i 1 DE STEM Sint, help, ze hebben alles al! Feestkleding 1995: sjiek en simpel staander Kleintje iRKT UTRECHT irkt Goirle RKT vrijdag en zaterdag Kerstmarkt beloning extra Kleintje opgeven? Nieuw tel.nr. 076-5312313 Gevarieerd Perfect 195 [ie/Markten rids Grootste lien 2-3 december «400 stands (vol). Aerie, 0492-525483 Is markt van 9.00-16.00 uur 013-5346766/0162-455776- plstraat, Goirle. I 47, Breda. Tel. 076-5140892 s kramen te huur. te houden 23 en 24 dec. od het schilderachtige markt pleintje te Meerle. Er is noq plaats voor enkele stand houders, staanplaats gratis Tel. B. 00-3233147143 Fax NI. 076-5614727, of melden bij Afspanning "De Post- hoorn", Kerstr. 6. Meerle Landb.Veeteelt T.k. Fiat traktor, type 480-8, 2100 draaiuren, weg.beëin diging, met veiligh.cabine vele mogelijkh. F-inrichting' vr.pr. 9750,-. Tel. 0165- 563032. lis)Dieren T.K. Bouvier met stam boom, 1 Vè jr. oud, zeer lief, weg weg. omst., 400 - Tel. 0164-684470. T.K. dwerg SCHNAUTZER- PUPS zwart met stamboom 300,- 013-5082038. T.k. MECHELSE herder reu, 12 wkn. oud, weg. allergie 300,- met stamb. ing. en ontwormd tel. 0165-529359 na 18.00u. T.k. MALTESER leeuwtjes, ing. en ontw., 450,-, 076- 5718337. Kleintje st/Gevonden ^ngen van gladhariae ken, roepn. CHIPKO, tatoeage in Iggelopen vrijd. midd. 24-11 lenh. bos, 076-5602730. Maak een reclame met een Het helpt. Kennismaking ||vr. lela- Een KLEINTJE nu nog TREFZEKERDER dan voorheen. r feest in de brou- e jaarlijkse tradi- 'oor de kerst- en in het feestbier tor u gebrouwen, s nog rijker aan Ier van smaak. En al is dat Dobbel er kost dan de Een mooi einde- an uwbrouwer. t en gewondheid J Door Renévan der Velden Sint en Piet mogen dan tegenwoordig hun zak en roe in Spanje achterlaten, het neemt niet weg dat voor kinderen de spannendste dag van het jaar weer voor de deur staat. En waarschijnlijk ook voor hun ouders. gij zien hun gestresste kinderen dagelijks toeleven naar het ultieme moment: de ochtend (of avond) dat Sint zijn spullen aflevert: de cadeaus. Ouders weten maar al te goed dat zij en niet de Sint verantwoorde lijk zijn voor het welslagen van dat moment. En wil len hun kinderen dezelfde sensatie bezorgen die zij jog zo goed van vroeger kennen. Maar, verzucht meni ge jonge papa en mama: 'Ze hebben tegenwoordig alles al!' Sinterklaas nog niet eens zo heel lang geleden. Toen de papa's en mama's van nu nog kinderen waren. Het geloof was groot. De angst zat diep. En natuurlijk was er het verlangen, naar dat ene gevraagde cadeau of die ene grote verrassing. Op 5 december met de grootst mogelijke spanning naar bed. Op 6 december verschrikkelijk vroeg wakker. Dan was daar de grote gedekte tafel. Borden met chocoladelet ters, marsepein en suikerbeestjes. Een paar kleine dingetjes en één hoofdcadeau. Het ene jaar een door de oudste broer gemaakte skelter die zo robuust in elkaar was gelast dat hij de rage ruimschoots overleefde. Het volgende jaar de onvermijdelijke badjas. Tel de mee als groot cadeau, maar wie gaat er nu met zijn badjas zitten spelen? Dan, stukken beter: een auto met afstandsbe diening. Afstandsbediening? Ja, twee meter, want dat was de lengte van de snoer die de eigenaar met het prachtige rode kar retje verbond. Daarna - hoe is het mogelijk, zo'n duur cadeau - de allereerste cassetterecorder die Philips op de markt bracht. Sinterklaas in 1995. Elk kind heeft zijn eigen slaapkamer waar kasten en bureauladen uitpuilen van het speelgoed. Sommige huizen beschikken over een extra speelkamer met voorraad voor een klein weeshuis. En anders moet ook de woonkamer er dik aan geloven. Extra kasten en planken zijn aangebracht om het allemaal te bergen. Een verjaardag levert een compleet nieuwe voorraad speelgoed op. Tel maar mee. Een feestje met tien klasgenootjes. Een middag met neefjes, nichtjes en bevriende (buur-)kmderen. En - meestal rond etenstijd - opa's, oma's en een stevige delegatie van het omvangrijke korps ooms en tantes. In de eerste een of twee levensjaren blijft het allemaal nog beperkt tot een kleine honderd pluche beesten in soorten en maten en enkele houten treinen en blokken. Maar vervolgens wordt er kwistig gestrooid met tientallen puzzels, auto's, spelen, cd's, videobanden - is de nieuwste Disney al uit? - en 'knutselspullen'. Een gemiddeld kind kan zijn vouwblaadjes niet eens tellen en minstens een keer per jaar maken kleurboeken met twee rondjes rood en een balkje blauw de gang naar het oud papier. Ander afgedankt speelgoed gaat in het ergste geval naar jongere neefjes, ij komt. Yoeri Het wordt hoog tijd dat er weer eens wat bij verveelt zich zo. foto marc bolsius nichtjes, buurkinderen om ook daar het huis te klein te maken. En dan zwijgen we nog over de ruimtevretende aankopen voor de Poppen (wagens, stoeltjes, ledikantjes en minstens een huis), de zesdubbel geparkeerde vrachtwagens, de racebaan en onmisbare attributen als de verkleedmand, het schoolbord, de winkel met kassa en een trampoline. Alleen door de verjaardag al heeft een kind meer speelgoed dan tijd. Vakantiecadeautjes en andere tus sendoortjes komen daar boven op. Dan heb je in de loop van het jaar letterlijk alles gehad en is het eindelijk Sinterklaas! Wat zal de Goedheiligman nu weer eens schenken? de ondraaglijke spanning is menig ouder geneigd om veel te kopen, bijvoorbeeld alles wat op de verlanglijst staat. In de hoop uat er toch maar iets bij is waar Yolande of Yoeri een beetje blij wee is. Veel pakjes moeten het zijn, met in een daarvan - net als vroeger - Het Hoofdcadeau. Iets wat of groot of duur is, of allebei, te denken valt hierbij al gauw aan een spelcomputer of zo'n leuk fflimtorentje met cd-speler voor de slaapkamer. Kan ons toch zo Woegwijze kind zijn eigen cd's van Sesamstraat en Kinderen voor Kinderen mee naar boven nemen. n .kids, die weten niet beter meer. Er zijn al gevallen bekend van kinderen die de eerste uren na het magische Sint-moment neen met dozen en het pakpapier spelen, er een oplossing, heeft de deskundige misschien een advies? m m 6£S moeten z'ch rond Sinterklaas proberen in te houden," eldt het Steunpunt Opvoeding. Daar kunnen we het mee doen. r rest nog een handvol dagen om aan de dit jaar vroeger dan ooit e®onnen gekte mee te doen. Om met zijn allen voor dik een mil- gulden aan speelgoed aan te schaffen. In overvolle binnenste en, waar mensen verwend, verdwaasd en vertwijfeld proberen een goede Sint te zijn. P'ankenlet SerV'es nu eens c'eur uit(leden, dat levert drie lege en op... r Sur DEEL Rood, zwart glitter -i In het land van 'doe maar gewoon' is het eind van het jaar de enige periode waarin mensen lijken warm te lopen voor feest kleding. Die ene keer per jaar mag het wat chiquer en feestelij ker zijn, met lurex, pailetten, zij de en satijn of wat-daar op lijkt. De feestcollecties van 1995, nu volop te vinden in de winkels, vallen op door gebruik van stretchmaterialen en soepelval- lende snit. Opvallend is de kleur. Naast het klassieke zwart straalt vooral veel rood. Door Jetty Ferwerda Rood. Kerstkleur bij uitstek. Lievelings kleur ook van veel mensen. Een tint die bovendien ook deining veroorzaken 'kan, omdat er'voor sommigen een gevaarlijke uitstraling van uit gaat. Maar ook een posi tieve boodschap. In de terugkeer van rood in de mode, zien deskundigen een duidelijk signaal voor een definitief einde van de somberheid en kleurloosheid. Ook C A zag iets in rood. Als nieuw accent, als voorbode van de kleurenexplosie die er komend voorjaar aan komt, als afwis seling van het eeuwige zwart. Joep Luijkx, woordvoerder van C&A Nederland: „We wilden eens uit die traditie van zwart en met iets prikkelender komen. Maar het betekent niet dat onze feestcollectie alleen maar uit rood bestaat." Dora Dijkstra van Hennes Mauritz, ziet naast het klassieke zwart, wit en bordeaux een opleving van donkerblauw. En veel, heel veel zilver en goud. Beiden constateren een piek in verkoop gedurende de feestmaanden. Luijkx spreekt van 'impulsaankopen'. „In deze periode staat je hoofd naar feest, net zoals je in de zomer alleen aan luchtige T-shirts denkt en in het najaar aan een warme jas. Bovendien weet de consurhent dat het feestaanbod nu het breedst en grootst is en ook de prijzen acceptabel zijn." Kortom, het is tijd de slag te slaan voor een leuk, satijnen jurkje of lurex pakje voor al die feestdagen die volgend jaar ook nog komen. Sjiek en modern: zwarte haltertop op strakke rok Feestelijk en speels in zwart en rood (C&A) (H&M). Bordeauxrood jurkje van 'american slinky' (H&M). Wat hangt er in de winkels? Het aan bod is gevarieerd. „Eigenlijk kan er veel op feestkledinggébied, een ech te code bestaat niet meer," zegt Luijkx. Zolang het maar een beetje representatief is. Dit feestseizoen zorgen met name de jaren twintig een dertig voor de inspiratie: hal- tertops, strakke rokken en lurex- truitjes, vrouwensmokings. De belijning en combinaties zijn simpel, de stoffen feestelijk. Dus veel satijn, glitter, velours en jacquards. Dessins zijn er nauwelijks, op een paar bloe- i men na. Dora Dijkstra: „Nieuw is de rok op de knie, het gebruik van ritsen, nylon en ameri can slinky, een dunne, soe- pelvallende glanstricot. Van deze stof verkoopt vooral de catsuit erg goed, maar ook de jurkjes en vesten." Feesttoppers bij H&M zijn momenteel ook de fluwelen rok met split en de lange jurk. En de accessoires, met name de lange hand schoenen, glitter-sieraden en parels gaan als warme broodjes over de toonbank. Met rood moet. een vrouw overigens wel oppassen. Het is snel ordinair of te domi- nant en rood trekt mannen als een magneet aan. Althans, als het waar is wat de boekjes over kleding-etiquette vertellen. Toby Fischer-Mirkin legt het in haar boekje Dresscode fijntjes uit. „Rood," schrijft ze, „is een dominahte en (seksueel) stimuleren de kleur. Bij het zien ervan stijgt de lichaamstemperatuur, versnelt de hartslag en de ademhaling. Hoe koeler het rood (dus hoe meer blauw pigment er in zit), hoe min der erotisch. Meer toevoegen van gele kleurstof maakt rood 'warmer, seksueel aantrekkelijker, opwindender en ook gevaarlijker." Wie een leuke vent wil versieren tijdens de feestdagen, kan dus het beste rood dragen. Mannen vallen, volgens de auteur, op vrou wen in warmrood en primair rood. Heren uit de wat betere milieus voelen zich, zo blijkt uit onderzoek, aangetrokken tot don kerrood, rozerood en bordeaux. Terwijl vrouwen zelf de voorkeur geven aan fram bozen- en aarbeienrood. Feestkleding in rood is perfect. De vrolijke en stimulerende uitstraling past goed bij feestpret. Maar ook voor een romantisch diner met z'n tweeën is (warm)rood geschikt, vodral matadorrood en scharla kenrood. De stofkeuze speelty ook een rol. Zachte stoffen als cashmere en zijde tempe ren het vurige karakter van rood/terwijl leer en kant het juist opzwepen. Fluweel is verraderlijk: te fel is al gauw ordinair. Wie terugschrikt van rood, maar de kleur wel wil dragen, kan het combineren met andere tinten. Met zwart wordt het elegant en stijl vol, met wit zachter en meer ingetogen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25