Reorganisatie Philips 6snel en goed' KK VOOR BAASJES Stad- en streekvervoer bang voor concurrentie Premier Juppé palet mega-supermarkten aan Handel moet inspelen op grillen ldanten ECONOMIE A8 Japanners ldagen over gebrekkige informatie Even Apeldoorn bellen Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS l ERDAG 2 DECEMBER 1995 A7 9,55 8,52 3,83 3,23 3,04 2,78 2,74 2,67 2,62 2,45 7,84 4,75 4,07 3,78 3,04 3,03 2,71 2,63 2,63 36,70 19,10 32,50 67,10 98,40 37,00 108,90 38,50 47,00 1465,00 11,50 23,50 30,10 33,00 53,50 41,40 16,00 125,50 18,50 e 55,50 A ex 30/11 01/12 314,00 314,20 314,60 314,30 285,60 286,30 342,30 342,20 283,60 283,90 404,60 404,10 556,36 556,55 472898 26552 3005 22632 21441 856331 722657 80985 176377 128412 617 44588 17331 5836256 Wall Street allied signal amer. brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita chrysler Citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. int tel.tel. kim airlines kpn mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 30/11 01/12 m47% 41% 42% 66 66% 67% 68% 35% 35% 45% 45% 14 14% 72 73% 80% 80 18% 18%' 49% 49% 13% 13% 51 52% 70% 71% 28 28 58 57 66% 67% 70 71% 68 67% 77% 77%. 28% 28% 67% 68% 48% 49% 42% 42 82 81% 96% 94 122% 122% 34% 34% 35% 35% 89% 89 61 61% 104% 106% 31% 30% 39% 38% 128% 129% 39% 38% 74 74 59% 59% 93% 95% 16 17 22 22% n. 15 15 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim gedaan /bieden ex dividend gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend jan 70,00 393 3,10 b 3,00 o98 70,00 403 7,50 7,50 jan 70,00 351 0,60 0,60 oOO 70,00 495 8,10 8,30 a o97 135,00 1125 49,40 48,90 jan 32,50 472 0,70 1,30 apr 32,50 377 1,50 2,10 dec 160,00 390 2,45 2,20 dec 170,00 870 9,00 8,00 jan 170,00 800 9,00 a 8,90 jan 22,00 415 0,70 0,80 dec 465,00 349 14,70 b 14,00 dec 470,00 450 10,20 9,50 dec 480,00 887 3,50 3,00 jan 475,00 1330 10,30 9,90 jan 480,00 838 7,80 7,30 jan 490,00 421 3,40 3,20 dec 460,00 435 0,30 0,30 dec 465,00 451 0,50 0,60 dec 470,00 341 1,10 1,10 dec 475,00 737 2,20 a 2,20 jan 475,00 1221 5,00 5,00 okt 360,00 1645 0,60 0,50 okt 385,00 2375 1,40 1,00 okt 410,00 1300 2,70 a 2,50 jan 60,00 414 1,30 1,00 jan 55,00 373 2,30 2,80 jan 60,00 428 0,60 0,80 apr 57,50 331 2,00 2,10 jan 35,00 638 1,00 0,80 ju! 30,00 600 5,30 4,50 jul 27,50 525 2,20 dec 210,00 486 1,30 1,80 jan 210,00 514 3,20 3,60 apr 210,00 491 6,70 b 7,20 oOO 200,00 516 26,00 27,60 apr 200,00 359 2,30 2,20 oOO 200,00 507 18,70 18,00 jan 65,00 363 2,30 1,60 o98 45,00 1376 21,80 20,30 dec 60,00 1159 0,60 a 0,70 jan 60,00 334 1,20 1,70 dec 790,00 480 14,00 13,50 dec 215,00 357 2,00 b 3,50 jan 210,00 1237 7,30 9,40 jan 220,00 927 2,10 b 3,30 apr 220,00 602 5,00 6,70 jul 220,00 416 5,50 b 7,40 jan 210,00 397 2,30 a 1,50 |an 45,00 343 2,40 b 3,10 feSTBM ZATERDAG 2 DECEMBER 1995 tot is lang geleden", zei Jan Timmer toen hij deze herinnerd werd aan zijn bijnaam 'Orkaan Gil- rf. Die bijnaam had hij te danken aan zijn harde .'«repen waarbij 60.000 banen bij Philips verdwe en. Nu verkondigde hij dat 'mensen het allerbelang- giste' voor de onderneming zijn. Zonder mensen lllen alle andere Philips-waarden - klantgericht- jd, kwaliteit, ondernemerschap en winstverbete- jjg'- niets voor, aldus Timmer in het Evoluon tij- ;ins Customer Champions Celebration. wfChris Paulussen „HEEFT nooit een allesomvat- gjplan bestaan voor de Centu- ij3.operatie van Philips. „Er is jjt sprake geweest van een ■juwdruk", aldus Jan Timmer. }(Zijn gewoon begonnen en we (tdekten steeds meer dingen die abeterd moesten worden. Timmer in het najaar van |(i de Centurion-operatie aan- jjdigde kwam die boodschap jeen koude douche. In de daar- iplgende jaren verdwenen p banen bij het concern, jjiddels is het aantal werkne- jus weer voorzichtig opgelopen #160.000. j eerste fase van Centurion was s! 'harde' deel, waarin de „deuk lag op zaken als kosten- tperking, verhoging van pro- jltiviteit, goedkoper inkopen winstverbetering. Daarna tramde 'zachte' fase waarin het (int werd verschoven naar htgerichtheid, kwaliteit, de aisen in de onderneming en sitmemerschap. jjgisteren tijdens de tweede fetomer Champions Celebra- jis in Eindhoven keek de Phi- Ips-president terug op de afgelo- pi vijf jaar. „Het is beter en jfc gegaan dan ik had gehoopt", zei Timmer. „Maar we iji nog lang niet waar we zijn i; roeten. Aan het veranderings- jMskomt nooit een einde." lismensen ergens in geloven en J| tuisen krijgen zijn ze in staat om l| ie hoogste verwachtingen waar H temaken. Dat is de belangrijkste I, bin Centurion", aldus de Phi- lijs-president. II, It management moet volgens hydraulische apparaten, machines gereedschappen. 43375 B.V. Handel Maatschappil De Miem Wolfsdonk 25, 4861 BA Chaam. Exploits» van onroerend goed, verstrekken van ge leningen. 01 43376 De Bruijn Citrusvruchten, Plein u XIII 17, 5046 KC Tilburg. Groothandel citrusvruchten voor de horeca. 43377 PCI-Automatisering, Flaasill, 51« Kaatsheuvel. Automatisering, advies, insi latie van soft- en hardware en attersan begeleiding, alles in de ruimste zin van woord. 43378 Deselly Haarmode, Veldhovenring 5041 BB Tilburg. Dames- en herenkapsait 43381 Van Geel Drukwerk, Debussylaan 5049 AC Tilburg. Drukwerkbemiddeling mede pre-press en begeleiding van 43382<StapV:prodiicts B.V., Jellinghausstn 16, 5048 AZ Tilburg. De in- en verkoop, ontwikkeling, de fabricage en de répara van- en de handel in machines, app onderdelen en toebehoren. 43383 Third Lite, Grotestraat 341, Waalwijk. Holdingmaatschappij. 43384 Noord Markt, Wagnerp ein 6Z, su Tilburg. Detailhandel in buitenlandse lev middelen en brood enz. 43385 Beh. en Beleggingsmip W.A. van u ten B.V., Van Heeswijkstraat 49, 51" Maag (anp) - Japanse bedrij nvinden de Engelstalige infor- mtie die de Nederlandse over fed verstrekt, gebrekkig en onvoldoende. Niet alle in Neder- W gevestigde Japanse bedrij- zijn te spreken over de steun zij van Nederlandse instan ts ondervinden. kt blijkt uit het jaarlijkse fflderzoek van Japan Info Servi- 1 is (JIS) onder 151 Japanse wagers in Nederland. Het Stak aan Engelstalige inf orma- t' is volgens de onderzoekers «k de oorzaak van de ontevre- 'alieid van de Japanners over kt Nederlandse belastingkli- 70 procent van de lervraagden denkt bovendien Nederlandse belasting- wtgeving nauwelijks verandert. Aan de relatie tussen Nederland sen Japanse bedrijven kan ook nodige verbeteren. Over het "flieen vinden Japanners dat |j®dukten en diensten die Neder- bedrijven leveren van i kwaliteit zijn. Maar de iNce achteraf is volstrekt wvoldoende. „Nederlandse toe- Wanciers schijnen te vergeten zakenrelatie niet eindigt te moment dat de zaak fn is. Die kritiek geldt overi- °°k het Nederlands perso- dat bij Japanse bedrijven Het opleidingsniveau is ''Waar voldoende, maar de le houding ten opzichte van werk ontbreekt. De Neder- heeft weinig gevoel voor van service. ,e privé-sfeer zijn Japanners 2 tevreden met hun bestaan in Veertig procent van van den, bemiddelen en adviseren werk. B1 43396 Linquenda Drunen Beheer o. gemeester Snelsstraat 30, 5151 m)i Holdingmaatschappij.A3346 Ho schappij E. Kanter B.V, EG Lage Zwaluwe. Beheermaatscn PHes1„ 43348 Nassau Farma B V. i.o„ ®"rgceiibstt Krollaan 7A, 5126 PT Gilze. Farmaceu groothandel. q 486I 43349 Promotec, Wildertstraat a Chaam. Groothandel in verkoop wooril de artikelen in de ruimste zin alsmede het verhuren hiervan. 43350 Vriesgoed Thuisservice o.»-,. 20, 5107 RG Dongen. De ree koop van ijs-, diepvries- en «na uvcl cru mar b V.,B» Me politie de klacht d nrtinei V andere prod»' ten aan consumenten door mi bezorgen. ondervraagde: J'«blijf in Ne *tevredi was een en over de manier waar- afhandel- (ADVERTENTIE) «vrm OF VERKOPEN? teArn,ervan-Koophandel heeft bestand van meer dan 1000 Vragers en aanbieders. "EONDERNENIINGSBEURS l --^1^076-5608825 Timmer niet in de weg gaan staan, maar voorwaarden schep pen. „Ik raak er steeds meer van overtuigd dat management sim pel is. We hebben alleen de nei ging om het moeilijk te maken. Management betekent dat je din gen gedaan moet krijgen door andere mensen. Er is in de zeven tiger jaren, toen ik terugkwam uit Afrika, even een tijd geweest dat ik moest zeggen met andere mensen. Nu in de jaren negentig mag ik weer zeggen door andere mensen. Het realisme is terug." In het Evoluon werden eergiste ren 38 'kampioensteams' vanuit de hele wereld gehuldigd, omdat zij erin zijn geslaagd om de 'eer ste keuze van de klant' te worden. Zeven teams gaven een prestena- tie om te laten zien hoe ze dat doel hebben bereikt. „Het topma nagement zat in de zaal en luis terde", aldus Timmer. „En ai die mensen gaan terug naar hun bedrijf en vertellen hoe geweldig het is om deel uit te maken van een multinational die hun presta ties waardeert." De 'zachte' onderwerpen hebben volgens Timmer een enorme impact op de onderneming. „Daarom begrijpen de mensen ook overal intuïtief de betekenis van onze nieuwe leus Let's make things better. Die geeft beter dan wat ook weer wat wij proberen te doen en dat er nooit meer sprake zal zijn van zelfgenoegzaamheid. Nergens is daar een discussie over ontstaan behalve in Neder land. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als dat niet zo was." Uitblinken De boodschap van Centurion is het beste opgepikt in het Verre Oosten, zo betoogde Timmer. „De mensen hebben daar een grote drang om uit te blinken. Ze stel len niet zo veel vragen. In Europa is het proces wat later op gang gekomen, maar iedereen is intus sen doordrongen van de nood zaak tot verandering." Dat geldt ook voor de Duitsland waar de euforie als gevolg van de val van de Berlijnse muur intus sen is verdwenen en waar Philips momenteel bij Grundig en PKI zijn grootste problemen heeft. Timmer nam het op voor Grun- dig-topman Pieter Harmsen, van wie deze week bekend werd dat hij in februari wordt vervangen. „Ik heb een afspraak met Harm sen en daar houd ik me aan. Hij is een van onze beste mensen. Hij heeft bij Grundig gedaan wat hij kon." Over zijn eigen opvolging wilde Timmer weinig kwijt. „Philips is niet van mij afhankelijk. Ik heb genoeg deskundige collega's. De onderneming heeft zes of zeven presidenten gehad en ze zal mij ook overleven. Het enige dat de mensen misschien zullen zeggen is: God dank, hij is verdwenen." 0 Philips-topman Timmer maakt met behulp van een overhead-projector de balans op van het reorganisatie-programma Centurion. 'Kampioens-teams' afkomstig van divisies over de hele wereld waren daarbij aanwezig. foto anp Door Jan van Etten (anp) Parijs - De Franse premier Juppé kan 'die hangars en blokkendozen met schreeuwende neonreclame' niet meer zien. Hij doelt daarmee op de grote super- en 'hyper'-markten, die als padde stoelen uit de grond schieten rond alle grote Franse steden. Ze worden bij voor keur in de wei geplaatst, waar de grond prijs laag is en er genoeg plaats is voor eindeloze parkeerterreinen. Het geheel ontsiert op zijn zachtst gezegd het land schap. Juppé wil ook tegemoet komen aan de mid denstanders. Die klagen steen en been dat de giganten hen kapot maken. Begin deze maand kwam het in Bordeaux tot heftige botsingen tussen middenstanders van een tegen extreem-rechts aanleunende organisatie van winkeliers en kleine industriëlen en de oproerpolitie. Daarbij vielen 28 gewonden en werd voor tientallen miljoenen schade aange richt. Bordeaux is de stad waarvan premier Juppé burgemeester is. „Als de kalmte is teruggekeerd, valt er te pra ten", beloofde de premier toen. Dat is gebeurd, en met resultaat voor de demonstr anten. Deze week kwam Juppé op een congres van het midden- en kleinbedrijf met 34 voorstel len die duidelijk in de richting gaan van hun wensen. Zij krijgen belastingfaciliteiten en moeten minder belasting betalen, er komt een speciale bank met oog voor hun problemen en hun elektriciteitsrekening gaat omlaag. De successierechten worden lager en de ambte lijke papierwinkel wordt minder ingewikkeld en minder tijdrovend. En de grote jongens worden aangepakt. In Frankrijk kon iedereen tot dusverre zonder enige toestemming een winkel beginnen, als hij daar zin in had, in een ruimte van maxi maal 1000 vierkante meter. Dat is verlaagd tot 300 vierkante meter. Dat moet de kleinste winkeliers beschermen tegen al te wilde con currentie. Daarnaast komen er strengere regels voor de relatie met leveranciers en straffen op 'verkopen beneden de inkoop- waarde'. Leveranciers aan de inkoopcentrales van de tien grote super- en hypermarktconcerns in Frankrijk, voelen zich vaak aan de duivel overgeleverd. Als de centrales met te grote voorraden blijven zitten, eisen zij herziening van de inkoopprijs. Lopen de zaken te goed: idem dito. Daarnaast wordt van hen gevraagd in de aangesloten bedrijven reclamecampag nes voor hun produkten te financieren, de rekken in te richten en, eventueel, een bijdra ge te leveren in uitbreiding van een super markt. Meestal kunnen de leveranciers niet anders, omdat één centrale voor hen soms vijftien procent van hun afzet betekent. De grote dis tributiecentra waren tot dusverre werkelijk 'God in Frankrijk', en daar wil premier Juppé ook verandering in brengen. Zo moet er een redelijke opzegtermijn komen voor leveran ciers, die tot dusverre van de ene op de ande re minuut aan de dijk konden worden gezet. Uiteraard komt uit de hoek van de grote supermarkten de nodige tegenspraak. Die zijn in Frankrijk goed voor 59,1 procent van de afzet van levensmiddelen. Verhoudingsge wijs telt Frankrijk het grootste aantal extreem grote supermarkten per hoofd van de bevolking in Europa: vijftien op een miljoen inwoners, tegen bijvoorbeeld negen in België. Zó slecht gaat het nu ook niet met de midden stand, klinkt het uit die hoek. De afgelopen vier jaar zijn er in Frankrijk 84.000 midden standers bijgekomen, en in totaal leven een kleine drie miljoen mensen van deze sector. Niettemin: de beschikbare cijfers over winke liers liegen er niet om. In 1962 waren dat er nog 570.000, in 1990 450.000. En door de gro te winkelcentra is 53 procent van de benzine pompen in het land verdwenen. De afgelopen decennia hebben burgemeesters en gemeenteraden van kleine gemeentes er alles voor over gehad om een supermarkt om hun grondgebied te krijgen. Dat leverde gemeentelijke belastingen, toeloop en... steekpenningen op. Ze hebben ons niet meer nodig, heeft één van de grootste distributeurs, Michel-Edouard Leclerc, al geroepen, dus we worden wegge gooid. In de huidige moeilijke tijden is het zaak te denken aan electoraal gewin, en kun je beter de bakker en de slager uit de straat te vriend hebben om aan de bak te blijven, dan de directeur van een supermarkt en diens perso neel, die niet eens in de gemeente wonen. Over de administratieve rompslomp heeft Leclerc ook zijn woordje te zeggen. Hij denkt er zelfs over zijn administratieve centra naar het buitenland over te brengen, om af te zijn van 'de Parijse bureaucraten'. KaatshViuërBéhVrVn'van aandelen. J L ^«vraagden zou hier zelfs 43386 Onroerend Goed MaatschappilW, |j«0Ude dag willen slijten. De van Oosten B.V., van Heeswijksttaa - Lne reisafstand tussen woning KJ Kaatsheuvel. Het d akent l»erk is een van de aantrekke ren van onroerende en roerenue t het beheren van aandelen. w Ll®nten van het leve» m 43387 Sande Recreatie Beheer B.V., w ™«tand. houtseweg 7-13,5121 RE Rgen. reaji kwaliteit van de huizen en het objecte^en'a? hetgeen tot een an J en leefklimaat worden als «MZitzat Gezeten, Horst 56,5126^®, Detailhandel in gebruikte meube verwante artikelen. on0 43394 A.C.V.O. Adviescentrum voo nemingen, Rijskweg 109A, 425 |flJ - wendijk NB. Administratiekantoor, »5i „uucic vuim veui ting-en financieel adviesbureau. j tóminaliteit va„ 43395 Drukwerkverzorging La (>j eit Van degenen die Schoorveken 51,5121 NK Rqen. V" Sne deden was een derde ervaren. Het Neder- CT®eten waarderen Japanners '®bist. Meer dan de helft van len was tijdens ijf in Nederland slacht- n-: Va.n een °f andere vorm van Het stad- en streekver voer knijpt 'm als een oude dief. Minister Jor- ritsma wil de markt van het stads-en streekver voer opengooien. Buslij nen aanbesteden en de goedkoopste mag de pas sagiers bij de haltes oppikken. In Zuid-Lim burg is het Amerikaanse bedrijf Vancom de van oudsher hermetisch gesloten markt van openbaar vervoer bin nengestapt. Er wordt gevochten om de passa giers. Door Jan Maarten Frequin NU DE minister heeft toegezegd dat nieuwkomers op de ver voersmarkt verplicht moeten worden al het personeel van de oude bedrijven over te nemen en Vancom toegezegd heeft dat ook te zullen doen lijken er gouden tijden aan te komen voor het Amerikaanse vervoersbedrijf, dat ook de stadsdienst van Gro ningen al heeft ingelijfd. Het bedrijf kiest voor een ande re, Amerikaanse, aanpak met zo weinig mogelijk 'overheadkos ten'. En vooral: werken met gemotiveerd en klantvriendelijk personeel. Eén manager en ver der maken de chauffeurs binnen hun teams zelf de dienst uit. Geen kostbaar tussenkader op kantoor. Dat houdt alleen maar op en kost veel geld. Elke ploeg heeft een eigen budget, waarvan De Vancom-bus door het Limburgse Heuvelland. de brandstof, de poetsbeurt van de bus, de kaarten, het klein onderhoud van worden betaald. „Meerijden, meedenken en mee praten. Bij ons rijden ze niet elke dag van A naar B, maar bepalen onderling zelf hun dienstroos ters en vakanties," aldus Simon Minses, de enige manager van Vancom. Chauffeur Paul Hendriks staat met zijn rood-wit-blauwe Van com-bus in Gulpen. Hij werkte eerst voor de concurrent Her mes, waar nieuwkomer Vancom de vijf Zuidlimburgse lijnen van afgesnoept heeft, omdat Vancom bij de aanbesteding de goed- kooptste was met meer kilome ters voor dezelfde prijs. Hendriks: „De manier waarop Vancom met mensen omgaat spreekt me aan. Veel inspraak, veel eigen initiatief. Als we zien foto neus tutkey dat een route langs verkeerde wegen loopt kunnen we dat ver-: anderen. Sommige dorpen had den geen openbaar vervoer, de bus stopte niet bij grote hotels of drukke campings. De 300 haltes die in dit toeristisch gebied zijn opgeheven staan er weer." Koffers Al die toeristen konden volgens Paul vroeger hun koffers niet kwijt. Met de manager is dat besproken en binnen twee weken hadden de chauffeurs de rekken gemaakt en zelf in de bus gemonteerd. „Korte lijnen en vergeet niet: onder dezelfde cao- voorwaarden als collega's bij andere busbedrijven," vertelt Hendriks voordat hij het Heu velland weer inrijdt. De klanten lijken tevreden. Zeker de jongelui van het voort gezet onderwijs in Gronsveld. Als ze de school uitrenden om de bus te halen, zagen alleen de achterkant van de bus. Een telefoontje van de schooldi recteur was voldoende om de vertrektijden 'wat te laten zak ken'. De busklant is weer koning. Driftig „Betere service omdat we effi ciënt, zonder zware overhead kosten werken. We rijden niet alleen meer kilometers, we rij den ook later in de avond. De chauffeurs helpen met dat kin derwagentje, de invalidewagen wordt er in gehesen en ze helpen oma met haar zware boodschap pentas," zo verkondigt Minses de bedrijfsfilosofie. Als Nederland in de toekomst in tien vervoersregio's wordt opge deeld en er nieuwe 'concessies' te vergeven zijn, staat Vancom bij minister Jorritsma op de stoep. De bestaande stads- en streek vervoerders zitten ook niet stil en zijn al driftig aan het investe ren om de slag met Vancom niet te verliezen. „Voorlopig hebben wij 30 meer bus op de weg. De concurrentie zit aardig met ons in de maag." NOG ACHT dagen, nog zeven dagen, nog.... Wij verwachten veel animo. De deelname is echter beperkt. Maak gebruik van dit eenmalige unieke aanbod. Deelname tot uiterlijk 1 december. Op-is-Op! Als een direct writerzonder tussenper sonen, weet verzekeraar Cen traal Beheer als de beste hoe sentimenten moeten worden bespeeld in mailings en adver tenties. Het reclamebombardement geeft aan dat Even Apeldoorn Bellen ook wel iets heel unieks op de plank heeft: de Koers Garant Koopsom. Een koop som, waarbij het geld in rende rende, risicovolle aandelen verdwijnt, maar waarbij de koper gelijktijdig beschermd wordt tegen koersdalingen. Als de koers een bepaald punt passeert, garandeert Centraal Beheer dat in ieder geval dat bedrag uitgekeerd wordt. In totaal worden drie van die momenten ingebouwd, geba seerd op de AEX index van de Amsterdamse Optiebeurs. Een terugslagklep in de beurs- pijp, waardoor de koers alleen maar vooruit kan. Prachtig toch. Als tegenprestatie voor deze vinding moet de koper genoe gen nemen met een ietwat uit geklede polis. Zo is er slechts één looptijd, een van twaalf jaar. Bij overlijden krijgen de nabestaanden slechts de 'kale' inleg terug. Maar een kniesoor die daar over valt. Het loopt storm, verzekert een woord voerder. Gegokt wordt op een inleg van circa veertig miljoen gulden. Om het geheel nog eens duide lijk te illustreren, plaatst Cen traal Beheer bij alle publika- ties een forse grafiek van het koersverloop van de AEX- index over de afgelopen twaalf jaar. In 1983 stond de index op 100 punten, in 1984 passeerde hij het niveau van 180 en in 1986 het punt 240 om vier jaar later de 310 punten te berei ken. Op die punten plaatst de verzekeraar ook de terugslag kleppen. 'Een stijging van de koersindex van honderd pro cent naar 180, 240 en zelfs 310 procent is dus over een perio de van twaalf jaar zeker niet onrealistisch', zo valt in de toe lichting te lezen. Geen speld tussen te krijgen. Alleen zit er een klein addertje onder het gras. In de jaren tachtig waren procenten- en puntenstijgingen van de AEX precies even groot, de index stond immers begin 1983 op honderd punten. Dat is nu niet meer het geval. Op dit moment staat de AEX op 464 punten. Een stijging van 180 procent betekent dat de index de komende twaalf jaar moet stijgen naar 835 punten. En bij een stijging van 310 procent moet hij zelfs uitkomen op 1438 punten. Nergens wordt in de adverten ties melding gemaakt van dit getal. Laat staan van de haal baarheid. Theoretisch kan die hobbel mogelijk genomen worden. Gemiddeld steeg de AEX de afgelopen tijd met 12,25 procent per jaar. Wordt deze lijn onafgebroken zonder enige inzinking de komende twaalf jaar volgehouden dan kan in het laatste jaar net de drempel gehaald worden. Hoe realistisch acht Centraal Beheer dit zelf? Mr. J.H. Engel van de afdelingen parti culieren reageert kriegelig: „We zeggen toch nergens dat hij dat niveau bereikt. Dat staat toch nergens? Die getal len zijn geen prognoses. Nie mand kan de toekomst voor spellen. Alleen als hij het bereikt, klikken we hem er op vast. Persoonlijk denk ik dat dat niveau niet geheel onrealis tisch is in het kader van wat we de laatste twaalf jaar hebben gepresteerd. Maar het simpele feit dat we drie garantie niveaus aangeven, laat toch zien dat we zelf ook totaal niet weten waar we terecht komen." Kortom, Centraal Beheer ver koopt vooral een zak met lucht. Behalve aan zichzelf. Want beleggen in aandelen geeft twee vormen van rende ment: koerswinst, maar ook dividend. En over deze laatste, meest zekere, bron van inkom sten rept de verzekeraar ner gens. Dat verdwijnt blijkbaar in eigen zak. De aandelen in de AEX index brengen gemid deld een dividend op van tus sen de vier en vijf procent dat dus twaalf jaar geheel aan de neus van de polishouder voor bij gaat. In ruil daarvoor krijgt hij schijnzekerheid, een mogelij ke koerswinst op aandelen die in het gewone leven onbelast is, maar nu na afloop verplicht in een belaste lijfrente gestopt moet worden. En één licht puntje: na ontvangst van de polis heeft hij nog twee weken bedenktijd. In die tijd kan hij altijd even naar Apeldoorn bellen. Noordwijkerhout (anp) - Stuur een bon in met de maten van uw lichaam. Enkele dagen later ontvangt u per post een strak op maat gesneden spijkerbroek van uw favoriete merk. Met rekening uiteraard. Bedrijven die in de nieuwe tijd willen overleven moeten het niet langer hebben van massaproduktie. Ze moeten snel op de wensen van indivi duele klanten kunnen inspelen. En die klanten zijn grillige lastposten geworden, die niet meer zweren bij een bepaald merk of een bepaalde winkel. Door zogeheten flexibele produktie-automatisering kan de pro ducent de klant rechtstreeks bedienen. Heeft de handel het nakijken „Nee," zegt voorzitter P. Slagmulder van het Nederlands Verbond van de Groothandel. „De producent probeert rechtstreeks zaken te doen met de afnemers van de groothandel." Maar de groothandel, met 400.000 werknemers in ons land, kan daarop reageren door meer dan tot nu toe de voelhorens uit te steken naar de klant en zodoende de produ cent voorzien van belangrijke marktinformatie. De groothandel ont komt er niet aan toegevoegde waarde te bieden. De groothandel moet de producent helpen met financiering, planning, opslag, voorraadbeheer, en administratie. Albert Heijn zag de bui al hangen. Samen met Philips ontwikkelde de winkelketen de digitale keuken, of wel het informatie- zenuwcentrum waar in de toekomst geen enkel huishouden huiten kan. Huishoudapparaten die veel weg hebben van geavanceerde computers kennen het eetpatroon en spelen daarop in door het opstellen van een boodschappenlijstje, dat verstuurd wordt naar de leverancier. (ADVERTENTIE) PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange I (ADVERTENTIE) fy sHOW VAN AUC VAN DORST GROEP BEDRIJVEN, SPECIAAL VOOR HET BEDRËJFSLEVEN. MET ALLE BEDRIJFSWAGENS VANs TOYOTA, SEAT CHUYSLER, SUZUKI EN EEN KEUR AAN OCCASIONS. Showdata: t/m vrijdag 8 december __n_ Openingstijden: ma t/m do van 9.00-19.00 uur BU DE VAN DORST GROEP vrijdag 9.00-21.00 uur. zaterdag 9.00-17.00 uu I HtT IS MU EXTRA GOEP ZAKENDOEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11