DE STEM 4Mij11 muziek vóel je ook' Spellen is spelen op 'pijnbank' Ad Visser tien jaar lang met 'eigen treinen naar nieuwe bestemmingen' CJP-houders doen drie keer meer aan cultuur dan andere jongeren Filmcollege in Breda in kader eeuwfeest cinema! Oefenboek haakt in op succes van Het Groot Dictee der Nederlandse taal deelA7 Documentaire over prins William DE STEM Eri Klas nieuwe dirigent Radio Symfonie Orkest Eerste prijs van kinderjury voor film De Tasjesd nederland 2 nederland 3 H HEM radio M' en N,° 7'55 De l<rant in Brabai 'Als ik naar het Journaal zit te kijken, hoop ik dat het misgaat.' Philip Freriks, toekomstig presentator Journaal CSicP Door Arjan Penders Ad Visser is terug. Hij is al met al tien jaar vrijwel niet meer op radio of televisie geweest. Niet omdat het werk hem niet zinde, maar hij' was gewoon toe aan een andere periode in zijn leven. Om niet ongelukkig te worden. Om te wisselen van trein. „Zodat ik aan het eind van mijn leven niet het gevoel heb dat ik nog ontzettend veel had willen doen." Zijn cd Ad Vissers Brainsessions vormt de drempel van een nieuwe periode. Zijn bril is niet meer, de glitter pantalon heeft moeten wijken voor een strakke spijkerbroek en hij kondigt niet meer de nieuwste plaat van Abba aan, maar ver kondigt muziek die rechtstreeks van invloed is op de hersengol ven. Dat zijn ook de enige veran deringen die direct merkbaar zijn. Verder zit zijn haar nog steeds in een onberispelijk per manent en klinken de woorden uit zijn mond hetzelfde als toen hij nog Avro's Toppop presen teerde. Tien jaar geleden zette Visser een - voorlopige punt - achter zijn carrière bij radio en televisie. „Anders zou het maar eeuwig zijn doorgegaan. Dan had ik nu een quiz gepresenteerd. Ook niets op tegen, maar ik wilde nog zoveel doen. In 1985 nam ik het besluit om tien jaar alleen maar dingen aan te pakken die uit mezelf komen, dingen die los staan van radio en televisie. Anders werd ik ongelukkig. Ik ging telkens mezelf voorbij." „Er kwam telkens een luxe rij tuig langs waar ik zomaar in hoefde te springen. Maar ik wil de mijn eigen treinen bouwen en naar bestemmingen gaan die ik zelf had uitgekozen. Zodat ik aan het eind van mijn leven niet het gevoel heb dat ik nog ontzettend veel had willen doen. Niet dat ik dan per se een bepaald doel moet hebben bereikt, maar wel dat ik mijn leven zelf heb vormgegeven. Ik hoef niet de rijkste man van het kerkhof te zijn, maar als het mag wel graag de gelukkigste." Visser (48) stortte zich de afgelo pen tien jaar onder meer op het maken van diverse cd's en het schrijven van een - inmiddels internationaal vertaald- scien ce-fiction boek. Een waardige afsluiting van het decennium der bezinning is de cd Ad Vissers Brainsessions die onlangs ver scheen. De oud-Amsterdammer meent hiermee iets totaal nieuws te in handen te hebben, namelijk muziek die rechtstreeks effect heeft op de hersenactiviteit waardoor je in een diepe ont spanning raakt. „Ik ben mijn hele leven al met muziek bezig. Makend, presente rend, componererend, produce rend. Op een gegeven moment ben ik me gaan afvragen wat nu eigenlijk de essentie is van muziek. Een toonladder is name lijk gewoon een burgerlijke con ventie. Als ik in Pakistan was geboren, had ik bijvoorbeeld een andere toonladder gehanteerd. Daarom ben ik muziek gaan omzetten in natuurkunde. Geluid draagt namelijk de wet ten van de fysica." Vervolgens komt er een heel ingewikkeld verhaal over brain- scanners, hertzen, monniken in de Himalaya, sub-atomaire deel tjes en de kwantumtheorie. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de luisteraar 'in een verhoog de staat van welbevinden' raakt. Visser: „Het is muziek die je niet alleen hoort maar ook voelt. Je komt in een ander bewustzijn. De speciale geluidsgolven beïn vloeden je hersenactiviteit zoda nig dat een diepe ontspanning van het lichaam ontstaat en je geest zich verruimt. Het wordt heerlijk helder in je hoofd. Dat kunnen we in deze wereld wel gebruiken, vind ik." Je kunt dus net zo goed een joint opsteken? „Er zit een ontzettend verschil tussen mijn muziek en drugs. Met chemische middelen in je lichaam gebeurt er van alles. Die hebben negatieve bijwerkingen, zijn verslavend. Met Brainses sions worden je hersenen juist helder, met drugs meestal niet. Die werken eerder hallucine rend." Visser wil eigenlijk niks kwijt over wat hij verder van plan is op dit moment. „Dat heeft geen zin, over de Brainsessions heb ik tot nu toe ook niets verteld", licht hij toe. Eén tel later: „Ik doe wel een theaterprogramma met de Brain sessions. Samen met onder ande ren een wetenschapper trek ik regelmatig het land in. Het onderwerp is dan geïnspireerd op de hersenen en de mogelijkhe den ervan. Ik heb er overigens geen zin in om die voorstellingen al maanden vantevoren te plan nen. Meestal kijk ik even rond om te zien welke theaters nog vrij zijn. Naast de Brainsessions maak ik ook nog andersoortige »Ad Visser: 'Een toonladder is gewoon een burgerlijke conventie.' muziek. Ik ontwikkel allerlei nieuwe instrumenten en ik ben ook nog betrokken bij mijn eigen project, het Amsterdam Compu ter Ensemble.",,, i K i l Bijna alle,s irj.je JLeyen heeft met techniek te maken „Ik denk dat dat uit mijn familie voorkomt. Veel van mijn voorou ders blijken scheepsbouwers te zijn geweest. En dan hielden ze zich voornamelijk bezig met het ontwikkelen van motoren en der gelijke. Nou, toen ik dat hoorde, voelde ik er direct iets bij. Ik heb echt iets met techniek. En met metalen eigenlijk helemaal. Alu minium doet gewoon iets met me, iets emotioneels. Dat is echt een fantastisch metaal. Het is niet precies te omschrijven wat het met me doet, maar het is gewel dig. Bij een auto interesseert het me dan ook niet zo hoe die is vormgegeven, maar juist wat er allemaal onder de motorkap zit." „En neem nu het brein. Ohohoh, het is niet te geloven hoe geniaal dat in elkaar zit. Onvoorstelbaar. Je hebt geen idee van wat zich daar allemaal c^fsgaeelt. Iedereen loopt gewoon rond .met een supercomputer van,anderhalve kilo. Naar schatting zitten daar honderd miljard neurocellen in die allemaal onderling zijn ver bonden. Honderd miljard! Fasci nerend. En die systemen, die net werken boeien me enorm." We nemen een flinke stap: van de honderd miljard neurocellen naar werken voor radio en televi sie. De periode van bezinning is voorbij. Kunnen we Ad Visser binnenkort weer op de buis zien? „Ik mag weer van mezelf", con stateert hij. Maar wat precies? Hij weet het nog niet. Visser heeft in ieder geval geen haast: „Als het zich op een goede manier voordoet, sta ik er weer voor open. Ik heb er al wel weer wat gedachten over." „Heel hinderlijk is wel dat ik een perfectionist ben. Als ik sta te presenteren weet ik dat er zo een licht-changement gaat komen. En dat komt dan bij voorbeeld rechts in de hoek. Nou, terwijl ik sta te praten, denk ik daar ook nog eens aan. Ik wil alles zelf regelen. Bij het reclamespotje voor de Postbank had ik dat ook. Dat was de eerste keer dat ik aan een reclame-spotje meedeed - ik had eigenlijk nog nooit een voorstel gekregen dat me ook echt aanstond. Bij de voorberei dingen heb ik, zonder dat dat echt de bedoeling was, flink mee gedacht en meebeslist over de plannen." Is je bekendheid eigenlijk niet weggeëbd in de loop der jaren? „Het verbaast me, maar het is niet zo. Ik vind dat ook helemaal niet erg. Als je daar op een goede manier mee omgaat is het zelfs leuk, mensen die je op straat begroeten of iets vragen." Door René van der Velden Voor de gemiddelde scholier ligt het iets anders, maar de juiste spelling van het Neder lands is voor velen een spel geworden. Taalspelletjes op tv zijn populairder dan ooit en rubrieken in diverse media over de 'nieuwe' spelling die binnenkort wordt ingevoerd, genieten een brede belangstel ling. Daar wordt, met de cadeaufeesten in zicht, natuurlijk op ingespeeld. Werd eerder dit jaar al de spelle- tjesmarkt voorzien van Het Groot Van Dale Spel Der Nederlandse Taal, nu is er het boek De groot ste dictees der Nederlandse Taal van drs. Corriejanne Timmers en Hans Reekers. Met gratis cd waarop Timmers en Philip Fre riks vier dictees voorlezen om het in de huiskamer, kroeg of clublo kaal zo echt mogelijk te maken. Spelling als spel. Dialecten De aandacht voor spelling is vrij nieuw. Tweehonderd jaar gele den kon alleen de intellectuele bovenlaag van de bevolking schrijven. Het meeste taalverkeer verliep eeuwenlang mondeling en dan ook nog in plaatselijke dia lecten. Kerk en wetenschap bedienden zich tot ver na de middeleeuwen van Latijn. Ambtenaren waren aangewezen op het Nederlands. Het oudste ambtelijke document in de Nederlandse taal is een oor konde uit het Vlaamse Boekhou- te, die vermoedelijk stamt uit 1249. Nederlandse taal is in dit geval plaatselijke taal. Tot in de zestiende eeuw schreef men let terlijk op wat men hoorde. Een standaard-schrijftaal begon zich daarna pas te ontwikkelen. De uitvinding van de drukpers was van grote invloed op de spel ling. Geschriften konden nu op grotere schaal worden verspreid en dit vereiste een standaardtaal. Luther en Calvijn maakten dank baar van de drukpers gebruik om hun ideeën over de Reformatie bekend te maken. Dit leidde in 1637 tot de zogenaamde Staten bijbel, een bijbelvertaling die in heel Nederland bruikbaar was. Het was een compromis tussen de dialecten van alle windstreken. Pas in de negentiende eeuw, toen de provincies hun zelfstandig heid begonnen te verliezen, ont stond er één Nederlands taalge bied en kreeg de standaardtaal definitief vorm. In 1804 kreeg Nederland zijn eerste officiële spelling. In 1863 legden Te Winkel en De Vries de basis voor de huidige spelling met hun De grondbegin selen der Nederlandse spelling. Enkele jaren later verscheen op basis van deze spelling een Woor denlijst der Nederlandsche taal. In 1947 voerde minister Mar- chant bij wet enkele wijzigingen door en in 1954 volgde de Woor denlijst van de Nederlandse taal met een groene kaft. Dat werd het beruchte Groene Boekje zoals we dat nu al ruim veertig jaar kennen. Zij het dat de editie van vijf jaar geleden behoorlijk uitge breid werd. De 'nieuwe' spelling waarover al jaren gesproken wordt, leidt bin nen enkele weken tot een nieuw Groen Boekje. Waarin de veran deringen overigens zeer betrek kelijk zijn. Dictee Het nauw met de spelling ver bonden dictee is uiteraard ont staan in het onderwijs. Het dictee zoals wij dat kennen, had een voorloper in de zeventiende eeuw. De rector van de Latijnse school dicteerde elke maand in alle leerjaren enkele zinnen in het toenmalige Nederlands, die de leerlingen moesten vertalen in het Latijn. Onze lagere scholen kwamen in die tijd nog niet ver der dan lezen en schrijven. De school werd onregelmatig bezocht waardoor klassikaal les geven niet mogelijk was. Pas tegen het einde van de acht tiende eeuw werd het onderwijs programma uitgebreid met taal en rekenen. Onderwijs werd ver plicht en het klassikale stelsel werd ingevoerd. Sinds 1806 staat Nederlandse taal als schoolvak op het onder wijsprogramma van de lagere school. Het dictee deed zijn intre de. Als een oefening om taalre gels toe te passen, om schriftbeel den te controlen of om klankeen heden te toetsen. En als een uiterst handig controlemiddel. Het werd en bleef een nachtmer rie voor minder taalgevoelige scholieren. Maar voor vele ande ren werd de spelling aanleiding voor verhitte discussies en leven dige competities. De taal als gezelschapsspel dus. Met het Groene Boekje als onmisbaar hebbedingetje. Groot succes In 1990 kreeg Nederland in navolging van Frankrijk een Groot Dictee der Nederlandse Taal. Philip Freriks presenteerde de tv-uitzending. Hoewel er niets anders te zien was dan een groep mensen die anderhalf uur lang een tekst mee schreef, werd het tv-dictee een groot succes. De kijkdichtheid was met een miljoen zeer hoog. Het bijna gelijknamige boek is van dit tv-dictee afgeleid. Het bevat alle dictees die Freriks op tv deed: Artis (1990), Reizen per spoor (1991), Uit eten (1992), Het decembergevoel (1993) en De Dicteetor (1994). Daarnaast staat het boek vol met oefendictees en themadictees over onder meer hoofdletters, au/ou, ei/ij, los en vast en accenten en trema's. Een oefenboek dus. Met als aar digheidje de cd waarop de tv-dic- tees van '90 en '93 nog eens wor den voorgelezen en twee nieuwe grote oefendictees. Dit ter voorbereiding op de zesde editie van het tv-dictee dat geheel in het teken staat van de Philip Freriks presenteert op woensdag 13 december het zesde tv-dictee. foto kippa komst van het nieuwe Groene Boekje. Het boekje wordt in de pauze van het dictee aangeboden aan staatssecretaris Aad Nuis van Cultuur. Het dictee wordt uitgezonden op woensdag 13 december (Nederland 3, 20.00 uur). Philip Freriks op de cd: „Dag slachtoffers. Deze cd is een soort digitale pijnbank, u weet wel, van zweet in de handen en vin gerkramp." Goed dus voor vele lange winteravonden. 'De grootste dictees der Neder landse taal'. Uitg. Aeropagus. MAANDAG 27 NOVEMBER 1995 foto dijkstra Die herkenning komt natuurlijk ook van pas bij de introductie van de Brainsessions. „Nou nee, ik denk dat dat zeker niet helpt. Er blijven altijd men sen met vooroordelen. Als iets voor hen rood is, moet dat ook altijd rood blijven. Dat kan nooit wat anders zijn. En terwijl je in de wereld om je heen kijkt, zie je juist dat alles in beweging is, dat alles verandert. Ik bedoel: we bestaan om de paar jaar allemaal uit compleet andere cellen, iets dat nog waarneembaar is ook. Maar ik heb me gelukkig nooit iets van die mensen aangetrok ken. Ik doe gewoon wat mijn gevoel me ingeeft, wat ik graag zou willen. Daarbij is het beken de Nederlanderschap per defini tie geen voorsprong. Nee. Er zul len altijd al wel mensen zijn die denken te weten wat je doet, zon der dat ze weten waar het over gaat. Jammer, maar so what?." Amsterdam (anp) - Jongeren met een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) gaan gemiddeld drie keer zo vaak naar een schouwburg, museum of concertzaal als niet CJP-houders Gemiddeld bezoeken CJP'ers jaarlijks 5,2 keer een voor stelling, optreden of tentoonstelling. Voor jongeren zonder kortingskaart ligt dat op 1,7 bezoeken. Dat blijkt uit het onderzoek Hoeveel scheelt het CJP?, dat de Universiteit van Utrecht in opdracht van de Stichting CJP heeft uitgevoerd. Het rapport werd in Amsterdam gepresen teerd tijdens het congres Jon- ger&Cultuur, geen kunst aan. De bijeenkomst was georgani seerd door de Stichting CJP en de Kunstbende, de stichting die de jaarlijkse kunst- en cultuur wedstrijd onder jongeren orga niseert. Jongeren hebben weinig affini teit met de officiële cultuur, constateert staatssecretaris Nuis van cultuur in zijn notitie Pantser of ruggegraat, die hij vorige week in de Tweede Kamer besprak. In de bioscoop zijn de kids in vergelijking met 30-plussers oververtegenwoor digd: ongeveer 80 procent van het filmpubliek bestaat uit mensen tussen de 18 en 30 jaar. Ook voor popmuziek bestaat grote interesse. Andere theater- en concert voorstellingen laten de jeugd koud, maar Nuis vindt dat daar verandering in moet komen. In het jaar 2000 moet het aantal jongeren dat een bezoek brengt aan podiumkunstinstellingen en orkesten volgens hem zijn verdubbeld. Nu bestaat het publiek voor vijf procent uit jeugdigen. De CJP wil volgens directeur Eme van der Schaaf jongeren laten genieten van kunst en cultuur. Na betaling van twee tientjes krijgt iedereen tot 26 jaar een kaart waarmee de CJP'er korting krijgt bij bezoek aan musea, theater, concertza len, bioscopen, de aankoop van boeken, tijdschriften, cd's en video's. Inmiddels hebben 155.000 jongeren tot 26 jaar een CJP. Dat is acht procent van de Nederlandse jeugd. Of de kortingskaart de jonge ren daadwerkelijk stimuleert tot een cultureel uitje is moei lijk te zeggen, erkennen de onderzoekers drs. I. Nagel en prof.dr. H. Ganzeboom. Jonge ren die geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur kopen natuur lijk eerder een CJP dan hun leeftijdsgenoten die liever naar het voetbalveld gaan. Eerder onderzoek toonde aan dat ouders een belangrijke rol spelen. Vaders en moeders die veel aan kunst en cultuur doen blijken kinderen te hebben die hetzelfde doen. Opvallend is dat het inkomen van de oudere geen rol speelt. Ook de oplei ding van de ouders en de CJP'er heeft nauwelijks invloed op cultuurdeelname. De Stichting CJP wil in de toe komst een nieuwe chipcard uit geven. Met zo'n elektronische portemonnee zouden CJP'ers ook 'Cultmiles' kunnen sparen, vergelijkbaar met geïntroduceerde Airmiles. Op deze vragen wordt door vier deskundigen vanuit vier invals hoeken een antwoord gegeven, vanuit de esthetica, de economie, de sociologie en de technologie. De lezingen gaan vergezeld van videofragmenten en worden afgesloten met een integrale filmvertoning. Op 8 januari wordt begonnen met 'De postmoderne film versus Hollywood', een lezing door Joost Raessens, docent filosofie en film aan de universiteit van Nijmegen. Aansluitend wordt Reservoir Dogs van Quentin Tarantino vertoond. Op 15 januari volgt een lezing door Hans van Driel (docent filmtheorie in Tilburg) over 'Van verfilmd toneel tot virtual reali ty', met de vertoning van The Lawnmowerman van Brett Leo nard. Op 22 januari spreekt Wim Franssen (socioloog en filmdo cent) over 'Film en werkelijk heid', waarna de documentaire Het is een schone dag geweest van Jos de Putter wordt gedraaid. Het filmcollege wordt op 29 januari afgesloten met het onderwerp 'Kunst en commer cie' waarbij Raymond Uppel- schoten zich onder meer afvraagt of de gesubidieerde film als kunstvorm nog bestaansrecht heeft. Hilversum (anp) - Diana heeft er tijdens haar geruchtmakende interview al op gewezen. Een aantal 'royalty watchers' van Buckingham Palace gaat ervan uit prins William,.zoon van Dia na en prins Charles, de volgende koning van Engeland wordt. In de documentaire Koning in de Maak (The Making of a King), een produktie van ITV (Granada), staat de Britse prins William cen traal. De NCRV brengt de Nederlandse bewerking in de serie Document (Nederland 1, maandag 18 december, 22.56 uur). De film analyseert Williams opvoeding. Veel wijst erop dat prins Charles de troon nooit zal bestijgen. De documentaire laat zien wat dat voor zijn oudste zoon betekent. Van onze filmredactie Breda - In januari wordt in Chassé Cinema in Breda weer a filmcollege van vier avonden gehouden, ditmaal in het kader1 van het eeuwfeest van de film: De onvoltooide verleden tijd.] Hoe heeft de film zich kunnen ontwikkelen tot wat hij nu is ei wat biedt de toekomst? Aansluitend draait The PlcjeiJ van Robert Altman. Het filmcollege De onvoltooill verleden tijd is opnieuw georgad niseerd door het Bredase fito huis (Chassé Cinema) in san® werking met de stichting Meda Educatie en Informatie (MED® de Vereniging van Brabant1] Filmtheaters. De colleges worden telkens o| maandagavond gehouden beginnen om 19.45 uur. Men kan zich inschrijven viae aanmeldingskaart, die aanweal is in het Chassé Theater, tij 076-5303100. Hilversum (anp) - Eri Klas woj de nieuwe chef-dirigent vap Radio Symfonie Orkest De Estlandse dirigent volg ingang van het seizoen 19» Kees Bakels op, die wel als» gastdirigent aan het orkest» bonden blijft. Klas (1939) is nu chef-dirigent het symfonie-orkest van Deense Aarhus. Ook is hij vaste gastdirigent» de Finse Nationale Opera, functie die hij blijft comb® met zijn positie bij het BSO. Eri Klas heeft in meer dan 2» den orkesten gedir Nederland onder andere Koninklijk Concertgebouw»»" en het Rotterdams Phil" nisch Orkest. Amsterdam (anp) - De sj De Tasjesdief van Maria heeft op het Internationale - festival voor Kinderen en Mensen in het Indiase Hj de eerste prijs van de km i gekregen. De film met in de hoofd»' vier Tuinier kreeg de de» van de volwassene#- deden 54 films mee. Eerder won De Tas]^ Glazen Beer op het Be# festival, de grote pnj» Internationale Winded Japan en de publieks# filmfestival Rimouski in NEDERLAND 15 47 Dag Sinterklaas: De attributen van Sinterklaas 16 00 Journaal 1607 De week van, gesprek 1634 My So Cal,ed Life'serie 17 25 The Cosby Show, comedy ^54 Blue Heelers, politieserie 1g''is (ZW) Charlie Chaplin, slapstick 1829 Boggle, spelletje 18.58 Willem Wever, kinderen op zoek gaan naar antwoord 1929 Waku Waku, spelletje 20.00 Journaal 20.31 Opsporing verzocht, hulp kij kers ingeroepen 21.26 Hier en nu 22.01 De stoel extra 22A7 Dokument: De ontkenning, documentaire over het Meer voudig Persoonlijkheids Syn droom 23.47 Cheers, comedy 00.11 Miniatuur (tot 00.16) 09 00 Signalen tekens beelden (tot 09.15) 09.30 Profeten 10 00 Huisje boompje beestje (tot 10.20) 10.30 Kijk op Afrika (tot 10.50) 11.00 Boekenbuis VI (tot 1115) 11.30 Economie-in-zicht (tot 11.55) 16.05 Little Women, tekenfilm 16.33 Skippy, jeugdserie 17.00 Ark van Stekeltje, kleuterpro gramma 17.29 2 Vandaag met actualiteiten, 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofd punten uit het nieuws 19.01 Dr. Quinn: Medicine Woman, serie 19.51 Voor hete vuren, gedramati seerd verhaal over de vrijwillige brandweer 20.21 AC-tv, reportage 20.56 Studio sport 21.44 Jij op het podium, landelijke finale festival voor mensen met een verstandelijke handicap dat op 14 november jl. gehouden werd 22.34 Het elfde uur, talkshow 23.30 Journaal 23.38 Willibrord, 2-delige portret (slot, tot 00.03) 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.29 Ontbijt-tv met elk half uur Journaal en 8.10 Sportjournaal 09.00 Journaal 09.05 (PP): PvdA 09.08 Kook tv 09.29 Studio sport 11.04 De week van 11.31 Boggle 11.59 MiddagEditie met 12.00 Jour naal, 12.15 Den Haag en 12.30 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.08 Kassa 13.41 Leuk om te doen Penster zur Welt' geeft een port Duitsland 3, 23.30 uur). MÊmm 1 radio rijnmond 0 Suzanne, met veel nieuws en actualiteiten. 9. Va VI- Geeve met Neder|ands produkt. 10.00 Ha 14 Mb e" Menno Tarnming. 12.00 Wim Bosbooi in r,n ,„oe'e en Roswinkel. 17.00 Post van vandaa 0-19.00 Post aan de telefoon omroep brabant 7 Os ai Z'r 8ad'° 1' 9evo'9d door regionaal nieuvt kra„r ltei,en'sport en verkeersinformatie. 7.251 7 3? a Weerman Johan Verschuure ■i Actualiteiten en verkeersinformatie. 7.55 Wee 9 0 W-B). 8.08 Verkeersinformatie. 8.10 Rad tie »«?«ntra'e'833 dualiteiten en verkeersinform lend r*rman- 9-07 Muziekkiosk. 9.30 De scheurk 11 rni Draai-bank. 10.30 De scheurkalendf 12ns a rte' met rond 1U0 De scheurkalende Ni",,, dualiteiten, service en agenda. 13.10 Rad renir, ,3'3'1 dualiteiten en service voor r 1 910.14.08 Muziekkiosk. 15.05 Conga Brabant. 16.(

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8