zet door Tot acht uur open: dat verdient een bloemetje Het is kwart voor twaalf voor getergde scheepswerf FISCALE EN FINANCIËLE WORKSHOPS A6 DE STEM j 1 1 1 j I ■v 1 7,50 m pESTEM ECONOMIE A7 chaam /IAKING JG HEN WET k 1996 Makers van speelgoed willen actie tegen namaak Mogelijk minder minder banen weg bij Dasa ECONOMIE KORT Vissers vissen meer, vangen evenveel 'Ontslagen bij NS-bouw onvermijdelijk' Van Dok bezorgd over wereldhandel Centraal Beheer weg uit Match Makelaars Begemann verkoopt Holec International Haven Rotterdam opent elektronisch loket HOGESCHOOL WEST-BRABANT VOOR ONDERNEMERS EN MANAGERS CampsObers BDO CampsObers 1BER 1995 1 Street 0 22/11 23/11 signal irands 45 gesloten 42% el.tel m corp 67 line. m lompany 40% steel 14% co 74% gton sfe 80 acific 18% dn 49% ita 15 Ier 51% rp 68 edison - 29 iquipm. 53 it nemours 67% ihemical 70% ïan kodak 69% icorp 78% notor 29 electric 66% motors 50 year 42% Btt-pack. 84 - us.mach. 95% el.tel. 121% airlines 34 35% >nnell 90 :k CO. 58 loil 105% - ga financ 31% ps 36 1 dutch 130% s roebuck 39 co ine. 71% ilers 53% id techn. 92 tinghouse 16% man corp 21% Iworth 15% 1' tud d onbewerkt 19,120-19,720 ferkt 21,320 If ver it onbewerkt 225-295 I 1 ferkt 340 1: vorige koers slotkoers gisteren 8 laten li bieden exclaim Hl gedaan/bieden w HK ex dividend Hu gedaan/laten m bieden en ex dividend Hs laten en dividend |c gedaan en laten ex dividend 110 gedaane n bieden ex dividend 1 273 8,20 8.70 IV 413 0,80 1,00 H 280 13,70 13,00 615 0,50 a 0,50 1 j p 370 4,50 4,50 H 848 9,80 11.30 677 6,30 847 3,70 4'50 Rb 641 2,00 2,50 b fj 654 0,40 0,50 li? 423 5,30 6.20 Hg 1020 0,90 1,10 E 353 17,50 18,20 H 581 0,40 e-30 423 0,70 0,40 J V 402 1,90 a 1,20 463 3,20 230 H 1774 1,40 1.2° 509 1,40 1,50 |f 1 285 0,50 0,60 1 E 270 7,00 a 7,20 a ft 318 1,60 1,6° I 319 1,90 2,00 350 45,00 45,50 277 10,30 11,30 VI 363 4,30 4,80 H 291 1,50 a 1,40 368 21,00 22,30 639 1,90 1,10 ft 520 1,70 2,00 Ho 387 1,30 1,60 j< 563 2,30 1,7° I 374 1,40 1,60 407 1,40 1,00 n 279 13,00 12,20 Hl 643 9,00 8,0° H 579 3,00 2,40 327 6,20 5,50 I 706 27,30 b 25,80 I 267 26,00 27,00 285 1,60 1,90 H. 288 1,30 1,50 ft 752 1,60 1,80 ft 346 0,80 1,00 IfS 360 0,30 0,40 550 6,90 a 7,30 H 467 1,80 1,30 ft 568 3,40 3,00 700 3,20 3,10 b H 550 7,50 7,40 VRIJDAG 24 NOVEMBER 1995 maakt ter voldoening aan de Wet op de Ruimtelijke leenteraad in zijn vergade- leeft besloten te verklaren, istemmingsplan Buitenge- vat betreft de percelen ka- haam sectie C-nrs. 1130- end Sluisstraat 6. eedt in werking op 1 de- )ehorende situatieschets, e omlijning staat aangege- i bovengenoemde datum VROM ter inzage. lester voornoemd, iroeckaert. vierde lid iaamd Etten-Leur-Rucpben 95 tot en met 14 december 3eheer Landbouwgronden, op de zaterdagen, van poor Elly Lammers Den Haag - De ongeveer tachtig middenstanders hebben zich voor deze gelegenheid omgedoopt tot zangkoor met een Sinterklaas als dirigent. 'Zie de maan schijnt door de bomen. Wijers staakt uw wild ge- raas. Elke avond ons afgenomen. Weer een slecht idee van paars', klinkt het luid over het plein voor de Tweede Kamer. De in allerijl opgetrommelde Kamerle den hullen zich in stilzwijgen. De orga nisatie voor het midden- en kleinbedrijf I-Nederland heeft in haar laatste offensief tegen de nieuwe Winkeltijden wet van minister Wijers (Economische Zaken) Sinterklaas naar voren gescho ven. Die is 'verdrietig', maar zal zijn kinde ren uit de Tweede Kamer straks toch cadeautjes geven. Aangeschaft tussen negen en zes, 'want met de huidige ope ningstijden kan zelfs Sinterklaas uit de voeten', houdt de Goedheiligman de Kamerleden voor. „Hoe zit het dan in Spanje? Daar zijn de winkeltijden helemaal vrij," daagt WD-kamerlid Broos van Erp de Sint uit. „Onzin," antwoordt die. „De winkels mogen bij ons dan wel langer open zijn, maar wij houden van één tot vijf sië sta." „Maar dat bepaalt de ondernemer wel zelf," kaatst Van Erp terug. „Die siësta is een gewoonte," moet Sint toegeven. Hij herstelt zich: „Maar gewoontes wor den ook een recht." MKB-Nederland heeft de afgelopen week alle middelen in de strijd gewor pen om de Tweede Kamer alsnog om te krijgen voor hun voorstel: de winkels op weekdagen tot acht uur open, op zater dag tot zes uur en op zondag dicht. Maar liefst drie wetenschappelijke on derzoeken werden in no time over de media uitgestort. Ze onderstreepten alle drie het eigen gelijk. Winkeliers willen niet, het kabinets voorstel zorgt voor kaalslag onder klei ne winkeliers en het merendeel van de consumenten hoeft ook al niet langer te winkelen. Alleen Wijers staat te trappe len, maar die is van God los. Die toont eindelijk zijn ware gedaante: een stro- man'van het grootwinkelbedrijf. Na Sints strenge preek krijgen de Twee de-Kamerleden die drie uur later aan het debat over de nieuwe winkeltijden zullen beginnen, presentjes. Het visite kaartje 'Winkels maximaal open van 8.00 tot 20.00 uur: dat verdient een bloemetje' siert de fraaie ruikers met gele chrysanten die de volksvertegen woordigers zowaar mee naar huis mo gen nemen. Er zijn kolen ('wij laten ons geen kool stoven') en citroenen, brood jes gebakken in een acht-vorm en vette worsten. De modebranche levert zak doeken 'om uit te huilen' en of het alle maal nog niet genoeg is krijgen de Ka merleden van een groep woninginrich ters ook nog een klapstoel. Of het allemaal zal helpen? W. van Tee- seling van MKB-Nederland blijft opti mistisch. „Dat de PvdA de zondagsope ning wil beperken is al winst," zegt hij. „Wijers zal op dat punt waarschijnlijk moeten toegeven. Bovendien is door on ze acties eindelijk een discussie in de paarse coalitie op gang gekomen." De Schelde en je zegt: ont- en,' is een gevleugelde uit- van een oud-vakbonds- 9.00 jgen het ontwerp-plan ii-van, als bedoeld in art» 90, derde lid bedoelde stuk er 1995) kan iedere ontwerp-plan van tijde'» men (adres: Postbus 3S fabriekstoeter van De honderden Vlissingse ;De Koninklijke Maatschappij de Schelde is 121 jaar oud. In 1809 (reeg Antwerpen een Brits bom- ardement te verwerken. Napo- »n Bonaparte besloot toen dat Re marinewerf van de Belgische [havenstad naar de monding van de Westerschelde verplaatst pest worden. Dat was het begin. 1875 nam een particulier, [Smit, de werf over. De viskotter [De Zeeuw was het eerste scheep je dat vanaf de werf de golven in- look. Het tweede schip was een fctoomschoener voor de marine, pat was in 1877. Vanaf dat mo- fcent is de marine een vaste klant pan de werf. P Schelde deed het niet slecht. orders stroomden gestaag finnen. Het bedrijf overleefde wee wereldoorlogen. Tot de ja- Na vijftig was de orderporte feuille uitstekend gevuld. Pe Nederlandse werven hadden |e handen vol aan de wederop bouw van de koopvaardijvloten. boor Bert Schampers I Brussel - De Europese speel- I giedfabrikanten dringen aan °P strengere maatregelen te- pn piraterij. Twaalf procent ran het speelgoed op de Eu- Kpese markt is namaak. Van Po razendpopulaire Power I mgers is naar schatting de I helft illegaal. I speelgoedfabrikanten Jen gisteren op een con- [wentie over dit onderwerp lm Brussel gewezen op het [gevaar van de piraterij. Niet alleen ondervinden zij de j economische gevolgen van [bmaakprodukten, ook ma- ®n zij zich zorgen om de jwaliteit en veiligheid van Imt speelgoed. «estal voldoet dat namelijk Het aan de strenge Europese eisen, hoewel op de verpak- ®ngen vaak wel de symbolen |«tan afgedrukt die dit sug- l?!'eren' Vooral de Aziati- e to sommige Oosteuro- e knden zijn actief in de ua, speelgoedfabri kanten in Europa weten zich ®c"nrmd door een nieuwe Chtlijn die op 1 juli van acht werd en die namaak :gen wil gaan. De uitvoe- ha uVan deze richtlijn is een Irit 4Vau de nationale auto- LjTO, zoals de douane. J",ls voorlopig nog een .a schakel. De overhe lt11nebben ook weinig vat 'da ,.Seorganiseerde mis- ih»! V ddl inmiddels ook wf dt met namaak- plgoed. Het aantal arbeiders zat ver bo ven de vierduizend. Oorlogssche pen waren nodig omdat de Ko- rea-oorlog en niet veel later de Suez-crisis speelden. De Schelde had zijn werk. Met de jaren zestig in zicht ging het snel bergafwaarts met de or ders. De Schelde kreeg het moei lijker. Ondanks het feit dat er door de werf af en toe nog records gebroken werden. Op 6 juni 1959 werd de reuzentanker 'Barend- recht' te water gelaten, een schip van 32.000 ton, met aan boord een 15.600 Pk sterke dieselmotor, goed voor 119 omwentelingen per minuut. Toen het grootste tanks chip ooit in Nederland gebouwd. Het was een van de paradepaard- jes van De Schelde. Dat was ook de 'Willem Ruys', twee jaar na de oorlog het vlaggeschip van het Rotterdamse Lloyd. Op 25 november 1965 fuseerde de Koninklijke maatschappij De Schelde met de Rotterdamse Droogdokmaatschappij en de motorenfabriek Thomassen. Het ging niet slecht. Halverwege 1970 moest De Schelde zelfs op zoek naar personeel. Begin '71 begon de KMS aan de bouw van de grootste overdekte werf ter wereld (12 miljoen gul den), maar nauwelijks twee jaar later zei de toenmalige directeur Ir. J. Bout bij het te water laten van het schip 'Dyvi Skagerak' (opdracht van een werf uit Oslo) 'dat er voorlopig geen nieuwe scheepsorders zijn'. Toen was de KMS bijna een jaar onderdeel van het RSV-concem. Maar het ging mis en het ging goed mis. RVS plofte in 1983, on der meer door slecht manage ment, uit elkaar en (een gezonde) De Schelde dreigde te verdwij nen. In Zeeland ontstond een soort van watersnoodsolidariteit met protesten, demonstraties en andere acties. De provincie stak vijftig miljoen gulden van de reserves van het vette nutsbedrijf PZEM in een hulpfonds en werd hiermee voor tien procent aandeelhoudster. Het rijk kreeg negentig procent van de aandelen. Sindsdien is het bergafwaarts ge gaan, al gloorde er tussentijds hoop. In 1986 vloeien 120 banen af. In 1987 is de scheepsbouw in Nederland op sterven na dood, men zoekt naarstig naar nieuwe mogelijkheden. De ketelbouw floreert. In 1987 ook, vallen weer 540 ar beidsplaatsten af. Ontslagen tref fen alle afdelingen, maar vooral de scheepsreparatiewerf Schel- depoort. Sinds de reddingsactie in 1983 zijn al bijna 1300 ar- beidsplaasten verdwenen. In 1991 bouwde de werf nog de nieuwe dubbelsdeksveerboot voor de provincie, maar de winst kelderde van 15,1 naar 7 miljoen gulden. Een jaar later zijn er nog 3550 banen. In 1993 wordt het plan Schelde 2000 opgesteld, een visie op de toekomst, een slag om de markt. De reorganisaties vlie gen de werknemers om de oren. Weer 45 arbeidsplaatsen weg, nu in 1995. Maar kroonprins Wil- lem-Alexander opent nog feeste lijk een nieuwe fabriek, er zijn nog 3085 arbeidsplaatsen over, en McKinsey begint aan het zo veelste reorganisatie-onderzoek dat uiteindelijk moet leiden tot een beursgang van een sterk af geslankte De Koninklijke. De prijs: nog eens 425 banen weg uit het Zeeuwse. Zeeuwse Tweede-Kamerleden dreigen ministers aan hun jas te trekken, een gedeputeerde spreekt van 'een drama'. En van uit Westkapelle laat Schelde- werknemer Huib Minderhoud, wiens baan dp de tocht staat, we ten dat het bedrijf 'allemachtig bedankt' is voor dit kerstpresen- >1989: De Schelde bouwt aan een M-fregat voor de Koninklijke Marine. FOTO FRANK VIERGEVER Door Paul Verlinden ALS EEN WARE wervel wind ging mr. R. van den Heuvel gisteren tekeer op de persconferentie bij de Schel de Groep in Vlissingen. Alle beeldspraak haalde hij uit de kast: 'Het is kwart voor twaalf voor de Schelde, als we nu niets doen is het zo vijf óver twaalf.' En: 'We zijn bezig met ciiffhanging. We hangen met onze nagels aan de rand van een verdomd diep ravijn'. Van den Heuvel - afkomstig van het Franse verpakkingsbedrijf Camo Metal Box waar hij 'de nodige oorlogen' meemaakte - krijgt als gedelegeerd commis saris een belangrijke vinger in de pap bij de uitvoering van het plan 'De Schelde voorbij 2000' dat gisteren gepresenteerd werd. Begin dit jaar kondigde de on derneming aan het uit 1993 stammende plan 'Schelde 2000' tegen het licht te laten houden door adviesbureau McKinsey. De uitkomsten zijn schokkend. De Schelde redt het niet met het oude plan. „De Schelde bestaat nu 121 jaar maar als het zo doorgaat halen we het 125-jarig bestaan niet. Dan valt De Schelde uiteen en verdwijnen er meer dan duizend banen," aldus Van den Heuvel. De belangrijkste conlusies uit het onderzoek van de McKin- sey-stuurgroep zijn dat de af zetmarkten van De Schelde worden bedreigd. Zo ziet de Scheepsnieuwbouw de stroom van marine-orders ruwweg hal veren en is zij er tot op heden niet in geslaagd om op een winstgevende manier civiele schepen te bouwen. De Ketelbouw zag enkele jaren geleden de markt voor elektrici teitscentrales vrijwel opdrogen. Op de nieuwe markt (afvalver brandingsinstallaties) werd een tijd lang succes geboekt, maar die is nu verzadigd. Ook de andere Schelde-onder- delen hebben te maken met fel le concurrentie. De Schelde heeft te weinig marktgericht ge werkt, was de conclusie. Verder zijn de kosten te hoog en is de organisatie te rigide en te ge- ten, maar als we niet ingrijpen onstaan er over twee jaar echt problemen," zegt J. Schoufour, voorzitter van de Raad van Commissarissen. Om De Schelde te doen overle ven zijn ingrijpende maatrege len nodig, zo staat in het nieuwe plan. De werkwijze moet veranderen en er moet naar nieuwe markten worden gezocht. De organisatie wordt daartoe ingrijpend aan gepast. De business-units wor den samengevoegd in drie zelf standig opererende sectoren: Maritiem, Systemen en Installa tie. Belangrijkste onderdeel van Verliesgevend is de De Schelde nog niet. Vorig jaar werd een marginaal bedrijfsresultaat ge boekt van 7,2 miljoen gulden op een omzet van 760 miljoen. Dit jaar nadert het bedrijf de '0- lijn'. „Er zit nog vlees op de bot- Gedelegeerd commissaris Van den Heuvel: 'Binnen vier kwartalen moet duidelijk zijn of we de, bocht kunnen ma ken'. FOTO JAAP WOLTERBEEK Maritiem is de Scheepsnieuw bouw, waar 750 mensen wer ken. De scheepsbouw krijgt een pakket maatregelen te verwer ken waardoor de kosten in de civiele scheepsbouw met dertig en in de marinebouw met vijf procent moeten dalen. Dat moet onder meer bereikt worden door het verdwijnen van 170 banen. In de sector Systemen zal de Ketelbouw haar kosten sterk moeten reduceren. Onder meer door 75 van van 355 banen te schrappen. De ketelbouw zal nieuwe mark ten moeten zoeken op het ge bied van nieuwe technologiën, zoals vergassing van biomassa. De Apparatenbouw, die ook on der Systemen valt, zal het ver lies dat nu geleden wordt in 1996 moeten ombuigen. Een aantal taken wordt daartoe af gestoten. Banenverlies bij Ap paraten: 60. De enige sector die het vrij goed doet, is Installatie. Het bedrijf Sicon (onder andere actief in offshore) heeft een goed uit gangspositie. „Terwijl De Schelde in 1983 heeft moeten vechten om Sicon mee te krijgen uit de RSV-boedel," zegt Van den Heuvel. Om de kosten voor de hele groep te besparen wordt ook stevig gesneden in de algemene afde lingen van de onderneming. Daar verdwijnen 120 banen. Wat er met enkele andere doch ter-ondernemingen gebeurt, is onduidelijk. Al staat vrijwel vast dat het bedrijf Franken (35 mensen) in Goes en de construc tiewerkplaats in Temeuzen (35) verkocht worden. De maatregelen worden volgens een 'agressief tijdspad' uitge voerd. „Binnen vier kwartalen moet duidelijk zijn of we de bocht kunnen maken," aldus Van den Heuvel, daarmee aan gevende dat bij tegenvallende resultaten nieuwe maatregelen nodig zijn. Niet alleen op de werkvloer val len klappen bij De Schelde. Ook door de top wordt de bezem ge haald. De Raad van Bestuur (twee personen) wordt aan de kant geschoven, al wil Van den Heuvel dat niet zo noemen. „Hiddinga (bestuursvoorzitter, red.) heeft hier de afgelopen vier jaar gedaan wat-ie kon, de vraag was alleen of hij ook door de nieuwe storm kon komen. Wij denken van niet." Over de rol van de andere bestuurder T. Bouwman werd niet gerept. Het nieuwe College van Bestuur wordt gevormd door de drie sectorhoofden plus een nieuwe voorzitter. Voor die laatste functie wordt gezocht naar een externe kandidaat. De werknemers van De Schelde werden gisteren op een besloten bijeenkomst ingelicht door de bedrijfstop. Ze toonden zich teneergeslagen, maar ook enigs zins murw gemaakt, want de onderneming, waar ooit 5000 mensen werkten, kent een lange geschiedenis van reorganisaties. „Weer een bitter pil," aldus or- voorzitter J. Kouwijzer. P. Hazelager van de Industrie bond FNV noemde de nieuwe maatregelen gisteren namens de gezamenlijke bonden 'schocke- rend'. „We wisten dat er forse ingrepen nodig waren, maar als je kille cijfers dan op papier ziet staan, is dat hard." De bonden gaan de plannen de komende dagen bestuderen, alvorens er een oordeel over te vellen. München - Bij het Duitse lucht en ruimtevaartconcem Dasa zijn mogelijk minder ontslagen nodig dan het aantal dat wordt ge noemd in het eerder deze week gepresenteerde saneringsplan, heeft woordvoerder Christian Poppe gisteren in München gezegd. Het noodlijdende Dasa wil in 1998 8800 mensen minder in dienst hebben. Poppe zei dat de directie de komende tijd over leg zal voeren met de onderne mingsraden van de Dasa-vesti- gingen in Duitsland en dat daar bij mogelijk nog arbeidsplaatsen veilig kunnen worden gesteld. Over het aantal ontslagen is te praten, maar het uiteindelijke doel van het saneringsplan 'Dolo res', het versterken van de con currentiepositie van Dasa, staat niet ter discussie, benadrukte Poppe. De Bondsdagfractie van de SPD, wil dat het kabinet van Helmut Kohl meer doet dan al leen vage toezeggingen voor le gerorders om de lucht- en ruim tevaartindustrie in de Bondsre publiek veilig te stellen. Den Haag - De Nederlandse kottervissers zijn vorig jaar meer dagen op zee geweest, maar ze hebben er financieel niet meer aan overgehouden. Dat blijkt uit de cijfers van het Landbouw-Eco- nomisch Instituut. Vorig jaar waren de 464 kotters, die voornamelijk op tong en schol in de Noordzee vissen, gemiddeld 184 dagen op zee. Dat is negen meer dan in 1993. De vangsten waren daardoor ook iets hoger, maar door de dalende visprijs, bleven de inkomsten uit eindelijk gelijk. De gemiddelde visser verdiende vorig jaar 88.000 gulden, aldus het LEI. Uit de cijfers blijkt ook dat de mosselproduktie vorig jaar is gestegen met 44 procent. Utrecht - De komende vijf jaar zijn gedwongen ontslagen bij de bouwbedrijven van de Nederlandse Spoorwegen onvermijdelijk. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van de Vervoers- bond CNV naar de toekomst van die bedrijven. Bij de NS-bouwbedrijven werken ongeveer drieduizend mensen aan aanleg en onderhoud van sporen. Uit onderzoek blijkt dat er de komende jaren een overcapaciteit van 10 tot 25 procent wordt verwacht. De bond heeft het onderzoek gehouden naar aanleiding van plannen van de NS de bedrijven NS Infra Services, ER Groep (voorheen ElektroRail) en Strukton grondig te reorganiseren. Uit het onderzoek blijkt dat de plannen van de NS het beste maar zo snel mogelijk kunnen worden uitgevoerd. „De huidige situatie handhaven is onaantrekkelijker," meent on derzoeker H. Rijken. Hoe sneller de plannen worden uitgevoerd, hoe minder werkgelegenheid er gevaar loopt, redeneert hij. Den Haag - Staatssecretaris Van Dok (Economische Zaken) vindt dat de Wereld Handels organisatie (WTO) zich moet gaan bezig houden met de han delsblokken zoals die overal in de wereld zijn ontstaan. Tot dusver zijn ze geen bedreiging gebleken voor een vrijere we reldhandel, maar de WTO-mi- nisters moeten wel voorkomen dat het zover komt. Regionale handelsovereenkom sten dienen in overeenstem ming te zijn met de regels van de WTO, maar die zijn niet hel der. Daarom moet een confe rentie van de handelsorganisa tie in Singapore zich volgend jaar buigen over dit vraagstuk, aldus Van Dok gisteren in Den Haag tijdens het Global Panel. Zij doelde niet alleen op de Eu ropese Unie en de associatie overeenkomsten met landen in Midden- en Oost-Europa, maar ook op onder andere groepen van landen zoals Nafta (Noord-Amerika), Mercosur (Latijns-Ameri- ka) en Apec (landen rond de Stille Oceaan). Ontwikkelingslan den dreigen de dupe te worden van een vrijere handel in de 're gio's' als de voorkeursbehandeling van een handelspartner om slaat in het benadelen van andere landen. Amsterdam - Match Makelaars, de nieuwe makelaarsorganisatie die een tegenhanger moet vormen van de Nederlandse Vereni ging van Makelaars, is nog niet eens van de grond, of de eerste problemen dienen zich al aan. Verzekeraar Centraal Beheer, de tot nu toe onbekende financier achter het project, heeft zich plot seling teruggetrokken. Daardoor zit de organisatie met een ga pend gat in de begroting van 7 miljoen gulden. In ruil voor de financiering zou de Apeldoomse verzekeraar, een dochteronderneming van bankverzekeraar Achmea, een belang van 25 procent krijgen.De Amsterdamse adviesgroep Nauta Polak, initiatiefnemer van Match Makelaars, eist vandaag in kort geding voor de rechter in Zutphen dat Centraal Beheer zijn ver plichtingen alsnog nakomt. Amsterdam - De Begemann Groep verkoopt Holec International in Hengelo aan de Union Bank of Switzerland. De activiteiten van Holec Power Protection, onderdeel van Holec International, blijven bij Begemann. Begemann wil de verkoop van het bedrijf in Hengelo (laagspan- ning, middenspanning en Holec Algemene Toeleverantie) voor het einde van dit jaar afronden, zei Joep van den Nieuwen- huyzen, 'adviseur' en grootaandeelhouder van de groep. De transactie heeft geen nadelige gevolgen voor de werkgelegen heid, zei hij. De vakbonden twijfelen aan die toezegging.Het be drijf in Hengelo telt 1500 werknemers en is goed voor een omzet van 300 miljoen gulden. Rotterdam - Zeeschepen die de regio Rotterdam aandoen, kun nen het verschuldigde havengeld voortaan aan een elektronisch loket betalen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam is deze maand gestart met deze nieuwe mogelijkheid van betalen. Het elektronisch lo ket is niet alleen geopend voor zeeschepen die in de Maasstad af meren, maar ook als voor schepen die Dordrecht, Moerdijk, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis aandoen. Jaarlijks gaat het om betalingen van zo'n 400 miljoen gulden. Staatssecretaris Van Dok. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP (ADVERTENTIE) De Hogeschool West-Brabant organiseert een viertal workshops. Met een minimum aan tijdsbesteding wordt u optimaal geïnformeerd door sprekers uit de dagelijkse praktijk. De vlotte en soms ludieke presentatie zorgt ervoor, dat u op een ontspannen manier direct bruikbare informatie verkrijgt. Woensdag 29 november 1995 DE FISCUS OP BEZOEK, WAT NU Waar dient u rekening mee te houden wanneer u de fiscus op bezoek krijgt Tijdens deze workshop zullen o.a. de volgende punten behandeld worden: - Waar let de fiscus op bij een controle - Hoe kunt u zich optimaal voorbereiden op een controle - U leert hoe u kunt inspelen op een ontmoeting met de fiscus. Spreker: J. Verhappen is werkzaam bij BDO CampsObers te Breda. Plaats: Hogeschool West-Brabant, Lovensdijkstraat 63, Breda Aanvang: 19.00 uur tot ca. 22.00 uur. Kosten: per workshop 160.- incl. materiaal en consumpties. Aanvraag folder/inschrijvingen: Image 3000 B.V. Telefoon: 076-5654404 Telefax: 076-5659296 Hogeschool West-Brabant Secretariaat Bedrijfsopleidingen Consultancy Telefoon: 076-5250666 Telefax: 076-5202802 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Accountants Belastingadviseurs Management Consultants

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7