DE STEM 'ik mijn publiek geen bejaarden' 60-jarige acteur Alain Delon blijft een fenomeen do Limburgs Museum viert drie maanden carnaval Rijn-expositie Nijmegen: museum als rivierbedding Tefaf-kunstbeurs richt zich meer op jongeren 85»21ch in c '4S prrtb s4gtb macht aiEiïili Zanger, gitarist en componist Eddy Christiani treedt nog steeds op „Als je regelmatig vanuit de goot wilt rapporteren, moet je er af en toe ook zelf in liggen." Gert Berg, tv-presentator ■Bi R ifa mem Snip en Snap, De Bonte Dinsdagavondtrein, maar ook de namen van The Kilima Hawaiians, Cor Steyn en Jetty Paerl doen bij velen de tijd van wel eer herleven. 'Een periode waarin Nederland voor zien van warme choco lademelk en een kaakje gekluisterd zat aan de vooroorlogse kabel, de radio-distributie. De Nederlandse tak van EMI dook in haar geluidsar- chieven en produceerde onder de titel Terug naar Toen een eerste lichting van negen opgepoetste audioschijven met Nederlands amusement van weleer. Eddy Chris tiani is, met materiaal uit de jaren '50 tot '70, één van hen. Door Rein van Willigen Wie de naam van Eddy Chris tiani laat vallen, denkt onwil lekeurig aan zonovergoten melodieën en zorgeloze tek sten. Generaties groeiden op met zijn klassiekers Zonnig Madeira, Ouwe Taaie en Spring maar achter op. „Ik heb vierhonderd 78-toeren- platen volgezongen; dat zijn 800 titels", vertelt Christiani. De 77-jarige is een onopval lende verschijning. Zijn zwar te broek zit perfectin de plooi. De modieuze stropdas kleedt kleurig af. Zijn uitstraling is en blijft jong; zijn ogen stra len een lichte melancholie uit. „Iedere generatie heeft zijn eigen vorm, kleding en de muziek die daar bij hoort. Techniek ontwik kelt, waardoor het fenomeen muziek anders wordt benaderd. Zo was dertig, veertig jaar gele den de microfoontechniek stuk ken primitiever. Los daarvan zou het me bevreemden als de jeugd van nu zich zou amuseren met dat wat in 1900 leuk gevonden werd. In mijn jeugd was ik met een kleine groep bezig met jazz. Mijn moeder vond dat maar niks. Ketelmuziek noemde ze dat. Ik op mijn beurt heb geen affiniteit Eddy Christiani (77): „Als iemand 's morgens een liedje op de radio had gehoord nam hij dat mee op de fiets. Zo'n liedje bleef hangen. De hoeveelheid aangeboden muziek van nu is krankzinnig." foto dijkstra met de hedendaagse muziek. Het heeft een ander maatgevoel. De stem wordt overheerst door rit misch gebonk. Als ik het op de autoradio hoor, probeer ik te switchen zonder de macht over het stuur te verliezen. Ik hecht meer waarde aan een melodie. Dat gevoel weerspiegelt zich in liedjes als Zonnig Madeira en 't Was een Midzomernachtfeest." Accordeonist John Woodhouse raakt in het vizier van Eddy Christiani. Ooit traden ze samen op. Woodhouse heeft een verza meling foto's meegenomen. Eddy komt met twee exemplaren tevoorschijn. „Dit is het muziek gezelschap Concordia", voegt hij als bijschrift bij één van de foto's. Bij het noemen van iedere naam volgt de mededeling: „Hij is dood." Van de ruim dozijn gefo tografeerde muzikanten blijkt alleen Woodhouse nog in leven te zijn. De tijd tikt door. Net als de smaak van het publiek. „In mijn tijd werd muziek beluis terd en niet bekeken. Als iemand 's morgens een liedje op de radio had gehoord nam hij dat mee op de fiets. Zo'n liedje bleef hangen. De hoeveelheid aangeboden muziek van nu is krankzinnig. Vroeger moest je als zanger aan een paar voorwaarden voldoen. De Nederlandse taal beheersen was een must. De inhoud van de liedjes moest gaan over verre oor den of verdwenen en terugge keerde liefdes. De melodie telde 32 maten. En je moest voor de microfoon live kunnen zingen. Een liedje ging rechtstreeks de uitzending in." De inhoud en taalkeuze werd in de jaren '40- '45, de periode waarin Christiani dé oorlogshit Ouwe Taaie bedacht, mede door de Duitse bezetter bepaald. Wie eenmaal een tekst en melodie uit de koker van Christiani hoor de, kon het moeiteloos nazingen. In vele gevallen begeleidde de zanger zichzelf op zijn onafschei delijke liefde, de gitaar. „Wie de juiste toon aan zijn gitaar kan geven, heeft een vriend voor heel zijn leven", zegt Christiani licht filosofisch. Onwillekeurig ont staat het beeld van een Hollands interieur met een ingelijste tekst in kruissteekjes. „Als ik nu jong zou zijn, zou ik misschien een betere opleiding kunnen volgen. In 1938 was ik de eerste, die op een elektrische gitaar speelde. Of dat net zo werkt als een elektrische piano, hoorde je dan. Zo onbekend was het instrument. Op het gebied van gitaarspelen ben ik een auto didact. Het liefst had ik klassiek gitaar gestudeerd, of kerkorgel. Een jongensdroom. Gitaar was in mijn jeugd geen volwaardig ins trument. Thuis was er geen geld om mij naar het conservatorium te sturen. Dat heeft me best wel dwars gezeten." „Jammer, dat ik het niet heb meegemaakt. Natuurlijk speel ik nog steeds gitaar. Als ik in de mood ben, pak ik hem. Hij geeft zich, mits je hem goed aanraakt. Anders krijg je een vals ant woord. Ik doe dan wat met akkoorden, een melodietje. Dat geeft mij voldoening." Nadat favoriete gitaristen als Django Reinhardt, Chet Atkins en Eric Clapton de revu zijn gepasseerd, komen de optredens van Christiani's programma aan de orde. Eén tot twee keer in de week verlaat hij zijn woning in "■vvv.imiujii.,11. liuuinuv. uc, uui<. uuuu. v 1*11 uu i uini uu/jrjri gui.u ru, uu jjv-iiuuc. vvum ui viuiawuiu nvi/ uiunuiuunv. ir «v. uxuu- uuu uvjo nivv iwui J." uu UiJ uu iiiuiiov.il... j—iii. ti. op mijn beurt heb geen affiniteit tografeerde muzikanten blijkt dé oorlogshit Ouwe Taaie van gitaarspelen ben ik een auto- week verlaat hij zijn woning in gen is milieuvriendelijker. Door Wilko Voordouw 1 Regelmatig worden de lezers v Door Wilko Voordouw Op de dag na zijn zestigste verjaardag herdacht Alain Delon, die zichzelf omschrijft als 'de kunstenmaker van rechts', de 25e sterfdag van generaal Charles de Gaulle. 'Grand gueule' (Grote Bek) Alain Delon houdt van men sen als de grote Charles. In zijn huis in Douchy, ten zui den van Parijs, heeft hij dan ook de twee handgeschreven velletjes van Charles de Gaul le met de fameus geworden 'Oproep van 18 juni' een ere plaats op het dressoir gege ven. Alain Delon heeft nog steeds de trekken van een 'jeune premier'. Een bewijs dat de liefde jong houdt. Zijn huidige muse heet Rosalie van Breemen, is moeder van zijn twee jongste kinderen en ze is Nederlandse. Om haar te plezieren heeft Delon een huis gekocht in Aerdenhout, waar het gezin regelmatig verblijft. Alain, Rosalie, de vijfjarige Anouchka en de anderhalf jaar oude Alain- Fabien reizen heel Europa af, want ze hebben ook nog een optrekje in Genève. Delon is gezien zijn Charles de Gaulle- herdenking misschien wel een patriot maar hij verliest zijn per soonlijke belangen niet uit het oog. Delon is een fiscale vluchte ling. Alain Delon is een ster. En voor dat hij van het ster zijn een vak maakte, verdiende hij zijn brood als acteur. In de kleine 90 films waar hij aan meewerkte tekende hij voor grote rollen. Zo was hij Rocco in Rocco e i suoi fratelli van Visconti (1960), Tancredo Falconer! in II Gattopardo van dezelfde regisseur. In eigen land speelt hij in films van Yves Alleg- ret, René Clement, Henri Ver- neuil, Jacques Deray en Louis Malle. De lijst is lang. Maar vrij wel altijd speelt Delon de rol van de eenzame figuur. Een poor lonesome cowboy wanneer het Alain Delon en zijn Nederlandse vrouw Rosalie van Breemen. gaat om een politieman (Ne réveillez pas un flic qui dort of Un Flic), een eenzame en onbegrepen schurk als hij aan de verkeerde kant van de wet staat. Delon is voor veel Fransen een geliefde, maar ook een onbegre pen acteur. Eentje die niet bang is om risico's te nemen. Want naast de acteur Delon, die naar eigen zeggen vaak geld verdiende in matige publieksfilms was er de producent en regisseur Delon die risico's nam die kapitalen in de waagschaal stelde. Bij voorbeeld met Monsieur Klein, geprodu ceerd en gespeeld door Delon, geregisseerd door Joseph Losey. Veel Fransen vragen zich terecht af of er een streep moet worden gezet onder de Alain Delon, acteur, producent en regisseur. Want wanneer er nieuws van Delon komt, dat is dat bijvoor beeld via enkele pagina's in schandaalblad Paris-Match. Foto's van het gezin Delon in het Frederikspark in Haarlem, ijsjes etend op een bankje bij de Hema in Zandvoort. Delon en het Franse filmpubliek, dat is een lang verhaal van liefde en haat. Hij staat bekend om zijn megalomanie. Sinds 1969 praat Delon graag over zichzelf in de derde persoon. Hij is zéér over- TL L tuigd van zijn eigen kunnen. „Delon is geen vedette. Hij is een ster. Dat vindt niet iedereen even leuk," zei hij bij voorbeeld ooit. Of: „Ik heb in veel films gespeeld, waarvan er minstens 10 klassie kers zijn geworden." Maar het is waar. Je houdt wel of niet van Delon, maar niemand kan hem een zeker talent ontzeg gen. Niets bestemde hem voor om filmster te worden. Op zeventien jarige leeftijd slaagde hij voor zijn opleiding tot slager, volgens eigen zeggen 'op briljante wijze'. Hij ging in de leer bij zijn stiefva der, waar - weer volgens eigen zeggen - oploopjes van jonge mei- HÉ PIpC! den voor de deur ontstonden wanneer de jonge Delon een bief stuk sneed. Maar hij verveelt zich. En gaat vrijwillig in dienst. Vier jaar naar Indochina. Terug in Frankrijk wordt hij ont dekt. Speelt zijn eerste film in 1957, onder leiding van Yves Allegret. „Vanaf de eerste secon de voelde ik mij als een vis in het water." Alain Delon speelt de ene na de andere schurken- of poli- tierol, weigert te worden geschminkt en haalt de schan daalpers met zijn liefdes: Romy Schneider, Mireille Dare, Natha lie Delon. Of Rosalie. MAANDAG 13 NOVEMBER 1995 deel A7 Amstelveen om ergens in het land voor ouderen een avondje te organiseren. „Laat ik in één ding duidelijk zijn", zegt Eddy reso luut, „ik noem mijn publiek geen bejaarden, 55-plussers of wat voor terminologie ze ook alle maal verzinnen, nee, ik noem ze liever de jeugd van vroeger." „Het gekke is, dat ze alle teksten weten. Ze hebben een geheugen. Mijn kleine begeleiding komt via de versterker. Uiteraard heb ik mijn gitaar bij me. Ik praat over de barre tijden. Gezien mijn leef tijd mag ik mij ooggetuige noe men. En ik zing eigen repertoire. In mijn tijd had iedereen dat. Gecovered werd er weinig. De liedjes die ik zing horen bij mij. Ik heb ook een paar autobiografi sche, zoals De Engel op mijn schouder. Mijn grootmoeder zei dat altijd. Ik ben echt een zon dagskind. Geboren op zondag 21 april 1918. Het liedje 't Was een zomernachtfeest heeft mijn per soonlijke voorkeur. De akkoor den doen sterk denken aan Schu bert. En wat er in het verhaaltje gebeurt is net als een keertje bij Schubert, onvoltooid; de ver stoorde droom." Dit jaar zit Eddy 65 jaar in het vak. Een mijlpaal voor een man die nooit echt uit de belangstel ling is geweest. Christiani blijft bescheiden. „Ik ben geen zanger, geen Segovia, geen Pavarotti. Ik ben niet eens een showman, want bewegen kan ik ook niet. Met de vrij beperkte middelen die ik heb, heb ik me staande weten te hou den." Vervolgens wordt het stil, een stilte die doorbroken wordt als Eddy zegt: „Ik zoek geen bevestiging die gestoeld is op prognose. Ik ben geboren in het teken van de Stier. Aan dat karakter beantwoord ik. Ik kan schuld bekennen voor een vol stadion, maar als ik denk dat ik gelijk heb, ga ik door het lint. Ik ben geen diplomaat; ik ga niet links, ik ga niet rechts. Het is vooruit of achteruit. Van huisuit ben ik gelovig. Zeer dankbaar dat ik dit mijn lange leven heb kun nen doen. Dat Moeder Natuur mij liedjes heeft laten zingen en gitaar heeft laten spelen. Altijd bezeten geweest van muziek. Hoewel ik vroeger de tweede Lindbergh wilde worden en eveneens over de oceaan wilde vliegen. Vliegen is mooi, maar als je kijk wat ik met mijn beroep oproep bij de mensen..." En zin gen is milieuvriendelijker. Venlo (anp) - Sommige onderzoekers beweren dat de Ger manen het al vierden, anderen laten het carnaval in de Mid' I deleeuwen ontstaan. De geschiedenis van het volksfeest inl Limburg is vanaf zaterdag (18 november) onderwerp vanl de expositie As de sterre dao baove straole in het Limb»™ ïtsonm+nVonl n 8S nESTEM Museum te Venlo. Volgens S. Derkx van het begin dit jaar geopende museum is er in zijn provincie nog nooit een degelijke overzichtstentoon stelling gewijd aan dit volks feest. Er waren wel plaatselijke exposities, vaak ter ere van een jubileum van de carnavalsver eniging, maar nog niet eerder is er vanuit cultuur-historisch oogpunt een beeld geschetst van de ontwikkeling van het volksfeest. Tijdens carnaval staat de wereld een beetje op z'n kop. Dat was in de middeleeuwen al zo, toen in sommige plaatsen tijdens het feest de ezelsmis werd gevierd. Tijdens deze alternatieve eucharistieviering werd de kapelaan, de laagste figuur in de kerkelijke hiërar chie, onder luid gebalk van het kerkvolk tot ezelsbisschop gekozen. In de achttiende en negentien de eeuw zag het driedaagse feest voorafgaand aan de veer tig vastendagen er heel anders uit. Volwassenen en kinderen trok ken zingend en spelend op de foekepot rond. Li herbergen werd 'gedanst, geschranst en gesjanst'. Spelletjes als hane- slaan, gansrijden en haringbij- ten waren populair. Het tegenwoordige Limburgse carnaval is naar Rijnlands voorbeeld georganiseerd gestructureerd. Het kwam de tweede helft van de voriwl eeuw overwaaien. Bakerm; Keulen, waar in' 1823 \enl herinnerde^ ge0hrganiseerd die| verleden van de stadfjïwl was geïnspireerd op cornm del'arte en een boekje Goethe over het carnaval ia I Rome. Onder invloed van deze bewe-j ging ontstonden ook in Lim- burg tal van carnavalsvereni-J gingen. Tot de oudste behoren I Momus uit Maastricht en Jocus 1 uit Venlo, ontstaan rond 184# I De verenigingen organiseerden j behalve carnaval ook tal vat andere sociale activiteiten. De expositie maakt duidelijk dat] het feest zich niet beperkte tot] de drie dolle dagen die fun geerden als 'ventiel op hogedrukpan'. De expositie loopt tot en met 161 februari, de dag waarop hei] feest weer losbarst. Derkx en] de zijnen begeven zich dan 'in] het kader van veldonderz onder de carnavalsvierders. I „De gezamenlijke, ongedv gen onderdompeling in het j bruisend feestbad schenkt een intens gevoel van vreugde dat] je bovendien met anderen! deelt. Wellicht is dit de kern van carnaval." Van onze kunstredactie De Rijn. Iedereen heeft er wel iets mee. Reisjes langs de Rijn waren jarenlang het toppunt van vakantieplezier. De rivier stuwt nu eenmaal een stroom van associaties op. Hoe breed e bedreigend of hoe traag en troostend zij ook kan zijn. Regelmatig worden de lezers van Paris-Match op de hoogte gehou den van het wel en wee in huize Delon. Zoals de tijdelijke schei ding van afgelopen zomer. En deze week dus hun innige hereni ging in Haarlem en omstreken. Ook 'scoort' Delon regelmatig in de pers met zijn politieke stand punten. Eerst De Gaulle. Dan haalt hij banden aan met Valéry Giscard d'Estaing, alvorens hem later uit te maken voor een 'mie tje'. Regelmatig is Delon ook te vin den in het vaarwater van de extreem-rechtse leider Jean- Marie le Pen, „de enige die de Fransen de waarheid zegt." Dat blijkt later weer mee te vallen, want Delon verandert wederom van politieke kleur en staat bij de verkiezingen van 1988 vierkant achter Raymond Barre. Dit jaar heeft hij bij de presidentsverkie zingen 'juist' gekozen: Jacques Chirac. Hetgeen hem voor de her denking van de 25-ste sterfdag van De Gaulle komt te staan op de eervolle opdracht om een tekst van 'Le Général voor te dragen. De Fransen worden ongeduldig. Delon mag dan een planetaire ster zijn, in Frankrijk zelf wordt iedereen een beetje moe van de herhalingen van Samouraï, Paro le de Flic, Borsalino of Le Clan des Siciliens. Men wil graag iets nieuws zien. Maar dat lijkt even onmogelijk. Alain Delon heeft het druk met vader zijn en zoon Anthony heeft hem onlangs ook laten weten dat hij opa wordt. Gelukkig dat Alain Delon nog af en toe spreekt. Zoals in Paris-Match, bij gelegenheid van zijn zestigste verjaardag. „Ik ben een acteur, net als Jean Gabin, Lino Ventura, Burt Lancaster. Het verschil tussen een comédien en een acteur is dat de eerste een vak heeft geleerd en dat de twee de zijn persoonlijkheid in dienst stelt van het spektakel." 'Le bel Alain' mag dan 60 zijn, hij is en blijft een groot kind dat zichzelf geweldig vindt. Drie internationale musea beslo ten een tentoonstelling te wijden aan deze levensader die in Zwit serland ontspringt en in Neder land in de Noordzee uitwaaiert. Het internationale karakter van deze expositie ook in de titel De Rhein Le Rhin De Waal vastge legd. De opzet is allereerst een Europese stroming in de kunst en cultuur, van onze eeuw te tonen. Na eerst in Bonn gepresenteerd te zijn, is het project momenteel in het Nijmeegs Museum De Com- manderie en zijn dependance De Synagoge te zien. Later wordt zij nog naar Straatsburg overge bracht. De rivier is sinds eeuwen inspira tiebron voor kunstenaars, schil ders en tekenaars in het bijzon der. Heel lang bleef het kunste naarsvolk bevangen door de imposante schoonheid, die de rivier op talloze plaatsen bood. Hun weergave was er een zonder commentaar. Zoals de Rijn stroomde, kwam de rivier op het linnen en papier terecht. Daar is in de loop van deze eeuw een verandering in gekomen. Wie het Nijmeegs museum binnen wandelt, wordt met de neus op het feit gedrukt dat kunstenaars in de achterliggende jaren kriti scher zijn geworden. De kunste naar uit de tweede helft van deze eeuw heeft nu eenmaal een bij zonder zintuig ontwikkeld voor wat er zich achter de zichtbare werkelijkheid afspeelt. Het pièce de resistance van de tentoonstelling Der Rhein Le Rhin De Waal is zo'n typisch eigentijds samengesteld kunst werk. Het betreft een bijdrage van Fabrizio Plessi, een toonaan gevend videokunstenaar. Strikt genomen zou deze Italiaan van deelname zijn uitgesloten. Want het internationale team dat de tentoonstelling samenstelde, ver koos uitsluitend kunstenaars met Rijnwater in hun ziel bij dit pro ject te betrekken. Maar Plessi Maastricht (anp) - De internationale Tefaf-kunstbeurs in ^aa^pean gaat zich volgend jaar meer op jongeren richten. Tefaf (The Fine Art Fair), die van 9 tot en met 17 maart plaats vindt, g educatieve kant flink versterken. fa{ die De beursorganisatie heeft vastgesteld dat de bezoekers van vorig jaar ruim 52.000 mensen trok, meer behoefte hebben a matie. Daarnaast is bij jongeren een achterstand in hennl steeds] kunstgeschiedenis geconstateerd. Dat komt doordat scholen minder aandacht besteden, meent Tefaf. Daarom komt er in 1996 een educatief programma dat °P l^iel bezoekers is gericht. In een speciale ruimte zullen zij via au media en computerprogramma's kennis kunnen maken me ,^aar rele erfgoed. Ook voor volwassenen is er meer informatie be kon toch worden binnengehaald, omdat hij zich sinds enige tijd] verbonden weet aan de Düsseld-j orfer kunstakademie. Plessi's aandeel is het eerste werk] waar de Commanderiebezoekei tegenaan loopt. Hij plaatste zi kolossale open kasten van star in het gelid, waarin tot op ver schillende hoogten houten boom-: stammen werden gestapeld,1 Bovenop die kasten werden op: gelijk niveau zes televisietoestel len geplaatst. Daarop worden opnamen vertoond van op water I drijvende boomstammen. Wat je I hoort, is het geluid van de rivier. Indrukwekkender kun je een, rivier niet door een museumge-j bouw laten stromen. De ervaring I is overdonderend. En zoals je I uren aan het water kunt zitten. I kun je nu in het museum de rivier I onafgebroken volgen. De tentoonstelling 'Der Rhein Le I Rhin De Waal' lijkt een interna tionale doorbraak op te zullen1 opleveren voor de Nederlander I Willem den Ouden. Van hem is P een kolossaal riviergezicht in het I project opgenomen. De roep I Den Ouden ook al naar Straats burg -het volgende en laatste station- vooruit gesneld. DaarI zal het werk ongetwijfeld ook als I superbe worden omschreven I Want minder verdient dit magis-| trale schildererij niet. De Duitsers hebben Den i intussen al ontdekt. De Neder-1 lander maakte bovendien gir indruk, omdat hij zich net, Beuys kan beroepen op een kn I sche houding. De wijze waarop I de schilder uit Varik aan de a r zich in de strijd wierp tegen dijkverzwaring, heeft veel Du I sers voor hem ingenomen. Ouden scoorde na de opening v I de tentoonstelling in Bonn mil zonder hoog in de Duitse P®|, 'Der Rhein Le Rhm De Commanderie van Sint Jan, Fr Plaats 3 Synagoge Nonnen straat, Nijmegen, t/rri 28ja t/m za. 10-17, zo. 13-17 uur. Door Frans Undenkl Buenos Aires - Ij term no-noii nog zijn intrede I en waarop vermj sympathieën op c? school met pes^ straft werden, J poster op de slaa ieder 'politiek bi gere. De blik li ademde de vastl uit waarmee hij 1 lijke kapitalisml had. Anno 19951 meer dan een dj Dijk vertolkte Nederlandse veij musical Evita. Ernest 'Che' Guev linkse wereldverd aureool van goerq wonderaar dweept] denmoed van de die met zijn AK- nonchalant rond dd slingerd door del Zuid-Amerika wasl zijn zelfopgelegde I onderdrukte volkj continent te bevrijcf dictators. 'Che' - door zijn zo gedooopt omdal met 'tu' (red. jij), mj Argentinië g£ ke voornaamwoord bekocht zijn ideal! heroïsche dood. El van het BoliviaansT hem in 1967 in de| de Amerikaanse dienst hem getrace] onherbergzame geU dorpje Higuera wal vrijdingsleger op te zetten. Zijn excecutie - dil terieuze omstandl hogerhand was bev te een einde aan zij pogingen om de riant van het cor porteren. De armel het Andesgebergte I bitter weinig begra deze blanke Argeni had. Madonna Inmiddels zijn 28 ja en de commercie ha ontdekt. Een Pan brouwerij is in End nen met de lanceq Guevara-bier' en fabrikant Swatch 1 Guevara-horloge' gebracht. Op del prijkt diens afbeelq boor Kees Elenbaas Moskou - De q staat van het legen fensie- industrie u nationale veiligheia land, zo luidt de col een nog geheim ra de Commissie voor| Migheid van hetl parlement. P President Boris Jelta dezer dagen de werl new York ervan tel "at Rusland nog stel permacht is waarml moet worden gehouï ®et zijn Amerikl genoot Bill Clinton a en over de voorw. Russische militaire d< vredesmacht in B 251 een initiatief lai Europ0UW veili§heid ®»nen deze voorstel] r sPelen de Russi wachten een crucia ««ertussen circuleer een rapport dat e ,ens 20 gevreesde «nd van de totale ir balanceert. darDde,el van de sb w>land heeft ge voMWi]nen van de doekt iviet meer aan aacft'f} V3n e< deells het vernie stig H aPPort- O Sovjef nlhta,ire doct Eeoéf ^me bevonde eenhla en b<*t Mieken a°Pa 6n ln de Soit j onderdel échten nUCl' °ebat m Wit"Mu In do l^e achter. ken vannt!ien die nu Man de Gos. *n blevn ?nafhanl Smacht1 ertlen 1( ht met hun

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8