DE STEM 'Bombastisch vind ik positief' Plan voor Arme Chassé Theater last reeks voorstellingen Amerikaanse show af In Breda wonende gitarist Arjen Lucassen schreef roek-opera 'Ayreon' Wat nou, Beatlesrage? OPTIE* Rapport: 'Po DJ Krush Coolio Greatest hits „Ik denk dat we in de westerse samenle ving bezig zjjn met een herbezinning op het waarom van het bestaan" Gerrit Braks, voorzitter KRO ;|p¥ii:k WOENSDAG 22 NOVEMBER 1995 DEEL D NNMNNNHMPNNNNMNRwMKMNMRNHNMHNI WÊÊÊÊÊlÊÊKÊÊÊmÊlÊÊmlÊtBm Door Marjolein Rotsteeg Roek-opera's waren een typisch jaren-zeventigverschijn- sel. Denk maar aan 'Tommy' van The Who ('70), 'The Wall' van Pink Floyd ('79) en Jeff Waynes 'War of the Worlds' ('78). De in Breda wonende ex-Vengeance gitarist Arjen Lucassen brengt daar verandering in. Met 'Ayreon - The Final Experi ment' tilt hij de symfonische rock-opera de jaren negentig in. „Het is bombastisch, gruwelijk overdone en ouderwets," beaamt Arjen die, om geld voor 'Ayreon' vrij te maken, van Den Haag naar Breda verhuisde. „Andere mensen bedoelen dat vaak nega tief, maar ik vind het juist posi tief. Het enige wat mij interes seert is of mensen het goed vin den. Twintig jaar te laat met een rock-opera? Nee, want toen waren er een heleboel. Je viel niet op. Waarom zou ik nu dan Nirvana nummer 368 worden?" Nu is 'Ayreon' gewoon een goede plaat met een aardig verhaal dat zich afspeelt in heden, verleden en toekomst. Qua muziek worden alle registers opengetrokken. De zangers, onder wie Barry Hay (Golden Earring), Lenny Wolf (Kingdom Come), Leon Goewie, Ian Parry (beiden ex-Vengeancej en Edward Reekers (ex-Kayak) leveren allemaal topprestaties. De eerste ideeën kreeg Arjen in de eindfase van de Waalwijks/Haagse hardrockfor- matie Vengeance. Door het solo project 'Anthony' gingen de plannen nog even de ijskast in. „Daarna ben ik de muziek gaan schrijven. Qua tekst had ik nog helemaal geen idee. Ik wist nog niet wat het precies zou gaan worden, maar ik wilde wel een concept met een verhaallijn." Het verhaal begint in 2084. De aarde is zo vervuild dat ze eigen lijk geen toekomst meer heeft. Als laatste experiment wordt besloten beelden terug te sturen in de tijd, naar de Middeleeuwen. De voorspellingen van Ayreon, de blinde minstreel aan het hof van Koning Arthur, worden pas in de 21e eeuw begrepen. Het eind blijft open. Sprookje „Ik wilde een sprookje maken. Iets wat de fantasie van mensen laat werken. De boodschap is erin gekropen. Het is keiharde realiteit dat het slecht gaat, maar ik ben beslist geen nieuwe goe roe." Hoe is hij bij Koning Arthur en de zijnen uitgekomen? „Als ik mensen vroeg wat voor gevoel ze bij de muziek kregen, antwoordden ze vaak: De Mid deleeuwen. En dan denk ik auto matisch aan Koning Arthur." Arjen deed grondige research en bracht zelfs tien dagen in Enge land door, op zoek naar sporen van de legendarische koning. „Ik heb in Zuid-Engeland een hele middag gezocht naar het meertje waaruit zijn zwaard Excalibur zou zijn verrezen, Dozmary Pool. Het was super- zoeken, want het is daar hele maal niet toeristisch en er zijn heel veel meren en moerassen." Het woord rock-opera nam Arjen (35) nog niet in de mond. „Dat had ik niet aangedurfd; het is te groot en - vooral - te duur. Als ik met het plan voor deze cd naar een platenmaatschappij was gegaan, hadden ze me uitge lachen." Eigen rekening Dus ging Arjen voor eigen reke ning en risico aan de slag in de Waalwijkse studio van voormali ge Vengeance-genoot Oscar Hol leman. Met een demo-bandje van zijn pièce de résistence ging hij de managers van de grote Hilver- sumse platenfirma's langs. Een tje 'hoorde' het niet. Enkele anderen vonden het zelf te gek, maar hun 'promotie - apparaat was er niet geschikt voor.' Dus was Arjen met zijn magnum opus terug bij af. Via het blad Aardschok kreeg hij een interessant voorstel van JVC in Japan. Toen belde ene Hans van Vuren van het label Double Dutch hem. „Nooit van gehoord. En hij was me brutaal! Maar hij hield aan en deed een voorstel waardoor ik meteen ruim uit de kosten was. Later verhoogde hij dat zelfs nog. Eigenlijk zou ik in Duits land gaan tekenen, maar ik moest die jongen wel serieus gaan nemen. Hij gelooft er hele maal in en zet alles op alles." De eerste verkoopsignalen zijn veelbelovend. Arjen stelde hoge kwaliteitseisen aan zichzelf en de gastmuzikan ten. „Oscar en ik hebben van te voren gezegd dat het niet uit maakte hoe groot iemand was, het moest goed zijn. Zo zijn er mensen afgevallen van wie ik een hoge dunk heb. Wie? Dat zeg ik niet." 'Arjen Lucassen: „Ik moest het gewoon afmaken. Voortijdig stoppen? Dan was ik liever van het dak gesprongen. Ik heb mijn gelijk gekregen, want ik heb 'Ayreon' vet verkocht." FOTO DE STEM JOH AN VAN GURP De lijst gastvocalisten lijkt onbe- „Edward Reekers begon met beluistering van de cassette een taalbaar, maar viel in de praktijk vijftienhonderd gulden per num- nul af. Van 'Sail Away to Avalon' reuze mee. mer te vragen, maar deed er na door Barry Hay kreeg ik echt kippevel, zo mooi. Ik trok de groene lappen alvast te voor schijn om af te rekenen. Hij zei: 'Waalwijk-Den Haag, 200 kilo meter, dat is vijf tientjes benzi- negeld'." Van alle zangers die op zijn ver langlijstje stonden, is er maar één niet gelukt. „Frank Boeijen. Ik vind dat hij een goede en war me stem heeft. Via via had ik gehoord dat zijn Engelstalige nummers ook goed klonken. 'Magic Ride' was voor hem geschreven, maar ik kwam niet verder dan zijn manager. Ik had het bandje opgestuurd. Bij ieder telefoontje kreeg ik te horen dat hij het nog niet had beluisterd. Uiteindelijk kreeg ik het terug met de mededeling dat Frank geen tijd had. Uiteindelijk heb ik 'Magic Ride' zelf opgenomen." De partij van Lenny Wolf leverde Arjen de aanbieding om gitarist bij de Duitse rockband Kingdom Come te worden. „Lenny maakt alles waar wat over hem wordt gezegd; hij is gewoon een bad reputation. Op de plaat wilde ik wel meedoen, maar na een week studio heb ik gezegd dat het niks voor mij was. We zijn nog steeds de beste vrienden; hij belt me geregeld op." Kostbaar Al met al was 'Ayreon' toch een kostbaar project. Arjen woonde nog altijd in Den Haag, in een huis van zijn vader. „Mijn vader kon het huis verko pen en ik kon het geld krijgen, niet lenen. Dat geld heb ik in dit project gestoken. Dat is niet de reden waarom ik bij mijn vriend in in Breda ben gaan wonen. Dat zou een foute basis zijn. Ik geloof dat het een eeuwigdurende rela tie is. Uiteindelijk paste alles wel perfect in elkaar." Toch een groot risico. Een huis is zekerheid, een muziekproject blijkt maar al te vaak een bodemloze put. „Ik moest het gewoon afmaken. Voortijdig stoppen? Dan was ik liever van het dak gesprongen. Ik heb mijn gelijk gekregen, want ik heb 'Ayreon' vet verkocht." Wat nog rest is een live-uitvoe ring, compleet met computerge stuurde beelden. „Naar de organisatie ervan kijk ik niet echt uit. Bovendien kun je dat pas doen als het een succes is. Dan weet je dat er geld voor komt en dat er genoeg belang stelling bij het publiek is. Ik zou er het liefst een fantastische film bij zien met cd-rom of cd-i. Het boek wordt al wel geschreven." BEGIN DIT jaar, toen de term triphop nog niet zo bekend was, kwam het Mo Wax-label met enkele cd's vol 'experi mental hiphop-jams'. Vooral de Japan ner DJ Krush viel op met de cd Turnta- blized waarop instrumentale avantgar- distische techno-hiphop de boventoon voerde. Krush is produktief want nog voor het jaar voorbij is, is opvolger Mei- so al verschenem. Op Meiso komt Krush met een ietwat conventioneler geluid, wat er vooral mee te maken heeft dat hij op diverse nummers bij wordt gestaan door rap pers van vlees en bloed. En die rappers zijn niet de minste: Guru, Big Shug, The Roots en C.L. Smooth. Met name op de (schitterende) rapnummers doet Meiso eerder aan de ruige New Yorkse hiphop denken dan aan de Engels triphop variant. Maar ook op de instrumentale nummers staat Krush zijn mannetje. Door de afwezigheid van rappers valt pas op welk een geluidskunstenaar de Japan ner is. De prachtige volvette beats zijn op zich al een genot op naar de luisteren maar Krush weeft daar ook nog eens jazzy hi-hats, scractches, indringende baslijnen, een kirrende baby en andere vreemde geluidseffecten doorheen. Prachtig is het nummer Duality waarin Krush samen met DJ Shadow in een gevecht tussen vlotte scratches en knet terende drumbeats belandt. Krush heeft dus geen verbale inbreng nodig om een prachig hiphop-album te maken, maar laten we hopen dat-ie in toekomst vaker rappers bijstaat, want hij toont op Meiso aan ook op dat gebied een knoppen-topper te zijn. (Mo Wax/Pias) paul verlinden RAPPER COOLIO die in de VS met zijn vorige cd een platina-status haalde, heeft het inmiddels ook in Nederland gemaakt. Zijn single Gangsta's Paradi se staat al weer enkele weken bovenaan in de Mega Top 50 aan en ik moet zeg gen, er hebben vervelender nummers de hitlijsten aangevoerd, al leunt Coolio in het nummer wel erg zwaar op Stevie Wonders Pastime Paradise. De single is van de gelijknamige cd Gangsta's Paradise getrokken. Coolio kent zijn klassieken want niet alleen Stevie Wonder wordt gesampled. Zo komen we een hiphop-versie van Too Hot van Kool The Gang tegen, waar op Coolio zelfs wordt bijgestaan door enkele Gang-leden. Aardig zijn ook de 'update' van Cruisin' van Smokey Robinson (duet met Shauny D.) en A Thing Goin' On, beter bekend als Me and Mrs. Jones van Billy Paul. Minder opvallend zijn verder de samples van onder anderen The Isley Brothers en Herbie Hancock. Al die sample-rijke nummers wisselt Coolio af met swingende (soms p-funk achtige) hiphop. Hier en daar door breekt hij het commerciële geluid zoals in het door een hoekig ritme voortge stuwde Kinda High, Kinda Drunk. Revolutionair is het allemaal niet wat Coolio laat horen. Maar Gangsta's Paradise is wel beduidend sterker dan zijn voorganger, waarmee Coolio bewijst dat commercie en kwaliteit best door een deur kunnen. (Tommy Boy/Pias) pv Al JAREN is er geen beter moment om een Greatest hits-plaat uit te brengen dan met de feestdagen voor de deur. Het publiek is dan immers kooplustiger dan op andere momenten van het jaar en als een beetje succesvolle act met een ver zamelaar aan de contractuele verplich tingen voldoet, dan blijken dergelijke platen zelfs de verkoopcijfers van regu liere albums te overtreffen. Ook dit jaar wemelt het van de Greatest hits-platen. Een kleine.greep: Van Johnny Cash verscheen de verza melaar The man in black. Dat is een misleidende titel, omdat er twee jaar geleden een door de rockpers bejubeld album onder diezelfde naam verscheen. Deze verzamelaar bevat geen opnamen van die plaat, wel 24 succesnummers die tussen 1967 en 1983 verschenen. Ring of fire, Folsom Prison blues, San Quentin, A boy named Sue, de Kollum- mer-hit A thing called love, het staat er allemaal op. (Columbia, Sony) Living Colour bestaat sinds januari van dit jaar niet meer en dat is jammer, want een paar jaar en drie cd's lang liet de groep horen tot de beste hedendaag se Amerikaanse bands te behoren. De cd Pride herbergt naast een bloemle zing uit die drie cd's ook vier onuitge brachte nummers. Die stukken werden in september '94 in een Londense studio opgenomen en ze laten horen dat Living Colour aan zijn eigen succes ten onder is gegaan. De nummers - Release the pressure, Sacred ground, Visions en These are happy times - hebben wel de sound, maar niet de intensiteit van vroeger werk. Slecht zijn ze evenwel niet en voor de liefheb ber rechtvaardigen ze, samen met de schitterende singleversie van Love rears its ugly head, zeker de aanschaf van deze Pride. Laten we hopen dat voor malig voorman Vernon Reid er weer in slaagt om wezenlijker muziek te creë ren. (Epic, Sony) Eagles-voorman Don Henley maakte in het tijdperk na de Eagles drie lang speelplaten: I can't stand, still, Building the perfect beast en The end of innocen ce. In Amerika leverden die platen stuk voor stuk een paar hits op. Buiten de VS is het alleen Boys of summer dat mede door een knappe video hoog in de hit lijsten komt. Onder de titel Actual miles, Henley's greatest hits is er niettemin een verza- Don Henley: aardige selectie. FOTO GEFFEN meiaar verschenen. Veel kun je op die plaat niet tegen hebben, want het is een aardige selectie uit zijn drie solo-platen en bovendien staan er drie nieuwe stuk ken op. Als solo-artiest heeft Don Henley nog het meest van de Eagles in zijn muziek bewaard. Waar Glenn Frey op zijn pla ten uitweek naar in meerdere opzichten simpele rock, daar bleef Henley bezig met het maken van soms wat pretenti euze, maar in ieder geval gepassioneer de muziek. Het titelnummer van The end of inno cence was wat dat betreft het hoogte punt. Van de drie nieuwe nummers op de plaat is The garden of Allah het opval lendste. Het is een soort vervolg op Hotel California. Stond Hotel Califor nia voor de toenemende verloedering en decadentie aan de toenmalige Ameri kaanse westkust, The garden of Allah (vernoemd naar een nu verdwenen hotel-complex waar vooroorlogse film sterren alles deden wat god verboden had) laat de overwinning van het kwaad zien. In het liedje duikt de duivel op die tot zijn spijt moet constateren dat de samenleving ter plekke hem ruim schoots overtreft in slechtheid. You don't know me at all is een typisch, niet al te bijzonder Henley-nummer. Hetzelfde geldt voor een nummer dat waarschijnlijk Everybody knows heet, maar dat alleen met een sticker op het cd-doosje als A special bonus track staat aangeduid. (Geffen, MCA) De leukste verzamelaar van het stel is What Goes up! The best of Blood, Sweat Tears. Het is geen plaat die in de feestdagen- gekte hoge ogen zal gooien, maar in de twee cd's en 32 songs die dit album bevat, wordt wel een prima beeld geschetst van de opkomst, glorietijd en ondergang van een voor de rockmuziek belangrijke groep. Nog ver voor Chicago Transit Authority bracht Blood, Sweat Tears blazers in de rockmuziek. Een van de stuwende krachten was toetsenist Al Kooper die echter al na de eerste, baanbrekende elpee Child is father to the man de band verliet. Het grote succes kwam pas nadien. Op zijn best was dat muziek op basis van schitterende rhythm blues gelardeerd met vleugjes big band jazz met naast die blazers zanger David Clayton-Thomas in de hoofdrol. Num mers als You've made me so very happy, Smilin' phases, Spinning wheel, Hi-de- ho en Lucretia Mac Evil werden op die manier tot onvergetelijke klassiekers. Na het vertrek van Clayton-Thomas, met ene Jerry Fisher als zanger, liet Blood, Sweat Tears zich van zijn ver velendste kant horen met pompeuze, nietszeggende haast Ekseption-achtige muziek. De terugkeer van Clayton-Tho mas op het album New city kon die neergang niet meer stoppen. Het vuur was weg en de groep was een karika tuur van zichzelf geworden. What goes up! brengt de rise and fall van Blood, Sweat Tears prachtig in kaart, enerzijds door de muziek, ander zijds door de liner notes die een goedge- documenteerd overzicht geven van de carrière van deze legendarische groep. (Columbia, Sony) wim van leest Door Leo Nierse „DE muziek van The Beatles heb ik niet van huis uit meege kregen. Mijn ouders hoorden liever De Vogeltjesdans." De Belgische bezoeker van een Bredase platenwinkel probeert uit te leggen waarom hij - ver na het uiteen vallen van de Fab Four in april 1970 - zijn gemis te Beatle Mania moest zien in te halen. Zijn leeftijd heeft hij ook al niet mee. Is van 1962, vertelt hij. Het jaar dat The Beatles met Love Me Do hun plaatdebuut maakten. „Toen ik ging luisteren, was het alle maal al voorbij." Een Beatlesf- reak-met-terugwerkende- kracht. Al die 'handicaps' hebben hem er toch niet van weerhouden het Belgische grensdorp Meerle te verlaten om, gearmd met zijn wederhelft, in de grote stad het 'nieuwe' Beatles-album Antho logy I aan te schaffen. En hij heeft geluk. Om 15.00 uur klemt hij het amper beluisterde laatste exemplaar uit de win kelvoorraad in zijn handen. De Bredase filiaalzaak had er veertig gekregen voor de eerste verkoopdag - de laatste drie uur moest het personeel 'nee' verkopen. Aha, een rage dus, zoals de mediacampagne van platen maatschappij EMI ons wil doen geloven? Nou nee. Weliswaar pochte EMI gistermiddag reeds dat de nieuwe dubbel-cd 'al bijna goud' was, omdat de vaderlandse detailhandel 47.000 exemplaren had inge kocht. Maar die plaatjes zullen eerst nog wel even over de toonbanken moeten. En zover is het nog niet. Alle geraadpleegde platenza ken gaven gisteren weliswaar een verkoopcijfer van zo'n veertig exemplaren op, maar de meeste winkeliers bleven nuch ter genoeg om te beseffen dat de hype snel voorbij zal zijn. „Over enkele weken stopt dat hele mediacircus en dan zak ken de verkopen even hard weer in." 's Mans nuchterheid zal wel mede ingegeven zijn door de aanwezigheid van nog wat dubbel-cd'tjes The Beatles - Live at the Beeb in zijn pla- tenbakken. Vorig jaar immers flikte EMI zo'n zelfde media-kunstje met de radio-opnamen die het kwartet indertijd voor de BBC maakte. Het album wordt inmiddels voor de helft van prijs aangeboden. De eerste tientallen kopers, die zich gisteren al in de eerste ochtenduren aandienden, gun den zich kennelijk geen tijd voor zo n ontnuchterende prijsvergelijking. De gemiddel de Anthology I-koper bleek een mannelijke veertiger die op weg naar zijn werk snel 'de nieuwe Beatles' scoorde. En de enkele vrouwelijke koper bleek steevast het verlanglijstje van manlief voor de feestdagen ten uitvoer te leggen. Wat ook opviel was dat the Beatles, een kwart eeuw na hun verscheiden, nog immer een A- merk zijn: de naam verkoopt het produkt. De plaatjes gingen onbeluisterd mee. „Da's het voordeel van deze albums," glunderde een andere verkoper met onbedoelde zelfverlooche ning: „ze verkopen zichzelf." Wat bij menigeen toch wel weer teleurstellend zou kunnen uitpakken. Want Anthology I is, zoals weer een andere pla tenboer vaststelde, 'natuurlijk geen plaat voor het grote publiek'. De eerste probeersels van het Beatles-embryo The QuarryMen; het uitzoeken van intro'tjes voor een latere wereldhit; de in een (terechte afwijzing geresulteerde auditie bij platenmaatschappij Decca. Zulk materiaal is niet geschikt voor veelvuldige beluistering, maar slechts interessant voor muziekhistorici en doorgewin terde Beatlesfreaks. En die laatsten hebben de meeste van deze collector's items allang in het clandestiene circuit bemachtigd. De 'gewone' veertiger, die slechts zijn jeugdjaren digitaal geremasterd wil terughoren, zet Anthology I na drie keer bij in het mausoleum van zijn pla tenkast. En merkt, met een beetje pech, het album volgend jaar november op in de bakken van de platenboer. Voor de helft afgeprijsd. Zoniet, is hij rijp als prooi voor het volgende mediaspektakel. Wat zalige onschuld trouwens van het jonge muziekpubliek, dat gisteren en bloc de jeugd idolen van zijn ouders negeer- de. Zoals dat meisje dat welge moed alle Beatles-displays passeerde. En naar 'de nieuwe cd van Dvorak' informeerde. En die is nog veel langer dood ook. Van onze kunstredactie Breda - De zwarte Amerikaanse show Black Blue, die ir. januari drie weken naar het Chassé Theater in Breda zou I komen, is afgelast. Volgens de directie van het theater is het j financiële risico van deze omvangrijke produktie op dit moment te groot. Gebrek aan kwaliteit van de pro duktie en de geringe kaart-voor- verkoop hebben ook een rol gespeeld bij het besluit om de voorstellingenreeks niet door te laten gaan. Schouwburgdirecteur R. ten Zijt- hoff prees de show in het voor jaar aan als 'een van de toppers van het komende theaterseizoen in Breda.' In de seizoenbrochure van het Chassé Theater wordt deze oude stijl jazz-show aange kondigd als een 'Broadway- supermusical'. Lovende citaten uit recensies van Amerikaanse kranten werden er bijgehaald om het publiek warm te krijgen voor deze voorstelling, die tussen 9 en 28 januari iedere avond in Breda zou staan, aangevuld met maar liefst zes matineevoorstellingen. Twee weken geleden bezocht zakelijk Chassé-directeur T. Inniger de voorstelling van Black Blue in het Amsterdamse Theater Carré. Hij constateerde dat er heel wat aan schortte. Ook de recensies van de landelij ke kranten waren weinig enthou siast. De originele Broadway- cast van Black Blue, die acht jaar geleden succes oogstte in New York, bleek inmiddels te zijn gehalveerd en aangevuld met mindere coryfeeën. Black Blue is door Theater Carré naar Nederland gehaald. De voorstelling heeft een maand lang in het Amsterdamse theater gestaan, met vooral in het begin zeer matig gevulde zalen. Carré fungeert tevens als de organisa tor van de Europese toernee van de show, die momenteel in Mün- chen staat. De Bredase schouwburgdirectie laat in de fax over de afgelasting weten dat 'de samenwerking tus sen het Koninklijk Theater Carré en het Chassé Theater op het ter- j rein van gezamenlijke inkoop e» I co-produktie normaal zal door-1 gaan.' Maar Carré-directeur Van I der Linden ontkent (desge-1 vraagd) dat er tussen zijn theater I en het Chassé een speciale vorir I van samenwerking bestaat. In he. geval van Black and geen sprake zijn van een g financieel risico, wat er op 1 kunnen duiden dat het Cha: voor de kosten opdraait. Kaartbezitters van de afgela: voorstelling krijgen de kom®® I dagen bericht over eventuele alternatieven en verva voorstellingen. Het is nu a lijk om kaarten te ruilen v® I Porgy Bess, een extra voorste j ling op 18 december, en voor t| nog niet uitverkochte voorstel#' I gen van My Fair Lady, met w® j de matinees op 24 en 26 d""""1 ber. Seriebespeling is in dei vtajj^ artistiek directeur ien onmisbaar bij de reali het Chassé. Zij zou de financiële kurkm°®™| worden waarop de explo' van het theater met zijn l Venco-zaal drijft. Van de eerdere langlopende a sementsvoorstellingen in Chassé Theater werd tot nog alleen de Joop van den t musical Evita (elf avon stekend bezocht, maar d stond de kwaliteit dan ook kijf- Wat de afgelastingen en t vallende bezoekcijfers betekenen voor het uite® exploitatietekort van de n I Bredase schouwburg 1S J onduidelijk. Over contrac uitkoopsommen wordt bov in theaterland nogal gehe nig gedaan. III NNO CVSO frV'ffi'i Ul O.V.M. CoHtactlcaiifcc- A.N Nieuwstraat 13, 4531 CV Temeuzen Tel. 0115-616113 Van onze verslaggever Middelburg - Er liggen plannen v een groot park vol moderne windr lens op de Nederlandse-Belgi grens in het havengebied van A werpen. Het Zeeuwse energiebed Deltan wil hierin samenwerken i jjgt Belgische zusterbedrijf Elect bel. De windmolens zijn krachti Van onze verslaggever Middelburg - De armoede in Zeeland is de laatste jaren fors gegroeid. De ver antwoordelijke bestuur ders, de politici in de gemeenteraden en vooral in de Zeeuwse Staten en natuurlijk Den Haag, heb ben kansen laten liggen en in het algemeen niets of veel te weinig gedaan om dit onzalige tij te keren. Dat is de harde conclusie van de breed-kerkelijke groep 'De Arme Kant van Zeeland', die twee jaar geleden een alarmerend rapport presenteerde over de omvang van de armoede in Zeeland en nu, na twee jaar, terugkijkt op wat de Zeeuwse autoriteiten met het rapport hebben gedaan. Onvermogen Heel weinig, zegt de groep. Klei ne, incidentele initiatieven van gemeenten daargelaten. Vooral in de kleinere gemeenten zijn de armen er verder op achteruit gegaan. Huren zijn gestegen, de gemeentelijke heffingen even eens, de koopkracht van de armen is alleen maar gekelderd. Een nieuw rapport, dat vrijdag in Middelburg wordt gepresenteerd, speldt een brevet van onvermo gen op de jas van de Zeeuwse bestuurders. 'Verzakelijking van beleidsvorming binnen de pro vinciale en de lokale politiek heeft wellicht het tegendeel van vooruitgang voor deze groep mensen bewerkstelligd,' aldus het nieuwe rapport. Sinds de opmerkelijk gegevens uit 1993, dat Zeeland (360.000 inwoners) ruim 10.000 armen telt, dat zich daaronder 5800 stil le armen zonder uitkering bevin den, dat 7300 Zeeuwen in de bij stand zitten, dat slechts 2700 Zeeuwen hiervan rond kunnen komen en dat 64 procent van de laagstbetaalden een vakantie niet kan bekostigen, is de situatie ver slechterd, zo blijkt. Het netto besteedbaar inkomen is met twee procent gezakt. In abso lute cijfers had een gemiddeld Zeeuws huishouden vorig jaar op jaarbasis 708 gulden minder te besteden dan in 1992. Voor men sen die moeten leven van een minimum-inkomen geldt, dat hun woonlasten zijn opgelopen tot meer dan veertig procent van het totale inkomen. Herbezinning be reinigingsrechten in de gemeenten stegen met 12,5 pro cent, de onroerende-zaakbelas- tmg met zeven procent: De gemeenten Vlissingen en Temeu zen worden door de groep aange dragen als voorbeelden van gemeenten met een fors hogere hondenbelasting, dan gemiddeld landelijk. En dat terwijl het Rijk ue gemeenten niet verplicht tot deze belasting. ben van de belangrijkste aanbe- velingen van de groep: de politici Zeeland moeten zich herbezin nen en moeten als politiek ver antwoordelijken meer het oor te uister leggen bij mensen aan de onderkant van de Zeeuwse samenleving. (AD VERTEN- cl ira banth allen 's cl Openingstijden: do 23 Én vrij 24 i ZA 25 EN ZO 26 NOVE.1IB£$| r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16