DE STEM 'Altijd moet ik me bewijzen' Sinds de hit 'Marina' weet Rocco Granata precies wat hij wil Jazz-legende Dave Brubeck wordt 75 jaar A I "I ^ISlËI Tros brengt vervolg 'Gone with the Wind' Taaluniepenning voor Jozef Deleu Vara-comedy raetj gewoonste gezin Wilbert Gieske leidt sportquiz] nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 Radio Moondog jr. Speedy J Ben Arnold Nemo Mojave 3 Jan James „James Bond biyft een ouderwetse rokkerjager en je zult hem geen con- doom tevoorschijn zien halen" Pierce Brosnan New York (dpa) - Kort voor zijn 75e verjaardag, vandaag woensdag 6 december, heeft Dave Brubeck, sinds decennia een jazz-legende, een nieuw album met de titel 'Young Lions and Old Tigers' uitge bracht. Er staan composities op die hij voor andere jazzmusici schreef en samen met hen uitvoert. „Het is een hele eer als een legendarische artiest als hij een song voor mij schrijft", zegt de 23-jarige bassist Christian McBride. Met hem speelt Bru beck het duet „Here comes McBride", en de jonge musicus zegt vol respect: „Ik hoop dat ik ben als hij als ik die leeftijd heb. Hij speelt met hetzelfde enthou siasme als 50 jaar geleden, en de mensen reageren met hetzelfde enthousiasme als toen. Hij is gewoon een schitterende pia nist". Brubeck wil zich echter niet opdringen aan de jongeren - hij schreef ook een stuk voor James Moody, die 70 jaar is en ontroerd reageerde. „En onlangs speelde ik met Stephane Grap- pelli, Doc Cheatham en Milt Hil ton, die allen veel ouder zijn dan ik", zegt Brubeck, „vaak voel ik me als een kind". Ironisch genoeg is het stuk dat de nog altijd produktieve componist beroemd maakte, gecomponeerd door een ander. „Take Five" is van de hand van zijn vriend Paul Desmond, die lang saxofonist was van het Dave Brubeck Quartett. De melodie en de door drummer Joe Morello geslagen ritmes in vijfkwarts-maat sloe gen dusdanig bij het publiek aan, dat in de jaren zestig de eerste lange tournee over de wereld tot grote successen leidde. 'Blue ron do a la Turq' werd een volgende hit. Maar Brubeck was al groot voor 'Take Five'. In november 1954 wijdde het weekblad Time aan hem het omslagverhaal. In 1960 werd zijn album Time Out als eerste moderne jazz-plaat bekroond met een gouden Gram- my-prijs. Elk jaar worden er nog 60.000 exemplaren van verkocht. De intelligente kamer-jazz, waar Brubeck een wezenlijke bijdrage aan leverde, haalde het muziek genre uit de cafés en bracht het naar de rookvrije grote concert zalen iri de wereld, naar universi teiten en conservatoria. 'Jazz goes to College' was niet zonder reden een ander succesvol album. Toen Brubeck in Californië muziek studeerde, was de Frans man Darius Milhaud zijn leraar compositieleer. „Als jullie Ame rika tot uitdrukking willen bren gen, moet er jazz in jullie compo sities zitten", hield hij zijn leer lingen voor. Brubeck richtte nog op dezelfde dag zijn eerste octet op. „God zij gedankt voor Darius Milhaud. Hij heeft mij gered. Ik heb mijn zoon naar hem genoemd", zei hij later. Hij werkte ook met Leo nard Bernstein, met symfonie orkesten en houdt nog steeds voordrachten aan de Yale-uni- versiteit bij zijn woonplaats in Connecticut. Zijn nog steeds drukke concert schema is herhaaldelijk door hartproblemen onderbroken. Hij onderging een drievoudige bypass-operatie. „Dave, wij moe ten je hart weer in het ritme brengen", zei zijn arts hem. „In „.j - -r--Jwelk ritme dit maal?", vroeg Bru- r siasme als 50 jaar geleden, en de gen dusdanig bij het publiek aan, Toen Brubeck in Californië ten je hart weer in het ritme beek. Ook op zijn verjaardag zal haus in Wenen staat zijn 'Christ- mensen reageren met hetzelfde dat in de jaren zestig de eerste muziek studeerde, was de Frans- brengen", zei zijn arts hem. „In Brubeck met een band op het mas Cantata'op het programma. podium staan. In het Konzert- haus in Wenen staat zijn 'Christ mas Cantata' op het programma. Generaties groeiden op met het bekende, hese stemgeluid van de Itali aanse Belg Rocco Grana ta. Want wie kent niet zijn klassiekers Marina, Buona Notte Bambino en Bella Italia? Granata maakt aan de lopende band albums en is regel matig te zien op televisie of te horen op de radio. „Ik voel me altijd minder blij dan iemand anders." Door Rein van Willigen Het kost enige moeite Granata op te sporen en voor een interview te strikken. Eindelijk komt de in het Belgische Deurne wonende klei ne, grote man naar Nederland. Tussen een radio- en een televi sie-optreden valt wat ruimte te ritselen. Het Audiocentrum van het Hilversumse NOB is de afge sproken lokatie. Een sobere entree met een hoog automaten-gehalte vormt een grijs decor. Heel wat kleurrijker is Granata zelf. Met veel bomba rie komt hij binnengewandeld. Onafscheidelijk gevolgd door zijn neef - 'mijn cousin' - en twee muziekinstrumenten, een gitaar en een accordeon. „Ge moogt me alles vragen. Ik geef overal antwoord op", laat het blije, Italiaanse gezicht van de zanger-componist weten. De stem is zoals je van Rocco Grana ta verwacht: hees. Het Vlaamse accent neigt bij tijd en wijle naar dat van die andere bekende Vla ming, Urbanus. Toen Granata tien jaar was verruilden zijn ouders het zonnige Zuid-Italië voor het bewolkte België. „Heel Zuid-Italië wilde in die tijd emigreren", zegt de 57-jarige zanger nu. „Naar Canada, Brazi lië, Amerika. Wij zijn naar België gegaan. Waarschijnlijk omdat die reis het goedkoopst was. Voor een kind was het in die tijd geweldig om vanuit Calabrië te reizen naar Milaan. Dat was al een wereld reis. In België aangekomen mocht ik meteen naar de vierde klas. Op dat moment sprak ik maar één woord Nederlands: voetbal." Zwartkijker Vragen stellen aan Granata is nauwelijks nodig. Sterker, het antwoord wordt bijna al gegeven voor de vraag is gesteld. Hij neemt geen blad voor de mond. „Ik ben emotioneel, maar ook de grootste pessimist, zwartkijker. Ik ben bijgelovig en een grote egoïst. Alles wat ik wil, lukt. Ik ben zeker blij als mijn platen maatschappij in Nederland 100.000 albums verkoopt, maar toch zou ik liever hebben dat mijn plaat 100.000 keer gedraaid en maar één keer verkocht zou worden. Mijn grootste voldoe ning is dat ze over mij praten, nu. Ik ben een pessimist, omdat ik vind dat ik alles zelf moet doen." Een opmerking, die zijn oor sprong vindt in zijn allereerste singeltje, Marina. De 18-jarige Granata nam het nummer op om vervolgens te constateren dat niemand het wilde- uitbrengen. Granata liet op eigen kosten 300 exemplaren persen, vulde daar mee de naburige jukeboxen en kreeg alsnog het gelijk aan zijn kant. Marina werd een hit en de artiest Granata schrijft vanaf dat moment geschiedenis. „Toen ik Marina aanbood, wilden ze dat de accordeon uit de opname ging. Dat deed ik niet. Ik ben niet pre tentieus, maar ik weet wel welke richting ik uit wil. Ik denk zo vaak: loop toch naar de kloten. Mijn hele leven heb ik gezocht naar een goede platenmaatschap pij, maar je moet alles zelf doen. Vader wou me ook niet helpen: alles wat je verdient, is van jou. Maar ik mis de leidende hand van papa wel. Zes jaar geleden is hij overleden. Ik voel me altijd min der blij dan iemand anders. Ieder mens is gelukkig èn ongelukkig. Je kunt het gevoel van geluk niet herkennen als je nooit eens onge lukkig bent. Dit jaar heeft mijn dochter haar armen verbrand bij een ongeluk. Mooie armen. Met plastische chirurgie proberen we haar weer appetijtelijke armen te geven. Ik zou al mijn geld willen geven als ik mijn dochter weer zou krijgen zoals ze was. Wat is gelukkig zijn? Kun jij dat zeggen? Als ik op de televisie zo'n stomme 'politieker' hoor zeggen dat men recht heeft op werk, denk ik: zorg dan dat er werk is. Ik kan me zo kwaad maken op zo'n smeerlap. Ik denk niet zo vanwege mijn ouderdom. Ik heb altijd zo gedacht. Neem van mij aan dat iemand die zuidelijker geboren is, primitiever mag zijn, maar wel filosofischer. Maar het leven kan ik ook niet veranderen." Granata staat al een kleine veer tig jaar voor een aanschakeling van hits, componeren van film muziek, acteren in films en het produceren van vooral Belgische artiesten. Bij een buitenstaander ontstaat onwillekeurig het idee dat Rocco Granata niet te klagen heeft. „Ik heb alles gezien", klinkt het daarentegen triest. „Wat moet ik doen als ik op ver lof ga? Het enige wat ik dan wil, is sporten. Altijd veel getennist. De laatste tijd houd ik me meer bezig met wat ze dè elitesport noemen, golf. Ik voel me het best als ik accor deon speel. Bij mij telt niet het Rocco Granata: „Ik voel me altijd minder blij dan iemand anders." geld, maar het produkt. Ik ben net een boer die een boom plant en hem ziet groeien. Als mijn dochter weer gezond zou zijn en ik hier voor de deur voor een gul den zou mogen spelen, ben ik de gelukkigste mens. Daar heb je geen psychiater voor nodig. Wel wil ik me bewijzen, altijd maar weer bewijzen. Als ik ooit terug mocht komen, dan het liefst als zigeuner of beter nog apotheker, deurwaarder of notaris. Met je witte kiel aan de toog hoef je je nooit meer te bewijzen; je hebt een diploma." De onderhuidse onzekerheid, met daaraan gekoppeld de bewijs- drang houdt Granata behoorlijk bezig. „Als ik met een travestiet op een foto sta, moet je mij geen homo noemen. Van dat idee zou ik triestig, kapot zijn. Dan moet ik bewijzen dat ik geen homo ben. Ik zou een proces voeren om dat te bewijzen." Waarom Granata zich altijd moet bewijzen legt hij niet uit. „Als ik iets bereikt heb, wil ik mijn vrienden dat laten weten. Als je drie vrienden hebt, heb je één goede en twee profi teurs. Ik vind het leuk een cd met klassieke muziek of jazz te krij gen. Geef ik zelf iemand een cd cadeau, dan verlangen ze meer. Waarom? En waarom kan ik niet in een gewoon wagentje rijden? WOENSDAG 6 DECEMBER 1995 DEEL öl ^EÊÊÊÊSÊÊÊÊÊÊËÊKÊÊÊtÊÊÊËÊ£B 'Scarlett was de eerste feministe' Van onze rtv-redactie Amerika na de burgeroorlog. Rhett Butler wil scheiden val Scarlett O'Hara, maar daar kan en wil zij zich niet bij neerleg! gen. Zij is zwanger van hem, maar verzwijgt dat. ScarleJ besluit naar Ierland te gaan om daar in stilte haar kind teil wereld te brengen. »Dave Brubeck heeft een nieuw album: 'Young Lions and Old Tigers'. fotoanp Zo krijgt de dramatische film klassieker Gone with the Wind een al even enerverend vervolg, simpelweg Scarlett geheten. Met Timothy Dalton en Joanne Whal- ley-Kilmer in de voetsporen van de legendarische Clark Gable en Vivian Leigh. Volgende week vrijdag begint de Tros met de uit zending van het vierdelige Scar lett. Vanavond een voorproefje: The Search for Scarlett. De titel doet vermoeden dat het zoeken naar een nieuwe Vivien Leigh geen sinecure was. Dat klopt. Producent Robert Halmi keek niet op een dubbeltje meer of minder bij zijn speurtocht. Liefst twee miljoen gulden spen deerde hij eraan. Een kleinig heidje op het totale budget van honderd miljoen. Daarmee is Scarlett volgens Halmi de duur ste mini-serie aller tijden. Gefilmd werd op meer dan vijftig locaties in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Ierland. De foto vnu Als ik dat zou doen en ik kom ergens, denken ze: gohdie is aan lager wal geraakt. Wat wel luxe is, is dat ik niet meer overal hoef op te treden. Ik zing graag, dat wel. Het liefst in een feesttent tussen gewone mensen. Met mijn accor deon op de kermis, voor vijftig gulden. Op één voorwaarde: dat ze me niet herkennen." Granata loopt richting accordeon, wan delt naar buiten en zegt: „Ben je hier nog steeds journalist? Ik zou graag in Italië willen wonen, maar het is zo jammer dat er Ita lianen wonen. Gelukkig schijnt in Tunesië en Portugal ook de zon. Ciao." Den Haag (anp) - De Taal uniepenning 1995 is toege kend aan Jozef Deleu, direc teur van de Stichting Ons Erfdeel. De stichting die dit jaar 25 jaar bestaat, wil de Vlaams-Nederlandse samen werking op cultureel gebied bevorderen en de Nederland se taal en cultuur meer bekendheid geven in het bui tenland. Ze doet dit met tijdschriften en publikaties als Ons erf deel, Septentrion, The Low Countries en een reeks in een groot aantal landen versche nen boekjes over taal en cul tuur van De Lage Landen. De Vlaamse onderwijs minister Luc Van Den Bos sche, voorzitter van het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie, reikt de penning op 19 januari uit in Den Haag. Met de penning onderscheidt de Taalunie sinds 1990 jaarlijks een per soon of instelling die de doel stellingen van de Taalunie langdurig heeft ondersteund. mini-serie gaat de wereld rondi! zeventien talen. 1 Net als in 1938 begeerde iet™ actrice in Hollywood de rol vaj Scarlett. Toen waren het Be" Davis, Katharine Hepburn Paulette Goddard. Nu circuleer-l den de namen van onder andereif Kim Basinger en Demi Moonl Twintigduizend vrouwen uil zeventien landen draafden op bi de audities. De producent zochtf iemand die de hoop en verzoekiiij gen van iedere vrouw kon va beelden. Want: „Scarlett was j„ eerste feministe, een onafhankJ lijke vrouw, die tegelijk absolmj vrouwelijkheid uitstraalde." Finale De selectie mondde uit in etl finale in Atlanta. Zeventid meisjes dongen tijdens een show figuurlijk mee naar het hart] van Rhett Butler. Onder hen foto- model Pascale Koldenhof «ill Arnhem, die eerder werd gekozejT tot de Nederlandse Scarletlj O'Hara. „Als ik de hoofdrol nil krijg, is dat jammer", meldde» tevoren. „We krijgen allemas] een rol in de nieuwe film en bi maakt me niet uit, al moet ikee| Hollandse eik spelen." Pascale Koldenhof drong doorti de laatste vijf. Uiteindelijk km Halmi toch voor een ander. Zi]l oog viel op een min of bekende actrice. De geluk Joanne Whalley-Kilmer reageer] de opgetogen: „Ik heb altijd e passie gehad voor Scarlett O'Hal ra, maar had nooit durven drof men haar eens te mogen spelen." Nederland 2, 22.25 uur Van onze rtv-redactie Een comedy met het gewoons gezin van Nederland: Jaa«| Jansen. Die heeft de Vara gend jaar in petto voor de kijkers] Vara en Tandem Produkties star ten binnenkort met de opnamtl van Jansen, Jansen. De suras! volle Zweedse serie Srensotijf Svenson is door Martine Bij bewerkt voor het Nederlands publiek. Hoofdrollen in de meiij we komische reeks zijn legd voor Liz Snoyink, Peter Bol] huis en Carolien van den Berg. f Van onze rtv-redactie GTST-ster Wilbert Gieske volgt Robert ten Brink op als presentafcj van Veronica's sportquiz Sportfreaks. Bekende Nederlandse sportmannen en -vrouwen seconderen d vanaf dinsdag 2 januari weer Henk Spaan en Harry Vermeegen. I bert Gieske neemt de presentatie van een reeks van negen afleven gen voor zijn rekening. Zijn bekendheid dankt hij aan zijn rol in de soap Goede Tijden Sled te Tijden. Daarin speelt hij Robert Alberts. In 1987 concentreer! Gieske zich op de tv; daarvoor was hij actief bij verscheidene toneel gezelschappen. In Nieuwe Buren kreeg hij een hoofdrol en in Medisch Centrun WJ en Spijkerhoek was er een gastrol van Gieske weggelegd. Presenters is hem niet vreemd; eerder was hij te zien als gastheer van het T programma Belfleur. NEDERLAND 1 „57 Asaf, getekend kerl 405 Bertje Knor, kind metTomenTim; Bel over een dier: Beer La la liedje en Nijntj| serie 1430 Studio op stelten gazine met Morph;l van Stekeltje; Robbd storven, reeks over J dieren; Tom Jer;; Dragon, jeugdserie! schap, reeks over! vriendschappen: NiC tine 1600 Journaal 1608 De week van ,6 39 Matlock, advocaten ,728 The Cosby Show, c1 1802 Boggle, spelletje 1831 Ik heb al een b] magazine ,901 Lieve Martine ,9 52 PP: Uitzending D6t 20 00 Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.31 Murder, She Wrot serie 21 22 Televizier, actualite 2134 White Hunter, By speelfilm 23.44 Teevee Studio. Aly Wisse (tot 00. is| 09.00 Koekeloere (tot 09] 09.30 De VS van Ame 1914. Afl. 1 t/m 4 (ti 11.30 De Romeinse tijd 16.26 De blik op oneindi 16.53 Een verhaal dat gr filmserie metverhal| bel 17.00 Prinsen en prinse festijn voor kinderetl 17.29 2 Vandaag, actua om 17.30 en 18.0 18.43 Sportjournaa Hoofdpunten uit I gevolgd door het w| Eenmaal anderma Ik weet het beter, 20.00 Ajax-Ferencvaros League) Scarlett: The Sear| lett, reportage Studio Sport met| pions League 23.30 Journaal Studio Sport, 00.20) 19.00 19.30 22.25 22.50 23.40 Journaal Klokhuis Landscapes of Irel 07.29 Ontbijt-tv met el] NOS-Journaal en 8.11 naai 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending GP\j Kook tv Rondom Tien Aquarelleren. Afl. 07.00 07.07 07.22 09.30 10.09 10.39 Anno dominee 13.00 lei Bla-bla, kindermac Double 7, spelletje 15.55 Lu" gerenmagazine 16.30 M 17.00 La bande a Carlo] 17.30 The Waltons, serie 18 soir 18.50 Cartes sur tabJ quotidien des sports 19. 20.10 Au nom de la loi, jurra zine 21.20 Misery, Amerika1; uit 1990 van Rob Reiner Daan, Kathy Bates en Ld 23,10 Coup de film, rubriela ste nieuws 17.00 Le coeur et l'esprit 1 i passion, paardesportmagazj Hla-bla, kindermagazine 1^ serie 19.30 Nieuws 19.55 V 'ez, Raymond? 20.00 Voetb uit de Champions League 2 22.35 Voetbal, restant f League (tot 23.35) duitsland 1 05.30 Morgenmagazin, ork W.0O Heute 09.03 Die Pyra. in ü9,45 Tele"Gym. Ochtenf 0.00 Heute 10.03 371, repl 0.35 Tips und Trends, mq 1100 Heute 11.04 Pow Jeutsch pur, muziek 12.55 0 Mittagsmagazin met Wrtschafts-Telegramm 14 au 14.03 Schimpt - 19 oiossom, comedy 14.55 Jé antwortet 15.00 Tagesscha iel, alaguel' soaP 1600 10.03 Fliege, talkshow 17 iï ec Brisant. boulev] '■55 Verbotene Liebe, Snhof, serie 18.54 Die l| 'O.OOTagesschau 20.15 De H»? ZeicLien der Zei: dorpje Wöbbelin hee- «oio rijnmond Henri6»a?.ne veel nieuvJ 'Sn ve met Nederlarl Boelpn 6n Memo Tammingl Posta^n Boswir|kel. 17.00 pl aan de telefoon n£0epbrabant i 05Art2? Bab'° 1 gevolgd: k'ant fnUB tehlten,sportenverl '32 Art 3nt 7-23 WeerrrJ raanjnhn !te'ten en verkeer! Dekrant Verschuuren (RegicF j 8 io e B(abant (regio W-M frkemtiirf NieiJvvscentrall i 9.07 2,0™alie-8.55 Weerl ba"k 10 k'0Sk" 930 De sche rond n 3o n sucheurka|ende| vke »n scbnurkalender.f A«uaftei en?' en en service voor DE BELANGRIJKSTE Belgi sche band van de laatste jaren is ongetwijfeld dEUS. Niet alleen trekken talloze Belgische groe pen zich aan dit gezelschap op, de leden van dEUS zijn ook regelmatig in andere projecten te vinden. Zo ook Stef Kamil Car- lens, die samen met een aantal Antwerpse popmuzikanten de formatie Moondog Jr. vormt. Moondog Jr. is meer dan zomaar een hobby-bandje. Op de cd Everyday I Wear A Greasy Black Feather On My Heat laat de groep zeer serieuze en sterke muziek horen. Evenals bij dEUS is het geluid van Moondog Jr. een samenraapsel van stromingen, die op allerlei manieren de beschrijven valt, maar laten we het houden op avantgardistische poprock met jazz- en blues invloeden, of om het in een ande re context te plaatsen: de muziek beweegt zich ergens tussen Tom Waits en Captain Beefheart in. Zo uiteenlopend als de invloeden zijn, zo divers is ook het instru mentarium dat de groep gebruikt. Naast de standaard bezetting bass-gitaar-drum gebruikt Moondog jr. onder andere een harmonium, een cla rinet, diverse saxen, percussie en orgel. Ondanks het scala aan ingre- Jan James: geen echte hoogtepunten. foto dana brooks diënten, maakt Moondog Jr. er geen ratjetoe van. Hoewel het er soms behoorlijk onstuimig aan toe gaat op de cd is het over het algemeen een intieme plaat, die mij nog meer aanspreekt dan het eveneens zeer fraaie werk van dEUS. (Island/Mercury) PAUL VERLINDEN EERDER DIT jaar leverde de Rotterdammer Speedy J met G Spot een fraai techno-album af. Op enkele 'floorfillers' na, bevat te die cd vooral huiskamer-hou se. Maar Jochem Paap (Speedy's echte naam) kan ook bijzonder sterke dansmuziek maken, zo blijkt maar weer eens op het zojuist verschenen Live. Live bevat opnamen van het con cert dat Speedy J dit jaar gaf op Pinkpop. De cd begint met het ingetogen Symmetry, maar met de vlotte remix van The Oil Zone kan het feest beginnen om ver volgens via het eveneens van G Spot afkomstige Ping Pong in de eredivisie van de dance terecht te komen. Speedy J creëert een onweerst aanbare sound met diepe baslij- nen, fraaie melodie-lijnen en pakkende (break)beats. Alle nummers op de cd gaan naadloos in elkaar over en de luisteraar komt pas weer op adem als de laatste tonen van het slotnum mer (G Spot-remix) wegdwalen. Ondanks dat het geluid van het publiek weggemixed is op Live, ademt de cd zeker een live-sfeer uit. Speedy J zweept de zaak op en met je ogen dicht zie je een dampende en kolkende massa voor je. Dit is house van Hol landse bodem op zijn best. (Beam me up/Pias) PAUL VERLINDEN MISSCHIEN IS het nog te vroeg om te spreken van een nieuwe trend, maar er is de VS weer volop ruimte voor singer/song writers. Het zijn echter niet meer de eenlingen die zich met een enkel gitaartje begeleiden, maar muzikanten die voor een stevige rockbegeleiding kiezen als het gaat om het vertolken van de eigen, hoogstpersoonlijke tek sten. Iemand als Pete Droge is een goed voorbeeld van die nieuwe lichting, maar vanaf heden mag Ben Arnold ook exemplarisch worden genoemd. Arnolds cd Almost speechless laat namelijk prima horen hoe je hedendaagse, door elektrische gitaren gedomi neerde Amerikaanse rockmuziek kunt benutten om sterke songs gestalte te geven. Ben Arnold komt uit Pittsburgh en had in eigen beheer al een cas sette en de cd Soar uitgebracht voor hij deze Almost speechless bij een grote platenfirma kon maken. Als zanger doet Arnold aan figurqn: als Randy Newman, Graham "Parker en een enkele keer aan Elvis Costello denken en ook zijn muziek zit soms in de sfeer van die laatste twee. Zijn teksten zijn gedreven, emotione le stukken die je mag verwachten van een jonge twintiger met een romantische inslag. In die zin herinnert hij soms aan de vroege John Hiatt. Almost speechless is een plaat die het op de Amerikaanse markt wel eens heel goed zou kunnen gaan doen. Zang, muziek en tek sten zijn uiterst toegankelijk zonder dat er ook maar een moment sprake is van een com mercieel effectbejag. Ben Arnold maakt gewoon oprechte, lekkere muziek. (RuffHouse, Columbia) WIM VAN LEEST 'U LUISTERT er maar eens naar als u tijd hebt,' stond er onder aan het biografietje bij de cd Dum-dada van het Belgische drietal Nemo. Het heeft inder daad even geduurd, maar beter laat dan nooit: Dum-dada is een sterke tweede langspeler van een band die vorig jaar al zo aardig voor de dag kwam met een naar zichzelf vernoemde cd. De kracht van Nemo schuilt 'm in de combinatie van ogenschijn lijke onschuld met venijn. Uiter lijk en ook in de teksten heeft Nemo iets argeloos, terwijl de muziek veelal ruige, elementaire gitaarpunk is. Een heel enkele keer, als er vleugjes Jonathan Richman doorklinken, is Nemo een tikkel tje te melig, maar in de meeste gevallen is er helemaal niets mis met de muziek van deze jongens. Sterker nog, Nemo laat bij voortduring horen dat met een minimum aan middelen een maximum aan muziek kan wor den gemaakt. Het drietal slaagt erin om in een genre dat inmid dels behoorlijk uitgewoond is, toch nog met bevlogen, aanste kelijke nummers te komen. Da's knap. (Brinkman, PIAS) WVL EEN STEEL guitar in de laagste versnelling, brushes in plaats van trommelstokken, dromerige zang en wat pianoklanken. Veel meer heeft de groep Mojave 3 niet nodig om muziek te maken. Althans, dat vinden de leden zelf. Beluistering van de debuut- cd Ask me tomorrow leert dat die aanpak een nummertje of vier lang weet te boeien, maar dat het daarna toch een beetje een beproeving wordt. Want veel meer dan een spelopvatting heeft Mojave 3 eigenlijk niet te bieden. Wie Pale blue eyes of Jesus van de Velvet Underground kent, weet dat beklemming inderda; in muziek te vangen is, ma daar zijn wel degelijk songs vat] formaat bij nodig. Die songs] schrijft Mojave 3 niet. Deonge-I rijmde teksten maken hooguit dij eerste beluistering nog w| indruk, maar nadere bestudering! leert dat de groep ook in 'eK®j eel opzicht meer pretentie e"" inhoud is. (4AD, PIAS) BLUES, HARDROCK, rock,gosj pel, country, soul. De Amenj kaanse zangers Jan James l zich niet in een hokje wegzette»] Op Color of the Rose zingt ze haar doorleefde stem weer v I alles wat. Color of the Rose ise prima vervolg op haar debuut- Last Train, die vorig jaar c markt werd geslingerd. Vijftien nummers lang t James de luisteraar te - Een aangename cd, fflaa7 echt verrassend. Dat komt schien doordat de blondine nummers zelf heeft geschre^J Dat doet ze weliswaar onverdienstelijk, maar e hoogtepunten ontbreken op plaatje en dat is een beetje mer. Verder zit het wel sno Jan James en haar Color oj I RoSe.(Provo|ue)BviERENHALll|

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20