)ESTEM 'Eindelijk Bondgirls met kloten' Nederlandse Famke Janssen steekt James Bond schaamteloos naar de kroon Puikje van Nederlandse lichte muziek in Breda Uit in huis Proef Domme blondjes Hoofdlijnen Ongeloofwaardig Cocktails Ibare buitenspiegels GIDS DONDERDAG 7 DECEMBER 1995 DEEL mmrMoore in 1973 (Live and Let Die) met Jane Seymour (Soli- foto archief de stem joorHeleen Crul i wordt nu al de grooföte itch genoemd die een Bond- jooit heeft voortgebracht, k Nederlandse donkerhari- htige Famke Janssen ïltin Goldeneye de rol vah Russische huurmoordena- Xenia Onatopp. En baart zich daarmee in een traditie van Bondgirls el beeldschoon als iddorstig waren. jtaarde werkelijke verrassing J de film is Natalya, compu- Éskundige én de tweede londgirl. Dankzij de inspan- 'afigen van illustere voor- angsters - Honey, Pussy, Domino, Kissy, Tracy en Octo- - is er nu, ruim dertig a de eerste Bondfilm, in Mettei/e een volwassen hel- IFamké Janssen is een Hbllands portprodukt, maar allesbehal- Siten kaasmeisje. Onze nationa- trots steekt als Xenia Onatopp iGMeneye, de Bondfilm die j in première gaat, sexy i&eim agent en gentleman-killer nes Bond in al deze hoedahig- tden schaamteloos naar de non. Ze is net zo'n elegante fioleet en immorele schoft als jH zelf, en minstens zo snobis- i en sadistisch. Jft zien James in Goldeneye op zijn oude, onvolprezen manier piisloos door de gang van het pit Manicore bewegen, voor- n'tltig een deur met weelderig «snijwerk openen en een mer betreden die heel l is ingericht. So far, so 1 Dan ontdekt hij op hét gro- het naakte, gebroken van schout bij nacht nek Farrel. Zijn mond openges- ri in een brede grimas, alsof pi sstoven is in een soort wal- e extase. James heeft veel i in zijn leven, maar hier pikt zelfs hij van' op. •pin s als Xenia Onatopp James zelf onverschrokken springt, dringt tot hem door zij over nog andere geheime pPffls beschikt dan een verlei dt lichaam, een zwoele oog dag, lonkende heupen. Xenia fileteen van de vele Bondgirls f ajn pad voornamelijk hori- ftoal plaveien. Ze laat de'sek- De nieuwe James Bond, Pierce Brosnan, temidden van de Nederlandse Famke Janssen (links) en Izabella Scorupco.fOTo keith hamshere suele strategie niet smachtend over aan de doorgewinterde James die gewend is willige vrou wenlijven geroutineerd, zelfs lichtelijk verveeld te bespelen. Nee, Xenia neemt de leiding, berijdt haar prooi hitsig 'Ona topp' en op het meest weerloze moment dat een man kent, die korte spanne tijds waarin hij bui ten zijn oevers treedt en zich niet meer bewust is van tijd en ruim te; ontpopt ze zich als een man- crasher en probeert als een soort boa constrictor zijn botten te bre ken. Xenia's geheime wapen is dat van de spin die haar partner verslindt na de seksuele koppe ling. Doortrapter dan Xenia kan een vrouw bijna niet zijn. Ze lijkt het ultieme produkt van 25 jaar emancipatie en wordt ook als zodanig bejubeld. Want Xenia heeft een onverzadigbare trek in de andere sekse, ze is voortdu rend uit op avontuur, scheurt door haarspeldbochten in snelle auto's, ze heeft een zwarte band in karate, ze is een mix van de koningin van de nacht en de god in Kali. 'Eindelijk een Bondgirl met kloten', is de unanieme, wereldwijde conclusie. Op de een of andere manier heeft de mening postgevat dat de ande re Bondgirls bimbo's waren met een IQ van 002, Barbiepoppen met een vocabulaire van nauwe lijks vijf woorden: 'O James, I love you'. Ons Famke krikt het verfoeilijke image van de Bond- babes danig op, zoveel is zeker, concluderen tijdschriften als Eile en Cosmo. In Goldeneye zijn weer alle ingrediënten van de klassieke Bondfilms uit de jaren zestig aanwezig. Bond zelf is vernieuwd en krachtiger herrezen uit zijn identiteitscrisis als man, die hem in de jaren tachtig zo zichtbaar teisterde in films als The Living Daylights (1987) en License to Kill (1989). Films waarin Bond, gespeeld door Timothy Dalton voortdurend bloost en aarzelt, kokketeert met zijn vrouwelijke kanten en slechts uit zijn broek komt om vermoeid naar bed te gaan. En als er eindelijk eens raak geschoten wordt, dan is dat door een vrouw die glossy en knalbe- stendig in de kruitdampen staat. In de jaren tachtig zijn de Bond- vrouwen symbolen van de tijd geest. Kara Milovy in The Living Daylights en Pam Bouvier in Licence To Kill zijn dan ook poli tiek correcte vrouw. Ze hebben een eerzaam beroep en moeten het duidelijk niet van een uitbun dig fraai lichaam maar van hun briljante geest hebben. Pierce Brosnam laat in Golde neye Bond weer een man zijn van het oude, vertrouwde soort, niet uit zijn keurige sokken te ram men, die met ironie en distantie in de meest woeste of bizarre omstandigheden stand houdt. pauzes vinden plaats op exoti sche eilanden, waar James op krachten komt met een Bondgirl aan zijn zij. Deze gang van zaken, voor het eerst te zien In Dr. No (1962) met Sean Connery als 007, werd her haald in alle Bondfilms waarin Connery speelde: From Russia with Love (1963), Góldfinger (1964), Thunderball (1965) en Diamonds are Forever (1971). Zeker bij de eerste Bondfilms was er bij het publiek ademloze verbazing over de toegepaste 'hoe-is-het-mogelijk-technolo- gie'. Ook de Bondgirl was, in een tijd waarin de seksuele revolutie nog moest beginnen, een totaal nieuw fenomeen. Maar dat er in de eerste Bondfilms voornamelijk domme blondjes in de armen van James woelden, dat is een wijd verbreid misverstand. Bonds vrouwelijk gezelschap blonk juist uit door de voor die dagen prik kelende en ongekende combina tie van beauty en brains. Dat geldt voor Honey Ryder in de eerste Bondfilm Dr. No, voor Pussy Galore en Tilly Masterson in Góldfinger en ook voor Tracy Vincenzo in On her Majesty's Secret Service. Al deze Bondgirls waren op het gebied van emanci patie hun tijd ver vooruit. Ursela Andress is als Honey in Dr. No zoWel een verleidelijke stoeipoes als een dodelijke Starfighter. Ze rijst uit de branding op als een moderne, weerbare Venus, met een vlijmscherp mes in een gordel op haar bikinibroekje. Honey is -de eerste van een reeks beeldschone, bloeddorstige, soms zelfs dodelijke Bondgirls die de oude klassieke Bondfilms, waar aan voor eeuwig de naam van Sean Connery verbonden zal blij ven, bevolkten. Pas toen het 007- genre Connery zichtbaar ging vervelen en hij er de brui aan gaf, werden de Bondgirls lichtelijk karikaturale leeghoofden. Dertig jaar Bondfilms geven een aardig overzicht van heersende man- en vrouwbeelden. Steeds weer maakt de tijdgeest zich meester van de interpretatie van Bond en de vrouwen die zijn paden vol valkuilen kruisen, Roger Moore werd in 1973 in Live and Let Die de nieuwe Bond en ontdeed 007 van zijn ruige man nelijkheid en dierlijke aantrek kingskracht. De James die Moore ig^^^ery in 1965 (Thunderball) met medespeelster Claudine foto archief de stem Ook de hoofdlijnen van de beproefde standaardformule worden weer gevolgd: James moet een aantal zeer geheimzin nige zaken onderzoeken die te maken hebben met de internatio nale veiligheid. Tijdens zijn speurtocht loopt hij een schurk tegen het lijf (gewoonlijk met een supersterke handlanger/ naaste medewerker), die verscholen zit in zijn technisch zeer geavan ceerde hoofdkwartier. Dit hoofdkwartier weet hij te infiltreren én vervolgens blaast hij het op met een van de techni sche trucjes die hij op zak heeft, daarbij geholpen door zijn eigen vindingrijkheid en/of een strijd kracht van medestanders. Adem- Door Hans Rooseboom Breda - In de Grote Zaal van het Chassé Theater in Breda strijkt op zondagmiddag 10 december het puikje van het Nederlandse lied neer. Het wordt de unieke viering van het tienjarig bestaan van het radioprogramma 'Podium van de Nederlandse Lichte Muziek'. Timothy Dalton in 1987 (The Living Daylights) met Maryam d'Abo (Kara Milovy). - foto archief de stem Roger Moore in 1977 (The Spy Who LovedMe) met Barbara Bach (Major Any a Amasavo). foto anp gestalte gaf, was speelser, niet altijd kreukvrij in het pak en moest het meer van zijn vinding rijkheid dan van zijn vuisten hebben. Met Roger Moore werden de Bondfilms een mengsel tussen Star Wars en Smokey and the Bandit, succesvolle komedies die weinig recht deden aan de schep per van 007, de schrijver Ian Fle ming. Aan dit tijdperk danken de Bondgirls hun faam als onnozele halsjes, een imago dat nog wérd versterkt door de gewoonte van Moore om de toevoeging 'schat' te gebruiken, als hij meteën vrouw sprak. Jane Seymour in Live and Let Die en Britt Ekland in The Man with the Golden Gun zijn lachwekkende rekwisieten van de machowereld. Maar ook in de daaropvolgende films kwam het met de Bondgirls niet meer in orde. Wat ze ook deden, hoezeer ze zich ook inspanden, Solitaire, Mary Goodnight, Holly Good- head en Melina Havelock bleven ongeloofwaardig. De Bondgirls verloren hun glamour en de oude garde leefde slechts voort als pure camp uit de jaren zestig. De tijd heelt alle wonden. Want de echte Bondfan die alle films, rijp en groen, heeft gezien, zal in Goldeneye weer het onvervalste genre van weleer herkennen. Die herkenning geldt zelfs voor een aantal scènes. De inspanningen van James om met zijn BMW Z3 Xenia Onatopp in haar knalgele Ferrari 355 in de haarspeldboch ten van de Grand Corniche in Frankrijk te passeren, doen sterk denken aan zijn toenmalige pogingen in Góldfinger om Tilly Masterton in haar Triumf achter zich te laten. Als Xenia in haar Tigre stapt, zweeft Pussy Galore de herinne ring binnen, de leidster van haar eigen squadron blonde pilotes, die zichzelf 'a damned good pilot' noemde. Het mancrusher-princi- ,pe, het doden van een man door deze op de nek te springen en zijn hoofd tussen de dijen te klem men, komt al voor in Diamonds are forever uit 1971. In Goldeneye lijkt alles Weer bij het oude: Bond heeft zijn dierlij ke aantrekkingskracht terug, de techniek staat voor niets, fabrie ken worden opgeblazen, pistolen knallen zonder aarzeling tegen standers neer, hoofden spatten uiteen in bloedsluiers, er is adem benemend stuntwerk en James drinkt zijn cocktails weer 'Sha ken, not stirred'. Is er anno 1995 dan helemaal niets veranderd? Jawel. James draagt Italiaanse pakken in plaats van Britse. En veel opzien barender dan Famke - Xenia - Janssen is dat zijn oude baas M. inmiddels is opgevolgd door een dertigjarige vrouw die nu hoofd is van de Secret Service. Zoiets was dertig jaar geleden volslagen ondenkbaar. Maar de echte verrassing van de film is Natalya, de Russische computerdeskundige. Zij Staat model voor het type vrouw dat bij uitstek het produkt is van de jaren negentig. Deze superwo- man doet in niets voor Bond onder, ze kraakt geheime compu terprogramma's, drukt pistolen tegen zijkanten van mannenhoof- den, weerstaat martelingen en ontberingen, is zowel Bond- als bedgenoot. Natalya bereidt ons voor op het onvermijdelijke: een vrouwelijke Bond zal niet lang meer op zich laten wachten. ZIE OOK RECENSIE OP UITGID5 D4: Goldeneye vertrouwde James Bond met bekende locaties Gerard Cox, Robert Long, Johan Verminnen en Stef Bos Zijn een paar van de artiesten die zondag aantreden. Ze wor den begeleid door het Metropo- le Orkest en het Combo Cor Bakker. Presentator van de feestelijke middag in het Chassé Theater is Jacques Klöters, die het NPS-programma al zeven jaar op de radio presenteert. Klö ters zal ook gastheer zijn voor de dichters Herman Pieter de Boer, Hans Dorrestijn en Jean- Pierre Rawie. Deze dichters stammen eveneens uit de for mule van het radioprogramma. „Het Podium van de Neder landse Lichte Muziek is het laatste radioprogramma met een orkest," aldus Jacques Klö ters enigszins nostalgisch. „Wij zitten iedere zondagavond van tien tot elf uur op Radio 2. Iedere maand heb ik een bekende artiest die in het Nederlands zingt. Die bekende artiest nodigt op zijn beurt een jong zangtalent uit en een dich ter. Op die manier zijn Jeroen van Merwijk, Lenette van Don gen en Gé Reinders bekend geworden." Vanaf het begin werden de artiesten tijdens de uitzending begeleid door het combo van Cor Bakker. „Die was toen nog totaal onbekend. Maar op een keer kwam Paul de Leeuw in de uitzending en die heeft hem meegenomen naar de televi sie." Tijdens het optreden in het Chassé Theater worden de artiesten elk begeleid door het combo en door het Metropole Orkest. „Hgt tienjarig bestaan van ons programma - dat oVerigens in het begin werd gepresenteerd door Robert Long en daama door Frits Spits - mag best groots gevierd worden," vindt Jacques Klöters. „Wij hebben een aantal jongeren gepro moot, we hebben iemand als Mathilde Santing ertoe overge haald om in het Nederlands te zingen, want die zong alleen maar in het Engels, en we heb ben een Vlaming als Johan Ver minnen bekend gemaakt in Nederland. Overigens allemaal met steun van Conamus, dat moet maar eens gezegd wor den." Het programma in het Chassé Theater wordt integraal opge nomen door de NPS en op een later tijdstip op de televisie uit gezonden. 'Podium van de Nederlandse Lichte Muziek'. Chassé Theater Breda, zondag 10 december, 15.00 uur. Presentatie Jacques Klöters. Met Mathilde Santing, Gerard Cox, Robert Long, Lenette van Dongen, Johan Verminnen, Jeroen van Mer wijk, Stef Bos, Gé Reinders, Maarten van Roozendaal, Hans Dorrestijn, Herman-Pieter de Boer e.a. Begeleiding Combo Cor Bakker en Metropole Orkest. Toegang 30, 35, 37,50. Rijgdraad van Judith Herzberg, is van 12 tot en met 16 december te zien in het Chassé Theater in Breda. Anne-Wil Blankers en Gees Linnebank spelen in Chin-Chin van Het Nationale Toneel. Woensdag in Bergen op Zoom. Jenny Arean en Joost Prinsen laten het vooroorlogs joods amusement herleven in het amusementspro gramma Tip Top. Vrij dag in Breda, zaterdag in Oosterhout. Echt uit en toch een beetje thuis, maar dan bij iemand anders. Restaurant is hier een groot woord, maar 't is het wel. Je wordt hier bediend door hulp en kok (in smetteloos wit), zwart zoek je tevergeefs. Het is toegankelijk voor iedereen (anders zouden we er op deze plaats niet over schrijven), maar zonder telefonisch je komst aan te kondigen, kom je er niet binnen. We zijn in Spitz/'t Lab, een mini-eethuis zo maar in een woning- in-een-rij aan de Haagweg in Breda. Huiskamerrestaurant noemt baas Spitz het zelf. De niet eens zo grote woonkamer is ingericht als eetzaal, met plaats voor maximaal twintig personen; ohdanks de geringe afmetingen heb je als gast niet het gevoel bij een ander op schoot te zitten. Uit het ook al niet ruim bemeten huis-tuin-en- keuken-keukentje moet al ons lekkers komen. Dat dat meer dan behoorlijk lukt, zullen we deze zaterdagavond ervaren. Daarmee zijn we bij de zestig gelukkigen die per week aan de beurt kunnen komen, Spitz treedt in principe drie keer per week op. Bij de formule hoort ook dat je niet veel te kiezen hebt. Je belt of er op de gewenste datum plaats is, hoort welke vier gangen de pot schaft (prijs net geen vijftig gulden), en zegt ja of nee. Vastere gasten dan wij (die zijn er heel wat) krijgen periodiek een over- zichtje van de menu's thuisgezonden, waarmee een vorm van lid maatschap wordt geschapen. Direct na binnenkomst (wel even aanbellen, de deur is dicht) amuseren we ons met de dunne plakjes komijnbrood met boter, lekker aan de zoute kant. Het echte werk begint met een heerlijke mousseline (luchtig 'taartje') van jacobsmosselen, gegratineerd met sinaasappelsaus en kleine donkergroene stukjes die bij navraag zeeboontjes blijken te zijn. Dan komt fazantesoep met schijfjes paddestoel en stukjes fazantevlees, met ruim room. Niet- alledaags, meesterlijk. Het hoofdgerecht is evenmin zonder pretentie: mals-rode herte biefstuk in bladerdeeg in een saus van witte port en komkommer, opgediend met wat wilde rijst en groente. We drinken er de ons geadviseerde rode Beaujolais villages bij, een prima fles voor 34. Op het gevaar af te vervallen in een erg persoonlijke smaak: een wat 'zwaardere' wijn zou niet hebben misstaan. Het dessert is wat eenvoudiger en zeker lekker: peresorbet en mango-ijs, een schijfje chocoladetaart en een paar plakjes verse peer. De koffie komt per cafetière 11 voor vier personen), sterk en ruim voorzien van zoetgoed. Baas Spitz neemt hartelijk afscheid, ons bijlichtend in het donker van de avond. We hebben ons dan al laten opnemen in zijn adres senbestand. In zijn huis willen we nog wel eens uit. P.O. Huiskamerrestaurant Spitz/'t Lab, Haagweg 317, Breda. Don derdag-, vrijdag- en zaterdagavond open, bellen verplicht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25