zet door
Tot acht uur open: dat verdient een bloemetje
Het is kwart voor twaalf
voor getergde scheepswerf
FISCALE EN FINANCIËLE
WORKSHOPS
A6
DE STEM
j
1
1
1
j
I
■v
1
7,50 m
pESTEM
ECONOMIE
A7
chaam
/IAKING
JG
HEN
WET
k 1996
Makers van
speelgoed
willen actie
tegen namaak
Mogelijk minder
minder banen
weg bij Dasa
ECONOMIE KORT
Vissers vissen meer, vangen evenveel
'Ontslagen bij NS-bouw onvermijdelijk'
Van Dok bezorgd over wereldhandel
Centraal Beheer weg uit Match Makelaars
Begemann verkoopt Holec International
Haven Rotterdam opent elektronisch loket
HOGESCHOOL
WEST-BRABANT
VOOR ONDERNEMERS EN MANAGERS
CampsObers
BDO CampsObers
1BER 1995
1 Street
0
22/11 23/11
signal
irands
45 gesloten
42%
el.tel
m
corp
67
line.
m
lompany
40%
steel
14%
co
74%
gton sfe
80
acific
18%
dn
49%
ita
15
Ier
51%
rp
68
edison -
29
iquipm.
53
it nemours
67%
ihemical
70%
ïan kodak
69%
icorp
78%
notor
29
electric
66%
motors
50
year
42%
Btt-pack.
84
-
us.mach.
95%
el.tel.
121%
airlines
34
35%
>nnell
90
:k CO.
58
loil
105%
-
ga financ
31%
ps
36
1 dutch
130%
s roebuck
39
co ine.
71%
ilers
53%
id techn.
92
tinghouse
16%
man corp
21%
Iworth
15%
1'
tud
d onbewerkt 19,120-19,720
ferkt 21,320
If
ver
it onbewerkt 225-295
I 1
ferkt 340
1:
vorige koers
slotkoers gisteren
8
laten
li
bieden
exclaim
Hl
gedaan/bieden
w
HK
ex dividend
Hu
gedaan/laten
m
bieden en ex dividend
Hs
laten en dividend
|c
gedaan en laten ex dividend 110
gedaane
n bieden ex dividend 1
273
8,20
8.70 IV
413
0,80
1,00 H
280
13,70
13,00
615
0,50 a
0,50 1 j p
370
4,50
4,50 H
848
9,80
11.30
677
6,30
847
3,70
4'50 Rb
641
2,00
2,50 b fj
654
0,40
0,50 li?
423
5,30
6.20 Hg
1020
0,90
1,10 E
353
17,50
18,20 H
581
0,40
e-30
423
0,70
0,40 J V
402
1,90 a
1,20
463
3,20
230 H
1774
1,40
1.2°
509
1,40
1,50 |f 1
285
0,50
0,60 1 E
270
7,00 a
7,20 a ft
318
1,60
1,6° I
319
1,90
2,00
350
45,00
45,50
277
10,30
11,30 VI
363
4,30
4,80 H
291
1,50 a
1,40
368
21,00
22,30
639
1,90
1,10 ft
520
1,70
2,00 Ho
387
1,30
1,60 j<
563
2,30
1,7° I
374
1,40
1,60
407
1,40
1,00 n
279
13,00
12,20 Hl
643
9,00
8,0° H
579
3,00
2,40
327
6,20
5,50 I
706
27,30 b
25,80 I
267
26,00
27,00
285
1,60
1,90 H.
288
1,30
1,50 ft
752
1,60
1,80 ft
346
0,80
1,00 IfS
360
0,30
0,40
550
6,90 a
7,30 H
467
1,80
1,30 ft
568
3,40
3,00
700
3,20
3,10 b H
550
7,50
7,40
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1995
maakt ter voldoening aan
de Wet op de Ruimtelijke
leenteraad in zijn vergade-
leeft besloten te verklaren,
istemmingsplan Buitenge-
vat betreft de percelen ka-
haam sectie C-nrs. 1130-
end Sluisstraat 6.
eedt in werking op 1 de-
)ehorende situatieschets,
e omlijning staat aangege-
i bovengenoemde datum
VROM ter inzage.
lester voornoemd,
iroeckaert.
vierde lid
iaamd Etten-Leur-Rucpben
95 tot en met 14 december
3eheer Landbouwgronden,
op de zaterdagen, van
poor Elly Lammers
Den Haag - De ongeveer tachtig
middenstanders hebben zich voor
deze gelegenheid omgedoopt tot
zangkoor met een Sinterklaas als
dirigent. 'Zie de maan schijnt door
de bomen. Wijers staakt uw wild ge-
raas. Elke avond ons afgenomen.
Weer een slecht idee van paars',
klinkt het luid over het plein voor
de Tweede Kamer.
De in allerijl opgetrommelde Kamerle
den hullen zich in stilzwijgen. De orga
nisatie voor het midden- en kleinbedrijf
I-Nederland heeft in haar laatste
offensief tegen de nieuwe Winkeltijden
wet van minister Wijers (Economische
Zaken) Sinterklaas naar voren gescho
ven.
Die is 'verdrietig', maar zal zijn kinde
ren uit de Tweede Kamer straks toch
cadeautjes geven. Aangeschaft tussen
negen en zes, 'want met de huidige ope
ningstijden kan zelfs Sinterklaas uit de
voeten', houdt de Goedheiligman de
Kamerleden voor.
„Hoe zit het dan in Spanje? Daar zijn de
winkeltijden helemaal vrij," daagt
WD-kamerlid Broos van Erp de Sint
uit.
„Onzin," antwoordt die. „De winkels
mogen bij ons dan wel langer open zijn,
maar wij houden van één tot vijf sië
sta."
„Maar dat bepaalt de ondernemer wel
zelf," kaatst Van Erp terug. „Die siësta
is een gewoonte," moet Sint toegeven.
Hij herstelt zich: „Maar gewoontes wor
den ook een recht."
MKB-Nederland heeft de afgelopen
week alle middelen in de strijd gewor
pen om de Tweede Kamer alsnog om te
krijgen voor hun voorstel: de winkels op
weekdagen tot acht uur open, op zater
dag tot zes uur en op zondag dicht.
Maar liefst drie wetenschappelijke on
derzoeken werden in no time over de
media uitgestort. Ze onderstreepten alle
drie het eigen gelijk.
Winkeliers willen niet, het kabinets
voorstel zorgt voor kaalslag onder klei
ne winkeliers en het merendeel van de
consumenten hoeft ook al niet langer te
winkelen. Alleen Wijers staat te trappe
len, maar die is van God los. Die toont
eindelijk zijn ware gedaante: een stro-
man'van het grootwinkelbedrijf.
Na Sints strenge preek krijgen de Twee
de-Kamerleden die drie uur later aan
het debat over de nieuwe winkeltijden
zullen beginnen, presentjes. Het visite
kaartje 'Winkels maximaal open van
8.00 tot 20.00 uur: dat verdient een
bloemetje' siert de fraaie ruikers met
gele chrysanten die de volksvertegen
woordigers zowaar mee naar huis mo
gen nemen. Er zijn kolen ('wij laten ons
geen kool stoven') en citroenen, brood
jes gebakken in een acht-vorm en vette
worsten. De modebranche levert zak
doeken 'om uit te huilen' en of het alle
maal nog niet genoeg is krijgen de Ka
merleden van een groep woninginrich
ters ook nog een klapstoel.
Of het allemaal zal helpen? W. van Tee-
seling van MKB-Nederland blijft opti
mistisch. „Dat de PvdA de zondagsope
ning wil beperken is al winst," zegt hij.
„Wijers zal op dat punt waarschijnlijk
moeten toegeven. Bovendien is door on
ze acties eindelijk een discussie in de
paarse coalitie op gang gekomen."
De Schelde en je zegt: ont-
en,' is een gevleugelde uit-
van een oud-vakbonds-
9.00
jgen het ontwerp-plan
ii-van, als bedoeld in art»
90, derde lid bedoelde stuk
er 1995) kan iedere
ontwerp-plan van tijde'»
men (adres: Postbus 3S
fabriekstoeter van De
honderden Vlissingse
;De Koninklijke Maatschappij de
Schelde is 121 jaar oud. In 1809
(reeg Antwerpen een Brits bom-
ardement te verwerken. Napo-
»n Bonaparte besloot toen dat
Re marinewerf van de Belgische
[havenstad naar de monding van
de Westerschelde verplaatst
pest worden. Dat was het begin.
1875 nam een particulier,
[Smit, de werf over. De viskotter
[De Zeeuw was het eerste scheep
je dat vanaf de werf de golven in-
look. Het tweede schip was een
fctoomschoener voor de marine,
pat was in 1877. Vanaf dat mo-
fcent is de marine een vaste klant
pan de werf.
P Schelde deed het niet slecht.
orders stroomden gestaag
finnen. Het bedrijf overleefde
wee wereldoorlogen. Tot de ja-
Na vijftig was de orderporte
feuille uitstekend gevuld.
Pe Nederlandse werven hadden
|e handen vol aan de wederop
bouw van de koopvaardijvloten.
boor Bert Schampers
I Brussel - De Europese speel-
I giedfabrikanten dringen aan
°P strengere maatregelen te-
pn piraterij. Twaalf procent
ran het speelgoed op de Eu-
Kpese markt is namaak. Van
Po razendpopulaire Power
I mgers is naar schatting de
I helft illegaal.
I speelgoedfabrikanten
Jen gisteren op een con-
[wentie over dit onderwerp
lm Brussel gewezen op het
[gevaar van de piraterij. Niet
alleen ondervinden zij de
j economische gevolgen van
[bmaakprodukten, ook ma-
®n zij zich zorgen om de
jwaliteit en veiligheid van
Imt speelgoed.
«estal voldoet dat namelijk
Het aan de strenge Europese
eisen, hoewel op de verpak-
®ngen vaak wel de symbolen
|«tan afgedrukt die dit sug-
l?!'eren' Vooral de Aziati-
e to sommige Oosteuro-
e knden zijn actief in de
ua, speelgoedfabri
kanten in Europa weten zich
®c"nrmd door een nieuwe
Chtlijn die op 1 juli van
acht werd en die namaak
:gen wil gaan. De uitvoe-
ha uVan deze richtlijn is een
Irit 4Vau de nationale auto-
LjTO, zoals de douane.
J",ls voorlopig nog een
.a schakel. De overhe
lt11nebben ook weinig vat
'da ,.Seorganiseerde mis-
ih»! V ddl inmiddels ook
wf dt met namaak-
plgoed.
Het aantal arbeiders zat ver bo
ven de vierduizend. Oorlogssche
pen waren nodig omdat de Ko-
rea-oorlog en niet veel later de
Suez-crisis speelden. De Schelde
had zijn werk.
Met de jaren zestig in zicht ging
het snel bergafwaarts met de or
ders. De Schelde kreeg het moei
lijker. Ondanks het feit dat er
door de werf af en toe nog records
gebroken werden. Op 6 juni 1959
werd de reuzentanker 'Barend-
recht' te water gelaten, een schip
van 32.000 ton, met aan boord
een 15.600 Pk sterke dieselmotor,
goed voor 119 omwentelingen per
minuut. Toen het grootste tanks
chip ooit in Nederland gebouwd.
Het was een van de paradepaard-
jes van De Schelde. Dat was ook
de 'Willem Ruys', twee jaar na de
oorlog het vlaggeschip van het
Rotterdamse Lloyd.
Op 25 november 1965 fuseerde de
Koninklijke maatschappij De
Schelde met de Rotterdamse
Droogdokmaatschappij en de
motorenfabriek Thomassen. Het
ging niet slecht. Halverwege 1970
moest De Schelde zelfs op zoek
naar personeel.
Begin '71 begon de KMS aan de
bouw van de grootste overdekte
werf ter wereld (12 miljoen gul
den), maar nauwelijks twee jaar
later zei de toenmalige directeur
Ir. J. Bout bij het te water laten
van het schip 'Dyvi Skagerak'
(opdracht van een werf uit Oslo)
'dat er voorlopig geen nieuwe
scheepsorders zijn'. Toen was de
KMS bijna een jaar onderdeel
van het RSV-concem.
Maar het ging mis en het ging
goed mis. RVS plofte in 1983, on
der meer door slecht manage
ment, uit elkaar en (een gezonde)
De Schelde dreigde te verdwij
nen. In Zeeland ontstond een
soort van watersnoodsolidariteit
met protesten, demonstraties en
andere acties.
De provincie stak vijftig miljoen
gulden van de reserves van het
vette nutsbedrijf PZEM in een
hulpfonds en werd hiermee voor
tien procent aandeelhoudster.
Het rijk kreeg negentig procent
van de aandelen.
Sindsdien is het bergafwaarts ge
gaan, al gloorde er tussentijds
hoop. In 1986 vloeien 120 banen
af. In 1987 is de scheepsbouw in
Nederland op sterven na dood,
men zoekt naarstig naar nieuwe
mogelijkheden. De ketelbouw
floreert.
In 1987 ook, vallen weer 540 ar
beidsplaatsten af. Ontslagen tref
fen alle afdelingen, maar vooral
de scheepsreparatiewerf Schel-
depoort. Sinds de reddingsactie
in 1983 zijn al bijna 1300 ar-
beidsplaasten verdwenen.
In 1991 bouwde de werf nog de
nieuwe dubbelsdeksveerboot
voor de provincie, maar de winst
kelderde van 15,1 naar 7 miljoen
gulden. Een jaar later zijn er nog
3550 banen. In 1993 wordt het
plan Schelde 2000 opgesteld, een
visie op de toekomst, een slag om
de markt. De reorganisaties vlie
gen de werknemers om de oren.
Weer 45 arbeidsplaatsen weg, nu
in 1995. Maar kroonprins Wil-
lem-Alexander opent nog feeste
lijk een nieuwe fabriek, er zijn
nog 3085 arbeidsplaatsen over,
en McKinsey begint aan het zo
veelste reorganisatie-onderzoek
dat uiteindelijk moet leiden tot
een beursgang van een sterk af
geslankte De Koninklijke. De
prijs: nog eens 425 banen weg uit
het Zeeuwse.
Zeeuwse Tweede-Kamerleden
dreigen ministers aan hun jas te
trekken, een gedeputeerde
spreekt van 'een drama'. En van
uit Westkapelle laat Schelde-
werknemer Huib Minderhoud,
wiens baan dp de tocht staat, we
ten dat het bedrijf 'allemachtig
bedankt' is voor dit kerstpresen-
>1989: De Schelde bouwt aan een M-fregat voor de Koninklijke Marine.
FOTO FRANK VIERGEVER
Door Paul Verlinden
ALS EEN WARE wervel
wind ging mr. R. van den
Heuvel gisteren tekeer op de
persconferentie bij de Schel
de Groep in Vlissingen. Alle
beeldspraak haalde hij uit de
kast: 'Het is kwart voor
twaalf voor de Schelde, als
we nu niets doen is het zo
vijf óver twaalf.' En: 'We zijn
bezig met ciiffhanging. We
hangen met onze nagels aan
de rand van een verdomd
diep ravijn'.
Van den Heuvel - afkomstig van
het Franse verpakkingsbedrijf
Camo Metal Box waar hij 'de
nodige oorlogen' meemaakte -
krijgt als gedelegeerd commis
saris een belangrijke vinger in
de pap bij de uitvoering van het
plan 'De Schelde voorbij 2000'
dat gisteren gepresenteerd
werd.
Begin dit jaar kondigde de on
derneming aan het uit 1993
stammende plan 'Schelde 2000'
tegen het licht te laten houden
door adviesbureau McKinsey.
De uitkomsten zijn schokkend.
De Schelde redt het niet met het
oude plan. „De Schelde bestaat
nu 121 jaar maar als het zo
doorgaat halen we het 125-jarig
bestaan niet. Dan valt De
Schelde uiteen en verdwijnen er
meer dan duizend banen," aldus
Van den Heuvel.
De belangrijkste conlusies uit
het onderzoek van de McKin-
sey-stuurgroep zijn dat de af
zetmarkten van De Schelde
worden bedreigd. Zo ziet de
Scheepsnieuwbouw de stroom
van marine-orders ruwweg hal
veren en is zij er tot op heden
niet in geslaagd om op een
winstgevende manier civiele
schepen te bouwen.
De Ketelbouw zag enkele jaren
geleden de markt voor elektrici
teitscentrales vrijwel opdrogen.
Op de nieuwe markt (afvalver
brandingsinstallaties) werd een
tijd lang succes geboekt, maar
die is nu verzadigd.
Ook de andere Schelde-onder-
delen hebben te maken met fel
le concurrentie. De Schelde
heeft te weinig marktgericht ge
werkt, was de conclusie. Verder
zijn de kosten te hoog en is de
organisatie te rigide en te ge-
ten, maar als we niet ingrijpen
onstaan er over twee jaar echt
problemen," zegt J. Schoufour,
voorzitter van de Raad van
Commissarissen.
Om De Schelde te doen overle
ven zijn ingrijpende maatrege
len nodig, zo staat in het nieuwe
plan.
De werkwijze moet veranderen
en er moet naar nieuwe markten
worden gezocht. De organisatie
wordt daartoe ingrijpend aan
gepast. De business-units wor
den samengevoegd in drie zelf
standig opererende sectoren:
Maritiem, Systemen en Installa
tie.
Belangrijkste onderdeel van
Verliesgevend is de De Schelde
nog niet. Vorig jaar werd een
marginaal bedrijfsresultaat ge
boekt van 7,2 miljoen gulden op
een omzet van 760 miljoen. Dit
jaar nadert het bedrijf de '0-
lijn'. „Er zit nog vlees op de bot-
Gedelegeerd commissaris
Van den Heuvel: 'Binnen vier
kwartalen moet duidelijk zijn
of we de, bocht kunnen ma
ken'. FOTO JAAP WOLTERBEEK
Maritiem is de Scheepsnieuw
bouw, waar 750 mensen wer
ken. De scheepsbouw krijgt een
pakket maatregelen te verwer
ken waardoor de kosten in de
civiele scheepsbouw met dertig
en in de marinebouw met vijf
procent moeten dalen. Dat moet
onder meer bereikt worden door
het verdwijnen van 170 banen.
In de sector Systemen zal de
Ketelbouw haar kosten sterk
moeten reduceren. Onder meer
door 75 van van 355 banen te
schrappen.
De ketelbouw zal nieuwe mark
ten moeten zoeken op het ge
bied van nieuwe technologiën,
zoals vergassing van biomassa.
De Apparatenbouw, die ook on
der Systemen valt, zal het ver
lies dat nu geleden wordt in
1996 moeten ombuigen. Een
aantal taken wordt daartoe af
gestoten. Banenverlies bij Ap
paraten: 60.
De enige sector die het vrij goed
doet, is Installatie. Het bedrijf
Sicon (onder andere actief in
offshore) heeft een goed uit
gangspositie. „Terwijl De
Schelde in 1983 heeft moeten
vechten om Sicon mee te krijgen
uit de RSV-boedel," zegt Van
den Heuvel.
Om de kosten voor de hele groep
te besparen wordt ook stevig
gesneden in de algemene afde
lingen van de onderneming.
Daar verdwijnen 120 banen.
Wat er met enkele andere doch
ter-ondernemingen gebeurt, is
onduidelijk. Al staat vrijwel
vast dat het bedrijf Franken (35
mensen) in Goes en de construc
tiewerkplaats in Temeuzen (35)
verkocht worden.
De maatregelen worden volgens
een 'agressief tijdspad' uitge
voerd. „Binnen vier kwartalen
moet duidelijk zijn of we de
bocht kunnen maken," aldus
Van den Heuvel, daarmee aan
gevende dat bij tegenvallende
resultaten nieuwe maatregelen
nodig zijn.
Niet alleen op de werkvloer val
len klappen bij De Schelde. Ook
door de top wordt de bezem ge
haald. De Raad van Bestuur
(twee personen) wordt aan de
kant geschoven, al wil Van den
Heuvel dat niet zo noemen.
„Hiddinga (bestuursvoorzitter,
red.) heeft hier de afgelopen
vier jaar gedaan wat-ie kon, de
vraag was alleen of hij ook door
de nieuwe storm kon komen.
Wij denken van niet." Over de
rol van de andere bestuurder T.
Bouwman werd niet gerept.
Het nieuwe College van Bestuur
wordt gevormd door de drie
sectorhoofden plus een nieuwe
voorzitter. Voor die laatste
functie wordt gezocht naar een
externe kandidaat.
De werknemers van De Schelde
werden gisteren op een besloten
bijeenkomst ingelicht door de
bedrijfstop. Ze toonden zich
teneergeslagen, maar ook enigs
zins murw gemaakt, want de
onderneming, waar ooit 5000
mensen werkten, kent een lange
geschiedenis van reorganisaties.
„Weer een bitter pil," aldus or-
voorzitter J. Kouwijzer.
P. Hazelager van de Industrie
bond FNV noemde de nieuwe
maatregelen gisteren namens de
gezamenlijke bonden 'schocke-
rend'. „We wisten dat er forse
ingrepen nodig waren, maar als
je kille cijfers dan op papier ziet
staan, is dat hard." De bonden
gaan de plannen de komende
dagen bestuderen, alvorens er
een oordeel over te vellen.
München - Bij het Duitse lucht
en ruimtevaartconcem Dasa zijn
mogelijk minder ontslagen nodig
dan het aantal dat wordt ge
noemd in het eerder deze week
gepresenteerde saneringsplan,
heeft woordvoerder Christian
Poppe gisteren in München
gezegd. Het noodlijdende Dasa
wil in 1998 8800 mensen minder
in dienst hebben. Poppe zei dat
de directie de komende tijd over
leg zal voeren met de onderne
mingsraden van de Dasa-vesti-
gingen in Duitsland en dat daar
bij mogelijk nog arbeidsplaatsen
veilig kunnen worden gesteld.
Over het aantal ontslagen is te
praten, maar het uiteindelijke
doel van het saneringsplan 'Dolo
res', het versterken van de con
currentiepositie van Dasa, staat
niet ter discussie, benadrukte
Poppe. De Bondsdagfractie van
de SPD, wil dat het kabinet van
Helmut Kohl meer doet dan al
leen vage toezeggingen voor le
gerorders om de lucht- en ruim
tevaartindustrie in de Bondsre
publiek veilig te stellen.
Den Haag - De Nederlandse kottervissers zijn vorig jaar meer
dagen op zee geweest, maar ze hebben er financieel niet meer aan
overgehouden. Dat blijkt uit de cijfers van het Landbouw-Eco-
nomisch Instituut.
Vorig jaar waren de 464 kotters, die voornamelijk op tong en
schol in de Noordzee vissen, gemiddeld 184 dagen op zee. Dat is
negen meer dan in 1993. De vangsten waren daardoor ook iets
hoger, maar door de dalende visprijs, bleven de inkomsten uit
eindelijk gelijk.
De gemiddelde visser verdiende vorig jaar 88.000 gulden, aldus
het LEI. Uit de cijfers blijkt ook dat de mosselproduktie vorig
jaar is gestegen met 44 procent.
Utrecht - De komende vijf jaar zijn gedwongen ontslagen bij de
bouwbedrijven van de Nederlandse Spoorwegen onvermijdelijk.
Dat is een van de conclusies van een onderzoek van de Vervoers-
bond CNV naar de toekomst van die bedrijven.
Bij de NS-bouwbedrijven werken ongeveer drieduizend mensen
aan aanleg en onderhoud van sporen. Uit onderzoek blijkt dat er
de komende jaren een overcapaciteit van 10 tot 25 procent wordt
verwacht.
De bond heeft het onderzoek gehouden naar aanleiding van
plannen van de NS de bedrijven NS Infra Services, ER Groep
(voorheen ElektroRail) en Strukton grondig te reorganiseren. Uit
het onderzoek blijkt dat de plannen van de NS het beste maar zo
snel mogelijk kunnen worden uitgevoerd.
„De huidige situatie handhaven is onaantrekkelijker," meent on
derzoeker H. Rijken. Hoe sneller de plannen worden uitgevoerd,
hoe minder werkgelegenheid er gevaar loopt, redeneert hij.
Den Haag - Staatssecretaris
Van Dok (Economische Zaken)
vindt dat de Wereld Handels
organisatie (WTO) zich moet
gaan bezig houden met de han
delsblokken zoals die overal in
de wereld zijn ontstaan. Tot
dusver zijn ze geen bedreiging
gebleken voor een vrijere we
reldhandel, maar de WTO-mi-
nisters moeten wel voorkomen
dat het zover komt.
Regionale handelsovereenkom
sten dienen in overeenstem
ming te zijn met de regels van
de WTO, maar die zijn niet hel
der. Daarom moet een confe
rentie van de handelsorganisa
tie in Singapore zich volgend
jaar buigen over dit vraagstuk,
aldus Van Dok gisteren in Den
Haag tijdens het Global Panel.
Zij doelde niet alleen op de Eu
ropese Unie en de associatie
overeenkomsten met landen in
Midden- en Oost-Europa, maar ook op onder andere groepen van
landen zoals Nafta (Noord-Amerika), Mercosur (Latijns-Ameri-
ka) en Apec (landen rond de Stille Oceaan). Ontwikkelingslan
den dreigen de dupe te worden van een vrijere handel in de 're
gio's' als de voorkeursbehandeling van een handelspartner om
slaat in het benadelen van andere landen.
Amsterdam - Match Makelaars, de nieuwe makelaarsorganisatie
die een tegenhanger moet vormen van de Nederlandse Vereni
ging van Makelaars, is nog niet eens van de grond, of de eerste
problemen dienen zich al aan. Verzekeraar Centraal Beheer, de
tot nu toe onbekende financier achter het project, heeft zich plot
seling teruggetrokken. Daardoor zit de organisatie met een ga
pend gat in de begroting van 7 miljoen gulden.
In ruil voor de financiering zou de Apeldoomse verzekeraar, een
dochteronderneming van bankverzekeraar Achmea, een belang
van 25 procent krijgen.De Amsterdamse adviesgroep Nauta
Polak, initiatiefnemer van Match Makelaars, eist vandaag in kort
geding voor de rechter in Zutphen dat Centraal Beheer zijn ver
plichtingen alsnog nakomt.
Amsterdam - De Begemann Groep verkoopt Holec International
in Hengelo aan de Union Bank of Switzerland. De activiteiten
van Holec Power Protection, onderdeel van Holec International,
blijven bij Begemann.
Begemann wil de verkoop van het bedrijf in Hengelo (laagspan-
ning, middenspanning en Holec Algemene Toeleverantie) voor
het einde van dit jaar afronden, zei Joep van den Nieuwen-
huyzen, 'adviseur' en grootaandeelhouder van de groep. De
transactie heeft geen nadelige gevolgen voor de werkgelegen
heid, zei hij. De vakbonden twijfelen aan die toezegging.Het be
drijf in Hengelo telt 1500 werknemers en is goed voor een omzet
van 300 miljoen gulden.
Rotterdam - Zeeschepen die de regio Rotterdam aandoen, kun
nen het verschuldigde havengeld voortaan aan een elektronisch
loket betalen.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam is deze maand gestart
met deze nieuwe mogelijkheid van betalen. Het elektronisch lo
ket is niet alleen geopend voor zeeschepen die in de Maasstad af
meren, maar ook als voor schepen die Dordrecht, Moerdijk,
Schiedam, Vlaardingen en Maassluis aandoen. Jaarlijks gaat het
om betalingen van zo'n 400 miljoen gulden.
Staatssecretaris Van Dok.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
(ADVERTENTIE)
De Hogeschool West-Brabant organiseert een viertal workshops.
Met een minimum aan tijdsbesteding wordt u optimaal geïnformeerd door sprekers uit
de dagelijkse praktijk. De vlotte en soms ludieke presentatie zorgt ervoor, dat u op een
ontspannen manier direct bruikbare informatie verkrijgt.
Woensdag 29 november 1995
DE FISCUS OP BEZOEK, WAT NU
Waar dient u rekening mee te houden wanneer u de fiscus op bezoek krijgt Tijdens
deze workshop zullen o.a. de volgende punten behandeld worden:
- Waar let de fiscus op bij een controle
- Hoe kunt u zich optimaal voorbereiden op een controle
- U leert hoe u kunt inspelen op een ontmoeting met de fiscus.
Spreker: J. Verhappen is werkzaam bij BDO CampsObers te Breda.
Plaats: Hogeschool West-Brabant, Lovensdijkstraat 63, Breda
Aanvang: 19.00 uur tot ca. 22.00 uur.
Kosten: per workshop 160.- incl. materiaal en consumpties.
Aanvraag folder/inschrijvingen:
Image 3000 B.V.
Telefoon: 076-5654404
Telefax: 076-5659296
Hogeschool West-Brabant
Secretariaat
Bedrijfsopleidingen Consultancy
Telefoon: 076-5250666
Telefax: 076-5202802
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Accountants
Belastingadviseurs
Management Consultants