are
taak
otterdams
avenslib
minder vuil
Grote beurt vaak kleiner dan gedacht
DE STEM
KLM ruziet met partner Northwest
Sales manager Coltof doorstaat test glansrijk
Kerstman profiteert niet
van minder populaire Sint
Jac Hermans laat ontslagen
personeel schade betalen
Controle op exportsubsidie
Europese Unie schiet tekort
JITENLAND kort
mber in ziekenhuis
oor prijsuitreiking
I'er Priebke uit
tantoor in Hongkong
meuwe start aan
eden en Denemarken
i Swaziland:
dd van droogte
Netwerk voor
regionale tv
A6
fAKEN
BBDRIJVBN
G 18 NOVÈMBER 1995 A5
ent Boris Jeltsin zal waarschijnlijk
nhuis moeten blijven. Dat heeft een
i meegedeeld.
lartklachten opgenomen. De artsen
na drie weken, medio november
lag de president twee weken in het
it Francois Mitterrand is te ziek om
'an de Duitse Mediaprijs bij te wo
rn prostaatkanker lijdt, zou de prijs
en uitreiken aan PLO-leider Yasser
'rijs, die elk jaar wordt toegekend
mlijkheid' vorig jaar. Behalve aan
)k toegekend aan de op 4 november
Yitzhak Rabin.
;rt de voormalige SS-kapitein Erich
ft Priebkes advocaat Pedro Bianchi
vlucht direct van zijn Argentijnse
ome worden vervoerd.De 82-jarige
hij in 1944 betrokken was bij een
ten Rome. Er werden daar 335 bur-
rd in opdracht van Hitier als vergel-
itse soldaten, die in een hinderlaag
n het Argentijnse hooggerrechtshpf
laakt een einde aan een juridisch
jaar heeft geduurd.
:nt medio volgend jaar een kantoor
it de milieu-organisatie zich vooral
lakt een enorme industriële ontwik-
ir het milieu staat er nog in de kin-
lat China nog steeds kernproeven
•ol gespeeld bij het besluit,
zen het kantoor gaan bemannen. De
:te mensen. Daarbij werkt ze samen
i 1997 een deel van China. De vesti-
e moet zichzelf binnen drie jaar fi-
orzitter van de Duitse sociaaldemo-
:eft gisteren een nieuwe start voor
donderdag gekozen leider besloot
agse congres van de grootste Duitse
irtij," verklaarde Lafontaine tegen-
ende afgevaardigden en honderden
:t name de centrumrechtse regering
Wij komen terug."Lafontaine pro-
vertrouwen van alle SPD-afgevaar-
een dag eerder onverwacht Rudolf
partijleider. Een deel van de partij
verwinning van de premier van de
ide zijn partijgenoten de geruchten;
van de partij verder niet meer te ge-
verrassende wisseling van de wacht
ld van de voorbeeldige omgang met
iwstorm heeft het openbare leven ih
;t noorden van Denemarken gisteren
n vrijwel geheel tot stilstand,
neter ten zuidwesten van de Zweed;
am een 60-jarige man om het leven,
men zonder elektriciteit te zitten,
uren in tot stilstand gekomen trei-
grootste stad, werden mensen opge-
Denemarken zorgde de sneeuw voor
Swazische vrouwen, die niet meer
wen gaan, hebben de schuld van de
ie conclusie komt het (mannelijke)
een gebrek aan regen. Volgens Mdlu-
omdat de vrouwen zich niet meer in
ïllen. Hun boosheid uiten ze door geen
an de feministische organisatie Vrou-
uitspraken gisteren beledigend voor
intelligentie van het hele volk. Aphane
grijpt van de oorzaken van reger, dan
ze hem toe, waarom heeft hij niet de
die broeken dragen in plaats van tra-
ien
EPA
lijn
Economie
*i
ltfvolg voorpagina
l t land in, en wat kun je daar
voor benutten dan de leuk
„reide Van der Valk-lokaties,
yr altijd wel een zaaltje valt in
■'.richten als show-room. Dit
lakend (plus maandag en dins-
S is dat de Heerle-zaal in mo-
Sjj Wouwse Tol. Sales mana-
Marco van Belzen had er gis-
iag nog maar één paar
„ten over de vloer, maar dat
s er wel één dat prompt een
ïing zette onder het
itract
ii plant niet tevoren hoeveel er
iro'n lang weekend over de
moeten. „Dat weet je
nooit, maar vorige keer in Vught
waren het er zeven."
De potentiële koper steekt zijn
geld natuurlijk niet in een lucht
kasteel en vraagt zich dus af of
het complex na twee jaar leeg
stand niet op instorten staat.
Maar geen zorgen. „De techni
sche staat is perfect. Trouwens,
Van der Valk neemt de eerste tien
jaar alle onderhoudskosten voor
zijn rekening." Wat willen we
nog meer?
Nou, een leuk rendement bijvoor
beeld. Want in Plaza Resort Bo
naire ga je niet wonen, je kunt er
vier weken vakantie houden en
de rest van het jaar stel je het
voor vakantieverhuur beschik
baar aan de toekan-organisatie.
„Voor volgend jaar beloven wij al
een rendement van 8,5 procent en
dat zal ieder jaar daarna meer
worden." Het 'aangename fiscale
klimaat' van Bonaire verzekert
ons trouwens ook nog van een
leuk voordeeltje.
We beginnen er warm voor te lo
pen, maar vragen ons toch af of
de ligging vlakbij het vliegveld
geen nadeel is. Dat verhinderde
Wim Bosboom weliswaar niet er
een optrekje te kopen, maar
toch...
„Geen probleem. Negenennegen
tig procent van de tijd staat er
een noord-oost passaat en die
blaast het geluid van het vlieg
veld, dat trouwens niet erg druk
is, gewoon de andere kant op."
Goed, nog één ding. De plaatjes
van het park ogen nog wat kaal
tjes... „Nee hoor, het is al aange
kleed. We hebben tweehonderd
duizend plantjes en bomen inge
vlogen, onder meer uit Florida,
en omdat het er de laatste tijd
wat meer geregend heeft, slaan ze
prima aan, ook de grotere palm
bomen."
De sales manager doorstaat de
test glansrijk. Hij heeft de grote
baas dit weekend niet nodig. Col-
tof, die hoogstpersoonlijk de Ne
derlandse markt verzadigde door
op fraaie lokaties (Breskens, Port
Zélande, Den Helder) zevendui
zend vakantiehuizen weg te zet
ten en te verkopen, was ook niet
van plan om naar Wouw te ko-
llillerdam (anp) - Ongeveer vijftig Duitse chemiefabrieken in
Lt stroomgebied van de Rijn zullen de komende jaren hun af-
lilozingen op de rivier drastisch verminderen. Dat levert de
■lotterdamse haven grote financiële en milieu-voordelen op.
Een groot deel van de Zéroual-
stemmers heeft daarbij zijn lot
geheel in handen van de oud-ge
neraal gelegd.
Veel Algerijnen lieten doorsche
meren eigenlijk liever hun stem
te willen uitbrengen op een van
de andere kandidaten. Maar, zo
redeneerden ze, die zijn niet me
steun van het leger aan de macnx
gekomen.
Anders gezegd: Zéroual, °P z°e.
naar een legitimatie door net
volk, zou al gelegitimeerd; zijn
door het leger. En dus meer kans
hebben om te slagen. Liamme
Zéroual weet dat. Hij heeft deze
verkiezingen mede gewonn
door de nationalistische snaar
beroeren, met name toen hij
topontmoeting met de Fra
president Jacques Chirac afwim
pelde.
Nu zal hij onder meer de rust
het land terug moeten brengen
de economie weer op gang n
ten helpen. Tegelijkertijd willen
de Algerijnen binnenkort P
nieuw stemmen. Zéroual neet
Kamer- en gemeenteraadsverxi
zingen beloofd. Die kunnen met
meer, zoals in 1991, worden alge
last op het moment dat bjee£,
de fundamentalisten zouden
Algerije moet nu echt ee"d^?°e
cratie worden. Met Liatam®
Zéroual als eerste echt geko
president
|M Gemeentelijk Havenbedrijf
:dam (GHR) heeft gisteren
a overeenkomst gesloten met
lift Verband van Chemische In-
Itotriën (VCI), de koepelorgani-
1 voor de Duitse chemiesec-
|!i ondertekenden in Rotterdam
|il convenant waarin de reduc-
8 vin de lozingen zijn vastge-
Ikji: een vermindering met vijf-
li) lot 87 procent van vijftien
|*Senin het jaar 2000.
M is dat al het slib dat Rotter-
na de eeuwwisseling uit de
llmn baggert zo schoon is, dat
lïprobleemloos kan worden te-
in de Noordzee. Het
litivenant heeft ondermeer be-
j op de grootste chemi-
liéit vervuilers in het Duitse
litroomgebied van de Rijn.
Ik 1994 is bij Lobith vastgesteld
I lil de aanwezigheid van zware
luWenin de rivier voor tien tot
lnjmtien procent was toe te
liirijven aan de chemische in-
Ibtrie in Duitsland. Algemeen
|incteur van de VCI, dr. W.
m, onderstreepte gisteren het
■(ttamenlijke karakter van het
Imngsstatuut. „Rotterdam en de
1'CI hebben bepaald waar we in
Iktjaar 2000 willen staan met de
■uiwezigheid van chemische
■Sten in de Rijn. Het zal voor de
l«3 niettemin een opgave blijven
Pjemaakte afspraken in detail
late werken met de chemiesec-
|k"
Ik femaakte afspraken gaan
■Wil over organochloorverbin-
Ibjen en zware metalen als zink,
Pik, koper en lood. IJkpunt is
■«hoeveelheid waarmee de Duit-
I» chemie de rivier in 1986 be-
Plte.
Ijl was het Duitse aandeel in
1" vervuiling van de rivier ge-
Ptdeld 25 procent. Dat percen-
Ijl'b inmiddels aanzienlijk ver-
i' Rotterdamse wethouder H.
lilden Muijsenberg benadrukte
■airom dat eerdere afspraken
Itit de VCI hebben aangetoond
I «waardevol dergelijke afspra-
I® ajn.„De Duitse chemische
|%trie heeft de toegezegde
I Smeringen ruimschoots ge-
Li'-16 beoogde reducties voor
"0 zijn zo groot, dat Rotter-
- t het jaar 2010 afziet van
Irftclaims wegens extra bag-
posten," zegde hij toe.
wwenant valt onder het
IJJW Onderzoek Rijn (POR),
I 'Is doel heeft de verentreini-
Pl vin het havenslib in Rotter-
I? met zeventig tot negentig
®rt te verminderen. Het is de
(ADVERTENTIE)
^tosti-toaster TT18
"ift er ijskoud
onder.
^Wanden
Jhpoi
koel.)
blaakt
'"kbate
Met de timer"
hint i kruimels komen in
ksim i aue 10111111615 komen in
- PU te legen kruimellade terecht.
ver(5ent deze tafelgenoot
~erw de schoonheidsprijs. Met
261 ie snel de lekkerste tosti's
Wtifci u nei 116 lekkerste tr
Helemaal Inventum dus.
matie (0318) 542222
tweede keer dat Rotterdam een
intentieverklaring met de VCI
vastlegt; in 1991 gebeurde dat
voor het eerst. Het Havenbedrijf
sloot soortgelijke overeenkom
sten met andere bedrijven in Eu
ropa. Voorbeelden zijn Sandoz in
Zwitserland, Kupferhütte en
Deutsche Giessdraht in Duits
land, evenals Atochem en Rhóne-
Poulenc in Frankrijk.
De woordvoerder van het Haven
bedrijf zegt dat de bagger uit de
Rotterdamse haven momenteel
wordt onderzocht op veertig ver
bindingen. „Voor vijftien stoffen
zijn nu afspraken gemaakt. Van
de overige is vastgesteld dat die
niet of nauwelijks door de Duitse
chemie op de Rijn worden ge
loosd."
Tot die tijd moet een deel van de
baggerspecie worden bewaard.
Op gïontl yail de resultaten töt
dusver verwacht het Havenbe
drijf Rotterdam dat de slufter op
de Maasvlakte acht jaar langer in
gebruik kan blijven. In 1987
dumpte Rotterdam nog tien mil
joen kubieke meter slib.
Dit jaar is dat vijf miljoen kubie
ke meter. De verwachting is van
af 2000 niet meer dan drie mil
joen kubieke meter te moeten
opslaan.
Amsterdam (anp) - De Neder
landse dagbladen, verenigd in de
NDP, streven naar een landelijk
netwerk voor regionale tv-sta-
tions. Het is de bedoeling te ko
men tot een organisatie - Onaf
hankelijke Regionale Televisie
ORT - waarin ongeveer tien sta
tions samenwerken.
Die samenwerking is volgens
woorvoerder H. Grootveld van de
NDP gericht op de advertentie
markt. Redactionele samenwer
king is vooralsnog volgens hem
niet aan de orde. De tien stations
kunnen volgens Grootveld ook
weer samenwerken met belang
stellende kabelexploitanten en
publieke omroepen.
ORT wil het kabelnet optimaal
gebruiken, zodat regio-tv ver
schijnt in zo'n vijf miljoen huis
kamers. Daarmee ontstaat ook de
economische basis voor de sa
menwerking, luidt de stelling.
Met de voorgenomen liberalise
ring van de media-wetgeving, per
1 januari, creëert de overheid de
ruimte voor regionale tv op com
merciële basis. Dat is voor de
dagbladuitgevers de aanleiding
om dit initiatief te nemen.
Van onze verslaggever
EEN GROTE BEURT is vaak
minder groot dan gedacht,
blijkt uit een onderzoek van
de ANWB. „Dat verbaast me
niet zo," zegt een Brabantse
garagehouder, die liever niet
met zijn naam in de krant
staat. „Als je het écht goed wil
doen, is voor een grote beurt
zeker drie uur nodig. In de
praktijk heb je er slechts de
helft van de tijd voor. Anders
wordt het te duur en gaat de
klant de volgende keer naar
de concurrent."
Andere garagehouders zijn het
daar niet mee eens. „Binnen de
tijd die ervoor staat kun je alles
doen wat je moet doen," aldus di
recteur E. Augustijn van de
Emerpark-garage (Citroën) in
Breda. „Wij werken met lijsten
van de importeurs. Daar staan
Op Schiphol staan de toestellen van KLM en Northwest nog broederlijk naast elkaar. foto ai
Door Willem Reijn
Amsterdam, - Het zo vruchtbare
sprookjeshuwelijk tussen KLM en
Northwest staat op springen. Topman
Pieter Bouw heeft openlijk gedreigd
met een andere partner in zee te gaan,
nu de overige Northwest-aandeelhou-
ders het belang in die maatschappij aan
een plafond van negentien procent wil
len binden.
„We houden alle opties open," zei de KLM-
president na de voor hem teleurstellend ver
lopen aandeelhoudersvergadering in Min
neapolis. Bouw vindt het principieel onre
delijk dat de KLM ondanks haar pakket van
25 procent van de aandelen nooit meer dan
19 procent van de zeggenschap kan krijgen.
Dat recht had de KLM wel tot gisteren de
Nederlandse maatschappij de zogeheten
'gifpil' door de strot geduwd kreeg
„Terwijl bij andere Amerikaanse maat
schappijen de limiet wel op 25 procent ligt,"
zegt Bouw. „De actie is dus tegen de KLM
gericht."
Ondankbaar is het ook, vinden ze in Am
stelveen. Toen Northwest op omvallen
stond, pompte KLM nog extra miljoenen in
haar Amerikaanse partner. En KLM moest
eerder de vierhonderd miljoen dollar af
schrijven, die de maatschappij investeerde
in de Amerikaanse partner. Nu het goed
gaat, voelt Bouw zich plots opzij geschoven.
KLM vreest dat twee andere grootaandeel
houders, Alfred Checci en Gary Wilson, hun
belang van samen 23 procent over twee jaar
willen verzilveren. Als de KLM een flink,
eventueel controlerend belang over North
west houdt, kan dat de opbrengsten van de
verkoop van de aandelen beperken. Een
overname door een andere luchtvaartmaat
schappij wordt bemoeilijkt als de KLM al
'binnen' zit.
Bouw bevestigt dit angstbeeld. „Ik heb gro
te zorgen over de vermenging bij Northwest
van de belangen van aandeelhouders en de
maatschappij."
In Minneapolis denken ze daar anders over.
President John Dasburg kijkt met argus
ogen naar de met vijf, miljard gulden welge
vulde oorlogskas van de KLM. „De KLM
wil ons overnemen," roept hij. Wat door
KLM weer wordt ontkend.
KLM stelt dat de samenwerking tussen de
maatschappijen jaarlijks 150 miljoen gul
den oplevert. Heel slim zegt Northwest nu
dat het voordeel voor haar slechts de helft
bedraagt. Dat schept een beeld alsof de
KLM, veel kleiner maar ook veel rijker, af
hankelijk zou zijn van Northwest, groot, nu
weer winstgevend maar met nog steeds een
negatief vermogen.
Het is opvallend dat de ruzie tussen KLM en
Northwest uitbreekt op een moment dat het
gonst van de geruchten van nieuwe grote fu
sies. KLM/Northwest gold tot nog toe als
een voorbeeldige relatie en een van de wei
nige effectieve, winst-genererende allian
ties in de luchtvaart.
Maar sinds enkele maanden terug andere
Amerikaanse giganten openlijk gingen flir
ten, kwam de relatie onder druk te staan.
Weliswaar hebben United Airlines en Ame
rican Airlines deze week laten weten dat
hun belangstelling voor het noodlijdende
US Air over is, maar de onrust is gezaaid.
Als het daar tot een overname was gekomen,
was het evenwicht in de markt volstrekt
verstoord, zodat andere zouden zijn ge
dwongen zich eveneens groter te fuseren.
Sir Colin Marshall, dat een kwart van US
Air bezit, houdt daarom vast aan de theorie
dat er op termijn per continent hooguit een
handvol mega-carriers overblijft, zo zei hij
vorige week.
Op korte termijn lijkt die theorie niet op te
gaan door de ruzie tussen KLM en North
west en het afblazen van een overname van
US Air („Er was veel rook, maar weinig
vuur bij die gesprekken," zei een sceptische
analist).
Schaalvergroting
Op langere termijn evenwel blijft de trend
dat luchtvaartmaatschappijen door schaal
vergroting hun kosten moeten zien te druk
ken. Sinds 1960 dalen de opbrengsten per
stoel in reële termen jaarlijks met twee pro
cent. Dat maatschappijen nu een licht her
stel van deze 'yield' zien is eerder toevallig
dan structureel. De grootste verkoper van
vliegtuigen, het Amerikaanse Boeing, blijft
bijvoorbeeld in zijn marktanalyses uitgaan
van een voortdurende daling van de prijzen.
Strategische allianties kunnen veel opleve
ren, zo blijkt uit de cijfers van KLM en
Northwest. Vliegtuigen kunnen efficiënter
worden ingezet, zonder frequenties te hoe
ven verlagen.
KLM heeft zo toestellen van de Noordatlan-
tische route afgehaald, waar de tarieven
door hevige concurrentie zwaar onder druk
staan. Northwest, geholpen door de lage
dollar, heeft een deel van de dienst overge
nomen, zodat KLM deze vliegtuigen kan in
zetten op de lucratievere Azië-routes.
Strategische allianties blijven zo noodzake
lijk. Het creëren van dergelijke samenwer
kingsverbanden is echter niet eenvoudig. De
KLM onderstreept daarom dat de prakti
sche samenwerking tijdens de ruzie wel ge
woon doorgaat.
Bruidsschat
Dat de doorgaans voorzichtige Bouw pu
bliekelijk spreekt over 'het openhouden van
alle opties' is niettemin veelbetekenend.
Mocht hij daadwerkelijk een andere partner
zoeken, dan is de bruidsschat groot. Want
uit de verkoop van aandelen Northwest kan
aan de vijf miljard in de oorlogskas makke
lijk nog een miljard worden toegevoegd.
Alleen zal Northwest er wel voor zorgen dat
de reputatie van KLM een flinke knauw
krijgt. Al was het maar door KLM te be
schuldigen van ongewenste financiële inti
miteiten. Daar zijn op zelfstandigheid ge
stelde directies gewoonlijk tamelijk aller
gisch voor.
Vandaar dat Bouw nog niet naar de rechter
stapt om zijn gelijk te halen. Hij kan beter
proberen met een goed gesprek het huwelijk
te redden.
Dat is goedkoper en hij heeft al genoeg pro
blemen in eigen huis: de samenwerking bin
nen Europa en de verhouding met de eigen
verkeersvliegers.
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1995
men. Bij de Schiphol-actie mocht
hij niet wegblijven, vond Coltof,
nu moeten anderen het maar
doen. De projectontwikkelaar uit -
Ouddorp heeft zes kinderen en
die verdienen ook aandacht. Pu
blic relations hoeft niemand de
man te leren. Hij weet heel goed
dat een verslaggever ook maar
een mens is en tuk op zulke per
soonlijke nootjes.
Als Coltof op de keuveltoer gaat
over zijn zes zonen, kan ik het er
wel op wagen: „Dan bent u eigen
lijk nog niet klaar, qua gezinssa
menstelling.." Hij lacht goed
moedig. „Ik ben in blijde afwach
ting van schoondochters."
Hilversum (anp) - De marktonderzoekers van Nipo weten
het zeker: de dalende populariteit van Sinterklaas is niet in
het voordeel van de kerstman. In opdracht van het televi
sieprogramma 2Vandaag vond het Nipo daarvoor de onom
stotelijke bewijzen tijdens 510 interviews bij gezinshoof
den in het land.
Bijna de helft van de gezinnen
denkt dit jaar Sinterklaas te
vieren op de traditionele ma
nier: met cadeaus. Vijf jaar ge
leden kwam de Sint nog met de
zak in drie van de vier gezin
nen. Ruim een derde viert ko
mende Kerst ook met cadeaus
en dat is net zoveel als vijf jaar
geleden. Het aantal Klaasvier-
ders daalde dus en het aantal
kerstvierders bleef gelijk.
Zestig procent van de gezinnen
vindt dat de winkels veel te
weinig aandacht besteden aan
Sinterklaas en bijna iedereen
vindt dat kerstartikelen pas in
de winkels thuishoren na 5 de
cember.
Het Nipo gaat ervan uit dat de
huishoudens gemiddeld voor
Sinterklaas tweehonderdvijftig
gulden aan cadeautjes beste
den. Dat brengt de verwachte
omzet voor 5 december op circa
achthonderd miljoen gulden.
Van onze rechtbankverslaggever
Breda - Een schadevergoeding betalen omdat je je werkgever
een dringende reden hebt gegeven om jou te ontslaan. Die mo
gelijkheid uit het Burgerlijk Wetboek wordt slechts sporadisch
aangeboord. Twee jonge inwoners van Bergen op Zoom hebben
gemerkt dat een werkgever er ook misbruik van kan maken.
De strafpleiters W.lensink en H.
van Asselt hadden gisteren voor
de Bredase rechtbank geen goed
woord over voor Jac Hermans BV
in Bergen op Zoom. Dit bedrijf
ontsloeg de 20-jarige A.G. en de
23-jarige F.K. op staande voet
omdat ze wat goederen en geld
hadden verduisterd. Volgens de
verdachten hebben ze de feiten
gepleegd uit wraak tegen de be
drijfsleiding omdat die veel kri
tiek op hun werken had.
De twee werden na betrapping
voor de keuze gesteld van een
aangifte bij de politie of een
schuldbekentenis waarin ze de
diefstallen toegaven en een
maand salaris als schadevergoe
ding zouden betalen. Dan zou de
bedrijfsleiding de politie niet
alarmeren.
De ontslagen medewerkers kozen
voor de interne afdoening. Direct
nadat ze hun handtekening had
den gezet, belde de bedrijfslei
ding de politie alsnog en werden
de twee als verdachten afgevoerd
naar het bureau.
De advocaten van de twee in hun
professionele verontwaardiging:
„Niet alleen de verdachten heb
ben het vertrouwen van hun
werkgever geschaad, de werkge
ver ook dat van deze personeels
leden." En: „Dit duo is een oor
aangenaaid." Zij toonden de
rechter een kopie van de schuld
bekentenis.
De eigenmachtige verrekening
kostte G. 1976 gulden en K. 2473
gulden. In het laatste bedrag zit
ook de afbetaling van de gestolen
mountainbike die G. thuis heeft
staan. Bovendien hebben de twee
salaris voor een aantal werkda
gen en hun vakantiegeld niet uit
betaald gekregen.
Officier van justitie mr. E. Kiepe
ging op de actie van Jac Hermans
niet in.
Hij eiste twee weken voorwaar
delijk en een boete van duizend
gulden. De advocaten vroegen
geen boete op te leggen.
Politierechter mr. C.Bleeker: „Ci
viel- en strafrecht zijn hier ver
mengd. Hoewel het kan, is het ci
viel niet gebruikelijk om een
schadevergoeding te vragen van
degene die je hebt ontslagen.
Twee weken voorwaardelijk en
geen boete," aldus de rechter. De
officier gaat niet in beroep.
Den Haag (anp) - Alleen het al het immense aantal Nederland
se exporttransacties in agrarische prodükten en vlees met sub
sidie van de Europese Unie maakt het vrijwel onmogelijk een
sluitende controle op fraude op poten te zetten.
Terwijl Nederland in de praktijk intensiever controleert dan de Unie
voorschrijft, slippen er toch lucratieve frauduleuze handelingen door
heen, die pas jaren later aan het licht treden. Dat blijkt uit enkele uit
spraken van de Nederlandse rechter.
Het pleidooi van de Algemene Rekenkamer dat de Nederlandse over
heid strenger toeziet op een rechtmatige besteding van Europese sub
sidiegelden is formeel terecht, maar vergt wel een uitbreiding van het
controle-apparaat.
Met name de exportrestituties op agrarische prodükten en vlees zijn
fraudegevoelig. De subsidie is bedoeld om het prijsverschil tussen de
beschermde Europese gemeenschappelijke markt en de wereldmarkt
te overbruggen. Zonder die subsidie zou Europa zijn overschotten niet
aan de straatstenen kwijt kunnen.
(ADVERTENTIE)
Vandaag in deze krant een speciale advertentiepagina voor de
zakelijke dagbladlezer.
Met interessante informatie en zeer veel aanbiedingen die n als
ondernemer of 'decisionmaker' aanspreken.
Uw eigen regionale dagblad, waar kunt u beter zaken bedrijven?!
exacte tijden bij die nodig zijn
voor een grote beurt. Dat varieert
van anderhalf tot viereneenhalf
uur, afhankelijk van automerk en
het type grote beurt.
De ANWB publiceerde deze week
de resultaten van een steekproef
waarbij ruim honderd auto's die
een grote beurt nodig hadden
naar een (dealer-)garage werden
gebracht.
In totaal bleek slechts zestig pro
cent van de voorgeschreven
werkzaamheden te zijn uitge
voerd. De gemiddelde prijs van
een grote beurt zonder extra
werkzaamheden ligt op 448 gul
den.
Het gemiddelde rapportcijfer dat
de ANWB aan de gekeurde auto's
gaf was een 5,8. Het slechtst
brachten de auto's er af die bij
Citroën-, Opel- en Peugeot-
dealers onder handen werden ge
nomen. De Toyota-dealers kwa
men er met een magere 6,3 het
beste van af.
Bij de Bredase Citroën-dealer
Emerpark is men natuurlijk niet
blij met deze publiciteit. Maar di
recteur Augustijn durf er zijn
'hand voor in het vuur te steken'
dat zijn garage een ruime vol
doende zou halen als de ANWB
langs zou komen.
„Ik geef toe dat er misschien en
kele puntjes zijn waarop ook wij
minder zouden scoren. Op con
trole van de veiligheidsgordels
bijvoorbeeld.
Het is goed dat we daar op geat
tendeerd worden. Maar de andere
punten uit het onderzoek worden
bij ons keurig uitgevoerd."
De ANWB stelde naar aanleiding
van de steekproef een 'gebreken-
top-tien' samen. Bovenaan staat
de 'bandenspanning'. Bij 75 pro
cent van de auto's bleek die na de
beurt niet te deugen. Op de man-
kementen-top-tien komen verder
gevallen voor van olielekkage,
het niet nakijken van de veilig
heidsgordels, een verkeerde af
stelling van de koplampen en
geen controle van de versnelling
sbakolie. Bijna de helft van de
auto's werd met te veel motorolie
gevuld.
Een onderhoudsbeurt is voor de
meeste automobilisten een on
doorzichtige zaak. Het is daarom
een kwestie van vertrouwen of de
garage de in rekening gebrachte
werkzaamheden ook heeft uitge
voerd. Uit het onderzoek blijkt
dat in veel gevallen de opgegeven
verrichtingen niet zijn gedaan en
dus ten onrechte in rekening zijn
gebracht, constateert de ANWB.
Zo werd in 38 procent van de ge
vallen alleen op de rekening het
ruitensproeierreservoir 'bijge
vuld'.
„Een kwalijke zaak," zegt Ci
troën-dealer Augustijn, die ove
rigens niet. echt verbaasd is over
de uitslag van het ANWB-onder-
zoek. „In deze branche wordt niet
door iedereen even professioneel
gewerkt." Echte nadelen van de
publiciteit verwacht hij niet.
„Een deukje wellicht, maar dat
kunnen we wel repareren."
Wel geschrokken van het ANWB-
onderzoek is service-manager A.
van Loon van Opel-dealer AMR
in Roosendaal. „Ik heb hier geen
verklaring voor. Bij Opel volgen
we de check-list van de impor
teur. Wij doen dat honderd pro
cent nauwkeurig. Ik vind het
vreemd dat andere Opel-dealers
dat niet doen. Dat kunnen ze zich
niet permitteren. Er is veel con
currentie van andere garages.
Daar moeten de dealers juist ser
vice en kwaliteit tegenover zet
ten."
Bij AMR hoeft de klant zich in
elk geval niet bedonderd te voel
den, volgens Van Loon. „Wij zijn
heel open naar de klant. Er is een
vertrouwensband. Klanten mo
gen bij ons gewoon in de werk
plaats meekijken als de beurt
wordt uitgevoerd."
De Nederlandse Dealer Associa
tie (NDA) is niet blij met de uit
komsten van het onderzoek.
„Hieruit blijkt nog eens dat er
veel verbeterd kan worden. Daar
zijn we overigens al hard mee be
zig," aldus een woordvoerder van
de NDA.
Wat kan een klant nu eigenlijk
doen als hij er achter komt dat
zijn garage de grote beurt niet
naar behoren heeft uitgevoerd?
„Als een klant meent dat er repa
raties op de rekening staan die
niet zijn gedaan, hoeft hij die niet
te betalen. Maar als de garage
houder dat niet accepteert, hoeft
hij de auto niet mee te geven. De
geschillen-commissie van de BO-
VAG moet daar dan uitspraak
over doen.
Maar dat komt gelukkig zelden
voor," aldus een BOVAG-woord-
voerder.