs alle kanten af. Want al het lieve en positieve wordt vooral in de liedjes genadeloos neergesabeld. Die liedjes hebben titels als 'Hst leven is kut', 'Alle m; ten dood' en 'Wat wen groot'. De conferences zi$! raak. 'Iedereen heeft recht op een kind hoor, maar dat recht hoeft toch niet Jan en alkman te gebruiken. Mense» zijn dom, lelijk, sjachrijaig en ongenuan ceerd en katholieken zijn het ergst. Vrouwe* hebben het tegenwoordig moeilijk: ze willen wel acht keer per dag klaarko men.' Hier en daar is het bijna schok kend, zodat enkele mensen de zaal verlaten. Van Merwijk reageert lakoniek: „Vorige keer vertrokken er veel meer en bovendien verf eerder." Toch is Jeroen va* Merwijk niet die harde, cynische man die kost wat kost mensen wil choqueren, zoals sommigen hem wel zien. Dat er een andere kant aan zijn persoonlijkheid zit bewijst hij in liedjes ais 'Breekbare mensen', 'Waarom denk ik niet vaker aan mijn vader' en 'Ik wil de glim lach om je mond zijn.' Een enkele gag was niet nodig geweest. Maar om dat als kritiek op te voeren, grenst te dicht aan muggenzifterij. Jeroen van Mer wijk brengt een schitterende avond cabaret met weinig poes pas. Gewoon die man met zijn gitaar, die liedjes en die praatjes. Niet meer, maar vooral niet minder. En als het liedje oter apartheid (beter bekend van Karin Bloe men, maar Jeseen van Merwijk hrnrfÈRtjeeo va* de niot Jenny Arean en Joost Prinsen laten, geflan keerd door twee jonge artiesten, het vooroorlogs joods amusement herle ven in het prachtige amu sementsprogramma Tip Top, een titel die herin nert aan de naam van een bioscoop in de Amster damse Jodenbreestraat. Op 8 december is dit alom geprezen theaterpro gramma in de Chassé- middenzaal in Breda, op 9 december in De Bussel in Oosterhout. Tip Top is niet alleen een hommage aan een onver getelijk repertoire, maar koppelt dat ook aan de tragische, joodse oorlogs geschiedenis en aan het heden van jonge Neder landers (de Surinaamse Lucretia van der Vloot en de jonge debutant Remco Vrijdag). Tekstschrijver Georg Groot en regisseur Ruut Weissman bedachten hiervoor een bijzondere vorm, met het verhaal van een bejaarde joodse muzi kant, Isidoor Walvis, prachtig gedaan door Joost Prinsen, als lei draad voor herinneringen en conferences. Klassiekers van o.a. Davids, Eduard Jacobs en John ny Jones worden afgewisseld met gezongen en gesproken tek sten van onder anderen Judith Herzberg, Ischa Meijer, Willem Wilmink en George Groot zelf. Jenny Arean is van zeldzame klasse in onder meer het lied Jid dische Mamme en De begrafenis van Manke Nelis. Rijgdraad, het onderhoudende vervolg op het toneelstuk Leed vermaak van Judith Herzberg, is van 12 tot en met 16 december te zien in het Chassé Theater in Bre da. Een lichtvoetige en toch zwaarwegende coproduktie van Toneelgroep Amsterdam en Theater van het Oosten, waarin we kunnen zien hoe het de joodse overlevenden, hun familie en de onderduikouders sinds 1982 is vergaan. We zien de mensen van dertien jaar geleden, gescheiden, her trouwd of met kinderen, in soms sosp-achtige taferelen. Simon (Carol van Herwijnen) verwekte een kind bij een twintig jaar jon gere vrouw, terwijl zijn echtge note Ada (prachig gespeeld door swfeois) in een psychia- teaiGhting zat. Ze weet er genereus mee om te gaan en praat met pijnlijke humor over de oor- Scène uit de voorstelling 'Rijgdraad' van Judith Herzberg, met van links Marjon Brandsma. Van 12 tot en met 16 december in Breda. naar rechts Trudy de Jong, Kitty Courbois en foto eduard coblijn Louis log waar ze het eigenlijk niet meer over wilde hebben. Alleen de jongste generatie wil daar nog bewust over praten. Een groot aantal formidabele acteurs speelt in Rijgdraad, met muzikale inter mezzi van Maurice Horsthuis. Anne Affourtit en Derrick Brown, twee bijzondere dansers, presenteren vanavond het pro gramma 3 keer dans vanuit het hart in het Chassé Theater in Breda. Zelf gaven zij belangrijke choreografen opdracht om nieuw werk voor hen te creëren: Wil liam Forsythe, Itzik Gallili en Amanda Miller. Het zijn ongewone stukken zon der veel echte danspassen, behal ve het stuk van Miller waarin Affourtit prachtig beweegt als een pop in een wonderlijk sprookje. Affourtit won vorig jaar de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfond '79, 'omdat zij de dans in haar ziel en haar lijf heeft.' Zij danste onder meer bij Krisztina de Chatel. Jules Deelder komt op 9 december naar het Chassé Theater in Breda met zijn anar chistische programma Deelder leeft. Dicht- en rijmwerk, kleur rijke verhalen, ruige moppen en muziek van het Trio Me Reet. Veel grofheden van een man die lak heeft aan het doorsnee theaterpubliek, maar steeds meer jeugd aantrekt met zijn provoca ties. Potters Beesten, een prachtige, humoristische familievoorstel ling van Rieks Swarte, wordt vanwege het buitengewone suc ces van een aantal jaren geleden opnieuw opgevoerd. Op 12 december is deze kostelijke speel goedvoorstelling, gebaseerd op de (getekende) dierenverhalen van Beatrix Potter, in de kleine Chassé-zaal in Breda. Vier spe lers, onder wie Swarte zelf, zeu len met bordkartonnen decortjes en manipuleren met aandoenlijke speelgoedbeestjes en creëren ter plekke een steeds wisselend beeld met verrassende trucages. In zijn theaterprogramma Nu geeft Robert Long de voorkeur aan charme en gevoel en heeft hij zijn vroegere venijn goeddeels afgezworen. Op 12 en 13 decem ber komt hij met deze onderhou dende show naar het Bredase Chassé Theater. Engagement met de onderdrukten is een van de belangrijkste thema's in vele fraaie muzikale nummers, bege leid door een vijfmansorkest. Speeltheater Gent, befaamd om zijn fijnzinnige jeugdvoor stellingen, komt zondagmiddag naar de kleine Chassé-zaal in Breda met de beeldende en ver halende dansvoorstelling Char lotte. De inhoud is gebaseerd op een historische anecdote rond een1 prinses die noodgedwongen een nacht op een biljarttafel moest doorbrengen toen bleek dat haar nieuwe paleis in Mexico te smerig was. Anne-Wil Blankers en Gees Linnebank spelen in Chin-Chin soms ontroerend een stijve Engelse en een temperamentvolle Italiaan, die een afspraak maken in een hotel om te bespreken hoe zij om zullen gaan met het over bekend aandoet. De James Bond van Pierce Bros nan is opnieuw een ouderwetse charmeur en versierder. Een goed uitziende, enigszins tengere acteur, die geen uitge sproken persoonlijkheid uits traalt en ook iets afstandelijks behoudt. Actieliefhebbers moeten bij Gol deneye beslist geen keihard Ame rikaans geweld verwachten. De film wil daar ook bewust niet mee concurreren. Toch zit er vol doende vuurwerk in. De dolle beginscène hakt er fors in en het slopende tanktochtje door de straten van St. Petersburg is bij zonder komisch opgebouwd. 'Goldeneye' van Martin Campbell en Albert Broccoli draait in Grand in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Midi in Tilburg, De Koning van Enge land in Hulst. spel van hun twee echtgenoten. Beiden zijn door eenzaam heid aan de drank en voelen zich aange trokken tot elkaar in deze wat gedateerde tragi-komedie uit 1959 van Franpois Billetdoux. Op 13 december is deze voorstelling van Het Nationale Toneel (regie Ger Thijs) in De Maagd in Bergen op Zoom. Hidde Maas speelt morgenavond De Val van Albert Camus in De Nobelaer in Etten- Leur. Een monoloog van een aan lager wal geraakte, voormalig advocaat en berucht verleider, die nu levend tussen de hoe ren en misdadigers op een kamer boete doet voor zijn misstappen. Een voorstelling van het Haarlems Toneel. De soms hartvero- verende, hoewel niet altijd overtuigende Surinaamse musical Faya staat vanavond in De Bussel in Oos terhout. Stanley Burleson schit tert als zanger/danser/acteur in een compleet Surinaams ensem ble. Een Romeo Julia-verhaal tegen de achtergrond van de staatsgreep van Desi Bouterse. De Rotterdamse Dansgroep geeft op 13 december een voor stelling in De Bussel in Ooster hout van Composition for Dan cers and Color van de Newyorkse Nederlander en vaste gastchore- ograaf, Ton Simons. Handelingen worden door het toeval bepaald in deze moderne bewegingsana lyse. De grote acteur Lou Landré speelt morgenavond in De Kring in Roosendaal de indringende Beckett-tekst Gezelschap. Over een man die alleen in een donkere kamer luistert naar een stem waarvan hij niet weet voor wie die bedoeld is. John Buijsman (uit het voor programma van Waardenberg De Jong) komt op 12 december naar De Kring in Roosendaal met zijn eigen programma Dodo, waarin hij muzikaal wordt ondersteund door saxofonist Keimpke de Jong. Slapstick en verstilling, banaliteit en schoon heid dienen samen te gaan. In de spannende, geestige en i uitziende Disney-tekenfilm Potah» tas wordt een iSe eeuws iódiarT prinsesje verliefd op een blanke kn» nist. (Casino 1 en 3 in Breda, Roxy,, Cinemactueel in Bergen op iL, Centraal in Geertruidenberg, cit^ Roosendaal, De Koning van EngeL in Hulst) Leuk voor jong en oud is Lans u de koningin van Esmée Lammen Een meisje fantaseert dat ze ia paleis van een koningin (Monique van der Ven) leert schaken met levend, schaakstukken. (Mignon in Breda) tsabelle Adjani speelt de dochter van de sluwe Catherine de Medici, die 1572 zesduizend protestanten laat afslachten in het huiveringwekkende maar schitterende koningsdrama la Reine Margot van Patrice Chértau (Cinésol 1 in Breda) In de voortreffelijke thriller Seven van David Fincher worden twee rechercheurs geconfronteerd met gruwelijk daden van een bijbels geins- pireerdé seriemoordenaar. (Casino 1 en 2 in Breda, Roxy in Bergen i Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Sandra Bullock speelt in de cybers- pace-thriller The Net van Irwin Win kier een computer-expert, die verwik keld raakt in een gevaarlijk computer- misdaadschandaal. (Cinésol 1 in Bre da) In de sf-horrorfilm Species van Roger Donaldson verandert een kunstmatig gekweekt meisje in een beeldschone vrouw (Natasha Henstridge) die dood en verderf zaait. (City in Roosendaal] in de filmkomedie Nine Months moet Hugh Grant negen maanden wennen aan de gedachte dat rijn vriendin (Julianna Moore) een big ter wereld zal brengen. (Cinésol 2 in Breda) In het imposante docu-drama Apollo t3 van Ron Howard gaan we t naar de bijna fatale vlucht van gelijknamige ruimteraket in 1970 met Tom Hanks als astronaut James Ml (Casino 2 in Breda) Meryl Streep (44) en Clint Eastwioi (65) spelen in The bridges of Madis on County ontroerend een getrouw de vrouw en een fotograaf die m slechts vier dagen haar geliefde is. (Casino 4 in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning i Engeland in Hukt) Waterworld, het cceaanspektakil van en met Kevin Costner, blijft nog ie Mignon in Breda. In Something to talk about van I» se Maflstrom worden de huwelijkspm blemen van een plattelandfamibe met Julia Roberts als bedrogen echt genote, romantisch opgelost. (Dl Koning van Engeland in Hulst) Leedvermaak is een schitteren*, lichtvoetige verfilming door fm Weisz van het gelijknamige toneel stuk van Judith Herzberg over detrau- ma's van een joodse familie. (Chassé Cinema in Breda) In Between the devil and the deep blue sea van Marron Hénsel is dt vriendschap tussen een vroegwijs Chi nees zwerfmeisje en een depressie* zeeman mooi verstild maar niet Hit- roerend getroffen. (Chassé Cinemain Breda) Filmtheater Oosterhout (Stotjeweid 15) vertoont dit weekeinde drie file van Reman Polanski. Morgenavsni Een mes in het water, zijn Nu debuut uit 1962 over wisselen* (thrillerachtige) machtsverhouding* tussen twee mannen en een vreuwog een zeiljacht. Zaterdag: RepuWw met Catherine Deneuve ais e* gestoord meisje dat langzaam wart zinnig wordt. Zondag: Rosemary's Baby, de salt nische thriller waarin de zwanger' Mia Farrow het slachtoffer lijkt een duivels complot. Mystery Train, het grappige vijfli van Jim Jarmusch over bizarre wt*' vallen in het Memphis van na M draait zondag (21.30 uur) in De vard in Breda. Roma, Cittè Aperta werd dov Roberto Rosselini in 1945 opgenoiM* in de stukgeschoten straten van I» nog maar net bevrijde Rome en f' telt het verhaal van een verzetsstrijd en zijn pro-Duitse vriendin. De ff luidde het Italiaans neo-realisme Maandagavond in Chassé Cinema Breda. Antonia van Marleen Gorris is«* allegorisch vrouwensprookje over f" generaties onafhankelijke vrouw*1, met Willeke van Ammelrooy eigengereide oermoeder. (f Theater in Oostburg) Filmhuis Roosendaal (De Kring)* toont vanavond The Horse Thiet 1985 van de Chinese regisseur n Zhuangzhuang (The Blue K/t«) imposant, bijna zwijgend bee haal over een Tibetaanse paarffi die met vrouw en kind uit de wordt gestoten. Filmclub Cinema Paradiso dtjjjj maandag in Cinemactueel in wL op Zoom het schitterende w) Kaos van de Italiaanse broersls en in City in Roosendaal Pans, van Wlm Wenders. Dinsdag in Cinemactueel en ww dag in City: J'enbrasse pas met Kppe Nonet,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 30