SLM investeert fors in Europese vloot Enertel klaar voor concurrentie met PTT Telecom AC Restaurants >vil Bastion Hotels kopen Speculatie kost Duitse bank 24 miljoen mark Nederlands vlees is gewild bij Koreanen agd. Zonen Jan Janssen kopen fietsenhandel pa terug I ECONOMIE A7 EOT MJLT ARU OTA WAGEN OS DOp van Riel Autobedrijven B.V. van Riel Autobedrijven B.V. van Riel Autobedrijven B.V. fiscussie blijft wie de twintig nieuwe toestellen gaat vliegen aromzet optiebeurs nu al op een record ECONOMIE KORT Benzine vrijdag cent duurder Acties bij Holland Casino's op til Philips doet bod Pie Medical gestand Beperkte stijging bij Akzo Nobel Winstgroei bij Shell vlakt af Hogere omzet Plus- en Garantmarkten Vakbond wil afzien van loonsverhoging Achtdaagse staking Iberia-piloten Noord-Duitsland legen plan-Dolores DATUM A6 47,00 54,20 102,00 30,00 227,80 57,00 3,65 55,50 233,00 7,90 3,30 e 0,20 A 18,00 91,00 39,60 20,10 e 69,50 93,00 a 28,10 37,60 01/11 301,30 303,90 272,30 330,10 258,70 401,20 550,40 Wall Street allied signal 31/10 01/11 m 42 amer.brands 42 42 amer.tel.tel 64 63ft amoco corp 63 64 asarco ine. 32'/« 32ft baan company 42ft 42ft bethl. steel 13ft 13ft 68 boeing co 65ft burlington sfe 83 82ft can.pacific 16 15ft chevron 46ft 47ft chiquita 16ft 16 chrysler 51ft 50ft citicorp 64 67ft cons.edison 30ft 30ft digitequipm. 54ft 54ft dupont nemours 62ft 61ft dow chemical 68ft 67 eastman kodak 62ft 63ft exxon corp 76% 76ft ford motor 28ft 28ft gen. electric 63ft 62ft gen. motors 43ft 43ft goodyear 38 38ft hewlett-pack. 92ft 93 int bus.mach. 97ft 96 int tel.tel. 122ft 122 kim airlines 33ft 34ft kpn 35 mcdonnell 81ft 81ft i merek co. 57ft 57 mobil oil 100ft 102ft omega financ. 30 30ft philips 38ft 38ft royal dutch 122 124 sears roebuck 34 34 texaco inc. 68ft 68ft travelers 50ft 51 united techn. 88ft 88ft westinghouse 14ft 14 whitman corp -;- 21ft 21ft woolworth 14ft 14ft vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden ex dividend If STEM DONDERDAG 2 NOVEMBER 1995 an 67,50 499 1,30 1,20 99 60,00 268 4,90 a 4,80 an 35,00 500 0,30 0,30 a nov 160,00 507 0,95 1,10 dec 165,00 298 0,55 0,75 an 125,00 413 2,50 3,00 okt 14,50 2505 6,20 6,30 b o98 20,00 1025 3,10 3,10 nov 450,00 736 6,20 b 8,40 nov 455,00 1646 3,50 4,90 a nov 460,00 1573 1,90 2,50 a nov 465,00 775 0,90 1,20 dec 460,00 324 4,90 6,00 b dec 465,00 620 3,00 b 4,00 b dec 470,00 500 1,70 b 2,50 jan 470,00 302 4,50 5,00 b nov 445,00 278 2,00 1.10 nov 450,00 1462 3,30 2,00 dec 455,00 335 8,50 6,50 a jan 60,00 246 1,30 1,70 jan 50,00 257 1,30 1,10 jan 55,00 345 39,00 39,10 b jan 100,00 305 0,60 0,60 nov 55,00 620 0,40 0,90 jan 50,00 648 3,90 5,30 jan 55,00 971 1,40 2,30 jan 60,00 1130 0,50 0,80 jan 50,00 300 1,00 1,00 jan 52,50 284 0,80 a 0,50 o97 55,00 273 4,20 b 4,20 jan 45,00 250 1,20 1,00 nov 190,00 323 6,00 6,20 nov 195,00 257 2,70 2,70 nov 200,00 306 0,90 0,90 nov 60,00 1622 2,20 3,10 nov 62,50 1364 1,00 1,50 a nov 65,00 502 0,40 0,70 jan 60,00 676 4,10 5,00 jan 62,50 345 2,90 3,50 jan 65,00 482 2,00 2,40 jan 67,50 427 1,30 1,60 a jan 75,00 455 0,40 0,40 jan 80,00 388 0,20 0,20 jan 85,00 268 0,10 0,20 apr 70,00 622 1,90 2,30 nov 60,00 265 1,40 0,80 jan 60,00 248 2,80 2,20 jan 62,50 492 4,10 3,20 jan 70,00 324 9,70 8,50 feb 42,50 250 0,80 a 0,70 3-drs., bj. .250, vr.pr. 207035. b, '87, kant/ alarm, 412629. Accent 1.1, km, i.z.g.s.t. ,- Tel. 0165- SX Dec '86. pr. 5750,-. 44 (na 18.u) i.z. mooie bj.'90, APK 0-96, 0167- TR 4-drs. 30-11-96, i.z. port.st. b.j. 22 bj. '86, i.z. 96, 2500,-, jmbo 1992, -ijs 12.500,- '12. 12V 8-90, nw. od, i.z.g.st., S-5426605. dsl. 9/86, sp. incl. weg.bel. i-328305 683380. Gen. Maczekstr. 10, Breda 076-5213825 Hyundai occassions Pony 1.5 GLSHB 88 Sonata 2.0i GLS sdn 91 Lantra 1,6i GLS sdn 32 Scoupé 1.5 GS coup. H100 2.5dsl, dubb. cab 94 Lantra 1.5 GL+P.S10km 95 Opel Corsa 1.2 TR sdn 86 F. Sierra 2.0 CL HB °7 Fiat Uno 1.1 aut. HB 89 Mazda 323 1.5 aut. sdn Mazda 626 1.8 LX HB 90 Renault 19 1.4 sdn 90 Toy. Carina 1.6 XLi sdn 90 Mazda626 2.0i GLX sdn 9 Ford Escort 1.6i CLX 5-d 91 Mits. Colt 1.5i GLX HB 91 Daih. Charade 1.3i HB 94 S.Samurai Bleu Lag. cab a Slingerweg 91, Breda 076-5206106 KIA Occassions KIA Mazda 323 1.5 GLX sdn 8 Mazda 323 1.3 LX HB 90 Maz.323 1.3-16V LX sdn 90 M. 323 1.3-16V GLX sdn 9 Mazda 323 1.6i GLX F M. 323 1.6i LX aut. HB M. MX-3 1 -6i-16V optie M. 626 2.2i airco coup. M. 626 2.0 GLX coup. M. 626 1.8-12VLXHB 9 Opel Corsa 1.2 TR sdn O. Kadett1.2 1eeig. HB Alfa 33 1.3 rood gS Peug.205 1.9GTi gnjs/rri 6 S.lbiza 1.2 30.000km wit 8» Mits. Lane. 1.3 GL sdn g1 Ford Escort 1.4 CL HB f Suzuki Swift 1.0 GL HB Citroen AX 11 i 5-d HB 3 P 205 1.1 16.000km hb 3 VW Golf 1.4iGL 5-d Seat Marbella 900 HB "gewoon" een goede ke jam/Breda (anp) - De en restaurantketen AC Lts wil graag de ma- berende branchegenoot L Hotels kopen, dat K enige maanden eigen en ING Bank is. „Wij teen eventueel aanzoek rjg bestuderen," aldus al- b directeur E.W. Bezaan b Restaurants. „De ho- L de keten zijn aardig 5 J het zijn mooie be- \f, - dat in Breda zijn hoofd tor heeft staan, is sinds en kele maanden eigendom van ING Bank. Die wil niets over haar nieuwe eigendom kwijt. Voordien was de bank alleen crediteur van de te sterk expanderende keten, maar ze vreesde financiële ont sporing en wilde haar kredieten veilig stellen. De tijd was rijp voor consolidatie, aldus interim manager Willems, die sinds eind augustus bij Bastion de scepter zwaait. Bezaan vindt het prachtig dat Bastion Hotels in de etalage ligt. De keten telt 32 hotels en zo'n 600 werknemers. Recente krante- berichten dat ING van de hotels afwil, vindt Bezaan alleen maar prettig. „Dat kan toch niet mooi er, een financier die een koper zoekt. We zijn nog niet benaderd. We wachten af." Bij de ingreep van ING Bank in de zomer is directeur-oprichter L. van Veldhoven aan de kant ge zet. Hij is nog wel adviseur. „Bouwen is Van Veldhovens ex treem sterke kant," aldus Wil lems vergoelijkend. Van Veldho ven mikte op een groei naar 50 a 60 vestigingen in Nederland, Bel gië en Duitsland. ING Bank en de twee participatiemaatschappijen Alpinvest (49 procent ABN Am- ro) en de Nederlandse Participa tie Maatschappij (NPM) onder steunden die explosieve groei. Alpinvest en NPM namen eind 1994 samen een 30-procentsbe- lang. „Dat bouwen heeft hij uitstekend gedaan," zegt Willems. Maar er moest meer nadruk worden ge legd op de exploitatie en dat vergt een andere gerichtheid. Van Veldhoven kon dat volgens Wil lems niet opbrengen. „Hij is van oorsprong een architect." De winstgevendheid van de keten liet volgens hem te wensen over. Vorig jaar boekte de hotelgroep een winst van 2,5 miljoen, aldus Willems, op een omzet van ruim 31 miljoen. Dat kan beter, meent hij. De kamerbezetting kan om hoog, hoewel die al boven het landelijk gemiddelde lag. In horecakringen staat Van Veld hoven te boek als een eigenzinnig man. Op zich zag hij een gat in de markt met zijn middenklasse-ho tels, te herkennen aan hun mar kante blokkendoosvorm. Hotels zonder veel poespas, met basis- confort als douche en kleuren-tv. Bezaan van AC Restaurants zegt respect te hebben voor de durf van Van Veldhoven. „Het is een visionaire man, die met een be paald concept kwam aandragen." AC Restaurants heeft 10 hotels in de Benelux en 26 restaurants. In totaal telt het bedrijf in de Bene lux 2300 werknemers. «Willem Reijn wierdam - De KLM gaat fors investeren in de Europese i; De luchtvaartmaatschappij wil in de komende drie jaar bg nieuwe toestellen kopen, omdat de KLM anders de in- ptinentale vloot niet meer gevuld krijgt. ■t de nieuwe toestellen regen, is in de komende jt van discussie. De KLM L vliegers onder druk om c loonkosten verder te druk- jj Us dat niet lukt, dreigt de 0 de uitbreiding onder te gen bij goedkope Europese jrs als het Engelse Air UK [sDuitse Euro Wings, tójkertijd maakt de KLM [jiorgen over de eigen merk- 0 Een aparte projectgroep jsl ach buigen over de marke- rategie, omdat reizigers over het feit dat zij met attll-ticket in toestellen van maatschappijen worden - Él-directeur L. van Wijk heeft ih Europese strategie gisteren gezet tegenover de onder- igsraad en vakbonden. Een Ivoerster van de maat- pij zei dat er geen concreet jla'is gepresenteerd, maar een ijiienehjn. lilde presentatie blijkt dat de «Kitteling van de Europese int 25 procent dreigt achter te blijven bij de intercontinentale tint DeKLM heeft die Europese vloot »dig, omdat zeventig pro- tol van de passagiers eerst uit te buitenland naar Schiphol i aangevoerd om vervol- ga in de Jumbo's op de lange m naar Amerika, Azië, lië en Afrika over te stap pa DeKLM onderscheidt daarbij de se vloot van de regionale vloot Voor de Europese vloot on- itrhandelt KLM over de aan- van tien toestellen uit de iswegeneratie Boeing 737's. Deregionale vloot moet eveneens met tien toestellen worden uitge breid. Het gaat daarbij om vlieg tuigen in de klasse van de Fokker 70 en 100, die de KLM wil toe voegen aan de regionale dochter KLM-Cityhopper. Desgevraagd zegt voorzitter B. Baksteen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers ongerust te zijn over de inzet van de KLM-top. „Er komen drie ele menten gevaarlijk dicht bij el kaar. De KLM-directie heeft net de cao opgezegd. Dat heet een formele stap te zijn, maar tot nog toe heeft men dat nooit gedaan. Het tweede is dat de KLM aan de haal is gegaan met de conclusie van het vergelijkende kostenonder- zoek van vliegers bij de verschil lende luchtvaartmaatschappijen. En ze willen ons nu onder druk zetten om loon in te leveren om de uitbreiding binnen KLM te houden." De directie van KLM is ook in het geweer gekomen tegen voorne mens van Northwest Airlines om een maximum te stellen aan het belang, dat een aandeelhouder in de Amerikaanse luchtvaartmaat schappij mag hebben. KLM heeft op dit moment 25 procent. North west is van plan het maximum vast te stellen tussen de 15 en 20 procent. De KLM-directie heeft volgens een woordvoerder geen bezwaar als zodanig tegen het optuigen van een beschermingsconstructie door Northwest. „Wij hebben in het verleden herhaaldelijk ver klaard geenszins uit te zijn op zeggenschap." Daarmee wil de directie zeggen niet uit te zijn op een meerderheidsbelang. KLM wil niet uitgebreid ingaan op de kwestie, omdat die momenteel ter behandeling bij de SEC ligt. Janssen en Janssen in fietsen FOTO DE STEM/BEN STEFFEN Van onze verslaggever Hoogerheide - Pierre en Jan Janssen ju nior treden in de voetsporen van pa. On langs hebben zij de fietsenhandel van de eerste Nederlandse Tour de France-win- naar overgenomen. Senior werkt achter de schennen mee in de nieuwe zaak aan de Kooiweg in Hoogerheide. De levende legende verkocht zijn race- en sportfietsenbedrijf in juni 1990 aan Union in Nieuw Leusen. Tot mei 1994 vond de produk- tie nog plaats aan de Postbaan in Putte, daar na werd deze overgeheveld naar Nieuw Leu sen. Het bedrijf van Jan Janssen was vanaf 1976 in Putte gevestigd. En nu hebben de broertjes Janssen de zaak van pa dus teruggekocht. Volgens de direc teur van Union J. de Vreze liep met name de verkoop van racefietsen sterk terug. Een re den voor het bedrijf de produktie en verkoop hiervan over te doen aan mensen die hier meer in gespecialiseerd zijn. „En wie kan je dat beter toevertrouwen dan de familie Jans sen," oordeelt De Vreze. Pierre Janssen ziet ondanks de tanende be langstelling voor racefietsen voldoende marktkansen. „Volgend jaar komt de Tour de France naar Nederland en er komen enkele nieuwe Nederlandse wielerploegen aan. Ik ben ervan overtuigd dat de verkoop mede hierdoor weer zal aantrekken. Daarnaast ver kopen we, behalve racefietsen, ook mountain- en trackingbikes." Het is de bedoeling dat in in de nieuwe rij wielhandel de fietsen worden verkocht en ge assembleerd. „De afzonderlijke onderdelen importeren we uit andere landen. Die zetten we in elkaar, waarna we ze aan drie- tot vier honderd detaillisten kunnen leveren. Een voordeel is dat wij de fiets precies zo kunnen samenstellen als de klant wil. Een soort fiets op bestelling dus." De broertjes Janssen werken momenteel met twee medewerkers in de zaak. Daar komt mo gelijk nog iemand bij. En pa? „Die zal nog zeer nadrukkelijk aanwezig zijn," twijfelt Pierre geen moment. „En natuurlijk zal zijn naam op alle fietsen staan." Vinonze redactie economie Lrecht- In technische opzicht kunnen grote bedrijven in delen '■•ll* 1 T~1 T Wetland vanaf midden volgend jaar gebruik maken van het l<pl ffl g ii riQ f"0 \z~ AAll 111 f"ioY1_l £kl1V* Wvezelnet van de energiebedrijven voor hun 'vaste' data- of -LP wvlc* J-ö Lv -HL 11 lllti L- _l JL 117 J\.vPLP|l 111 1_J 111711 1—J IT 111 telefoonverkeer. Of dat gebeurt, hangt nog af van politieke be- 1jng gn van toewijzing van vergunningen. tetel, de telecomgroep van de energiebedrijven, is klaar om als eoncurrent van PTT Telecom te 1 opereren, zo zei president- ifflissaris dr.ir. W. Naeije gis- n,Het ondernemingsplan, dat J™ goedgekeurd is door de ld V5n commissarissen, wordt s® december voorgelegd aan Stalhouders. 'Wel biedt een 'ruggegraat' «van ongeveer 700 kilometer itiJ Sel' Hie tot dusver rat gebruikt door de produ- 'i en distributeurs van He kabelbedrijven die de besector inmiddels bezit, en andere kabelexploitanten, en daar hun regionale net- an hangen', Die beslaan nog Ills '6 du'zenden kilome- ,la; 'p°k nog witte plekken Mij.. jaart ziln'denkt Ener" fc ke?,daar verbindingen no- n van PTT Telecom. Lmtemationaal verkeer is deKPM jS samenwerking met tj,TN-dochter nodig. ill0 directievoorzitter van dpS. drijf Uneco, denkt rkt - a'ternatieve' telecom- «m het jaar 2005 goed kan ■Ween omzet van 2,5 mil- do t laa,r' ^at 's 20 procent «pal te'ecommarkt. Als er van het hoofdnet en als dienstverlener aan de regionale operateurs denkt Enertel jaar lijks 400 tot 500 miljoen naar zich toe te kunnen halen. Via de aandeelhouders heeft Enertel banden met kabelbedrij ven die gezamenlijk ongeveer de helft van het Nederlandse kabel net beheren. Enertel is verder in gesprek met PTT-dochter Case- ma en het Amsterdamse kabelbe drijf KTA. Als die partijen mee doen, heeft Enertel aansluiting op ongeveer 80 procent van de kabelnetten. In de loop van 1996 komt de weg vrij voor diensten aan bedrijven en instellingen. Vanaf 1998 zouden anderen dan PTT Telecom ook diensten mogen aanbieden aan het grote publiek. De mogelijkheid bestaat dat de staat meer dan twee telecom-ver- gunningen verleent. Een van de kandidaten naast Enertel is NS, dat eerst samenwerkte met de energiebedrijven maar nu zelf een groep aan het vormen is om het glasvezelnet dat langs de spoorlijnen loopt, open te stellen voor computer- en spraakverkeer van derden. Ook de Spoorwegen willen samenwerken met regio nale kabelbedrijven. Volgens een woordvoerder maakt NS nog voor het eind van dit jaar bekend met welke partners het spoor wegbedrijf in zee gaat. (anp) - 0e Amsterdamse optiebeurs kan 1995, met nog bii lmaanden 'n het verschiet, nu reeds als recordjaar in de »utoe, 198Q n i?n' oktok,er passeerde de beurs het topjaar tot "sand nnt I ket aantal uitstaande contracten liep in de wijn- CoPml0tF°ngekende^hoogte. kwama VM 1995 beliep eind oktober 13.858.195 contracten. In 'Nastaand '°ta'e omzet uh °P 13.766.392 contracten. Het aantal 3r^ev,i°,COntracten kwam eind oktober op 2.063.544 opties. De van al deze contracten bij elkaar beliep 1755 miljoen. Van onze verslaggever Etten-Leur - Een paar jaar lang was in het pand aan de Nijverheidsweg 39 in Etten- Leur een showroom voor au tohandelaren gevestigd. Te genwoordig worden er huizen verkocht en het mankeert er nog maar net aan, dat je die niet meteen achter in de kof ferbak van je auto kunt mee nemen. Hoewel, veel scheelt het niet. Huizen van Danilith Delmulle worden namelijk als bouwpakket bij de mensen thuis bezorgd. Al leen de fundering en vloer wor den ter plekke gestort, de rest van het huis wordt in de fabriek ge bouwd, zodat het eigenlijke bou wen een kwestie van monteren is, waar geen metselaar of timmer man meer aan te pas komt. Danilith-woningen komen uit België. Ze worden gebouwd door het Belgische familiebedrijf Del- mulle in een fabriek in het dorpje Wortegem bij Oudenaarde, waar gevelsteenleggers en robots het werk van traditionele bouwvak kers doen. In ons land zijn Danilith-wonin gen sinds 1988 te krijgen, toen Johan Baijings uit Etten-Leur werd aangesteld als Nederlands agent van Delmulle. Zijn vrouw Els: „We begonnen met een klein kantoortje aan huis, maar het liep eigenlijk meteen als een trein. Voor we het wisten, hadden we ons zelf ons huis uit gewerkt. In de kamer, in de keuken, overal zaten vertegenwoordigers en ont werpers met klanten aan tafel. Als we wilden eten, moesten we dat bij wijze van spreken buiten op straat doen." Aanvankelijk waren ze van plan een geheel nieuw kantoor te bou wen, tot ze het pand aan de Nij verheidsweg konden kopen. Het echtpaar Bayings voor hun nieuwe bedrijfspand „Daar slaan we namelijk twee vliegen in een klap, want behalve kantoorruimte hebben we er nu ook een showroom bij en dat was eigenlijk al een tijdje onze groot ste wens. In de oude situatie moesten we, als we onze klanten iets meer dan een brochure wil den laten zien, naar de fabriek in België, toch al gauw anderhalf uur rijden. Nu hebben we zelf de ruimte om prefab-elementen te tonen," aldus mevrouw Baijings. De bedoeling is dat er op het par keerterrein zelfs een compleet Danilith-huis komt te staan. De gemeente Etten-Leur heeft daar inmiddels toestemming voor ge geven. Het agentschap waar Baij ings in 1988 mee startte is inmid dels uitgegroeid tot een bedrijf met elf man personeel plus nog een aantal vertegenwoordigers op freelance basis. Baijings ope reert tegenwoordig ook onder de naam Danilith-Nederland als een zelfstandige dochteronderne ming van Danilith Delmulle. Het aantal door Baijings ver kochte Danilith-woningen in Ne derland bedraag inmiddels 120 per jaar en voor volgend jaar wordt een groei tot 150 verwacht. Daarbij is volgens mevrouw Baij ings duidelijk sprake van een 'eerste-schaap-over-de-dam-ef- fect'. „Als er eenmaal ergens een Danilith-huis is gebouwd, volgen er meer. Op de Bergse Plaat in Bergen op Zoom staan inmiddels vijftien huizen van ons en in Heinkenszand zelfs twaalf in één straat. Dat kunnen ze bijna de Danilithstraat noemen." Bij het doorbladeren van de bro chure valt op dat veel afgebeelde huizen de typisch Belgische en een beetje kitscherige hoeve-stijl vertonen. Fermettes noemen onze zuiderburen dat op z'n Frans, Rotterdam - De prijs van benzine gaat vrijdag een cent per liter omhoog. Dat heeft marktleider Shell meegedeeld. De meest voor komende prijzen per liter aan de zelftankpomp worden voor su per plus loodvrij 1,94, voor euro loodvrij 1,88 en 2,05 voor superbenzine met lood. Houten - De leden van De Unie (voorheen Unie BLHP) hebben in overgrote meerderheid (ruim 90 procent) het eindbod van de di rectie van Holland Casino's voor een nieuwe cao afgewezen. Stemmen tegen het eindbod betekende tevens stemmen vóór ac ties. De Unie bereidt momenteel acties voor in overleg met ande re vakorganisaties. Dit heeft De Unie woensdag bekendgemaakt. Maastricht - Philips doet zijn eerder dit jaar uitgebracht bod op de Maastrichtse fabrikant van medische apparatuur Pie Medical gestand. Philips betaalt negentien gulden per aandeel. Amsterdam - Akzo Nobel zal voor het derde kwartaal een beperk te winststijging melden, zo verwachten de meeste analisten. Vorig jaar boekte het chemie- en farmacieconcern in het derde kwartaal een nettowinst van 322 miljoen 184 miljoen in 1993). Het af gelopen kwartaal zou goed zijn voor een winst van tussen de 322 en 409 miljoen, met de meeste schattingen onder de 355 mil joen. Amsterdam - De winstgroei bij Shell is enigszins aan het afvlak ken, zo verwachten beursanalisten. Uit ramingen komt naar vo ren, dat een kwartaalwinst zoals de 3,2 miljard over de periode april tot en met juni van dit jaar niet valt te verwachten voor het derde kwartaal. Het concern maakt de cijfers over de maanden juli tot en met september donderdag bekend. Analisten rekenen op een nettowinst die varieert tussen de 1,03 en 1,1 miljard pond sterling. De Bilt - De Sperwer Groep, de inkoopcombinatie voor onder meer de Plus- en Garantsupermarkten, heeft de omzet de eerste 36 weken van dit jaar met 6,35 procent zien stijgen tot 665,6 miljoen. Dat leidt er toe dat de deelnemende winkeliers een hoge re bonus tegemoet kunnen zien. De winst vóór bonus èn belastin gen steeg met 8,5 procent tot 21,9 miljoen. De directie van Sper wer toont zich tevreden over de omzetstijging. Berlijn - De leider van de Duitse metaalvakbond IG Metall, Klaus Zwickei, heeft woensdag een taboe binnen zijn organisatie door broken met een voorstel om ten bate van de werkgelegenheid af te zien van reële loonsverhoging. Ook verklaarde hij zich bereid tot loonconcessies om langdurig werklozen aan de slag te helpen. Zwickei deed zijn voorstellen op een vakbondscongres in Berlijn. De vakbondsleider kon zich veroorloven hete hangijzers ter dis cussie te stellen, omdat hij net met een overweldigende meerder heid van 92 procent was herkozen. Hij gaf aan te beseffen dat er heel wat weerstand zal komen. Amsterdam - De piloten van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia zijn gisteren begonnen aan de eerste van een serie van acht stakingsdagen. Dat betekent onder meer, dat de vier retourvluch ten vanuit Spanje naar Schiphol niet doorgingen. Naar schatting 300 van de 450 geplande Iberia-vluchten gingen gisteren niet door. Andere stakingsdagen zijn 5, 6, 9, 10, 13 en 14 november. Iberia heeft mensen die vanuit Nederland reizen, overgeboekt op vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen, aldus een woord voerster van het kantoor in Amsterdam. Met de staking wil de vakbond SEPLA een gunstiger saneringsplan afdwingen. Bremen - De deelstaten in het noorden van Duitsland willen niet dat Dasa het plan-Dolores, een ingrijpend reorganisatieplan bij de Duitse vliegtuigbouwer, uitvoert. Tot deze conclusie zijn woensdag de ministers van Werkgelegenheid en Sociale Zaken van de betreffende deelstaten gekomen. Ook andere hoge functionarissen waren bij de bespreking aanwe zig. De ministers willen, dat er overleg plaats vindt over het be houd van arbeidsplaatsen. Dasa wil enkele van zijn vestigingen in Duitsland sluiten en onge veer 8800 banen schrappen. Van dat aantal moeten er 4000 in het noorden van het land verdwijnen. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN maar volgens Baijings bouwt Delmulle ook woningen onder moderne architectuur. „We on derscheiden ons juist van andere bouwsystemen doordat we niet met vaste modellen werken. In principe zijn geen twee Danilith- huizen hetzelfde. Als u een Dani lith-huis koopt is het ook geen kwestie van een paar elementen uit het magazijn halen. Nee, uw huis wordt in de fabriek gebouwd aan de hand van een tekening, waarop precies staat aangegeven hoe u wilt dat uw huis er van bin nen en buiten uitziet, tot en met de plek van de stopcontacten". Het enige waaraan een Danilith- huis te herkennen is, zijn de vier kante regengoten. „Daar zijn we uniek in," aldus Baijings. De officiële opening is zaterdag 11 november. Ter gelegenheid van de opening is het bedrijf ook zondag 12 november open. Keulen (rtr) - Een handelaar van Sal. Oppenheim, de grootste bank van Duitsland die nog in familiebezit is, heeft met specu laties in opties op obligaties 24 miljoen mark verloren. De bank, die wordt geleid door oud-Bundesbankpresident Karl Otto Pöhl, liet weten dat het verlies bij een interne controle aan het licht is gekomen. Een woordvoerder van de bank wilde niet zeggen of er meer mensen bij betrokken zijn noch of er juridische stappen tegen de handelaar zullen worden genomen. De bank verwacht dat het verlies geen grote gevolgen voor haar resultaten over dit jaar heeft. Oppenheim werd in 1789 opgericht en had in 1994 een balanstotaal van 10,72 miljard mark. Vorig jaar boekte de bank een nettowinst van dertig miljoen mark. Het verlies van de Duitse bankhandelaar is klein vergeleken met de 1,8 miljard dollar waarmee de Britse effectenhandelaar Nick Leeson de Barings-bank opzadelde. Ook het verlies van 1,1 miljard dollar dat de Japanse Daiwa-bank door toedoen van een handelaar in de Vere nigde Staten leed, is een stuk groter. Van een verslaggever Vught - De Nederlandse varkensvleessector maakt goede kans op bestellingen uit Zuid-Korea. De Koreanen hebben, volgens L.C. Kim, leider van een hoge Koreaanse regeringsdelegatie, toenemende behoefte aan kwalitatief hoogstaand vlees en het is heel wel mogelijk dat dat uit Nederland gaat komen. „Potentieel is uw land een goede partner", aldus Kim tijdens een persconferentie in Vught. Kim staat aan het hoofd van een delegatie die deze week op be zoek is in Nederland. Kim voor ziet de Koreaanse regering van adviezen over de invoer van var kensvlees uit de hele wereld. Hij bepaalt welke landen en welke firma's vlees mogen exporteren naar het Aziatische land. De de legatie is in Nederland op uitno diging van de Nederlandse vlees sector. De Koreanen bezochten of bezoeken de belangrijkste vlees verwerkers in Nederland. Volgens Kim importeert Korea jaarlijks zo'n 30.000 ton varkens vlees. Maar volgens zijn schatting neemt de vraag naar varkens vlees jaarlijks met zo'n twintig tot dertig procent toe. Dat komt vooral door de toenemende wel vaart in het land, aldus Kim. Het vlees komt nu vooral nog uit Ierland, Denemarken, Canada, VS en Zweden. Maar als het aan Kim ligt kan dat in de toekomst ook uit Nederland komen. Vooral nu het Nederlandse vlees aan de veterinaire eisen voldoet die de Koreanen stellen. De eerste la ding vlees (in totaal 640 ton) van uit Nederland is, volgens Kim, positief door de Koreaanse con sument ontvangen. De Koreanen waren gisteren op bezoek bij verschillende Dume- co-bedrijven. Kim zei onder de indruk te zijn van de wijze van verwerking en de hygiëne.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7