'Brentjens moet niet zeuren' DE STEM WEEKEND jbe personal, De professionaliteit van Wim de Vos, de Obree van het veldrijden 'Veldrijden heeft de grootste toekomst' Jacobs Breda Electronics auto - telefoons nu vanaf ƒ499,- erheiligen nd nan 116, Hulst 3580 i per stuk er dan normaal. ondag 29 oktober. IEG0NNEN ELE1995 MODELLEN 95, voor 12.795, 45, voor 18.295, 75, voor 19.495, >50, voor 22.295, >50, voor 26.295, >25, voor 19.695, >50, voor 22.995, UM ZUID-NEDERLAND Heerlen, de tweede R 1995 importeur/groothandel/dealer van geluid, licht en communicatie excl. BTW Uesbosstraat 14 Breda/Princenhage Tel. 076-5212881 Y CARAVANS IJN NU BIJ ONS TE ZIEN. Voor de verandering ga ik mezelf eens citeren. Hier komt wat ik twee weken geleden op deze plaats schreef over de boeterege ling die de betaald voetbal orga nisaties onder het genot van een paar borrels teveel in samenwer king met de KNVB overeen geko men waren: Helaas zal de scepsis van de voet- baIhaters gerechtvaar digd blijken te zijn. In een omgeving waar af spraken en contracten bijna dagelijks verge ten en geschonden worden, is zeker aan een zelf aangenomen regeling weer snel een verse mouw genaaid. Jammer genoeg had ik veertien dagen gele den aan die voorspel ling geen wedden schap verbonden. Dan had ik dit weekeinde ruim in de knaken ge zeten, want de eerste mouw werd gisteren door de kleermakers in Zeist gepast. Ik sta er dus niet van te kijken, maar het is na tuurlijk wel een volsla gen lachwekkende zaak. Die schijnvoor- stelling doet aan een schooltje denken waar de leraren genoeg hebben van het gesode mieter in de klas en het rapalje voor de laatste keer unaniem en hardop waarschuwen: één keer een grote mond? Vijfhonderd re gels strafwerk. Twee keer praten tijdens de les? De klas uit. Derde keer een boer laten? Van school af. Om vervolgens aan het eind van de week de strafmaatrege len weer in te trekken omdat een paar leerlingen écht van school gestuurd dreigen te worden. Dat vindt het schoolbestuur namelijk niet zo leuk vanwege toelagen en subsidies die daardoor wel eens in gevaar zouden kunnen komen. Ze waren lovenswaardig, die ini tiatieven teneinde het verbale en fysieke vandalisme van die her senloze racisten op de tribunes te proberen te beteugelen. Ze wa ren mooi, die principes, maar nu blijkt dat ze iets duurder uitval len dan begroot, worden ze snel aangepast. FC Utrecht, dat na eerdere uit spattingen bekeuringen van vijf entwintig, vijftig en vijfenenze- ventig mille kreeg uitgereikt, kan weer opgelucht ademhalen. Wel iswaar werden de lopende boe tes van in totaal anderhalve ton nog niet kwijtgescholden, maar de procedure is aangepast. De gestrafte clubs krijgen nu met- een-de mogelijkheid tot verweer, waarna de commissie met de hand over het hart kan strijken. Wat het gevolg van dit gemar chandeer met de regels zal zijn laat zich raden. In Groningen houden ze hun hart vast. Morgen komt Utrecht op bezoek. De schare supporters uit de Domstad heeft zich tot nog toe niets van de sancties aangetrokken en ver trekt nu helemaal brullend van het lachen naar het Hoge Noor den. De mouwen kunnen weer gezellig opgestroopt worden. Het Oosterpark kan met een ge rust hart steen voor steen afge broken worden, want de volgen de boete van een ton komt er niet meer, en de licentie komt al helemaal niet meer in gevaar. Si mon Kistemaker kan voorzichtig bij zijn bestuur aankloppen voor een nieuwe verdediger. Groenteboeren wrijven zich in de handen, want zij kunnen de ba- - nanen de komende weken niet snel genoeg aangesleept krijgen. Er kan weer mee gesmeten wor den, en er kan weer volop vals en vuil gezongen worden. Het mag eigenlijk niet, maar als meneer de voorzitter die commissie in •Zeist even vertelt dat hij er niks aan kan doen, kost het toch niks meer. Here we go Léon Krijnen Wim de Vos: 'Als Priem slim is, trekt hij ook een crosser aan.' FOTO'S THEO VAN ZWAM ShowterreinGentsevaart 42a -nOn I-W Kupdlebrutf (C.cm. Hulst) Tel.: 0114-311591 Ih-H-H- 0114-6"I3V»> Vanuit Helde: 00.31.1 l-»-3l 1391 l-'ax: 0114-311391 Door Ad Pertijs Beek-Ubbergen - In hotel 't Spijk in Beek-Ubbergen, waar de veldrijders zich deze week voor bereidden op de wereldbeker wedstrijd in Heerlen, vertelt Wim de Vos met een zekere trots van zijn zege in de strandrace. De 27- jarige prof uit het Brabantse Oos terhout windt er aan de ene kant geen doekjes om: „Het was een blamage voor Bart Brentjens." Maar de voldoening zat hem ze ker niet alleen in het kloppen van de wereldkampioen in wat diens triomftocht had moeten worden. De Vos is vooral blij dat hij heeft bewezen dat het veldrijden nog lang niet afgeschreven is. „Inte gendeel, ik verwacht dat het mountain-biken niet veel verder zal doorgroeien. Na de Spelen valt die sport in een enorm zwart gat. Het veldrijden heeft voor mij nog altijd de grootste toekomst. Let maar op, het ATB-rijden zal op den duur steeds verder naar het veldrijden toekruipen en niet andersom. De parcoursen bij voorbeeld zijn nu veel te groot. In de toekomst moeten die kleiner worden om het publiek geboeid te houden." Wim de Vos zegt het met een zelf verzekerdheid die hij drie jaar geleden in de verste verte niet voor mogelijk had gehouden. De jongeman die zijn schooloplei ding niet afmaakte, liep twee jaar geleden Ton Jacobs van het ge lijknamige organisatie-adviesbu reau tegen het lijf. Het bleek de ommekeer in zijn carrière. „Voor die tijd was ik amateuristisch be zig. Ik had geen inzicht in trai ningsmethoden, deed veel met de natte vinger, sloeg regelmatig trainingsdagen over en was ook op het gebied van reizen niet juist bezig," zegt hij nu. Voor alle dui delijkheid: die amateuristische aanpak leidde tot diverse ere plaatsen in grote wedstrijden en een bronzen plak op het WK van 1993 in Corva. Ton Jacobs was een wielerlief- hebber, maar zeker geen kenner. Jacobs zag in De Vos wel de idea le persoon om al zijn organisato rische know-how op los te laten. Hij sprak over tools' en 'instru mentarium' in plaats van over wielen en frames. De Vos: „In het begin begreep ik ook niet precies waar hij nu heen wilde met ter men als 'instrumentarium'. Maar na verloop van tijd vertelde hij me rake dingen over mezelf, zon der dat hij me echt kende. Hij wees me op mijn zwakke en ster- Na de heldendaden van wereldkampioen Bart Brentjens bij het moun tain-biken (ATB), is het de komende winter maanden de beurt aan de andere crossende landgenoten op de fiets, de veldrijders. Zondag rijden zij in Heerlen hun tweede wereldbe kerwedstrijd van het seizoen. Wim de Vos is na zijn opvallende zege in de ATB-strandrace van Seheveningen naar Zandvoort, de man die dit jaar definitief uit de schaduw van Adrie van der Poel en Richard Groenendaal kan tre den. ke kanten, ook van mijn karak ter. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. Ik kan nu stellen dat hij me in zijn geheel op een hoger plan heeft gebracht. Dankzij de samenwerking met Jacobs Partners heb ik de aansluiting met de top kunnen maken." De Vos praat bevlogen over de symbiose van de pure wielerman met de bedrijfsadviseur. „Ik ben me nu bewust van mijn zwakke en sterke punten," zegt hij. Het klinkt als een cliché, maar het is de even simpele als effectieve ba sis van De Vos' professionaliteit. De Vos leerde van Jacobs dat snelheid zijn grote kracht is en dus keerde de Oosterhouter in de zomermaanden terug naar de weg. waar hij een aantal uitste kende uitslagen reed. Die inspan ningen betaalden zich in de win termaanden weer terug op de snellere parcoursen. „En de ten dens gaat meer en meer de rich ting uit van crossen op snelle on dergronden. Dat is namelijk veel leuker voor publiek, sponsors en organisators. Bij een modderge- vecht zijn de kaarten snel ge schud, bij een snelle ondergrond blijft het tot het laatst toe span nend," weet De Vos In het verlengde daarvan weet De Vos nu ook dat zijn toekomst ze ker niet bij het ATB-fietsen ligt. „Dat korte draaien en keren op steile omlopen ligt me immers veel minder dan het veldrijden. In het ATB word ik nooit meer dan een middenmoter, in het veldrijden kan ik wereldkampi oen worden. Zo simpel ligt dat." De professionele benadering gaat nog veel verder. De strandrace was het ultieme bewijs van de kracht van zijn aanpak. De Vos ontwikkelt zich immers tot de Graeme Obree van het veldrij den. „Het is ongelooflijk hoe amateuristisch de ATB'ers hun sport nog altijd benaderen. Dat is me in de strandrace weer duide lijk geworden. De meeste jongens kwamen op hun normale ATB- fiets naar Seheveningen. Maar wie een beetje nadenkt, begrijpt toch wel dat je op zo'n bergfiets met een klein verzet niets te zoe ken hebt in een strandrace. Ik heb speciaal voor die wedstrijd een fiets gebouwd waarmee ik snelheid kon maken. De basis was de geometerie van een veld- rit-fiets, met 26-inche ATB-wie- len en een gewoon racestuur met een beugel erop. Ik reed er 55 per uur mee." „Kijk en dan moet Brentjens na afloop voor de tv-camera niet gaan zeuren dat er met het 'kar retje van De Vos iets niets in orde is'. Mijn fiets voldeed aan alle re gels. Alleen had Brentjens net zo professioneel moeten nadenken. De organisators stellen samen met hem het parcours samen, het moet zijn wedstrijd worden en dan laat hij zich als wereldkam pioen op een minuut rijden door een veldrijder. Als dat geen bla mage is. Brentjens moet nu zo slim zijn om naar mij te komen en zo'n zelfde fiets te bouwen voor de Spelen." De Vos gooit er een volgende Ja cobs-term tegenaan: 'reproduce rend vermogen'. Oftewel, leren van wat goed en fout ging. „Als ik een wedstrijd moet gaan rijden, kijk ik terug naar het vorige jaar. Hoe was het parcours, waar lagen de moeilijkheden. Daar stel je je dan op in. Ik rijd naar iedere wedstrijd met een bestelbus met drie fietsen, twintig wielen en drie paar verschillende schoenen. Ter plekke bekijken we wat de juiste combinatie is. Ik heb spe ciale schoenen met voetbalnop pen en voor extreme omstandig heden is er zelfs een paar met haakjes. Toch zie ik ook jongens die overal met dezelfde gladde schoenen aan de start staan." Een ander voorbeeld: „In de su- per-prestige-rit van Asper-Gave- re zit een steile afdaling, gevolgd door een scherpe knik naar bo ven. Door die knik kan daar nie mand naar boven fietsen. Ik ben nu een fiets aan het bouwen waarmee dat daar wel mogelijk is. Het is een investering die vol doende rendement heeft. Ook al is het maar voor één bepaalde si tuatie, want bij de volgende ma- teriaalpost pak ik weer mijn ge wone fiets." Aan de samenwerking met Ja cobs komt na het WK in Frank rijk een einde. „Ik zit op het ni veau dat we ons bij het begin voor ogen hadden gesteld. Vanaf nu moet ik zelfstandig dat laatste stapje naar de absolute top kun nen maken. Ereplaatsen in wereldbeker- en superprestigewedstrijden heb ik voldoende gereden, ik moet er nu eentje kunnen winnen. Lukt dat vrij snel, dan ga ik me voor het eerst ook voor langere tijd goed concentreren op het WK. In het verleden had ik daar nooit de rust voor." Het nemen van voldoende rust hoort ook bij de nieuw aanpak. Niet in ijltempo van en naar de wedstrijden rijden, maar op zijn tijd een hotel pakken. „In een ho tel kom je tot rust. Zeker als je thuis twee kleine kinderen hebt. In het verleden kwam het voor dat ik aan het aantal lege flessen op de aanrecht kon zien hoe vaak ik uit bed was geweest. Herinne ren kon ik me het niet, zo moe was ik. Maar aan de andere kant: het doet ook pijn als je afscheid moet nemen van een huilend zoontje. Roy, de oudste van vijf, is nu op een leeftijd dat hij gaat beseffen dat papa er een paar nachten niet zal zijn. Mijn vrouw zegt altijd: vlug instappen en wegrijden. Ikzelf zit vaak nog een tijdje met hem in de auto om hem te troosten." Maar ook sociaal heeft de 'nieu we' Wim de Vos zijn zaakjes on der controle. Voor het thuisfront is de winst- en verliesrekening in het voordeel van het fietsen uit gevallen. „Het is mijn beroep, ik verdien er goed mee en daarnaast vinden de kinderen het ook weer leuk dat papa fietst. Als je zoals zondag met je zoontje op het podium staat, maakt dat alles weer goed voor hem. Hij vindt het nu ook leuk dat zijn vader op tv komt en dat zijn vriendjes weten wat ik doe." De Vos denkt nog zeven jaar zijn gezin te kunnen onderhouden met veldrijden. „Ik ben nog niet bezig met het vinden van een nieuwe sponsor," zegt hij. „Als de resultaten de komende maanden goed zijn, komt die vanzelf." Veldrijden sluiten veelal indivi duele contracten af. „Het heeft ook geen zin om een ploegje met veldrijders op te zetten. In de wedstrijd is het toch ieder voor zich. Op de weg kun je elkaar nog eens helpen, daar is het dus lo gisch dat je in ploegverband rijdt. Maar dat wil niet zeggen dat veldrijders daardoor ego-trippers zijn. Integendeel. Grossers zijn in hun sport socialer dan wegren ners. Het is een klein wereldje, waarin bijna niemand de ander probeert te flikken in de koers. Diegene die dat wel doet, wordt snel tot de orde geroepen." Toch zal De Vos een aanbieding van een wegploeg niet afslaan. „Het lijkt me ideaal. Vooropge steld dat je als veldrijder je eigen plan mag trekken. Raas heeft er goed aan gedaan om voor zijn Ra- bo-equipe een paar topveldrij- ders aan te trekken. Zo kan hij het hele jaar door scoren in de publiciteit. Als Priem slim is, trekt hij ook een crosser aan." DE WERELDBEKER-cross van Heerlen is de tweede in een serie van zeven wedstrij den. De winnaar van de we reldbeker toucheert 60.000 gulden, het tienvoudige van wat de WB-winnaar in het ATB-rjden vangt. Daniële Pontoni won de we reldbeker vorig jaar, voor Dominique Arnould, Ra- domor Simunek en Adrie van der Poel. Pontoni's Italiaanse landgenoot Luca Bramati ze gevierde in de eerste WB- wedstrijd van dit seizoen, die in het Zwitserse Wangen, waar Groenendaal tweede werd, De Vos vijfde en Van der Poel zevende. In wereldbekerwedstrijden mag ieder toegelaten land een equipe van zes renners inzetten. Het thuisland mag eveneens een B-ploeg laten rijden. Nederland komt in Heerlen met de volgende A-ploeg in actie: Groenendaal, De Vos, Van der Poel, Van Bakel, Gommers en Boezewinkel. Het jeugdige B-team bstaat uit: De Groot, Scheffer, Nij- land, De Kinkelder, Lubber man en Leijten. Programma Heerlen: 12.00 uur: junioren, 13.00 uur: vrouwen, 15.00 uur: WB-cross. Programma wereldbeker: 15 ok tober: Wangen (Zwi), 29 okto ber: Heerlen, 12 november: Va- riano di Basiliano (Ita), 2 de cember: Praag (Tsj), 10 decem ber: Igorre (Spa), 28 december: Loenhout (Bel), 21 januari: Pont-Chateau (Fra). ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 DEEL B

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 45