are taak otterdams avenslib minder vuil Grote beurt vaak kleiner dan gedacht DE STEM KLM ruziet met partner Northwest Sales manager Coltof doorstaat test glansrijk Kerstman profiteert niet van minder populaire Sint Jac Hermans laat ontslagen personeel schade betalen Controle op exportsubsidie Europese Unie schiet tekort JITENLAND kort mber in ziekenhuis oor prijsuitreiking I'er Priebke uit tantoor in Hongkong meuwe start aan eden en Denemarken i Swaziland: dd van droogte Netwerk voor regionale tv A6 fAKEN BBDRIJVBN G 18 NOVÈMBER 1995 A5 ent Boris Jeltsin zal waarschijnlijk nhuis moeten blijven. Dat heeft een i meegedeeld. lartklachten opgenomen. De artsen na drie weken, medio november lag de president twee weken in het it Francois Mitterrand is te ziek om 'an de Duitse Mediaprijs bij te wo rn prostaatkanker lijdt, zou de prijs en uitreiken aan PLO-leider Yasser 'rijs, die elk jaar wordt toegekend mlijkheid' vorig jaar. Behalve aan )k toegekend aan de op 4 november Yitzhak Rabin. ;rt de voormalige SS-kapitein Erich ft Priebkes advocaat Pedro Bianchi vlucht direct van zijn Argentijnse ome worden vervoerd.De 82-jarige hij in 1944 betrokken was bij een ten Rome. Er werden daar 335 bur- rd in opdracht van Hitier als vergel- itse soldaten, die in een hinderlaag n het Argentijnse hooggerrechtshpf laakt een einde aan een juridisch jaar heeft geduurd. :nt medio volgend jaar een kantoor it de milieu-organisatie zich vooral lakt een enorme industriële ontwik- ir het milieu staat er nog in de kin- lat China nog steeds kernproeven •ol gespeeld bij het besluit, zen het kantoor gaan bemannen. De :te mensen. Daarbij werkt ze samen i 1997 een deel van China. De vesti- e moet zichzelf binnen drie jaar fi- orzitter van de Duitse sociaaldemo- :eft gisteren een nieuwe start voor donderdag gekozen leider besloot agse congres van de grootste Duitse irtij," verklaarde Lafontaine tegen- ende afgevaardigden en honderden :t name de centrumrechtse regering Wij komen terug."Lafontaine pro- vertrouwen van alle SPD-afgevaar- een dag eerder onverwacht Rudolf partijleider. Een deel van de partij verwinning van de premier van de ide zijn partijgenoten de geruchten; van de partij verder niet meer te ge- verrassende wisseling van de wacht ld van de voorbeeldige omgang met iwstorm heeft het openbare leven ih ;t noorden van Denemarken gisteren n vrijwel geheel tot stilstand, neter ten zuidwesten van de Zweed; am een 60-jarige man om het leven, men zonder elektriciteit te zitten, uren in tot stilstand gekomen trei- grootste stad, werden mensen opge- Denemarken zorgde de sneeuw voor Swazische vrouwen, die niet meer wen gaan, hebben de schuld van de ie conclusie komt het (mannelijke) een gebrek aan regen. Volgens Mdlu- omdat de vrouwen zich niet meer in ïllen. Hun boosheid uiten ze door geen an de feministische organisatie Vrou- uitspraken gisteren beledigend voor intelligentie van het hele volk. Aphane grijpt van de oorzaken van reger, dan ze hem toe, waarom heeft hij niet de die broeken dragen in plaats van tra- ien EPA lijn Economie *i ltfvolg voorpagina l t land in, en wat kun je daar voor benutten dan de leuk „reide Van der Valk-lokaties, yr altijd wel een zaaltje valt in ■'.richten als show-room. Dit lakend (plus maandag en dins- S is dat de Heerle-zaal in mo- Sjj Wouwse Tol. Sales mana- Marco van Belzen had er gis- iag nog maar één paar „ten over de vloer, maar dat s er wel één dat prompt een ïing zette onder het itract ii plant niet tevoren hoeveel er iro'n lang weekend over de moeten. „Dat weet je nooit, maar vorige keer in Vught waren het er zeven." De potentiële koper steekt zijn geld natuurlijk niet in een lucht kasteel en vraagt zich dus af of het complex na twee jaar leeg stand niet op instorten staat. Maar geen zorgen. „De techni sche staat is perfect. Trouwens, Van der Valk neemt de eerste tien jaar alle onderhoudskosten voor zijn rekening." Wat willen we nog meer? Nou, een leuk rendement bijvoor beeld. Want in Plaza Resort Bo naire ga je niet wonen, je kunt er vier weken vakantie houden en de rest van het jaar stel je het voor vakantieverhuur beschik baar aan de toekan-organisatie. „Voor volgend jaar beloven wij al een rendement van 8,5 procent en dat zal ieder jaar daarna meer worden." Het 'aangename fiscale klimaat' van Bonaire verzekert ons trouwens ook nog van een leuk voordeeltje. We beginnen er warm voor te lo pen, maar vragen ons toch af of de ligging vlakbij het vliegveld geen nadeel is. Dat verhinderde Wim Bosboom weliswaar niet er een optrekje te kopen, maar toch... „Geen probleem. Negenennegen tig procent van de tijd staat er een noord-oost passaat en die blaast het geluid van het vlieg veld, dat trouwens niet erg druk is, gewoon de andere kant op." Goed, nog één ding. De plaatjes van het park ogen nog wat kaal tjes... „Nee hoor, het is al aange kleed. We hebben tweehonderd duizend plantjes en bomen inge vlogen, onder meer uit Florida, en omdat het er de laatste tijd wat meer geregend heeft, slaan ze prima aan, ook de grotere palm bomen." De sales manager doorstaat de test glansrijk. Hij heeft de grote baas dit weekend niet nodig. Col- tof, die hoogstpersoonlijk de Ne derlandse markt verzadigde door op fraaie lokaties (Breskens, Port Zélande, Den Helder) zevendui zend vakantiehuizen weg te zet ten en te verkopen, was ook niet van plan om naar Wouw te ko- llillerdam (anp) - Ongeveer vijftig Duitse chemiefabrieken in Lt stroomgebied van de Rijn zullen de komende jaren hun af- lilozingen op de rivier drastisch verminderen. Dat levert de ■lotterdamse haven grote financiële en milieu-voordelen op. Een groot deel van de Zéroual- stemmers heeft daarbij zijn lot geheel in handen van de oud-ge neraal gelegd. Veel Algerijnen lieten doorsche meren eigenlijk liever hun stem te willen uitbrengen op een van de andere kandidaten. Maar, zo redeneerden ze, die zijn niet me steun van het leger aan de macnx gekomen. Anders gezegd: Zéroual, °P z°e. naar een legitimatie door net volk, zou al gelegitimeerd; zijn door het leger. En dus meer kans hebben om te slagen. Liamme Zéroual weet dat. Hij heeft deze verkiezingen mede gewonn door de nationalistische snaar beroeren, met name toen hij topontmoeting met de Fra president Jacques Chirac afwim pelde. Nu zal hij onder meer de rust het land terug moeten brengen de economie weer op gang n ten helpen. Tegelijkertijd willen de Algerijnen binnenkort P nieuw stemmen. Zéroual neet Kamer- en gemeenteraadsverxi zingen beloofd. Die kunnen met meer, zoals in 1991, worden alge last op het moment dat bjee£, de fundamentalisten zouden Algerije moet nu echt ee"d^?°e cratie worden. Met Liatam® Zéroual als eerste echt geko president |M Gemeentelijk Havenbedrijf :dam (GHR) heeft gisteren a overeenkomst gesloten met lift Verband van Chemische In- Itotriën (VCI), de koepelorgani- 1 voor de Duitse chemiesec- |!i ondertekenden in Rotterdam |il convenant waarin de reduc- 8 vin de lozingen zijn vastge- Ikji: een vermindering met vijf- li) lot 87 procent van vijftien |*Senin het jaar 2000. M is dat al het slib dat Rotter- na de eeuwwisseling uit de llmn baggert zo schoon is, dat lïprobleemloos kan worden te- in de Noordzee. Het litivenant heeft ondermeer be- j op de grootste chemi- liéit vervuilers in het Duitse litroomgebied van de Rijn. Ik 1994 is bij Lobith vastgesteld I lil de aanwezigheid van zware luWenin de rivier voor tien tot lnjmtien procent was toe te liirijven aan de chemische in- Ibtrie in Duitsland. Algemeen |incteur van de VCI, dr. W. m, onderstreepte gisteren het ■(ttamenlijke karakter van het Imngsstatuut. „Rotterdam en de 1'CI hebben bepaald waar we in Iktjaar 2000 willen staan met de ■uiwezigheid van chemische ■Sten in de Rijn. Het zal voor de l«3 niettemin een opgave blijven Pjemaakte afspraken in detail late werken met de chemiesec- |k" Ik femaakte afspraken gaan ■Wil over organochloorverbin- Ibjen en zware metalen als zink, Pik, koper en lood. IJkpunt is ■«hoeveelheid waarmee de Duit- I» chemie de rivier in 1986 be- Plte. Ijl was het Duitse aandeel in 1" vervuiling van de rivier ge- Ptdeld 25 procent. Dat percen- Ijl'b inmiddels aanzienlijk ver- i' Rotterdamse wethouder H. lilden Muijsenberg benadrukte ■airom dat eerdere afspraken Itit de VCI hebben aangetoond I «waardevol dergelijke afspra- I® ajn.„De Duitse chemische |%trie heeft de toegezegde I Smeringen ruimschoots ge- Li'-16 beoogde reducties voor "0 zijn zo groot, dat Rotter- - t het jaar 2010 afziet van Irftclaims wegens extra bag- posten," zegde hij toe. wwenant valt onder het IJJW Onderzoek Rijn (POR), I 'Is doel heeft de verentreini- Pl vin het havenslib in Rotter- I? met zeventig tot negentig ®rt te verminderen. Het is de (ADVERTENTIE) ^tosti-toaster TT18 "ift er ijskoud onder. ^Wanden Jhpoi koel.) blaakt '"kbate Met de timer" hint i kruimels komen in ksim i aue 10111111615 komen in - PU te legen kruimellade terecht. ver(5ent deze tafelgenoot ~erw de schoonheidsprijs. Met 261 ie snel de lekkerste tosti's Wtifci u nei 116 lekkerste tr Helemaal Inventum dus. matie (0318) 542222 tweede keer dat Rotterdam een intentieverklaring met de VCI vastlegt; in 1991 gebeurde dat voor het eerst. Het Havenbedrijf sloot soortgelijke overeenkom sten met andere bedrijven in Eu ropa. Voorbeelden zijn Sandoz in Zwitserland, Kupferhütte en Deutsche Giessdraht in Duits land, evenals Atochem en Rhóne- Poulenc in Frankrijk. De woordvoerder van het Haven bedrijf zegt dat de bagger uit de Rotterdamse haven momenteel wordt onderzocht op veertig ver bindingen. „Voor vijftien stoffen zijn nu afspraken gemaakt. Van de overige is vastgesteld dat die niet of nauwelijks door de Duitse chemie op de Rijn worden ge loosd." Tot die tijd moet een deel van de baggerspecie worden bewaard. Op gïontl yail de resultaten töt dusver verwacht het Havenbe drijf Rotterdam dat de slufter op de Maasvlakte acht jaar langer in gebruik kan blijven. In 1987 dumpte Rotterdam nog tien mil joen kubieke meter slib. Dit jaar is dat vijf miljoen kubie ke meter. De verwachting is van af 2000 niet meer dan drie mil joen kubieke meter te moeten opslaan. Amsterdam (anp) - De Neder landse dagbladen, verenigd in de NDP, streven naar een landelijk netwerk voor regionale tv-sta- tions. Het is de bedoeling te ko men tot een organisatie - Onaf hankelijke Regionale Televisie ORT - waarin ongeveer tien sta tions samenwerken. Die samenwerking is volgens woorvoerder H. Grootveld van de NDP gericht op de advertentie markt. Redactionele samenwer king is vooralsnog volgens hem niet aan de orde. De tien stations kunnen volgens Grootveld ook weer samenwerken met belang stellende kabelexploitanten en publieke omroepen. ORT wil het kabelnet optimaal gebruiken, zodat regio-tv ver schijnt in zo'n vijf miljoen huis kamers. Daarmee ontstaat ook de economische basis voor de sa menwerking, luidt de stelling. Met de voorgenomen liberalise ring van de media-wetgeving, per 1 januari, creëert de overheid de ruimte voor regionale tv op com merciële basis. Dat is voor de dagbladuitgevers de aanleiding om dit initiatief te nemen. Van onze verslaggever EEN GROTE BEURT is vaak minder groot dan gedacht, blijkt uit een onderzoek van de ANWB. „Dat verbaast me niet zo," zegt een Brabantse garagehouder, die liever niet met zijn naam in de krant staat. „Als je het écht goed wil doen, is voor een grote beurt zeker drie uur nodig. In de praktijk heb je er slechts de helft van de tijd voor. Anders wordt het te duur en gaat de klant de volgende keer naar de concurrent." Andere garagehouders zijn het daar niet mee eens. „Binnen de tijd die ervoor staat kun je alles doen wat je moet doen," aldus di recteur E. Augustijn van de Emerpark-garage (Citroën) in Breda. „Wij werken met lijsten van de importeurs. Daar staan Op Schiphol staan de toestellen van KLM en Northwest nog broederlijk naast elkaar. foto ai Door Willem Reijn Amsterdam, - Het zo vruchtbare sprookjeshuwelijk tussen KLM en Northwest staat op springen. Topman Pieter Bouw heeft openlijk gedreigd met een andere partner in zee te gaan, nu de overige Northwest-aandeelhou- ders het belang in die maatschappij aan een plafond van negentien procent wil len binden. „We houden alle opties open," zei de KLM- president na de voor hem teleurstellend ver lopen aandeelhoudersvergadering in Min neapolis. Bouw vindt het principieel onre delijk dat de KLM ondanks haar pakket van 25 procent van de aandelen nooit meer dan 19 procent van de zeggenschap kan krijgen. Dat recht had de KLM wel tot gisteren de Nederlandse maatschappij de zogeheten 'gifpil' door de strot geduwd kreeg „Terwijl bij andere Amerikaanse maat schappijen de limiet wel op 25 procent ligt," zegt Bouw. „De actie is dus tegen de KLM gericht." Ondankbaar is het ook, vinden ze in Am stelveen. Toen Northwest op omvallen stond, pompte KLM nog extra miljoenen in haar Amerikaanse partner. En KLM moest eerder de vierhonderd miljoen dollar af schrijven, die de maatschappij investeerde in de Amerikaanse partner. Nu het goed gaat, voelt Bouw zich plots opzij geschoven. KLM vreest dat twee andere grootaandeel houders, Alfred Checci en Gary Wilson, hun belang van samen 23 procent over twee jaar willen verzilveren. Als de KLM een flink, eventueel controlerend belang over North west houdt, kan dat de opbrengsten van de verkoop van de aandelen beperken. Een overname door een andere luchtvaartmaat schappij wordt bemoeilijkt als de KLM al 'binnen' zit. Bouw bevestigt dit angstbeeld. „Ik heb gro te zorgen over de vermenging bij Northwest van de belangen van aandeelhouders en de maatschappij." In Minneapolis denken ze daar anders over. President John Dasburg kijkt met argus ogen naar de met vijf, miljard gulden welge vulde oorlogskas van de KLM. „De KLM wil ons overnemen," roept hij. Wat door KLM weer wordt ontkend. KLM stelt dat de samenwerking tussen de maatschappijen jaarlijks 150 miljoen gul den oplevert. Heel slim zegt Northwest nu dat het voordeel voor haar slechts de helft bedraagt. Dat schept een beeld alsof de KLM, veel kleiner maar ook veel rijker, af hankelijk zou zijn van Northwest, groot, nu weer winstgevend maar met nog steeds een negatief vermogen. Het is opvallend dat de ruzie tussen KLM en Northwest uitbreekt op een moment dat het gonst van de geruchten van nieuwe grote fu sies. KLM/Northwest gold tot nog toe als een voorbeeldige relatie en een van de wei nige effectieve, winst-genererende allian ties in de luchtvaart. Maar sinds enkele maanden terug andere Amerikaanse giganten openlijk gingen flir ten, kwam de relatie onder druk te staan. Weliswaar hebben United Airlines en Ame rican Airlines deze week laten weten dat hun belangstelling voor het noodlijdende US Air over is, maar de onrust is gezaaid. Als het daar tot een overname was gekomen, was het evenwicht in de markt volstrekt verstoord, zodat andere zouden zijn ge dwongen zich eveneens groter te fuseren. Sir Colin Marshall, dat een kwart van US Air bezit, houdt daarom vast aan de theorie dat er op termijn per continent hooguit een handvol mega-carriers overblijft, zo zei hij vorige week. Op korte termijn lijkt die theorie niet op te gaan door de ruzie tussen KLM en North west en het afblazen van een overname van US Air („Er was veel rook, maar weinig vuur bij die gesprekken," zei een sceptische analist). Schaalvergroting Op langere termijn evenwel blijft de trend dat luchtvaartmaatschappijen door schaal vergroting hun kosten moeten zien te druk ken. Sinds 1960 dalen de opbrengsten per stoel in reële termen jaarlijks met twee pro cent. Dat maatschappijen nu een licht her stel van deze 'yield' zien is eerder toevallig dan structureel. De grootste verkoper van vliegtuigen, het Amerikaanse Boeing, blijft bijvoorbeeld in zijn marktanalyses uitgaan van een voortdurende daling van de prijzen. Strategische allianties kunnen veel opleve ren, zo blijkt uit de cijfers van KLM en Northwest. Vliegtuigen kunnen efficiënter worden ingezet, zonder frequenties te hoe ven verlagen. KLM heeft zo toestellen van de Noordatlan- tische route afgehaald, waar de tarieven door hevige concurrentie zwaar onder druk staan. Northwest, geholpen door de lage dollar, heeft een deel van de dienst overge nomen, zodat KLM deze vliegtuigen kan in zetten op de lucratievere Azië-routes. Strategische allianties blijven zo noodzake lijk. Het creëren van dergelijke samenwer kingsverbanden is echter niet eenvoudig. De KLM onderstreept daarom dat de prakti sche samenwerking tijdens de ruzie wel ge woon doorgaat. Bruidsschat Dat de doorgaans voorzichtige Bouw pu bliekelijk spreekt over 'het openhouden van alle opties' is niettemin veelbetekenend. Mocht hij daadwerkelijk een andere partner zoeken, dan is de bruidsschat groot. Want uit de verkoop van aandelen Northwest kan aan de vijf miljard in de oorlogskas makke lijk nog een miljard worden toegevoegd. Alleen zal Northwest er wel voor zorgen dat de reputatie van KLM een flinke knauw krijgt. Al was het maar door KLM te be schuldigen van ongewenste financiële inti miteiten. Daar zijn op zelfstandigheid ge stelde directies gewoonlijk tamelijk aller gisch voor. Vandaar dat Bouw nog niet naar de rechter stapt om zijn gelijk te halen. Hij kan beter proberen met een goed gesprek het huwelijk te redden. Dat is goedkoper en hij heeft al genoeg pro blemen in eigen huis: de samenwerking bin nen Europa en de verhouding met de eigen verkeersvliegers. ZATERDAG 18 NOVEMBER 1995 men. Bij de Schiphol-actie mocht hij niet wegblijven, vond Coltof, nu moeten anderen het maar doen. De projectontwikkelaar uit - Ouddorp heeft zes kinderen en die verdienen ook aandacht. Pu blic relations hoeft niemand de man te leren. Hij weet heel goed dat een verslaggever ook maar een mens is en tuk op zulke per soonlijke nootjes. Als Coltof op de keuveltoer gaat over zijn zes zonen, kan ik het er wel op wagen: „Dan bent u eigen lijk nog niet klaar, qua gezinssa menstelling.." Hij lacht goed moedig. „Ik ben in blijde afwach ting van schoondochters." Hilversum (anp) - De marktonderzoekers van Nipo weten het zeker: de dalende populariteit van Sinterklaas is niet in het voordeel van de kerstman. In opdracht van het televi sieprogramma 2Vandaag vond het Nipo daarvoor de onom stotelijke bewijzen tijdens 510 interviews bij gezinshoof den in het land. Bijna de helft van de gezinnen denkt dit jaar Sinterklaas te vieren op de traditionele ma nier: met cadeaus. Vijf jaar ge leden kwam de Sint nog met de zak in drie van de vier gezin nen. Ruim een derde viert ko mende Kerst ook met cadeaus en dat is net zoveel als vijf jaar geleden. Het aantal Klaasvier- ders daalde dus en het aantal kerstvierders bleef gelijk. Zestig procent van de gezinnen vindt dat de winkels veel te weinig aandacht besteden aan Sinterklaas en bijna iedereen vindt dat kerstartikelen pas in de winkels thuishoren na 5 de cember. Het Nipo gaat ervan uit dat de huishoudens gemiddeld voor Sinterklaas tweehonderdvijftig gulden aan cadeautjes beste den. Dat brengt de verwachte omzet voor 5 december op circa achthonderd miljoen gulden. Van onze rechtbankverslaggever Breda - Een schadevergoeding betalen omdat je je werkgever een dringende reden hebt gegeven om jou te ontslaan. Die mo gelijkheid uit het Burgerlijk Wetboek wordt slechts sporadisch aangeboord. Twee jonge inwoners van Bergen op Zoom hebben gemerkt dat een werkgever er ook misbruik van kan maken. De strafpleiters W.lensink en H. van Asselt hadden gisteren voor de Bredase rechtbank geen goed woord over voor Jac Hermans BV in Bergen op Zoom. Dit bedrijf ontsloeg de 20-jarige A.G. en de 23-jarige F.K. op staande voet omdat ze wat goederen en geld hadden verduisterd. Volgens de verdachten hebben ze de feiten gepleegd uit wraak tegen de be drijfsleiding omdat die veel kri tiek op hun werken had. De twee werden na betrapping voor de keuze gesteld van een aangifte bij de politie of een schuldbekentenis waarin ze de diefstallen toegaven en een maand salaris als schadevergoe ding zouden betalen. Dan zou de bedrijfsleiding de politie niet alarmeren. De ontslagen medewerkers kozen voor de interne afdoening. Direct nadat ze hun handtekening had den gezet, belde de bedrijfslei ding de politie alsnog en werden de twee als verdachten afgevoerd naar het bureau. De advocaten van de twee in hun professionele verontwaardiging: „Niet alleen de verdachten heb ben het vertrouwen van hun werkgever geschaad, de werkge ver ook dat van deze personeels leden." En: „Dit duo is een oor aangenaaid." Zij toonden de rechter een kopie van de schuld bekentenis. De eigenmachtige verrekening kostte G. 1976 gulden en K. 2473 gulden. In het laatste bedrag zit ook de afbetaling van de gestolen mountainbike die G. thuis heeft staan. Bovendien hebben de twee salaris voor een aantal werkda gen en hun vakantiegeld niet uit betaald gekregen. Officier van justitie mr. E. Kiepe ging op de actie van Jac Hermans niet in. Hij eiste twee weken voorwaar delijk en een boete van duizend gulden. De advocaten vroegen geen boete op te leggen. Politierechter mr. C.Bleeker: „Ci viel- en strafrecht zijn hier ver mengd. Hoewel het kan, is het ci viel niet gebruikelijk om een schadevergoeding te vragen van degene die je hebt ontslagen. Twee weken voorwaardelijk en geen boete," aldus de rechter. De officier gaat niet in beroep. Den Haag (anp) - Alleen het al het immense aantal Nederland se exporttransacties in agrarische prodükten en vlees met sub sidie van de Europese Unie maakt het vrijwel onmogelijk een sluitende controle op fraude op poten te zetten. Terwijl Nederland in de praktijk intensiever controleert dan de Unie voorschrijft, slippen er toch lucratieve frauduleuze handelingen door heen, die pas jaren later aan het licht treden. Dat blijkt uit enkele uit spraken van de Nederlandse rechter. Het pleidooi van de Algemene Rekenkamer dat de Nederlandse over heid strenger toeziet op een rechtmatige besteding van Europese sub sidiegelden is formeel terecht, maar vergt wel een uitbreiding van het controle-apparaat. Met name de exportrestituties op agrarische prodükten en vlees zijn fraudegevoelig. De subsidie is bedoeld om het prijsverschil tussen de beschermde Europese gemeenschappelijke markt en de wereldmarkt te overbruggen. Zonder die subsidie zou Europa zijn overschotten niet aan de straatstenen kwijt kunnen. (ADVERTENTIE) Vandaag in deze krant een speciale advertentiepagina voor de zakelijke dagbladlezer. Met interessante informatie en zeer veel aanbiedingen die n als ondernemer of 'decisionmaker' aanspreken. Uw eigen regionale dagblad, waar kunt u beter zaken bedrijven?! exacte tijden bij die nodig zijn voor een grote beurt. Dat varieert van anderhalf tot viereneenhalf uur, afhankelijk van automerk en het type grote beurt. De ANWB publiceerde deze week de resultaten van een steekproef waarbij ruim honderd auto's die een grote beurt nodig hadden naar een (dealer-)garage werden gebracht. In totaal bleek slechts zestig pro cent van de voorgeschreven werkzaamheden te zijn uitge voerd. De gemiddelde prijs van een grote beurt zonder extra werkzaamheden ligt op 448 gul den. Het gemiddelde rapportcijfer dat de ANWB aan de gekeurde auto's gaf was een 5,8. Het slechtst brachten de auto's er af die bij Citroën-, Opel- en Peugeot- dealers onder handen werden ge nomen. De Toyota-dealers kwa men er met een magere 6,3 het beste van af. Bij de Bredase Citroën-dealer Emerpark is men natuurlijk niet blij met deze publiciteit. Maar di recteur Augustijn durf er zijn 'hand voor in het vuur te steken' dat zijn garage een ruime vol doende zou halen als de ANWB langs zou komen. „Ik geef toe dat er misschien en kele puntjes zijn waarop ook wij minder zouden scoren. Op con trole van de veiligheidsgordels bijvoorbeeld. Het is goed dat we daar op geat tendeerd worden. Maar de andere punten uit het onderzoek worden bij ons keurig uitgevoerd." De ANWB stelde naar aanleiding van de steekproef een 'gebreken- top-tien' samen. Bovenaan staat de 'bandenspanning'. Bij 75 pro cent van de auto's bleek die na de beurt niet te deugen. Op de man- kementen-top-tien komen verder gevallen voor van olielekkage, het niet nakijken van de veilig heidsgordels, een verkeerde af stelling van de koplampen en geen controle van de versnelling sbakolie. Bijna de helft van de auto's werd met te veel motorolie gevuld. Een onderhoudsbeurt is voor de meeste automobilisten een on doorzichtige zaak. Het is daarom een kwestie van vertrouwen of de garage de in rekening gebrachte werkzaamheden ook heeft uitge voerd. Uit het onderzoek blijkt dat in veel gevallen de opgegeven verrichtingen niet zijn gedaan en dus ten onrechte in rekening zijn gebracht, constateert de ANWB. Zo werd in 38 procent van de ge vallen alleen op de rekening het ruitensproeierreservoir 'bijge vuld'. „Een kwalijke zaak," zegt Ci troën-dealer Augustijn, die ove rigens niet. echt verbaasd is over de uitslag van het ANWB-onder- zoek. „In deze branche wordt niet door iedereen even professioneel gewerkt." Echte nadelen van de publiciteit verwacht hij niet. „Een deukje wellicht, maar dat kunnen we wel repareren." Wel geschrokken van het ANWB- onderzoek is service-manager A. van Loon van Opel-dealer AMR in Roosendaal. „Ik heb hier geen verklaring voor. Bij Opel volgen we de check-list van de impor teur. Wij doen dat honderd pro cent nauwkeurig. Ik vind het vreemd dat andere Opel-dealers dat niet doen. Dat kunnen ze zich niet permitteren. Er is veel con currentie van andere garages. Daar moeten de dealers juist ser vice en kwaliteit tegenover zet ten." Bij AMR hoeft de klant zich in elk geval niet bedonderd te voel den, volgens Van Loon. „Wij zijn heel open naar de klant. Er is een vertrouwensband. Klanten mo gen bij ons gewoon in de werk plaats meekijken als de beurt wordt uitgevoerd." De Nederlandse Dealer Associa tie (NDA) is niet blij met de uit komsten van het onderzoek. „Hieruit blijkt nog eens dat er veel verbeterd kan worden. Daar zijn we overigens al hard mee be zig," aldus een woordvoerder van de NDA. Wat kan een klant nu eigenlijk doen als hij er achter komt dat zijn garage de grote beurt niet naar behoren heeft uitgevoerd? „Als een klant meent dat er repa raties op de rekening staan die niet zijn gedaan, hoeft hij die niet te betalen. Maar als de garage houder dat niet accepteert, hoeft hij de auto niet mee te geven. De geschillen-commissie van de BO- VAG moet daar dan uitspraak over doen. Maar dat komt gelukkig zelden voor," aldus een BOVAG-woord- voerder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7