DE STEM Rode tonijn beleefd be=|.»iu/ MNBWÓÏCN Proef Molukse 'Jimi Hendrix' geeft met vrienden jubileumconcert in Breda (erstmarkt 'Mobilae is goede combinatie tussen westerse muziek en puur Moluks gevoel'. 'Mijn vrouw heeft van de Heer de gave gekregen om zelf nummers te maken' X 60 :gxericleliiig tie achter 'V .ENWATER 64 AA Breskens -383230 DE UiT GIDS DONDERDAG 30 NOVEMBER 1995 DEEL I Het romantische, avondvullende ballet Giselle wordt maandagavond in Breda uitgevoerd door het Russisch Ballet Sint-Peters burg. Stanley Burleson schittert in de Surinaamse musical Faya: op 5 en 6 december in Breda en 7 december in Oosterhout. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt op 6 en 7 december The Sound of Music in Roosendaal. De Staatsopera van Tatarstan brengt zondagavond La Traviata in Breda. Op de dag dat een groep Zuidmoluköe jongeren de Indonesische ambassade in Wassenaar bezette, 31 augustus 1970, schreef de toenmalige Brainbox- j gitarist Rudy de Queljoe het instrumentale num mer Mobilae, vol melan cholie en verlangen. Vijf entwintig jaar en een j carrière als muzikant later (De Queljoe maakte na Brainbox ook furore met Vitesse en Massada) hebben vrienden van 'de Hendrix van het Europe se continent', zoals dé Jimi Hendrix hem ooit noemde onder de naam I Mobilae 70/95, een jubi leumconcert op poten gezet. Oud-Brainbox- I collega's als Kaz Lux, Jan Akkerman en Pierre van der Linden, maar ook artiesten als Julia Loko, Daniël Sahuleka en Jimi Bellmartin nemen hem dan mee op een muzikale rondreis door een'repertoire van de man die door velen als 'veel te bescheiden' wordt omschreven. Rudy de Queljoe hoeft geen complimenten t D°or Joep Trommelen ouden 23 en 24 dec- °P schilderachtige rnaW itje te Meerle.Eris"? ts voor enkele sta Iers, staanpta^S B. 00-3233147143 r J76-5614727.01 Afspanning i». Kerstr. 6, Meerie^. En bescheiden is hij. Geconfron teerd met de uitspraak die Jimi Hendrix deed.nadat hij hem ont- ffloette bij opnamen voor het 1 pro-tv-programma Hoep-la glimlacht De Queljoe (48). „Het was leuk- om even met hem te praten." zegt hij zachtjes. „Maar stel je daar niet te veel van voor. denk dat hij dat toen gewoon uit beleefdheid zei, meer niet. el leuk hoor, dat wel." Rudy was meer onder de indruk tan Hendrix' spel. Met stemver- n g: "Tegenwoordig hoor je alles wat nieuw is meteen op de jradio of je ziet het op tv. Toen was dat nog niet zo. Man, toen ik em daar zo bezig zag met die lU("i-wah pedalen, dat was een 'revolutie!" [Naast zijn schoenen is De Quel le nooit gaan lopen, zelfs niet na uendrix' lofzang. Tja', die escheidenheid. „Mensen zien at zo. Ik vind.het meer een vorm an zelfbescherming," zegt hij "Want al die complimenten aken het hart van de mensen die krijgen. Ik wil zo niet leven, i '1 e naeesten zie je dat, als die complimenten ineens uitblijven, ze rare dingen gaan doen. Ik had dat tóen al in de gaten. Mensen zoeken dan andere manieren om op te vallen, vervallen in drugge bruik en alcohol, voor de kick die ze nodig denken te hebben. Ze zijn dan zichzelf niet meer. Ik heb dat vaak gezien in mijn omgeving." Rudy de Queljoe praat in zijn woning in de 'Molukse buurt' van Waalwijk op een beschou wende toon over het verleden. Met de woorden van een gelou terd man. Dat heeft een oorzaak. Sinds vorig jaar is.hij bekeerd. Met zijn vrouw is hij lid van de Pinkstergemeente in Rotterdam, die hij drie keer per week bezoekt. Het cliché wil dat pop muzikanten óf aan de drugs raken, óf in de Heer gaan. De Queljoe overkwam het laatste. „Mijn vrouw heeft toen de gave gekregen van de Heer om zelf nummers te maken. Wonder baarlijk. Ze heeft er al acht of negen gemaakt. Wonderbaarlijk, en we spelen ze samen." Vanuit hun Molukse achtergrond hebben Rudy en zijn vrouw een christelijke opvoeding meege kregen. „Maar er zat geen groei in de relatie met de Heer. Die bleef op een laag pitje. Een zwa ger van me heeft ons nader tot de Heer gebracht. Ik kijk .nu anders naar het yerleden. Ik. heb de rust en de liefde van de Heer gevon den. Vroeger stond je altijd meteen klaar met je oordeel, nu niet meer. Dat is niet van belang. Ik ben totaal vernieuwd. Dat had van mij veel eerder mogen gebeuren. Als je het over kicks hebt, dan is dat de grootste kick van allemaal." In zijn dagen bij Brainbox, Vites se en Massada heeft hij toch een kijkje kunnen nemen in de wereld van seks, drugs en rock roll. Ook al bleef De Queljoè altijd letterlijk en figuurlijk een nuchtere jongen. En een virtuoos gitarist, dat wel. „Je zag dat toen niet als fout. Ik zou dat nu niet meer zo doen. Maar ik veroordeel het ook niet. Wij, ook ik, wisten gewoon niet beter. .Het was de tijd." Toch heeft die ruige levensstijl zijn slachtoffers geëist. Een collega-gitarist als Eelco Gelling (v.an Cuby the Blizzards) raakte na zijn periode van roem aan de drugs en is daar nooit van af gekomen. De Quel joe kijkt bedroefd. Nu formuleert hij voorzichtig. „Eelco was een lieve, zachte jongen. De mensen hebben hem gemaakt zoals hij nu is. Het is het verhaal over die complimenten. Hij kon ze niet missen, ging er aan onderdoor." Terug naar de Molukse roots van De Queljoe. Als de familie De Queljoe in 1951 naar Nederland komt, wordt een kamp in Mid delburg zijn woonplaats. Zijn vader speelt Hawaiï-muziek, en Rudy tokkelt al snel zijn partijtje mee. „Er was een zaadje geplant, en dat is later gaan bloeien," blikt hij terug. „Molukkers speelden hun eigen muziek. En de Indone sische Krontjong, met dat typi sche getokkel. Dat boeide me. In mijn latere gitaarspel heb ik die twee dingen, westerse rock en dat Molukse gevoel, samenge bracht." In die tijd, de Beatles waren er nog niet, domineerde Ameri kaanse rock roll en jazz. „Mijn ouders luisterden veel naar jazz. Dat is anders dan rock, maar dat Amerikaanse gevoel zit daar ook in. Je neemt dat als kind over. Toen de Beatles kwamen was ik al door die Amerikanen beïn vloed. The Ventures, Carl Perk ins, dat was mijn muziek. Blues, rock, 'in die hoek ben ik altijd blijven zitten." „En toen kwamen in Nederland de Tielman Brothers en al die andere Indische bands. De Sky- rockers, de Hurricane Rollers, de Hap Cats, prachtige namen had den die. Die jongens waren alle maal Amerikaans georiënteerd, net als ik. Als je dat dan bijvoor beeld met The Shadows verge lijkt, was dat totaal anders." Hij speelde in een aantal Zeeuw se bands voordat hij met Dragon fly echt doorbreekt. Als Jan Akkerman (later uitgeroepen tot 'de beste gitarist ter wereld') Brainbox verlaat; wordt Rudy benaderd om zijn opvolger te worden. Het verschil in karakter tussen de twee is veel groter dan het verschil in kwaliteit. „Jan heeft een veel grotere mond dan ik," zegt de Queljoe. Akkerman heeft daar tot op de dag van van daag dankbaar gebruik van gemaakt en volgens De Queljoe- fans had Rudy het misschien net zover kunnen brengen als hij niet zo bescheiden was geweest. Toch beschouwt hij niet Brain box maar het Vitesse van Her man van Boeijen als zijn artistie ke hoogtepunt. „Bij Brainbox was ik de vervanger van Akker- man. Vitesse hebben we met z'n vieren helemaal zelf opgebouwd. Dat is toch een ander gevoel." „We waren pas nog van plan om met Vitesse verder te gaan. We hebben een keer of tien gerepe teerd zelfs. Maar Herman van Boeijen heeft geeen telefoon. En als hij mij dan een keer belt ben ik vaak niet thuis. Zo is dat weer verwaterd." Omdat Van Boeijen zo moeilijk te traceren is, ont breekt hij tot spijt van De Quel joe ook tijdens het Mobilae-con cert. Na Vitesse kwam hij bij het over wegend Molukse Massada terecht. Maar net als Vitesse krijgt ook Massada na een paar jaar de wind tegen, nadat de groep van platenmaatschappij wisselt. Het was voor de derde keer hetzelfde verhaal: de groe pen waarin De Queljoe speelde, bestonden niet lang genoeg om zijn naam voorgoed te vestigen. In de jaren tachtig .was het hard werken voor De Queljoe om geld te verdienen, in allerlei zaaltjes. Momenteel werkt hij met veel plezier voor allerlei Molukse cul turele manifestaties. „Daar werd ik telkens voor gevraagd. Ik heb me vooral op de muziek gestort. Ik heb'daar veel van geleerd, als muzikant is het fijn om te weten waar je roots liggen. Tot mijn verbazing herken ik veel dingen. Veel van Mobilae zit in allerlei andere composities. Ik ben nu 'pas goed gaan zien waar het van daan komt." De cirkel is rond, op meerdere manieren, zo blijkt. „Mobilae is door het Molukse volk heel goed opgepakt. Een paar maanden geleden ontmoette ik een jongen van dertien die op een cassette bandje alleen maar dat nummer had opgenomen, telkens weer, het hele bandje vol. De jeugd pakt het weer op. Hoe dat komt? Het is een goede combinatie tus sen de westerse muziek en het pure Molukse gevóel. Dat maakt het tijdloos, denk ik." Op die rare dag in augustus 1970 legde Dè Queljoe zijn gevoelens meteen vast in de studio. Mobilae is eigenlijk een lange improvisa tie rond een simpel thema, en daar zit 'm de kracht van het nummer. Maar De Queljoe had er die dag geen diepere bedoeling mee, laat staan een politieke. Mobilae werd een b-kantje van de Brainbox-single Virgin. „Je weet op dat moment niet wat voor impact zo'n nummer krijgt. Maar de stijl is zó Moluks dat het achteraf niet vreemd is. Dat de kindertjes van nu het weer oppikken vind ik fantastisch." Momenteel repeteert Rudy de Queljoe voor het jubileumcon cert in de studio van Lex Bolder- dijk in Huizen. Want straks moet alles perfect gaan. „In het nieu we Chassé spelen is uit de kunst. Ik ben al wezen kijken. Zo'n prachtige nieuwe zaal met alle faciliteiten die je' maar kunt wensen. Ik hoop, nee ik weet dat we daar nog eens lekker kunnen knallen." Jubileumconcert Mobilae 70/95, woensdag 6 december, Chassé Theater Breda. Rudy d? Queljoe repeteert voor het jubileumconcert: 'Ik hoop, nee ik weet dat wè daar nog eens lekker kunnen knal len.' FOTO DIJKSTRA De Japanse chef komt aan tafel staan en fluistert: „Dit is het beste van de Ierse zalm en van de rode tonijn." Voor me, op een langwerpig stukje Oosters porcelein, liggen plakjes rauwe vis van een halve centimeter dik gerangschikt. De zalm fijn doorre gen met witte vetstreepjes, de tonijn zo rood als scharlaken. Naast het schaaltje bevindt zich een dipsausje van Japanse soja saus met wasabi, een soort van mierikswortel met een straffe mosterdsmaak. Eten is hier simpel, je pakt met je chopsticks voorzichtig een stukje vis, je doopt het eventjes in de saus en hopla, dan weet je weer waarom je Japans zo bijzonder vindt. En je ontdekt dat het wilde Ierse zalm is, kwaliteiten beter nog dan de gekweekte. Het gerecht heet sashimi en wordt geserveerd op flinterdunne rammenas. De rauwe vis is zeer vers, want hij ruikt niet, ook niet als ik mijn neus er tegen duw. We eten Japans in Middelburg, in een Hollands restaurant. Dat kan, Röttiserie Michel houdt elke laatste vrijdag van de maand een Japanse avond. En daar moet je vlug bij zijn, en tamelijk lang van te voren reserveren, want het is altijd vol. De faam van de Japanse avond heeft al on-Zeeuwse proporties aangenomen. Het restaurant is klein en gezellig, het is een gerenoveerd monu mentje met balken aan het plafond en roefjes voor de ramen. Wat je krijgt is vers en verfijnd, en dat voor een prijs die je ner gens tegenkomt in de echte Japanse'restaurants. Wij kregep maar liefst zeven gangen voor de prijs van 57,50 per persoon. Dat is goedkoop, gezien het gebodene. En schrik niet van die zeven gangen, want de hapjes zijn licht, smaakvol, niet brutaal en geen belasting voor de maag. Maar wel heel lekker. De speciaal uit Maastricht overgekomen Japanse chef vertelde ons dat het de bedoeling was een culinaire wandeling te maken door de keuken van Japan, en dat hebben we wel gedaan, geloof ik. We genoten van licht gefrituurde groentehapjes, van sushi, vis en ei op azijnrijst of opgerold in nori, het donkere zeewier. We kregen garnalen en dunne stukjes gebakken vis, we aten dashi-bouillon met stukjes zeewier en tofu uit gelakte soepkom metjes, kortom, we waren helemaal over de grens. Maar bij Japans moet je ook oppassen, want je kunt er makke lijk aan doodgaan. Een zeer exclusieve specialiteit uit de Japan se keuken is de vermaarde fugu-vis, die wordt geserveerd in spe ciale fugu-restaurants. De ingewanden van deze kogelvis, die uitsluitend in de Grote Oceaan voorkomt, bevatten een dodelijk gif waartegen geen geneesmiddel helpt. Secuur schoonmaken is dus-een vereiste. En dat is zeer moeilijk. In Japan mogen alleen chefs met een speciale fugu-vergunning deze vis bereiden, in Middelburg laten ze de fugu dus maar buiten het menu. Overleefd en welvoldaan stappen we buiten. Met dat plezante gevoel in de maag van: genoeg gegeten, maar niet pufferig. En met een tong die nog nageniet van duizend smaken. CM Rötisserie Michel is op zondag en maandag gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25