E HULST Goedkoop bellen via Call-back Nieuw gezin' vraagt om 'nieuwe arbeid' Duitse tiener blijkt geniaal ondernemer Ondernemingsklimaat in Rusland verbetert Dumptarieven van call back dwingen PTT Telecom tot prijsverlagingen fJe huis in de krant brengt mensen f over de vloer. ig tarieventabel bij erordening 1995 mocar rijdt weer DE STEM SURPLUS E4 EMBER 1995 X 67 MOCHTi (elijker u l oe meer J egeerd >st zo'n I iou ten /an de i rente.) asten tera?J Meestal minder dan u f denkt en u verkoopt sneller, want: iar/ f weet van wanten en kranten. genoemde termijn kan iedere be nde schriftelijk en gemotiveerd bij i, Postbus 49 te 4560 AA Hulst be- en. bezwaar, als hiervoor bedoeld, is in- in tegen betaling van de griffierech- ■zoek om een voorlopige voorziening worden bij: de Arrondissementsrecht- iddelburg, sector bestuursrecht, Post- 4330 KA Middelburg. e van burgemeester van wethouders maakt, gelet op het bepaalde in arti- n de Gemeentewet, bekend dat het de raad der gemeente Hulst van 26 )95, no. 135, tot wijziging van de Ta- behorende bij de Legesverordening s dat goedgekeurd is bij besluit van :rde Staten van Zeeland van 22 no- 195, no. 955130, op 1 december 1995 reenteblad van Hulst is geplaatst, de artikelen 140 en 141 van de Ge- t ligt dit besluit voor een ieder ter het Bureau Belastingen van de ge- rretarie aan de Grote Markt 21 te ler 115) en is het in afschrift verkrijg- t betaling van de volgende legesbe- voor de volledige Legesverordening xlusief de bijlage, bestaande uit een kaarten, aanduidende de gebiedsin- voor de bepaling van de hinderscore kader van de Wet milieubeheer- lingen; voor de volledige Legesverordening clusief genoemde kaarten. ute: mber: Graauw, Paal en wijk Moer- mber: Binnenstad Hulst, Heikant en nber: Clinge en Nieuw-Namen nber: St. Jansteen en Kapellebrug nber: Overige wijken Hulst in buitengebied, gedurende ge* ata, alleen op afroep, soonlijk aanbieden, niet aan de open- gereedzetten. wordt K.C.A. ingenomen e huishoudens, pensions, cafe* ts, snackbars, winkelbedrijven, kanto- meenschaps- en activiteitencentra, nen niet genoemde bedrijven te fte aan landelijke vergunninghouders aal actieve bedrijven w.o. ngsbedrijf Boon, tel.nr. 0118-638040 a, tel.nr. 0165-556856 eten Verbrugge B.V., tel.nr. 011=* lecember 1995. irgemeester en wethouders van Hulst burgemeester, mr. A.A.L.G.M. Kessen secretaris, mr. H.J. v. Geesbergen VRIJDAG 1 DECEMBER 1995 Door Kees Elenbaas jlcskou - Nederlandse bedrijven en óndernemers die vanuit Moskou en gint Petersburg werken zijn over het algemeen positief over hun toe komstmogelijkheden op de nieuwe Russische markt. In de afgelopen jnie jaar zag 83 procent van deze bedrijven de verkoop met meer dan 10 procent per jaarstijgen. pat blijkt uit een enquête die werd gehouden onder 85 Nederlandse bedrij ven die in Rusland opereren en waarvan je resultaten werden gepresenteerd op de laatste dag van het recente bezoek van staatssecretaris van Economische Zaken Anneke van Dok-van Weele aan Moskou. Ondanks de hevige sneeuwval kroop de staatssecretaris toen even achter het stuur van twee grote vrachtwagencombi naties die voor de deur van de Nederland se ambassade in Moskou stonden gepar- keerd.Mevrouw Van Dok, die zich over de landsgrenzen minister van Buitenlandse Handel mag noemen, droeg met het star ten van de motoren achttien Daf-trucks met een gezamenlijke waarde van 4,3 mil joen gulden over aan de Russische bedrij ven Idigov Produkt en Apeks. Tijdens haar eerste bezoek aan Rusland kon staatssecretaris Van Dok ook nog het Russische ministerie van Brandstof en Energie blij maken met de overdracht van Staatssecretaris Van Dok: „Men heeft blijkbaar meer angst voor de fis cus dan voor criminelen. foto de stem/johan van gurp een auto met mijnveiligheidsapparatuur, een project dat door de Nederlandse over heid is gefinancierd in het kader van het Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO). Terwijl in Npderland opgeleide Russen wilden demonstreren wat zij had den opgestoken van een cursus op het gebied van de nieuwste hulpverlenings technieken in het Regionale Trainings centrum in Tilburg, had de staatssecreta ris echter de beschermende warmte van het ambassadegebouw al weer opgezocht. De firma Daf-Trucks heeft vanaf 1993 al ruim zevenhonderd vrachtwagens aan Russische klanten geleverd en tot 1995 vond die levering vrijwel uitsluitend plaats op basis van vooruitbetaling door de Russische afnemer. In 1995 deed een nieuw fenomeen haar intrede, de zoge naamde 'cross-border leasing', een con tract waarbij de Russische klant de vrachtwagen leased, de vrachtwagen dus niet volledig in eigendom overgaat en kan worden teruggehaald als de klant niet aan de verplichtingen voldoet. Voor de leve rancier bestaat de mogelijkheid om het risico van dergelijke transacties te her verzekeren via de Nederlandse Crediet- verzekeringsmaatschappij (NCM) waar voor in 1995 in totaal 48 miljoen gulden beschikbaar was. Daf verwacht in 1995 in Rusland contracten tot een waarde van 12 miljoen gulden op deze 'cross-border leasing' basis te kunnen afronden en voor 1996 is een totale orderwaarde van 20 miljoen begroot. Het was ook de staatssecretaris niet ont gaan dat Daf daarmee een belangrijk deel van de beschikbaar 48 miljoen opsnoept. „Ik voel me dan ook gedwongen om deze faciliteit verder uit te breiden," aldus Van Dok, die niet wilde aangeven met welk bedrag deze vorm van exportbevordering zal worden uitgebreid. Voor veel Neder landse bedrijven blijft het echter een pro bleem dat er nog steeds geen reguliere exportkredietverzekering op Rusland van toepassing is. Een belangrijk obstakel daarvoor was tot nu toe de 150 'miljoen gulden aan openstaande vorderingen van Nederlandse bedrijven op klanten in de voormalige Sovjet-Unie. Maar Paul Verhaegen, directeur economi sche zaken van het VNO/NCW die staats secretaris Van Dok vergezelde namens de Stichting Onverzekerde Vorderingen op de voormalige Sovjet-Unie, kon tot zijn vreugde melden dat er met het Russische ministerie van Buitenlandse Handel een overeenkomst was getekend waarbij 123 miljoen gulden van deze openstaande schuld wordt erkend. Van Dok wilde ech ter nog niet zover gaan door te zeggen dat hiermee alle belemmeringen voor regulie re exportkredietverzekering waren opge heven. „Het zou er moeten komen, maar het blijft een zorgvuldige afweging van belangen, waarbij ook de politieke stabi liteit een rol speelt," zo zei de staatssecre taris. Mevrouw Van Dok toonde zich ingenomen met de positieve uitkomsten van het onderzoek onder Nederlandse bedrijven in Rusland, die vrijwel allemaal een hoge groeiverwachting voor de toe komst hebben. Wat de belemmeringen betreft worden nog steeds het belasting klimaat en de juridische onzekerheid door 67 respectievelijk 60 procent van de bedrijven als de belangrijkste factoren genoemd.Opvallend is echter dat in tegenstelling tot de verwachting slechts 14 procent van de Nederlandse bedrijven de criminaliteit en de maffia-praktijken in Rusland als een probleem ervaren. „Men heeft blijkbaar meer angst voor de fiscus dan voor criminelen," lachte mevrouw Van Dok. Naar tante Miep bellen in Australië. Of het thuisfront in Ghana. Of telefonisch zaken doen met Amerika, Japan en Brazilië. Tot voor kort was PTT Telecom de enig aangewezen weg. Maar goedkope Amerikaanse en Europese carriers als AT&T, France Télécom en British Telecom slaan inmiddels een aardige slag op groeiende markt van internationaal telefoonverkeer, j; Invoering van BTW op de tarieven van PTT Telecom per 1 januari maakt het zogeheten call back telefoon verkeer alleen maar aantrekkelijker. Door Chris van Alem Amsterdam - 'Let je wel op de kosten', waarschuwt de man zijn echtgenote in een oude PTT Telecom tv-spot waarin de zoon des huizes op kosten van zijn ouders van uit het buitenland naar huis belt. 'PIT Telecom maakt bellen naar het buitenland goedkoper', is het thema van de spot waarin een Amsterdamse Surinaamse met haar gitaarspelende vader in Paramaribo een telefonisch duet zingt. Goedkoper jawel, maar niet goedkoop genoeg kennelijk. Tele com ziet de concurrentie opruk ken. Een groeiend aantal particu lieren en bedrijven in Nederland heeft inmiddels de zegeningen van de call back en dial in ontdekt. En weet zich daardoor verzekerd van fikse besparingen op de telefoon rekening. Call fwcfc-bedrijven hebben zich op Europa gestort met spotgoed kope Amerikaanse telefoontarie ven. Ze kopen deze 'tikken' mas saal in en spelen ze tegen aantrek kelijke prijs door aan particuliere en zakelijke klanten in Nederland en elders in Europa. Call back groeit, tot afgrijzen van UT Telecom, tegen de klippen op. „Hoeveel bedrijven daar actief mee bezig zijn is niet bij te hou den," zegt directeur Ton de Liefde van de Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) in Drie- tergen. Zelfs een prijsbreker in de reissector als Ad Latjes van Mali- hu heeft zich er inmiddels op Belshops Het systeem is eenvoudig. De Mant belt met behulp van een e'gen pincode een nummer in een Amerikaanse telefooncentrale, laat het toestel één keer over gaan en hangt dan op. Binnen enkele seconden belt de Amerikaanse telefooncentrale terug met een tóestoon. De klant hoeft alleen nog maar het gewenste buiten landse nummer te kiezen en de goedkope verbinding komt tot stand. Voor het telefoontje naar de centrale Amerika, waarbij gebruik gemaakt- wordt van een lijn van PTT Telecom, worden geen kosten in rekening gebracht, want er is geen gesprek tot stand gekomen. De rekening wordt ach teraf in dollars gepresenteerd en (meestal) verrekend via een cre ditcard. Meer dan veertigduizend particulieren maken inmiddels gebruik van call back-bedrijven. „Wij zijn met dertigduizend klan ten de grootste," zegt Comelis Besuijen van Global Access in Lelystad. „In september hadden we nog maar twintigduizend klanten". Nederland telt naar schatting tussen de tien en twintig call back- bedrijven die allemaal gebruik maken van goedkope Amerikaanse telefoontikken. Hoe lager de dollar, hoe lager de reke ning. Bovendien hebben de call back-bedrijven geen last van de btw die PTT Telecom vanaf 1 januari moet gaan heffen, waar door de rekening tien procent hoger uitvalt. Slimme zakenlui hebben in verschillende steden inmiddels belshops ingericht, waar buitenlanders tegen lage tarieven naar huis kunnen bellen. Zoals de Turk Yavuz die in Utrecht twee en Den Haag één Telecenter heeft van waaruit dagelijks gebeld wordt naar Suri name, Colombia, Ghana, Turkije en vele andere exotische oorden. Reactie Naast de particuliere markt groeit inmiddels ook een flinke zakelijke Vooral buitenlanders maken gebruik van de goedkope belshops, zoals Telecenter in Utrecht. markt voor goedkope internatio nale telefonie. Ook al valt de invoer van btw door PTT Telecom voor het bedrijfsleven gunstig uit, want de telefoonrekening daalt met 6,38 procent. „We zullen zeker met een reactie komen. Onze korting ligt hoger," zegt directeur J. Kastelein van het Amsterdamse Atlantic Telecom strijdvaardig. Deze met het Ame rikaanse MTC verbonden 'call backer' verzorgt het internationa le telefoonverkeer voor zo'n vijf tienhonderd Nederlands bedrij ven. Het bedrijfsleven geeft aan dial in (ook wel call foreward genoemd) de voorkeur. Via huur- lijnen wordt verbinding gemaakt met de eigen centrales van tele- combedrijven als British Telecom, France Télécom of Esprit die toe gang geven tot goedkope buiten landse telefoonlijnen. Veel bedrij ven beschouwen call back als omslachtig. „Ze zetten vraagte kens bij zo'n Amerikaanse organi satie. Dat is allemaal ver weg en ze hebben twijfel over de betrouwbaarheid," vat directeur Erik Verkuijl van Star*Telecom in Berkel en Rodenrijs de bezwa ren samen. Dial in-bedrijven ope reren doorgaans onder Neder landse recht en hanteren tarieven in guldens. Het gebruik van dial in wordt soms met grote aarzeling toegegeven. Zoals bij Hewlett Packard Nederland in Amstel veen, dat met British Telecom (BT) samenwerkt. „Daar gaan we niet zo graag de pers mee in. We willen er geen reclame voor maken want het loopt langs het randje van de legaliteit," zegt woordvoerder Han Wit. BT ont kent het gebruik van dial-in voor zijn Nederlandse klanten. „D'r is niks geheim aan. En het mag ook allemaal," zegt woordvoerder J. Reemers van Philips Eindhoven dat een deel van zijn internationa le communicatie eveneens door BT laat afhandelen. In zestig lan den maakt Philips gebruik van honderd aanbieders van dergelij ke diensten. Ofschoon de bespa ring niet wordt genoemd, gaat het volgens Reemers om bedragen die 'alleszins de moeite waard zijn'. Wit van Hewlett Packard wil wel klein voorzetje geven. „Voor een besparing van tienduizenden gul dens ga je niet switchen." Dubbeltjes Maar soms is het zelfs voor een paar dubbeltjes al interessant, zegt Kastelein van Atlantic Tele com. Hij noemt als voorbeeld mobiel bellen in Nederland via het NMT-3 net (op basis van een Pri vate Space abonnement van ƒ29,95 per maand). PTT Telecom brengt daar in de piekuren ƒ1,50 per minuut voor in rekening terwijl Atlantic Telecom (via Amerika) slecht 0,75 vraagt. Een frequente beller heeft de ver plichte minimale maandelijkse afname van 50 aan 'tikken' er zo uit. PTT Telecom noemt de invloed van het call back verkeer nog 'bescheiden'. Maar de omzet foto 't sticht in internationale telefonie (ƒ2,45 miljard in '94) staat merkbaar onder druk., „De internationale concurrentie zal toenemen. Er wordt wel degelijk aan ons inter nationale verkeer geknaagd," zegt Telecom-woordvoerster Mieke Plaschek. PTT Telecom zegt dat de regelmatige tariefsverlagingen voor belllen naar het buitenland niets met de call back concurren tie van doen hebben. Maar de call back-bedrijven weten wel beter. „We worden toch wel heel lastig voor ze," zegt Carel Neervoort, die vanuit Venray Atlantic Telecom en Global Access in zuidelijk Nederland vertegenwoordigd. Maar met de maximale korting van 44,5 proeent die Telecom bedrijven biedt en de tariefsvoor delen die kleinere internationale bellers vanaf 1 januari krijgen voorgeschoteld (Country Line) lijkt Telecom de slag toch niet te kunnen winnen. Neervoort: „Wij geven kortingen waar de PTT niet aan kan tippen." Van onze verslaggever Nijmegen - Werkende vaders besteden bijna net zo veel tijd aan de kinderen als de moe ders, die de dagelijkse zorg ™or het huishouden hebben. De moeders brengen weke- hjks gemiddeld 22,5 uur en vaders 19,5 uur met hun zoons j en dochters door. Dat verschil wordt vooral veroorzaakt door een mindere deelname van vaders aan maaltijden en televisiekijken. Hit is een van de uitkomsten van ®en onderzoek van prof.dr. J. Gerris en dr. A. Vermulst van de vakgroep Algemene Pedagogiek van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Ze hebben studie verricht naar e beschikbaarheid van werken- e vaders voor opvoeding en gezin. Het onderzoeksresultaat is Pvallend, omdat bij velen de eronderstelling leeft dat de l eer traditionele vaders minder vp tv n zDn kij bet gezinsle- st", t t beeld is nog eens ver- erkt door een voorgaand gezinsonderzoek uit 1981. Gents en Vermulst doorbreken ze beeldvorming door de tectieve hoeveelheid tijd te nfe,en Hie ouders besteden aan a°orbrengen met het kind tij- dens maaltijden, televisie kij ken, spelletjes doen of samen sporten, dan wel andere activi teiten buitenshuis. Uit het Nijmeegs onderzoek blijkt dat vaders gemiddeld 42 uur per week aan hun werk bui tenshuis en moeders tien uur besteden. Het verschil in die tijd die vaders en moeders daardoor voor het gezinsleven overhouden wordt nog groter doordat vaders Het verschil in tijd die werkende vaders en in het huishouden werkende moeders aan de kinderen besteden is veel kleiner dan gedacht. foto cor viveen meer tijd besteden aan diverse vormen van vrijetijdsbesteding buitenshuis dan moeders, te weten 4,0 respectievelijk 2,9 uur. Moeders steken naar verhouding veel tijd in het huishouden. Volgens prof. Gerris ondervinden moeders naar hun zeggen meer stress van de opvoeding, dan vaders. Te denken valt 'aan bijvoorbeeld gevoel van depressiviteit, opvoe- dingsdruk, lichamelijk ver moeidheid en hartklachten. Maar ze geven ook te kennen veel vreugde aan de opvoeding en sociale contacten. Dr. C.E. Clason, hoofddocent familiesociologie van de Rijks universiteit Groningen, heeft een onderzoek verricht waaruit blijkt dat bedrijven in hun per soneelsbeleid nu nog steeds uit gaan van het aloude model dat de vader brood op de plank brengt en de moeder de kinderen verzorgt en opvoedt. Een mannelijke werkgever heeft hierin geen verplichtingen wat betreft het huishouden en de kinderen. De ondervraagde arbeidsorgani saties (onder meer 36 kleine en middelgrote bedrijven en 25 zie kenhuizen) gaven aan dat hun familiebeeld in de praktijk pro blemen oplevert, omdat het niet meer strookt met de realiteit. Om een vaste baan te kunnen combineren met het hebben van kinderen is een nieuwe organisa tie van arbeid noodzakelijk. Invoering van zogeheten mini- mumbanen, waarin iemand het minimum aantal uren werkt om in eigen onderhoud te kunnen voorzien, moet ervoor zorgen dat vaders en moeders tijd over hou den voor de verzorging van hun kinderen. Het idee van een nieuw gezins beeld en een nieuwe arbeidsor ganisatie staat hen aan. Nu wordt nog uitgegaan van een maximumbaan, waarin een werknemer volgens Clason het maximum aantal uren werkt om in eigen onderhoud te kunnen voorzien en eventueel in dat van partner en kinderen. Kosten voor kinderen en partner zijn in het loon ingebouwd. Dat moet veranderen, conclu-' deert Clason. Verder moeten de kosten voor het grootbrengen van de kinde ren niet in de lonen zijn doorge rekend, maar worden vergoed via collectieve toeslagen, belas tingvrijstellingen en een aantal gratis schooljaren. „Zowel de voltijdhuisvrouw als de voltijdwerknemer zijn geen levensvatbare alternatieven meer," aldus Clason. Lars Windhorst: „Eigenlijk ben ik alleen maar goed in het combineren van vraag en aanbod.foto vnu Door Frans Wijnands Bonn - Er waren - en zijn? - tijden dat een krantenjongen in Amerika miljonair kon worden. Nu bewijst een Duitse teenager zonder diploma's dat zoiets ook in Duitsland kan. De internationale zakenwereld is in de ban van de 'teen tycoon': de 18-jarige Lars Windhorst die met zijn twintig dochterondernemingen onder twee holding-paraplu's afstevent op een jaaromzet van tussen de 150 en 170 mil joen mark. Het gros van die dochterbedrijven heeft hij voor 100 of 99% in handen. Twee jaar geleden besloot de babyface-miljonair dat hij geen tijd meer had om het gym nasium af te maken. Zaken gaan niet alleen voor het meis je, maar in zijn geval ook voor de school. Tot groot ongenoe gen van zijn moeder, een onderwijzeres, die vindt dat 'iedere oen' in staat is en ver plicht eerst zijn eindexamen te halen. Maar Lars was verslaafd aan het zakendoen. Net begonnen aan een taalcursus Chinees om daardoor nog beter op de Chi nese markt te kunnen opereren. „Stel je voor. Het Verre Oosten, een markt van twee miljard mensen van wie de helft jonger dan 25." Welke ondernemer droomt er niet van om op die markt, al was het maar een voet tussen de deur te krijgen? Lars Windhorst is dat stadium al lang voorbij. Hij heeft een riant bedrijfskantoor op de drieënveertigste verdieping van het Central Plaza in Hong kong met uitzicht over de haven. Hij is bezig om, samen met een bevriende Duitse bouwspeculant, een kantoorto ren in het vroegere Saigon te bouwen (kosten 100 miljoen dollar). Maar zijn mini-wereldimperi um bestuurt hij nog altijd van uit een alledaags kantorencom plex op het nog alledaagser industrieterrein van het Westf- aalse stadje Rahden, in de buurt van Osnabrück. Zijn nog wat korte levensver haal vertelt hij even gerouti neerd als beknopt. Van kleins- afaan is hij bezig geweest met handel en zakendoen. Als acht jarige vond hij een vloeibare tandpasta uit 'die evenwel nie mand wilde kopen'. Scholen vond hij vervelend. Hij las op de lagere school tus sendoor het 'Handelsblatt', liet zijn klasgenoten over hem den ken en zeggen wat ze wilden, en knutselde in vaders garage de eerste computers in elkaar die hij voor een vriendenprijsje verkocht. Maar niettemin met winst. Simpel omdat hij de onderdelen uit China liet komen en die waren en zijn niet slechter dan uit andere Aziati sche landen, alleen wel veel goedkoper. Herr Windhorst - want geen mens die het in het toch al uiterst formele Duitsland in zijn hoofd haalt om de tiener met 'jij en jou' aan te spreken - vroeg bij de Chinese ambassa de naar de adressen van Chine se handelsfirma's. Hij impor teerde de onderdelen en betaal de ze aanvankelijk met voor schotten van zijn vader die een kantoorboekhandel heeft. Hij 'huurde' een paar klasgenoten in voor het verpakken en ver zenden van de complete com puters. Niet dat hij een compu ter-freak is. „Eigenlijk ben ik alleen maar goed in het combi neren van vraag en aanbod; het inschatten van nieuwe markt- mogelijkheden, vooral in het Verre Oosten," zegt hij van zichtzelf. Als een geniale schaker voor ziet hij handelsmogelijkheden ver vooruit. Zijn beste zet vindt hij nog steeds de aanstelling van een jonge Chinese handels vertegenwoordiger die in Düs- seldorf werkte. Hij trad in dienst van de jonge Windhorst en opende voor hem in China deuren die voor de meeste wes terse ondernemers gesloten blijven. Lars Windhorst voelt zich aan getrokken door de Aziatische handelsmentaliteit waarbij geen onderscheid tussen zaken en vrije tijd wordt gemaakt. Wie handelt doet dat altijd. Dag en nacht. „Wie in China op westerse tijden zaken wil doen om zich vervolgens om acht uur in zijn hotelkamer terug te trekken kan het wel vergeten," zegt de Duitse junior-miljo nair. Lars Windhorst heeft veel arg waan moeten overwinnen: bij oudere zakenpartners die zo'n snotneus maar niks vonden. Bij banken die hun kredieten angstvallig in de kluis hielden als de teenager om een paar ton kwam vragen. Het startkapi taal van 100.000 mark ver schafte tenslotte de plaatselij ke spaarbank van Rahden omdat vader Windhorst wel garant wilde staan. Die teken de overigens ook alle contrac ten zolang zoonlief nog min derjarig was. Het tienergenie heeft twintig dochters ondergebracht in twee holdings; een in Europa en een in Azië. Hij 'doet' voor namelijk in chemische produk- ten en grondstoffen, in elektro techniek, dienstverlening en adviezen op handelsgebied. Maar hij is nergens vies van. Kortgeleden is hij in de olie gestapt, 'want de Chinese grootindustrie heeft een onver zadigbare dorst naar smeer middelen', is zijn argument. Lars Windhorst heeft een per fecte feeling voor kopen en ver kopen, voor handelen. Uiterst pragmatisch. Met het directe taaijargon dat veel handels partners aanspreekt, ongeacht waar ter wereld hij met hen onderhandelt. Lars Windhorst zegt dat niet het grote geld zijn ideaal is. Veel meer streeft hij zoveel invloed na, dat hij al zijn plan nen kan uitvoeren. Want voor lopig ziet hij nog geen grenzen aan zijn economische groei. Het betekent natuurlijk wel keihard werken en weinig tijd voor vrolijke dingen. Veel rei zen, veel onderhandelen. Een vriendin is vooralsnog maar lastig. En van tijd ver lummelen op de werkvloer moet de jonge superonderne mer al helemaal niets hebben. Zijn tweehonderd medewer kers wereldwijd weten dat hun jonge baas op zijn computernet precies kan zien en volgen wie waarmee bezig is. Hij eist van hen dat ze, net als hij, dag en nacht klaar staan, als het moet ook in hun officiële vrije tijd. Vandaar dat Lars Windhorst ook niet zo veel voelt voor te grote vakbondsinvloed in zijn bedrijf. Of een ondernemings raad. 'Dat soort dingen is ook in onderling overleg te regelen', verklaart hij voor zijn doen ongekend vaagjes. Wie de opmars van de jonge ondernemer althans tijdelijk kan stoppen is de Bundeswehr. Lars Windhorst heeft de dienstplichtige leeftijd en de kans zit er in dat hij onder de wapenen wordt geroepen. „Als dat moet dan sluit ik de tent," heeft hij krijgshaftig geroepen. „In mijn bedrijfsvoering past geen zaakwaarnemer. Ik ben degene met de ideeën; ik weet wanneer er welke besliss ingen worden genomen". De burgemeester van Rahden bemoeit zich nu met de zaak, bezorgd als hij is voor de tel oorgang van een florerend bedrijf en bijbehorende zekere arbeidsplaatsen in zijn gemeente. Maar of hij zijn suc cesvolle stadgenoot helemaal buiten een kazerne kan houden betwijfelt hij. Al hoopt hij op een voor alle betrokkenen werkbare oplossing.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 31