'Brentjens moet niet zeuren'
DE STEM
WEEKEND
jbe personal,
De professionaliteit van Wim de Vos, de Obree van het veldrijden
'Veldrijden
heeft de
grootste
toekomst'
Jacobs Breda Electronics
auto - telefoons
nu vanaf ƒ499,-
erheiligen
nd
nan
116, Hulst
3580
i per stuk
er dan normaal.
ondag 29 oktober.
IEG0NNEN
ELE1995 MODELLEN
95,
voor 12.795,
45,
voor 18.295,
75,
voor 19.495,
>50,
voor 22.295,
>50,
voor 26.295,
>25,
voor 19.695,
>50,
voor 22.995,
UM ZUID-NEDERLAND
Heerlen,
de tweede
R 1995
importeur/groothandel/dealer van geluid, licht en communicatie
excl. BTW
Uesbosstraat 14 Breda/Princenhage Tel. 076-5212881
Y CARAVANS
IJN NU BIJ ONS TE ZIEN.
Voor de verandering ga ik mezelf
eens citeren. Hier komt wat ik
twee weken geleden op deze
plaats schreef over de boeterege
ling die de betaald voetbal orga
nisaties onder het genot van een
paar borrels teveel in samenwer
king met de KNVB overeen geko
men waren: Helaas zal
de scepsis van de voet-
baIhaters gerechtvaar
digd blijken te zijn. In
een omgeving waar af
spraken en contracten
bijna dagelijks verge
ten en geschonden
worden, is zeker aan
een zelf aangenomen
regeling weer snel een
verse mouw genaaid.
Jammer genoeg had ik
veertien dagen gele
den aan die voorspel
ling geen wedden
schap verbonden. Dan
had ik dit weekeinde
ruim in de knaken ge
zeten, want de eerste
mouw werd gisteren
door de kleermakers in
Zeist gepast.
Ik sta er dus niet van te
kijken, maar het is na
tuurlijk wel een volsla
gen lachwekkende
zaak. Die schijnvoor-
stelling doet aan een
schooltje denken waar de leraren
genoeg hebben van het gesode
mieter in de klas en het rapalje
voor de laatste keer unaniem en
hardop waarschuwen: één keer
een grote mond? Vijfhonderd re
gels strafwerk. Twee keer praten
tijdens de les? De klas uit. Derde
keer een boer laten? Van school
af. Om vervolgens aan het eind
van de week de strafmaatrege
len weer in te trekken omdat een
paar leerlingen écht van school
gestuurd dreigen te worden. Dat
vindt het schoolbestuur namelijk
niet zo leuk vanwege toelagen
en subsidies die daardoor wel
eens in gevaar zouden kunnen
komen.
Ze waren lovenswaardig, die ini
tiatieven teneinde het verbale en
fysieke vandalisme van die her
senloze racisten op de tribunes te
proberen te beteugelen. Ze wa
ren mooi, die principes, maar nu
blijkt dat ze iets duurder uitval
len dan begroot, worden ze snel
aangepast.
FC Utrecht, dat na eerdere uit
spattingen bekeuringen van vijf
entwintig, vijftig en vijfenenze-
ventig mille kreeg uitgereikt, kan
weer opgelucht ademhalen. Wel
iswaar werden de lopende boe
tes van in totaal anderhalve ton
nog niet kwijtgescholden, maar
de procedure is aangepast. De
gestrafte clubs krijgen nu met-
een-de mogelijkheid tot verweer,
waarna de commissie met de
hand over het hart kan strijken.
Wat het gevolg van dit gemar
chandeer met de regels zal zijn
laat zich raden. In Groningen
houden ze hun hart vast. Morgen
komt Utrecht op bezoek. De
schare supporters uit de Domstad
heeft zich tot nog toe niets van
de sancties aangetrokken en ver
trekt nu helemaal brullend van
het lachen naar het Hoge Noor
den. De mouwen kunnen weer
gezellig opgestroopt worden.
Het Oosterpark kan met een ge
rust hart steen voor steen afge
broken worden, want de volgen
de boete van een ton komt er
niet meer, en de licentie komt al
helemaal niet meer in gevaar. Si
mon Kistemaker kan voorzichtig
bij zijn bestuur aankloppen voor
een nieuwe verdediger.
Groenteboeren wrijven zich in de
handen, want zij kunnen de ba-
- nanen de komende weken niet
snel genoeg aangesleept krijgen.
Er kan weer mee gesmeten wor
den, en er kan weer volop vals en
vuil gezongen worden. Het mag
eigenlijk niet, maar als meneer
de voorzitter die commissie in
•Zeist even vertelt dat hij er niks
aan kan doen, kost het toch niks
meer. Here we go
Léon Krijnen
Wim de Vos:
'Als Priem slim
is, trekt hij ook
een crosser aan.'
FOTO'S THEO VAN
ZWAM
ShowterreinGentsevaart 42a
-nOn I-W Kupdlebrutf (C.cm. Hulst)
Tel.: 0114-311591 Ih-H-H- 0114-6"I3V»>
Vanuit Helde: 00.31.1 l-»-3l 1391
l-'ax: 0114-311391
Door Ad Pertijs
Beek-Ubbergen - In hotel 't Spijk
in Beek-Ubbergen, waar de
veldrijders zich deze week voor
bereidden op de wereldbeker
wedstrijd in Heerlen, vertelt Wim
de Vos met een zekere trots van
zijn zege in de strandrace. De 27-
jarige prof uit het Brabantse Oos
terhout windt er aan de ene kant
geen doekjes om: „Het was een
blamage voor Bart Brentjens."
Maar de voldoening zat hem ze
ker niet alleen in het kloppen van
de wereldkampioen in wat diens
triomftocht had moeten worden.
De Vos is vooral blij dat hij heeft
bewezen dat het veldrijden nog
lang niet afgeschreven is. „Inte
gendeel, ik verwacht dat het
mountain-biken niet veel verder
zal doorgroeien. Na de Spelen
valt die sport in een enorm zwart
gat. Het veldrijden heeft voor mij
nog altijd de grootste toekomst.
Let maar op, het ATB-rijden zal
op den duur steeds verder naar
het veldrijden toekruipen en niet
andersom. De parcoursen bij
voorbeeld zijn nu veel te groot. In
de toekomst moeten die kleiner
worden om het publiek geboeid
te houden."
Wim de Vos zegt het met een zelf
verzekerdheid die hij drie jaar
geleden in de verste verte niet
voor mogelijk had gehouden. De
jongeman die zijn schooloplei
ding niet afmaakte, liep twee jaar
geleden Ton Jacobs van het ge
lijknamige organisatie-adviesbu
reau tegen het lijf. Het bleek de
ommekeer in zijn carrière. „Voor
die tijd was ik amateuristisch be
zig. Ik had geen inzicht in trai
ningsmethoden, deed veel met de
natte vinger, sloeg regelmatig
trainingsdagen over en was ook
op het gebied van reizen niet juist
bezig," zegt hij nu. Voor alle dui
delijkheid: die amateuristische
aanpak leidde tot diverse ere
plaatsen in grote wedstrijden en
een bronzen plak op het WK van
1993 in Corva.
Ton Jacobs was een wielerlief-
hebber, maar zeker geen kenner.
Jacobs zag in De Vos wel de idea
le persoon om al zijn organisato
rische know-how op los te laten.
Hij sprak over tools' en 'instru
mentarium' in plaats van over
wielen en frames. De Vos: „In het
begin begreep ik ook niet precies
waar hij nu heen wilde met ter
men als 'instrumentarium'. Maar
na verloop van tijd vertelde hij
me rake dingen over mezelf, zon
der dat hij me echt kende. Hij
wees me op mijn zwakke en ster-
Na de heldendaden van
wereldkampioen Bart
Brentjens bij het moun
tain-biken (ATB), is het
de komende winter
maanden de beurt aan
de andere crossende
landgenoten op de fiets,
de veldrijders. Zondag
rijden zij in Heerlen
hun tweede wereldbe
kerwedstrijd van het
seizoen. Wim de Vos is
na zijn opvallende zege
in de ATB-strandrace
van Seheveningen naar
Zandvoort, de man die
dit jaar definitief uit de
schaduw van Adrie van
der Poel en Richard
Groenendaal kan tre
den.
ke kanten, ook van mijn karak
ter. Daarmee zijn we aan de slag
gegaan. Ik kan nu stellen dat hij
me in zijn geheel op een hoger
plan heeft gebracht. Dankzij de
samenwerking met Jacobs
Partners heb ik de aansluiting
met de top kunnen maken."
De Vos praat bevlogen over de
symbiose van de pure wielerman
met de bedrijfsadviseur. „Ik ben
me nu bewust van mijn zwakke
en sterke punten," zegt hij. Het
klinkt als een cliché, maar het is
de even simpele als effectieve ba
sis van De Vos' professionaliteit.
De Vos leerde van Jacobs dat
snelheid zijn grote kracht is en
dus keerde de Oosterhouter in de
zomermaanden terug naar de
weg. waar hij een aantal uitste
kende uitslagen reed. Die inspan
ningen betaalden zich in de win
termaanden weer terug op de
snellere parcoursen. „En de ten
dens gaat meer en meer de rich
ting uit van crossen op snelle on
dergronden. Dat is namelijk veel
leuker voor publiek, sponsors en
organisators. Bij een modderge-
vecht zijn de kaarten snel ge
schud, bij een snelle ondergrond
blijft het tot het laatst toe span
nend," weet De Vos
In het verlengde daarvan weet De
Vos nu ook dat zijn toekomst ze
ker niet bij het ATB-fietsen ligt.
„Dat korte draaien en keren op
steile omlopen ligt me immers
veel minder dan het veldrijden.
In het ATB word ik nooit meer
dan een middenmoter, in het
veldrijden kan ik wereldkampi
oen worden. Zo simpel ligt dat."
De professionele benadering gaat
nog veel verder. De strandrace
was het ultieme bewijs van de
kracht van zijn aanpak. De Vos
ontwikkelt zich immers tot de
Graeme Obree van het veldrij
den. „Het is ongelooflijk hoe
amateuristisch de ATB'ers hun
sport nog altijd benaderen. Dat is
me in de strandrace weer duide
lijk geworden. De meeste jongens
kwamen op hun normale ATB-
fiets naar Seheveningen. Maar
wie een beetje nadenkt, begrijpt
toch wel dat je op zo'n bergfiets
met een klein verzet niets te zoe
ken hebt in een strandrace. Ik
heb speciaal voor die wedstrijd
een fiets gebouwd waarmee ik
snelheid kon maken. De basis
was de geometerie van een veld-
rit-fiets, met 26-inche ATB-wie-
len en een gewoon racestuur met
een beugel erop. Ik reed er 55 per
uur mee."
„Kijk en dan moet Brentjens na
afloop voor de tv-camera niet
gaan zeuren dat er met het 'kar
retje van De Vos iets niets in orde
is'. Mijn fiets voldeed aan alle re
gels. Alleen had Brentjens net zo
professioneel moeten nadenken.
De organisators stellen samen
met hem het parcours samen, het
moet zijn wedstrijd worden en
dan laat hij zich als wereldkam
pioen op een minuut rijden door
een veldrijder. Als dat geen bla
mage is. Brentjens moet nu zo
slim zijn om naar mij te komen en
zo'n zelfde fiets te bouwen voor
de Spelen."
De Vos gooit er een volgende Ja
cobs-term tegenaan: 'reproduce
rend vermogen'. Oftewel, leren
van wat goed en fout ging. „Als ik
een wedstrijd moet gaan rijden,
kijk ik terug naar het vorige jaar.
Hoe was het parcours, waar lagen
de moeilijkheden. Daar stel je je
dan op in. Ik rijd naar iedere
wedstrijd met een bestelbus met
drie fietsen, twintig wielen en
drie paar verschillende schoenen.
Ter plekke bekijken we wat de
juiste combinatie is. Ik heb spe
ciale schoenen met voetbalnop
pen en voor extreme omstandig
heden is er zelfs een paar met
haakjes. Toch zie ik ook jongens
die overal met dezelfde gladde
schoenen aan de start staan."
Een ander voorbeeld: „In de su-
per-prestige-rit van Asper-Gave-
re zit een steile afdaling, gevolgd
door een scherpe knik naar bo
ven. Door die knik kan daar nie
mand naar boven fietsen. Ik ben
nu een fiets aan het bouwen
waarmee dat daar wel mogelijk
is. Het is een investering die vol
doende rendement heeft. Ook al
is het maar voor één bepaalde si
tuatie, want bij de volgende ma-
teriaalpost pak ik weer mijn ge
wone fiets."
Aan de samenwerking met Ja
cobs komt na het WK in Frank
rijk een einde. „Ik zit op het ni
veau dat we ons bij het begin
voor ogen hadden gesteld. Vanaf
nu moet ik zelfstandig dat laatste
stapje naar de absolute top kun
nen maken.
Ereplaatsen in wereldbeker- en
superprestigewedstrijden heb ik
voldoende gereden, ik moet er nu
eentje kunnen winnen. Lukt dat
vrij snel, dan ga ik me voor het
eerst ook voor langere tijd goed
concentreren op het WK. In het
verleden had ik daar nooit de rust
voor."
Het nemen van voldoende rust
hoort ook bij de nieuw aanpak.
Niet in ijltempo van en naar de
wedstrijden rijden, maar op zijn
tijd een hotel pakken. „In een ho
tel kom je tot rust. Zeker als je
thuis twee kleine kinderen hebt.
In het verleden kwam het voor
dat ik aan het aantal lege flessen
op de aanrecht kon zien hoe vaak
ik uit bed was geweest. Herinne
ren kon ik me het niet, zo moe
was ik. Maar aan de andere kant:
het doet ook pijn als je afscheid
moet nemen van een huilend
zoontje. Roy, de oudste van vijf,
is nu op een leeftijd dat hij gaat
beseffen dat papa er een paar
nachten niet zal zijn. Mijn vrouw
zegt altijd: vlug instappen en
wegrijden. Ikzelf zit vaak nog een
tijdje met hem in de auto om hem
te troosten."
Maar ook sociaal heeft de 'nieu
we' Wim de Vos zijn zaakjes on
der controle. Voor het thuisfront
is de winst- en verliesrekening in
het voordeel van het fietsen uit
gevallen.
„Het is mijn beroep, ik verdien er
goed mee en daarnaast vinden de
kinderen het ook weer leuk dat
papa fietst. Als je zoals zondag
met je zoontje op het podium
staat, maakt dat alles weer goed
voor hem. Hij vindt het nu ook
leuk dat zijn vader op tv komt en
dat zijn vriendjes weten wat ik
doe."
De Vos denkt nog zeven jaar zijn
gezin te kunnen onderhouden
met veldrijden. „Ik ben nog niet
bezig met het vinden van een
nieuwe sponsor," zegt hij. „Als de
resultaten de komende maanden
goed zijn, komt die vanzelf."
Veldrijden sluiten veelal indivi
duele contracten af. „Het heeft
ook geen zin om een ploegje met
veldrijders op te zetten. In de
wedstrijd is het toch ieder voor
zich. Op de weg kun je elkaar nog
eens helpen, daar is het dus lo
gisch dat je in ploegverband rijdt.
Maar dat wil niet zeggen dat
veldrijders daardoor ego-trippers
zijn. Integendeel. Grossers zijn in
hun sport socialer dan wegren
ners. Het is een klein wereldje,
waarin bijna niemand de ander
probeert te flikken in de koers.
Diegene die dat wel doet, wordt
snel tot de orde geroepen."
Toch zal De Vos een aanbieding
van een wegploeg niet afslaan.
„Het lijkt me ideaal. Vooropge
steld dat je als veldrijder je eigen
plan mag trekken. Raas heeft er
goed aan gedaan om voor zijn Ra-
bo-equipe een paar topveldrij-
ders aan te trekken. Zo kan hij
het hele jaar door scoren in de
publiciteit. Als Priem slim is,
trekt hij ook een crosser aan."
DE WERELDBEKER-cross
van Heerlen is de tweede in
een serie van zeven wedstrij
den. De winnaar van de we
reldbeker toucheert 60.000
gulden, het tienvoudige van
wat de WB-winnaar in het
ATB-rjden vangt.
Daniële Pontoni won de we
reldbeker vorig jaar, voor
Dominique Arnould, Ra-
domor Simunek en Adrie van
der Poel. Pontoni's Italiaanse
landgenoot Luca Bramati ze
gevierde in de eerste WB-
wedstrijd van dit seizoen, die
in het Zwitserse Wangen,
waar Groenendaal tweede
werd, De Vos vijfde en Van
der Poel zevende.
In wereldbekerwedstrijden
mag ieder toegelaten land
een equipe van zes renners
inzetten. Het thuisland mag
eveneens een B-ploeg laten
rijden.
Nederland komt in Heerlen
met de volgende A-ploeg in
actie: Groenendaal, De Vos,
Van der Poel, Van Bakel,
Gommers en Boezewinkel.
Het jeugdige B-team bstaat
uit: De Groot, Scheffer, Nij-
land, De Kinkelder, Lubber
man en Leijten.
Programma Heerlen: 12.00 uur:
junioren, 13.00 uur: vrouwen,
15.00 uur: WB-cross.
Programma wereldbeker: 15 ok
tober: Wangen (Zwi), 29 okto
ber: Heerlen, 12 november: Va-
riano di Basiliano (Ita), 2 de
cember: Praag (Tsj), 10 decem
ber: Igorre (Spa), 28 december:
Loenhout (Bel), 21 januari:
Pont-Chateau (Fra).
ZATERDAG 28 OKTOBER 1995
DEEL B