DE STEM
'Altijd moet ik
me bewijzen'
Sinds de hit 'Marina' weet Rocco Granata precies wat hij wil
Jazz-legende Dave Brubeck wordt 75 jaar
A I "I ^ISlËI
Tros brengt vervolg
'Gone with the Wind'
Taaluniepenning
voor Jozef Deleu
Vara-comedy raetj
gewoonste gezin
Wilbert Gieske leidt sportquiz]
nederland 2
nederland 3
belgië frans 1
belgië frans 2
Radio
Moondog jr.
Speedy J
Ben Arnold
Nemo
Mojave 3
Jan James
„James Bond biyft een ouderwetse
rokkerjager en je zult hem geen con-
doom tevoorschijn zien halen"
Pierce Brosnan
New York (dpa) - Kort voor
zijn 75e verjaardag, vandaag
woensdag 6 december, heeft
Dave Brubeck, sinds decennia
een jazz-legende, een nieuw
album met de titel 'Young
Lions and Old Tigers' uitge
bracht.
Er staan composities op die hij
voor andere jazzmusici schreef en
samen met hen uitvoert.
„Het is een hele eer als een
legendarische artiest als hij een
song voor mij schrijft", zegt de
23-jarige bassist Christian
McBride. Met hem speelt Bru
beck het duet „Here comes
McBride", en de jonge musicus
zegt vol respect: „Ik hoop dat ik
ben als hij als ik die leeftijd heb.
Hij speelt met hetzelfde enthou
siasme als 50 jaar geleden, en de
mensen reageren met hetzelfde
enthousiasme als toen. Hij is
gewoon een schitterende pia
nist". Brubeck wil zich echter
niet opdringen aan de jongeren -
hij schreef ook een stuk voor
James Moody, die 70 jaar is en
ontroerd reageerde. „En onlangs
speelde ik met Stephane Grap-
pelli, Doc Cheatham en Milt Hil
ton, die allen veel ouder zijn dan
ik", zegt Brubeck, „vaak voel ik
me als een kind".
Ironisch genoeg is het stuk dat de
nog altijd produktieve componist
beroemd maakte, gecomponeerd
door een ander. „Take Five" is
van de hand van zijn vriend Paul
Desmond, die lang saxofonist
was van het Dave Brubeck
Quartett. De melodie en de door
drummer Joe Morello geslagen
ritmes in vijfkwarts-maat sloe
gen dusdanig bij het publiek aan,
dat in de jaren zestig de eerste
lange tournee over de wereld tot
grote successen leidde. 'Blue ron
do a la Turq' werd een volgende
hit.
Maar Brubeck was al groot voor
'Take Five'. In november 1954
wijdde het weekblad Time aan
hem het omslagverhaal. In 1960
werd zijn album Time Out als
eerste moderne jazz-plaat
bekroond met een gouden Gram-
my-prijs. Elk jaar worden er nog
60.000 exemplaren van verkocht.
De intelligente kamer-jazz, waar
Brubeck een wezenlijke bijdrage
aan leverde, haalde het muziek
genre uit de cafés en bracht het
naar de rookvrije grote concert
zalen iri de wereld, naar universi
teiten en conservatoria. 'Jazz
goes to College' was niet zonder
reden een ander succesvol album.
Toen Brubeck in Californië
muziek studeerde, was de Frans
man Darius Milhaud zijn leraar
compositieleer. „Als jullie Ame
rika tot uitdrukking willen bren
gen, moet er jazz in jullie compo
sities zitten", hield hij zijn leer
lingen voor.
Brubeck richtte nog op dezelfde
dag zijn eerste octet op. „God zij
gedankt voor Darius Milhaud.
Hij heeft mij gered. Ik heb mijn
zoon naar hem genoemd", zei hij
later. Hij werkte ook met Leo
nard Bernstein, met symfonie
orkesten en houdt nog steeds
voordrachten aan de Yale-uni-
versiteit bij zijn woonplaats in
Connecticut.
Zijn nog steeds drukke concert
schema is herhaaldelijk door
hartproblemen onderbroken. Hij
onderging een drievoudige
bypass-operatie. „Dave, wij moe
ten je hart weer in het ritme
brengen", zei zijn arts hem. „In
„.j - -r--Jwelk ritme dit maal?", vroeg Bru- r
siasme als 50 jaar geleden, en de gen dusdanig bij het publiek aan, Toen Brubeck in Californië ten je hart weer in het ritme beek. Ook op zijn verjaardag zal haus in Wenen staat zijn 'Christ-
mensen reageren met hetzelfde dat in de jaren zestig de eerste muziek studeerde, was de Frans- brengen", zei zijn arts hem. „In Brubeck met een band op het mas Cantata'op het programma.
podium staan. In het Konzert-
haus in Wenen staat zijn 'Christ
mas Cantata' op het programma.
Generaties groeiden op
met het bekende, hese
stemgeluid van de Itali
aanse Belg Rocco Grana
ta. Want wie kent niet
zijn klassiekers Marina,
Buona Notte Bambino en
Bella Italia? Granata
maakt aan de lopende
band albums en is regel
matig te zien op televisie
of te horen op de radio.
„Ik voel me altijd minder
blij dan iemand anders."
Door Rein van Willigen
Het kost enige moeite Granata op
te sporen en voor een interview te
strikken. Eindelijk komt de in het
Belgische Deurne wonende klei
ne, grote man naar Nederland.
Tussen een radio- en een televi
sie-optreden valt wat ruimte te
ritselen. Het Audiocentrum van
het Hilversumse NOB is de afge
sproken lokatie.
Een sobere entree met een hoog
automaten-gehalte vormt een
grijs decor. Heel wat kleurrijker
is Granata zelf. Met veel bomba
rie komt hij binnengewandeld.
Onafscheidelijk gevolgd door zijn
neef - 'mijn cousin' - en twee
muziekinstrumenten, een gitaar
en een accordeon.
„Ge moogt me alles vragen. Ik
geef overal antwoord op", laat
het blije, Italiaanse gezicht van
de zanger-componist weten. De
stem is zoals je van Rocco Grana
ta verwacht: hees. Het Vlaamse
accent neigt bij tijd en wijle naar
dat van die andere bekende Vla
ming, Urbanus. Toen Granata
tien jaar was verruilden zijn
ouders het zonnige Zuid-Italië
voor het bewolkte België.
„Heel Zuid-Italië wilde in die tijd
emigreren", zegt de 57-jarige
zanger nu. „Naar Canada, Brazi
lië, Amerika. Wij zijn naar België
gegaan. Waarschijnlijk omdat die
reis het goedkoopst was. Voor een
kind was het in die tijd geweldig
om vanuit Calabrië te reizen naar
Milaan. Dat was al een wereld
reis. In België aangekomen mocht
ik meteen naar de vierde klas. Op
dat moment sprak ik maar één
woord Nederlands: voetbal."
Zwartkijker
Vragen stellen aan Granata is
nauwelijks nodig. Sterker, het
antwoord wordt bijna al gegeven
voor de vraag is gesteld. Hij
neemt geen blad voor de mond.
„Ik ben emotioneel, maar ook de
grootste pessimist, zwartkijker.
Ik ben bijgelovig en een grote
egoïst. Alles wat ik wil, lukt. Ik
ben zeker blij als mijn platen
maatschappij in Nederland
100.000 albums verkoopt, maar
toch zou ik liever hebben dat
mijn plaat 100.000 keer gedraaid
en maar één keer verkocht zou
worden. Mijn grootste voldoe
ning is dat ze over mij praten, nu.
Ik ben een pessimist, omdat ik
vind dat ik alles zelf moet doen."
Een opmerking, die zijn oor
sprong vindt in zijn allereerste
singeltje, Marina. De 18-jarige
Granata nam het nummer op om
vervolgens te constateren dat
niemand het wilde- uitbrengen.
Granata liet op eigen kosten 300
exemplaren persen, vulde daar
mee de naburige jukeboxen en
kreeg alsnog het gelijk aan zijn
kant. Marina werd een hit en de
artiest Granata schrijft vanaf dat
moment geschiedenis. „Toen ik
Marina aanbood, wilden ze dat
de accordeon uit de opname ging.
Dat deed ik niet. Ik ben niet pre
tentieus, maar ik weet wel welke
richting ik uit wil. Ik denk zo
vaak: loop toch naar de kloten.
Mijn hele leven heb ik gezocht
naar een goede platenmaatschap
pij, maar je moet alles zelf doen.
Vader wou me ook niet helpen:
alles wat je verdient, is van jou.
Maar ik mis de leidende hand van
papa wel. Zes jaar geleden is hij
overleden. Ik voel me altijd min
der blij dan iemand anders. Ieder
mens is gelukkig èn ongelukkig.
Je kunt het gevoel van geluk niet
herkennen als je nooit eens onge
lukkig bent. Dit jaar heeft mijn
dochter haar armen verbrand bij
een ongeluk. Mooie armen. Met
plastische chirurgie proberen we
haar weer appetijtelijke armen te
geven. Ik zou al mijn geld willen
geven als ik mijn dochter weer
zou krijgen zoals ze was. Wat is
gelukkig zijn? Kun jij dat zeggen?
Als ik op de televisie zo'n stomme
'politieker' hoor zeggen dat men
recht heeft op werk, denk ik: zorg
dan dat er werk is. Ik kan me zo
kwaad maken op zo'n smeerlap.
Ik denk niet zo vanwege mijn
ouderdom. Ik heb altijd zo
gedacht. Neem van mij aan dat
iemand die zuidelijker geboren
is, primitiever mag zijn, maar wel
filosofischer. Maar het leven kan
ik ook niet veranderen."
Granata staat al een kleine veer
tig jaar voor een aanschakeling
van hits, componeren van film
muziek, acteren in films en het
produceren van vooral Belgische
artiesten. Bij een buitenstaander
ontstaat onwillekeurig het idee
dat Rocco Granata niet te klagen
heeft. „Ik heb alles gezien",
klinkt het daarentegen triest.
„Wat moet ik doen als ik op ver
lof ga? Het enige wat ik dan wil,
is sporten. Altijd veel getennist.
De laatste tijd houd ik me meer
bezig met wat ze dè elitesport
noemen, golf.
Ik voel me het best als ik accor
deon speel. Bij mij telt niet het
Rocco Granata: „Ik voel me altijd minder blij dan iemand anders."
geld, maar het produkt. Ik ben
net een boer die een boom plant
en hem ziet groeien. Als mijn
dochter weer gezond zou zijn en
ik hier voor de deur voor een gul
den zou mogen spelen, ben ik de
gelukkigste mens. Daar heb je
geen psychiater voor nodig. Wel
wil ik me bewijzen, altijd maar
weer bewijzen. Als ik ooit terug
mocht komen, dan het liefst als
zigeuner of beter nog apotheker,
deurwaarder of notaris. Met je
witte kiel aan de toog hoef je je
nooit meer te bewijzen; je hebt
een diploma."
De onderhuidse onzekerheid, met
daaraan gekoppeld de bewijs-
drang houdt Granata behoorlijk
bezig. „Als ik met een travestiet
op een foto sta, moet je mij geen
homo noemen. Van dat idee zou
ik triestig, kapot zijn. Dan moet
ik bewijzen dat ik geen homo
ben.
Ik zou een proces voeren om dat
te bewijzen." Waarom Granata
zich altijd moet bewijzen legt hij
niet uit. „Als ik iets bereikt heb,
wil ik mijn vrienden dat laten
weten. Als je drie vrienden hebt,
heb je één goede en twee profi
teurs. Ik vind het leuk een cd met
klassieke muziek of jazz te krij
gen. Geef ik zelf iemand een cd
cadeau, dan verlangen ze meer.
Waarom? En waarom kan ik niet
in een gewoon wagentje rijden?
WOENSDAG 6 DECEMBER 1995 DEEL öl
^EÊÊÊÊSÊÊÊÊÊÊËÊKÊÊÊtÊÊÊËÊ£B
'Scarlett was de eerste feministe'
Van onze rtv-redactie
Amerika na de burgeroorlog. Rhett Butler wil scheiden val
Scarlett O'Hara, maar daar kan en wil zij zich niet bij neerleg!
gen. Zij is zwanger van hem, maar verzwijgt dat. ScarleJ
besluit naar Ierland te gaan om daar in stilte haar kind teil
wereld te brengen.
»Dave Brubeck heeft een nieuw album: 'Young Lions and Old
Tigers'. fotoanp
Zo krijgt de dramatische film
klassieker Gone with the Wind
een al even enerverend vervolg,
simpelweg Scarlett geheten. Met
Timothy Dalton en Joanne Whal-
ley-Kilmer in de voetsporen van
de legendarische Clark Gable en
Vivian Leigh. Volgende week
vrijdag begint de Tros met de uit
zending van het vierdelige Scar
lett. Vanavond een voorproefje:
The Search for Scarlett.
De titel doet vermoeden dat het
zoeken naar een nieuwe Vivien
Leigh geen sinecure was. Dat
klopt. Producent Robert Halmi
keek niet op een dubbeltje meer
of minder bij zijn speurtocht.
Liefst twee miljoen gulden spen
deerde hij eraan. Een kleinig
heidje op het totale budget van
honderd miljoen. Daarmee is
Scarlett volgens Halmi de duur
ste mini-serie aller tijden.
Gefilmd werd op meer dan vijftig
locaties in de Verenigde Staten,
Groot-Brittannië en Ierland. De
foto vnu
Als ik dat zou doen en ik kom
ergens, denken ze: gohdie is aan
lager wal geraakt. Wat wel luxe
is, is dat ik niet meer overal hoef
op te treden. Ik zing graag, dat
wel.
Het liefst in een feesttent tussen
gewone mensen. Met mijn accor
deon op de kermis, voor vijftig
gulden. Op één voorwaarde: dat
ze me niet herkennen." Granata
loopt richting accordeon, wan
delt naar buiten en zegt: „Ben je
hier nog steeds journalist? Ik zou
graag in Italië willen wonen,
maar het is zo jammer dat er Ita
lianen wonen. Gelukkig schijnt
in Tunesië en Portugal ook de
zon. Ciao."
Den Haag (anp) - De Taal
uniepenning 1995 is toege
kend aan Jozef Deleu, direc
teur van de Stichting Ons
Erfdeel. De stichting die dit
jaar 25 jaar bestaat, wil de
Vlaams-Nederlandse samen
werking op cultureel gebied
bevorderen en de Nederland
se taal en cultuur meer
bekendheid geven in het bui
tenland.
Ze doet dit met tijdschriften
en publikaties als Ons erf
deel, Septentrion, The Low
Countries en een reeks in een
groot aantal landen versche
nen boekjes over taal en cul
tuur van De Lage Landen.
De Vlaamse onderwijs
minister Luc Van Den Bos
sche, voorzitter van het
Comité van Ministers van de
Nederlandse Taalunie, reikt
de penning op 19 januari uit
in Den Haag. Met de penning
onderscheidt de Taalunie
sinds 1990 jaarlijks een per
soon of instelling die de doel
stellingen van de Taalunie
langdurig heeft ondersteund.
mini-serie gaat de wereld rondi!
zeventien talen. 1
Net als in 1938 begeerde iet™
actrice in Hollywood de rol vaj
Scarlett. Toen waren het Be"
Davis, Katharine Hepburn
Paulette Goddard. Nu circuleer-l
den de namen van onder andereif
Kim Basinger en Demi Moonl
Twintigduizend vrouwen uil
zeventien landen draafden op bi
de audities. De producent zochtf
iemand die de hoop en verzoekiiij
gen van iedere vrouw kon va
beelden. Want: „Scarlett was j„
eerste feministe, een onafhankJ
lijke vrouw, die tegelijk absolmj
vrouwelijkheid uitstraalde."
Finale
De selectie mondde uit in etl
finale in Atlanta. Zeventid
meisjes dongen tijdens een
show figuurlijk mee naar het hart]
van Rhett Butler. Onder hen foto-
model Pascale Koldenhof «ill
Arnhem, die eerder werd gekozejT
tot de Nederlandse Scarletlj
O'Hara. „Als ik de hoofdrol nil
krijg, is dat jammer", meldde»
tevoren. „We krijgen allemas]
een rol in de nieuwe film en bi
maakt me niet uit, al moet ikee|
Hollandse eik spelen."
Pascale Koldenhof drong doorti
de laatste vijf. Uiteindelijk km
Halmi toch voor een ander. Zi]l
oog viel op een min of
bekende actrice. De geluk
Joanne Whalley-Kilmer reageer]
de opgetogen: „Ik heb altijd e
passie gehad voor Scarlett O'Hal
ra, maar had nooit durven drof
men haar eens te mogen spelen."
Nederland 2, 22.25 uur
Van onze rtv-redactie
Een comedy met het gewoons
gezin van Nederland: Jaa«|
Jansen. Die heeft de Vara
gend jaar in petto voor de kijkers]
Vara en Tandem Produkties star
ten binnenkort met de opnamtl
van Jansen, Jansen. De suras!
volle Zweedse serie Srensotijf
Svenson is door Martine Bij
bewerkt voor het Nederlands
publiek. Hoofdrollen in de meiij
we komische reeks zijn
legd voor Liz Snoyink, Peter Bol]
huis en Carolien van den Berg. f
Van onze rtv-redactie
GTST-ster Wilbert Gieske volgt Robert ten Brink op als presentafcj
van Veronica's sportquiz Sportfreaks.
Bekende Nederlandse sportmannen en -vrouwen seconderen d
vanaf dinsdag 2 januari weer Henk Spaan en Harry Vermeegen. I
bert Gieske neemt de presentatie van een reeks van negen afleven
gen voor zijn rekening.
Zijn bekendheid dankt hij aan zijn rol in de soap Goede Tijden Sled
te Tijden. Daarin speelt hij Robert Alberts. In 1987 concentreer!
Gieske zich op de tv; daarvoor was hij actief bij verscheidene toneel
gezelschappen.
In Nieuwe Buren kreeg hij een hoofdrol en in Medisch Centrun WJ
en Spijkerhoek was er een gastrol van Gieske weggelegd. Presenters
is hem niet vreemd; eerder was hij te zien als gastheer van het T
programma Belfleur.
NEDERLAND 1
„57 Asaf, getekend kerl
405 Bertje Knor, kind
metTomenTim; Bel
over een dier: Beer
La la liedje en Nijntj|
serie
1430 Studio op stelten
gazine met Morph;l
van Stekeltje; Robbd
storven, reeks over J
dieren; Tom Jer;;
Dragon, jeugdserie!
schap, reeks over!
vriendschappen: NiC
tine
1600 Journaal
1608 De week van
,6 39 Matlock, advocaten
,728 The Cosby Show, c1
1802 Boggle, spelletje
1831 Ik heb al een b]
magazine
,901 Lieve Martine
,9 52 PP: Uitzending D6t
20 00 Journaal
20.24 Weeroverzicht
20.31 Murder, She Wrot
serie
21 22 Televizier, actualite
2134 White Hunter, By
speelfilm
23.44 Teevee Studio.
Aly Wisse (tot 00. is|
09.00 Koekeloere (tot 09]
09.30 De VS van Ame
1914. Afl. 1 t/m 4 (ti
11.30 De Romeinse tijd
16.26 De blik op oneindi
16.53 Een verhaal dat gr
filmserie metverhal|
bel
17.00 Prinsen en prinse
festijn voor kinderetl
17.29 2 Vandaag, actua
om 17.30 en 18.0
18.43 Sportjournaa
Hoofdpunten uit I
gevolgd door het w|
Eenmaal anderma
Ik weet het beter,
20.00 Ajax-Ferencvaros
League)
Scarlett: The Sear|
lett, reportage
Studio Sport met|
pions League
23.30 Journaal
Studio Sport,
00.20)
19.00
19.30
22.25
22.50
23.40
Journaal
Klokhuis
Landscapes of Irel
07.29 Ontbijt-tv met el]
NOS-Journaal en 8.11
naai
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending GP\j
Kook tv
Rondom Tien
Aquarelleren. Afl.
07.00
07.07
07.22
09.30
10.09
10.39 Anno dominee
13.00 lei Bla-bla, kindermac
Double 7, spelletje 15.55 Lu"
gerenmagazine 16.30 M
17.00 La bande a Carlo]
17.30 The Waltons, serie 18
soir 18.50 Cartes sur tabJ
quotidien des sports 19.
20.10 Au nom de la loi, jurra
zine 21.20 Misery, Amerika1;
uit 1990 van Rob Reiner
Daan, Kathy Bates en Ld
23,10 Coup de film, rubriela
ste nieuws
17.00 Le coeur et l'esprit 1
i passion, paardesportmagazj
Hla-bla, kindermagazine 1^
serie 19.30 Nieuws 19.55 V
'ez, Raymond? 20.00 Voetb
uit de Champions League 2
22.35 Voetbal, restant f
League (tot 23.35)
duitsland 1
05.30 Morgenmagazin, ork
W.0O Heute 09.03 Die Pyra.
in ü9,45 Tele"Gym. Ochtenf
0.00 Heute 10.03 371, repl
0.35 Tips und Trends, mq
1100 Heute 11.04 Pow
Jeutsch pur, muziek 12.55
0 Mittagsmagazin met
Wrtschafts-Telegramm 14
au 14.03 Schimpt - 19
oiossom, comedy 14.55 Jé
antwortet 15.00 Tagesscha
iel, alaguel' soaP 1600
10.03 Fliege, talkshow 17
iï ec Brisant. boulev]
'■55 Verbotene Liebe,
Snhof, serie 18.54 Die l|
'O.OOTagesschau 20.15 De
H»? ZeicLien der Zei:
dorpje Wöbbelin hee-
«oio rijnmond
Henri6»a?.ne veel nieuvJ
'Sn ve met Nederlarl
Boelpn 6n Memo Tammingl
Posta^n Boswir|kel. 17.00 pl
aan de telefoon
n£0epbrabant i
05Art2? Bab'° 1 gevolgd:
k'ant fnUB tehlten,sportenverl
'32 Art 3nt 7-23 WeerrrJ
raanjnhn !te'ten en verkeer!
Dekrant Verschuuren (RegicF
j 8 io e B(abant (regio W-M
frkemtiirf NieiJvvscentrall
i 9.07 2,0™alie-8.55 Weerl
ba"k 10 k'0Sk" 930 De sche
rond n 3o n sucheurka|ende|
vke »n scbnurkalender.f
A«uaftei en?'
en en service voor
DE BELANGRIJKSTE Belgi
sche band van de laatste jaren is
ongetwijfeld dEUS. Niet alleen
trekken talloze Belgische groe
pen zich aan dit gezelschap op,
de leden van dEUS zijn ook
regelmatig in andere projecten te
vinden. Zo ook Stef Kamil Car-
lens, die samen met een aantal
Antwerpse popmuzikanten de
formatie Moondog Jr. vormt.
Moondog Jr. is meer dan zomaar
een hobby-bandje. Op de cd
Everyday I Wear A Greasy Black
Feather On My Heat laat de
groep zeer serieuze en sterke
muziek horen. Evenals bij dEUS
is het geluid van Moondog Jr. een
samenraapsel van stromingen,
die op allerlei manieren de
beschrijven valt, maar laten we
het houden op avantgardistische
poprock met jazz- en blues
invloeden, of om het in een ande
re context te plaatsen: de muziek
beweegt zich ergens tussen Tom
Waits en Captain Beefheart in.
Zo uiteenlopend als de invloeden
zijn, zo divers is ook het instru
mentarium dat de groep
gebruikt. Naast de standaard
bezetting bass-gitaar-drum
gebruikt Moondog jr. onder
andere een harmonium, een cla
rinet, diverse saxen, percussie en
orgel.
Ondanks het scala aan ingre-
Jan James: geen echte hoogtepunten.
foto dana brooks
diënten, maakt Moondog Jr. er
geen ratjetoe van. Hoewel het er
soms behoorlijk onstuimig aan
toe gaat op de cd is het over het
algemeen een intieme plaat, die
mij nog meer aanspreekt dan het
eveneens zeer fraaie werk van
dEUS. (Island/Mercury)
PAUL VERLINDEN
EERDER DIT jaar leverde de
Rotterdammer Speedy J met G
Spot een fraai techno-album af.
Op enkele 'floorfillers' na, bevat
te die cd vooral huiskamer-hou
se. Maar Jochem Paap (Speedy's
echte naam) kan ook bijzonder
sterke dansmuziek maken, zo
blijkt maar weer eens op het
zojuist verschenen Live.
Live bevat opnamen van het con
cert dat Speedy J dit jaar gaf op
Pinkpop. De cd begint met het
ingetogen Symmetry, maar met
de vlotte remix van The Oil Zone
kan het feest beginnen om ver
volgens via het eveneens van G
Spot afkomstige Ping Pong in de
eredivisie van de dance terecht te
komen.
Speedy J creëert een onweerst
aanbare sound met diepe baslij-
nen, fraaie melodie-lijnen en
pakkende (break)beats. Alle
nummers op de cd gaan naadloos
in elkaar over en de luisteraar
komt pas weer op adem als de
laatste tonen van het slotnum
mer (G Spot-remix) wegdwalen.
Ondanks dat het geluid van het
publiek weggemixed is op Live,
ademt de cd zeker een live-sfeer
uit. Speedy J zweept de zaak op
en met je ogen dicht zie je een
dampende en kolkende massa
voor je. Dit is house van Hol
landse bodem op zijn best. (Beam
me up/Pias)
PAUL VERLINDEN
MISSCHIEN IS het nog te vroeg
om te spreken van een nieuwe
trend, maar er is de VS weer
volop ruimte voor singer/song
writers. Het zijn echter niet meer
de eenlingen die zich met een
enkel gitaartje begeleiden, maar
muzikanten die voor een stevige
rockbegeleiding kiezen als het
gaat om het vertolken van de
eigen, hoogstpersoonlijke tek
sten.
Iemand als Pete Droge is een
goed voorbeeld van die nieuwe
lichting, maar vanaf heden mag
Ben Arnold ook exemplarisch
worden genoemd. Arnolds cd
Almost speechless laat namelijk
prima horen hoe je hedendaagse,
door elektrische gitaren gedomi
neerde Amerikaanse rockmuziek
kunt benutten om sterke songs
gestalte te geven.
Ben Arnold komt uit Pittsburgh
en had in eigen beheer al een cas
sette en de cd Soar uitgebracht
voor hij deze Almost speechless
bij een grote platenfirma kon
maken. Als zanger doet Arnold
aan figurqn: als Randy Newman,
Graham "Parker en een enkele
keer aan Elvis Costello denken
en ook zijn muziek zit soms in de
sfeer van die laatste twee. Zijn
teksten zijn gedreven, emotione
le stukken die je mag verwachten
van een jonge twintiger met een
romantische inslag. In die zin
herinnert hij soms aan de vroege
John Hiatt.
Almost speechless is een plaat
die het op de Amerikaanse markt
wel eens heel goed zou kunnen
gaan doen. Zang, muziek en tek
sten zijn uiterst toegankelijk
zonder dat er ook maar een
moment sprake is van een com
mercieel effectbejag. Ben Arnold
maakt gewoon oprechte, lekkere
muziek. (RuffHouse, Columbia)
WIM VAN LEEST
'U LUISTERT er maar eens naar
als u tijd hebt,' stond er onder
aan het biografietje bij de cd
Dum-dada van het Belgische
drietal Nemo. Het heeft inder
daad even geduurd, maar beter
laat dan nooit: Dum-dada is een
sterke tweede langspeler van een
band die vorig jaar al zo aardig
voor de dag kwam met een naar
zichzelf vernoemde cd.
De kracht van Nemo schuilt 'm
in de combinatie van ogenschijn
lijke onschuld met venijn. Uiter
lijk en ook in de teksten heeft
Nemo iets argeloos, terwijl de
muziek veelal ruige, elementaire
gitaarpunk is.
Een heel enkele keer, als er
vleugjes Jonathan Richman
doorklinken, is Nemo een tikkel
tje te melig, maar in de meeste
gevallen is er helemaal niets mis
met de muziek van deze jongens.
Sterker nog, Nemo laat bij
voortduring horen dat met een
minimum aan middelen een
maximum aan muziek kan wor
den gemaakt. Het drietal slaagt
erin om in een genre dat inmid
dels behoorlijk uitgewoond is,
toch nog met bevlogen, aanste
kelijke nummers te komen. Da's
knap. (Brinkman, PIAS)
WVL
EEN STEEL guitar in de laagste
versnelling, brushes in plaats
van trommelstokken, dromerige
zang en wat pianoklanken. Veel
meer heeft de groep Mojave 3
niet nodig om muziek te maken.
Althans, dat vinden de leden
zelf. Beluistering van de debuut-
cd Ask me tomorrow leert dat die
aanpak een nummertje of vier
lang weet te boeien, maar dat het
daarna toch een beetje een
beproeving wordt. Want veel
meer dan een spelopvatting heeft
Mojave 3 eigenlijk niet te bieden.
Wie Pale blue eyes of Jesus van
de Velvet Underground kent,
weet dat beklemming inderda;
in muziek te vangen is, ma
daar zijn wel degelijk songs vat]
formaat bij nodig. Die songs]
schrijft Mojave 3 niet. Deonge-I
rijmde teksten maken hooguit dij
eerste beluistering nog w|
indruk, maar nadere bestudering!
leert dat de groep ook in 'eK®j
eel opzicht meer pretentie e""
inhoud is. (4AD, PIAS)
BLUES, HARDROCK, rock,gosj
pel, country, soul. De Amenj
kaanse zangers Jan James l
zich niet in een hokje wegzette»]
Op Color of the Rose zingt ze
haar doorleefde stem weer v I
alles wat. Color of the Rose ise
prima vervolg op haar debuut-
Last Train, die vorig jaar c
markt werd geslingerd.
Vijftien nummers lang t
James de luisteraar te -
Een aangename cd, fflaa7
echt verrassend. Dat komt
schien doordat de blondine
nummers zelf heeft geschre^J
Dat doet ze weliswaar
onverdienstelijk, maar e
hoogtepunten ontbreken op
plaatje en dat is een beetje
mer. Verder zit het wel sno
Jan James en haar Color oj I
RoSe.(Provo|ue)BviERENHALll|