'Mensen uit hun dak zien gaan is de ultieme kick' 'Day and Night of the Gipsies' met tien zigeunerorkesten in Breda Lam maritiem Proef DE KRANT. Oud-Heao'ers uit Made halen als The Partymakers artiesten naar Breda Het Ballet Tea- tro Espanol ver zorgt op woensdag 15 november de of ficiële (besloten) openingsvoorstel ling van het nieuwe Chassé Theater in Breda. De gedanste flamenco-versie van de opera Carmen van Bizet is een dag later te zien voor ie dereen met een kaartje. Shusaku Dor- mu Danstheater van de Japanse cho reograaf Shusaku Takeuchi geeft mor genavond in Bergen op Zoom een voor stelling van Was- wax. De feestbands BI0f en Row wen Hèze spelen mor genavond in De Stenge in Heinkens- zand. Terneuzen krijgt morgenavond zijn tweede Nacht van de blues en de jazz met onder an deren The Blind Boys of Alabama en het Greetje Kauf- feld Trio. Romantiek Misverstanden Theater Arte- mis speelt op woensdagmiddag 15 november in Roosendaal Zeven- DrieNul voor ieder een vanaf vier jaar. Culturele elite Tata Mirando R 1995 'Zigeuner speelt et zijn hele ziel' GIDS DONDERDAG 9 NOVEMBER 1995 DEEL D he Gipsy Boys: familie van de Rosenbergs en de Reinhardts. iart stond er brutaal, tussen haakjes achter de naam van 'ht 'dit moet u ooit in uw leven geproefd hebben' of woor delijke strekking, en wel, de aanbeveling was niet over- jttberge Maritime aan de pittoreske Nieuwe Haven is een knus '8 van een restaurant. Gehuisvest in een scheef gezakt monu- |5™Pand, zo'n Anton Pieck-huis, je voelt je er snel op je ge- "Men is het gezellig met allerlei kitsch aan de muur, een P]e voor het eetzaaltje boven en een houtberookte bar. Op tafel eer> papieren onderlegger waarop de geschiedenis van het I pw w*e er woonde in 1812. Maar wij kwamen voor de kost ^voorde historie. l<Uv li 6 voora^een soeP van bospaddestoelen 9,75) en kreeg B itn.u P^nige soep die lekker aards naar bospaddestoelen v. Dat beloofde veel. IÏS5taTOt 'leette 'lamscompositie met honing-tijm-saus' I - en wat er even later op tafel kwam was inderdaad een ®ae, een plaatje van een gerecht. Dit schilderijtje van lam lamsfilet, uit de lende, en enkele lamscoteletjes, uit de 3 waren zo gerangschikt dat de botjes springerig I li Middenin stak een takje verse dille. Het was al HeCnoSv°or ik een hap had genomen. d-tii Van ëerecht is, behalve de saus verzinnen en ma- lid'vr Verschillende stukjes lamsvlees verschillende baktij- j ?en>een filetje is nu eenmaal sneller gaar dan een cotele- kt!i l 'och die vleesjes rosé gebraden op tijd op het warme Waagt ambachtskunst. was vol en diep. Het vlees had die verfijnde toets die de eter biedt, de combinatie met de zoet-kruidige saus ietn„ u3', e 'ceer weer een mondvol lekker, zo at ik in die ma- i^erginZierikzee. tetvand °Ver kÜgerechten- Want vaak zijn die de sluit- 1 "'■schaalt i®rotinS'en Xtojg je het obligate bakje sla en een He- I ^"itksm r te^r'et naast je biefstuk. Of als je geluk hebt wat !asteitjes 8® aardappelkroketjes. Hier niet. Twee aardappel- hgoec(e f®. van knoflook, vergezelden het lam. Verse peultjes baanrook 6n een sc'laa^ie ratatouille, dat zelfs mooi medit- ICM ®ddelL^?t'nle's dagelijks geopend vanaf 12.00 uur, maar wstdagen gesloten. Door Marjan Mes Het befaamde Koninklijk Zigeunerorkest Tata Mirando en nog negen andere zigeunerorkesten met al hun verschillende, inter nationale stijlen (Spaanse flamenco, Portugese fado, zigeuner- hot-jazz, Balkan-tzigane-lyriek of een mix van dat alles) spelen op zondag 12 november op vier podia van het Chassé Theater in Breda. Door René van der Velden Ze kennen elkaar van de Heao-opleiding in Breda en zijn elkaar nooit uit het oog verloren. Paul de Kroon (29) woont in'Made en runt een pensioenadviesbureau. Niel van Hoff (32) woont in Drim- melen en is marketing-mana ger bij platenmaatschappij Polydor. Samen vormen ze The Partymakers en daar heb ben al duizenden mensen veel plezier aan beleefd. Donder dag 16 november: Marco Bor- sato in Het Turfschip in Bre da. Organisatie: The Partyma kers. Echte Heao-jongens. Willen overal over praten, behalve over geld. Wat René Froger tegen woordig vraagt? 'Tussen de 6.000 gulden en de twee ton.' En nee hoor, ze worden er absoluut niet rijk van. „Het is een hobby waar je een leuke cent mee kunt ver dienen. We doen het puur voor de lol." Zo is het in elk geval wel begon nen. Met die fatale avond in Al phen vorig jaar. „Dat was ons eerste feest. René Froger in Al phen. Er zat veel optimisme in, maar Alphen zat helemaal niet te wachten op René Froger. In de voorverkoop waren er slechts ze venhonderd kaarten verkocht. Wij nog hopen op mensen aan de zaal maar dat werden er hooguit tien. Daar is zwaar geld bij ge moeten. Je moet minimaal 1500 mensen trekken." Al doende leert men. „De eerste keer ga je geweldig op je muil maar je leert gewoon heel veel," zegt De Kroon. The Partymakers tekenden dit jaar voor concerten van Froger, Clouseau en Borsato in Het Turfschip en deden het Made's Hitfestival met Gordon, Frans Bauer, Anita Meijer en Ge rard Joling. En intussen is het 'een leuke bijverdienste' gewor den. „Het is echt een uit de hand gelo pen hobby," vertelt Van Hoff. „Sommigen gaan voetballen, maar wij gaan een of twee keer per week bij elkaar zitten om ar tiesten hierheen te halen. We houden in de gaten wat er leeft, huren het Turfschip af, zorgen voor affiches, een artiest en een orkest en dan ziet het er echt ge likt uit. Het moet op en top feest zijn. Iedereen is vrij om een ar tiest te boeken. Je hoeft pas te be talen op de avond van het optre den, dus als er geen publiek is, heb je stress. Een artiest heeft nul risico, die moet honderd procent betaald worden. Als je een slecht feest hebt, moet je twee goede hebben om het goed te maken." Kwestie dus van de goede boe king op het juiste moment, waar bij Van Hoff als platenman 'han delt met voorkennis'. „Niel hoor de Dromen zijn bedrog van Bor sato en Dit is een nacht van Guus Meeuwis en wist dat het hits zou den worden," zegt De Kroon. Beiden hebben 'heel veel respect voor René'. Froger dus. Die staat Lekker soepel net 10% contante korting. FOTO'S EFFACTA PRODUKTIES looflijk virtuoze cimbaalspel het orkest de opzwepende impulsen, die nodig zijn voor de echte tziga- ne-muziek. Het programma van Day and Night of the Gipsies begint zon dag 12 november om 14.25 uur in de enorme hoge zuilenfoyer van het Chassé Theater met een op treden van Pali Féléus and Gipsy Band: Hongaarse, Roemeense en Russische ballades afgewisseld met opzwepende hora's en csar- das. Het klinkt net wat moderner dan van het klassieke zigeuneror kest. Daarna volgen op verschil lende locaties optredens van het Fapy Lafertin Quartet (akoesti sche jazz) met de Portugese fado zangeres Anabela de Silva, Istvan Lichter en de Hajra Gipsies met de Poolse zangeres Ellen Pinc- zowski, The Gipsy Boys (familie van de Rosenbergs en de Rein hardts) met als gasten de fluitiste Ellen Helmus en de accordeonist Fried Manders (ook presentatie), Basily (een van de jongste zigeu nerorkesten in Nederland) en El Molinero (met Gipsy Kings-re- pertoire) met zanger en gitarist Igor Odjila. Internationale zigeunermuziek valt op zondag 12 november te beluisteren tijdens de 'Dag en Nacht van de Zigeu ners' in het Chassé Theater in Breda waar tien zigeunerorkesten optreden, onder meer Tata Mirando, The Gipsy Boys en het Fapy Lafertin Quartet Minidoosje bonbons: helemaal gratis! Een spectaculair zigeunerfestival vol zoetgevooisde melancholie en opzwepende ritmiek van bekende viool-, gitaar- en andere virtuo zen, dat gepresenteerd wordt als Day and Night of the Gipsies. Het evenement, dat 's middags begint en tot 's avonds laat duurt, wordt in stijl aangekleed met een zigeu nerbuffet voor de ware liefheb bers. Impresario Frances Wouters van den Oudenweijer-Neefs, manager van bijna alle zigeunerorkesten in ons land, is de initiatiefneem ster van het festijn, dat in samen werking met impresariaat Jac ques Senf een toernee krijgt van twintig concerten, behalve in Breda onder meer in de Martini hal in Groningen en in het Thea ter aan het Vrijthof in Maast richt. „Het is een echt festival", aldus Frances Wouters, „dat alleen in het weekend kan worden gehou den, omdat je anders nooit al die zigeunerorkesten bij elkaar kunt krijgen." Zes jaar geleden besloot zij haar baan als docent lichame lijke opvoeding op te geven om zich helemaal aan haar mu- ziekimpresariaat, Effecta Pro ductionsin het Oostbrabantse Hapert, te kunnen wijden. Dat onderscheidt twee verschil lende specialismen: zigeuneror kesten en jonge klassieke mu ziektalenten. Mevrouw Wouters promoot onder meer de winnaars van het Oscar Back Concours, want zij heeft, zelf klassiek vio liste, een fijn oor voor jong talent. Tijdens haar vioolopleiding raak te ze al 'bezeten' van zigeuner muziek, die ze zelf als amateur ook nog heeft gespeeld. Haar zoon is een bekende klassiek vio list. Drie jaar geleden begon Frances Wouters van den Oudenweijer- Neefs, telg uit een bekende 'paar- denfamilie', voorzichtig de pu blieke belangstelling af te tasten met een eerste kleine toernee van een paar zigeunerbands. „Het was meteen al raak", zegt zij. „Vorig jaar, tijdens de tweede concerttoernee, waren alle zalen uitverkocht. Er is weer behoefte aan romantiek en muzikale virtu ositeit. Het publiek krijgt genoeg van alle lawaai van elektronisch versterkte discomuziek." „De mensen houden ook van dat stukje echtheid dat zigeunermu ziek kenmerkt. Er kan nu een maal niet worden gesjoemeld met microfoons en trucs. Deze muzi kanten spelen gewoon puur wat ze in hun vingers hebben en wat ze in hun ziel voelen. Zigeuner muziek komt recht uit het hart." „Eigenlijk bezitten de zigeuners geen eigen muziek," vertelt zij, ners. Het is nog een hechte ge meenschap met een sterke hiërar chie. Ik ben er wel eens jaloers op dat zonen en dochters nog naar hun vaders luisteren." Frances Wouters heeft een war me vertrouwensband met de in Nederland levende zigeuners. „Het is een heel aparte cultuur waar ik veel van houd. Het zijn verschrikkelijk lieve, eerlijke mensen, die nooit huichelen. Als ze je hun woord geven dan kan je daar van op aan. Daar bestaan echter veel misverstanden over." „Ze moeten alleen vanuit hun ei- dwenen. Hun stijlen zijn altijd onmiddellijk herkenbaar. Denk maar aan de Spaanse flamenco, de Portugese Fado, de Hongaarse en Roemeense zigeunermuziek en de Russische zigeunerzang. En dan de jazzkant, die door Django Reinhardt met zijn Hot Club de France werd geïntroduceerd en nu veel briljante, in Nederland levende navolgers heeft gevon den, zoals het Rosenberg Trio en The Gipsy Boys, waarin nog een nakomeling van Django zit." Tijdens het zigeunerfestival in Breda, dat 's middags om half drie begint en tot 's nachts door gaat, wordt door tien verschillen- Na de dood van Tata in 1967 gin gen zijn zonen en kleinzonen ver der en ontwikkelden een nieuwe, fijnzinniger spelstijl, wat minder zwoel en romantisch. Het komt vooral prachtig tot uiting in het ragfijne vioolspel van de primas, Nello Mirando, ondanks diens voortschrijdende spierziekte. „Ja, dat is treurig", beaamt Fran ces Wouters, „maar toch blijft Nello doorspelen zolang hij kan. Tenslotte speelt een zigeunervio list niet alleen met zijn vingers maar met zijn hele ziel. Als Nello optreedt, vergeet hij zijn lichaam. Radu Vincu is de enige niet-Mi- rando. Hij geeft met zijn onge- voor hen, maar ook voor het feest-publiek nummer 1. Van Hoff: „Ik krijg kippevel als ik René hoor en zie hoe hij in De Kuip de boel aan de gang krijgt." The Partymakers zijn voorlopig nog niet klaar met feesten. „Voor '96 hebben we redelijke opties. We gaan twee keer René (Froger weer, red.) in Breda doen, op 7 en 8 juni in Het Turfschip. In april André Hazes en in september Clouseau. En we werken aan een feest met nationale artiesten in samenwerking met Radio Noord- Nog altijd puur voor de lol? Van Hoff: „We spelen kleine spelletjes in de grote wereld." De Kroon: „De Mojo van het Zuiden wor den, daar denken we niet aan." Samen: „Als je die mensen uit hun dak ziet gaat, krijg je kippe vel, dan hebben we het kunstje weer geflikt, dat is de ultieme kick." Donderdag 16 november, 20.00 uur: Marco Borsato in Het Turfschip in Breda. In het voorprogramma Su gar Lee Hooper. Toegangskaarten a 30 in voorverkoop bij Het Turf schip, WV Breda en kiosk Van Don gen. !j: een van de jongste zigeunerorkesten in Nederland. I Set hoofdgerecht smaakte zo wel dat we ervoor terug zullen ko- sn. En het nog een keer nemen. Hoe vaak overkomt je dat in een "hurant? Bij ons in elk geval gebeurt het hoogst zelden. Altijd r weer zoeken we nieuwe gerechten, nieuwe bereidingen, j«we smaken. Zelden bestellen we iets dat we al gegeten heb- Vinden we meestal zonde. Eten is reizen, eten is ontdekken, benen we. De serieuze restaurantbezoeker is een nomade, «r in Zierikzee braden ze zo lekker lam dat we simpelweg niets *rs kunnen. We moeten terug. „maar hebben zij zich de volks muziek uit alle landen waar zij sinds de 10e eeuw vanuit India naar uit zwierven, eigen ge maakt. Heel virtuoos en met een eigen uitvoeringsstijl. Dat begon vanaf de vijftiende eeuw op de Balkan van waaruit zigeunermu zikanten door heel Europa rond trokken." „Het waren echte instrumentale virtuozen die rond 1900 in Boe dapest, Wenen en Praag werden toegejuicht door de culturele eli te. Dat gold ook voor de Hongaar Tata Mirando sr. en zijn orkest. Helaas werden deze muzikanten vanwege hun marginale maat schappelijke positie ook altijd verguisd en gediscrimineerd. Een tragische geschiedenis, die resul teerde in de vernietiging van tus sen de 250.000 en 400.000 zigeu ners in de concentratiekampen van de nazi's." „Gelukkig bestaat er nu een be langenorganisatie, de Romani Union,die toegang heeft tot de Verenigde Naties", aldus Frances Wouters. „Daarin hebben de Ro ma (zoals zij zichzelf noemen) en de Sinti (zoals ze in Duitsland he ten) sinds 1978 politiek een stem. Er zijn nu nog vijf miljoen zigeu ners over de hele wereld, waar van eenderde in Europa leeft en enkele duizenden in Nederland en België." „Het is bijna allemaal familie van elkaar", vertelt de impresario, „Alle orkesten die op het festival optreden, hebben wel iets met el kaar te maken, zoals de Rosen bergs en de Mirando's, die overi gens eigenlijk Weiss heten. De traditie is nog zeer sterk. Zigeu ners trouwen alleen met zigeu- The Hajra Gipsies. 'Zigeunermuziek komt recht uit het hart.' gen gesloten gemeenschap leren om water in de wijn te doen van de burgermaatschappij. Ik sta hen graag met raad en daad ter zijde en zorg er ook voor dat al die muzikale talenten commer cieel aan de bak komen." „Dankzij de zigeuners is er veel Europese volksmuziek bewaard die anders allang zou zijn ver- de orkesten op vier verschillende podia gespeeld, in alle bovenge noemde richtingen. Het negentig jaar oude Konink lijk Zigeunerorkest Tata Miran do, vaste gast op.Soestdijk, geeft om 20.00 uur een concert in de middenzaal. Niel van Hoff (links) en Paul de Kroon met Marco Borsato. FOTO THE PARTYMAKERS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23