uit
de Disney-studio's
Goldeneye vertrouwde James
Bond met bekende locaties
Arean en Prinsen laten joods amusement herleven
'Das Versprechen'
melodrama Von Trotta
Visuele vondsten in
donker Frans sprookje
Jeroen van Merwijk
brengt ware cabaret
D4
DE STEM
UITGIDS
Italiaanse
Opera Amsterdam
in problemen
rmët Tim Allen
Twee Nederlandse
films naar China
Famke Janssen is grootste verrassing
Verrassing
Naadloos
DONDERDAG 7 DECEMBER 1995
■w*
Amsterdam (anp) - De Italiaanse
Opera Amsterdam verkeert in
financiële problemen.
Het gezelschap gaf in november
tien voorstellingen van Cavalle-
ria rusticana/I pagliacci in de
Gashouder in Amsterdam, maar
die trokken te weinig publiek.
Zelfstandig producent Carl Den
ker heeft een schuld van zes ton.
Hij heeft zijn schuldeisers
gevraagd nog even geduld te heb
ben.
Binnen drie maanden hoopt hij
via sponsors en vrienden vrf-
doende kapitaal binnen te halen.
Cavalleria rusticana/I pagliacci,
met onder meer Marco Bakker,
was de eerste produktie van de
Stichting Italiaanse Opera. Voor
mei stond Puccini's Tosca op het
programma, maar die produktie
zal waarschijnlijk niet in de Gas
houder te zien zijn.
Voor de eerste produktie kreeg de
stichting geen subsidie. De kos
ten bedroegen 1,6 miljoen gulden.
Bij een gemiddelde zaalbezetting
van tweeduizend stoelen zou
Denker quitte hebben gespeeld.
Van onze frfmredactie
Leuk voor jeog en oud
de
en oud is
kerstfilm The Santa Clause, een
amusant speelfibtwprookje van
de Disney-maatschappij gemaakt
door John Pasquin. Speelgoed-
verkaper Tim Allen (een populai
re Amerikaanse TV-ster) krijgt
op een buitengewone manier de
rol van kerstman opgedrongen en
moet na een droomreis ontdek
ken dat hij heel geloofwaardig is
in zijn rol, al gelooft hij zelf niet
in de man die lij uitbeeldt.
De film zet slim en komisch de
belevingswereld van het kind en
de volwassene tegen elkaar af,
speelt fantaetevoi met schijn en
werkelijkheid en heeft ook nog
iets te vertellen over ouderschap.
Tim Allen is een gescheiden
vader die een moeizame relatie
met zijn zoontje heeft. Kerst
avond zal Charlie, die bij zijn
moeder woont, bij zijn vader
doorbrengen, 's Nachts horen ze
gestommel op het dak. Het is de
kerstman, die als pa hem betrapt,
naar beneden valt. Santa Claus
heeft een kaartje op zak waarop
staat dat de vinder de kleren van
de kerstman moet aantrekken.
Charlie haalt zijn vader over om
dit te doen en prompt staat de
slee met rendieren klaar en vlie
gen vader en zoon naar de Noord
pool, waar onder de grond de
elfen een speelgoedfabriek heb
ben.
De elfen-hoofdman maakt pa
duidelijk dat deze zich aan de
clausehet contract, moet houden
dat zegt dat wie het pak van de
kerstman aan heeft, al diens
taken en verantwoordelijkheden
moet overnemen. Tim Allen is
niet erg enthousiast over zijn
nieuwe baan, maar Charlie vindt
het prachtig.
In de twaalf maanden die volgen,
wordt paps heel erg dik en krijgt
hij een grote witte baard. Hoe
hard hij zich ook verzet, hij houdt
het onvermijdelijke niet tegen.
Als het weer kerstavond is, zor
gen vader en zoon samen met
acht rendieren en een speciale
elfen-eenheid voor een schitte
rend kerstfeest. Tim Allen gaat zo
op in zijn rol van kerstman dat
niemand meer twijfelt aan het
bestaan van Santa Claus.
The Santa Clause is met veel fan
tasie en kleur vorm gegeven,
zodat er visueel ook veel plezier
valt te beleven aan de film. Hoog
vliegen de kerstman en zoontje
Charlie boven de stad in hun ren
dierenslee, om hun cadeaus via
de schoorstenen te bezorgen. De
speelgoedfabriek van de elfen
biedt kostelijke verrassingen.
'The Santa Clause' van John Pas
quin draait in Cinésol in Breda,
Roxy 2 in Breda, Centraal in Geer-
truiaenberg, Heuvelpoort 1 in Til
burg, De Koning van Engeland in
Hulst.
Overveen (anp) - In China
zijn komend jaar twee Neder
landse speelfilms te zien. Sino
Universal Co. Ltd heeft de
rechten gekocht voor Krima
Kerime Noah's Ark van Her-
bert Curiel en De vlinder tilt
de kat op van Willeke van
Ammelrooy.
Met de twee films claimt
Black Tulip Films de eerste
Nederlandse producent sinds
jaren te zijn die een aandeel
op de immens grote Chinese
filmmarkt krijgt. Het con
tract biedt de mogelijkheid
dat de films ook op de lande
lijke televisie in China te zien
zullen zijn.
Sino Universal is een produk
tie- en distibutiebedrijf dat
vestigingen heeft in Hong
kong en Sjanghai.
Beide films waren dit najaar
te zien op een festival in
Sjanghai. De film van Curiel
draait in Nederland nog niet
in de bioscopen. Krima, dat in
de afgelopen zes jaar enige
keren van titel veranderde,
ging dit jaar tijdens het festi
val in Rotterdam in première.
Van onze filmredactie
De Duitse ciiseaste Margarethe
von Trotta heeft politieke 'vrou-
wen'-films gemaakt, waarvan
Die Bleierne Heit over RAF-lid
Gudrun Enaslin en de band met
haar zuster ontroerend gestalte
kreeg. De meeste overige, zoals
Rosa Luxemburg, bleven steken
in goede bedoelingen.
In haar nieuwste film Das Versp
rechen houdt de Berlijnse muur
twee geliefden uiteen gedurende
een periode van bijna dertig jaar.
Sophie en Konrad raken na de
bouw van de muur opgesloten
aan de oostkant en willen naar
West-Berlijn vluchten. Hun
vluchtpoging mislukt gedeelte
lijk, omdat Konrad betrapt wordt
en achterblijft.
Als straf moet hij dienst nemen
bij de grensbewaking en wordt
op een avond geconfronteerd met
Sophie, die aan de andere kant
staat, waarbij de tranen rijkelijk
vloeien. Zeven jaar later, in 1968,
heeft Konrad zich ontwikkeld tot
een vooraanstaand wetenschap
per. Tijdens een congres in Praag
heeft hij in het geheim een
afspraak met Sophie. Ze beleven
enkele gelukkige dagen, waarna
Sophie zwanger is, maar ook
weer in het westen.
Pas in 1980 ontmoet het paar
elkaar weer als Konrad onder het
wakend oog van de Oostduitse
geheime dienst een westers sym
posium bezoekt. Hij ontmoet dan
ook voor het eerst zijn zoon. Hoe
wel beiden getrouwd, lijden ze
nog steeds onder hun onmogelij
ke liefde.
In Das Versprechen schildert
Margarethe von Trotta de ver
schillende politieke houdingen en
de dramatische dilemma's van
haar hoofdpersonen en hun fami
lies nogal schematisch af. Ze
haalt in haar melodrama allerlei
vette clichés van stal om de
tegenstellingen tussen Oost en
West aan te geven en eindigt met
regelrechte valse pathos.
'Das Versprechen' van Margaret
he von Trotta draait in Chassé
Cinema in Breda.
De Amerikaanse TV-ster Tim Allen tussen de kerstmannen in het leuke kerstsprookje 'The Santa
Clause'. foto buena vista
Door los Kessels
Het is de vaste Bond-producent
Albert Broccoli toch weer gelukt;
James Bond, de charmante Britse
geheim agent, is weer terug op
het witte doek in Goldeneye, de
achttiende Bond-film en de derde
die niet gebaseerd is op een boek
van Ian Fleming.
In de persoon van de Ierse acteur
Pierce Brosnan heeft hij een
nieuw en tegelijk vertrouwd
gezicht gekregen.
De aloude, spectaculaire ingre
diënten, compleet met gevaarlij
ke Russen als de vijand van even
corrupte Amerikanen, zijn ook
weer aanwezig, alsof de Koude
Oorlog nooit is weg geweest. De
grootste verrassing is echter het
optreden van het Nederlandse
fotomodel Famke Janssen als een
verraderlijke Russin met fatale
benen. Haar orgasmes zijn het
minst traditioneel in deze verder
op de Bond-traditie voortbordu
rende film.
In Goldeneye moet Bond weer
eens naar Rusland. Uit een Sibe
rische fabriek is een kernwapen
gestolen door Bonds vroegere
vriend Alec (Sean Bean) en diens
assistente, de Russin Xenia Ona-
topp (Famke Janssen).
Alec heeft het voorzien op de
Engelse nationale bank in Lon
den en wil vanuit Cuba de Britten
onder druk zetten.
Na een roekeloos tochtje met een
tank door St. Petersburg vliegt
Bond met de vrouwelijke compu
terdeskundige Natalya (Izabella
Scorupco) naar Zuid-Amerika
om zijn land voor een catastrofe
te behoeden. Dit Italiaanse Bond-
liefje kan overigens niet in de
schaduw staan van onze eigen
Famke Janssen.
Goldeneye, geregisseerd door
Martin Campbell, toont aantrek
kelijke, vertrouwde locaties;
ondergrondse technische zenuw
centra die opgeblazen worden,
het Casino van Monte Carlo en
het fraaie St. Petersburg waar nu
overigens voor het eerst echt
gefilmd mocht worden.
Ook assistente Miss Moneypenny
en Q, de verstrooide uitvinder,
keren terug. M, het hoofd van de
Britse geheime dienst, is ditmaal
echter een vrouw, die de altijd
flirtende Bond maar een 'seksis
tische dinosaurus' vindt.
Het door Tina Turner vertolkte
nummer Goldeneye sluit naad
loos aan bij de lange lijst Bond-
liedjes terwijl de titel zelf ook
Van onze filmredactie
Vier jaar geleden verrasten
Jean-Pierre Jeunet en Mare
Caro de filmwereld met Delica
tessen, een originele zwarte
komedie over de excentrieke
bewoners in een bouwval.
Het Franse duo lijkt gefasci
neerd door puinhopen en verval,
want hun tweede film speelt
zich ook weer af in een halfver
gane, tegelijk futuristische
wereld. The city of lost children
is een duister sprookje over een
oude man, Krank, die op een
platform in zee woont.
Krank is ziek omdat hij niet kan
dromen.
Daarom laat hij door zijn hand
langers kinderen ontvoeren uit
het naburige havenstadje en
neemt ze hun dromen af.
De film doet denken aan de
moderne Franse en Belgische
stripverhalen vol futuristische
schroothopen, bevolkt door
mutanten en andere griezelige
creaturen.
Het werk van Bilal bij voor
beeld.
Jeunet en Caro hebben zich dit
maal ook laten inspireren door
de expressionistische Duitse
cinema uit de jaren twintig. Hun
film moet het voornamelijk van
die bijzondere, onschuldige,
visuele vormgeving hebben.
'The city of tost children' van Jeu
net en Cairo draait in Chassé Cine
ma in Breda.
Breda - Chassé Theater, 'Van
Merwijk legt het nog één keer
uit' door Jeroen van Merwijk.
Gezien op 6 december 1995.
(Nog te zien op 13 januari 1996
in Oosterhout, 20 maart 1996
in Terneuzen en 5 april 1996 in
Etten-Leur.)
Door Theo van Drunen
Het bestaat nog: het echte caba
ret! Jeroen van Merwijk liet dat
gisteravond zien in het Chassé
Theater te Breda voor een volle
kleine zaal. Geen decor, geen
rekwisieten, geen flauwekul.
Alleen een stoel en een gitaar en
een cabaretier met uitstraling.
In zijn nieuwe programma 'Van
Merwijk legt het nog één keer
uit' fietst Jeroen van Merwijk
langs allerlei actuele en minder
actuele zaken met het motto: 'Ja
ja, het is wat.'
Dankzij zijn inspanningen is de
wereld er heel wat beter uit gaan
zien. Hij beweert dat dit pro
gramma zijn afscheidstournee
vormt (wat hopelijk een grapje
is) en kijkt daarom terug op zijn
'schitterende' carrière van twin
tig jaar cabaretier. Ook bedankt
hij het 'leuke en enthousiaste'
Bredase publiek voor al de
'warmte' die hij mocht ontvan
gen.
Het cynisme druipt er dus langs
alle kanten af. Want al het lieve
en positieve wordt vooral in de
liedjes genadeloos neergesabeld.
Die liedjes hebben titels als 'Hst
leven is kut', 'Alle m;
ten dood' en 'Wat
wen groot'.
De conferences zi$!
raak. 'Iedereen heeft recht op
een kind hoor, maar dat recht
hoeft toch niet Jan en alkman te
gebruiken. Mense» zijn dom,
lelijk, sjachrijaig en ongenuan
ceerd en katholieken zijn het
ergst. Vrouwe* hebben het
tegenwoordig moeilijk: ze willen
wel acht keer per dag klaarko
men.'
Hier en daar is het bijna schok
kend, zodat enkele mensen de
zaal verlaten. Van Merwijk
reageert lakoniek: „Vorige keer
vertrokken er veel meer en
bovendien verf eerder."
Toch is Jeroen va* Merwijk niet
die harde, cynische man die kost
wat kost mensen wil choqueren,
zoals sommigen hem wel zien.
Dat er een andere kant aan zijn
persoonlijkheid zit bewijst hij in
liedjes ais 'Breekbare mensen',
'Waarom denk ik niet vaker aan
mijn vader' en 'Ik wil de glim
lach om je mond zijn.'
Een enkele gag was niet nodig
geweest. Maar om dat als kritiek
op te voeren, grenst te dicht aan
muggenzifterij. Jeroen van Mer
wijk brengt een schitterende
avond cabaret met weinig poes
pas.
Gewoon die man met zijn gitaar,
die liedjes en die praatjes. Niet
meer, maar vooral niet minder.
En als het liedje oter apartheid
(beter bekend van Karin Bloe
men, maar Jeseen van Merwijk
hrnrfÈRtjeeo va* de
niot
Jenny Arean en Joost
Prinsen laten, geflan
keerd door twee jonge
artiesten, het vooroorlogs
joods amusement herle
ven in het prachtige amu
sementsprogramma Tip
Top, een titel die herin
nert aan de naam van een
bioscoop in de Amster
damse Jodenbreestraat.
Op 8 december is dit alom
geprezen theaterpro
gramma in de Chassé-
middenzaal in Breda, op 9
december in De Bussel in
Oosterhout.
Tip Top is niet alleen een
hommage aan een onver
getelijk repertoire, maar
koppelt dat ook aan de
tragische, joodse oorlogs
geschiedenis en aan het
heden van jonge Neder
landers (de Surinaamse
Lucretia van der Vloot en
de jonge debutant Remco
Vrijdag).
Tekstschrijver Georg
Groot en regisseur Ruut
Weissman bedachten
hiervoor een bijzondere
vorm, met het verhaal van
een bejaarde joodse muzi
kant, Isidoor Walvis,
prachtig gedaan door
Joost Prinsen, als lei
draad voor herinneringen
en conferences.
Klassiekers van o.a.
Davids, Eduard Jacobs en John
ny Jones worden afgewisseld
met gezongen en gesproken tek
sten van onder anderen Judith
Herzberg, Ischa Meijer, Willem
Wilmink en George Groot zelf.
Jenny Arean is van zeldzame
klasse in onder meer het lied Jid
dische Mamme en De begrafenis
van Manke Nelis.
Rijgdraad, het onderhoudende
vervolg op het toneelstuk Leed
vermaak van Judith Herzberg, is
van 12 tot en met 16 december te
zien in het Chassé Theater in Bre
da. Een lichtvoetige en toch
zwaarwegende coproduktie van
Toneelgroep Amsterdam en
Theater van het Oosten, waarin
we kunnen zien hoe het de joodse
overlevenden, hun familie en de
onderduikouders sinds 1982 is
vergaan.
We zien de mensen van dertien
jaar geleden, gescheiden, her
trouwd of met kinderen, in soms
sosp-achtige taferelen. Simon
(Carol van Herwijnen) verwekte
een kind bij een twintig jaar jon
gere vrouw, terwijl zijn echtge
note Ada (prachig gespeeld door
swfeois) in een psychia-
teaiGhting zat. Ze weet er
genereus mee om te gaan en praat
met pijnlijke humor over de oor-
Scène uit de voorstelling 'Rijgdraad' van Judith Herzberg, met van links
Marjon Brandsma. Van 12 tot en met 16 december in Breda.
naar rechts Trudy de Jong, Kitty Courbois en
foto eduard coblijn
Louis
log waar ze het eigenlijk niet
meer over wilde hebben. Alleen
de jongste generatie wil daar nog
bewust over praten. Een groot
aantal formidabele acteurs speelt
in Rijgdraad, met muzikale inter
mezzi van Maurice Horsthuis.
Anne Affourtit en Derrick
Brown, twee bijzondere dansers,
presenteren vanavond het pro
gramma 3 keer dans vanuit het
hart in het Chassé Theater in
Breda. Zelf gaven zij belangrijke
choreografen opdracht om nieuw
werk voor hen te creëren: Wil
liam Forsythe, Itzik Gallili en
Amanda Miller.
Het zijn ongewone stukken zon
der veel echte danspassen, behal
ve het stuk van Miller waarin
Affourtit prachtig beweegt als
een pop in een wonderlijk
sprookje. Affourtit won vorig
jaar de Prijs van Verdienste van
Stichting Dansersfond '79,
'omdat zij de dans in haar ziel en
haar lijf heeft.' Zij danste onder
meer bij Krisztina de Chatel.
Jules Deelder komt op 9
december naar het Chassé
Theater in Breda met zijn anar
chistische programma Deelder
leeft. Dicht- en rijmwerk, kleur
rijke verhalen, ruige moppen en
muziek van het Trio Me Reet.
Veel grofheden van een man die
lak heeft aan het doorsnee
theaterpubliek, maar steeds meer
jeugd aantrekt met zijn provoca
ties.
Potters Beesten, een prachtige,
humoristische familievoorstel
ling van Rieks Swarte, wordt
vanwege het buitengewone suc
ces van een aantal jaren geleden
opnieuw opgevoerd. Op 12
december is deze kostelijke speel
goedvoorstelling, gebaseerd op
de (getekende) dierenverhalen
van Beatrix Potter, in de kleine
Chassé-zaal in Breda. Vier spe
lers, onder wie Swarte zelf, zeu
len met bordkartonnen decortjes
en manipuleren met aandoenlijke
speelgoedbeestjes en creëren ter
plekke een steeds wisselend beeld
met verrassende trucages.
In zijn theaterprogramma Nu
geeft Robert Long de voorkeur
aan charme en gevoel en heeft hij
zijn vroegere venijn goeddeels
afgezworen. Op 12 en 13 decem
ber komt hij met deze onderhou
dende show naar het Bredase
Chassé Theater. Engagement met
de onderdrukten is een van de
belangrijkste thema's in vele
fraaie muzikale nummers, bege
leid door een vijfmansorkest.
Speeltheater Gent, befaamd
om zijn fijnzinnige jeugdvoor
stellingen, komt zondagmiddag
naar de kleine Chassé-zaal in
Breda met de beeldende en ver
halende dansvoorstelling Char
lotte. De inhoud is gebaseerd op
een historische anecdote rond een1
prinses die noodgedwongen een
nacht op een biljarttafel moest
doorbrengen toen bleek dat haar
nieuwe paleis in Mexico te smerig
was.
Anne-Wil Blankers en Gees
Linnebank spelen in Chin-Chin
soms ontroerend een stijve
Engelse en een temperamentvolle
Italiaan, die een afspraak maken
in een hotel om te bespreken hoe
zij om zullen gaan met het over
bekend aandoet.
De James Bond van Pierce Bros
nan is opnieuw een ouderwetse
charmeur en versierder.
Een goed uitziende, enigszins
tengere acteur, die geen uitge
sproken persoonlijkheid uits
traalt en ook iets afstandelijks
behoudt.
Actieliefhebbers moeten bij Gol
deneye beslist geen keihard Ame
rikaans geweld verwachten. De
film wil daar ook bewust niet
mee concurreren. Toch zit er vol
doende vuurwerk in. De dolle
beginscène hakt er fors in en het
slopende tanktochtje door de
straten van St. Petersburg is bij
zonder komisch opgebouwd.
'Goldeneye' van Martin Campbell
en Albert Broccoli draait in Grand
in Breda, Cinemactueel in Bergen
op Zoom, City in Roosendaal, Midi
in Tilburg, De Koning van Enge
land in Hulst.
spel van hun twee
echtgenoten. Beiden
zijn door eenzaam
heid aan de drank en
voelen zich aange
trokken tot elkaar in
deze wat gedateerde
tragi-komedie uit
1959 van Franpois
Billetdoux. Op 13
december is deze
voorstelling van Het
Nationale Toneel
(regie Ger Thijs) in De
Maagd in Bergen op
Zoom.
Hidde Maas speelt
morgenavond De Val
van Albert Camus in
De Nobelaer in Etten-
Leur. Een monoloog
van een aan lager wal
geraakte, voormalig
advocaat en berucht
verleider, die nu
levend tussen de hoe
ren en misdadigers op
een kamer boete doet
voor zijn misstappen.
Een voorstelling van
het Haarlems Toneel.
De soms hartvero-
verende, hoewel niet
altijd overtuigende
Surinaamse musical
Faya staat vanavond
in De Bussel in Oos
terhout. Stanley Burleson schit
tert als zanger/danser/acteur in
een compleet Surinaams ensem
ble. Een Romeo Julia-verhaal
tegen de achtergrond van de
staatsgreep van Desi Bouterse.
De Rotterdamse Dansgroep
geeft op 13 december een voor
stelling in De Bussel in Ooster
hout van Composition for Dan
cers and Color van de Newyorkse
Nederlander en vaste gastchore-
ograaf, Ton Simons. Handelingen
worden door het toeval bepaald
in deze moderne bewegingsana
lyse.
De grote acteur Lou Landré
speelt morgenavond in De Kring
in Roosendaal de indringende
Beckett-tekst Gezelschap. Over
een man die alleen in een donkere
kamer luistert naar een stem
waarvan hij niet weet voor wie
die bedoeld is.
John Buijsman (uit het voor
programma van Waardenberg
De Jong) komt op 12 december
naar De Kring in Roosendaal met
zijn eigen programma Dodo,
waarin hij muzikaal wordt
ondersteund door saxofonist
Keimpke de Jong. Slapstick en
verstilling, banaliteit en schoon
heid dienen samen te gaan.
In de spannende, geestige en i
uitziende Disney-tekenfilm Potah»
tas wordt een iSe eeuws iódiarT
prinsesje verliefd op een blanke kn»
nist. (Casino 1 en 3 in Breda, Roxy,,
Cinemactueel in Bergen op iL,
Centraal in Geertruidenberg, cit^
Roosendaal, De Koning van EngeL
in Hulst)
Leuk voor jong en oud is Lans u
de koningin van Esmée Lammen
Een meisje fantaseert dat ze ia
paleis van een koningin (Monique van
der Ven) leert schaken met levend,
schaakstukken. (Mignon in Breda)
tsabelle Adjani speelt de dochter van
de sluwe Catherine de Medici, die
1572 zesduizend protestanten laat
afslachten in het huiveringwekkende
maar schitterende koningsdrama la
Reine Margot van Patrice Chértau
(Cinésol 1 in Breda)
In de voortreffelijke thriller Seven
van David Fincher worden twee
rechercheurs geconfronteerd met
gruwelijk daden van een bijbels geins-
pireerdé seriemoordenaar. (Casino 1
en 2 in Breda, Roxy in Bergen i
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Sandra Bullock speelt in de cybers-
pace-thriller The Net van Irwin Win
kier een computer-expert, die verwik
keld raakt in een gevaarlijk computer-
misdaadschandaal. (Cinésol 1 in Bre
da)
In de sf-horrorfilm Species van Roger
Donaldson verandert een kunstmatig
gekweekt meisje in een beeldschone
vrouw (Natasha Henstridge) die dood
en verderf zaait. (City in Roosendaal]
in de filmkomedie Nine Months
moet Hugh Grant negen maanden
wennen aan de gedachte dat rijn
vriendin (Julianna Moore) een big
ter wereld zal brengen. (Cinésol 2 in
Breda)
In het imposante docu-drama Apollo
t3 van Ron Howard gaan we t
naar de bijna fatale vlucht van
gelijknamige ruimteraket in 1970 met
Tom Hanks als astronaut James Ml
(Casino 2 in Breda)
Meryl Streep (44) en Clint Eastwioi
(65) spelen in The bridges of Madis
on County ontroerend een getrouw
de vrouw en een fotograaf die m
slechts vier dagen haar geliefde is.
(Casino 4 in Breda, Cinemactueel in
Bergen op Zoom, De Koning i
Engeland in Hukt)
Waterworld, het cceaanspektakil
van en met Kevin Costner, blijft nog ie
Mignon in Breda.
In Something to talk about van I»
se Maflstrom worden de huwelijkspm
blemen van een plattelandfamibe
met Julia Roberts als bedrogen echt
genote, romantisch opgelost. (Dl
Koning van Engeland in Hulst)
Leedvermaak is een schitteren*,
lichtvoetige verfilming door fm
Weisz van het gelijknamige toneel
stuk van Judith Herzberg over detrau-
ma's van een joodse familie. (Chassé
Cinema in Breda)
In Between the devil and the deep
blue sea van Marron Hénsel is dt
vriendschap tussen een vroegwijs Chi
nees zwerfmeisje en een depressie*
zeeman mooi verstild maar niet Hit-
roerend getroffen. (Chassé Cinemain
Breda)
Filmtheater Oosterhout (Stotjeweid
15) vertoont dit weekeinde drie file
van Reman Polanski. Morgenavsni
Een mes in het water, zijn Nu
debuut uit 1962 over wisselen*
(thrillerachtige) machtsverhouding*
tussen twee mannen en een vreuwog
een zeiljacht. Zaterdag: RepuWw
met Catherine Deneuve ais e*
gestoord meisje dat langzaam wart
zinnig wordt.
Zondag: Rosemary's Baby, de salt
nische thriller waarin de zwanger'
Mia Farrow het slachtoffer lijkt
een duivels complot.
Mystery Train, het grappige vijfli
van Jim Jarmusch over bizarre wt*'
vallen in het Memphis van na M
draait zondag (21.30 uur) in De
vard in Breda.
Roma, Cittè Aperta werd dov
Roberto Rosselini in 1945 opgenoiM*
in de stukgeschoten straten van I»
nog maar net bevrijde Rome en f'
telt het verhaal van een verzetsstrijd
en zijn pro-Duitse vriendin. De ff
luidde het Italiaans neo-realisme
Maandagavond in Chassé Cinema
Breda.
Antonia van Marleen Gorris is«*
allegorisch vrouwensprookje over f"
generaties onafhankelijke vrouw*1,
met Willeke van Ammelrooy
eigengereide oermoeder. (f
Theater in Oostburg)
Filmhuis Roosendaal (De Kring)*
toont vanavond The Horse Thiet
1985 van de Chinese regisseur n
Zhuangzhuang (The Blue K/t«)
imposant, bijna zwijgend bee
haal over een Tibetaanse paarffi
die met vrouw en kind uit de
wordt gestoten.
Filmclub Cinema Paradiso dtjjjj
maandag in Cinemactueel in wL
op Zoom het schitterende w)
Kaos van de Italiaanse broersls
en in City in Roosendaal Pans,
van Wlm Wenders.
Dinsdag in Cinemactueel en ww
dag in City: J'enbrasse pas met
Kppe Nonet,