Pa en ma kunnen met gerust hart skiën
ierlandse
op cd-i
Reisorganisatie verzorgt kinderopvang terwijl ouders wintersporten
Bravo en Brava van Fiat terecht winnaars
EET WIJZER
ONDER DE KURK
Ras
•NSUMENT KORT
n goed zo'
igentjes
DESTEM
SURPLUS
E3
24 varianten
Nauders
Reacties
REIZEN KORT
Fietsen voor doorbijters
'Contactadvertentie' op ski's
Dwaze snelheden met snowrafting
ANWB-campings van het jaar
Eigen garantie Happy Home
Skiën met Franz Klammer
Motor-rariteiten in Essen
\G 1 DECEMBER 1995 E2
Door Hein Sluijter
altijd goedkoper leveren dan
Frankrijk en over kwaliteit
valt nauwelijks te klagen. Ras
sen als cabernet sauvignon,
merlot, syrah en pinot noir
voor rode wijn en chardonnay,
sauvignon blanc en chenin
blanc voor witte lopen in de
hele wereld aan kop.
Wat niet wil zeggen dat West-
Europa achteraan hobbelt.
Frankrijk en ook nog wel Italië
doen al dapper mee aan deze
ontwikkeling. Maar dat is
defensief. Vooral voor Frank
rijk is het een verdediging. De
Fransen voelen zich aangeval
len. Na een aanlooptijd van
enkele jaren werden in 1993
ineens de Franse cépage-wij-
nen met veel poeha aan de
buitenwereld voorgesteld. Zie,
wij hebben ze ook, was de
boodschap.
Sindsdien wordt er vooral in
het zuiden van Frankrijk, in
het Pays d'Oc dat heel de
streek Languedoc-Roussillon
omvat, hard gewerkt aan ver
groting van het arsenaal wijn
gaarden dat nu al aangezien
kan worden als de grote
kraamkamer van de Franse
cépages. Hier komt het ant
woord vandaan op het offen
sief uit de Nieuwe Wereld. Ze
worden wél allemaal verkocht
als Vin de Pays, een kwaliteits-
status die een trapje lager staat
dan het bekende appellation
contrólée. Hoe dat op den
duur zal uitpakken bij de con
sument is nog maar de vraag.
Cépage-wijnen zijn in Frank
rijk en elders in West-Europa
eigenlijk helemaal niet nieuw.
Denk aan de Elzas, die per tra
ditie uitstekende gewürztrami-
ners of rieslings voortbrengt.
En rode Beaujolais bijvoor
beeld is uitsluitend afkomstig
van de gamay. Alle betere wit
te Bourgognes zijn slechts uit
één druivevariëteit geperst, de
chardonnay. Maar dat zal wel
nooit op het Franse etiket ver
meld worden. Hooguit op een
achter-etiket van het importe
rende land.
heeft de grootste Nederlandstalige
d op de markt gebracht. Volgens het
t interactieve naslagwerk in grootte
clopedieën.
alle andere interactieve encyclope-
vooral op Amerikaanse en Engelse
os.
len megabyte aan Nederlandse tek-
lopende onderwerpen en een over-
mten van digitale kwaliteit.
Nederlandse, razendsnel toeganke-
meer 3300 afbeeldingen, 30 minuten
ek, 60 video-documentaires en 50
i. Philips heeft maximaal gebruik
it van haar cd: via meer dan 1,5 mil-
n kan de gebruikers kris-kras over
formatie over een onderwerp te ver
nel toegankelijk te houden bevat de
onder meer een eenvoudig te hante-
nmeren geheugen en een interactie
van de cd-i ook als cd-rom uit te
imputers. De Philips Media Interac-
den. Het concern verbindt aan de
erk een niet-goed-geld-terug-actie
ver de vraag of de winkels langer
het Dongense onderzoeksbureau
sumenten helemaal niet te wach-
zei 85 procent tevreden te zijn
jaar is eenderde minder tevreden
Ook jongeren zien het wel zitten
Ljven.
legde GfK drie vragen voor: door-
;er open, zondag de hele dag open
s uur eerder open. Weinig verba
heid kiest voor: doordeweek 's
/ens geldt vooral voor de super-
tjes, als ze al niet gestolen worden
de Verenigde Staten raken jaar
vijftien jaar gewond, doordat ze
>f vallen. Of doordat de winkelwa-
en-al erin.
stellen direct een doeltreffende
wagentjes totdat er een absoluut
m de Leidse Onderwijs Instellin-
een proef met betalen via Internet
an start gaat.
linnen begin volgend jaar bij hun
enenen. Via die rekening kunnen
llen en direct betalen. Tijdens de
edrag per betaling vastgesteld op
VRIJDAG 1 DECEMBER 1995
Een sterk stel
Italianen weten hoe ze een interieur moeten ontwerpen. De druppel op het dashboard is voor het
eerst toegepast in de Lancia Kappa.
'Voertuigen met emotie, die willen we maken. Want banale auto's spreken de
mensen niet aan,' zeggen ze bij Fiat. Dat beleid werpt vruchten af: dertig pro
cent meer omzet. Veroorzaakt door de Cinquecento en de Punto (Auto van het
Jaar '95). Nu is de tweeling Bravo/Brava nieuw op de markt. De nieuwe comp
acte driedeurs Bravo mikt op de jonge, sportief ingestelde autorijder. Onder de
grote vijfde deur van de klassieker vormgegeven vijfdeurs Brava gaapt een
enorm gat. En dat is ook het belangrijkste verschil met zijn driedeurs broertje.
Door Rien van der Steen
Fiat is de uitdaging aangegaan.
„Wij kunnen net zo'n goede
auto's maken als de Duitsers,"
riepen ze in Turijn. En zie daar:
de Bravo en de Brava kwamen
van de tekentafel. Vorige week
werd de tweeling Auto van Het
Jaar 1996. Twee verschillende
modellen en vier nieuwe moto
ren. Opvolger van de Tipo, een
uitstekende auto, die hier matig
succes boekte.
De nieuwe weg die Fiat Auto in
Italië ingeslagen is onder leiding
van Paolo Cantarella, werpt
vruchten af. De jongste Fiat, de
Bravo/Brava, is Auto van het
Jaar 1996. Nadat de Punto vorig
jaar die onderscheiding kreeg,
moet dat de Italianen tevreden
stemmen. Nu de verkopen nog.
Want Fiat doet weer heel leuke
dingen, maar de klant moet daar
ook oog voor hebben. Jan-Daan
Berkhout van Fiat Auto Neder
land: „Naast produkten voor
kleine gaten in de markt (de
nic/ie-produkten) als Barchetta -
de sportauto -, Ulysse - de ruim
teauto - en de Coupé Fiat wordt
de Bravo/Brava een auto voor
het grote publiek. De auto is een
echte middenklasser en dat seg
ment maakt in Nederland 34
procent van de markt uit."
Er zijn in totaal vierentwintig
varianten van de Bravo/Brava
leverbaar. Ze zijn uitgerust met
nieuwe techniek. De motoren
draaien in iets gewijzigde vorm
ook in andere Fiats, Lancia's en
Alfa's. De wissertechniek, die bij
de Fiats en Lancia's nogal
zenuwachtig aandeed, is bij de
Bravo/Brava vervangen door
rustiger werkende ruitenvegers.
In hetinterieur isvooral het.
dashboard erg opvallend. Ronde
vormgeving en een van de Lan
cia Kappa 'geleende' midden
partij. Er is vooral veel aandacht
geschonken aan de geïntegreer
de audio-installatie. Een duide
lijke radio, waar je niet naar
moet turen om de functies door
te krijgen. Gewoon een ronde
knop voor aan/uit en het regelen
van het volume. Zo kan het dus,
zo hoort het: want het is gemak
kelijk en bovendien veilig.
Minpunt vormen de tamelijk
korte zittingen van de stoelen.
Standaard heeft de Bravo/Brava
stuurbekrachtiging, een airbag
en een fraaie audio-installatie
aan boord. De versnellingsbak
schakelt keurig, maar de slag
van het koppelingspedaal is nog
al lang. De motor is niet rumoe
rig, er treedt alleen wat windge
ruis op boven honderd kilometer
per uur. De carrosserie zit goed
stijf in elkaar. Rammelen en kra
ken blijft achterwege. De klein
ste motor, de 1.4, is niet echt zui
nig, want een verbruik van bijna
1:12 kan er mee door, maar is
allerminst indrukwekkend. En
dat komt doodeenvoudig omdat
het betrekkelijk kleine motortje
flink moet sleuren om de Bravo
vooruit te krijgen. De Bravo rijdt
De Brava heeft een totaal afwijkende achterzijde.
goed. Overhellen van de koets in
bochten blijft beperkt, de weg-
ligging is betrouwbaar en de
remmen doen wat er van ze ver
wacht wordt. Vering en demping
zijn redelijk straf en de stuurbe
krachtiging is nogal sterk. Lek
ker bij parkeren vinden veel
mensen dat. Maar voor de recht-
uitstabiliteit werkt het negatief.
Het zicht vanuit de Bravo is pri
ma, ook bij achteruitrijden. De
neus helt nogal stérk, zodat bij
vooruitparkeren geschat moet
worden.
De ruimte in de driedeurs Bravo
is uitstekend. Vooral voorin. De
instap naar achteren levert ook
geen problemen op en omdat het
dak ver doorloopt is het er voor
twee flinke mensen daar best een
tijdje uit te houden. Het ventila
tiesysteem is keurig, maar de
raampjes achter kunnen niet
open. Zodat ze, wanneer er met
vieren of vijven gereden wordt,
snel wasemen. Op dat gebied
heeft de Brava het het best voor
elkaar. De 1.4,1.6,1.8,2.0(vijfci-
linder) benzine-_en 1.9 dieselmo
toren zijn fonkelnieuw en ze
worden gemaakt in een fabriek
die elke tien seconden een motor
uitspuwt. De Punto is met meer
dan een miljoen exemplaren al
de best verkochte auto van
Europa en ook in Nederland is
het een gewilde kleine auto.
Maar Fiat ruikt nieuw succes.
Fiat denkt in Nederland in een
jaar 6000 Bravo's en Brava's te
kunnen verkopen.
Prijs Bravo 1.4 28.300,-. Vermo
gen 59 kW/80 pk. Gewicht 1045 kg.
De motor heeft eenpunts brand
stofinjectie met drie kleppen per
cilinder, alle varianten hebben vier
kleppen met twee in plaats van
een bovenliggende nokkenas. De
vier en vijfcilinder motoren heb
ben een cilinderinhoud tussen 1.4
en 2.0 liter en vermogens tot 147
pk. De Bravo 1.6 SX kost 32.350,
de 1.8 GT 38.050,-, de 1.9 diesel
32.200,-. De vijfdeurs Brava is dui
zend gulden duurder. Verbruik Bra
vo 1.4 1:12.
Voor ouders met jonge kinderen lijkt de wintersport een verloren avontuur. Toch
zijn er in die klantenkring nog zieltjes te winnen, vindt de Nederlandse reisorga
nisatie De Jong Intra Vakanties. Dat bedrijf biedt op drie Oostenrijkse bestem
mingen kinderopvang aan. Na een experiment vorig jaar, heeft het project deze
winter een 'officiële' status.
Kinderc
ipvang van een Nederlandse reisorganisatie in het Oostenrijkse Nauders. Opdat ouders met
ge kinderen rustig kunnen skiën. Rechts: Monique Lauterfeld. foto johan van grinsven
Door Johan van Grinsven
Het idee kwam voort uit de eigen
vriendenkring, vertelt adjunct-
directrice Coby van Dongen van
reisorganisatie De Jong Intra
Vakanties uit Ridderkerk.
„Vrienden met kinderen die te
klein waren voor de skischool
gingen niet op wintersport. En als
ze toch gingen, dan moesten ze
om de beurt op de kinderen pas
sen. Of ik hoorde ze klagen over
dure crèches op wintersportbe
stemmingen. Daarom hebben wij
vorig jaar proef gedraaid met gra
tis kinderopvang voor ouders met
jonge kinderen." Daarvoor wer
den drie bestemmingen in Oos
tenrijk uitgekozen: Nauders, Zeil
am See en Soil. Op werkdagen
verzorgden gekwalificeerde
Nederlandse 'kinderjuffen' tussen
10.00 en 16.00 uur de opvang van
kinderen van 0 tot en met 4 jaar.
In die drie oorden werden afgelo
pen winter 320 kinderen verzorgd
en dat vond de reisorganisatie
genoeg om het experiment een
officiële status te geven.
Ook dit winterseizoen geldt de
kinderopvang de hele winter,
omdat ouders met jonge kinderen
niet gebonden zijn aan schoolva
kanties. Weer wordt de kinderop
vang in dezelfde drie Oostenrijkse
plaatsen aangeboden. Van Don
gen: „We hebben bekeken of we
ook in Franse ski-oorden zouden
starten. Maar daar gaan eerder
tweeverdieners zonder kinderen
naar toe of hele groepen die
samen in een appartement krui
pen".
„Ook als er eens een week één
kind is, bieden wij deze service.
En is er veel vraag, dan worden
extra krachten ingezet", aldus
Van Dongen. „Die hebben we al
achter de hand, net als extra
ruimte. Al onze krachten spreken
Nederlands. Dat vinden we nodig
voor kleine kinderen, maar het is
ook ons voordeel ten opzichte van
de reguliere kinderopvang in deze
wintersportplaatsen.
Anders dan vorig jaar, toen de
opvang gratis was, wordt bij de
boeking een bijdrage van 95 gul
den per week in rekening
gebracht. „Vorig jaar maakten we
vaak mee dat ouders hun kinde
ren toch niet brachten ook al had
den ze zich aangemeld. Maar dan
hadden we op basis van de aan
meldingen wel extra hulp inge
schakeld. Zodra mensen betaald
hebben, brengen ze hun kinderen
ook.
Wat niet betekent dat ze ook iede
re dag of de hele dag hun kind
hoeven te brengen, dat bepalen ze
zelf. Die 95 gulden is niet duur, er
zijn wintersportplaatsen waar ze
dat per dag vragen."
Monique Lauterfeld (opleiding
agogisch werk) was afgelopen
winter verantwoordelijk voor de
kinderopvang in het Oostenrijkse
Nauders. „Ik heb louter positieve
reacties gehad. Maar voor ons is
het echt zwaar werk. Werken in
een peuterspeelzaal is gemakke
lijker. Daar heb je een grotere
ruimte ter beschikking, veel
speelmateriaal en steeds dezelfde
kinderen. Hier komen iedere
week andere kinderen."
Haar kritiek na het eerste jaar: de
service moet professioneler. „We
hadden in Nauders een te kleine
ruimte, zonder water en ook nog
eens een toilet op de gang. Een
aparte slaapruimte misten we ook
erg. Als je het helemaal perfect
wilt doen, dan heb je standaard
twee mensen nodig. Want het ene
kind geeft over, terwijl een ander
juist de fles krijgt."
Volgens Monique Lauterfeld - die
regelmatig ondersteuning kreeg
Door Marijke Prins
Op het moment dat ik dit artikel schrijf, is het zuurkoolweer: win
derig, het regent bij vlagen en de temperatuur is gestaag aan het
dalen. Ik ga het dus maken, maar vanavond niet zomaar met spek
en worst, maar met fazant. In sommige goede restaurants verschijnt
zuurkool met fazant 's winters op het menu. Maar we kunnen het
gerecht natuurlijk ook thuis maken, mits je een echte poelier in de
buurt hebt. Anders neem je de wat wijder verbreide parelhoen,
eveneens pittiger en sterker van smaak dan familielid kip.
Voor vier personen
Voorbereidingstijd: 20 minuten
Oventijd: 2 uur
1 fazant, in vier stukken gesneden
1 kilo zuurkool acht middelgrote,
regelmatig gevormde aardappelen
1 grote ui, in ringen gesneden
150 gram gerookt spek in niet te dunne plakken
1 grote goudreinet, schoongemaakt en in dunne
plakken gesneden
2 glazen witte wijn
1 glas water
10 jeneverbessen
10 peperkorrels
twee laurierblaadjes
40 gram boter (eventueel scheutje olie)
Verwarm eerst de oven voor op 200 graden. Verhit in een pan met
dikke bodem de boter en bak hierin de plakken spek goudbruin.
Leg de helft in een diepe ovenschotel (die afgesloten kan worden) of
een grote pan type Creuset. Bak in hetzelfde vet de uiringen goud
bruin. Leg die op het spek. Bak vervolgens de stukken fazant goud
bruin in het achtergebleven vet (waaraan zonodig nog een scheutje
olie is toegevoegd). Haal de fazant uit de pan en blus het vet met de
water en wijn en haal met een spatel de aanbaksel van de bodem.
Maak nu de schotel of pan klaar voor de oven: leg op het spek en de
uiringen een laagje zuurkool, dan een laag appelschijven en weer
een laagje zuurkool. Sprenkel wat peperkorrels en jeneverbessen
erover heen. Steek op verschillende plaatsen de laurierbladeren
ertussen.
Nu komen de stukken fazant, waarop de rest van het spek wordt
gedrapeerd en als laatste de rest van de zuurkool. Giet over het
geheel het blusvocht, sluit de schotel of pan af en zet die in het mid
den van de voorverwarmde oven. De temperatuur gaat nu terug
naar 150 graden. Wikkel de aardappelen in aluminumfolie en leg
die in een ovenschaal die onderin de oven wordt gezet. Na 2 uur is
het gerecht klaar. Wie echt verzot is op vlees, kan natuurlijk de hoe
veelheid opvoeren door tussen de zuurkool wat verse of droge
(knoflook)worst te leggen, misschien zelfs nog een stukje zuurkool-
spek. Dat is een kwestie van smaak en fantasie. Maak voor iedereen
een mooi bord met een stuk fazant, zuurkool, wat spek en doormid
den gesneden aardappel (verwijder het folie).
van de De Jong-hostess ter plaat
se - had maar een klein aantal
van de kinderen het niet naar de
zin. „Drie ouderparen hebben we
gevraagd of ze hun kind niet meer
wilden brengen, omdat ze onhan
delbaar of ontroostbaar waren.
Jammer genoeg waren er ook
ouders die dachten dat ze meteen
van alle verantwoordelijkheden
af waren als ze hun kind bij ons
hadden gebracht. Dan brachten
ze het kind de eerste ochtend en
keken ze er die dag niet meer naar
om. Terwijl wij vroegen of ze tus
sen de middag langs wilden
komen of in ieder geval wilden
bellen om te horen hoe het ging.
Soms kwamen er vragen over het
gedrag van kinderen bij ons op,
ook al hadden we vooraf
gevraagd naar bijzonderheden
over het kind. Onverantwoorde
lijk gedrag, vind ik dat."
Volgens Van Dongen heeft de
reisonderneming goede reacties
gehad op de kinderopvang. En
tips om deze service te verbete
ren.
„We hebben dit jaar overal flesse-
warmers, aankleedkussens, bug
gy's, grotere ruimten die kind
vriendelijker ingericht zijn. Maar
we zijn natuurlijk een reisorgani
satie en geen kinderdagverblijf,
dus zijn we niet zo goed voorzien
als die instellingen.
„Dit initiatief heeft ons in die drie
plaatsen 5% extra clandizie opge
leverd. Dat is niet veel, gezien de
investering van enkele tiendui
zenden guldens. Maar we hebben
nog niet veel reclame gemaakt
omdat we eerst willen bewijzen
dat we kwaliteit kunnen leveren.
Mogelijk breiden we volgend jaar
het aanbod uit. We rekenen erop
dat we drie jaar moeten investe
ren voordat het ons rendement
oplevert."
Wereldfietsers kennen Reisclub De Argonauten vooral als Siberië-
specialist. Maar de kleinschalige Amsterdamse organisatie, voort
gekomen uit sportuitwisselingen, heeft inmiddels ook reizen in
andere uithoeken van Centraal-Azië. De doelgroep is onveranderd:
doorbijters met improvisatievermogen. Voor de komende winter
en voorjaarsmaanden staan reizen op stapel naar Nepal (fietsen en
raften), Kazachstan (kanoën) en Uzbekistan (fietsen). De 's zomerse
fiets-expeditie in Siberië hebben De Argonauten nog niet helemaal
rond: het wordt een fietsreis door het Altajgebergte óf over de Tuva-
steppen. Beide ongerepte gebieden worden slechts bevolkt door
nomaden van Turks-Mongoolse oorsprong. Informatie: Reisclub De
Argonauten, postbus 94448, 1090 GH Amsterdam. Telefoon 020-
6628546.
Het zal vast de nieuwste variant op de contactadvertentie zijn. Wie
tijdens de wintersport in het Oostenrijkse Mallnitz (Karinthië) met
een blauw speldje op de revers skiet, laat weten contact te zoeken.
De lokale VVV koppelt aan dit initiatief ook nog diverse cursussen
en midden in het skigebied is in de Stacker Hütte een stamtafel voor
alleenstaanden gereserveerd. Van 13 tot en met 27 januari vinden in
het wintersportgebied 'Single-Wochen' plaats. Prijs voor een
alleenstaande is zo'n 680 gulden (inclusief kamer, ontbijt, zwem
badentree, deelname aan het programma en een blauw speldje).
Informatie: Urlaubsinformation Mallnitz, telefoon: 00-43-4784290.
Snowrafting is al niet de meest verstandige vrijetijdsbesteding tij
dens de wintersport. In het Oostenrijkse Karinthië gooien ze er deze
winter nog een schepje bovenop in doldriestheid. Daar kunnen
levensmoede gasten op drieduizend meter hoogte plaatsnemen in
een rubberboot en in dit 'onding' van de gletsjer afsuizen. Ergens
komt de boot ook tot stilstand. Hoe en waar weet niemand vooraf.
Een Pepsi-Max-spotje dat werkelijkheid wordt op de Mölltaler
Gletscher. Informatie via Tourismusgemeinschaft Möltaler Glet-
scher: 00-434785615.
Recreatiecentrum De Wildhoeve in Ernst is door lezers van de
ANWB-Campinggidsen en het ANWB-magazine Kampeer- en
Caravankampioen gekozen tot 'Camping van het jaar'. Daarnaast
mogen vijf andere kampeerterreinen in Europa zich een jaar lang
met dezelfde titel tooien. De winnende campings buiten Nederland
zijn: Union Lido in Venetië (Italië), Nautic Almata in Gerona
(Spanje), Eagle Point in Cork (Ierland), Schloss in Tirol (Oostenrijk)
en Les Tours in Aveyron (Frankrijk). De lezers van de ANWB-
publikaties konden hun voorkeuren via enquêteformulieren
bekendmaken. Bij de beoordeling speelden onder meer een rol ele
menten als rust, natuurlijk ligging en kwaliteit van de voorzienin
gen. De winnaars krijgen van de ANWB een oorkonde en een wand-
schild.
Happy Home, verhuurder van vakantiehuizen in onder meer België,
Frankrijk en Tsjechië, heeft een eigen garantiesysteem geïntrodu
ceerd. Dat is bedoeld als een aanvulling op de ANVR-reisvoorwaar-
den. Als onderdeel van de garantie biedt de onderneming klanten
de mogelijkheid om 24 uur per dag klachten te melden. Die worden
dan binnen 48 uur verholpen. Als dat niet lukt, dan wordt vervan
gende accommodatie aangeboden of in uiterste gevallen krijgt de
vakantieganger een terugbetaling van de volledige huursom.
In Bad Kleinkirchheim (Karinthië) in Oostenrijk kunnen winter
sporters van 27 januari tot en met 3 februari een weekje skiën met
Olympisch skikampioen Franz Klammer ('Keizer Franz'). Een
Klammer-arrangement (inclusief onder meer skiën, feestavond,
nachtgondelvaart en nachtelijke skishow) van zes dagen kost 450
gulden. Er is een keuze uit diverse hotels mogelijk. Informatie: Tou-
rismusverband Bad Kleinkirchheim, telefoon 00-434240-8212.
Een auto met propelleraandrijving, buitengewone transportmiddelen
uit speelfilms en andere voertuigen boordevol pk's staan tot en met
zondag 10 december te pronken op de Motorshow van Essen, net over
de grens bij Venlo. Voor mensen die van ongebreidelde pk's en vreemd
uitgedoste voertuigen houden biedt 'Essen' een fascinerend schouw
spel. Behalve op allerlei automerken ligt de nadruk in Essen vooral op
uitzonderlijke voertuigen.
Er zijn meer dan 400 klassieke auto's en Miss World reikt woensdag
middag de prijzen uit van het concours d'elegance van de oldtimers.
Verder staan er allerlei motorfiets-rariteiten uit het Amerikaanse
Daytona, de originele filmauto's van The Flintstones zijn te zien,
evenals de Batmobile. Behalve raceboten en racewagens is in Essen
ook het maanvoertuig te zien, dat met de Apollo 15 op 30 juli 1971 op
de maan landde. De Messe van Essen is dagelijks open van 10.00 tot
18.00 uur/zaterdag en zondag van 9.00 tot 18.00 uur. Volwassenen
betalen 25 Mark entree, kinderen tot 15 jaar 16 mark. De show werd
vorig jaar door 370.000 mensen bezocht.