:B8
Ruzie over tuinbouw-cao escaleert
Belgische Quick-keten kan 'mastodont' McDonalds best aan
1 JANUAR11996!
niet genoeg is.»!
en maximum prü$van
IS IN DE STEM!
fllokkades Frankrijk bezorgen Nederlands vrachtverkeer overlast
Directie van KLM en
piloten praten weer
ECONOMIE
A7
{jonden vrezen uitbuiting werknemers en willen Landbouwschap opheffen
GRATIS GELD 'Organon gedwongen tot verlaging pilprijs'
Meetbil test rolstoelkussens
KOP MUNT
Primeur
ECONOMIE KORT
Californië krijgt automatische tolweg
Veel bedrijven tegen afschaffen Ziektewet
Opleidingen tot chauffeur succesvol
Economen VN willen uitstel ecu
Nieuw wetsvoorstel Telecom valt goed
PTT houdt Sinterklaasactie
DECEMBER 1995 A6
DËSTEM
WOENSDAG 6 DECEMBER 1995
1.10
1.00
1.90
1.40
1.40 e
1.00
l,00e
1.00
1,00 A
1.40
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco inc.
baan company
bethJ. steel
boeing co
burlington sfe
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
klm airlines
kpn
mcdonnell
merckco.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
04/12 0V12
48ft 49
43'ft 43
67Vi 67ft
69ft 68ft
35ft 35
45ft 45ft
14ft J4ft
72 74ft
80ft 82ft
18ft 18ft
50ft 50ft
14 13ft
52ft 52ft
72ft 72
29ft 29ft
62ft 63ft
69ft 68ft
71 72ft
68ft 66ft
78ft 79
29% 29ft
69ft 70
51% 50
42 44ft
82ft 81ft
96 95ft
123% 123ft
35 35
35ft 35ft
89 89ft
62 63ft
107 109ft
32 32
38ft 39
130% 130%
38% 38
75ft 75
60ft 62ft
96ft 97
17 16
22ft 22ft
14% 14ft
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex divi
I gedaan en bieden ex dividend
72,50
282
1,40
1,40
65,00
593
9,40
9,30
60,00
516
14,30
14,20
32,50
316
1,80
2,50 b
35,00
285
0,70
0,80
35,00
285
1,30
1,80 b
470,00
812
9,80
12,50
475,00
1053
5,70
8,00
480,00
3392
2,70
4,10
485,00
1109
1,10
1,80
480,00
332
7,30
8,90
485,00
640
5,10
6,50
490,00
978
3,30
4,20
470,00
657
0,80
0,40
475,00
1480
1,70
0,90 b
480,00
1462
3,80
2,10
485,00
468
7,00
4,70
475,00
317
4,60
3,70
480,00
925
6.60
5,30
103,72
5000
0,57
- a
55,00
464
4,10
3,90
55,00
856
6,30 b
6,50
110,00
848
0,90
0,90
110,00
333
2,80
3,00 b
85,00
311
23,00
23,70
85,00
861
24,00
24,40
55,00
402
1,00
1,00
55,00
488
3,20 a
2,90
42,50
750
1,90
1,70 1
105,00
455
6,30
6,20
95,00
312
0,50
0,40
210,00
626
3,80
3,40
145,00
3114
66,50
65.50
200,00
409
17,80
17,60
62,50
323
0,80
1,30
60,00
1369
3,30
4,10
65,00
376
1,20
1,70
75,00
420
0,20
0,20
67,50
412
2,00
2,40
60,00
304
0,90
0,30
800,00
524
6,3 0
10,50
810,00
343
3,10
5,40
220,00
348
1,00
4,70
210,00
733
9,40
15,20
220,00
909
3,30
6,60
220,00
325
6,30
11,00 a
185,00
282
38,00
44,00
185,00
379
43,50 a
48,00
2,00
210,00
290
3,00
210,00
333
13,50
11,30
llcomputer
|en 100,-
fren kaars
85 cm.
142.
achel olie-
J mtr. I 50
■148489.
VIKING Special schaats-
schoenen nieuw mt 41,
f 95,-, tel. 076-5212525..
T.k. gewatt. OVERALL mt
50/52 zeer geschikt voor
vissen 30.-. 0162-5222421
PHILIPS stereomeubel met
gehard glazen deurtje
80,-076-5971175.
S
Plaatsingsdatum:
Adres:
Woonplaats:
Breda, afd. Rubrieksadvertenties, (geen
L.KSvfgëplaatïte-
in, maximaal 3 regels. 2. In uw
alléén voor te koop aangeboden artikelen. 4.
d middels bovenstaande bon wor<
niet voor meerdere data
ii in de daarop volgende uitgave geplaatst. o. week
overleg niet geplaatst. 9. Maximaal 1 bon p
'ijke inhoud worden maximaal 2 maal gepiaa 5
RESULTATEN
m (anP) - Nederlandse
chtwagenehauffeurs ondervinden
„toenemende mate overlast van de
«a<
slaking®
in Frankrijk.
de IMP van da§ wierPen Franse
Lwagenchauffeurs gisteren blokka-
v 00 rond twaalf steden. Volgens de
I 'jkgeversorganisatie Koninklijk Ne
derlands Vervoer (KNV) concentreren de
blokkades zich rond de steden Toulouse,
Bordeaux, Lorient, Angoulème, Limo
ges, Pau, Bayonne, Pirigeux, Marseille,
Montpellier, Toulon en Perpignan.
Tot nu toe lukt het de Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs meestal nog om
via sluipwegen te rijden en hun lading af
te leveren. Volgens KNV, waarbij de
meeste internationale transporteurs zijn
aangesloten, wordt de situatie steeds
dreigender. „Je moet er niet aan denken
dat vrachtwagens met deze kou stil ko
men te staan", aldus een woordvoerder.
Door de wegblokkades in Zuid-Frank
rijk kunnen ook chauffeurs gedupeerd
raken die op de terugweg vanuit Spanje
zouden worden afgelost.
De Nederlandse transportwereld houdt
de ontwikkelingen in Frankrijk nauwge
zet in de gaten. De vervoerders vrezen
een miljoenenschade als de acties aan
houden. Dat was drie jaar geleden het
geval toen Franse chauffeurs tien dagen
de wegen blokkeerden.
Niet alleen het vrachtverkeer naar
Frankrijk, maar ook dat naar Spanje en
Portugal heeft last van de stakingen. Da
gelijks vervoeren ongeveer tweeduizend
vrachtwagens vanuit Nederland zo'n
45.000 ton lading naar deze drie lan-
den.Een deel daarvan bestaat uit beder
felijke waar zoals bloemen, planten,
groenten en fruit. De ondernemers zijn
meestal niet verzekerd tegen schade door
wegblokkades.
«Haag (anp) - Het bestuur van LTO Nederland heeft giste-
het akkoord met de Voedingsbonden van FNV en CNV over
,ttuinbouw-cao afgekeurd. De achterban vindt het financieel
"'verantwoord aan de eisen van de bonden tegemoet te komen.
Ibonden beginnen op hun beurt nu aan een procedure die
l tot opheffing van het Landbouwschap.
De bonden zijn woedend over de
afwijzing van het cao-akkoord.
„De werkgevers in de land- en
tuinbouw hebben de overlegeco
nomie opgeblazen", aldus de In
dustrie- en Voedingsbond CNV.
De werknemers in de tuinbouw
zijn vanaf volgend jaar vogelvrij.
De slechte werkgevers zullen een
vorm van arbeidsvoorwaarden
beleid hanteren op basis van wet
telijke minimumnormen. „Gezien
de praktijken van tuinders waar
in zwart werk en de aanwezig
heid van illegalen normaal zijn,
betekent dit uitbuiting van arbei
ders op grote schaal", aldus de
Voedingsbond CNV.
Volgens de CNV-bond bewijzen
de werkgevers ook hun achterban
een slechte dienst. De opheffing
van het schap houdt in dat boe
ren en tuinders jaarlijks 180 mil
joen aan heffingen missen. Dit
zal tot een kwalitatieve achter
uitgang van de Nederlandse
land- en tuinbouw leiden, aldus
de CNV'ers.
Leden van de Voedingsbond FNV
hielden gisteren ook een protest
bijeenkomst. In gezelschap van
FNV-voorzitter J. Stekelenburg
deden zij een laatste - tevergeefse
- oproep wèl met de cao akkoord
te gaan.
De onderhandelingen over de
tuinbouw-cao slepen zich al
maanden voort. Het jongste ak
koord kwam begin november tot
I werkgevers laten een commis-
L uit eigen kring de perikelen
pj he cao nader bestuderen.
m commissie, gevormd door
'(voorzitters van de diverse sec-
I gres, heeft twee weken de tijd
I ji te geven hoe en op welke wij-
Luit de nu ontstane situatie kan
I tilden gekomen. Mogelijk ko-
I ,ai zij met een alternatief voor-
I ~ii aldus een woordvoerder van
I jjó Nederland.
lijfoedingsbonden van FNV en
i niet akkoord met het
van een cao-akkoord
eruim 50.000 werknemers
nbouw. De bonden zullen
j in het bestuur van het
I'jadbouwschap de eerste stap
I airopheffing zetten. De bonden
tai de afgelopen tijd het lot
i het Landbouwschap, het
trale regel- en overlegorgaan
worde agrarische sector met on-
250 werknemers, steeds
iden aan de komst van een
lauwe cao. Nu een akkoord
I «alsnog uitblijft, zullen zij
I uister Melkert van Sociale Za-
I bi m opheffing van het Land-
I taiwschap verzoeken.
i( werknemers van het Land-
taiwschap hielden gisterochtend
aan de vergadering
iiahet bestuur van LTO-Neder-
dnog een demonstratie in Den
!g. Het bestuur werd dwin-
ad verzocht niet aan hun be-
bij te gaan.
Actievoerders stonden gisteren met een dweilorkest bij het gebouw van de Sociaal Economische Raad in Den Haag. foto anp
stand na bemiddeling door Rabo- Terpstra en LTO Nederland- cao. In de overeenkomst met een flexibilisering van de arbeidstij-
bank-topman W. Meijer. Toen voorzitter G. Dorenbos overeen- looptijd tot 1 januari 1998 was deri en was een loonsverhoging
wisten de voorzitters van de voe- stemming te bereiken over de uit- een 37-urige werkweek voorzien, van 1,6 en 1 procent overeenge-
dingsbonden P. Andela en D. gangspunten voor een nieuwe werden afspraken gemaakt over komen.
(ADVERTENTIE)
i (anp) - De directie van KLM en de Vereniging van
I Nederlandse Verkeersvliegers herstellen het contact.
I Est is de uitkomst van informeel
g van de afgelopen weken,
I laarbij ook de commissarissen
I buKLM waren betrokken.
I&gii november zegden de pilo-
lb het vertrouwen in de KLM-
lliectie op als gevolg van het
1 wr oplaaien van het conflict
I «er de vliegerskosten. De VNV
sitoengeen overleg meer met de
happij te willen hebben.
1 van commissarissen zou
Mn te pas moeten komen om de
t te repareren.
it communiqué dat KLM en
I gisterochtend hebben uitge-
I Pa staat dat het vergelijkend
ïderzoek naar de kosten van de
n 'thans op zichzelf geen
iding geeft tot aanpassing
I de honorering van de vlie-
Deze zinsnede was voor de
hging een voorwaarde om
r met de directie te willen
It® praten.
|8«d oktober presenteerde dr. F.
h voormalig secretaris-ge-
van het ministerie van
wonomische Zaken, de resulta-
I Svan de bemiddeling die hij sa-
IJtn met de voormalige Amro-
I 'man Langman had onderno-
bet salarisconflict. Daar-
Ptbleek dat de bruto personeels-
|0®n van de KLM-vliegers lig-
het gemiddelde van tien
i die in het onder
zoek waren betrokken.
Tot grote woede van de VNV con
cludeerde de KLM-directie uit
het onderzoek dat de vliegerskos
ten toch omlaag moesten. De be
drijfsleiding keek bij de vergelij
king voornamelijk naar British
Airways en Lufthansa. Dit optre
den leidde ertoe dat de piloten
een week na de presentatie van
het bemiddelingsresultaat, dat
een einde had moeten maken aan
een slepend conflict over de sala
rissen, het vertrouwen in hun di
rectie opzegden.
De KLM-directie en de verkeers
vliegers gaan binnenkort weer
gaan praten over onder andere
een pensioenregeling en de kos
ten van de vluchten binnen Euro
pa. De maatschappij wil op dit
laatste marktsegment een offen
sieve strategie ontwikkelen die
ertoe moet leiden dat het markt
aandeel stijgt van 6 procent nu
tot rond de 10 procent.
Besluiten over de aanschaf van
nieuwe vliegtuigen voor de Euro-
pavloot - gesproken is van tien
stuks - neemt de maatschappij
niet meer dit jaar, zegt een KLM-
woordvoerster. Voordat duidelijk
is in welke mate KLM vluchten in
eigen beheer blijft uitvoeren, is
eerst nog uitgebreid overleg met
de VNV nodig, aldus de woord
voerster.
Successen met honderden cliën
ten tonen aan, dat elk bedrijf dat
tijd besteedt aan zelfs de een
voudigste vernieuwing of ver
betering van een produkt of
proces van zichzelf of van der
den tot 40% gesubsidieerd kan
worden.
Aanmelden voor geheel 1996
kan bij ons nog t/m zaterdag 9
dec. 16.00 uur. Daar wij aan
vraag en alle soesa erbij verzor
gen kost het u geen tijd; alleen
bij succes een percentage: onze
no cure-no pay formule!
Op dit gebied zijn wij het groot
ste bureau. De Breed Partners
B.V. Baronielaan 184 - 4837 BE
Breda. Tel: (076) 5654321 - Fax:
5654283
Brussel (anp) - De Europese Commissie zegt
het farmaceutisch bedrijf Organon gedwongen
te hebben de prijs van de anti-conceptiepil
Marvelon te verlagen.
Organon hield de prijs voor de Nederlandse markt
vanaf mei vorig jaar kunstmatig hoog, zo meldde de
commissie gisteren. Organon in Oss, dochter van
Akzo Nobel, verlaagde de prijs op 1 oktober weer,
maar ontkent dat dat onder druk van de Europese
Commissie gebeurde. De Marvelon-pil kostte in Ne
derland 12,5 procent meer dan in Groot-Brittannië.
Een prijs die boven de ziekenfondsgrens uitkwam
en de commissie aanleiding gaf Organon met sanc
ties onder druk te zetten.
De Marvelon-pil die Nederlandse apothekers ver
kopen, is afkomstig van de Organon-vestiging in
Groot-Brittannië. Voor de groothandel is het aan
trekkelijker de Britse Marvelon-pillen aan de apo
thekers te leveren dan de Nederlandse pillen. Om
aan die situatie een eind te maken, verhoogde Orga
non de prijs voor de Nederlandse importeurs vorig
jaar mei met 12,5 procent, aldus de Europese Com
missie.
Van concurrentievervalsing is volgens Organon
nooit sprake geweest. De Britse Marvelon-pil wordt
in Nederland via zogeheten parallel-importeurs
verkocht. Een parallel-importeur onderhoudt geen
duur distributienet en mag derhalve best wat meer
betalen, zo luidt de redenering van Organon.
De prijsverlaging heeft geen gevolgen voor de Ne
derlandse consument, omdat groothandel en apo
thekers niet de Nederlandse maar de Britse prijs
hanteerden.
Delft (anp) - De Technische Universiteit Delft heeft een
'meetbil' ontwikkeld om de kwaliteit van de zitkussens van
rolstoelen te testen. Er schort soms wel eens wat aan de
kussens.
Promovendus H. Staarink
heeft met een door hem ge
maakt kunstmatig achterwerk
in het laboratorium gekeken
naar de verdeling van de druk
op de rolstoelkussens. Hij pro
moveert morgen op zijn onder
zoek.
Een rolstoelkussen biedt niet
alleen comfort maar is ook be
langrijk om 'doorzitten' te
voorkomen. Door een te lang
durige, te hoge of verkeerde be
lasting bij het zitten, kunnen
verzweringen ontstaan.
Het kunstmatig achterwerk is
vergelijkbaar met de vorm,
maat en structuur van een zit
tend mannelijk achterwerk.
Het bestaat uit billen en boven
benen waarop negentien druk-
sensoren zitten.
De promovendus stelt dat de
vorm van de draagconstructie
van het kussen van grote in
vloed is op het resultaat van de
drukverdeling. De voorwaar
den die hij heeft ontwikkeld
waaraan een zitkussen moet
voldoen, zijn geschikt voor elke
stoel. Dus ook mensen met een
handicap die niet in een rol
stoel kunnen zitten, hebben er
wat aan.
De 'meetbil' van de TU Delft.
tof Jan Smit,
MtWl
anp
'erpen - Kom bij Dominique
auan, directeur van de Belgische
'a®ood-keten Quick, niet aanzet-
er|fflet de naam McDonalds. Dat is
Her dan vloeken in de kerk. Als het
'och moet, praat hij liever in
Wekte termen over 'de concur-
M Om nog maar te zwijgen over
saaie broodjes van 'd'n Ameri-
nse Mastodont'. „Die smaken al-
eender. Wij besteden er veel
"li
I ®eer
1 eens
zorg aan. Kijk alleen maar
naar ons assortiment sauzen,
voor stuk zelf gemaakt."
dat ook de Nederlandse fast-
]unk zijn beperkte referentiekader
v^reden, meent Eeman. „De
ktlm er kent maar óón hamburger-
to® ^at 's McDonalds. Pas op grote
trill Volgt Burëer King. Wij gaan
Se'saan veranderen."
*'ootd t staurants voegt de daad bij het
j ^et centrum van Eindhoven
w v Be'Sische hamburgerketen
eken geleden zonder al teveel op
hef haar eerste Nederlandse filiaal. Be
gin volgend jaar zijn Breda en Tilburg
aan de beurt. Daar gaat het bedrijf in
zee met twee franchisers die tot voor
kort werkten voor Burger King.
Concrete plannen voor verdere uitbrei
ding in Nederland zijn er nog niet. Ee
man: „Daar studeren we op. We willen
rustig verder groeien. Om te beginnen
in de centra van grote steden. Op de
beste locaties. Niet tweehonderd meter
verderop, want dat heeft de klant er
niet voor over. Hebben we eenmaal een
zekere naambekendheid opgebouwd,
dan kunnen we verder kijken".
Maar voordat het zover is wil Eeman na
een jaar eerst uitgebreid evalueren.
„Expansie kost nu eenmaal veel geld.
Met de opening van een nieuw filiaal is
al snel drie miljoen gulden gemoeid. Ze
ker nu we sinds enige tijd op de beurs
staan, moeten we uitkijken."
Een uitdaging vindt hij Nederland ze
ker. Het breken van McDonalds mono
polie is zijn voornaamste drijfveer. Met
126 filialen is de Amerikaanse fastfood-
multinational in Nederland opper
machtig. De nummer twee, Burger
King, heeft wel uitbreidingsplannen,
maar komt momenteel niet verder dan
acht restaurants.
Eeman is geenszins angstig dat het Ne
derlandse avontuur zal mislukken. In
Belgie, Frankrijk en Luxemburg, de
drie andere landen waar Quick actief is,
leven beide rivalen ook vreedzaam
naast elkaar. In Frankrijk is Quick de
nummer twee, na McDonalds. Maar in
België zijn de rollen omgedraaid. Daar
is Quick met 84 restaurants en een
marktaandeel van 67 procent veruit de
grootste. Voor McDonalds ongetwijfeld
een bittere pil. In nagenoeg alle andere
landen zijn de Amerikanen marktleider.
Mededirecteur Alain van Lidth de Jeu-
de hoeft er niet lang over na te denken
hoe Quick dat klaarspeelt: „We winnen
het allereerst op smaak. Ieder broodje
heeft zijn eigen specifieke smaak. Kun
je van McDonalds niet zeggen. En ver
der gewoon goei'ndag zeggen en de
klant verrassen, zonder dat hij daar om
vraagt."
Zo is bij het aantrekken van personeel
in Eindhoven extra gelet op respect
voor 'gewone menselijke waarden'. De
200 sollicitanten - vooral jongeren -
mochten in een theater laten zien wat ze
op dit gebied in huis hadden. Op het po
dium. Met bijvoorbeeld de opdracht de
hele zaal te laten lachen. De 35 beste
entertainers kregen uiteindelijk een
contract.
Met die extra service en aandacht voor
de smaakpapillen denkt Van Lidth de
Jeude in Nederland ver te komen. Daar
komt bij dat de hamburgerketens in Ne
derland meer te winnen hebben dan in
België. „In België bezoekt de helft van
de inwoners met enige regelmaat een
fastfood-restaurant. Hier ligt dat per
centage op veertig."
De beide Quick-directeuren denken
niet dat McDonalds grote problemen
heeft met hun komst naar Nederland.
De Amerikaanse multinational mag dan
mondiaal gezien de absolute nummer
één zijn, de situatie in Frankrijk heeft
volgens hen bewezen dat er ook in an
dere landen voldoende ruimte is voor
een lokale concurrent.
In Frankrijk opende Quick begin jaren
tachtig als eerste een hamburgerrestau
rant. Van Lidth de Jeude: „Iedereen
verklaarde ons voor gek. Ook McDo
nalds. De Fransen hamburgers laten
eten, dat was onmogelijk. Toen duide
lijk bleek dat het ons wel ging lukken,
riep de concurrent onmiddellijk dat er
naast iedere Quick een McDonalds zou
verschijnen. Wij dachten: oei, oei, ais
dat maar goed gaat. Nu, vijftien jaar la
ter, blijkt dat wij heel goed naast zo'n
mastodont kunnen bestaan".
Mooiste van alles vindt hij nog dat de de
oprichter van Quick, het Belgische de
tailhandelsconcern GiB (nog steeds in
het bezit van 57 procent van de aande
len), in 1980 tevergeefs bij de Amerika
nen aanklopte met het verzoek om in
Frankrijk de McDonald-licentie te mo
gen gebruiken. Van Lidth de Jeude: „Ik
weet zeker dat ze daar achteraf spijt
van hebben gekregen".
Waar de expansiedrift eindigt durft di
recteur Eeman niet te zeggen. Voorlopig
streeft Quick naar 500 restaurants in
het jaar 2000. Bijna een verdubbeling
ten opzichte van het huidige potentieel
(266). Frankrijk biedt volgens hem nog
voldoende perspectief. En ook andere
omliggende landen hebben zijn interes
se. Maar eerst wil hij de smaakpillen
van d'Ollanders veroveren. „Ze moeten
het eerst maar eens gaan proeven. Als
dat lukt zien we wel verder."
Hoe werkt het nou ei
genlijk? De primeur
van wakkere krant van
Nederland, De Telegraaf,
heeft alleen in het buitenland
aandacht gekregen. De Tele
graaf, met een oplage van
achthonderdduizend stuks de
grootste krant van Nederland,
meldde het nieuws als opening
van de zaterdagkrant. Er is
geen bericht dat meer attentie-
waarde heeft, want die editie is
met de hoge losse verkoop het
best gelezen exemplaar van de
week.
Wat berichtte De Telegraaf?
Dat bij de KLM een fusie in de
lucht hangt met British Air
ways en American Airlines.
Dat is ronduit spectaculair
nieuws. Om vele redenen: de
nieuwe combinatie zou veruit
de grootste samenwerking op
luchtvaartgebied ter wereld
worden. Geen enkele alliantie
zou nog maar in de schaduw
van de KLM, BA en AA kun
nen staan.
Het verhaal was gelardeerd
met smeuïge details. Dat de
Raden van Bestuur elkander
in verschillende hoofdsteden
van Europa troffen. Dat zij
met verschillende luchtvaart
maatschappijen reisden om
niet op te vallen. Dat er zelfs
een codenaam aan de bespre
kingen was gegeven: KLAM-
BA.
Maar vervolgens bleef het stil.
De radio repte niet over deze
scoop. Het NOS-journaal liet
het nieuws passeren. Wie
maandagochtend nieuwsgierig
de kranten opensloeg, zocht
vergeefs naar nadere bericht
geving. Behalve in De Tele
graaf natuurlijk, want die
meldde in de follow-up dat
zelfs insiders waren verrast
door deze prangende primeur.
Ook een krant als de Financial
Times, toch zeer geïnteres
seerd in het wel en wee van de
Britse luchtvaart, wijdde geen
syllabe aan het nieuws. Maar
helemaal onopgemerkt bleef
het nieuws ook weer niet: de
Amerikaanse zakenkrant Wall
Street Journal publiceerde een
twee-koiommer met als kop:
KLM ontkent fusiegesprekken
met British Airways. De Tele
graaf werd zeer vriendelijk als
bron aangehaald: the leading
Dutch newspaper.
Maar in Nederland bleef het
stil. De KLM ontkende dat er
besprekingen gaande waren
en British Airways verklaarde
droog 'nooit commentaar te
geven op speculaties in de
pers'.
Dus Benno Baksteen gebeld,
de voorzitter van de Vereni
ging van Nederlandse Ver
keersvliegers. „Ik was verrast
toen ik het nieuws las," zegt
hij. „Normaal zou ik mijn
schouders ophalen, maar hier
stond de naam van verslagge
ver Arnold Burlage boven. En
die is heel goed ingevoerd bij
Door Willem Reijn
de KLM."
Baksteen vindt de samenwer
king wel passen in de puzzel
die de VNV in elkaar probeert
te leggen. Dat de KLM opeens
de cao opzegde, wat ze nor
maal nooit doet. Dat de KLM
zo nadrukkelijk de pilotensa-
larissen wilde vergelijken met
die van British Airways, ter
wijl de bemiddelaars toch had
den uitgevonden dat de KLM-
vliegers redelijk gemiddeld
worden beloond.
En trouwens, had topman
Bouw onlangs in het conflict
met Northwest niet gedreigd
met een nieuwe partner in de
VS? Zou bovendien een drie
hoeksverhouding voor de
KLM niet gunstig uitpakken,
vroeg het Wall Street Journal
zich af. Want dan blijft KLM
weliswaar de kleinste, maar bij
een verhouding BA, AA en
KLM van 40-40-20 is de positie
van de Nederlandse lucht
vaartmaatschappij doorslagge
vend.
De contacten met de KLM
staan door de voortdurende
conflicten op een laag pitje,
maar natuurlijk probeerde de
VNV enige bevestiging te krij
gen binnen de Koninklijke.
Dat lukte echter op geen enke
le wijze. Dus, vat Baksteen sa
men, 'het is onwaarschijnlijk,
maar niet onmogelijk'.
De Nederlandse journalisten
kregen op deze manier ner
gens de Telegraaf-primeur be
vestigd. En dan steekt opeens
een raar journalistiek beginsel
de kop op: je publiceert geen
onbevestigde berichten.
Terecht toch, zult u zeggen.
Dat is in zoverre waar, dat dit
principe alleen voor Neder
landse dagbladen geldt (en
dan vooral voor De Tele
graaf). Want journalisten
schrijven wel lustig Der Spie
gel of de Wall Street Journal
over. Alle Nederlandse kran
ten hebben uitgebreid ge
schreven over door WSJ ge
melde maar nooit bevestigde
onderhandelingen tussen
Boeing en McDonnell Doug
las.
Maar de Telegraaf-primeur
over de KLM zult u nergens
anders lezen. Terwijl die even
waar of onwaar is als wat de
Wall Street Journal meldt.
Los Angeles - Californië opent eind dit jaar de eerste volautoma
tische tolweg in de wereld. Het gaat om een stuk snelweg van zes
tien kilometer bij Los Angeles zonder een enkele tolpost. In plaats
van kaartjes kopen automobilisten van tevoren creditcard-ach-
tige stickers met microchips die zij op hun voorruit plakken. Die
worden gelezen door antennes boven de weg waardoor de tolhef
fing automatisch afgeschreven wordt. De antennes kunnen 2.500
auto's per uur per baan aflezen.
Den Haag - Tachtig procent van het Nederlands bedrijfsleven is
tegen het wetsvoorstel om de Ziektewet grotendeels af te schaf
fen. Vooral het midden- en kleinbedrijf voelt er niets voor. Bij
grote bedrijven is 45 procent tegen en 42 procent voor. Dat blijkt
uit een telefonische enquête die het Nipo heeft laten verrichten
onder 815 werkgevers.
Het wetsvoorstel houdt in dat bedrijven ziek personeel gedurende
maximaal 52 weken het loon moeten doorbetalen. Werkgevers
kunnen zich particulier verzekeren tegen dit risico. Momenteel
hoeven bedrijven slechts zes weken (kleine bedrijfjes twee weken)
voor de kosten van ziekteverzuim op te draaien. Na die periode
verstrekt de bedrijfsvereniging een uitkering. Het kabinet hoopt
met de nieuwe aanpak het verzuim verder terug te dringen.
Utrecht - Van de 2000 werkzoekenden die de afgelopen vijf jaar
door de Gemeenschappelijke Personeelsdienst Wegvervoer zijn
opgeleid tot chauffeur, heeft inmiddel 85 procent een baan in het
beroepsgoederenvervoer.
Dit blijkt uit onderzoek naar de resultaten van vier projecten die
door GPdWegvervoer zijn uitgevoerd. Uit recent Nipo-onderzoek
blijkt dat de jaarlijkse uitstroom van vrachtwagenchauffeurs gro
ter is dan de instroom. De behoefte aan gespecialiseerde chauf
feurs blijft daardoor onverminderd groot.
Wenen - De Economische Commissie voor Europa van de Vere
nigde Naties vindt dat de invoering van de Europese munt moeten
worden uitgesteld. Te snelle invoering zou leiden tot vertraging
van de economische groei en vergroting van de werkloosheid in de
landen van de Europese Unie. De ECE voorziet sociale onrust als
de werkloosheid niet omlaag gaat.
Den Haag - Het nieuwe voorstel van minister Jorritsma van Ver
keer voor interim-wetgeving in de telecommunicatie is goed ge
vallen bij de grote gebruikers van telecommunicatie. De minister
wil maximale vrijheid voor ondernemingen die telecommunicatie
willen aanbieden.
Ze wil het idee van een 'duopolie', slechts één krachtige grote con
current voor PTT Telecom, laten varen. T. de Liefde, directeur
van Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers noemt dat 'een
stap in de goede richting'. Liever ziet hij een nog minder sturende
overheid.
Den Haag - Klanten van PTT Telecom kunnen vanavond tussen
zes en twaalf uur 33 procent goedkoper bellen. De Sinterklaasac
tie geldt alleen voor vaste aansluitingen en ook voor het zogehe
ten Inmarsat-verkeer, zodat ook met zeevarenden goedkoper ge
beld kan worden. Voor mobiele bellers en 06-nummers geldt de
korting niet.