sen DE STEM Breda s Museum verwerft panorama Spaanse aftocht •iaat m/v Nol Havens concentreert zich op kinderrepertoire Markante tocht over platgetreden paden Breda'sMuseum weer 62710 bZEN VAN HOOF s, werving en selectie :DEWERKER Radio Filharmonisch Orkest in Chassé DVEMBER 1995 SUnlimited: Siamese tweeling I ZIE ACHTERPAGINA RAGAZZI-D5 Gids ZATERDAG 19 NOVEMBER 1995 DEEL D morgen.. IING automatisering ilatie naast de levering, 'ice en aftersales is deze ij graag in contact J itie biedt: dagende part-time baan in een dynamische fg; lijkheid om al uw organisatietalent in daden om I tariële en marketing kennis te gebruiken; P arbeidsvoorwaardenpakket. I ïeprocedure I een korte brief met uitgebreid curriculum vitae naar I van Hoof, advies, werving en selectie, Postbus 134 JG Tilburg. Bezoekadres: Charles Stulemeijer- I edrijvenpark 't Laar). Voor nadere informatie kunt I sch contact opnemen: (013) 468 66 69- Een psy- II onderzoek kan deel uitmaken van de procedure. mandei in metalen tasmaterialen in peze produkten in Nederland en pi van onze ar een: uit het bezoeken van voornamelijk Noord- ding: MTS bouwkunde ing van enige jaren sgeest en een jndaire eerd in bovenstaande tie en uitgebreide c.v. AND b.v. 4Je bent wat je zingt' IPa,ik ga in de muziek." „Kom Ijtdan in Toppop, jongen?" l.Tuurlijk, pa", zei Nol Havens |ti drie maanden later scoorde lïOFde Kunst een hit met fSuzanne'. Het lied werd ver- l en er volgden tournees in liet buitenland. In Finland, (Frankrijk, Engeland en Oosten rijk schreeuwden tieners de |longen uit hun lijf: 'Suzanne! lertien jaar later is Nol Havens Ibiij dat hij daar vanaf is. iDoorSaskia Gaster |üi; vindt het nog steeds populaire num- niet goed. „Suzanne is gewoon een verhaal. Wat stelt het nou voor? iï zitten samen in de kamer en de stereo litat zacht... Als ik diep in mijn hart pk,wilde ik dat niet zingen." loals meer zangers vindt Nol Havens de lltkst het belangrijkste element van een SBiser. Terwijl hij helemaal geen zan- toen Ferdi Lancee hem betrok in lain plannen een band op te richten. „Ik «eigenlijk gitarist. Een middelmatige, poor. Ik gebruikte mijn gitaar voorna melijk om liedjes mee te schrijven." |M Havens, zoon van een buschauffeur een huisvrouw, groeide op in de ponstraat in Tilburg, een echte arbei- [febuurt. De foldertjes van de muziek- nool verdwenen toen ongelezen in de itullenbak. Nol wilde liever voetballen |'P straat. „Daar ontstonden spontane tompetities waar de hele buurt voor uit- f'P Iedereen wilde Cruijff zijn of Ook Nol was Ajax-fan. Hij j S.V.G., Sportvereniging Gas- luisring, in de volksmond ook wel Soep [an Gisteren. „Toen was het nog leuk. egemvoordig staan er van die rambo's w de kant hun eigen kinderen voor jatje uit te schelden." Fout, vindt hij pt: van die ouders die willen dat hun ®tje leert hoe hij iemand onderuit trappen. Crisiskapsel pjh liet muziek hem niet koud. Z'n «ste broer was Beatlesfan, de andere «d van Jethro Tuil. Frank Zappa werd «k gedraaid thuis, maar dat leerde hij 'as °p latere leeftijd waarderen. Nols taste elpee was van Gilbert O'Sullivan. Mrimony stond daarop. Geweldig ">d ik dat." Hij had zelf ook zo'n crisis cel en deed z'n held na op de afslui- "8 van de kindervakantieweken in het Parochiehuis. 'datzelfde parochiehuis kregen zijn ™ets te horen dat ze hun zoontje maar naar de LTS konden sturen. „Hij IdT'u aar me' zÜn Landen doen." I °i Havens werd loodgieter, bleef thuis 1.011en en kluste zijn eerste gitaar bij 'r: een echte Fender Stratocaster. Er liiiii van '^Lker pielen' met IJ Jltaar op de zolderkamer en in I j, ies die meestal niet verder kwamen oefenen. Tot hij na zes jaar werd I Jam j n' "^at was in tijd ^at met lliik E j ^eine bedrijfjes het heel moei- I j l «den. Mijn baas vond het vrese- ta i«i voncl Let prima. Ik dacht: ik s®et muziek doen. Wist ik veel." Ijjijlie] !P tegen Ferdi Lancee op in Studio Nol Havens: Verzin maar eens zeven coupletten over koffie. I br„.7,J 'n de Goirkestraat. Een soort I i._ Plaats voor plaatselijk talent. Niet oaa flaarna stond VOF de Kunst met I koos ,Evenaan de hitlijsten. De band voor de constructie van een ven- I "aren i onder firma omdat zaaleige- I 'e hot 1 minder sociale lasten hoefden I ba„j, j'en- Bovendien betaalden de I WüEE 20 °°k irdnder belasting. Een I aiteem6 ,^onstructie, die in 1985 bij het Mdolo i.e,n van de band echter z'n I k te Lebben. „Want als I tfn do 2 Casting "iet betaalt, kun- L ®deren ervoor opdraaien. Dat Let eerste wat we veranderden toen we weer met de band verder gingen. VOF de Kunst is nu alleen nog maar een naam." Dikkertje Dap Over die naam moest een rechter zijn oordeel uitspreken. Een van de afhaken de bandleden spande een rechtszaak aan. Havens: „Dat heeft hij verloren. Hij zat niet meer in de band en kon niet aan tonen waarom hij in zijn eentje VOF de Kunst was. Wij maakten muziek en had den als band bestaansrecht. Bovendien had Ferdi de naam verzonnen en hij had al eerder gezegd: Als iemand het gezicht van de band is, ben jij het wel." Terugkijkend op die perioije zegt Havens: „Er was niet echt sprake van een strijd, het was gewoon een hoop gelul. Het had niets met muziek te maken, alleen maar met ego's. Uiteinde lijk bleef er een aantal bandleden over die daar geen zin meer in hadden. We waren al twee jaar bezig met tof doen in Europa. Je bent zo populair als je laatste plaat, het is een grote ballon. Ik was blij dat dat afgelopen was, dat ik weer muziek kon maken die we echt leuk von den." VOF de Kunst ging weer Neder landstalig. Zomer 1987 zong heel Neder land Een Kopje Koffie. Teksten Uitgebreid legt de zanger uit wat het verschil is tussen de hit over het zwarte goud en het opzwepende Suzanne. „In 1983 vond ik het allemaal nog best maar later dacht ik: wat sta ik toch te zingen. Het klopte muzikaal wel. De band zat vol prima muzikanten. Alleen waar het vaak op bleef hangen, waren de teksten. Je bent wat je zingt. Als je in het Neder lands zingt, moet je iets kunnen mel den." Over Een Kopje Koffie van Erik van Muiswinkel is nagedacht, zegt hij. „Ver zin maar eens zeven coupletten over kof fie. Dat zit goed in elkaar. Het staat zelfs in een boek Nederlands voor middelbare scholieren afgedrukt." De nummers uit FOTO DIJKSTRA de beginperiode van VOF de Kunst waren geschreven door musici, niet door tekstdichters. Daar zit 'm het verschil. „Neem een Ivo de Wijs of Paul van Loon. Ik vind het interessant om wat zij met tekst doen muzikaal te interpreteren. Dat kan niet met een tekst die beneden de maat is." Sinds een jaar of zes doet de band dat voornamelijk met gedichten voor kinde ren. VOF de Kunst bracht Dikkertje Dap van Annie M.G. Schmidt in de Top 40. Het is de schuld van Meneer Aart uit Sesamstraat. „Aart Staartjes vroeg of we zes liedjes voor het programma wilden opnemen." Nol Havens, toen net vader geworden, vond het een hele eer. Volgens hem getuigen de teksten van Annie M.G. Schmidt van een absurde fantasie, waar de band zich wel in kan vinden. „Gewoon leipe dingen doen." Van Dik kertje Dap zijn inmiddels een kwart mil joen platen verkocht. De rechten voor het gebruik van Sch midts teksten waren geregeld door de De Spanjaarden verlaten Breda op deze tekening uit 1637. Van onze verslaggever Breda - Een grote panorama tekening uit 1637, voorstellen de de uittocht van de Spanjaarden uit Breda, is aangekocht door het Breda's Museum. Het publiek kan de tekening vanaf vandaag zien. mensen van Sesamstraat. Toch vond Nol Havens dat hij haar zelf nog eens om toe stemming moest vragen. „We werkten met haar materiaal. Ik wilde weten wat zij er van vond." Dus belde hij haar op. De schrijfster was enthousiast en vroeg meteen waarom de band alleen maar nieuwe arrangementen schreef voor al eerder vertolkte gedichten. „Ze zei: waarom zetten jullie niet zelf gedichten op muziek? Ze noemde er een aantal, waaronder De Koningin van Lombar- dije. Ik zeg: ja, maar dat is toch al gedaan door Sonneveld? Nee, zegt ze, dat is oud en jullie zijn van deze tijd. Ik wil graag dat jullie daar een melodie voor schrij ven." Terug in Brabant deelde Havens de tek sten uit aan de overige bandleden. „Dat is het goede van onze band, iedereen kan componeren. Dan denk ik: dit is wat voor die, dat is wat voor die. Ze krijgen carte blanche. Iedereen schrijft de liedjes in zijn stijl." Bassist Ocki Klootwijk (voor heen bassist van I've got the bullets), is bijvoorbeeld een echte rock 'n roller. Toetsenist Chris Smalt zit meer in de hoek van Donald Fagen (Steely Dan). Havens: „Zo heb je altijd afwisseling. Als ik alles zou bedenken, worden alle platen hetzelfde." Nu stond Annie M.G. Schmidt bekend als iemand die geen blad voor haar mond nam. Jan Rot en Mathilde Santink had den net de wind van voren gekregen voor hun vertolking van Op een Mooie Pink sterdag. Dus ging Havens toch een beet je trillend met zijn geluidsbandje naar haar toe. „Ze vond het geweldig. Het swingt allemaal zo, zei ze." Volgens de zanger zit het verschil hem in de wijze waarop met de tekst wordt omgespron gen. „De muziek van Jan en Mathilde had helemaal niets met de tekst te maken. Wij laten water horen als er wordt gezwommen, of we kletteren met een pannedeksel als ik over een pan andijvie zing." Uitstapje In het begin kon Havens zijn nummers nog testen op zijn eigen kinderen. „Tegenwoordig wordt dat een beetje moeilijk. Mijn zoon is negen en houdt meer van 2Unlimited. Hij heeft zoiets van: nou, ik weet niet pa. Maar je weet na een jaar of vijf wel zo ongeveer wat kinderen aanspreekt." Niet alle door VOF de Kunst vertolkte kinderhits zijn geschreven door Annie M.G. Schmidt. Het nu op single uitgebrachte Monsters te Koop is van Paul van Loon, schrijver van griezelboeken. „Ivo de Wijs bracht me met hem in contact. Hij zet iedereen altijd aan het werk." De band gaat grondig te werk. Voor Monsters te Koop is zelfs research gedaan. „We hebben mensen van de uni versiteit gevraagd hoe ver we konden gaan. Het moet niet te eng worden. Het is geschreven voor kinderen van drie tot acht. Daar moet je niet te kinderachtig tegen doen, maar het zijn ook nog geen volwassenen. Dus niet in het midden laten of spoken nou wel of niet bestaan." Ook muzikaal mocht het niet te eng wor den. De tekst van Paul van Loon beland de in handen van Ocki Klootwijk, de rock 'n roller. Monsters te Koop werd een rockduet van Nol Havens en Barry Hay, de zanger van de Golden Earing. Hoewel de band af en toe wel eens een uitstapje maakt naar het Grote Mensen publiek, blijft VOF de Kunst zich con centreren op het kinderrepertoire. Op 7 november komt een cd met oude Sesam straatliedjes op de markt en in maart 1996 gaat de band op theatertournee met Dag Giraffe. Havens: „Ik heb samen met Erik van Muiswinkel een matineepro gramma in elkaar gezet van bestaande nummers. Het wordt gewoon een uur lang met z'n allen liedjes zingen. Ouders moeten meezingen. De Kat van Ome Wil lem, Op de Step, Dikkertje Dap. En we halen iemand uit het publiek die^an een trap af moet glijden." De tekening is één meter breed en twintig centimeter hoog, en is van de hand van Jan Marts- zen de Jonge. De tekenaar laat tot in details het definitieve vertrek der Spanjaarden zien. De panoramatekening van een van de laatste stuiptrekkingen van de Tachtigjarige Oorlog is in spiegelbeeld getekend, aan gezien het de bedoeling was er een kopergravure van te maken. Op de achtergrond zijn van rechts af te zien de Grote Kerk en Kasteel van Breda, en de kerktorens van o.a. Princen- hage, Prinsenbeek en Terhe- ijden. In de stoet zien we Spaanse monniken, soldaten en ridders, die in de richting van de Mark trekken, om vandaar per boot naar Spanje terug te keren. Iéts links van het midden neemt de overwinnaar Frederik Hendrik afscheid van de Spaanse bevel hebber. Breda's Museum, Grote Markt 19. Dagelijks geopend, 13.00- 17.00 uur Breda - Chassétheater (VSB- Zaal) Gastoptreden van het Radio Filharmonisch Orkest in de Concertserie van het Bra bants orkest. Dirigent Roberto Abbado, solist Ulf Hoelscher (viool). Programma met werk van Moesorgsky, Mendelssohn en Dvorók. Gehoord op 17 november 1995. Door Frans Baljeu Dirigent Roberto Abbado wist met het Radio Filharmonisch orkest gisteravond in de afge laden middenzaal van het Chassétheater platgetreden romantische paden zo te bewandelen, dat er toch een boeiende tocht ontstond. Met werken als Mendelssohns vioolconcert en Dvoraks Nieuwe Wereldsymfonie win je zeker geen prijs voor originele pro grammering. Gunstige uitzonde ring was de ongekuiste, niet door schoolse collega's 'verbeterde' versie van Moesorgskys Nacht op de kale berg, dat door zijn onge breidelde ruigheid nog steeds 'nieuw' overkomt. Heerlijk om deze met zienersblik gecomponeerde muziek zo mar kant te horen spelen. Vanaf de eerste 'windvlagen' maakte diri gent Roberto Abbado duidelijk wie de touwtjes in handen had. Strak gedirigeerd liet het Radio Filharmonisch orkest horen een ensemble te zijn met gediscipli neerde strijkers, spitse houtbla zers en een gave kopergroep. Een groter contrast dan het daar na uitgevoerde Mendelssohn- vioolconcert is amper denkbaar. Dit werk, dat probleemloos al meer dan 100 jaar een vaste plaats heeft op de concertpro gramma's, is uniek in zijn soort. Gaaf van vorm, met veel als van zelfsprekend overkomende inval len kan het nog steeds boeien. Merkwaardigerwijs was het gis teravond vooral het met een 'Liec ohne Worte'- achtige sentimenta liteit geschreven andante dat hel meeste indruk maakte. Violist Ulf Hoelscher en zijn begeleidend ensemble speelden de milde can- tabilteit in een pure uitvoering zonder gekunstelde poespas. In het wat snel genomen eerste deel leek het of orkest en solist elkaar niet altijd perfect hoor den, aangezien er riskant klin kende ongelijkheden voorkwa men. Het slotdeel was niet dan sant genoeg; het stuiterende ron dothema was te mat van profiel waardoor de erin opgesloten lichtvoetigheid niet genoeg naar voren kwam. De na de pauze gespeelde Nieuwe Wereld-symfonie van Dvorak had, op het scherzo na, weer dat markante profiel waarmee orkest en dirigent bij het openingswerk gelijk indruk maakten. Dvorak gebruikt in dit werk overgeleverde vormen, waarin hij met het interessant tegenovei elkaar zetten en verwerken van compositorisch materiaal veel boeiende momenten heeft aange bracht. Orkest en dirigent wisten veel van deze vondsten raak te type ren, waardoor ook deze tophit uit de muziekgeschiedenis boven het maaiveld van zijn eigen tijd uit gespeeld werd. (ADVERTENTIE) Dé aanwinst van 1995 Is vanaf vandaag te zien in Breda's Museum, Grote Markt 19 Breda. Ook in 1995 is het gelukt om een aanwinst van groot belang aan onze verzameling toe te voegen: EEN GROTE 17E EEUWSE TEKENING DOOR JAN MARTSZEN met een voorstelling van de uittocht van de Spaanse legermacht met aanhang uit Breda, na de inname van-de stad door Frederik Hendrik in 1637. Bestuur en directie van het museum en het bestuur van de Vereniging Vrienden van Breda's Museum bedanken de volgende begunstigers voor hun onmisbare steun bij deze aankoop: ABN AMRO N.V., Breda Gemeente Breda Holland Casino Breda v» ING Bank N.V., Breda Interbrew Nederland N.V., Breda In.' "v Loyens Volkmaars A f~ belastingadviseurs, Breda K l/f Van Melle B.V., Breda y® Provincie Noord-Brabant RABO Bank Breda, Princenhage, en Ginneken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 31