E L DE STEM 'Ik schaam me steeds vaker voor het genre bprah Winfrey wil bekendheid voortaan gebruiken om 'goed te doen il 4 Musical Car vocaal erg fraai Bert je Vis, zoals er echt geen tweede is 10 POSTBANK tbank. Nieuwe fotorubriek: ^bijbaantjes' Jurassic Park krijgt vervolg Bpymans krijgt nieuwe vleugel 3ER 1995 X 69 rgen.... Zij weten alles over de Postbankhypotheken en zijn u graag van dienst. In 'n adviesgesprek wordt samen met u bepaald welke Postbankhypotheek voor u het meest aantrekkelijk is. U wordt voorzien van een geheel vrijblijvend, op maat gesneden advies. Daar kunt u thuis nog eens rustig nadenken. Voor advies over hyp°~ m van de Postbank kunt u dus bij uw eigen hypotheekadviseur of antietussen- >on terecht. ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ca» .«i Oprah Winfrey aan het joggen met haar persoonlijke trainer Bob Greene en privé-kok Rosie Daley, als onderdeel van het succesvolle afslankprogramma dat Winfrey heeft gelanceerd. Door Anja van den Akker De studio is volgestroomd met voornamelijk dames. Spiegel tjes komen te voorschijn, lip stick wordt gecontroleerd, felal in groepjes zijn ze hier heen gereisd voor de tv-show van Oprah Winfrey, de best betaalde talkshow-host ter en bovendien de eerste zwarte vrouw die Hillary Clin ton en Michael Jackson aan tafel kreeg. Lucille Ball en Mary Pickford is de actrice/presentatrice Oprah Winfrey de derde vrouw in Ame rika met een eigen studiocom- plex: Harpo Entertainment Group - het omgekeerde van waarbij de letter O een keetje eigenwijs is schuingezet. ten door Oprah hoogstpersoonlijk smaakvol ingericht gebouw, even buiten iet centrum van Chicago. Iedere taxi chauffeur rijdt je er blindelings naar toe. k de voormalige filmstudio uit de jaren twintig heerst een ontspannen sfeer. Veel knust aan de muur, moderne meubelen. ™rs, perenhout, halogeenverlichting. Oprah's hondjes, Salomon en Sophie - beide kadootjes van haar vriend Sted- [nan Graham - dartelen tussen alle door. Onze ontvangst is en hartelijk. Niets wordt aan het toval overgelaten. Schurk Winfrey ontvangt deze middag Voor camera Loni Anderson, de ex acteur Burt Reynolds. Mevrouw zegt gehuwd te zijn geweest een aan drugs en vrouwen verslaaf- lilfr 1 ^oor wie ze zac'1 twaah iaar left laten vernederen. Het gesprek i -™stig, af en toe een' commercial ia*. tegen het einde, als weeën een bevalling, volgen de onthul- en de reclame-onderbrekingen in hoog tempo op. 'hiderson, die haar ontboezemin- Nooit eerder wilde Oprah Winfrey praten met buitenlandse journalisten. Na tien jaar kreeg een klein groepje Nederlandse verslaggevers de primeur in Chicago. Want Oprah Winfrey heeft tegenwoordig een missie. Een doel dat haar miljoenen dollars opbrengende talkshow ontstijgt: opkomen voor verwaarloosde kinderen en terugdringen van het wapenbezit. De koningin van de talkshow neemt geen blad voor de mond. bgen orm heeft uitgegeven, blijkt Jaar therapie een totaal andere w dan vroeger. Moraal van het ver fmes, blijf niet te lang ommii are shuatie hangen, zogenaamd zeil Van 'lem ^es voor willen lering in de zaal. Talloze vrouwen reageren. De show loopt zelfs zo Uit J "V diiki, i „ptekke wordt besloten er een Na rfi afleverin§ van te maken, beeft 7°°j 's Winfrey moe. Drie shows bril di8 j ackter de kiezen. De ouder pZe maakt haar onnodig stress i ^elijk ongemak. „Van alle Biin u er een adertje gesprongen in J? Ankeroog. En dat ziet er niet uit op fel68n ze^er charisma uitstra- die na een v°lwassen vrouw van 41 kracht i!" ™gelukkige jeugd, op eigen fenomeen u' gegroeid tot wereldwijd 'sadseefrt actrice, zakenvrouw, (n ahlaJ Presentatrice, weldoener Üjltheida' °eroe' ^en sterke persoon- door ha--10 niet wezenlijk is veranderd rijke t„ ,r succes- De als meest invloed- Idindt v.UW te h°ek staande Winfrey - k nu °P een kruispunt in haar ^raham?'0^ jn met vriend Stedman shanbni deren? De roddelbladen Na veoi „I?" speculaties. ^wikken en wegen heeft Winfrey bij v°.or nog twee jaar bij te teke- King World Productions, de maatschappij die ervoor zorgt dat haar talkshows over de hele wereld te zien zijn. Dagelijks kijken alleen al in de VS 15 a 20 miljoen mensen naar haar. Daar naast is Oprah in 119 andere landen te zien. Voor het geld hoeft ze het allemaal niet meer te doen. Voor de roem ook niet. En voor haar persoonlijke geluk al helemaal niet. „Als ik 's avonds een keer om negen uur klaar ben, vraag ik me af wat ik in hemelsnaam zal gaan doen. Een bad nemen ofzo." Het interview kan beginnen. „Tien minuten", roept een naaste medewerk ster die de stand van zaken kennelijk wat zorgelijk inschat. „Dat kan ik niet maken", zegt Winfrey. „Deze mensen zijn speciaal hier naar toe gekomen. Voor mij. Ik weet het, ik ben doodmoe en moet over een uur weer een satelliet-ver binding tot stand brengen. Een special over wapens en geweld. Maar uit oog punt van respect vind ik minimaal een half uur redelijk. Breng me maar wat te drinken. Dat zal wel helpen." De mede werkster verdwijnt pijlsnel van het toneel. Het gesprek komt al vlot op de verant woordelijkheid van tv-makers richting publiek. Voelen talkshow-hosts zich over het algemeen wel verantwoordelijk genoeg voor de gevolgen van de vaak controversiële onderwerpen die zij aan snijden? Neem Jenny Jones, van wie onlangs een gast na afloop zijn rivaal doodschoot. „Het zou oneerlijk zijn om over anderen te spreken. Laat ik het bij mezelf hou den. Toen ik hiermee begon, wilde ik voornamelijk entertainen. Ik wilde goe de shows maken. Shows waar mensen opgetogen uitkwamen. Naarmate ik vol wassen werd en mijn programma dus ook, is de intentie geworden: goed willen doen. Mensen iets meegeven. Zelfs een onderwerp als Loni Anderson, dat mis schien controversieel lijkt, probeer ik altijd terug te brengen tot de vraag: wat kunnen de mensen thuis van haar leren?. Als zij iemand als Burt Reynolds kan verlaten, moeten andere vrouwen in een soortgelijke situatie die kracht óók kun nen opbrengen. Met name vrouwen moe ten leren anders tegen hun leven aan te kijken. Dat is waar ik steeds weer voor ga. Welk onderwerp ik ook aansnijd." Misbruik en verwaarlozing van kinde ren, maar ook de achteloosheid waarmee Amerikanen met hun wapens omgaan, zijn onderwerpen waarmee Winfrey zich de laatste tijd bijzonder bezighoudt. Voortaan gaat zij ten minste een keer per maand een show wijden aan de situatie van kinderen, getiteld Oprah's Child Alert. Kinderen en wapens, kinderen en verwaarlozing, kinderen en seksueel misbruik. Dat soort dingen. Bovendien presenteert ze de komende twee seizoe nen wekelijks de Ouder van de Week, waarin ze een voorbeeld stelt. Eerder al was ze de motor achter een nieuwe wet ter bescherming van het kind, The National Child Protection Act, op 20 december 1993 officieel getekend door president Clinton. Daarnaast heeft ze een stichting opgericht die honderd gezinnen de helpende hand biedt. Is het eigenlijk niet schandalig dat de overheid aan dit soort dingen uit zichzelf zo weinig aandacht schenkt? „Je haalt de woorden uit mijn mond. Met zoveel bureaucratie in huis is het kenne lijk moeilijk kinderen als individu te beschouwen. Nu worden ze vaak als groep gezien. In de afgelopen tien jaar heb ik honderden shows gemaakt waarin mensen uit het publiek buiten zinnen reageerden vanwege hun slechte erva ringen als kind. Dat heeft me aan het denken gezet", aldus Oprah die zelf jarenlang seksueel werd misbruikt door een neef, een vriend en een oom. Ze wordt fel. „Ik kan er met mijn pet niet bij dat je als kinderverkrachter van de ene staat naar de andere mag trekken en gewoon je gang kunt blijven gaan. Stel, je misbruikt kinderen in Illinois, je krijgt twee jaar cel. Vervolgens verhuis je naar een andere staat, waar je voor soortgelij ke vergrijpen tot achttien maanden wordt veroordeeld... enzovoorts. Daarom heb ik in The National Child Protection Act gepleit voor een nationale databank, waarin die gevallen worden opgeslagen. Het is een klein stapje in de goede rich ting. Dit had honderd jaar geleden moe ten gebeuren. Maar iedere dag besef ik weer dat we'er nog lang niet zijn. Een paar dagen geleden besteedde ik in een show nog aandacht aan een priester in Chicago die is veroordeeld voor seksueel misbruik, maar nu weer doodleuk op de preekstoel staat. Ja, zelfs in het school bestuur zit." Nerveus Het verschijnsel Oprah Winfrey blijkt de regering in Washington niet geheel onberoerd te laten. „Als ik mijn neus voor het Witte Huis laat zien, worden er een paar mensen nerveus. Ze beseffen dat ik binnen de kortste keren een mil joenenpubliek kan bereiken. Sommigen zijn bang dat ik een politieke carrière ambieer. Dat is niet zo. Wat ik nu doe, heeft veel meer direct effect: ik ben een stem waar de mensen naar luisteren. Toen ik in Washington was om te pleiten voor mijn 'kinderwet', heb ik gedreigd dat als daar niets mee werd gedaan, ik binnen de kortste keren een miljoen moeders op de been zou hebben in een protestmars richting Witte Huis." Ze grijnst tevreden. Dilemma De wetenschap dat miljoenen mensen naar haar willen luisteren, heeft Winfrey ertoe gebracht het contract met King World toch nog maar een keer te verlen gen. „Niet vanwege de macht. Zo voel ik dat niet. Maar om het feit dat ik mensen ertoe kan bewegen anders met hun situ atie om te gaan. Mijn succes vind ik eigenlijk verbazingwekkend. Soms denk ik weieens: het is net of het niet over mij gaat. Vroeger associeerde ik beroemd- zijn met de manier waarop ik dacht dat bijvoorbeeld Diana Ross zich zou voelen. Nu gaat het over mij en ik voel me nog steeds mezelf. Ik zeg altijd maar: dit is gewoon mijn werk." „Het grote dilemma waarvoor ik stond, is dat tv-makers - en met name talk shows - steeds meer vergaarbak van vulgaire troep worden. Ik vind dat beschamend. Eerlijk gezegd schaam ik me voor het genre", klinkt het eerlijk, beseffend dat ze zelf ook groot is gewor den dank zij sensationele onderwerpen. „Dat is een tijdje nodig geweest in dit land", verdedigt Oprah zich. „Jarenlang hebben we elkaar wijs gemaakt dat dit zo'n fijn land is waarin wij het allemaal naar ons zin hebben, zonder problemen. Wie had het tien jaar geleden, toen wij met deze show begonnen, openlijk over alcoholisme, het mishandelen van vrou wen en dat soort dingen? Talkshows op tv hebben een belangrijke functie gehad in het bespreekbaar maken daarvan. Een aantal shows is daarin blijven steken. In het signaleren, niet in het zoeken van oplossingen. Ik probeer die volgende stap wèl te doen: hoe los je zulke dingen op? Wat kunnen we daar met z'n allen aan doen? Speel niet langer het slacht offer, doe iets, dat is de boodschap." Grote moeilijkheid is het handhaven van haar hoge niveau, dat ze zichzelf als standaard heeft opgelegd. „Je ziet het, het put me uit. Dit is veel zwaarder dan wat ik vroeger deed. De nieuwe aanpak vergt meer tijd en meer denkwerk. Ook de documentaires die ik over kinderen aan het maken ben, kosten me meer energie. Ik reis er het hele land voor af. Ook dat was een dilemma toen ik moest besluiten te stoppen met de show of nog een keer bij te tekenen. Vakantievierend op een boot voor de kust van Turkije, ZATERDAG 11 NOVEMBER 1995 DEEL I New York (dpa/rtr) - De Amerikaanse regisseur Steven Spielberg neemt de regie op zich van The Lost World, een vervolg op het kassuc ces Jurassic Park. Universal Pictures maakte donderdag bekend dat Spielberg de verfilming van het boek van Michael Crichton voor zijn rekening zal nemen. De dinosaurus-film Jurassic Park die Spielberg in 1993 verfilmde, versloeg met een opbrengst van 913 miljoen dollar de recettes van alle eerder uitgebrachte films. De première van de nieuwe Spielberg is naar verwachting in 1997. nippend van een pina colada, heb ik me zelf afgevraagd: wil ik eigenlijk nog wel zo hard werken? Ik heb mezelf een doel gesteld: ik wil de komende twee jaar berei ken dat er een nationale wet komt die erin voorziet dat kinderver krachters levenslang kunnen krij gen. Zet deze mensen achter de tralies en houdt hen daar voorlo pig-" Oprah Winfrey zit inmiddels behorlijk op haar praatstoel. „Het leven is een kwestie van keuzes", doceert ze nogmaals. „De mensen moeten leren dat zij zelf ervoor Wi kunnen kiezen hun situatie te veranderen. Die kracht ligt bij hen zelf. Ik houd mijn publiek dat steeds weer voor. Maar het is een geleidelijk proces. Soms lukt het niet. Toch ga ik door. Ik beschouw het als mijn persoonlijke mis sie, waarvoor ik privé weliswaar een hoge prijs betaal. De balans slaat nu dui delijk door naar het werk. Maar waarom zou ik klagen? Ik kan doen wat ik belangrijk vind. Dat schenkt mij vreug de. Ik zou het desnoods voor niks doen! En: wie had ooit gedacht dat dat zwarte meisje uit Mississippi een eigen vliegtuig zou hebben? Witte druivensap zou drin ken! Ik wist vroeger niet eens dat dat bestond." Ze lacht. „Of ik me een leven zonder televisie kan voorstellen? Nou en of. Ik zou zeker weer meer films gaan doen. Maar dan zonder wapens erin of ander geweld. Dat maakt het moeilijk geschikte scripts te vinden. Mijn agent wordt gek van me." Bang dat door gebrek aan sensatie in haar shows de kijkcijfers dramatisch zullen dalen is ze niet. „Het leven is al sensationeel genoeg. Kijk maar naar het verhaal van Loni Anderson. Daar hoef je geen extra schepje bovenop te doen. Toch kan ik er niet omheen dat we min der kijkers trekken dan vroeger. Dat komt ook omdat er zoveel talkshows zijn. Soms wel 15 op een dag. Maar toch, waar je ook ter wereld woont, in wezen willen we allemaal hetzelfde: dat de mensen in je omgeving je respecteren en om je geven. Dat je leven iets voorstelt. Dat is waar het bij ieder mens om draait. Ook al verdien je, net als ik, een hoop geld. Je kunt slechts één paar schoenen tegelijk aan en maar in één huis tegelijk wonen. Daar heb ik het over in mijn shows. En dat blijft voor iedereen her kenbaar." Fouten „Voor mij is het leven groeien en leren van je fouten. Ik realiseerde op mijn 31e, toen ik in Steven Spielbergs speelfilm The Color Purple speelde, dat alles een reden heeft. Als je niet leert van je fou ten, komen je problemen gewoon op een andere manier weer terug. Sterker zelfs." „Hetzelfde geldt voor het fenomeen tele visie. Jenny Jones, Ricki Lake, de films over geweld, dat alles zou niet overleven als er in de samenleving geen voedings bodem voor zou zijn. Als de mensen andere programma's willen, dan komen die er ook. Dus lieden die klagen over al die slechte programma's krijgen van mij altijd te horen: Als niemand er naar zou kijken, zouden ze niet bestaan." „Dit kan zo niet doorgaan", voorspelt ze. „Hoe vaak kun je een show maken over: mijn zus sliep met mijn man? Het loopt een keer vast. Heus, er komen andere tij den." Etten-Leur - De Nobelaer. 'Carmen', musical-uitvoering door ID Theater. Idee en beeld: Jan Aarntzen. Tekst: Han Romer. Muzikale bewerking: Peter van Hintum. Regie: Titus Tiel Groenestege. Orkest olv Carlo van der Put. Met o.a. Janke Dekker en Joke de Kruijf. Gezien op vrijdag 10 november. Ook vanavond nog te zien. Op 25-1 in Oosterhout, 22 en 23-3 in Roosendaal, 26 en 27-4 in Breda. Do or Marjan Mes Vocaal is er niets aan te mer ken op de Nederlandse musi calbewerking van Bizets ope ra Carmen. Twee talentvolle, jonge musicalsterren, Janke Dekker en Joke de Kruijf, zin gen de sterren van de hemel. Mario van Duimen heeft een mooie lichte bariton als José en het jeugdige, kleine ensem ble, dat dit ongelukkige trio in de liefde omringt, blinkt uit in sterke samenzang. Als de twee, legendarische rivales in de liefde, de verleidster Car men en de sympathieke Micaela, die strijden om de liefde van José, hebben de twee hoofdrolspeel sters hun aantrekkelijke uiterlijk mee. De donkere Janke Dekker met haar lange kastanjebruine haar en haar vuurrode kostuum is als Carmen de perfecte tegen hanger van de blonde, frêle Joke de Kruijf, die in onschuldig lich- blauw een Micaela met een lief lijke uitstraling is. Alleen al door haar uiterlijk kan zij laten zien dat zij het slachtoffer is van de verleidingskunsten van Carmen. De groep die de drie legendari sche hoofdpersonen omringt, draagt de kleuren van de passie, de haat, de jaloezie en de dood: rood, paars, groen, en zwart, ter wijl de belichting sfeervol inspeelt op die verschillende stemmingen. Dat het toch niet echt spannend, opwindend of dramatisch wordt, heeft met veel verschillende dingen te maken. In het statische scenario is het oorspronkelijke verhaal sterk versimpeld en uitsluitend toege sneden op de verhouding tussen de drie hoofdpersonen, waardoor er eigenlijk geen echt verhaal meer is. De handeling zit uitslui tend in de niet bijster originele liedteksten (van Han Römer). De bewerking van Bizets onvergan kelijke, vaak opzwepende melo dieën tot een soort rock-opera- achtig idioom is ook veel minder 'spectaculair dan het onovertrof fen voorbeeld. Alleen het nummer Toreador, vlak voor de pauze, is van een gedurfde rauwe dynamiek, ook qua enscèring, zoals ik die graag vaker had willen horen en zien. De rest van de scènes is in de regie van Titus Tiel Groenestege (en de saaie Engelse choreogra fie) vooral nogal statisch. De zan gers/spelers zijn dan ook geen dansers. Als er gedanst wordt, mist dat de levendigheid die je van een Carmen zou verwachten. Erger is het gebrek aan harts tocht in de fatale driehoeksver houding, terwijl het daar toch om zou moeten draaien. Van passie heb ik in de rolvertolkingen wei nig kunnen ontdekken, hoewel Joke de Kruijf haar ongeluk als verstoten geliefde wel gevoelig in haar zangstem weet te leggen. De grootste misser van deze eerste musicalproduktie van ID Theater is echter dat Mario van Duimen in de rol van José, de verscheurde minnaar die niet weet te kiezen, als acteur volstrekt geen uitstra ling heeft. Een knappe man met een mooie stem, maar uiterlijk volkomen passief en uitdruk kingsloos. Breda - Chassé Theater, 'Fijne Nuances' door Bert Visscher. Gezien op 10 november 1995. (Nog te zien op 11 november in Breda, 8 december in Ooster hout en 20 april 1996 in Bergen op Zoom.) Door Theo van Drunen Weten jullie waarom Bert je Vis zo leuk is? „Nee, snel, snel, vertel, vertel!" Nou, omdat hij in zijn programma's de grens tussen de kinderlijke fantasie en de volwassen ernst volko men doet vervagen. En weten jullie, hoe hij dat doet? „Nee, vertel snel, we schrijven mee." Alles kan bij hem, omdat hij het allemaal zelf kan verzin nen. Hoe verzint hij het? „Het zal wel een gave zijn," verklaart hij zelf. In zijn programma 'Fijne Nuan ces' verzucht de cabaretier Bert Visscher verscheidene malen: „Wat ben ik druk, hè." Maar bui ten de voorstelling is Visscher een rustige, ietwat bescheiden en sympathieke veertiger. Als het doek opengaat en de voorstelling begint, dan barst Visscher echter los. Met een simpel uitgangspunt weet hij het publiek twee maal een uur aan het lachen te houden. Bert Visscher speelt de rol van een prins die voor de zevende en laatste nacht wakker moet blij ven om aan een prinsesje te kun nen komen. Om de tijd te doden - en vooral om wakker te blijven - verzint hij de meest absurde toneelstukjes. Met tamelijk een voudige middelen speelt hij steeds weer andere rollen. Bert Visscher geeft steeds weer dat gevoel, dat hij beland is op de zolder van zijn oma, om daar in z'n zielige eentje en met de stoffi ge rekwisieten die hij op die zol der vindt de fantasie te gebruiken als middel tegen eenzaamheid. Tussen alle malle fratsen door smeekt hij het 'meisje' om tevoor schijn te komen. Als dat telkens weer niet gebeurt, gaat hij met volle energie verder. In zijn eigen verhalen is hij de held of de anti held, net hoe het uitkomt. Bij Bert Visscher heeft het overi gens geen zin te vertellen waar het programma over gaat. Je kunt ook niet zijn grappen herhalen, want die maken deel uit van die ongebreidelde fantasie en passen daardoor alleen maar in het geheel van die zelfverzonnen werkelijkheid. Ook heeft het geen zin om aan te geven welke the ma's bij Bert Visscher naar voren komen: het zouden net zo goed andere thema's kunnen zijn. Bert Visscher is in mijn ogen een van de meest originele en meest authentieke cabaretiers van Nederland. Met niemand te ver gelijken speelt hij een volkomen eigen stijl. Hij houdt de vaart ste vig in de voorstelling. De grappen houden geen enkel verband met wat voor rode draad dan ook. Het is gewoonweg allemaal onzin. Maar het is bereleuk. En typisch 'Bertje Vis'. Wie hem eenmaal heeft leren kennen, zal ongetwij feld van hem gaan houden. Hij is druk en grappig, maar bovenal lief en aandoenlijk. Hij is... 'Ber tje Vis', zoals er echt geen tweede Rotterdam (anp) - Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam krijgt 28 miljoen gulden voor de bouw van een nieuwe vleugel. Het bedrag is onderdeel van het totale investeringsplan voor de komende vier jaar, waarvoor 437 miljoen is uitgetrokken. De steun aan het museum kan volgens wethouder Kombrink worden beschouwd als een cadeau voor het jubilerende Boymans, dat in 1999 150 jaar bestaat. De nieuwe vleugel biedt volgens directeur Chris Dercon plaats aan de grote collectie prenten en tekeningen. Om de verzameling heen wil hij een netwerk opzetten van educatieve voorzieningen, waaronder een moderne bibliotheek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29