s trum Queen Elizabeth-2 is de laatste van de grote lijnschepen Meimaand i/arenhuis Centrum Kleintje ercari koopt1 uw huis. jidend diasten? t Goirle EET WIJZER Reis boeken bij de infopaal DE STEM SURPLUS rond in :KTE AFNAME 3-10% korting d Koop MERCARI 0168-48.34.52. en n Terheijden larkten vrijdag en zaterdag Smoking Harp Koken om energie te besparen Eten Interhome: hotels voor één nacht VRIJDAG 24 NOVEMBER 1995 jaravans EUROLAND oordeel. oot of klein zijn. ORDSTAR- ANTANA. kortingen 10,- irtiment aravans. TINGEN en 96. 379,- 469,- 9! 29,50 139,- 199,-. 399- 395,- 39,95 9 59,- SA serviezen EVEILIGINGEN. tot 17.00 uur. MA Molenschot ilburg) >46 Goed, beter: won. m. aparte gar. ig v.v. vl.verw.. Jkmr 2e toil.. en 24 m2), berging. Tel. 0165-304451J Wij kopen zelf. el voor het beste bod. HUIS met brandschade ppp.500m. Overslag 29 I. Tel.003293455876. EDA. Loopakker HBj r ruime eengezinswo: 3 in kindvriendelijke om ing. Royale living, drie ipkamers, zolder me de slaapkamer, bergint age. 259.000,-. k.' 076-5416509. hypotheek hebben, kun, itueel lopende leningjenj gauw op tot honderd?" iou u dit voordeel honderden guldens en wij u de scherpste en u zult verbaasd zijn 11551. b hoekwoning or achtertuin wil Wisselaar of id, Liniekwart., Tuinzicht. kt van 9.00-16.00 uur. 5346766/0162-455776, it, Goirle. ,reda. Tel. 076-5140892 len te huur. New York per Kjoe Ie Toe Ijtyee eeuwen lang heb- ,en schepen passagiers i(ervoerd tussen Europa en Amerika. Al begin I vorige eeuw, nog met zeilschepen, was het een Ijieuse lijndienst, toen al lied voor soms wel een Ijiiljoen klanten per jaar. I steeds sneller, veiliger en Lmfortabeler werden de Lote oceaanstomers l'indsdien. Het toppunt Iran snelheid en verwen- |nerij is bereikt in een riaar Her Majesty benoemd schip, dat Ijaarschijnlijk de laatste van de grote lijnschepen |3oor Jan Smets IJsland in volle zee windkracht tien zelfs de koningin van de Atlantische loceaan om torsie te tolereren op lengteas. Zeker tweehon derd passagiers hebben al een ar.:i-zeeziektespuit gehaald bij |de scheepsarts. Zo niet miss Elli- Quimvere. Waar anderen hulp Izoeken aan stoelleuningen en huren, scharrelt ze rustig aan bakboordzijde van de Queen Eli- abeth-2 naar de grote lounge Lr het pre-lunch spelletje Tri bui Pursuit. IDe tachtigjarige weduwe van een |onroerend goed-magnaat uit is bepaald niet voor de eer ier aan boord. Wat minder llan vroeger, toen haar man nog leefde, maar vijf weken per jaar brengt ze toch op het schip door |in een buitenhut op het 'Queens'- dek, zo groot als een viersterren- ïotelkamer en tien keer zo prij zig, Het hangt een beetje af van ie vriendinnen die mee willen. Jat worden er steeds minder, oals ook het aantal nice people jiver de hele linie snel afneemt, fa gelukkig is er nog de Kjoe lie Toe, zoals de kenners het schip poemen. Waar de vaste staf haar ïent en haar vertroetelt. Waar lice people een praatje met haar ken, zoals de relatief jonge iend van het continent die weet vaar ze het over heeft als ze van eroemde voorgaande Cunard- chepen de Queen Mary noemt, Se te omvangrijk was voor het taamakanaal, en de Lusitania ïe getorpedeerd werd in The kit War, haar vaders favoriete chip. -Wist je dat de QE-2 de blauwe vimpel had voor de snelste over steek, vóór de Australiërs die vamen halen met een tamelijk jrfnaire catamaran-veerboot? (et dit weer zal er geen record gevaren worden, denk je niet?" ,Nee mevrouw, hoogst onwaar- chijnlijk en bovendien, wie .rordt er nog warm of koud van? |De race is al lang gewonnen daar 'oven in de lucht waar elke Juut een Jumbo passeert die ireisdagen uren maakt." IVertier Op de wereldzeeën varen naar Batting vierhonderd grote phepen voor intercontinentaal passagiersvervoer. Varen op deze papen is meer een doel op zich p een middel om ergens te Pomen. Want het zijn cruise- papen, varende hotels met aan koord niet aflatend vertier. Hun aderijen dragen soms grote l'amen uit de tijd van de lijndien st): Holland Amerika Lijn, P&O, ward. pamg schip steekt twee keer per |aar de Atlantische Oceaan over s het moet verkassen van bij voorbeeld het Caribische cruise- |eoied naar de Middellandse Zee. pao cruiseschip maakt nog •aanden achter elkaar Transat- pc Crossings tussen Sout- kaupton en New York. Dat is pards vlaggeschip de Queen E ~2> goed voor maximaal J passagiers waarvoor dan tot 1.100 bemanningsleden fc!me^er lange en bij- fa 99.000 brt metende schip (gra ft dan de Titanic) is in 1967 Fouwd speciaal voor de Atlan- X e Oceaan. Cunard houdt op P2e route sinds 1840 een grote l«am op met schepen als de Mau- Lania, de Lusitania, de Queen pj7 en de eerste Queen Eliza- "eemar"èfo7a6251485665 huweli?< n het u«":: -A rei 'enugjSteBreda is °P jank te Brea on, ïovember 19 jnge, - „mu nummer 9 U ieilOVatieS c.F.G.M. van chtjS. mevrouw v teBa tiaansen, won Ruim 1.000 bemanningsleden leggen maximaal 1.800 gasten aan boord van de QE-2 in de watten. echte cruisewerk. Eén van de ver bouwingen geschiedde ten dele op kosten van de Britse belas tingbetaler. Dat was na de Falk- landoorlog, toen ze gevorderd was als troepenschip. De laatste opknapbeurt kostte 150 miljoen gulden. Het majesteitelijke schip is ingericht 'net als toen' met veel echt hout, alom vitrines met scheepsmodellen, etsen en aqua rellen die het rijke leven aan boord uit vooroorlogse jaren ver beelden, Cunard verkoopt de gast ook een portie nostalgie. Als ze uitvaart schalt Brittannia rules the waves ongegeneerd door de luidsprekers. Aan boord bejaarde Amerikanen en Britten die naar alle kanten groetend hun dagelijkse gangetje gaan en handjes schudden met hoge en lage bemanningsleden. De Cunard-staf koestert hen met zorg. Het zijn mensen die maan den per jaar op zee doorbrengen, vaak de hele winter-wereldreis meevaren. Het schip is hun thuis, wat duurder weliswaar dan een bejaardenhuis, maar veel gezelli ger en zonder lastige familieleden die komen informeren of ze nog niet dood gaan. Een eigen kamermeisje, een eigen ober aan tafel, een aardige scheepsarts, gelijkgestemde medepassagiers en aangepast vertier. Zelfs is er de mogelijk heid om een dansje te wagen, want Cunard heeft speciaal voor de reizende weduwen een kwar tet walsvaardige grijze heren ingehuurd om op 'levende muziek' te dansen met elke dame die hen vraagt. Maar ook gewonere stervelingen zijn aan boord. Toeristen van het Europese continent, voor wie het toch zo super-Britse Cunard zelfs de knieval van Franse en Duitse tolken heeft gemaakt. Er zijn passagiers bij met vliegangst, repatrianten met huisraad en auto in het ruim, maar vooral toch mensen met tijd en/of geld in overvloed. Hen staan drie klas sen ter beschikking. Twee 'dek ken' zijn van viersterren-klasse. Eén dek hoort in de vijfsterrenca- tegorie en één scoort vijf sterren met een Plus. Extra is het Pen- thousedek, drie suites bovenin het schip. De penthouses zijn voor stamgasten. Een vaste Britse Cunard-klant verreist er met vrienden voor 1,2 miljoen pond per jaar. Regelmatig ook woont er zanger Rod („I am sailing") Stewart, die niet zo van vliegen houdt. De scheiding der klassen geschiedt zonder veel dwang. Op het Penthousedek mag niemand komen. Het Queens Grill-restau rant is in etenstijd (de helft van de tijd) gesloten voor gasten van lagere dekken. Niemand heeft daar moeite mee. Je wilt er eigen lijk ook niet bij horen. Wie ver neemt dat gasten van Queens of Princess Grill zich drie van de vijf avonden in smoking en avondjurk moeten hijsen, zal wellicht iets eerder kiezen voor de viersterren-categorie. Daar word je ook vijf keer per dag aan tafel genood; de hutten zijn er dubbel zo groot als op de meest luxe Kanaalveerboot. Alle facili teiten van het schip staan ter beschikking, van fitnessruimte, zwembad, sauna tot de biblio theek met een schat aan boeken die uitleggen hoe men in zeil schiptijden als passagier op dit traject drie pinten water per dag kon krijgen (ook om je te wassen) en mee moest helpen het dek te zwabberen. Zoals het een goed cruise-schip betaamt, houdt de QE-2 haar gasten ongelimiteerd bezig met zang en dans en gezelschapsspel. Aan dek staat een kooi waarin je de golfswing kunt beoefenen, daarnaast een putting oefenveld je. Een zwembadje en een bub belbad. Een strook dek voor een tam schuifspelletje, maar ook een plekje voor dektennis. Dat alles is echter niet slechtweer-bestendig. Bij windkracht tien wordt ook het binnenbad benedendeks gesloten, maar de fitness-studio blijft in bedrijf. Minder energie vergende bezig heden te over. Lezen of tv-kijken (met video-uitleen voor de duur ste hutten). Luisteren naar piano-, orgel- of harpspelende mevrouwen in rustige hoekjes. Dansles en computerles, cursus sen waterverven en sjaaltjes strikken. Trivial pursuit-compe- tities, cultuurhistorische lezin gen, concerten en shows. En bal- Iroomdancing natuurlijk, met aangepast tempo en geluidsni- De Queen Elizabeth-2 valt in de traditie van grote schepen als de Mauretania, de Lusitania, de Queen Mary en de eerste Queen Eli zabeth. FOTO'S ANTON DIJKGRAAF veau. Alles is gratis, alleen voor een vergaande schoonheidsbe handeling moet je betalen en de meeste gasten raken ook geld kwijt aan roulette, eenentwinti gen en fruitautomaten. De social director kent zijn gas ten. Hij organiseert kennisma kingsbijeenkomsten voor oma's en opa's („vergeet de foto's van de kleinkinderen niet!"). Op de gevel van de bioscoop (met de nieuwste kassuccessen) plakt hij een waarschuwing: 'In moderne films gebruikt men ruwe taal, [eth. '-2 is, anders dan moderne 'seschepen, gebouwd om in Mti zee gewoon door te stam- Met een kruissnelheid van J over de dertig knopen kan ze j m°et de oversteek maken Weëneenhalf etmaal. Een o van verschil met de zeil en, die op dit traject 24 tot gen nodig hadden, afhanke- van de wind. J®"2 is na bijna dertig jaar ,an nieuw. Drie renovaties j1® jaren maakten het schip as beter geschikt voor het Door Marijke Prins Mensen kopen steeds meer diepvries- en kant-en-klare maaltij den, waardoor de winkels overgaan tot het aanbieden van een steeds groter assortiment maaltijden in steeds grotere koelinstal laties. Dat kost veel energie. Onlangs las ik in de krant dat supermarkten wat gaan doen aan hun hoge energieverbruik. Je zou zeggen dat de eigenlijke oplos sing simpel is: de maaltijden (die ook nog in koelwagens moeten worden aangevoerd) links laten liggen en gewoon zelf een maal tijd maken. Ook als je een drukke dag hebt, kun je snel iets lekkers op tafel zetten, bijvoorbeeld door het gerecht als ovenschotel vantevoren klaar te maken. Neem nu lasagne, dat kan de avond tevoren of 's ochtends in alle rust worden voorbereid. En bij dezelfde super markt waar ze kant-en-klare lasagne verkopen, kun je ook lasag- na-vellen kopen die je niet vantevoren hoeft te koken. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 30 minuten Oventijd: 40 minuten voor de vleessaus: 4 eetlepels olijfolie 250 gram rundergehakt 1 blik gepelde tomaten 4 eetlepels gehakte peterselie 1 grote ui, fijngehakt zout, peper, 'A theelepel oregano eventueel: scheut rode wijn voor de béchamel: 35 gram boter 350 ml warme melk 35 gram bloem zout, peper, nootmuskaat verder: 1 klein blikje tomatenpuree, aangelengd met 1 glas water 150 gram geraspte kaas (helft parmezaanse, helft extra belegen) vier grote tomaten in dikke plakken gesneden 250 gram lasagna-vellen die niet gekookt hoeven te worden Maak eerst een eenvoudige vleessaus: smoor de uien in de olie tot dat ze glazig zien, doe het gehakt erbij, bak dit rustig totdat de vleeskleur verdwenen is en voeg dan de gepelde tomaten (en de eventuele scheut wijn) toe. Laat de saus vijf minuten doorpruttelen, breng hem op smaak met zout, peper, een halve theelepel oregano, peterselie en zet het vuur uit. Dan de béchamel: smelt de boter totdat hij bruist, voeg dan de bloem toe, roer goed met een garde en giet in een rustige stroom, terwijl je stevig klutst, de hete melk toe. Laat de saus aan de kook komen en vijf minuten pruttelen (kijk uit voor aanbranden). Maak vervolgens de (diepe, vierkante) schaal klaar: eerst een laagje saus, lasagna-vel, tomatenplakken, lasagna, saus, lasag- na-vel, kaas en béchamel. Herhaal die volgorde nog een keer en zorg ervoor dat je voldoende béchamel overhoudt om de schotel met een lekkere laag te besluiten. En natuurlijk ook voldoende kaas om de schotel mee te bestrooien. Giet langs de randen de met water aangelengde tomatenpuree. Die zorgt ervoor dat de lasagne lekker smeuiig wordt. Dan 40 minuten (of iets langer) in een op 175 graden voorver warmde oven totdat de schotel bubbelt en goudbruin ziet. De Queen Elizabeth-2 in de haven van New York. wordt bruut geweld getoond en seks niet geschuwd, wij vragen daarvoor begrip aan gasten die er niet van houden'. Er zijn gasten die het grootste deel van hun tijd aan tafel door brengen. Wining and dining bereikt op de QE-2 een hoogte punt waarover je slechts beschroomd durft te vertellen. De Queen en Princess Grill-gasten genieten na de thee op bed van een ontbijt a la carte: warme makreel of omelet met zalm, pan- nekoek met stroop of vers fruit met yoghurt, noem het en het wordt gebracht. Koffie en thee met gebak rond 11.00 uur in elk van de vele lounges. Lunch met een flesje wijn uit de rijke kelder, a la carte of keuzemenu. Het bes te van de Europese keuken, met veel Franse en Italiaanse invloe den. Drie, vier of vijf gangen, het maakt niet uit. Als gerookte zalm en kaviaar niet op het menu staan, dan bestel je het gewoon. High tea in de namiddag, met vers gebak en een warme hap. Dan het diner, wie voor dit culi naire hoogtepunt van de dag tong wil of oesters, heeft ze 's middags al besteld bij de eigen (vier obers per tafel) restaurantbrigade. Vijf gangen is normaal, het dagmenu biedt vier keuzes, maar ook nu is a la carte eten geen probleem. En tegen 24.00 uur wordt in de bene- dendekse restaurants het mid dernachtbuffet gedekt. Daar schept menigeen zich nog een bordje vol. Transatlantische trips met de Queen Elizabeth-2 worden in Neder land verkocht uit de brochure van VCK-Zeereizen, te vinden bij de meeste reisbureaus. Een recente aanbieding (voor 2.429 gulden) bestaat uit een vijfdaagse zeereis met het ms QE-2, drie hotelover nachtingen in New York, vluchten Amsterdam/Southampton en New York/Amsterdam (of omgekeerd). Door Hans Bos Geen onnozele 'hittepetits' meer die nog nauwelijks buiten de eigen woonplaats zijn geweest. Geen juffrouwen met ochtendhu meur, slechte adem of de uitstra ling van een hippopotamus. Nee, een romantische droomreis, een voortreffelijk hotel of de trip van ons leven boeken we in de nabije toekomst bij een touch screen infopaal'. Het reisbureau terug gebracht tot de essentie: een pilaar met een beeldscherm. De techniek staat nog in de kin derschoenen en vertoont tal van feilen. Daar wordt aan gesleu teld. Wie er een blik op wil wer pen, vervoege zich bij het enige exemplaar in West-Europa: het Thomas Cook reisbureau op Che- apside in Londen. Helaas werkte het apparaat niet naar behoren, maar het bood in ieder geval een blik op de toekomstige mogelijk heden. Thomas Cook, de grootste reisorganisatie ter wereld, onder handelt met de Nederlandse belangstellende NBBS over introductie van de multimediale aanpak op de Nederlandse markt. Thomas Cook trekt, samen met Olivetti, de kar in de experimentele fase, die dermate duur is dat vrijwel geen enkele reisorganisatie ter wereld deze zich kan permitteren. Hebben we behoefte aan een 'inf opaal'? „Nu misschien nog niet, op korte termijn zeker," stelt Jan van Putten, algemeen directeur van NBBS en (samen met uw ver slaggever) in Londen op zoek naar het in parelgrijs gespoten 'demo-service center' in Cheaps- ide. Merkwaardig, maar waar, 40 procent van de NBBS-reizen wordt telefonisch geboekt. Voor al klanten in Brabant en Limburg staan erom bekend: „ja, doet u maar voor vier personen!" De toekomst voorspelt verdere groei: bij de Zwitserse zusterorganisa tie wordt al bijna zestig procent van de reizen per telefoon ver kocht. Tachtig procent van de boekers vertrekt binnen vier weken. Op dit moment voorzien de klanten zich nog van informa tie door 'het doorspitten van een folder of het aanhoren van span nende verhalen van vrienden en/of familieleden. De multime diale infopaal zal daar grondig verandering in brengen. Touch screen is voor de kenner niet nieuw. Door het aanraken van de juiste knop op het beeld scherm kan de kijker (na de wel komstfilm) een keus maken uit mogelijkheden als stedenreisjes, korte vakanties, speciale aanbie dingen, vluchten of hotels. Elke aanraking kan worden omgezet in een voorlichtingsfilmpje. Dat is al een stuk nieuwerwetser. De filmpjes duren nooit langer dan dertig seconden, opdat de irritatie-tolerantie van de kijker niet wordt overschreden. Waar ligt dat hotel precies in Benid- orm? Bliep, het scherm toont pijl snel de stadsplattegrond en een fraai overzicht van zwembad, lobby en/of terras. Met één vinger zwerft de aspirant-reiziger full colour pijlsnel over de aardbol: van Palazzo Pitti in Florence via Kaap Hoorn naar het Vrijheids beeld in New York. Met uiteraard de bijbehorende tarieven...Het blijkt mogelijk om vanuit Londen voor 350 gulden naar Benidorm te vliegen, inclusief een week, hotel. Hoe nu verder? Het is met name de face to /ace-aanpak die ons boeit. De infopaal is niet alleen voorzien van een telefoontoestel, de linkerbovenhoek wordt gesierd door een minuscule camera. Na het opnemen van de telefoon wordt deze door een juf frouw 'in vivo' geactiveerd. De dame zelf is linksboven op het beeldscherm te aanschouwen. Helaas, een kinderziekte heeft toegeslagen. Telefonisch hebben we wel contact mét de 'info- miss', maar het systeem vermag niet haar in levende lijve te tonen. Vooralsnog komen in Europa 500 van deze informatie centra te staan. Op termijn moe ten dat er 15.000 worden. Van Putten weet zeker dat ook de pc's bij ons thuis in de nabije toe komst van een cameraatje zullen zijn voorzien. De vraag is alleen of we het leuk vinden als de juf frouw in de studio van het reis bureau over onze schouder mee- blikt in onze huiskamer. „Het service center dient als een stukje voorselectie. Vooral jonge klan ten zijn computer litterate. De huidige toerist is een ervaren rei ziger en weet in grote lijnen wat hij wil." Tot slot kunnen we bij de paal ook boeken. Het apparaat is voorzien van een gleuf waar een bankpas of een kredietkaart in past. Kan het nog simpeler? Reisorganisatie Interhome, verhuurder van vakantiewoningen, neemt een proef met stop-ouerhotels in Zwitserland. Volgens de organisatie is er de laatste jaren een vraag ontstaan naar overnachtingsmogelijk heden op weg naar de uiteindelijke vakantiebestemming. De onderne ming heeft hotels in Martigny en Chur gecontracteerd voor mensen die naar Italië reizen en in de buurt van Genève voor vakantiegangers die op weg zijn naar het zuiden van Frankrijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27