(D £Ti 0 "D UI O ga e e ê'lr 2 0 Kg *8 - B Is ïf De psycholoog houdt je in de gaten! Loïs Lane slaat nieuwe weg in fii H B flfft B" ffl ff (If- Cl 5) Gangsta's paradise - Coolio O 2) Knockin' - Double vision O 1) Het is een nacht - Guus vagant Meeuwis O 6) Pour que tu m'aimes encore - Celine Dion V 4) Boombastic - Shaggy 7) Fairground - Simply red O 3) Het busje komt zo - Hollenboer 8) Omdat ik zo van je hou - - Gordon 9) Why god why - Arno Kolenbrander (11) Zie me graag - Clouseau (25) Where the wild roses grow - Nick Kylie (10) You are not alone - Mi- chaelJackson (13) Come take my hand - 2 Brothers on the 4th Floor (14) Do what's good for me -2 Unlimited (12) Stayin' alive -N-trance (19) Strausz party - Andre Rieu (30) I kiss your lips - Tokyo ghetto pussy (16) Never knew love - Oleta Adams (22) Lucky love - Ace of Base Heaven for everyone - Queen (18) Fantasy - Mariah Carey (15) Stars - Charly mental theo Lownoise (20) Rainbow in the sky - Dj - Paul Elstak (21) You do something to me - Paul Weller (34) You don't understand T me - Roxette (17) Waterfalls-Tic I'd lie for you (and that's the truth) - Meatloaf (37) Making love (out of nothing at all) - Bonnie Tyler (28) Don't break my heart - Vaya con dios (39) Ain't nobody - Diana King (26) Kiss from a rose - Seal (29) Dub i dub - Me my (41) De neus umhoeg - Row- wen Heze (43) Freedom - Dj Bobo (23) You oughta know - Ala- nis Morissette (42) The sequel (lalala) - ClubX Kom maar bij mij - Mar co Borsato f44) Geen seconde zonder jou - Wolter Kroes De babbelende pape gaai - Tineke Schouten (45) La fuerza del corazon - Alejandro Sanz Your little secret - Me- lissa Etheridge (36) Ik wil jou - Maribelle (32) Passie - Clouseau (47) Somewhere somehow - Wet wet wet Power of a woman - Eternal (24) De tandenborstel jive - - C'est Tout m.m.v. anth. hapt (35) This time i'm free (mixes) - Dr. Alban (31) 'n dag uit duizend dro men - Frans Bauer Movin' around - Won- derland (27) Something for the pain - Bon jovi ©Stichting Megatop 50 Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 075-5312379. *100% Isis: 'ik sluit geen compromissen'. Door Marjolein Rotsteeg Eén van de ster-dj's van Nederland is 100% Isis, oftewel Isis van der Wel (20). Door toppers als Dimitri en Marcello wordt ze de beste vrouwelijke dj van Nederland genoemd. Dik drie jaar ge leden begon ze met draaien. Door de Roxy in Amsterdam werd ze groot. Nu is ze veelgevraagd in binnen- en bui tenland. Op zaterdagavond draait ze op de Chemistry in de Amsterdamse Escape, ook live op Radio 3 te horen. Haar cd, '100% Isis', verschijnt binnenkort. Naast haar werk probeert ze met een vak per jaar haar VWO-diploma te ha len. Sinds kort zit ze ook in de politiek. Als lid van het Jongerenparlement wil ze zich sterk maken voor alles wat vol gens haar scheef zit. Het is hard gegaan met 100% Isis. En dus staan platenmaatschappijen in de rij om een cd met haar mixen uit te brengen. Ze koos voor EVA. „Het is een compilatie-cd die door mij gemixt is," vertelt ze. Twee jaar geleden mixte ze voor een andere platenfirma 'Serious Beats'. „De platen ware niet mijn keu ze. Als ik nu iets doe, bepaal IK wat er op komt en mix IK het. Het moet hele maal mijn werk zijn. Ik ga geen com promissen sluiten." Wat draait ze op het moment veel? „Eigenlijk van alles; van heel rustig tot heel stevig en alles ertussenin. Mij gaat het erom dat het goed is. Er zijn dj's die bij voorbeeld alleen maar acid of garage draaien. Volgens mij kun je dan geen verstand van muziek hebben. Er is niet alleen maar goede garage en alleen maar goede techno. Sterker nog, van alle muziekgenres is het gros dat uitkomt gewoon bagger. Helemaal in de house-scene. Die muziek wordt meestal niet op instrumenten - dat kan wel -, maar op computers gemaakt. El ke computerfreak denkt daardoor dat hij nu ook muziek kan maken, zonder zich af te vragen of hij wel muzikaal talent heeft. Echt goede housemuziek wordt gemaakt door een muzikant, ie mand met gevoel voor muziek, ritme en funk." Isis haalt fel uit naar de grote platen maatschappijen, die house het liefst in de kiem gesmoord zagen. De multina tionals dachten aanvankelijk dat house wel sne\ over zou waaien en nu house al jaren de toon zet, hebben kleine la bels de markt in handen. Dat betekent dat Isis en haar collega's in gespeciali seerde platenzaken moeten neuzen naar die enkele vinyl 12 inches die de moeite waard zijn. Isis weet precies waar, op welke dagen en hoe laat de Engelse en Amerikaanse import bin nenkomt. Ze zorgt dat ze vooraan staat om één van de soms maar drie exemplaren te bemachtigen. Wereld wijd zijn van een plaat vaak maar 500 stuks geperst. Ze koopt zo'n tien 12 in ches per week, waarvan het grootste deel alsnog afvalt. „Een gewone dj gaat naar de Free Re cord Shop, kijkt wat er in de Top-40 staat en bestelt wat hij hebben wil. Wij moeten zelf de trend zetten. Ik zeg wel heel trost wij, maar eigenlijk zijn het nog steeds Marcel(lo, IT en Chemis try) en Dimitri (Roxy en Richter)". Isis rekent zichzelf tot de subtop, op eer biedige afstand van haar grote voor beelden. Word je als dj rijk 7 „Voor iemand van mijn leeftijd ben ik best rijk. Mijn inko men is, denk ik, vergelijkbaar met dat van een goedverdienend model. Je hebt natuurlijk ook veel onkosten". Een tijdlang had Isis een relatie met Marcel(lo) Bakker. Dat zorgde af en toe voor roddel en achterklap. Het gro te voordeel vond Isis het wederzijds begrip voor eikaars werk. „Het leven van een dj is anders dan dat van de meeste mensen. Iemand die er iets mee te maken heeft, begrijpt dat niet. Als ik vroeger tijdens het draaien met een dj ging praten, vond ik hem vaak af standelijk. Als klant begrijp je niet dat een dj zich volledig op één ding con centreert. Je hoeft maar één minuut met iemand te staan praten en het loopt in de soep. Denk verder aan slaaptijden. Door de week gaan we om een uur of drie naar bed, in het week end om zes uur of later. Veel mensen staan om die tijd op." Isis werd geboren in Amsterdam en groeide op in Overijssel, in De Engel bij Lisse en in Warmond. Sinds anderhalf jaar woont ze weer in Amsterdam. Haar muzikale ontwikkeling begon op de muziekschool. „Ik heb kort verschil lende instrumenten bespeeld. Als ik iets niet snel onder de knie heb, vind ik het niet leuk meer. Ik ben daarna meer foto maurice scheltens naar muziek gaan luisteren. Het eerste plaatje dat ik zelf kocht was house, 'Big Fun' van Innercity. Op mijn veer tiende kwam ik in aanraking met hou se-party's. Qua muzikale ontwikkeling ben ik een beetje verhoust". In die tijd ging ze al veel om met Dimi tri. „Ik heb aan een vriend met draaita fels thuis gevraagd of hij me het draai en kon uitleggen. Na school ging ik nog bij een andere jongen oefenen. Het was een soort spelletje. Toen ik zag dat ik heel snel vooruitgang boek te, vermoedde ik dat ik er aanleg voor had. Destijds was ik in de house-scene 'dat kleine meisje met die grote mond'. Ik was er vroeg bij en kende iedereen'. Ze was toen een van de weinige meis jes die draaiden. „Er waren er nog wel een paar, maar die bleven op de ach tergrond. Toen ik populair werd, kwa men ineens overal vrouwelijke dj's van daan die al vijf of tien jaar bleken te draaien. De trend van vrouwelijke dj's is alweer wat bekoeld. Er zijn er een paar van enige betekenis overgeble- ven". Waar komt de toevoeging 100% overi gens vandaan? „Er zijn twee mogelijk heden. Ik weet niet meer welke er het eerst was. Ik heb een keer meegewerkt aan een tv-uitzending over house. Toen had ik een shirt aan met de tekst '100% fake'. Dat werd 100% Isis. In die tijd schreef ik ook voor een blaadje en werd ik als reporter 100% Isis neerge zet. Voor ik het wist, was het een be grip. Ik vind 100% wel leuk. Daar kun je nog van alles bij verzinnen. Een meisje uit Rotterdam dat disco draait heet dj Isis. Af en toe draaien we op hetzelfde feest. Alleen ben ik dan 100% Isis". Tussen al het draaien door, grijpt Isis geregeld naar haar schoolboeken. Ze wil haar VWO-opleiding per se afma ken. Ze doet één vak per jaar. „Ik vind het zonde om zes jaar school zomaar aan de kant te zetten. Bovendien zal ik er in de toekomst op beoordeeld wor den. Eerst wilde ik gaan studeren. Dat is nu dus niet doorgegaan. Maar als ik iets andes wil gaan doen, wil ik niet dat die mogelijkheid weg is". Dat 'iets anders' kan nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Zoals Isis er nu over denkt, wil ze tot haar 25ste blijven lif an werden drie 'singles', vrij gezellen dus, aan de tand ge voeld over hun opvatting van de ideale relatie. Hoewel de drie mannen beslist geen zielige muurbloempjes, zouden ze liever een partner hebben, dan single zijn. Marcel: „Het knuffelige en het vertrouwde is het extraatje van een vaste partner voor mij. Weten dat er iemand is die voor jou gaat en waar jij helemaal voor gaat." Dat klinkt behoorlijk klef en 'damesblad-achtig'. De in terviewster concludeert dan ook terecht dat het niet ingèwikkeld is wat mannen willen. „Ze zoeken in hun relaties hetzelfde als die vrouwen die pagina na pagina in de damesbladen aan het woord zijn. Kameraadschap. Dingen de len. Sex. Intimiteit. Eerlijk zijn omtrent je gevoelens". Verder in Man een handleiding 'Internet voor beginners' en een 'Smiley- lexicon'. Vooral dit laatste is grappig. Omdat er tijdens het 'chatten' via de computer misver standen tussen mensen kunnen ontstaan, zijn er de Smileys. Dit zijn kleine pictogrammen die be paalde emoties aanduiden. Je moet je linker oor op je linker schouder leggen om ze te kunnen lezen. Een paar voorbeelden::-)))) Schrijver moet hard lachen om iets.:'-( Schrijver huilt. :-> Schrij ver maakt een bijtende opmer king. 'Michael Jackson 'piept' tijdens hoogtepunt' kopt d^**'tran* op de twee achterste pagina's. Vol gens het weekblad kunnen we 'smullen' van het boek 'Dark La dy'. Hierin zou Lisa Marie Presley een openhartig boekje open doen over haar liefdesleven met Michael Jackson. Maar pas op: het gaat om een niet goedge keurde biografie, oftewel het is een biografie waarvan Lisa Marie waarschijnlijk niet eens weet dat hij bestaat. Daarom staan er ook zo veel sappige (maar niet ge loofwaardige) details in. Zo zou Lisa Marie aan een vriendin ver teld hebben dat Michael tijdens het liefdesspel zingt. „Hij maakt van die typische Michael Jackson gilletjes, die hij ook tijdens zijn concerten en in zijn nummers maakt." Het boek is geschreven aan de hand van getuigenissen van vrienden en kennissen van Li sa Marie Presley. Fijne vrienden. De in Breda woonachtige zanger CB Milton is ook erg openhartig in Hitkrant. Hij vertelt over zijn 'driehoeksverhouding' met zijn twee danseressen. „Voor mij is alles mode. Alles heeft ermee te maken. Het sys teem is doorgedraaid en verziekt. Je moet je tegenwoordig afvra gen hoe het nog verder kan gaan." 'Fashion victim' Peter aan het woord irPIvd. Als een echt mode-slachtoffer is Peter con stant bezig met kleding. „De pump is nu weer hot. Ik heb ze ook gekocht. Als fashion victim moet je ze aan. En dat is zwaar, aan het eind van de dag voel je je echt een victim." Ook Isis is er een. „Kitsch-details, daar heb ik altijd iets mee gehad." De foto bewijst het: de dame draagt een glimmende lak riem en lakleren schoenen. "Ik vind het fantas tisch, maar ik weet dat anderen het niet begrijpen. Die grens met wansmaak trekt mij wel." Liesbeth Oesèburg B H.M a- s g 6d CL O Cl S3 o' ff W O Q9 cp E S B m'W CP CP ff ff ff O TJ O cr CP (tl GD 0 n" <S CD CD a i-i a (T> s i O4 «a: N Moet je alle jongeren nauwlettend volgen tijdens hun jeugd? De meningen zijn verdeeld. foto aryan jansen Door Michiel van den Broek Skills for life noemen ze het in Ameri ka: een aantal maatregelen om de jeugd op het rechte pad te houden. De gemeente Rotterdam wil daar een ei gen invulling aan geven. Psychologen zullen daar dertigduizend jongeren gaan volgen in hun ontwikkeling. Tot hun 24e wordt meerdere malen onder zocht of ze 'op een bevredigende ma nier volwassen worden'. 'Big Brother is watching you', klinkt het afkeurend op straat. Maar Rotterdam hoopt eindelijk iets te kunnen doen tegen jeugdcrimi naliteit en schoolverlaters. Het idee is onderdeel van een veel gro ter plan dat voor alle Rotterdamers tussen de 0 en 24 jaar geldt (totale kos ten ruim elf miljoen gulden). Alle pro bleemgevallen zullen via hun school bij een mentor terechtkomen. Dat zouden personen moeten zijn, van wie te ver wachten valt dat ze overwicht hebben op jongeren. Zij zorgen er dan voor dat de scholieren hulp krijgen. Als voorbeeld van zo'n mentor noemt de gemeente Rotterdam een speler van Feyenoord. „Daarmee hoefje bij mij al helemaal niet aan te komen", weet Paul (17) ze ker. Hij is dan ook niet bepaald een supporter van die dub. Paul is met zijn vriendin aan het winkelen in het Bre dase centrum en wordt naar zijn me ning gevraagd. „Zonder gein, ik vind het een slecht idee. Hoe kan zo'n psy choloog nou bepalen wat een goede en een slechte ontwikkeling is, ieder een is toch anders?" Zijn vriendin Mariska (16) valt hem in de rede: „Diefstal lijkt me een vrij dui delijk voorbeeld van een slechte ont wikkeling. Het zal wel om zulke din gen gaan." Vervolgens begint het stel een discussie over opvoeding. Een vraag die het experiment oproept, is inderdaad: Wie bepaalt wat goed en slecht gedrag is? „Dat is vooral aan de psychologen", weet P. Spek, woord voerder van de gemeente Rotterdam. „We zeggen duidelijk dat jongeren best mogen experimenteren. Een keer zonder helm op de brommer, of spijbe len, dat zijn dingen die toch wel ge beuren. Maar het moet geen gewoon te worden." Spek geeft toe dat er een 'grijs gebied' is, want wat de een heel normaal vindt, kan bij een ander abso luut niet door de beugel. „De psycho logen zullen een omschrijving geven, van wat over het algemeen goed en slecht wordt gevonden." In Breda bestaan geen plannen als het Rotterdamse. Gemeente-woordvoerder K. Dollekens vindt het allemaal erg in teressant, maar hij houdt het bij de ei gen plannen voor jongeren, die hij eind december laat horen. Over de in houd daarvan wil hij nog niets zeggen, maar 'we zullen in ieder geval geen psycholoog in dienst nemen', aldus Dollekens. Dat zal een aantal Bredase moeders goed doen. In de binnenstad klinken namelijk bijna alleen negatieve reac ties over het plan. „Kinderen kunnen tegenwoordig overal naartoe met pro blemen, maar hoe zit het met de ouders?", stelt M. Kok, terwijl ze haar zoontje van twee in de gaten houdt. „Wij moeten ze opvoeden, dat geeft ook problemen. Ik vind het erg gevaar lijk; heeft die psycholoog zelf eigenlijk wel kinderen?" En tot besluit: „Ik zou het niet leuk vinden als mijn kind, wanneer hij puber is„ wordt gevolgd." De pubers zelf moeten een beetje la chen om het Rotterdamse idee. „Ik be paal zelf wel of ik me goed ontwik kel", zegtTwan (19) spottend. „Het lijkt wel zo'n dictatuur." Hij maakt de vergelijking met het boek 1984 van George Orwell, waarin een door de overheid overheerste maatschappij wordt omschreven. 'Big brother is wat ching you.' Even verderop loopt Anita (15), zij klinkt veel positiever. „Als het de crimi naliteit terugbrengt, is het gewoon een goed plan. Jongeren met proble men, hebben hulp nodig, dat is simpel. Kennelijk ging dat niet helemaal goed in Rotterdam. Mooi dat er dan nu wel iets gebeurt; zouden ze hier ook moe ten doen." FOTO DIJKSTRA Zijn ze misschien zonder hem verder gegaan, omdat het publiek zou den ken dat zij over Prince's rug carrière wilden maken? „Nee hoor, zo ver den ken wij niet eens, dat ligt niet in ons karakter. We hebben samen een pro ject gedaan, dat was leuk en leerzaam en nu doen we weer onze eigen za ken." Monique Klemann is tevreden met de huidige gang van zaken. „Het belang rijkste is dat ik er niets bij hoef te doen, dat ik van mijn muziek kan Ie- ven. Dat lukt al vijf jaar heel aardig. Door Marcel Frost Met de Europese release van hun laat ste cd Fireflight hebben de zusjes Kle mann van Loïs Lane het maar druk. Optredens voor televisiestations in Spanje, Noorwegen en Frankrijk, inter views in grote buitenlandse kranten en ook het oosten lonkt met een eerste, Poolse, uitnodiging. Daarnaast trekken de dames voor een reeks live-optre dens door het land. „Onze nieuwe platenmaatschappij (Ar cade/CNR) heeft er voor gekozen om de cd meteen in heel Europa uit te brengen, op die schaal werken zij nu eenmaal," vertelt Monique. „De reac ties die we krijgen op Firef light zijn trouwens over het algemeen lovend." De vraag of het nieuwe album niet wat aan de commerciële kant is, wuift zij na een korte aarzeling weg. „Com mercieel is niet het juiste woord, dat heeft een goedkope bijsmaak. Ik zou het eerder toegankelijker willen noe men. Het is een open, fris album ge worden, met verschillende soorten mu ziek door elkaar." De eerste single, Tonight, behaalde een top-10 notering. Het nummer lijkt dan ook te zijn gemaakt om een hit te worden. Klinkt als...? „Dat horen we vaker: heb je eens een leuk nummer, dan is iedereen er heilig van overtuigd dat het gejat is", zegt Monique. „Mis schien dat het wel ergens iets van weg heeft, maar dat is zuiver toeval. Vol gens mij is dat een van de kenmerken van een hit: het lijkt ergens op, maar je weet niet waarop." De tweede single, Fland, loopt bedui dend minder dan Tonight. „Dat is toch een heel ander nummer, het publiek reageert alsof het een schok heeft ge kregen. Terwijl dit het nummer is waar we de cd omheen hebben geschreven, het startpunt van iets nieuws. Tonight is pas op laatste nippertje erbij gezet. Toegegeven, het is een beetje een moeilijke plaat, maar die kun je mis- schien wel het beste uitbrengen na een succesje. Niet getreurd, we heb- Loïs Lane ben meer singles achter de hand", zegt Monique, en noemt I Want You Back, Stay, en Survive als opties. Hun laatste werk is met een gloed nieuwe band opgenomen. De samen werking met de gebroeders Van Don gen is definitief voorbij. „De oude band had ons niets nieuws meer te bieden, er zat niks sprankelends meer in. Wij wilden niet nog meer van het zelfde. Wat niet wegneemt dat op Fi ref light nummers staan die we toen hebben geschreven, zonder voort te borduren op wat we eerder gedaan hebben. Ik geloof ook niet dat het pu- bliek zit te wachten op een vervolg. Kortom, tijd om elkaar los te laten", stelt Monique. Prince behoort eveneens tot het verle den, maar zijn naam blijft met Loïs La ne verbonden. Monique heeft Fire- flight naar hem opgestuurd. „Ik ben benieuwd wat hij er van vindt al wer ken we dan niet samen. Dat is dus dui delijk niet ons ding, we doen het zelf wel. We spreken elkaar bij concerten en meer niet. Het gaat gewoon niet dat twee van die eigenwijze types zo- als wij, werken met iemand die nog ei genwijzer is," aldus Monique.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36