:B8 Ruzie over tuinbouw-cao escaleert Belgische Quick-keten kan 'mastodont' McDonalds best aan 1 JANUAR11996! niet genoeg is.»! en maximum prü$van IS IN DE STEM! fllokkades Frankrijk bezorgen Nederlands vrachtverkeer overlast Directie van KLM en piloten praten weer ECONOMIE A7 {jonden vrezen uitbuiting werknemers en willen Landbouwschap opheffen GRATIS GELD 'Organon gedwongen tot verlaging pilprijs' Meetbil test rolstoelkussens KOP MUNT Primeur ECONOMIE KORT Californië krijgt automatische tolweg Veel bedrijven tegen afschaffen Ziektewet Opleidingen tot chauffeur succesvol Economen VN willen uitstel ecu Nieuw wetsvoorstel Telecom valt goed PTT houdt Sinterklaasactie DECEMBER 1995 A6 DËSTEM WOENSDAG 6 DECEMBER 1995 1.10 1.00 1.90 1.40 1.40 e 1.00 l,00e 1.00 1,00 A 1.40 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethJ. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita Chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. klm airlines kpn mcdonnell merckco. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 04/12 0V12 48ft 49 43'ft 43 67Vi 67ft 69ft 68ft 35ft 35 45ft 45ft 14ft J4ft 72 74ft 80ft 82ft 18ft 18ft 50ft 50ft 14 13ft 52ft 52ft 72ft 72 29ft 29ft 62ft 63ft 69ft 68ft 71 72ft 68ft 66ft 78ft 79 29% 29ft 69ft 70 51% 50 42 44ft 82ft 81ft 96 95ft 123% 123ft 35 35 35ft 35ft 89 89ft 62 63ft 107 109ft 32 32 38ft 39 130% 130% 38% 38 75ft 75 60ft 62ft 96ft 97 17 16 22ft 22ft 14% 14ft vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex divi I gedaan en bieden ex dividend 72,50 282 1,40 1,40 65,00 593 9,40 9,30 60,00 516 14,30 14,20 32,50 316 1,80 2,50 b 35,00 285 0,70 0,80 35,00 285 1,30 1,80 b 470,00 812 9,80 12,50 475,00 1053 5,70 8,00 480,00 3392 2,70 4,10 485,00 1109 1,10 1,80 480,00 332 7,30 8,90 485,00 640 5,10 6,50 490,00 978 3,30 4,20 470,00 657 0,80 0,40 475,00 1480 1,70 0,90 b 480,00 1462 3,80 2,10 485,00 468 7,00 4,70 475,00 317 4,60 3,70 480,00 925 6.60 5,30 103,72 5000 0,57 - a 55,00 464 4,10 3,90 55,00 856 6,30 b 6,50 110,00 848 0,90 0,90 110,00 333 2,80 3,00 b 85,00 311 23,00 23,70 85,00 861 24,00 24,40 55,00 402 1,00 1,00 55,00 488 3,20 a 2,90 42,50 750 1,90 1,70 1 105,00 455 6,30 6,20 95,00 312 0,50 0,40 210,00 626 3,80 3,40 145,00 3114 66,50 65.50 200,00 409 17,80 17,60 62,50 323 0,80 1,30 60,00 1369 3,30 4,10 65,00 376 1,20 1,70 75,00 420 0,20 0,20 67,50 412 2,00 2,40 60,00 304 0,90 0,30 800,00 524 6,3 0 10,50 810,00 343 3,10 5,40 220,00 348 1,00 4,70 210,00 733 9,40 15,20 220,00 909 3,30 6,60 220,00 325 6,30 11,00 a 185,00 282 38,00 44,00 185,00 379 43,50 a 48,00 2,00 210,00 290 3,00 210,00 333 13,50 11,30 llcomputer |en 100,- fren kaars 85 cm. 142. achel olie- J mtr. I 50 ■148489. VIKING Special schaats- schoenen nieuw mt 41, f 95,-, tel. 076-5212525.. T.k. gewatt. OVERALL mt 50/52 zeer geschikt voor vissen 30.-. 0162-5222421 PHILIPS stereomeubel met gehard glazen deurtje 80,-076-5971175. S Plaatsingsdatum: Adres: Woonplaats: Breda, afd. Rubrieksadvertenties, (geen L.KSvfgëplaatïte- in, maximaal 3 regels. 2. In uw alléén voor te koop aangeboden artikelen. 4. d middels bovenstaande bon wor< niet voor meerdere data ii in de daarop volgende uitgave geplaatst. o. week overleg niet geplaatst. 9. Maximaal 1 bon p 'ijke inhoud worden maximaal 2 maal gepiaa 5 RESULTATEN m (anP) - Nederlandse chtwagenehauffeurs ondervinden „toenemende mate overlast van de «a< slaking® in Frankrijk. de IMP van da§ wierPen Franse Lwagenchauffeurs gisteren blokka- v 00 rond twaalf steden. Volgens de I 'jkgeversorganisatie Koninklijk Ne derlands Vervoer (KNV) concentreren de blokkades zich rond de steden Toulouse, Bordeaux, Lorient, Angoulème, Limo ges, Pau, Bayonne, Pirigeux, Marseille, Montpellier, Toulon en Perpignan. Tot nu toe lukt het de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs meestal nog om via sluipwegen te rijden en hun lading af te leveren. Volgens KNV, waarbij de meeste internationale transporteurs zijn aangesloten, wordt de situatie steeds dreigender. „Je moet er niet aan denken dat vrachtwagens met deze kou stil ko men te staan", aldus een woordvoerder. Door de wegblokkades in Zuid-Frank rijk kunnen ook chauffeurs gedupeerd raken die op de terugweg vanuit Spanje zouden worden afgelost. De Nederlandse transportwereld houdt de ontwikkelingen in Frankrijk nauwge zet in de gaten. De vervoerders vrezen een miljoenenschade als de acties aan houden. Dat was drie jaar geleden het geval toen Franse chauffeurs tien dagen de wegen blokkeerden. Niet alleen het vrachtverkeer naar Frankrijk, maar ook dat naar Spanje en Portugal heeft last van de stakingen. Da gelijks vervoeren ongeveer tweeduizend vrachtwagens vanuit Nederland zo'n 45.000 ton lading naar deze drie lan- den.Een deel daarvan bestaat uit beder felijke waar zoals bloemen, planten, groenten en fruit. De ondernemers zijn meestal niet verzekerd tegen schade door wegblokkades. «Haag (anp) - Het bestuur van LTO Nederland heeft giste- het akkoord met de Voedingsbonden van FNV en CNV over ,ttuinbouw-cao afgekeurd. De achterban vindt het financieel "'verantwoord aan de eisen van de bonden tegemoet te komen. Ibonden beginnen op hun beurt nu aan een procedure die l tot opheffing van het Landbouwschap. De bonden zijn woedend over de afwijzing van het cao-akkoord. „De werkgevers in de land- en tuinbouw hebben de overlegeco nomie opgeblazen", aldus de In dustrie- en Voedingsbond CNV. De werknemers in de tuinbouw zijn vanaf volgend jaar vogelvrij. De slechte werkgevers zullen een vorm van arbeidsvoorwaarden beleid hanteren op basis van wet telijke minimumnormen. „Gezien de praktijken van tuinders waar in zwart werk en de aanwezig heid van illegalen normaal zijn, betekent dit uitbuiting van arbei ders op grote schaal", aldus de Voedingsbond CNV. Volgens de CNV-bond bewijzen de werkgevers ook hun achterban een slechte dienst. De opheffing van het schap houdt in dat boe ren en tuinders jaarlijks 180 mil joen aan heffingen missen. Dit zal tot een kwalitatieve achter uitgang van de Nederlandse land- en tuinbouw leiden, aldus de CNV'ers. Leden van de Voedingsbond FNV hielden gisteren ook een protest bijeenkomst. In gezelschap van FNV-voorzitter J. Stekelenburg deden zij een laatste - tevergeefse - oproep wèl met de cao akkoord te gaan. De onderhandelingen over de tuinbouw-cao slepen zich al maanden voort. Het jongste ak koord kwam begin november tot I werkgevers laten een commis- L uit eigen kring de perikelen pj he cao nader bestuderen. m commissie, gevormd door '(voorzitters van de diverse sec- I gres, heeft twee weken de tijd I ji te geven hoe en op welke wij- Luit de nu ontstane situatie kan I tilden gekomen. Mogelijk ko- I ,ai zij met een alternatief voor- I ~ii aldus een woordvoerder van I jjó Nederland. lijfoedingsbonden van FNV en i niet akkoord met het van een cao-akkoord eruim 50.000 werknemers nbouw. De bonden zullen j in het bestuur van het I'jadbouwschap de eerste stap I airopheffing zetten. De bonden tai de afgelopen tijd het lot i het Landbouwschap, het trale regel- en overlegorgaan worde agrarische sector met on- 250 werknemers, steeds iden aan de komst van een lauwe cao. Nu een akkoord I «alsnog uitblijft, zullen zij I uister Melkert van Sociale Za- I bi m opheffing van het Land- I taiwschap verzoeken. i( werknemers van het Land- taiwschap hielden gisterochtend aan de vergadering iiahet bestuur van LTO-Neder- dnog een demonstratie in Den !g. Het bestuur werd dwin- ad verzocht niet aan hun be- bij te gaan. Actievoerders stonden gisteren met een dweilorkest bij het gebouw van de Sociaal Economische Raad in Den Haag. foto anp stand na bemiddeling door Rabo- Terpstra en LTO Nederland- cao. In de overeenkomst met een flexibilisering van de arbeidstij- bank-topman W. Meijer. Toen voorzitter G. Dorenbos overeen- looptijd tot 1 januari 1998 was deri en was een loonsverhoging wisten de voorzitters van de voe- stemming te bereiken over de uit- een 37-urige werkweek voorzien, van 1,6 en 1 procent overeenge- dingsbonden P. Andela en D. gangspunten voor een nieuwe werden afspraken gemaakt over komen. (ADVERTENTIE) i (anp) - De directie van KLM en de Vereniging van I Nederlandse Verkeersvliegers herstellen het contact. I Est is de uitkomst van informeel g van de afgelopen weken, I laarbij ook de commissarissen I buKLM waren betrokken. I&gii november zegden de pilo- lb het vertrouwen in de KLM- lliectie op als gevolg van het 1 wr oplaaien van het conflict I «er de vliegerskosten. De VNV sitoengeen overleg meer met de happij te willen hebben. 1 van commissarissen zou Mn te pas moeten komen om de t te repareren. it communiqué dat KLM en I gisterochtend hebben uitge- I Pa staat dat het vergelijkend ïderzoek naar de kosten van de n 'thans op zichzelf geen iding geeft tot aanpassing I de honorering van de vlie- Deze zinsnede was voor de hging een voorwaarde om r met de directie te willen It® praten. |8«d oktober presenteerde dr. F. h voormalig secretaris-ge- van het ministerie van wonomische Zaken, de resulta- I Svan de bemiddeling die hij sa- IJtn met de voormalige Amro- I 'man Langman had onderno- bet salarisconflict. Daar- Ptbleek dat de bruto personeels- |0®n van de KLM-vliegers lig- het gemiddelde van tien i die in het onder zoek waren betrokken. Tot grote woede van de VNV con cludeerde de KLM-directie uit het onderzoek dat de vliegerskos ten toch omlaag moesten. De be drijfsleiding keek bij de vergelij king voornamelijk naar British Airways en Lufthansa. Dit optre den leidde ertoe dat de piloten een week na de presentatie van het bemiddelingsresultaat, dat een einde had moeten maken aan een slepend conflict over de sala rissen, het vertrouwen in hun di rectie opzegden. De KLM-directie en de verkeers vliegers gaan binnenkort weer gaan praten over onder andere een pensioenregeling en de kos ten van de vluchten binnen Euro pa. De maatschappij wil op dit laatste marktsegment een offen sieve strategie ontwikkelen die ertoe moet leiden dat het markt aandeel stijgt van 6 procent nu tot rond de 10 procent. Besluiten over de aanschaf van nieuwe vliegtuigen voor de Euro- pavloot - gesproken is van tien stuks - neemt de maatschappij niet meer dit jaar, zegt een KLM- woordvoerster. Voordat duidelijk is in welke mate KLM vluchten in eigen beheer blijft uitvoeren, is eerst nog uitgebreid overleg met de VNV nodig, aldus de woord voerster. Successen met honderden cliën ten tonen aan, dat elk bedrijf dat tijd besteedt aan zelfs de een voudigste vernieuwing of ver betering van een produkt of proces van zichzelf of van der den tot 40% gesubsidieerd kan worden. Aanmelden voor geheel 1996 kan bij ons nog t/m zaterdag 9 dec. 16.00 uur. Daar wij aan vraag en alle soesa erbij verzor gen kost het u geen tijd; alleen bij succes een percentage: onze no cure-no pay formule! Op dit gebied zijn wij het groot ste bureau. De Breed Partners B.V. Baronielaan 184 - 4837 BE Breda. Tel: (076) 5654321 - Fax: 5654283 Brussel (anp) - De Europese Commissie zegt het farmaceutisch bedrijf Organon gedwongen te hebben de prijs van de anti-conceptiepil Marvelon te verlagen. Organon hield de prijs voor de Nederlandse markt vanaf mei vorig jaar kunstmatig hoog, zo meldde de commissie gisteren. Organon in Oss, dochter van Akzo Nobel, verlaagde de prijs op 1 oktober weer, maar ontkent dat dat onder druk van de Europese Commissie gebeurde. De Marvelon-pil kostte in Ne derland 12,5 procent meer dan in Groot-Brittannië. Een prijs die boven de ziekenfondsgrens uitkwam en de commissie aanleiding gaf Organon met sanc ties onder druk te zetten. De Marvelon-pil die Nederlandse apothekers ver kopen, is afkomstig van de Organon-vestiging in Groot-Brittannië. Voor de groothandel is het aan trekkelijker de Britse Marvelon-pillen aan de apo thekers te leveren dan de Nederlandse pillen. Om aan die situatie een eind te maken, verhoogde Orga non de prijs voor de Nederlandse importeurs vorig jaar mei met 12,5 procent, aldus de Europese Com missie. Van concurrentievervalsing is volgens Organon nooit sprake geweest. De Britse Marvelon-pil wordt in Nederland via zogeheten parallel-importeurs verkocht. Een parallel-importeur onderhoudt geen duur distributienet en mag derhalve best wat meer betalen, zo luidt de redenering van Organon. De prijsverlaging heeft geen gevolgen voor de Ne derlandse consument, omdat groothandel en apo thekers niet de Nederlandse maar de Britse prijs hanteerden. Delft (anp) - De Technische Universiteit Delft heeft een 'meetbil' ontwikkeld om de kwaliteit van de zitkussens van rolstoelen te testen. Er schort soms wel eens wat aan de kussens. Promovendus H. Staarink heeft met een door hem ge maakt kunstmatig achterwerk in het laboratorium gekeken naar de verdeling van de druk op de rolstoelkussens. Hij pro moveert morgen op zijn onder zoek. Een rolstoelkussen biedt niet alleen comfort maar is ook be langrijk om 'doorzitten' te voorkomen. Door een te lang durige, te hoge of verkeerde be lasting bij het zitten, kunnen verzweringen ontstaan. Het kunstmatig achterwerk is vergelijkbaar met de vorm, maat en structuur van een zit tend mannelijk achterwerk. Het bestaat uit billen en boven benen waarop negentien druk- sensoren zitten. De promovendus stelt dat de vorm van de draagconstructie van het kussen van grote in vloed is op het resultaat van de drukverdeling. De voorwaar den die hij heeft ontwikkeld waaraan een zitkussen moet voldoen, zijn geschikt voor elke stoel. Dus ook mensen met een handicap die niet in een rol stoel kunnen zitten, hebben er wat aan. De 'meetbil' van de TU Delft. tof Jan Smit, MtWl anp 'erpen - Kom bij Dominique auan, directeur van de Belgische 'a®ood-keten Quick, niet aanzet- er|fflet de naam McDonalds. Dat is Her dan vloeken in de kerk. Als het 'och moet, praat hij liever in Wekte termen over 'de concur- M Om nog maar te zwijgen over saaie broodjes van 'd'n Ameri- nse Mastodont'. „Die smaken al- eender. Wij besteden er veel "li I ®eer 1 eens zorg aan. Kijk alleen maar naar ons assortiment sauzen, voor stuk zelf gemaakt." dat ook de Nederlandse fast- ]unk zijn beperkte referentiekader v^reden, meent Eeman. „De ktlm er kent maar óón hamburger- to® ^at 's McDonalds. Pas op grote trill Volgt Burëer King. Wij gaan Se'saan veranderen." *'ootd t staurants voegt de daad bij het j ^et centrum van Eindhoven w v Be'Sische hamburgerketen eken geleden zonder al teveel op hef haar eerste Nederlandse filiaal. Be gin volgend jaar zijn Breda en Tilburg aan de beurt. Daar gaat het bedrijf in zee met twee franchisers die tot voor kort werkten voor Burger King. Concrete plannen voor verdere uitbrei ding in Nederland zijn er nog niet. Ee man: „Daar studeren we op. We willen rustig verder groeien. Om te beginnen in de centra van grote steden. Op de beste locaties. Niet tweehonderd meter verderop, want dat heeft de klant er niet voor over. Hebben we eenmaal een zekere naambekendheid opgebouwd, dan kunnen we verder kijken". Maar voordat het zover is wil Eeman na een jaar eerst uitgebreid evalueren. „Expansie kost nu eenmaal veel geld. Met de opening van een nieuw filiaal is al snel drie miljoen gulden gemoeid. Ze ker nu we sinds enige tijd op de beurs staan, moeten we uitkijken." Een uitdaging vindt hij Nederland ze ker. Het breken van McDonalds mono polie is zijn voornaamste drijfveer. Met 126 filialen is de Amerikaanse fastfood- multinational in Nederland opper machtig. De nummer twee, Burger King, heeft wel uitbreidingsplannen, maar komt momenteel niet verder dan acht restaurants. Eeman is geenszins angstig dat het Ne derlandse avontuur zal mislukken. In Belgie, Frankrijk en Luxemburg, de drie andere landen waar Quick actief is, leven beide rivalen ook vreedzaam naast elkaar. In Frankrijk is Quick de nummer twee, na McDonalds. Maar in België zijn de rollen omgedraaid. Daar is Quick met 84 restaurants en een marktaandeel van 67 procent veruit de grootste. Voor McDonalds ongetwijfeld een bittere pil. In nagenoeg alle andere landen zijn de Amerikanen marktleider. Mededirecteur Alain van Lidth de Jeu- de hoeft er niet lang over na te denken hoe Quick dat klaarspeelt: „We winnen het allereerst op smaak. Ieder broodje heeft zijn eigen specifieke smaak. Kun je van McDonalds niet zeggen. En ver der gewoon goei'ndag zeggen en de klant verrassen, zonder dat hij daar om vraagt." Zo is bij het aantrekken van personeel in Eindhoven extra gelet op respect voor 'gewone menselijke waarden'. De 200 sollicitanten - vooral jongeren - mochten in een theater laten zien wat ze op dit gebied in huis hadden. Op het po dium. Met bijvoorbeeld de opdracht de hele zaal te laten lachen. De 35 beste entertainers kregen uiteindelijk een contract. Met die extra service en aandacht voor de smaakpapillen denkt Van Lidth de Jeude in Nederland ver te komen. Daar komt bij dat de hamburgerketens in Ne derland meer te winnen hebben dan in België. „In België bezoekt de helft van de inwoners met enige regelmaat een fastfood-restaurant. Hier ligt dat per centage op veertig." De beide Quick-directeuren denken niet dat McDonalds grote problemen heeft met hun komst naar Nederland. De Amerikaanse multinational mag dan mondiaal gezien de absolute nummer één zijn, de situatie in Frankrijk heeft volgens hen bewezen dat er ook in an dere landen voldoende ruimte is voor een lokale concurrent. In Frankrijk opende Quick begin jaren tachtig als eerste een hamburgerrestau rant. Van Lidth de Jeude: „Iedereen verklaarde ons voor gek. Ook McDo nalds. De Fransen hamburgers laten eten, dat was onmogelijk. Toen duide lijk bleek dat het ons wel ging lukken, riep de concurrent onmiddellijk dat er naast iedere Quick een McDonalds zou verschijnen. Wij dachten: oei, oei, ais dat maar goed gaat. Nu, vijftien jaar la ter, blijkt dat wij heel goed naast zo'n mastodont kunnen bestaan". Mooiste van alles vindt hij nog dat de de oprichter van Quick, het Belgische de tailhandelsconcern GiB (nog steeds in het bezit van 57 procent van de aande len), in 1980 tevergeefs bij de Amerika nen aanklopte met het verzoek om in Frankrijk de McDonald-licentie te mo gen gebruiken. Van Lidth de Jeude: „Ik weet zeker dat ze daar achteraf spijt van hebben gekregen". Waar de expansiedrift eindigt durft di recteur Eeman niet te zeggen. Voorlopig streeft Quick naar 500 restaurants in het jaar 2000. Bijna een verdubbeling ten opzichte van het huidige potentieel (266). Frankrijk biedt volgens hem nog voldoende perspectief. En ook andere omliggende landen hebben zijn interes se. Maar eerst wil hij de smaakpillen van d'Ollanders veroveren. „Ze moeten het eerst maar eens gaan proeven. Als dat lukt zien we wel verder." Hoe werkt het nou ei genlijk? De primeur van wakkere krant van Nederland, De Telegraaf, heeft alleen in het buitenland aandacht gekregen. De Tele graaf, met een oplage van achthonderdduizend stuks de grootste krant van Nederland, meldde het nieuws als opening van de zaterdagkrant. Er is geen bericht dat meer attentie- waarde heeft, want die editie is met de hoge losse verkoop het best gelezen exemplaar van de week. Wat berichtte De Telegraaf? Dat bij de KLM een fusie in de lucht hangt met British Air ways en American Airlines. Dat is ronduit spectaculair nieuws. Om vele redenen: de nieuwe combinatie zou veruit de grootste samenwerking op luchtvaartgebied ter wereld worden. Geen enkele alliantie zou nog maar in de schaduw van de KLM, BA en AA kun nen staan. Het verhaal was gelardeerd met smeuïge details. Dat de Raden van Bestuur elkander in verschillende hoofdsteden van Europa troffen. Dat zij met verschillende luchtvaart maatschappijen reisden om niet op te vallen. Dat er zelfs een codenaam aan de bespre kingen was gegeven: KLAM- BA. Maar vervolgens bleef het stil. De radio repte niet over deze scoop. Het NOS-journaal liet het nieuws passeren. Wie maandagochtend nieuwsgierig de kranten opensloeg, zocht vergeefs naar nadere bericht geving. Behalve in De Tele graaf natuurlijk, want die meldde in de follow-up dat zelfs insiders waren verrast door deze prangende primeur. Ook een krant als de Financial Times, toch zeer geïnteres seerd in het wel en wee van de Britse luchtvaart, wijdde geen syllabe aan het nieuws. Maar helemaal onopgemerkt bleef het nieuws ook weer niet: de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal publiceerde een twee-koiommer met als kop: KLM ontkent fusiegesprekken met British Airways. De Tele graaf werd zeer vriendelijk als bron aangehaald: the leading Dutch newspaper. Maar in Nederland bleef het stil. De KLM ontkende dat er besprekingen gaande waren en British Airways verklaarde droog 'nooit commentaar te geven op speculaties in de pers'. Dus Benno Baksteen gebeld, de voorzitter van de Vereni ging van Nederlandse Ver keersvliegers. „Ik was verrast toen ik het nieuws las," zegt hij. „Normaal zou ik mijn schouders ophalen, maar hier stond de naam van verslagge ver Arnold Burlage boven. En die is heel goed ingevoerd bij Door Willem Reijn de KLM." Baksteen vindt de samenwer king wel passen in de puzzel die de VNV in elkaar probeert te leggen. Dat de KLM opeens de cao opzegde, wat ze nor maal nooit doet. Dat de KLM zo nadrukkelijk de pilotensa- larissen wilde vergelijken met die van British Airways, ter wijl de bemiddelaars toch had den uitgevonden dat de KLM- vliegers redelijk gemiddeld worden beloond. En trouwens, had topman Bouw onlangs in het conflict met Northwest niet gedreigd met een nieuwe partner in de VS? Zou bovendien een drie hoeksverhouding voor de KLM niet gunstig uitpakken, vroeg het Wall Street Journal zich af. Want dan blijft KLM weliswaar de kleinste, maar bij een verhouding BA, AA en KLM van 40-40-20 is de positie van de Nederlandse lucht vaartmaatschappij doorslagge vend. De contacten met de KLM staan door de voortdurende conflicten op een laag pitje, maar natuurlijk probeerde de VNV enige bevestiging te krij gen binnen de Koninklijke. Dat lukte echter op geen enke le wijze. Dus, vat Baksteen sa men, 'het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk'. De Nederlandse journalisten kregen op deze manier ner gens de Telegraaf-primeur be vestigd. En dan steekt opeens een raar journalistiek beginsel de kop op: je publiceert geen onbevestigde berichten. Terecht toch, zult u zeggen. Dat is in zoverre waar, dat dit principe alleen voor Neder landse dagbladen geldt (en dan vooral voor De Tele graaf). Want journalisten schrijven wel lustig Der Spie gel of de Wall Street Journal over. Alle Nederlandse kran ten hebben uitgebreid ge schreven over door WSJ ge melde maar nooit bevestigde onderhandelingen tussen Boeing en McDonnell Doug las. Maar de Telegraaf-primeur over de KLM zult u nergens anders lezen. Terwijl die even waar of onwaar is als wat de Wall Street Journal meldt. Los Angeles - Californië opent eind dit jaar de eerste volautoma tische tolweg in de wereld. Het gaat om een stuk snelweg van zes tien kilometer bij Los Angeles zonder een enkele tolpost. In plaats van kaartjes kopen automobilisten van tevoren creditcard-ach- tige stickers met microchips die zij op hun voorruit plakken. Die worden gelezen door antennes boven de weg waardoor de tolhef fing automatisch afgeschreven wordt. De antennes kunnen 2.500 auto's per uur per baan aflezen. Den Haag - Tachtig procent van het Nederlands bedrijfsleven is tegen het wetsvoorstel om de Ziektewet grotendeels af te schaf fen. Vooral het midden- en kleinbedrijf voelt er niets voor. Bij grote bedrijven is 45 procent tegen en 42 procent voor. Dat blijkt uit een telefonische enquête die het Nipo heeft laten verrichten onder 815 werkgevers. Het wetsvoorstel houdt in dat bedrijven ziek personeel gedurende maximaal 52 weken het loon moeten doorbetalen. Werkgevers kunnen zich particulier verzekeren tegen dit risico. Momenteel hoeven bedrijven slechts zes weken (kleine bedrijfjes twee weken) voor de kosten van ziekteverzuim op te draaien. Na die periode verstrekt de bedrijfsvereniging een uitkering. Het kabinet hoopt met de nieuwe aanpak het verzuim verder terug te dringen. Utrecht - Van de 2000 werkzoekenden die de afgelopen vijf jaar door de Gemeenschappelijke Personeelsdienst Wegvervoer zijn opgeleid tot chauffeur, heeft inmiddel 85 procent een baan in het beroepsgoederenvervoer. Dit blijkt uit onderzoek naar de resultaten van vier projecten die door GPdWegvervoer zijn uitgevoerd. Uit recent Nipo-onderzoek blijkt dat de jaarlijkse uitstroom van vrachtwagenchauffeurs gro ter is dan de instroom. De behoefte aan gespecialiseerde chauf feurs blijft daardoor onverminderd groot. Wenen - De Economische Commissie voor Europa van de Vere nigde Naties vindt dat de invoering van de Europese munt moeten worden uitgesteld. Te snelle invoering zou leiden tot vertraging van de economische groei en vergroting van de werkloosheid in de landen van de Europese Unie. De ECE voorziet sociale onrust als de werkloosheid niet omlaag gaat. Den Haag - Het nieuwe voorstel van minister Jorritsma van Ver keer voor interim-wetgeving in de telecommunicatie is goed ge vallen bij de grote gebruikers van telecommunicatie. De minister wil maximale vrijheid voor ondernemingen die telecommunicatie willen aanbieden. Ze wil het idee van een 'duopolie', slechts één krachtige grote con current voor PTT Telecom, laten varen. T. de Liefde, directeur van Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers noemt dat 'een stap in de goede richting'. Liever ziet hij een nog minder sturende overheid. Den Haag - Klanten van PTT Telecom kunnen vanavond tussen zes en twaalf uur 33 procent goedkoper bellen. De Sinterklaasac tie geldt alleen voor vaste aansluitingen en ook voor het zogehe ten Inmarsat-verkeer, zodat ook met zeevarenden goedkoper ge beld kan worden. Voor mobiele bellers en 06-nummers geldt de korting niet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7