SLM investeert fors in Europese vloot
Enertel klaar voor
concurrentie
met PTT Telecom
AC Restaurants >vil Bastion Hotels kopen
Speculatie kost Duitse
bank 24 miljoen mark
Nederlands vlees is
gewild bij Koreanen
agd.
Zonen Jan Janssen kopen fietsenhandel pa terug
I
ECONOMIE
A7
EOT
MJLT
ARU
OTA
WAGEN
OS
DOp
van Riel
Autobedrijven B.V.
van Riel
Autobedrijven B.V.
van Riel
Autobedrijven B.V.
fiscussie blijft wie de twintig nieuwe toestellen gaat vliegen
aromzet optiebeurs nu al op een record
ECONOMIE KORT
Benzine vrijdag cent duurder
Acties bij Holland Casino's op til
Philips doet bod Pie Medical gestand
Beperkte stijging bij Akzo Nobel
Winstgroei bij Shell vlakt af
Hogere omzet Plus- en Garantmarkten
Vakbond wil afzien van loonsverhoging
Achtdaagse staking Iberia-piloten
Noord-Duitsland legen plan-Dolores
DATUM A6
47,00
54,20
102,00
30,00
227,80
57,00
3,65
55,50
233,00
7,90
3,30 e
0,20 A
18,00
91,00
39,60
20,10 e
69,50
93,00 a
28,10
37,60
01/11
301,30
303,90
272,30
330,10
258,70
401,20
550,40
Wall Street
allied signal
31/10
01/11
m
42
amer.brands
42
42
amer.tel.tel
64
63ft
amoco corp
63
64
asarco ine.
32'/«
32ft
baan company
42ft
42ft
bethl. steel
13ft
13ft
68
boeing co
65ft
burlington sfe
83
82ft
can.pacific
16
15ft
chevron
46ft
47ft
chiquita
16ft
16
chrysler
51ft
50ft
citicorp
64
67ft
cons.edison
30ft
30ft
digitequipm.
54ft
54ft
dupont nemours
62ft
61ft
dow chemical
68ft
67
eastman kodak
62ft
63ft
exxon corp
76%
76ft
ford motor
28ft
28ft
gen. electric
63ft
62ft
gen. motors
43ft
43ft
goodyear
38
38ft
hewlett-pack.
92ft
93
int bus.mach.
97ft
96
int tel.tel.
122ft
122
kim airlines
33ft
34ft
kpn
35
mcdonnell
81ft
81ft i
merek co.
57ft
57
mobil oil
100ft
102ft
omega financ.
30
30ft
philips
38ft
38ft
royal dutch
122
124
sears roebuck
34
34
texaco inc.
68ft
68ft
travelers
50ft
51
united techn.
88ft
88ft
westinghouse
14ft
14
whitman corp -;-
21ft
21ft
woolworth
14ft
14ft
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
1 gedaan en bieden ex dividend
If STEM
DONDERDAG 2 NOVEMBER 1995
an
67,50
499
1,30
1,20
99
60,00
268
4,90 a
4,80
an
35,00
500
0,30
0,30 a
nov
160,00
507
0,95
1,10
dec
165,00
298
0,55
0,75
an
125,00
413
2,50
3,00
okt
14,50
2505
6,20
6,30 b
o98
20,00
1025
3,10
3,10
nov
450,00
736
6,20 b
8,40
nov
455,00
1646
3,50
4,90 a
nov
460,00
1573
1,90
2,50 a
nov
465,00
775
0,90
1,20
dec
460,00
324
4,90
6,00 b
dec
465,00
620
3,00 b
4,00 b
dec
470,00
500
1,70 b
2,50
jan
470,00
302
4,50
5,00 b
nov
445,00
278
2,00
1.10
nov
450,00
1462
3,30
2,00
dec
455,00
335
8,50
6,50 a
jan
60,00
246
1,30
1,70
jan
50,00
257
1,30
1,10
jan
55,00
345
39,00
39,10 b
jan
100,00
305
0,60
0,60
nov
55,00
620
0,40
0,90
jan
50,00
648
3,90
5,30
jan
55,00
971
1,40
2,30
jan
60,00
1130
0,50
0,80
jan
50,00
300
1,00
1,00
jan
52,50
284
0,80 a
0,50
o97
55,00
273
4,20 b
4,20
jan
45,00
250
1,20
1,00
nov
190,00
323
6,00
6,20
nov
195,00
257
2,70
2,70
nov
200,00
306
0,90
0,90
nov
60,00
1622
2,20
3,10
nov
62,50
1364
1,00
1,50 a
nov
65,00
502
0,40
0,70
jan
60,00
676
4,10
5,00
jan
62,50
345
2,90
3,50
jan
65,00
482
2,00
2,40
jan
67,50
427
1,30
1,60 a
jan
75,00
455
0,40
0,40
jan
80,00
388
0,20
0,20
jan
85,00
268
0,10
0,20
apr
70,00
622
1,90
2,30
nov
60,00
265
1,40
0,80
jan
60,00
248
2,80
2,20
jan
62,50
492
4,10
3,20
jan
70,00
324
9,70
8,50
feb
42,50
250
0,80 a
0,70
3-drs., bj.
.250, vr.pr.
207035.
b, '87, kant/
alarm,
412629.
Accent 1.1,
km, i.z.g.s.t.
,- Tel. 0165-
SX Dec '86.
pr. 5750,-.
44 (na 18.u)
i.z. mooie
bj.'90, APK
0-96, 0167-
TR 4-drs.
30-11-96, i.z.
port.st. b.j.
22
bj. '86, i.z.
96, 2500,-,
jmbo 1992,
-ijs 12.500,-
'12.
12V 8-90, nw.
od, i.z.g.st.,
S-5426605.
dsl. 9/86, sp.
incl. weg.bel.
i-328305
683380.
Gen. Maczekstr. 10, Breda
076-5213825
Hyundai occassions
Pony 1.5 GLSHB 88
Sonata 2.0i GLS sdn 91
Lantra 1,6i GLS sdn 32
Scoupé 1.5 GS coup.
H100 2.5dsl, dubb. cab 94
Lantra 1.5 GL+P.S10km 95
Opel Corsa 1.2 TR sdn 86
F. Sierra 2.0 CL HB °7
Fiat Uno 1.1 aut. HB 89
Mazda 323 1.5 aut. sdn
Mazda 626 1.8 LX HB 90
Renault 19 1.4 sdn 90
Toy. Carina 1.6 XLi sdn 90
Mazda626 2.0i GLX sdn 9
Ford Escort 1.6i CLX 5-d 91
Mits. Colt 1.5i GLX HB 91
Daih. Charade 1.3i HB 94
S.Samurai Bleu Lag. cab a
Slingerweg 91, Breda
076-5206106
KIA Occassions KIA
Mazda 323 1.5 GLX sdn 8
Mazda 323 1.3 LX HB 90
Maz.323 1.3-16V LX sdn 90
M. 323 1.3-16V GLX sdn 9
Mazda 323 1.6i GLX F
M. 323 1.6i LX aut. HB
M. MX-3 1 -6i-16V optie
M. 626 2.2i airco coup.
M. 626 2.0 GLX coup.
M. 626 1.8-12VLXHB 9
Opel Corsa 1.2 TR sdn
O. Kadett1.2 1eeig. HB
Alfa 33 1.3 rood gS
Peug.205 1.9GTi gnjs/rri 6
S.lbiza 1.2 30.000km wit 8»
Mits. Lane. 1.3 GL sdn g1
Ford Escort 1.4 CL HB f
Suzuki Swift 1.0 GL HB
Citroen AX 11 i 5-d HB 3
P 205 1.1 16.000km hb 3
VW Golf 1.4iGL 5-d
Seat Marbella 900 HB
"gewoon" een goede ke
jam/Breda (anp) - De
en restaurantketen AC
Lts wil graag de ma-
berende branchegenoot
L Hotels kopen, dat
K enige maanden eigen
en ING Bank is. „Wij
teen eventueel aanzoek
rjg bestuderen," aldus al-
b directeur E.W. Bezaan
b Restaurants. „De ho-
L de keten zijn aardig
5 J het zijn mooie be-
\f,
-
dat in Breda zijn hoofd
tor heeft staan, is sinds en
kele maanden eigendom van ING
Bank. Die wil niets over haar
nieuwe eigendom kwijt. Voordien
was de bank alleen crediteur van
de te sterk expanderende keten,
maar ze vreesde financiële ont
sporing en wilde haar kredieten
veilig stellen. De tijd was rijp
voor consolidatie, aldus interim
manager Willems, die sinds eind
augustus bij Bastion de scepter
zwaait.
Bezaan vindt het prachtig dat
Bastion Hotels in de etalage ligt.
De keten telt 32 hotels en zo'n
600 werknemers. Recente krante-
berichten dat ING van de hotels
afwil, vindt Bezaan alleen maar
prettig. „Dat kan toch niet mooi
er, een financier die een koper
zoekt. We zijn nog niet benaderd.
We wachten af."
Bij de ingreep van ING Bank in
de zomer is directeur-oprichter
L. van Veldhoven aan de kant ge
zet. Hij is nog wel adviseur.
„Bouwen is Van Veldhovens ex
treem sterke kant," aldus Wil
lems vergoelijkend. Van Veldho
ven mikte op een groei naar 50 a
60 vestigingen in Nederland, Bel
gië en Duitsland. ING Bank en de
twee participatiemaatschappijen
Alpinvest (49 procent ABN Am-
ro) en de Nederlandse Participa
tie Maatschappij (NPM) onder
steunden die explosieve groei.
Alpinvest en NPM namen eind
1994 samen een 30-procentsbe-
lang.
„Dat bouwen heeft hij uitstekend
gedaan," zegt Willems. Maar er
moest meer nadruk worden ge
legd op de exploitatie en dat
vergt een andere gerichtheid. Van
Veldhoven kon dat volgens Wil
lems niet opbrengen. „Hij is van
oorsprong een architect."
De winstgevendheid van de keten
liet volgens hem te wensen over.
Vorig jaar boekte de hotelgroep
een winst van 2,5 miljoen, aldus
Willems, op een omzet van ruim
31 miljoen. Dat kan beter, meent
hij. De kamerbezetting kan om
hoog, hoewel die al boven het
landelijk gemiddelde lag.
In horecakringen staat Van Veld
hoven te boek als een eigenzinnig
man. Op zich zag hij een gat in de
markt met zijn middenklasse-ho
tels, te herkennen aan hun mar
kante blokkendoosvorm. Hotels
zonder veel poespas, met basis-
confort als douche en kleuren-tv.
Bezaan van AC Restaurants zegt
respect te hebben voor de durf
van Van Veldhoven. „Het is een
visionaire man, die met een be
paald concept kwam aandragen."
AC Restaurants heeft 10 hotels in
de Benelux en 26 restaurants. In
totaal telt het bedrijf in de Bene
lux 2300 werknemers.
«Willem Reijn
wierdam - De KLM gaat fors investeren in de Europese
i; De luchtvaartmaatschappij wil in de komende drie jaar
bg nieuwe toestellen kopen, omdat de KLM anders de in-
ptinentale vloot niet meer gevuld krijgt.
■t de nieuwe toestellen
regen, is in de komende
jt van discussie. De KLM
L vliegers onder druk om
c loonkosten verder te druk-
jj Us dat niet lukt, dreigt de
0 de uitbreiding onder te
gen bij goedkope Europese
jrs als het Engelse Air UK
[sDuitse Euro Wings,
tójkertijd maakt de KLM
[jiorgen over de eigen merk-
0 Een aparte projectgroep
jsl ach buigen over de marke-
rategie, omdat reizigers
over het feit dat zij met
attll-ticket in toestellen van
maatschappijen worden
-
Él-directeur L. van Wijk heeft
ih Europese strategie gisteren
gezet tegenover de onder-
igsraad en vakbonden. Een
Ivoerster van de maat-
pij zei dat er geen concreet
jla'is gepresenteerd, maar een
ijiienehjn.
lilde presentatie blijkt dat de
«Kitteling van de Europese
int 25 procent dreigt achter te
blijven bij de intercontinentale
tint
DeKLM heeft die Europese vloot
»dig, omdat zeventig pro-
tol van de passagiers eerst uit
te buitenland naar Schiphol
i aangevoerd om vervol-
ga in de Jumbo's op de lange
m naar Amerika, Azië,
lië en Afrika over te stap
pa
DeKLM onderscheidt daarbij de
se vloot van de regionale
vloot Voor de Europese vloot on-
itrhandelt KLM over de aan-
van tien toestellen uit de
iswegeneratie Boeing 737's.
Deregionale vloot moet eveneens
met tien toestellen worden uitge
breid. Het gaat daarbij om vlieg
tuigen in de klasse van de Fokker
70 en 100, die de KLM wil toe
voegen aan de regionale dochter
KLM-Cityhopper.
Desgevraagd zegt voorzitter B.
Baksteen van de Vereniging van
Nederlandse Verkeersvliegers
ongerust te zijn over de inzet van
de KLM-top. „Er komen drie ele
menten gevaarlijk dicht bij el
kaar.
De KLM-directie heeft net de cao
opgezegd. Dat heet een formele
stap te zijn, maar tot nog toe
heeft men dat nooit gedaan. Het
tweede is dat de KLM aan de haal
is gegaan met de conclusie van
het vergelijkende kostenonder-
zoek van vliegers bij de verschil
lende luchtvaartmaatschappijen.
En ze willen ons nu onder druk
zetten om loon in te leveren om
de uitbreiding binnen KLM te
houden."
De directie van KLM is ook in het
geweer gekomen tegen voorne
mens van Northwest Airlines om
een maximum te stellen aan het
belang, dat een aandeelhouder in
de Amerikaanse luchtvaartmaat
schappij mag hebben. KLM heeft
op dit moment 25 procent. North
west is van plan het maximum
vast te stellen tussen de 15 en 20
procent.
De KLM-directie heeft volgens
een woordvoerder geen bezwaar
als zodanig tegen het optuigen
van een beschermingsconstructie
door Northwest. „Wij hebben in
het verleden herhaaldelijk ver
klaard geenszins uit te zijn op
zeggenschap." Daarmee wil de
directie zeggen niet uit te zijn op
een meerderheidsbelang. KLM
wil niet uitgebreid ingaan op de
kwestie, omdat die momenteel ter
behandeling bij de SEC ligt.
Janssen en Janssen in fietsen
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
Van onze verslaggever
Hoogerheide - Pierre en Jan Janssen ju
nior treden in de voetsporen van pa. On
langs hebben zij de fietsenhandel van de
eerste Nederlandse Tour de France-win-
naar overgenomen. Senior werkt achter
de schennen mee in de nieuwe zaak aan
de Kooiweg in Hoogerheide.
De levende legende verkocht zijn race- en
sportfietsenbedrijf in juni 1990 aan Union in
Nieuw Leusen. Tot mei 1994 vond de produk-
tie nog plaats aan de Postbaan in Putte, daar
na werd deze overgeheveld naar Nieuw Leu
sen. Het bedrijf van Jan Janssen was vanaf
1976 in Putte gevestigd.
En nu hebben de broertjes Janssen de zaak
van pa dus teruggekocht. Volgens de direc
teur van Union J. de Vreze liep met name de
verkoop van racefietsen sterk terug. Een re
den voor het bedrijf de produktie en verkoop
hiervan over te doen aan mensen die hier
meer in gespecialiseerd zijn. „En wie kan je
dat beter toevertrouwen dan de familie Jans
sen," oordeelt De Vreze.
Pierre Janssen ziet ondanks de tanende be
langstelling voor racefietsen voldoende
marktkansen. „Volgend jaar komt de Tour de
France naar Nederland en er komen enkele
nieuwe Nederlandse wielerploegen aan. Ik
ben ervan overtuigd dat de verkoop mede
hierdoor weer zal aantrekken. Daarnaast ver
kopen we, behalve racefietsen, ook mountain-
en trackingbikes."
Het is de bedoeling dat in in de nieuwe rij
wielhandel de fietsen worden verkocht en ge
assembleerd. „De afzonderlijke onderdelen
importeren we uit andere landen. Die zetten
we in elkaar, waarna we ze aan drie- tot vier
honderd detaillisten kunnen leveren. Een
voordeel is dat wij de fiets precies zo kunnen
samenstellen als de klant wil. Een soort fiets
op bestelling dus."
De broertjes Janssen werken momenteel met
twee medewerkers in de zaak. Daar komt mo
gelijk nog iemand bij. En pa? „Die zal nog
zeer nadrukkelijk aanwezig zijn," twijfelt
Pierre geen moment. „En natuurlijk zal zijn
naam op alle fietsen staan."
Vinonze redactie economie
Lrecht- In technische opzicht kunnen grote bedrijven in delen '■•ll* 1 T~1 T
Wetland vanaf midden volgend jaar gebruik maken van het l<pl ffl g ii riQ f"0 \z~ AAll 111 f"ioY1_l £kl1V*
Wvezelnet van de energiebedrijven voor hun 'vaste' data- of -LP wvlc* J-ö Lv -HL 11 lllti L- _l JL 117 J\.vPLP|l 111 1_J 111711 1—J IT 111
telefoonverkeer. Of dat gebeurt, hangt nog af van politieke be-
1jng gn van toewijzing van vergunningen.
tetel, de telecomgroep van de
energiebedrijven, is klaar om als
eoncurrent van PTT Telecom te
1 opereren, zo zei president-
ifflissaris dr.ir. W. Naeije gis-
n,Het ondernemingsplan, dat
J™ goedgekeurd is door de
ld V5n commissarissen, wordt
s® december voorgelegd aan
Stalhouders.
'Wel biedt een 'ruggegraat'
«van ongeveer 700 kilometer
itiJ Sel' Hie tot dusver
rat gebruikt door de produ-
'i en distributeurs van
He kabelbedrijven die de
besector inmiddels bezit, en
andere kabelexploitanten,
en daar hun regionale net-
an hangen', Die beslaan nog
Ills '6 du'zenden kilome-
,la; 'p°k nog witte plekken
Mij.. jaart ziln'denkt Ener"
fc ke?,daar verbindingen no-
n van PTT Telecom.
Lmtemationaal verkeer is
deKPM jS samenwerking met
tj,TN-dochter nodig.
ill0 directievoorzitter van
dpS. drijf Uneco, denkt
rkt - a'ternatieve' telecom-
«m het jaar 2005 goed kan
■Ween omzet van 2,5 mil-
do t laa,r' ^at 's 20 procent
«pal te'ecommarkt. Als
er van het hoofdnet en als
dienstverlener aan de regionale
operateurs denkt Enertel jaar
lijks 400 tot 500 miljoen naar
zich toe te kunnen halen.
Via de aandeelhouders heeft
Enertel banden met kabelbedrij
ven die gezamenlijk ongeveer de
helft van het Nederlandse kabel
net beheren. Enertel is verder in
gesprek met PTT-dochter Case-
ma en het Amsterdamse kabelbe
drijf KTA. Als die partijen mee
doen, heeft Enertel aansluiting
op ongeveer 80 procent van de
kabelnetten. In de loop van 1996
komt de weg vrij voor diensten
aan bedrijven en instellingen.
Vanaf 1998 zouden anderen dan
PTT Telecom ook diensten mogen
aanbieden aan het grote publiek.
De mogelijkheid bestaat dat de
staat meer dan twee telecom-ver-
gunningen verleent. Een van de
kandidaten naast Enertel is NS,
dat eerst samenwerkte met de
energiebedrijven maar nu zelf
een groep aan het vormen is om
het glasvezelnet dat langs de
spoorlijnen loopt, open te stellen
voor computer- en spraakverkeer
van derden. Ook de Spoorwegen
willen samenwerken met regio
nale kabelbedrijven. Volgens een
woordvoerder maakt NS nog
voor het eind van dit jaar bekend
met welke partners het spoor
wegbedrijf in zee gaat.
(anp) - 0e Amsterdamse optiebeurs kan 1995, met nog
bii lmaanden 'n het verschiet, nu reeds als recordjaar in de
»utoe, 198Q n i?n' oktok,er passeerde de beurs het topjaar tot
"sand nnt I ket aantal uitstaande contracten liep in de wijn-
CoPml0tF°ngekende^hoogte.
kwama VM 1995 beliep eind oktober 13.858.195 contracten. In
'Nastaand '°ta'e omzet uh °P 13.766.392 contracten. Het aantal
3r^ev,i°,COntracten kwam eind oktober op 2.063.544 opties. De
van al deze contracten bij elkaar beliep 1755 miljoen.
Van onze verslaggever
Etten-Leur - Een paar jaar
lang was in het pand aan de
Nijverheidsweg 39 in Etten-
Leur een showroom voor au
tohandelaren gevestigd. Te
genwoordig worden er huizen
verkocht en het mankeert er
nog maar net aan, dat je die
niet meteen achter in de kof
ferbak van je auto kunt mee
nemen.
Hoewel, veel scheelt het niet.
Huizen van Danilith Delmulle
worden namelijk als bouwpakket
bij de mensen thuis bezorgd. Al
leen de fundering en vloer wor
den ter plekke gestort, de rest van
het huis wordt in de fabriek ge
bouwd, zodat het eigenlijke bou
wen een kwestie van monteren is,
waar geen metselaar of timmer
man meer aan te pas komt.
Danilith-woningen komen uit
België. Ze worden gebouwd door
het Belgische familiebedrijf Del-
mulle in een fabriek in het dorpje
Wortegem bij Oudenaarde, waar
gevelsteenleggers en robots het
werk van traditionele bouwvak
kers doen.
In ons land zijn Danilith-wonin
gen sinds 1988 te krijgen, toen
Johan Baijings uit Etten-Leur
werd aangesteld als Nederlands
agent van Delmulle. Zijn vrouw
Els: „We begonnen met een klein
kantoortje aan huis, maar het
liep eigenlijk meteen als een
trein. Voor we het wisten, hadden
we ons zelf ons huis uit gewerkt.
In de kamer, in de keuken, overal
zaten vertegenwoordigers en ont
werpers met klanten aan tafel.
Als we wilden eten, moesten we
dat bij wijze van spreken buiten
op straat doen."
Aanvankelijk waren ze van plan
een geheel nieuw kantoor te bou
wen, tot ze het pand aan de Nij
verheidsweg konden kopen.
Het echtpaar Bayings voor hun nieuwe bedrijfspand
„Daar slaan we namelijk twee
vliegen in een klap, want behalve
kantoorruimte hebben we er nu
ook een showroom bij en dat was
eigenlijk al een tijdje onze groot
ste wens. In de oude situatie
moesten we, als we onze klanten
iets meer dan een brochure wil
den laten zien, naar de fabriek in
België, toch al gauw anderhalf
uur rijden. Nu hebben we zelf de
ruimte om prefab-elementen te
tonen," aldus mevrouw Baijings.
De bedoeling is dat er op het par
keerterrein zelfs een compleet
Danilith-huis komt te staan. De
gemeente Etten-Leur heeft daar
inmiddels toestemming voor ge
geven. Het agentschap waar Baij
ings in 1988 mee startte is inmid
dels uitgegroeid tot een bedrijf
met elf man personeel plus nog
een aantal vertegenwoordigers
op freelance basis. Baijings ope
reert tegenwoordig ook onder de
naam Danilith-Nederland als een
zelfstandige dochteronderne
ming van Danilith Delmulle.
Het aantal door Baijings ver
kochte Danilith-woningen in Ne
derland bedraag inmiddels 120
per jaar en voor volgend jaar
wordt een groei tot 150 verwacht.
Daarbij is volgens mevrouw Baij
ings duidelijk sprake van een
'eerste-schaap-over-de-dam-ef-
fect'. „Als er eenmaal ergens een
Danilith-huis is gebouwd, volgen
er meer. Op de Bergse Plaat in
Bergen op Zoom staan inmiddels
vijftien huizen van ons en in
Heinkenszand zelfs twaalf in één
straat. Dat kunnen ze bijna de
Danilithstraat noemen."
Bij het doorbladeren van de bro
chure valt op dat veel afgebeelde
huizen de typisch Belgische en
een beetje kitscherige hoeve-stijl
vertonen. Fermettes noemen onze
zuiderburen dat op z'n Frans,
Rotterdam - De prijs van benzine gaat vrijdag een cent per liter
omhoog. Dat heeft marktleider Shell meegedeeld. De meest voor
komende prijzen per liter aan de zelftankpomp worden voor su
per plus loodvrij 1,94, voor euro loodvrij 1,88 en 2,05 voor
superbenzine met lood.
Houten - De leden van De Unie (voorheen Unie BLHP) hebben in
overgrote meerderheid (ruim 90 procent) het eindbod van de di
rectie van Holland Casino's voor een nieuwe cao afgewezen.
Stemmen tegen het eindbod betekende tevens stemmen vóór ac
ties. De Unie bereidt momenteel acties voor in overleg met ande
re vakorganisaties. Dit heeft De Unie woensdag bekendgemaakt.
Maastricht - Philips doet zijn eerder dit jaar uitgebracht bod op
de Maastrichtse fabrikant van medische apparatuur Pie Medical
gestand. Philips betaalt negentien gulden per aandeel.
Amsterdam - Akzo Nobel zal voor het derde kwartaal een beperk
te winststijging melden, zo verwachten de meeste analisten. Vorig
jaar boekte het chemie- en farmacieconcern in het derde kwartaal
een nettowinst van 322 miljoen 184 miljoen in 1993). Het af
gelopen kwartaal zou goed zijn voor een winst van tussen de 322
en 409 miljoen, met de meeste schattingen onder de 355 mil
joen.
Amsterdam - De winstgroei bij Shell is enigszins aan het afvlak
ken, zo verwachten beursanalisten. Uit ramingen komt naar vo
ren, dat een kwartaalwinst zoals de 3,2 miljard over de periode
april tot en met juni van dit jaar niet valt te verwachten voor het
derde kwartaal. Het concern maakt de cijfers over de maanden
juli tot en met september donderdag bekend. Analisten rekenen
op een nettowinst die varieert tussen de 1,03 en 1,1 miljard pond
sterling.
De Bilt - De Sperwer Groep, de inkoopcombinatie voor onder
meer de Plus- en Garantsupermarkten, heeft de omzet de eerste
36 weken van dit jaar met 6,35 procent zien stijgen tot 665,6
miljoen. Dat leidt er toe dat de deelnemende winkeliers een hoge
re bonus tegemoet kunnen zien. De winst vóór bonus èn belastin
gen steeg met 8,5 procent tot 21,9 miljoen. De directie van Sper
wer toont zich tevreden over de omzetstijging.
Berlijn - De leider van de Duitse metaalvakbond IG Metall, Klaus
Zwickei, heeft woensdag een taboe binnen zijn organisatie door
broken met een voorstel om ten bate van de werkgelegenheid af te
zien van reële loonsverhoging. Ook verklaarde hij zich bereid tot
loonconcessies om langdurig werklozen aan de slag te helpen.
Zwickei deed zijn voorstellen op een vakbondscongres in Berlijn.
De vakbondsleider kon zich veroorloven hete hangijzers ter dis
cussie te stellen, omdat hij net met een overweldigende meerder
heid van 92 procent was herkozen. Hij gaf aan te beseffen dat er
heel wat weerstand zal komen.
Amsterdam - De piloten van de Spaanse luchtvaartmaatschappij
Iberia zijn gisteren begonnen aan de eerste van een serie van acht
stakingsdagen. Dat betekent onder meer, dat de vier retourvluch
ten vanuit Spanje naar Schiphol niet doorgingen. Naar schatting
300 van de 450 geplande Iberia-vluchten gingen gisteren niet
door. Andere stakingsdagen zijn 5, 6, 9, 10, 13 en 14 november.
Iberia heeft mensen die vanuit Nederland reizen, overgeboekt op
vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen, aldus een woord
voerster van het kantoor in Amsterdam. Met de staking wil de
vakbond SEPLA een gunstiger saneringsplan afdwingen.
Bremen - De deelstaten in het noorden van Duitsland willen niet
dat Dasa het plan-Dolores, een ingrijpend reorganisatieplan bij
de Duitse vliegtuigbouwer, uitvoert. Tot deze conclusie zijn
woensdag de ministers van Werkgelegenheid en Sociale Zaken
van de betreffende deelstaten gekomen.
Ook andere hoge functionarissen waren bij de bespreking aanwe
zig. De ministers willen, dat er overleg plaats vindt over het be
houd van arbeidsplaatsen.
Dasa wil enkele van zijn vestigingen in Duitsland sluiten en onge
veer 8800 banen schrappen. Van dat aantal moeten er 4000 in het
noorden van het land verdwijnen.
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
maar volgens Baijings bouwt
Delmulle ook woningen onder
moderne architectuur. „We on
derscheiden ons juist van andere
bouwsystemen doordat we niet
met vaste modellen werken. In
principe zijn geen twee Danilith-
huizen hetzelfde. Als u een Dani
lith-huis koopt is het ook geen
kwestie van een paar elementen
uit het magazijn halen. Nee, uw
huis wordt in de fabriek gebouwd
aan de hand van een tekening,
waarop precies staat aangegeven
hoe u wilt dat uw huis er van bin
nen en buiten uitziet, tot en met
de plek van de stopcontacten".
Het enige waaraan een Danilith-
huis te herkennen is, zijn de vier
kante regengoten. „Daar zijn we
uniek in," aldus Baijings.
De officiële opening is zaterdag
11 november. Ter gelegenheid
van de opening is het bedrijf ook
zondag 12 november open.
Keulen (rtr) - Een handelaar van Sal. Oppenheim, de grootste
bank van Duitsland die nog in familiebezit is, heeft met specu
laties in opties op obligaties 24 miljoen mark verloren. De
bank, die wordt geleid door oud-Bundesbankpresident Karl
Otto Pöhl, liet weten dat het verlies bij een interne controle aan
het licht is gekomen.
Een woordvoerder van de bank wilde niet zeggen of er meer mensen
bij betrokken zijn noch of er juridische stappen tegen de handelaar
zullen worden genomen. De bank verwacht dat het verlies geen grote
gevolgen voor haar resultaten over dit jaar heeft.
Oppenheim werd in 1789 opgericht en had in 1994 een balanstotaal
van 10,72 miljard mark. Vorig jaar boekte de bank een nettowinst van
dertig miljoen mark.
Het verlies van de Duitse bankhandelaar is klein vergeleken met de
1,8 miljard dollar waarmee de Britse effectenhandelaar Nick Leeson
de Barings-bank opzadelde. Ook het verlies van 1,1 miljard dollar dat
de Japanse Daiwa-bank door toedoen van een handelaar in de Vere
nigde Staten leed, is een stuk groter.
Van een verslaggever
Vught - De Nederlandse varkensvleessector maakt goede kans
op bestellingen uit Zuid-Korea. De Koreanen hebben, volgens
L.C. Kim, leider van een hoge Koreaanse regeringsdelegatie,
toenemende behoefte aan kwalitatief hoogstaand vlees en het is
heel wel mogelijk dat dat uit Nederland gaat komen.
„Potentieel is uw land een goede
partner", aldus Kim tijdens een
persconferentie in Vught.
Kim staat aan het hoofd van een
delegatie die deze week op be
zoek is in Nederland. Kim voor
ziet de Koreaanse regering van
adviezen over de invoer van var
kensvlees uit de hele wereld. Hij
bepaalt welke landen en welke
firma's vlees mogen exporteren
naar het Aziatische land. De de
legatie is in Nederland op uitno
diging van de Nederlandse vlees
sector. De Koreanen bezochten of
bezoeken de belangrijkste vlees
verwerkers in Nederland.
Volgens Kim importeert Korea
jaarlijks zo'n 30.000 ton varkens
vlees. Maar volgens zijn schatting
neemt de vraag naar varkens
vlees jaarlijks met zo'n twintig
tot dertig procent toe. Dat komt
vooral door de toenemende wel
vaart in het land, aldus Kim.
Het vlees komt nu vooral nog uit
Ierland, Denemarken, Canada,
VS en Zweden. Maar als het aan
Kim ligt kan dat in de toekomst
ook uit Nederland komen. Vooral
nu het Nederlandse vlees aan de
veterinaire eisen voldoet die de
Koreanen stellen. De eerste la
ding vlees (in totaal 640 ton) van
uit Nederland is, volgens Kim,
positief door de Koreaanse con
sument ontvangen.
De Koreanen waren gisteren op
bezoek bij verschillende Dume-
co-bedrijven. Kim zei onder de
indruk te zijn van de wijze van
verwerking en de hygiëne.