Mazda toont de toekomst in Tokyo OCCASIONS KOM EN OVERTUIG U VAN EEN „PASSEND" AANBOD mz® - it's amazing - Vierde PENNZOIL Garage AD HAMELINK .V. Autobedrijf Vertinde b AUTOSCHADE DE VIN Naast conceptauto's stond er ook de nieuwe MPV die naar ons land komt RX-01 SU-V MPV lilm m Renault 5 GT Turbo '86 parelmoer 8.500.- Ford Escort 11 Laser '86 blauw 4.950.- Ford Escort 1600 CLX '91 wit 14.750.- Daihatsu Charade TS '89 blauw 8.500.- VW Golf 1800 '87 wit 7.500.- Verkoop en reparatie van alle merken auto's APK-Keuringsstation Molendijk 24, Hoek.-Tel. 0115-441273 MAZDA 121 (NU NOG) VANAF 23.425.- Beöing voor een geringe meerprijs uw eigen accessoirespakket oudëlandseweg 31terneuzen - telefoon 0115-618500 Mazda heeft tijdens de afge lopen Tokyo Motorshow zijn beste beentje weer voorgezet om de wereld te laten zien, dat het meedoet aan de ver nieuwingen die nu eenmaal in deze branche gebruikelijk zijn. Maar liefst vier concep tuele auto's had Mazda op haar stand staan, waarvan er een al in Frankfurt te zien was geweest. Naast deze ex perimentele auto's, waarvan bij sommige de lijnen van de opvolgers van huidige mo dellen al zéér zichtbaar is, waren er ook wat auto's te zien die op termijn zeker naar Nederland zullen ko men. Mazda's kijk op een MPV-voertuiig is er daar ze ker één van. Ze hebben vaak mysterieuze namen, de experimentele mo dellen waarmee fabrikanten de eerste metingen van het grote publiek peilen. Ook Mazda doet aan dat ge bruik mee en gaf haar model len namen als RX-01, BU-X en SU-V. Verstandig of niet, opmerkelik is het in ieder geval wel, de visie van Mazda op het gebruik van alternatieve motoren. Geen fabrikant er ter wereld experi menteert hiermee zo veel als het Japanse Mazda concern én brengt het in praktijk ook. Toen de wankelmotor in de zestiger jaren ongeveer werd wegge gooid, viste Mazda hem uit de prullenmand en rustte er een fors aantal sportieve auto's mee uit. De recente installatie van de Miller Cyclemotor in de Xedos 9 is een ander, maar niet minder waar verhaal. Maar sedert jaren hanteert Ma zda dus in haar sportieve top pers een versie van de wankel motor. Ook in het huidige RX- 7-model ligt een uiterst potent exemplaar hiervan. En als onze ogen ons niet bedriegen, dan zal de experimentele RX-01 ze ker de opvolger worden van deze supersportwagen. Boven dien heeft Mazda ongeveer al toegegeven, dat dit een van de volgende RX-en zal worden en heeft voor dit type de rotatie motor nog eens extra onderhan den genomen. Anders dan bij de RX-7 is de krachtbron echter midscheeps geplaatst waardoor een nog be tere gewichtsverdeling is ont staan. De auto is bovendien een stuk korter dan de huidige RX- 7. Doordat het concern nog eens goed heeft gekeken naar de wankelmotor konden de prestaties nog weer verder toe nemen, terwijl de emissies juist verminderden. Het experimden- tele model van deze motor geeft nog meer kracht af. Vol gens voorlopige opgaven van Mazda MPV, vanaf volgend jaar in Nederland. Mazda RX-01, opvolger van dè roemruchte RX- 7? Mazda biedt deze krachtbron 220 paardekrachten bij 8500 toeren per minuut en steeg het koppel naar 216 Nm bij zesdui zend toeren. Dat is een verho ging van 55 procent ten op zichte van de huidige motor! Deze auto kan worden gezien als een voorzet voor een com pacte familie-ruimte-auto, waar van de nazaten ons in de ee- nentwingtigste eeuw zullen gaan bereiken. Met een lengte korter dan vier meter is deze BU-X vrij compact te noemen, terwijl juist is gekozen voor zo veel mogelijk binnenruimte die multifunctioneel moet kunnen worden gebruikt. Een vlakke laadvloer zorgt er bij voorbeeld voor, dat twee mountainbikes rechtop kunnen worden ver voerd. Vier volwassenen kun nen bij 'normaal' gebruik een plaatsje vinden in deze toekom stige ruimteauto. Met de SU-V, ook al zo'n expe rimenteel model, toont Mazda een auto die wel wat weg heeft van de Toyota FunCruiser. De auto beschikt over vierwielaan- drijving en heeft een motor met een inhoud van 2,5 liter. Daar mee moet de auto tot tamelijk forse prestaties in staat zijn als mede krachtig genoeg voor ge accidenteerd terrein. De mon tage van zogenaamde glijplaten onder de auto zorgt ervoor, dat de auto in slechte omstandighe den rapper uit de modder kan worden weggetrokken in het geval dat dit op eigen kracht niet meer lukt. Onder de naam Afini toont de Japanse firma in Tokyo een MPV die ook naar Nederland zal komen. Deze Mazda moet twee gezichten hebben. Ener zijds moet het een luxueuze fa miliesedan zijn, terwijl hij an derzijds ook geschikt is voor outdoor-familie-uitstapjes. Hij gaat (op termijn) leverbaar worden met twee- en vierwiel- aandrijving. Uiteraard wordt dit een auto in de hogere prijs klasse en de motoren zijn er dan ook naar. Mazda gaat de auto in de eerste helft van 1996 in Nederland wellicht leveren met een turbodieselmotor van 2,5 liter of de keuze uit twee benzinemotoren. Door de komst van Mazda op de MPV- markt wordt weer een stukje van de klandizie van de con currenten afgesnoept. Over prijzen is nog niets be kendgemaakt. to iit Autoschade komt altijd onverwacht. Maar niet voor ons als FOCWA Garantiebedrijf. Wij zijn daar dag en nacht op voorbereid. Doen niets anders dan schadeherstel. Zijn gespecialiseerd. En hoe. We herstellen vakkundig, veilig, en snel. Geven twee jaar garantie. Bieden vervangend vervoer aan. Zijn gebonden aan de uitspraken van de FOCWA/ANWB geschillencommissie. En leveren ongekende service. FOGWft Autoschade? U kunt dag en nacht bij ons terecht. garantvbehjf Aangesloten bij: SCHADEGARANT Voor een zorgeloze afwikkeling van uw schade. TOPHERSTEL en vele andere verzekeringsmaatschappijen. Mr. F7J. Haarmanweg 45, tel. 0115-612156, Terneuzen AMERICA'S No. 1 MOTOR OIL "V_ Van onze verslaggever ferneuzen - De schietp „en zondagavond in ring in het centrum heeft nog een viera geëist. Het is een 43- naar, die zich begin d gemeld bij de politie De oorzaak van het mis volgens politiewoordvoer Bont steeds duidelijker dl. ren van (hard)drugs aan dd Van onze verslaggever Biervliet-De gemeent van Gent sluit als gemeente in Zei Vlaanderen de ogen! het houden van feest partijen in dorpshuiz verenigingsgebouwen gemeente houdt zich mee niet aan de gewi drank- en horecawet in staat dat dergelijk viteiten niet thuisho: sociaal-culturele ins| gen, dorpshuizen en1 gingsgebouwen. Sas van Gent houdt zich t aan de afspraken die i| regionaal zijn gemaakt on lfjke concurrentie tegen f De gemeenten spraken intentie uit de oneerlijke I rentie ofwel paracommer terug te dringen. Stappen J. van Ham van Kon Horeca Nederland, Zeeuws-Vlaanderen o\ juridische stappen als Gent de gemaakte afspra binnen een jaar nakomt. De starre houding van Gent blijkt uit het evalu port Paracommercialis Zeeuws-Vlaanderen. Dit werd gisteren in Biervlie senteerd door de Regiona commerciële Commissie Vlaanderen en het Zeeuws-Vlaanderen van lijke Horeca Nederla Bedrijfschap Horeca on de afgelopen zomer gemeenten de afgelopen met deze beleidsnotit omgegaan. Struisvogelpolitiek Volgens voorzitter J. van het aantal klachten van ondernemers met betre" oneerlijke concurrentie lopen vier jaar met ta negentig procent teru Alleen Sas van Gent enige een negatief beoo cijfer. „Dat ligt niet a1 net college. Ook de ra voeren een struisvoge" Ze ontkennen gewoon i bleem. De burgemeester 'n ieder geval toegezeg ropport in januari in de economische zake behandeld." H het rapport staat dat centrum De Speije, ver gebouw St. Albert, Concordia in Westd Dorpshuis De Straete skaat zich bezighou 'aakbare paracommerci eiten zoals bruiloften en overige gebeurteniss Persoonlijke sfeer. ^eigens het rapport L^er'ijke concurren ^dreiging voor de ho gaat dan vooral om de aspecten en verlies aan genheid. Burgemees eenkamp zei na euws-Vlaamse gemee kint 4 Sas van Gent t.?k!nde kabel is. „He estuur heeft in ie beterschap beloofd. De ®jlgt een jaar de tijd o 7 n te stellen. Er is geeTSüVlaanderen s en wildgroei meer. W b°g over tien tot twinti Daarn oneerliike con vi«„ P moeten we onz en controle concen Advies delH^Steü' voorzitter v missie8 frac°mmerci S *anZ0 °en Haag te J Gent aan Te een jaarV1S d® genr u'tvoert w^n°gs andere 0n'ri lCht Z1J geitiBD deugende za r^me achter de rug

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16