Gren.
Frans»
smulp;
Auto van de toekomst moet voor veel doeleinden bruikbaar zijn
Eilandstaat
Samenzwering
ONDER DE KURK
DE STEM
SURPLUS
E2
DESTEM
Nieuwe wegen
Toyota
Mitsubishi
Nominatie voor Auto van het Jaar
Daihatsu
Honda
Nazda
Subaru
Suzuki
Nissan
Grote Boem
CONSUMENT KORT
Croky wil Flippo's te lijf
Consument milieubewuster
PSU van de zakenmman
Staatsgreep
Bloemenpracht
Door Hein Sluijter
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1995
Japan sleutelt aan wagenpark
De Misubishi Colt heet in Japan Mirage. Deze nieuwe Mirage
komt volgend jaar naar Nederland.
Door Rien van der Steen
De afgelopen jaren waren het de
laatste technische snufjes die het
middelpunt vormden op menige
autoshow. Zeker in Japan, waar
de fabrikanten zich al dertig jaar
in de handen wreven over het
succes van hun produkten op de
wereldmarkt.
Een verdiend succes, want de Ja
panners slaagden er toch maar in
op een goedkopere manier auto's
te maken. Ze konden dat effi
ciënter en dus sneller dan de
westerse fabrikanten en boven
dien lanceerden ze in een on
waarschijnlijk tempo nieuwe
modellen. Recent kwam daar een
beetje de klad in: de Japanners
waren intussen al begonnen her
en der in de wereld nieuwe fa
brieken op te zetten. Op die ma
nier konden ze de importbeper
kingen van de verschillende lan
den omzeilen.
Maar het keerde het tij niet: de
produktie zakte, de export uit
Japan daalde fors en de auto's
die sinds de jaren zestig zoveel
furore gemaakt hadden, raakten
minder geliefd. Niet in het minst
omdat ze net zo duur waren ge
worden als de Europese produk
ten. De Japanner zat dus met de
handen in het haar.
Hoewel ze de richting nog niet
precies weten, wordt op de auto
show van Tokyo heel duidelijk,
dat ze in Japan ijverig aan het
zoeken zijn. Het zijn niet meer de
technische hoogstandjes die de
sfeer op de Tokyo Motor Show
bepalen. Op dat gebied is er ook
weinig tot geen nieuws te ont
dekken.
De ingenieurs in het Land van de
Rijzende Zon zijn koortsachtig
bezig nieuwe wegen te bewande
len om weer in de gunst van de
consument te raken. Ze begon
nen als imitators daar aan de an
dere kant van de wereld. Dat
naapen evolueerde tot betrekke
lijk goedkope, kwalitatief hoog
staande auto's. De Japanners in
noveerden, werkten als paarden
en lieten de Europese en Ameri
kaanse industrie verbijsterd ach
ter zich.
Intussen is de situatie nogal wat
veranderd. Vooral de Europea
nen zijn op de weg terug. Met
mooie, vaak gedurfd vormgege
ven auto's die kwalitatief niet
meer voor de oosterse produkten
onderdoen. En met name op het
gebied van die vormgeving heb
ben de Japanners het de laatste
jaren laten afweten. Ze lanceer
den wel van alles, maar hoogst
zelden zat daar een exemplaar
De Streega van Subaru: een studie van een multi-purpose vehi
cle.
De S-MX is een van de toekomstauto's zoals Honda die ziet.
Hij heet in Japan Afini, deze nieuwe ruimtewagen van Mazda.
Vanaf 1996 ook in Nederland leverbaar.
tussen dat de kwalificatie 'span
nend' of 'aantrekkelijk' verdien
de.
Tijd voor een nieuw geluid dus:
de nadruk op de Tokyo Motor
Show ligt dit keer op de rol die
auto's kunnen spelen om hun ge
bruikers plezier in het leven te
bieden.
Toyota, de grootste fabrikant in
Japan, het uitschreeuwt: 'A tou
ch of happiness'. Auto's die het
milieu zoveel mogelijk ontzien en
tegelijkertijd de inzittenden een
hoop lol bezorgen... Toyota heeft
in haar designcentrum in Brussel
een nieuwe MRJ laten ontwer
pen, een sportauto met midden
motor. En de FLV is een combi
natie van een luxe sedan en een
mpv (multi purpose vehicle):
hoog, ruim en bestemd voor de
toekomst.
Hetzelfde geldt voor de Ipsum,
een compacte ruimtewagen met
plek voor zeven inzittenden. De
Gran Via Riente is ook weer zo'n
mpv, gemaakt op basis van de
vernieuwde Hi-Ace: zeer luxe en
ruim. De Riente lijkt ontworpen
voor mensen met veel geld en
weinig te doen. Dolce far niente
in een Riente.
Indrukwekkend is de Moguls die
hetzelfde Toyota in Tokyo showt:
een speciaal voertuig voor het
onderhoud van bossen. De car
rosserie blijft onder alle omstan
digheden horizontaal en de 4x4
kan afdalingen tot 51 aan.
Toyota besteedt ook veel aan
dacht aan verkeersgeleiding. Zo
als elektronika die de afstand
tussen auto's automatisch regelt.
En een systeem dat ingrijpt als
de bestuurder in slaap dreigt te
vallen, camera's die blinde hoe
ken uitsluiten, een radarsysteem
dat ingrijpt als een voor de
chauffeur onzichtbaar obstakel
opdoemt. Allemaal gericht op
een toekomst, die niet zo ver weg
hoeft te zijn.
Mitsubishi dat besloten heeft in
het Nederlandse Born naast de
huidige Carisma nog een nieuw
model te produceren, valt in To
kyo op met de nieuwe Colt en de
sedanversie daarvan, de Lancer.
De Colt heet in Japan Mirage. De
auto ziet er totaal anders uit, is
wat kleiner dan het huidige mo
del, maar biedt wel dezelfde bin-
nenmaten. De Lancer is iets ge
groeid en lijkt aan de achterzijde
veel op de Carisma. Verder laat
Mitsubishi een benzinemotor
met directe inspuiting zien en
enkele studiemodellen zoals van
Suzuki heeft het, als het om de toekomst gaat, over de UR en de
UT. Hier de UT-1, een pick-up met veel gebruiksmogelijkheden.
De Toyota Moguls, met een carrosserie die onder bijna alle om
standigheden horizontaal blijft.
een superkleine stadsauto.
BMW grijpt Tokyo aan om een
Spartaans model te introduce
ren. De Just 4/2 ('Just For Two')
houdt het midden tussen een ele
mentaire auto en een luxe motor
fiets. Met vier wielen, dat wel,
maar bestemd voor de ongebaan
de paden. Of het er ooit van komt
is onzeker, want het gaat nog om
een studiemodel. Leuk detail: de
bagageruimte is afneembaar en
Voor de titel Auto van het Jaar 1996 zijn vijf auto's genomineerd.
Het gaat om de Audi A4, de Fiat Bravo/Brava, Mercedes E, Opel
Vectra en de Peugeot 406.
De juryleden uit heel Europa krijgen tot 7 november de tijd uit die
vijf personenauto's de nummer één te kiezen. De uitslag wordt op
21 november bekend gemaakt. De Auto van het Jaar 1995 is de
Fiat Punto. De vijf genomineerde auto's zijn gekozen uit een reeks
nieuwe modellen die dit jaar op de markt verschenen.
Dat waren' de Alfa Romeo GTV/Spider, Chrysler Stratus, Fiat
Barchetta, Ford Fiesta, Honda Civic, Honda Shuttle, Hyundai
Lantra, Kia Sportage, Lancia Kappa, Mitsubishi Carisma, Nissan
Almera, Nissan Maxima QX, Rover 400, Skoda Felicia, Suzuki
Baleno en VW Sharan/Ford Galaxy.
De Daihatsu Midget III, een modern soort Messerschmidt. Wel
vier wielen, maar geschikt voor drie personen.
gaat. In het thuisland richt het
sterk op de toekomst. Het toont
in Tokyo de RX-01, opvolger van
de huidige RX-7 met rotatiemo
tor. De RX-7 zal in Nederland
niet meer geleverd worden. De
RX-01 heeft een midscheeps ge
plaatste rotatiemotor met meer
vermogen. Verder heeft Mazda
een compacte ruimtewagen BU-
X: kort en hoog, bestemd voor
vier mensen, maar eventueel ook
als mini-camper te gebruiken.
Dat 'Tokyo' vooral ruimte biedt
aan recreatievoertuigen wordt
nog eens geïllustreerd met de
Mazda SU-V, een personen- an
nex terreinwagen. Mazda is ver
der een eind op weg met twee
nieuwe diesels die niet alleen erg
schoon zijn, maar ook veel trek
kracht bieden. De nieuwe mpv
van het merk heet in Japan Afini.
Veel uitrusting, plek voor acht
personen of veel bagage. De auto
komt, zo verwacht Mazda, de
eerste helft van het volgend jaar
naar Nederland.
Daihatsu blijft een grappig klein
merk. De oudste autofabrikant
van Japan valt telkens op met
leuke compacte studies, maar
heeft meestal geen geld om er
daadwerkelijk vorm aan te ge
ven. Het is werkelijk te hopen
dat de Move, die in Japan gele
verd wordt, naar Nederland
komt. Een leuk rechthoekig wa
gentje met enorm veel binnen
ruimte voor vier personen.
Iets minder realistisch is de Mid
get III, een modern soort Mes
serschmidt. Ontwikkeld om
hoofdzakelijk door één persoon
gebruikt te worden, maar ge
schikt om twee personen extra
mee te nemen. De driezitter heeft
twee deuren: eentje linksachter
voor de twee achterpassagiers en
eentje rechtsvóór voor de chauf
feur. Opvallend detail vormen de
kogelvormige koplampen, die op
de spatborden geplaatst zijn.
Show luidt 'Droom de droom -
auto's met dat gevoel'. De fabri
kanten dromen van een betere
toekomst. Zoals Nissan, dat al
vast de vernieuwde Primera laat
zien, hoewel het tot medio vol
gend jaar duurt voordat de auto
hier leverbaar wordt. De Primera
is binnen iets ruimer, ophanging
en techniek zijn sterk verbeterd,
maar aan het ontwerp van de
buitenkant is niks wezenlijks
veranderd.
Verder heeft Nissan een aantal
studies op de tentoonstelling
staan: een cabrio, een voertuig
met elektromotor, een prototype
met alle huidige vindingen op het
gebied van veiligheid aan boord
en een auto die er alleen maar
functioneel uitziet: voor mensen
die hun auto puur als gereed
schap beschouwen. Want die zijn
er immers ook.
Honda blijft niet achter in het
bedenken van leuk uitziende au
to's, waarvan het de vraag is of
ze ooit geproduceerd worden.
Het merk viel dit keer vooral op
door de studie van een tweezit-
ter, ontworpen door de Italiaanse
meesterstylist Pininfarina, die
hoopt dat Honda geld uittrekt
voor de definitieve produktie van
dat ding.
Bij de motorfietsen springt de
Honda Zodia sterk in het oog:
een basismotor die klaarblijke
lijk sterk rekening houdt met de
Amerikaanse rijder. Ook weer
elektrisch aangedreven fietsen,
maar geen innovatieve vindingen
als tweewielaangedreven moto
ren die twee jaar geleden wel in
Tokyo stonden.
als koffer te dragen. Net als bij
een motor dus. Open rijplezier in
optima forma, meent BMW. De
Just 4/2 is een moderne versie
van de historische BMW Isetta,
alleen is de aandrijving nu af
komstig van de KI 100 motor
fiets.
Mazda is een merk dat het mo
menteel niet zo voor de wind
Subaru debuteerde 24 jaar gele
den op de Tokyo Motor Show
met vierwielaandrijving. Die
techniek vormt nog steeds het
middelpunt van het Fuji-merk.
Aantrekkelijk om te zien is de
studie Streega, een groot soort
wagon, bestemd voor een groot
aantal doeleinden.
De Exiga laat zien dat drie zit-
rijen in de auto van de toekomst
wel eens opgang zouden kunnen
maken. Iets futuristischer ziet de
Eleapa eruit: een nieuwe mini
met verschillende aandrijving
smogelijkheden.
De Japanse autofabrikanten
hebben de droom gekozen als
thema van hun 1995 autohow.
Verklaarbaar. Want ze hebben
grote zorgen aan hun hoofd. En
in die omstandigheden bieden
dromen in elk geval even opluch
ting.
De XIX van Nissan: bedoeld voor mensen die hun auto louter als
gereedschap beschouwen.
De andere kleine-auto-specialist
van Japan, Suzuki, toont in To
kyo de UT-1, een tweepersoon
pick-upje dat ook een oplegger-
tje kan trekken. Grappig om te
zien, net als het andere protpype
UR-1, een small car for big fun
meent Suzuki. Leuk als altijd
oogt de mini Wagon-R van Su
zuki. Een ruimtewagentje dat op
de Japanse wegen al enkele jaren
rondrijdt, maar de export maar
niet haalt.
Het thema van de Tokyo Motor
Hoe je het ook wendt
of keert, de Beaujo-
lais Primeur 1995,
daar is dit jaar iets mee. Nog
lang niet in het land, pas in de
derde week van deze maand,
hangt er nu al een schaduw
overheen. Tot enkele maan
den geleden zou niemand ter
wereld vermoed hebben, dat
het de venijnige schaduw van
een atoompaddestoelwolk zou
zijn.
Sinds de Fransen het Zuidzee-
eiland Mururoa hebben uitge
kozen om een serie atoom-
proeven uit te voeren, zijn er
in Nederland stemmen opge
gaan om uit protest Franse
produkten te boycotten. Fran
se produkten? In de praktijk
beperkt zich het verzet merk
waardig genoeg tot wijn. En
daarmee trek ik de heldhaftig
heid van de milieubewuste va
derlandse consument ernstig
in twijfel.
Wanneer je geen Franse wijn
wilt drinken, ben je immers
lekker makkelijk bezig. Er zijn
anno 1995 zoveel alternatie
ven te koop, dat niemand ook
maar een glas minder zal hoe
ven te consumeren.
Nu kan ik me voorstellen, dat
mensen een daad willen stel
len, En geen andere weten te
bedenken dan de Franse wijn
te laten staan. En straks de
Beaujolais Primeur de rug toe
te keren. Je kunt daar respect
voor hebben. Maar tegelijker
tijd kun je je afvragen wat voor
zin zoiets heeft.
Kijk, ook ik vind het erg, dat
die uiterst milieu-onvriendelij
ke atoomproeven gewoon
doorgang vinden, terwijl de
hele wereld te kennen geeft er
niet van gediend te zijn. Maar
het negeren van Franse wijn
leidt helaas niet tot het voor
komen van die nucleaire
proefhaarden.
Nee, dan zou je omwille van
het effect een echte wereldwij
de boycot in het leven moeten
roepen. Een zwarte lijst moe
ten maken met alle geïmpor
teerde Franse produkten, in
clusief auto's, en die overal in
de winkels moeten ophangen
of zoiets. Maar dat gebeurt na
tuurlijk niet. Vooral omdat het
te veel moeite kost, denk ik.
Echte helden zijn we niet.
Daarom ook zijn we niet vies
van alles wat van Chinese ma
kelij is. Ook in China beven de
gronden van de kernexplosies.
Je hoort maar niets van een
tjap-tjoi-boycot. Goed, op
naar de boycot van de Beaujo
lais Primeur. Uit angst om str
aks met voorraden te blijven
zitten, hebben de Nederlandse
wijnkopers deze keer bijna de
helft minder in Frankrijk be
steld dan in andere jaren. In
dien de Nederlandse consu
ment inderdaad die wijn wei
gert te kopen, dan tref je daar
mee hooguit de kleinere slijter
die er elk jaar een extra boter
ham mee kan verdienen. De
grote ketens en de supermark
ten raakt het nauwelijks.
En de boeren in de Beaujo
lais? Want daar gaat het dan
om. Ze zijn zelf net zo tegen
die kunstmatige hel op Muru
roa als u en ik, maar die zou
den er onder moeten lijden.
Hoewel het natuurlijk de be
doeling is dat niet de zozeer
die boer, maar wel de Franse
economie een gevoelige tik
krijgt.
Nou, geloof maar dat die boe
ren zich rotlachen. Ze zullen
dat niet zo openlijk doen,
maar die weten er wel wat op.
Ze sturen doodleuk meer Pri
meur-wijnen naar andere lan
den of, daar verdenk ik ze heel
sterk van, ze bewaren min
stens een deel van de gewraak
te wijn om te vermengen met
de gewone Beaujolais die half
december wordt gebotteld. Er
zal vermoedelijk geen slok on
verkocht blijven. Dat weet
president Chirac ook wel.
Laten we verder niet vergeten
dat Beaujolais Primeur van al
le wijnen die de streek voort
brengt, de minste kwaliteit be
zit. In de jaren zestig is rond de
Primeur een commerciële
stunt bedacht, die weliswaar
zeer lucratief uitpakte en de
naam Beaujolais bij iedereen
bekend maakte, maar de we
reld in feite kennis liet maken
met een enorme plas - inmid
dels ongeveer de helft van de
totale produktie - dun uitge
vallen slobberwijn.
En ook dat weet Chirac, die
nog drie keer met een Grote
Boem zal instemmen. Reken
maar, dat die geen water bij de
wijn doet.
De Flippo's hebben hun doel niet gemist, zo meldt het vakblad
Distrifood. De verkoop van crispy chips, Hamka's, Bugles en hoe
die chipperige hapjes verder allemaal heten mogen, is door de
Flippo's met vijftien procent gestegen. Er zijn inmiddels al twee
honderd miljoen Flippo's uitgegeven.
Alles heeft zijn keerzijde. Volgens het reclamevakblad Adforma-
tie heeft Smith's concurrent Croky forse klappen opgelopen door
de Flippo-rage. Het antwoord van Croky zouden, zo zegt Adfor-
matie, ook een soort Flippo's zijn, maar dan achthoekig in plaats
van rond, met afbeeldingen van voetballers erop.
Woordvoerster M. Meinen van Smith zegt dat de Flippo-actie nog
tot het einde van dit jaar doorloopt. Wat daarna komt is nog met
duidelijk. „Door de actie met de Flippo's is de consument geva
rieerder zoutjes gaan eten. Dat heeft voor een aantal produkten
nieuwe kopers opgeleverd," zegt mevrouw Meinen.
In totaal knabbelde Nederland vorig jaar voor ruim een miljard
gulden weg aan hartige 'droge' snacks zoals chips, pinda's, noten
en dergelijke. Dat is 17,5 procent van het totale bedrag van ruim
5,8 miljard dat de Nederlandse consument uitgaf aan snacks en
zoetwaren.
Trendkijkers mogen dan wel zeggen dat het milieu en de zorg
daarover uit is, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
(RIVM) komt tot een andere conclusie.
Een groot deel van de consumenten gedraagt zich steeds milieu
vriendelijker op het gebied van afvalverwijdering, energiebespa
ring, mobiliteit, voeding en produktaankopen, zo blijkt uit onder
zoek van het RIVM. Het aantal mensen dat zich consequent mi
lieuvriendelijk gedraagt, is echter nog klein. Van de Nederlanders
vindt 60 procent dat er nog te weinig aan het milieu wordt ge
daan.
De ontevredenheid over de rol van de overheid daarin, neemt af.
Meer dan 80 procent zegt mee te doen aan gescheiden inzameling
van batterijen, papier en glas. Tweederde van de ondervraagden
koopt ongebleekte koffiefilter-zakjes, en 55 procent koopt onge
bleekt toiletpapier. Een kwart van de consumenten weigert plas
tic tasjes in de winkel. Bij voeding wordt verhoudingsgewijs hef
minst op het milieu gelet: 6 procent koopt ecologisch geteelde
aardappelen, 3 procent eet geen vlees en 1 procent koopt biologr-
sche groenten.
Het blad voor zakenmensen Bizz doet van tijd tot tijd onderzoek
onder ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. In het laatste
nummer werden bijna 300 ondernemers gevraagd naar hun 'Per
soonlijke Standaard Uitrusting'.
Wie geen mobiele telefoon heeft doet geen zaken, vindt 56 procent
van de ondernemers. Het populairst zijn die van de PTT, Nokia ot
Motorola.
Een zakenman zonder Parker-pen is geen zakenman: 94 prooen
heeft er eentje van dat merk, zeggen ze. Iets meer dan eenvijlde
(21 procent) gebruikt ook een - al of niet afgeknabbelde - Bic.
Zonder agenda's houdt het leven op, zegt 90 procent van de on
dervraagden, van wie 34 procent voor een Succes agenda kies
TimeSystem scoort 5 procent en de Hema-agenda: 6 procent.
Tijd is geld, vindt 78 procent. Slechts 1 procent bindt een Role-
om de pols om de tijd in de gaten te houden. Seiko scoort 24 pr°'
cent.
Driekwart van de attaché-koffers zijn Samsonites. Voor Delse)
kiest 14 procent.
Bijna de helft (48,4 procent) heeft een draagbare pc. een op de vg
notebook-bezitters kiest voor een Compaq. Een op de drie zalie
mensen uit het onderzoek heeft een organizer/elektronische age
da, waarbij het Japanse Sharp het meest geliefd is. Om brieven
dicteren gebruikt 18 procent een dictafoon.
Tenslotte het pak-met-stropdas: 57 procent vindt dat dat er ans
luut bij hoort. De merken Van Gils en Boss scoren het hoogst.
Grenada is de jongste
.Caribische 'aanwinst' in
de gidsen van enkele Ne
derlandse reisorganisa
ties. Het eiland biedt,
naast exotische witte
stranden en palmbomen J
ook een typisch Engelse
sfeer.
Door Wilber Hack
j'm the number one," zegt eel
van de jongere bewoners val
Grenada zodra de toeristen u|
het busje zijn gestapt. En hl
trappelt met zijn voeten en knip
met zijn vingers. Een swingen
welkom en dat terwijl de eiland
bevolking zich toch vooral hoffa
lijk en beleefd, zelfs een beetj
koel zal tonen.
Sommigen verklaren die terug
houdendheid van de ruim 90.00-
inwoners vanuit de historie. Nie
alleen stammen de meeste bewd
ners (zo'n 80 procent) af van n*
gerslaven, maar ook na hu
komst heeft Europa Grenad
geen moment met rust gelatei
De rijkdom aan specerijen maal
te het eiland aanlokkelijk. Na d
bezetting door de Spanjaarden
zij gaven het de naam Granad
omdat het met zijn groene her
veis zoveel op de gelijknamig'
Spaanse plaats leek - vochten d
Fransen en de Engelsen meer da':
een eeuw om de schatten van hq
eiland.
In ruil voor messen en spiegel
kochten Fransen een groot ge
deelte van het eiland en gaven he
zijn huidige naam Grenada. D
Fransen kregen al spoedig bezoe{
van de Engelsen. De invloed vai
die twee landen is in de taal no
merkbaar. De officiële taal
weliswaar Engels, maar daai]
naast is het patois in gebruik
een muzikale mengeling va
Creool-Engels en Frans.
De Engelsen wonnen uiteinde
lijk de tweestrijd. Vanaf 1877 ij
het beboste en bergachtige Gre
nada een kroonkolonie. In 1961
kreeg het een plaatsje in he
Britse Gemenebest en vana
1974 is Grenada - met de kleinejj
re eilandjes Carriacou en Peti
Martinique - een zelfstandige
natie. Maar met die vrijheia
sprong het slordig om. In 1971
had er een staatsgreep plaats. Da
nieuwe machthebbers flirtel
openlijk met Cuba en de Sovjet
unie en dat tolereerde Amerikf
niet.
Op verzoek van en met steun var.
I enkele Caribische buurlander
greep het machtige land in 1981
militair in. Door aanhoudend*
politieke onrust en slechte result
taten in de agrarische sectc
steeg de nood hoog in de jarel
tachtig en negentig. Dus doet d
gekozen regering - in juli hadde,
de laatste verkiezingen plaats 1
verwoede pogingen het toerisml;
verder te ontwikkelen.
De entree is aantrekkelijk. VanJ
het vliegveld Pearls, dat derti-
kilometer buiten de hoofdstad S-
George ligt, loopt een brede as
taltweg naar het meest luxe hote
van het eiland. De auto's rijden e
links, de kinderen gaan geklee
Door onze correspondent Wilko V
arijs - Ze zijn boos, nee ze
e r ranse Mozarts van het
20 verontwaardigd dat ze hu]
en brandschone buis welhi
en vanuit hun
ablissementen af dreigdei
naar Parijs. Om een ordina
stratie te houden.
ZH 00r2,aak van hun toorn heet M]
,_J, !s de strenge meesteres var1
mr.^??nblad GaultMillau, een
vergelijkbaar is met Michelin.
n°™que Piv°t heeft Joël Robi
seJwf6' gorges Blanc en Ber
w rerd door hun jaarlijks*
Dln26D lueren'Het schiJ'nt daf
de rh f Bocuse moest tegenh;
kitsen lUt Byon met een kookp;
de tee ?rgels in zÜn restaur*
I 's 'eruggezet6 WOede'omdat hij v
I rialMT !r>Divellec' de zeer aanl
deel wc £a.n^s eenzeWde bei,
ten volgens niet bevesi
had iJri grootste koksmes van J
Millau rir6en d,ie per °ngeluk het
leerd Pivot n^Prak te;
de j° bleek uit de eerstj
tussen 1h1d de bestaande aai.
ters uit vf Pers en de alf
ard Bnv Va doorbroken. Ster
^nfnnyHr-tmt Reims en Jean B
koksmufc vernederd. Ze behoJ
eljfernotit31'- ho°gst haalbai
cijfer 17 wls verIaagd van 19,5 j
beert tl' i?U? oordeel-' ..Moniqi
bouwe?' n Van.ons een ei§e
e al eerder genoemde