DE STEM 'Het komt er nog uit als zachte poep' De top is er nog steeds' Markt stabiel voor Kimstuitleenc entr a Publieke omroep beter bekeken in oktober Betty Carter, een terechte nummer 1 idaag nog. 100% Isis: vrouwelijke ster-dj 1 O E P RINGEN AAAROP. I freek de Jonge trekt ruim een jaar uit voor volgende programma BZN met nieuwe tournee op naar 30-jarig bestaan Jazz-grootheid in Terneuzen Rembrandt op veiling _x 65 a ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 4 NOVEMBER 1995 DEEL heeft. Een eer bijvoorbeeld van laar dat is nog niet ig van uw rekeningen er worden betaald. U r itlmal* mtvIm en is eigen thuiszorg- en |wullMMte pakketten uur pur dag voor u larta in de bus. Bel Zorgverzekeringen, tegel niet nodig). U/V fjeek de Jonge zegt het na afloop van een try-out jjPeSchattelijnin Geertruidenberg: 'Het er nog uit als zach- Kpoep'. Daarmee doe lend op zijn niet te stui- t(n stroom van teksten, ft/ee dagen heeft hij zit- tsn schrijven. Het pro gramma duurt bijna twee iiiir Zo goed als klaar voor een lange reeks voorstellingen. Edoch, het gaat hier slechts om e® eenmalig optreden voor het jubileumfeest vanNRC Handelsblad. Voor zijn volgende thea- teiprogramma trekt de nestor onder de cabare tiers dit keer ruim een jaar uit. April 1997 wordt liet, maar er komen wel reltiy-outs. DoorRené van der Velden .Ikheb u bij elkaar geroepen om- lat ik volgende week zaterdag met optreden voor NRC Han- let is donderdagavond. Freek de tege doet een try-out in het liepkleine maar bijzonder sfeer- rolle cultureel centrum De Schattelijn in Geertruidenberg. viert het 25-jarig bestaan met een feestavond in de stads- wburg van Amsterdam. Freek de Jonge is gevraagd dit (eest op te luisteren met een Zoals in het vorige televisiesei- bij de Vpro te zien was, De Jonge zijn neus niet op voor een schnabbel. De NRC- (eestavond ziet de cabaretier toch anders. „Dit is niet onder de noe- mer schnabbel te vatten. Dan had ik gewoon een programma aan- Voor deze gelegenheid net als voor het Boeken- een nieuw programma. En daar komen dan weer dingen uit. Op het NRC-feest hoef ik maar uur en dit duurde bijna twee uur. Ikheb dus materiaal over." maar gezegd is dat de m voor een volgend program- al weer gelegd is. Gezeten aan een tafel met pc en printer brengt hij in Geertrui denberg voor de eerste keer wat Mj de twee dagen daarvoor zoal Wacht heeft. Voornamelijk voorlezend uit zijn Word Perfect- programma, af en toe haperend Freek de Jonge: 'Ik ga door tot een dag voor mijn dood.' als hij een zin in de tekst niet heeft afgemaakt of een stuk kwijt is. Maar het resultaat is Freek de Jonge. Een onnavolgbare aaneen schakeling van woordgrappen, actualiteit en verwijzingen naar Geertruidenberg (na een hoest bui: 'dat zal van die kloterige centrale komen'). Maar vooral, voor de zoveelste keer, een pro gramma van een ontroerende schoonheid. „Het was een mooie avond," zegt de artiest na afloop. Een interview in nota bene het NS-blad Rail heeft Freek de Jon ge onlangs in een rechts daglicht geplaatst. Hoe zit dat nu met de progressieve cabaretier op leef tijd? „Ik heb de jaren zeventig wat ge relativeerd en in retrospectief ge zegd dat het hoogmoed was wat wij toen deden. Wij wisten het en uitten ons misnoegen over an dersdenkenden. Ik vind het be langrijk dat iemand als Bol- kestein zich duidelijk uitspreekt. Niet dat ik het met hem eens ben, maar links heeft dat op het mo ment niet. Mensen als Wolffens- perger en Wallage hebben geen visie of komen daar in elk geval niet goed mee naar buiten. Ter wijl dat toch heel belangrijk is want dan kun je kiezen. Nou, dat verhaal is door De Telegraaf om armd en de rest heeft het nage praat." Dat was de 'rel'. Terug naar het theater. Wat zijn de nabije toe komstplannen? „Ik hoef pas in maart 1997 weer. Voor april '97 heb ik iets met Carré afgesproken. In het alge meen maak ik mijn programma's in zés weken of zo. Nu wil er eens een jaar over doen. Ik weet niet of dat het programma ten goede komt. Elke twee maanden wil ik een week optreden." Aan inspiratie ontbreekt het dus nog niet? „Ik ben 51 en het komt er nog uit als zachte poep. Ik weet niet waar ik het aan te danken heb. Ik maak geen authentieke programma's, het komt steeds op hetzelfde neer, maar het publiek ervaart het als authentiek. Thuis weet ik niet eens wat ik gemaakt heb. Je moet steeds je eigen materie scheppen, het allemaal zelf ver zinnen. Pas aan de spanning van het publiek merk ik wat het is en hoe het overkomt." Bij literatuur is er geen direct contact met het publiek. Ligt het literaire leven stil? „Ik was van plan om een nieuwe roman te schrijven maar dat is dit geworden. Ik denk dat ik nog twee jaar wacht voordat ik aan een nieuw boek begin." Hoe is je verhouding met de nieu we lichting cabaretiers? Jack Spijkerman had afgelopen zomer een radioprogramma op zaterdag waarin zo ongeveer alle cabare tiers hun favoriete plaatjes moch ten draaien. Jij ontbrak, zoals al tijd in deze scene. „Ik ben daar niet voor gevraagd. Maar ik houd inderdaad niet van die ouwe-jongens-krentenbrood sfeer. De Vara heeft dat allemaal zo naar zich toegetrokken. Ik heb daar een zekere weerzin tegen, het is te kontknijperig, die sfeer staat me niet aan." Er wordt gezegd en geschreven dat jij Hans Teeuwen als jouw opvolger beschouwt. Waarom? „Het grootste probleem van de jongelui is er authentiek tegen over te staan. Toen The Beatles populair waren, klonk heel veel muziek als The Beatles. In de tijd van Neerlands Hoop hebben we opgetreden met Hans Otjes, die iets heel anders deed dan wij. Hij had meer succes dan wij en ik vond hem goed. Ik herken nü zo ongelooflijk veel van mijn eigen toon. Dat zou mij moeten strelen, maar ik vind het jammer. Als die mensen op zoek zouden gaan naar wat ze zouden kunnen zijn, zou het een stuk beter gaan. Hans Teeuwen is iemand - zoals eerder Brigitte Kaandorp - die zijn ei gen toon heeft. Bij hem heb ik het prettige gevoel dat hij niets met mij te maken heeft." Hoewel er toch weer heel wat te lachen valt, ga je ook vanavond weer tekeer tegen de humor. Het is eerder ontroerend dan grappig. Streef je dat bewust na? „Het is waarschijnlijk zenuwach tigheid, dat lachen. Ontroering is net zo'n waardevolle emotie als humor, maar het is moeilijker op te wekken. Die lach heb ik ge woon aan mijn broek hangen." Wanneer stop je met optreden? „Ik ga door tot een dag voor mijn dood. Het is een groot voordeel dat die leeftijd meegaat in je werk. Dat is ontzettend interes sant. Ik heb ervaren dat ik over een bepaalde top heen ben, maar dat maakt niks uit." De zalen zullen kleiner worden. „Wat geeft dat nou. Zoals van avond, dat is toch prachtig. Daar kan Carré niet tegenop." Freek de Jonge en echtgenote Hella drinken nog een paar pils jes in het theatercafé van De Schattelijn. Temidden van tien tallen bezoekers. Niemand valt hen lastig, geen handtekeningen. Die tijd heeft De Jonge achter zich. Directeur Ton Biemans van De Schattelijn laat het gastenboek zien. Freek de Jonge heeft geschreven: 'Geweldige avond. Ik kom terug.' Door Rein van Willigen Hoewel de zon net wakker is, ®alken de eerste toeristen alweer fotograferend door het s ukje Nederland bij uitstek, wlendam. Enkele mannelijke "woners van het roemruchte vissersdorpje klitten samen en 8e'en elkaar adviezen over Me de wereld te verbeteren'. Muit de talloze uitspannin- 8® gaat een bierlucht een Mafrontatie aan met de tong- Pnkkelende visgeuren. Volen- aa,n m optima forma. Net als I-restaurant Spaander. Ha eerste touringcars zijn al ge- eiJf61?'Een bordje duidt op de U li aanwezigheid van zak- sinH jts' ®'nnen hjkt de tijd s oe eeuwwisseling stil te gestaan. Ontelbare schil lij® met Volendam en zijn wanT? als thema bedekken de va alJ Keizer glundert als ie u? °'a wandelt een wij- biimjfn res'aurant gedeelte ia)eSelmatig zal het twee- latiou n opgemerkt door fi? i°elende jeugd, SIPen weekend zijn we be- nee1?et; onze nieuwe tour dat ie zanger Keizer. „Voor- beer ie? nieuwe tour start pro- Waar'V3e voorstelling uit; kijken ook nf i? ®faPPen moeten, maar is. Dat 1Uiste temP° aanwezig ven mlsHeenkwestievanschrij- ty'oüu M?* W3t groeit' 0nze gesevl en vfe in Franeker 'en Fn jestelijk gehandicap- z°'o baar Publiek- Na ^jetweeiVeranderije n0g wat; ter elkaar i^?ZamelledSes ach" Mhteraan g0oi ie er één po IeJ m<* een up-beat tem- h«ft zeS of^UWe V0OTstelli»g °1 zeven nummers van onze nieuwste cd. Dat verwacht het publiek, daar komen ze voor. Vandaar dat we deze tour noe men naar onze meest recente cd, Round the Fire." Verslaving Jan, die in 1969 bij de drie jaar eerder opgerichte groep BZN kwam, vertelt met liefde over zijn vak. Carola, die in 1984 de plaats van Annie Schilder overnam, is opmerkelijk stiller. In de kleine dertig jaar heeft BZN een reputa tie opgebouwd. Ieder jaar is het in september weer raak. Dan ver schijnt de nieuwe cd, welke een maand later gevolgd wordt door een concerttoumee. En al even traditioneel is de televisie-special en de niet te vermijden gouden cd. „Aan dat ritme zijn we gewend geraakt", lacht de zingende Vo- lendammer. „Wel probeer je ie der keer weer wat af te wijken van het jaar ervoor. Maar her kenbaar zijn en blijven we." Ca rola: „Als wij zingen, weet ieder een meteen: Dat is BZN." Om er aan toe toe voegen: „Ik praat zo min mogelijk; ik ben wat hees." Stemoefeningen Ongemerkt belandt het gesprek daardoor bij de stemoefeningen. Jan doet ze regelmatig, Carola niet. „Wel gedaan. Als je vaak zingt is dat een goede oefening. We hebben ruim vijf maanden stil gelegen. Dan is het fijn om met try-outs en een generale te beginnen." Vriend of vijand moet erkennen dat de leden van BZN hun vak met veel plezier beoefenen. „We kunnen niet anders", bekent Jan. „Ik hoor zo vaak: Wanneer ga je ermee stoppen? Maar de top is er nog steeds. Als ik vijf maanden niet gespeeld heb, ben ik blij als ik weer kan beginnen. Ik zou de wetenschap niet meer te mogen, niet overleven. Voor mij is het een verslaving." Carola: „De sfeer is goed. Belang rijk, als je veel met elkaar op trekt. Het is fijn dat je je vrij voelt en je zelf kunt zijn. Iets wat ik zou missen als het over mocht zijn." Huisman Jan: „Het is een wonderlijk vak. Als je, met alle respect, loodgieter of schilder bent, krijg je geen aandacht. Wij krijgen na ieder liedje applaus. Maar een Volen- dammer blijft nuchter. Vergeet niet dat we de eerste tien jaar geen succes hadden. Hooguit be landde je met veel moeite in de lagere regionen. De meeste groe pen gooien dan het bijltje er bij neer. Voor mij is BZN een uitge komen jongensdroom. Ik wilde altijd zanger worden. Als ik langsliep en de jongens waren aan het repeteren klonk dat fan tastisch. Ik kon toen niet weten ooit bij de band te komen." Een nieuwe tournee betekent drukke tijden. „Dat ervaar ik niet zo", reageert Jan resoluut. „Als ik niet zou spelen, zou ik me nut teloos voelen. Ik ervaar mijn vak niet als werk, maar als hobby. Bovendien ben ik vaak thuis. Als ik liedjes maak, bijvoorbeeld. Ik ben meer thuis dan een normale werkman." Koor Carola: „Jan, je zou best huisman kunnen worden." De koters van beiden komen ter sprake. Jan verwacht niet dat zijn drie kinde ren in de voetsporen van hun 46- jarige pa zullen treden. „Je moet een kruiwagen hebben. In mijn Jan Keizer en Carola Smit van BZN jeugd waren bandjes in zwang. Nu mis je een springplank. Des tijds voelde ik mij te jong voor een koor. Maar mocht ik ooit he lemaal uit het vak geraken, dan sta ik er niet onwelwillend tegen over om alsnog toe te treden", zegt hij duidelijk articulerend in breedsprakig Nederlands. Carola heeft twee kinderen, „Als ik zou merken dat ze talent heb ben - en ik weet hoe dat voelt - dan houd ik ze niet tegen. Ook al omdat ik er zelf zoveel lol aan be leef. Maar eerst de school afma ken, dat wel. Ik heb destijds de mavo gedaan; daar zou ik nu niets meer mee kunnen. Ooit op kantoor gezeten, maar dat is iets wat ik na elf jaar niet mis, haha- ha." Vele groepen gingen even snel als ze kwamen, BZN niet; die kwam én bleef. „Het is", aldus Jan, „mooi om te zeggen, dat het gelukt is. Ik denk, dat als je posi tief denkt, talent hebt, goed kunt werken en met het schrijven van liedjes bezig kunt zijn het moet lukken. Natuurlijk is er in 30 jaar wel wat veranderd. Vroeger had je maar twee televisie-zenders. Als je in Toppop zat, was je de volgende dag wereldberoemd in Nederland." Een platenmaat schappij die in je gelooft is even eens belangrijk. „Logisch", geeft Jan toe. „Onze platenmaatschap pij doet veel voor ons. Het moet financieel ook wel kunnen. De cd die we nu gemaakt hebben, kost meer dan twee ton. Hij is opgeno men in discotheek The Movies in Volendam. In vier sessies. Dat be tekent dat je een mobiele studio moet inschakelen en dat alle techniek ter plaatse moet worden aangebracht. Voor deze cd heb ben we onze band versterkt met studio-muzikanten. Carola: „De special van van- FOTO DIJKSTRA avond is daarop gebaseerd. Hij is gedeeltelijk in The Movies opge nomen. Met onze fans. Ze zijn een dankbaar publiek. Na afloop van een optreden gaan we altijd even de zaal in. Een foto. Een handte kening. Ik denk dat we de meest fanatieke fanclub hebben. Mijn trouwdag zullen ze niet vergeten. Bij de geboorte van mijn kinde ren wisten ze me ook te vinden." Jan, die veel van de liedjes van tekst voorzag, heeft geen uitge sproken voorkeur voor een song. „Persoonlijk houd ik van het ro mantische, zoals Tonight. Niet dat iets me gauw ontroert, wel nee, daar ben ik te nuchter voor. Hoewel, als ik gitaar zit te spelen en mijn dochtertje komt binnen en zegt: 'Vind je het zelf mooi, pap?', dan kun je wel nuchter zijn..." BZN Special, RTL4,19 uur Hilversum (anp) - Het aandeel van de publieke omroep (Neder land 1, 2 en 3) in de kijkersmarkt is in oktober met 41,6 procent boven dat van de Holland Media Groep (HMG) gekomen. In de groep zitten de commerciële stations RTL 4, RTL 5 en Veronica. Zij haalden gezamenlijk 38 procent. Dat is het omgekeerde beeld van september, toen de publieke om roep een marktaandeel van 39 procent en HMG van 40,3 had. Dat blijkt uit cijfers van Intom- art, die RTL heeft verstrekt. Veronica viel afgelopen maand verder terug tot 9 procent, 2 pro cent minder dan in september. Een tegenvallend resultaat voor het commerciële station, dat streeft naar een gemiddeld marktaandeel van ten minste 12 procent. RTL 4 moest een half procent inleveren tot 22,9. Daar tegenover stond een lichte verbe tering bij RTL 5 met 0,2 procent tot 6,1 procent. SBS 6, evenals Veronica nieuwkomer onder de commerciële zenders, bereikte een marktaandeel van 3,3 pro cent (3,1). Nederland 1 en 2 deden het in ok tober beter dan een maand eer der, Nederland 3 bleef met 12,2 procent gelijk. Nederland 1 haal de vorige maand 4,2 procent (3,5) en Nederland 2 4,8 procent (4,4). Den Haag (anp) - De kunstuitleencentra houden vandaag open huis tijdens de nationale Dag van de Kunstuitleen. De 84 bij de Federatie Kunstuitleen aangesloten centra organiseren specia le tentooonstellingen en lezingen. Graag zouden de artotheken het aantal abonnenementen weer eens flink zien groeien, maar dat lijkt er niet in te zitten. Al enige jaren is de groei eruit. Het aantal abonnenementen is gestabili seerd en bedraagt thans 100.000 voor particulieren en 30.000 voor bedrijven. Ter gelegenheid van de Dag van de Kunstuitleen maken een aan tal kunstenaars grafiek. Rob Bir- za, Mark Brusse, Joris Geurts, Reggy Gunn, Ine Lamers, Charly van Rest, Henk Visch, Harald Vlugt, Martin van Vreden en Syl- vie Zijlmans vervaardigen ieder een prent. In totaal zijn er momenteel 280.000 kunstwerken beschik baar, waarvan er 240.000 zijn uitgeleend. Gemiddeld heeft een artotheek 1500 abonnees en het beheer over 4500 werken. Bij kunstuitleencentra kan men kunstwerken huren en kopen. Dat laatste kan direct of op ter mijn via een systeem van spaart egoeden. Jaarlijks wordt er zeven miljoen gulden aan huurvergoe- dingen betaald en voor een even groot bedrag verkocht. Ook de kunstuitleencentra kopen voor zeven miljoen werk aan. Jaarlijks ontvangen de artotheken samen rond 19 miljoen gulden aan rijks- en gemeentelijke subsidies. Uit onderzoek bleek twee jaar ge leden dat het vooral mensen met een hoger inkomen, een baan en een hogere opleiding zijn, die van de kunstuitleen gebruikmaken. Veel van de oorspronkelijke doel stelling van zo'n veertig jaar ge leden, het bereikbaar maken van kunst voor mensen met lage inko mens, is verdwenen. De meeste kunstuitleencentra hebben in middels voor een marktgerichte aanpak gekozen en richten zich op het marktsegment van de goed betaalde hoger opgeleiden. Terneuzen - Jazzclub Porgy Bess. Concert door Betty Car ter (zang), Xavier Davis (pia no), Matt Hughes (bas), Willie Terrill (drums), Mike Simm (tenorsax). Gehoord donder dag 2 nov. Nog te beluisteren tussen 19 en 26 november in Rotterdam, Maastricht, Am sterdam, Groningen, Eindho ven, Den Haag en Utrecht. Door Hans Rooseboom Zoals wel vaker gebeurt wan neer er een grootheid in aan tocht is, gaat vlak voor aan vang van het concert het ge rucht dat mevrouw Carter nog niet in Terneuzen is gesigna leerd. Maar enkele minuten na de afgesproken aanvangstijd zwaaien de deuren open en treedt La Carter breed la chend binnen, voorafgegaan door de vier leden van haar band. Vorige week nog in Carnegie Hall én in het Witte Huis, nu in jazz club Porgy Bess in Terneuzen. De zaal zit barstensvol. Uit de num merborden op de volgeparkeerde Markt van Terneuzen én uit de overvloed aan Vlaamse tongval in de zaal is af te leiden dat Betty Carter in België niet optreedt. Wél zal zij na dit debuut in Ter neuzen later deze maand nog acht concerten in Nederland ge ven. Wie van de allerbeste jazz wil genieten mag zo'n concert niet missen. Betty Carter zingt als niemand anders. Ze is jazz zangeres, maar verwantschap met de manier van zingen van een Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan of Carmen McRae is er nauwe lijks. Hooguit roepen Carters ly rische momenten even herinne ringen op aan Billie Holliday. Betty Carter is niet zozeer een vrouw die haar stem gebruikt, maar een kunstenaar die een on deelbare performance brengt met haar hele lijf, met een intense ex pressiviteit van lichaam en ge laat. Carter moet je niet alleen horen, je moet haar ook zien. Hoewel ze al redelijk op leeftijd is (65), en haar carrière rond 1948 begon temidden van historische helden als Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Miles Davis en Max Roach, is de manier waarop zij anno 1995 zingt volstrekt nieuw en nooit eerder vertoond. Haar stem is flexibel en gaat net zo makkelijk de diepte in als naar de hoogste regionen. Haar adem- techniek maakt het mogelijk no ten heel lang aan te houden. Op vallend is het gebrek aan vibrato: daaraan bezondigt Carter zich slechts sporadisch. Niet voor niets staat Betty Carter al zeven jaar nummer één in de Down Beat Critics Poll - er is geen betere. Ballads hebben haar voorkeur: Dont Go (een vrouw smeekt haar man om na een hu welijk van 30 jaar niet te vertrek ken, met een schitterend sarcas tisch slot), Useless Landscape van Antonio Carlos Jobim (in het Portugees), September Song van Kurt Weill. Het is dan doodstil in de zaal. Uptempo swingen kan zij ook, haar scaf-techniek is verbluf fend, en dat toont zij in haar slot nummer A tisket, a tasket, het nummer waarmee Ella Fitzgerald in 1936 beroemd werd. Carter wil naar eigen zeggen een afsluiten met een ode aan haar grootste voorgangster. Net zoals Art Blakey vroeger deed, zo omringt ook Betty Car ter zich steeds met nieuw talent. Met name pianist Xavier Davis is een hele grote. Hij beschikt, naast alle andere vaardigheden, over een zeldzaam pianissimo toucher. De jonge Jamaicaanse tenorist Mike Simm stond, bewegingloos, een wereldpartij te blazen. Amsterdam (anp) - Bij Sotheby's in Londen wordt op 6 december De Rustende Cupido van Rem brandt geveild. Het veilinghuis verwacht dat het schilderij uit 1634 10 tot 13 miljoen gulden zal opbrengen. Het werk is afkomstig uit de col lectie Bentinck-Thyssen Bome- misza. Van 10 tot en 15 november is het schilderij te zien bij Sothe by's vestiging in Amsterdam. Dat geldt ook voor een aantal schilde rijen van Hollandse meesters.uit de Gouden Eeuw die deel uitma ken van, de collectie en op dezelf de veiling worden aangeboden. De schilderijen hebben deel uit gemaakt van de oorspronkelijke Thyssen-Bomemisza-collectie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29