DE STEM
4Mij11 muziek vóel je ook'
Spellen is spelen op 'pijnbank'
Ad Visser tien jaar lang met 'eigen treinen naar nieuwe bestemmingen'
CJP-houders doen drie
keer meer aan cultuur
dan andere jongeren
Filmcollege in Breda in
kader eeuwfeest cinema!
Oefenboek haakt in op succes van Het Groot Dictee der Nederlandse taal
deelA7
Documentaire over
prins William
DE STEM
Eri Klas nieuwe
dirigent Radio
Symfonie Orkest
Eerste prijs van
kinderjury voor
film De Tasjesd
nederland 2
nederland 3
H
HEM
radio
M' en N,° 7'55 De l<rant in Brabai
'Als ik naar het Journaal
zit te kijken, hoop
ik dat het misgaat.'
Philip Freriks,
toekomstig presentator Journaal
CSicP
Door Arjan Penders
Ad Visser is terug. Hij is al met al tien jaar vrijwel niet
meer op radio of televisie geweest. Niet omdat het werk
hem niet zinde, maar hij' was gewoon toe aan een andere
periode in zijn leven. Om niet ongelukkig te worden. Om
te wisselen van trein. „Zodat ik aan het eind van mijn
leven niet het gevoel heb dat ik nog ontzettend veel had
willen doen." Zijn cd Ad Vissers Brainsessions vormt de
drempel van een nieuwe periode.
Zijn bril is niet meer, de glitter
pantalon heeft moeten wijken
voor een strakke spijkerbroek en
hij kondigt niet meer de nieuwste
plaat van Abba aan, maar ver
kondigt muziek die rechtstreeks
van invloed is op de hersengol
ven. Dat zijn ook de enige veran
deringen die direct merkbaar
zijn. Verder zit zijn haar nog
steeds in een onberispelijk per
manent en klinken de woorden
uit zijn mond hetzelfde als toen
hij nog Avro's Toppop presen
teerde.
Tien jaar geleden zette Visser een
- voorlopige punt - achter zijn
carrière bij radio en televisie.
„Anders zou het maar eeuwig
zijn doorgegaan. Dan had ik nu
een quiz gepresenteerd. Ook
niets op tegen, maar ik wilde nog
zoveel doen. In 1985 nam ik het
besluit om tien jaar alleen maar
dingen aan te pakken die uit
mezelf komen, dingen die los
staan van radio en televisie.
Anders werd ik ongelukkig. Ik
ging telkens mezelf voorbij."
„Er kwam telkens een luxe rij
tuig langs waar ik zomaar in
hoefde te springen. Maar ik wil
de mijn eigen treinen bouwen en
naar bestemmingen gaan die ik
zelf had uitgekozen. Zodat ik aan
het eind van mijn leven niet het
gevoel heb dat ik nog ontzettend
veel had willen doen. Niet dat ik
dan per se een bepaald doel moet
hebben bereikt, maar wel dat ik
mijn leven zelf heb vormgegeven.
Ik hoef niet de rijkste man van
het kerkhof te zijn, maar als het
mag wel graag de gelukkigste."
Visser (48) stortte zich de afgelo
pen tien jaar onder meer op het
maken van diverse cd's en het
schrijven van een - inmiddels
internationaal vertaald- scien
ce-fiction boek. Een waardige
afsluiting van het decennium der
bezinning is de cd Ad Vissers
Brainsessions die onlangs ver
scheen. De oud-Amsterdammer
meent hiermee iets totaal nieuws
te in handen te hebben, namelijk
muziek die rechtstreeks effect
heeft op de hersenactiviteit
waardoor je in een diepe ont
spanning raakt.
„Ik ben mijn hele leven al met
muziek bezig. Makend, presente
rend, componererend, produce
rend. Op een gegeven moment
ben ik me gaan afvragen wat nu
eigenlijk de essentie is van
muziek. Een toonladder is name
lijk gewoon een burgerlijke con
ventie. Als ik in Pakistan was
geboren, had ik bijvoorbeeld een
andere toonladder gehanteerd.
Daarom ben ik muziek gaan
omzetten in natuurkunde.
Geluid draagt namelijk de wet
ten van de fysica."
Vervolgens komt er een heel
ingewikkeld verhaal over brain-
scanners, hertzen, monniken in
de Himalaya, sub-atomaire deel
tjes en de kwantumtheorie. Waar
het uiteindelijk op neer komt is
dat de luisteraar 'in een verhoog
de staat van welbevinden' raakt.
Visser: „Het is muziek die je niet
alleen hoort maar ook voelt. Je
komt in een ander bewustzijn.
De speciale geluidsgolven beïn
vloeden je hersenactiviteit zoda
nig dat een diepe ontspanning
van het lichaam ontstaat en je
geest zich verruimt. Het wordt
heerlijk helder in je hoofd. Dat
kunnen we in deze wereld wel
gebruiken, vind ik."
Je kunt dus net zo goed een joint
opsteken?
„Er zit een ontzettend verschil
tussen mijn muziek en drugs.
Met chemische middelen in je
lichaam gebeurt er van alles. Die
hebben negatieve bijwerkingen,
zijn verslavend. Met Brainses
sions worden je hersenen juist
helder, met drugs meestal niet.
Die werken eerder hallucine
rend."
Visser wil eigenlijk niks kwijt
over wat hij verder van plan is op
dit moment. „Dat heeft geen zin,
over de Brainsessions heb ik tot
nu toe ook niets verteld", licht
hij toe.
Eén tel later: „Ik doe wel een
theaterprogramma met de Brain
sessions. Samen met onder ande
ren een wetenschapper trek ik
regelmatig het land in. Het
onderwerp is dan geïnspireerd
op de hersenen en de mogelijkhe
den ervan. Ik heb er overigens
geen zin in om die voorstellingen
al maanden vantevoren te plan
nen. Meestal kijk ik even rond
om te zien welke theaters nog
vrij zijn. Naast de Brainsessions
maak ik ook nog andersoortige
»Ad Visser: 'Een toonladder is gewoon een burgerlijke conventie.'
muziek. Ik ontwikkel allerlei
nieuwe instrumenten en ik ben
ook nog betrokken bij mijn eigen
project, het Amsterdam Compu
ter Ensemble.",,, i
K i l
Bijna alle,s irj.je JLeyen heeft met
techniek te maken
„Ik denk dat dat uit mijn familie
voorkomt. Veel van mijn voorou
ders blijken scheepsbouwers te
zijn geweest. En dan hielden ze
zich voornamelijk bezig met het
ontwikkelen van motoren en der
gelijke. Nou, toen ik dat hoorde,
voelde ik er direct iets bij. Ik heb
echt iets met techniek. En met
metalen eigenlijk helemaal. Alu
minium doet gewoon iets met me,
iets emotioneels. Dat is echt een
fantastisch metaal. Het is niet
precies te omschrijven wat het
met me doet, maar het is gewel
dig. Bij een auto interesseert het
me dan ook niet zo hoe die is
vormgegeven, maar juist wat er
allemaal onder de motorkap zit."
„En neem nu het brein. Ohohoh,
het is niet te geloven hoe geniaal
dat in elkaar zit. Onvoorstelbaar.
Je hebt geen idee van wat zich
daar allemaal c^fsgaeelt. Iedereen
loopt gewoon rond .met een
supercomputer van,anderhalve
kilo. Naar schatting zitten daar
honderd miljard neurocellen in
die allemaal onderling zijn ver
bonden. Honderd miljard! Fasci
nerend. En die systemen, die net
werken boeien me enorm."
We nemen een flinke stap: van de
honderd miljard neurocellen
naar werken voor radio en televi
sie. De periode van bezinning is
voorbij. Kunnen we Ad Visser
binnenkort weer op de buis zien?
„Ik mag weer van mezelf", con
stateert hij. Maar wat precies?
Hij weet het nog niet. Visser
heeft in ieder geval geen haast:
„Als het zich op een goede
manier voordoet, sta ik er weer
voor open. Ik heb er al wel weer
wat gedachten over."
„Heel hinderlijk is wel dat ik een
perfectionist ben. Als ik sta te
presenteren weet ik dat er zo een
licht-changement gaat komen.
En dat komt dan bij voorbeeld
rechts in de hoek. Nou, terwijl ik
sta te praten, denk ik daar ook
nog eens aan. Ik wil alles zelf
regelen. Bij het reclamespotje
voor de Postbank had ik dat ook.
Dat was de eerste keer dat ik aan
een reclame-spotje meedeed -
ik had eigenlijk nog nooit een
voorstel gekregen dat me ook
echt aanstond. Bij de voorberei
dingen heb ik, zonder dat dat
echt de bedoeling was, flink mee
gedacht en meebeslist over de
plannen."
Is je bekendheid eigenlijk niet
weggeëbd in de loop der jaren?
„Het verbaast me, maar het is
niet zo. Ik vind dat ook helemaal
niet erg. Als je daar op een goede
manier mee omgaat is het zelfs
leuk, mensen die je op straat
begroeten of iets vragen."
Door René van der Velden
Voor de gemiddelde scholier
ligt het iets anders, maar de
juiste spelling van het Neder
lands is voor velen een spel
geworden. Taalspelletjes op tv
zijn populairder dan ooit en
rubrieken in diverse media
over de 'nieuwe' spelling die
binnenkort wordt ingevoerd,
genieten een brede belangstel
ling. Daar wordt, met de
cadeaufeesten in zicht,
natuurlijk op ingespeeld.
Werd eerder dit jaar al de spelle-
tjesmarkt voorzien van Het Groot
Van Dale Spel Der Nederlandse
Taal, nu is er het boek De groot
ste dictees der Nederlandse Taal
van drs. Corriejanne Timmers en
Hans Reekers. Met gratis cd
waarop Timmers en Philip Fre
riks vier dictees voorlezen om het
in de huiskamer, kroeg of clublo
kaal zo echt mogelijk te maken.
Spelling als spel.
Dialecten
De aandacht voor spelling is vrij
nieuw. Tweehonderd jaar gele
den kon alleen de intellectuele
bovenlaag van de bevolking
schrijven. Het meeste taalverkeer
verliep eeuwenlang mondeling en
dan ook nog in plaatselijke dia
lecten.
Kerk en wetenschap bedienden
zich tot ver na de middeleeuwen
van Latijn. Ambtenaren waren
aangewezen op het Nederlands.
Het oudste ambtelijke document
in de Nederlandse taal is een oor
konde uit het Vlaamse Boekhou-
te, die vermoedelijk stamt uit
1249. Nederlandse taal is in dit
geval plaatselijke taal. Tot in de
zestiende eeuw schreef men let
terlijk op wat men hoorde.
Een standaard-schrijftaal begon
zich daarna pas te ontwikkelen.
De uitvinding van de drukpers
was van grote invloed op de spel
ling. Geschriften konden nu op
grotere schaal worden verspreid
en dit vereiste een standaardtaal.
Luther en Calvijn maakten dank
baar van de drukpers gebruik om
hun ideeën over de Reformatie
bekend te maken. Dit leidde in
1637 tot de zogenaamde Staten
bijbel, een bijbelvertaling die in
heel Nederland bruikbaar was.
Het was een compromis tussen de
dialecten van alle windstreken.
Pas in de negentiende eeuw, toen
de provincies hun zelfstandig
heid begonnen te verliezen, ont
stond er één Nederlands taalge
bied en kreeg de standaardtaal
definitief vorm. In 1804 kreeg
Nederland zijn eerste officiële
spelling.
In 1863 legden Te Winkel en De
Vries de basis voor de huidige
spelling met hun De grondbegin
selen der Nederlandse spelling.
Enkele jaren later verscheen op
basis van deze spelling een Woor
denlijst der Nederlandsche taal.
In 1947 voerde minister Mar-
chant bij wet enkele wijzigingen
door en in 1954 volgde de Woor
denlijst van de Nederlandse taal
met een groene kaft. Dat werd
het beruchte Groene Boekje zoals
we dat nu al ruim veertig jaar
kennen. Zij het dat de editie van
vijf jaar geleden behoorlijk uitge
breid werd.
De 'nieuwe' spelling waarover al
jaren gesproken wordt, leidt bin
nen enkele weken tot een nieuw
Groen Boekje. Waarin de veran
deringen overigens zeer betrek
kelijk zijn.
Dictee
Het nauw met de spelling ver
bonden dictee is uiteraard ont
staan in het onderwijs. Het dictee
zoals wij dat kennen, had een
voorloper in de zeventiende
eeuw. De rector van de Latijnse
school dicteerde elke maand in
alle leerjaren enkele zinnen in het
toenmalige Nederlands, die de
leerlingen moesten vertalen in
het Latijn. Onze lagere scholen
kwamen in die tijd nog niet ver
der dan lezen en schrijven. De
school werd onregelmatig
bezocht waardoor klassikaal les
geven niet mogelijk was.
Pas tegen het einde van de acht
tiende eeuw werd het onderwijs
programma uitgebreid met taal
en rekenen. Onderwijs werd ver
plicht en het klassikale stelsel
werd ingevoerd.
Sinds 1806 staat Nederlandse
taal als schoolvak op het onder
wijsprogramma van de lagere
school. Het dictee deed zijn intre
de. Als een oefening om taalre
gels toe te passen, om schriftbeel
den te controlen of om klankeen
heden te toetsen. En als een
uiterst handig controlemiddel.
Het werd en bleef een nachtmer
rie voor minder taalgevoelige
scholieren. Maar voor vele ande
ren werd de spelling aanleiding
voor verhitte discussies en leven
dige competities. De taal als
gezelschapsspel dus. Met het
Groene Boekje als onmisbaar
hebbedingetje.
Groot succes
In 1990 kreeg Nederland in
navolging van Frankrijk een
Groot Dictee der Nederlandse
Taal. Philip Freriks presenteerde
de tv-uitzending.
Hoewel er niets anders te zien
was dan een groep mensen die
anderhalf uur lang een tekst mee
schreef, werd het tv-dictee een
groot succes.
De kijkdichtheid was met een
miljoen zeer hoog.
Het bijna gelijknamige boek is
van dit tv-dictee afgeleid. Het
bevat alle dictees die Freriks op
tv deed: Artis (1990), Reizen per
spoor (1991), Uit eten (1992), Het
decembergevoel (1993) en De
Dicteetor (1994). Daarnaast staat
het boek vol met oefendictees en
themadictees over onder meer
hoofdletters, au/ou, ei/ij, los en
vast en accenten en trema's.
Een oefenboek dus. Met als aar
digheidje de cd waarop de tv-dic-
tees van '90 en '93 nog eens wor
den voorgelezen en twee nieuwe
grote oefendictees.
Dit ter voorbereiding op de zesde
editie van het tv-dictee dat
geheel in het teken staat van de
Philip Freriks presenteert op woensdag 13 december het zesde
tv-dictee. foto kippa
komst van het nieuwe Groene
Boekje. Het boekje wordt in de
pauze van het dictee aangeboden
aan staatssecretaris Aad Nuis
van Cultuur. Het dictee wordt
uitgezonden op woensdag 13
december (Nederland 3, 20.00
uur).
Philip Freriks op de cd: „Dag
slachtoffers. Deze cd is een soort
digitale pijnbank, u weet wel,
van zweet in de handen en vin
gerkramp." Goed dus voor vele
lange winteravonden.
'De grootste dictees der Neder
landse taal'. Uitg. Aeropagus.
MAANDAG 27 NOVEMBER 1995
foto dijkstra
Die herkenning komt natuurlijk
ook van pas bij de introductie
van de Brainsessions.
„Nou nee, ik denk dat dat zeker
niet helpt. Er blijven altijd men
sen met vooroordelen. Als iets
voor hen rood is, moet dat ook
altijd rood blijven. Dat kan nooit
wat anders zijn. En terwijl je in
de wereld om je heen kijkt, zie je
juist dat alles in beweging is, dat
alles verandert. Ik bedoel: we
bestaan om de paar jaar allemaal
uit compleet andere cellen, iets
dat nog waarneembaar is ook.
Maar ik heb me gelukkig nooit
iets van die mensen aangetrok
ken. Ik doe gewoon wat mijn
gevoel me ingeeft, wat ik graag
zou willen. Daarbij is het beken
de Nederlanderschap per defini
tie geen voorsprong. Nee. Er zul
len altijd al wel mensen zijn die
denken te weten wat je doet, zon
der dat ze weten waar het over
gaat. Jammer, maar so what?."
Amsterdam (anp) - Jongeren met een Cultureel Jongeren
Paspoort (CJP) gaan gemiddeld drie keer zo vaak naar een
schouwburg, museum of concertzaal als niet CJP-houders
Gemiddeld bezoeken CJP'ers jaarlijks 5,2 keer een voor
stelling, optreden of tentoonstelling. Voor jongeren zonder
kortingskaart ligt dat op 1,7 bezoeken.
Dat blijkt uit het onderzoek
Hoeveel scheelt het CJP?, dat
de Universiteit van Utrecht in
opdracht van de Stichting CJP
heeft uitgevoerd. Het rapport
werd in Amsterdam gepresen
teerd tijdens het congres Jon-
ger&Cultuur, geen kunst aan.
De bijeenkomst was georgani
seerd door de Stichting CJP en
de Kunstbende, de stichting die
de jaarlijkse kunst- en cultuur
wedstrijd onder jongeren orga
niseert.
Jongeren hebben weinig affini
teit met de officiële cultuur,
constateert staatssecretaris
Nuis van cultuur in zijn notitie
Pantser of ruggegraat, die hij
vorige week in de Tweede
Kamer besprak. In de bioscoop
zijn de kids in vergelijking met
30-plussers oververtegenwoor
digd: ongeveer 80 procent van
het filmpubliek bestaat uit
mensen tussen de 18 en 30 jaar.
Ook voor popmuziek bestaat
grote interesse.
Andere theater- en concert
voorstellingen laten de jeugd
koud, maar Nuis vindt dat daar
verandering in moet komen. In
het jaar 2000 moet het aantal
jongeren dat een bezoek brengt
aan podiumkunstinstellingen
en orkesten volgens hem zijn
verdubbeld. Nu bestaat het
publiek voor vijf procent uit
jeugdigen.
De CJP wil volgens directeur
Eme van der Schaaf jongeren
laten genieten van kunst en
cultuur. Na betaling van twee
tientjes krijgt iedereen tot 26
jaar een kaart waarmee de
CJP'er korting krijgt bij bezoek
aan musea, theater, concertza
len, bioscopen, de aankoop van
boeken, tijdschriften, cd's en
video's. Inmiddels hebben
155.000 jongeren tot 26 jaar
een CJP. Dat is acht procent
van de Nederlandse jeugd.
Of de kortingskaart de jonge
ren daadwerkelijk stimuleert
tot een cultureel uitje is moei
lijk te zeggen, erkennen de
onderzoekers drs. I. Nagel en
prof.dr. H. Ganzeboom. Jonge
ren die geïnteresseerd zijn in
kunst en cultuur kopen natuur
lijk eerder een CJP dan hun
leeftijdsgenoten die liever naar
het voetbalveld gaan.
Eerder onderzoek toonde aan
dat ouders een belangrijke rol
spelen. Vaders en moeders die
veel aan kunst en cultuur doen
blijken kinderen te hebben die
hetzelfde doen. Opvallend is
dat het inkomen van de oudere
geen rol speelt. Ook de oplei
ding van de ouders en de
CJP'er heeft nauwelijks
invloed op cultuurdeelname.
De Stichting CJP wil in de toe
komst een nieuwe chipcard uit
geven. Met zo'n elektronische
portemonnee zouden CJP'ers
ook 'Cultmiles' kunnen sparen,
vergelijkbaar met
geïntroduceerde Airmiles.
Op deze vragen wordt door vier
deskundigen vanuit vier invals
hoeken een antwoord gegeven,
vanuit de esthetica, de economie,
de sociologie en de technologie.
De lezingen gaan vergezeld van
videofragmenten en worden
afgesloten met een integrale
filmvertoning.
Op 8 januari wordt begonnen
met 'De postmoderne film versus
Hollywood', een lezing door
Joost Raessens, docent filosofie
en film aan de universiteit van
Nijmegen. Aansluitend wordt
Reservoir Dogs van Quentin
Tarantino vertoond.
Op 15 januari volgt een lezing
door Hans van Driel (docent
filmtheorie in Tilburg) over 'Van
verfilmd toneel tot virtual reali
ty', met de vertoning van The
Lawnmowerman van Brett Leo
nard.
Op 22 januari spreekt Wim
Franssen (socioloog en filmdo
cent) over 'Film en werkelijk
heid', waarna de documentaire
Het is een schone dag geweest
van Jos de Putter wordt
gedraaid.
Het filmcollege wordt op 29
januari afgesloten met het
onderwerp 'Kunst en commer
cie' waarbij Raymond Uppel-
schoten zich onder meer
afvraagt of de gesubidieerde
film als kunstvorm nog
bestaansrecht heeft.
Hilversum (anp) - Diana heeft er
tijdens haar geruchtmakende
interview al op gewezen. Een
aantal 'royalty watchers' van
Buckingham Palace gaat ervan
uit prins William,.zoon van Dia
na en prins Charles, de volgende
koning van Engeland wordt.
In de documentaire Koning in de
Maak (The Making of a King), een
produktie van ITV (Granada),
staat de Britse prins William cen
traal.
De NCRV brengt de Nederlandse
bewerking in de serie Document
(Nederland 1, maandag 18
december, 22.56 uur).
De film analyseert Williams
opvoeding.
Veel wijst erop dat prins Charles
de troon nooit zal bestijgen. De
documentaire laat zien wat dat
voor zijn oudste zoon betekent.
Van onze filmredactie
Breda - In januari wordt in Chassé Cinema in Breda weer a
filmcollege van vier avonden gehouden, ditmaal in het kader1
van het eeuwfeest van de film: De onvoltooide verleden tijd.]
Hoe heeft de film zich kunnen ontwikkelen tot wat hij nu is ei
wat biedt de toekomst?
Aansluitend draait The PlcjeiJ
van Robert Altman.
Het filmcollege De onvoltooill
verleden tijd is opnieuw georgad
niseerd door het Bredase fito
huis (Chassé Cinema) in san®
werking met de stichting Meda
Educatie en Informatie (MED®
de Vereniging van Brabant1]
Filmtheaters.
De colleges worden telkens o|
maandagavond gehouden
beginnen om 19.45 uur.
Men kan zich inschrijven viae
aanmeldingskaart, die aanweal
is in het Chassé Theater, tij
076-5303100.
Hilversum (anp) - Eri Klas woj
de nieuwe chef-dirigent vap
Radio Symfonie Orkest
De Estlandse dirigent volg
ingang van het seizoen 19»
Kees Bakels op, die wel als»
gastdirigent aan het orkest»
bonden blijft.
Klas (1939) is nu chef-dirigent
het symfonie-orkest van
Deense Aarhus.
Ook is hij vaste gastdirigent»
de Finse Nationale Opera,
functie die hij blijft comb®
met zijn positie bij het BSO.
Eri Klas heeft in meer dan 2»
den orkesten gedir
Nederland onder andere
Koninklijk Concertgebouw»»"
en het Rotterdams Phil"
nisch Orkest.
Amsterdam (anp) - De sj
De Tasjesdief van Maria
heeft op het Internationale -
festival voor Kinderen en
Mensen in het Indiase Hj
de eerste prijs van de km i
gekregen.
De film met in de hoofd»'
vier Tuinier kreeg de de»
van de volwassene#-
deden 54 films mee.
Eerder won De Tas]^
Glazen Beer op het Be#
festival, de grote pnj»
Internationale Winded
Japan en de publieks#
filmfestival Rimouski in
NEDERLAND
15 47 Dag Sinterklaas: De attributen
van Sinterklaas
16 00 Journaal
1607 De week van, gesprek
1634 My So Cal,ed Life'serie
17 25 The Cosby Show, comedy
^54 Blue Heelers, politieserie
1g''is (ZW) Charlie Chaplin, slapstick
1829 Boggle, spelletje
18.58 Willem Wever, kinderen op
zoek gaan naar antwoord
1929 Waku Waku, spelletje
20.00 Journaal
20.31 Opsporing verzocht, hulp kij
kers ingeroepen
21.26 Hier en nu
22.01 De stoel extra
22A7 Dokument: De ontkenning,
documentaire over het Meer
voudig Persoonlijkheids Syn
droom
23.47 Cheers, comedy
00.11 Miniatuur (tot 00.16)
09 00 Signalen tekens beelden
(tot 09.15)
09.30 Profeten
10 00 Huisje boompje beestje (tot
10.20)
10.30 Kijk op Afrika (tot 10.50)
11.00 Boekenbuis VI (tot 1115)
11.30 Economie-in-zicht (tot 11.55)
16.05 Little Women, tekenfilm
16.33 Skippy, jeugdserie
17.00 Ark van Stekeltje, kleuterpro
gramma
17.29 2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
19.01 Dr. Quinn: Medicine Woman,
serie
19.51 Voor hete vuren, gedramati
seerd verhaal over de vrijwillige
brandweer
20.21 AC-tv, reportage
20.56 Studio sport
21.44 Jij op het podium, landelijke
finale festival voor mensen met
een verstandelijke handicap dat
op 14 november jl. gehouden
werd
22.34 Het elfde uur, talkshow
23.30 Journaal
23.38 Willibrord, 2-delige portret
(slot, tot 00.03)
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.29 Ontbijt-tv met elk half uur
Journaal en 8.10 Sportjournaal
09.00 Journaal
09.05 (PP): PvdA
09.08 Kook tv
09.29 Studio sport
11.04 De week van
11.31 Boggle
11.59 MiddagEditie met 12.00 Jour
naal, 12.15 Den Haag en 12.30
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.08 Kassa
13.41 Leuk om te doen
Penster zur Welt' geeft een port
Duitsland 3, 23.30 uur).
MÊmm
1
radio rijnmond
0 Suzanne, met veel nieuws en actualiteiten. 9.
Va VI- Geeve met Neder|ands produkt. 10.00 Ha
14 Mb e" Menno Tarnming. 12.00 Wim Bosbooi
in r,n ,„oe'e en Roswinkel. 17.00 Post van vandaa
0-19.00 Post aan de telefoon
omroep brabant
7 Os ai Z'r 8ad'° 1' 9evo'9d door regionaal nieuvt
kra„r ltei,en'sport en verkeersinformatie. 7.251
7 3? a Weerman Johan Verschuure
■i Actualiteiten en verkeersinformatie. 7.55 Wee
9 0 W-B). 8.08 Verkeersinformatie. 8.10 Rad
tie »«?«ntra'e'833 dualiteiten en verkeersinform
lend r*rman- 9-07 Muziekkiosk. 9.30 De scheurk
11 rni Draai-bank. 10.30 De scheurkalendf
12ns a rte' met rond 1U0 De scheurkalende
Ni",,, dualiteiten, service en agenda. 13.10 Rad
renir, ,3'3'1 dualiteiten en service voor r
1 910.14.08 Muziekkiosk. 15.05 Conga Brabant. 16.(