(D
0
Q)
H
0
"0
UI
O
JC3 DSS
Turbo-taal in Snowboard Magazine
Aziatische jeugd is zelfverzekerd
'I
p
i
E
sagl*
-IS"™ 3
&<S a£
1
O
i: 1
5
m
0 (5) Come take my hand - 2
w
3
3
TO
CD
3
F
O 1) Het is een nacht - Guus
Vagant Meeuwis
O (3) Knockin' - Double vision
O (2) Het busje komt zo - Hol-
lenboer
O (4) Boombastic - Shaggy
O (24) Gangsta's paradise -
Coolio feat. I.v.
O (6) Pour que tu m'aimes en
core - Celine Dion
(3) Fairground - Simply Red
(10) Omdat ik zo van je hou
- Gordon
O (9) Why god why - Arno Ko
lenbrander
(7) You are not alone - Mi
chael Jackson
(16) Zie me graag - Clouseau
0 (12) Stayin' alive - N-trance
Brothers on the 4th Floor
(18) Do what's good for me
-2 Unlimited
(11) Stars - Charly Mental
Theo Lownoise
(20) Never knew love - Oleta
Adams
(15) Waterfalls -TLC
(17) Fantasy - Mariah Carey
(30) Strausz party - Andre Ri-
iT\ eU
(14) Rainbow in the sky - Dj
Paul Elstak
(26) You do something to
me - Paul Weller
(38) Lucky love - Ace of Base
0 (19) You oughta know - Ala-
T nis Morissette
0 (13) De tandenborstel jive -
C'est Tout - Anthonius Hapt
(-) Where the wild roses
grow - Nick Kylie Minogue
(21) Kiss from a rose-Seal
(22) Something for the pain
- Bon Jovi
(33) Don't break my heart -
Vaya con dios
(25) Dub i dub - Me my
(43) I kiss your lips - Tokyo
ghetto pussy
(23) 'n dag uit duizend dro
men - Frans Bauer
(29) Passie - Clouseau
(28) Runaway - Janet Jackson
-) You don't understand
me - Roxett
(42) This time i'm free
(mixes) - Dr. Alban
(39) Ik wil jou - Maribelle
(48) Making love (out of
nothing at all) - Bonnie Tyler
(27) ik ga door - Ruth Jacott
-) Ain't nobody - Diana
King
(35) Are you ready to fly -
Dune
-) De neus umhoeg - Row-
wen Heze
(50) The sequel (lalala) -
ClubX
-) Freedom - Dj B'obo
-) Geen seconde zonder
jouw- Wolter Kroes
-) La fuerza del corazon -
Alejandro Sanz
(46) Hungry heart - Bruce
Springsteen
-) Somewhere somehow -
Wet wet wet
(36) Missing - Everything but
the girl
(32) Come out and play -
Offspring
(41) I will remember - Toto
©Stichting Megatop 50
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar: Ragazzi,
Postbus 3229,4800 MB Breda.
Te/efoon: 076-5312379.
FOTO'S MARC DE GROOT/BMG
Door Marjolein Rotsteeg
Ben je fan van Candy Dulfer Dan
kun je goed leren, zo meldde De
Volkskrant naar aanleiding van een
onderzoek. „Een compliment", ver
telt Candy (26) in Grand Hotel De
L'Europe, Amsterdam. „De meisjes-
fans zien mij als iets bereikbaars. Als
ik ooit een voorbeeld voor iemand
ben, hoop ik dat ik laat zien hoe
makkelijk het kan zijn en hoeveel
lol ik erin heb."
De reden voor het interview is haar
derde cd 'Big Girl'. Een woordspe
ling op de cd-titel 'Big Boy' van
haar vader Hans. Ook in Japan zul
len ze de link automatisch leggen,
omdat Hans met 'Hyperbeat' daar
onlangs een echte hype werd.
„Hij heeft nooit geschroomd zich
de vader van Candy Dulfer te noe
men, dus nu noem ik me de dochter
van Hans Dulfer. Hij heeft mijn succes
nog niet overtroffen, maar hij is hard
op weg. Een hartstikke leuke revan
che. Hij heeft zich nooit beklaagd. Ik
weet alleen dat hij zelf ook graag in
de belangstelling staat. Toen de voor
pagina van De Volkskrant meldde dat
zich hysterische taferelen rond hem
afspeelden, kreeg ik de vraag of Ja
pan misschien ook iets voor mij was. Ik
ben er dus al zes keer geweest en had
er eerder een gouden plaat dan Hans.
Alleen heeft hij 'm al gekregen van
zijn platenmaatschappij."
De titel 'Big Girl' verwijst verder naar
het feit dat Candy niet eeuwig het
meisje van achttien met het Lolita
image blijft. Candy is een (hele mooie)
volwassen vrouw. Ook in muzikaal op
zicht is ze een grote meid
geworden. Bij twijfel
draaie men haar cd's
'Saxuality', 'Sax-A-Go-Go'
en 'Big Girl' na elkaar.
'Big Girl' is wel een zware
bevalling geweest. Aanvan
kelijk zou de plaat eind '94
uitkomen. Daarna stond
voorjaar '95 op de kalender,
maar het werd dus najaar
'95. „Ulco (Bed, songschrij-
versmaatje en gitarist-mr)
had vorig jaar augustus maar
drie nummers. Hij had een
druk en moeilijk jaar achter
de rug. Ik zat een beetje met
mijn handen in het haar. Ik
wilde niet in de studio gaan
schrijve'n, zoals bij 'Sax-A-Go-
Go' had gemoeten. Je vriend
schap wordt dan erg op de
proef gesteld. Net op dat mo
ment zei de keyboardspeler
van mijn nieuwe band, Thomas
Bank, dat hij nog wel wat num
mers had. Die waren dus alle
maal goed I" Met Thomas heb
ik verder geschreven en hij is
ook mijn vriend geworden. Vo
rig jaar september ben ik echt
van de ene op de andere dag
overgestapt." Sinds jaar en dag
was filmmaker/acteur Thorn Hof
fman Candy's vriend.
„Eigenlijk was ik toen vrij snel
klaar met de plaat. De platen
maatschappij vond het hartstikke
mooi, maar wilde graag nog een
hele grote hitsingle erbij." Candy kon
werken met grote namen. Maar En
Vogue kwam met een ballad, terwijl
om een snel nummer was gevraagd.
Tony Toni Toné maakten een copie
van 'Sax-A-Go-Go' en Jimmy Jam en
Terry Lewis (o.a. Janet Jackson) had
den nu pas een gaatje in hun agenda.
„Zolang wilde ik niet meer wachten.
Ik heb drie keer naar een deadline toe
gewerkt en ik heb ook drie keer wil
len stoppen. Als het zo moest, wilde ik
de plaat niet uitbrengen. Ik heb alles
te zeggen, ik heb Inge (haar moe-
der/manager-mr) en een hele goede
advocaat. Ik kan ook zo weg bij mijn
platenmaatschappij. Maar op een ge
geven moment zitje op een rijdende
trein.En om er dan af te springen...."
Een zwangerschap van acht maanden
laat je ook niet meer aborteren....
„Zo voelt het inderdaad, want het is
toch je kindje. Dan komt de vraag of
het commercieel ook een goede plaat
is. Ik zeg vrolijk in een vergadering dit
is het. Dat begrijpt iedereen, maar ik
zou vanwege de financiële belangen
dan geen priority artiest meer kunnen
zijn. Dat betekent zestig dagen pro
motie doen, geen business class meer
vliegen en dat mensen zich er niet zo
veel meer van aantrekken als ik boos
ben."
„Ik vind het ook moeilijk om iets wat
ik aan het ma
ken ben weg te gooien en naar een
andere maatschappij te gaan zonder
te weten wat voor mensen je daar te
gen zult komen. Inge zegt wel eens:
'Dan neem je toch lekker een kindje
Dat wil ik best, maar dan wel in een
mooi huis met een mooi kamertje. En
dat kan niet meer als je stopt. Ik
kwam er achter dat ik deze levensstijl
met veel reizen en dingen meemaken
nog even wilde volhouden. Misschien
ook eerst een live-plaat maken. Ik wil
zelf nog iets meer tevreden zijn en
hebben laten zien dat ik allemaal kan
wat ik leuk vind. Maar als het op een
gegeven moment niet zo is, neem ik
toch een gegeven moment niet zo is,
neem ik toch een kind."
In Amerika veranderde Candy na
'Saxuality' van platenmaatschappij.
Arista werd verruild voor RCA. „Daar
door heeft 'Sax-A-Go-Go' in Amerika
minder verkocht. Zeker op dat mo
ment was het bij RCA een puinhoop.
Ze hebben het niet goed gedaan en
de plaat lag niet op tijd in de winkels.
Maar een half miljoen verkochte pla
ten is nog altijd minstens tien keer zo
veel als ik ooit had gedacht."
In de laatste maanden, werd aan 'Big
Girl' nog de huidige single 'Wake Me
When It's Over' toegevoegd. Een
cover van saxofonist David Sanborn,
één van Candy's muzikale helden.
Twee jaar geleden kwamen ze elkaar
tegen op het North Sea Jazz Festival.
„Ik dacht altijd dat hij mij niet zo leuk
zou vinden. Weer zo'n naaperd die
ook nog meteen een miljoen platen
verkoopt. Maar hij is de aardigste van
de hele wereld en zit daar helemaal
niet mee. Hij vroeg of ik 'Sax-A-Go-
Go' wilde opsturen. Dat heb ik nooit
gedurfd. Op het eind van de opnames
voor 'Big Girl' wilden we eerst probe
ren om nog één liedje erbij te schrij
ven. Toen kwam ik met 'Wake Me
(When It's Over), een liedje van David
uit 1981. In één dag hadden we de de
mo klaar. Heel voorzichtig zei ik te
gen mijn platenmaatschappij dat het
misschien wel leuk zou zijn als David
er zelf op meedeed. Dat lukte binnen
een uurEen sample van hem in een
ander nummer bleek duurder te zijn
dan wat hij live kwam inspelen."
Voor het blad Globe ging een ver
slaggever op zoek naar de hagedis
vrouwen, de Bellbirds en de haarjo-
ze helhond Kulpunya uit de verha
len van de Aboriginals. Het zijn
'Sky Heroes': slangen, kangaroes,
hagedissen en dingo's die menselij
ke eigenschappen hebben. Ze doen
goed en kwaad op een wijze waar
de Griekse goden nog wat van zou
den kunnen leren. De diepere be
tekenis van de belevenissen van de
ze sky heroes vormt de basis van de
wet, de normen en waarden van
de Australische Aboriginals. Vroe
ger gingen de Aboriginals op 'Wal
kabout' langs de heilige plaatsen
die in hun 'Songlines' werden be
zongen. De songlines gaan over de
schepping en de gebeurtenissen uit
die verhalen vonden de Aboriginals
terug op die heilige plaatsen, in de
loop van rivieren en in de vorm van
gebergten. De Uluru is de belang
rijkste berg, zoiets als de Griekse
Olympus. Daarheen gaat de tocht
van de verslaggever. In een span
nend glooiend landschap duikt dan
plotseling de kolossale rode mono
liet op, iedereen valt stil - sommi
gen midden in een zin - zo'n kracht
en schoonheid stralen van de Uluru
af. En daar genietje dan van sa
men met busladingen toeristen.
Een hele lading pasgetrouwde Ja
panners op de parkeerplaats, met
champagne en een koud buffet.
Dat is wat anders dan een Aborigi
nal-nederzetting die er vroeger ge
weest zal zijn.
In de Nieuwe Revu weinig inte
ressants, o.a. het verhaal van Paul
Blanca die verdacht werd van de
aanslag op collega-kunstenaar Rob
Scholte. Blanca probeerde af te
kicken van de crack. Werd veroor
deeld voor wapenbezit en kwam
onlangs in de gevangenis terecht.
Daar schrijft hij zijn verhaal. In de
bezoekzaal: 'Ondertussen zie ik om
mij heen, onder het oog van de be
waarders een veelvoud aan smok
kelwaar van bezoek naar gedeti
neerden verhuizen. Een Limburger
wisselt zijn slippers met het iden
tieke paar van zijn zwager.(..) Spe
ciaal voor deze gelegenheid heb ik
een gaatje in mijn broeknaad ge
maakt. Ik laat de tot een paar pijp
jes gerolde en vacuum verpakte
bankbiljetten en stukjes hasj in
mijn kont glijden. Waar Becel-mar-
garine allemaal niet goed voor is.'
Bij Webber zit deze keer 'de ont
zettend grote versiergids' met tips
van experts (meisjes) over wat je
wel moet zeggen en wat niet, wat
je wel moet dragen, wat je kunt
proberen. 'Nee, deze sleutel is van
m'n Porsche, die andere is van mijn
boot' is een een heel flauw afge
zaagd grapje, maar met bluf kun je
het net zo lang proberen tot je
beet hebt, volgens Webber. Tranen
kunnen helpen: spontaan begin
nen te janken en zielig gaan doen,
vindt ze je gevoelig. Of zoek het in
de tijd: laat eerst iedereen het pro
beren tot zij zich gaat afvragen
waarom jij nog niets hebt gedaan,
zeer kansrijk! Of speel voor brok
kenpiloot, ram met jouw winkel
wagentje tegen dat van haar en
biedt vervolgens de helpende hand
bij het opruimen. Nou ja, weinig
nieuws. In de rubriek 'Dokter' een
stel ongelooflijk zogenaamd grap
pige problemen. Wat een gore on
gein, stom en seksistisch! Vergelijk
die eens met een dergelijke rubriek
in een meidenblad, ook al zijn die
rubrieken vaak truttig, goor als in
Webber zijn ze niet.
Door Johan van Grinsven
'De airborne-types maken copters,
rockets of gewoon giga-sprongen, de
vlugge riders gooien bij de backside
turns hun schouderbladen in de
sneeuw en op de pistes proberen be
ginners zich wanhopig staande te hou
den in de wat natte, dus zware, dus
moeilijk begaanbare poeder.'
Wie hier een generatiekloof voor zijn
voeten ziet gapen, kan gerust zijn. Dit
turbo-journalistiek proza is niet exclu
sief toegankelijk voor iedereen van
pakweg 18 jaar en jonger, maar slechts
ontcijferbaar voor snowboarders, al
dan niet 'hardcore'. Naast de vele
(Amerikaanse) snowboardbladen vin
den zij sinds kort in de tijdschriften
winkel ook een nieuwe Nederlandstali
ge uitgave: Snowboard Magazine.
Die cowboys van de pistes schijnen het
te moeten hebben van een ronkende
Pepsi Max-mix van populair-Neder-
lands, straat-Engels en subculturele ge
heimpraat. Luister maar: 'Bindingen
vast, ankers los, even diep snuiven en
rippen maar brothers and sisters.En:
'In de verte maakt een hardcore type
aardig air'. Of tovertaal als: 'hoog en
clean door de pijp', 'old school truuks
zoals methods en stale fish', bochten
'carven', 'powderdumpen', 'proriden'
en 'snobro'. Je zou bijna vergeten dat
het hier toch echt om doodgewone
wintersport gaat.
Snowboard Magazine is een uitgave
van de Nederlandse Ski Vereniging.
Het nieuwe blad heeft meteen een for
se oplage: 100.000 stuks. Maar dat
komt omdat alle leden van de Ski Vere
niging het gratis krijgen, net als die
van Snowboard Holland, een clubje
van fanatieke snowboarders. Blijven er
zo'n 9.500 exemplaren voor de losse
verkoop (6,95 gulden) over. Volgens
woordvoerder Ronald van der Aart van
de Nederlandse Ski Vereniging zal de
oplage wel dalen omdat alle leden van
zijn vereniging kunnen aangeven of ze
gratis toezending van Snowboard Ma
gazine eigenlijk wel op prijs stellen. Hij
verwacht zeker zo'n 30.000 'opzeg
gers'.
De redactie van Snowboard Magazine
heeft volgens Van der Aart grote moei
te gedaan om bij de juiste vorm en
toon uit te komen. „Het is een cliché,
maar het blad wordt voor snowboar
ders, door fanatieke snowboarders ge
maakt. Die beheersen het juiste jargon
heus wel." In het Engels hebben ze een
fraaie eenwoords-uitdrukking voor het
streven naar geloofwaardigheid onder
een zekere groep jongeren: 'streetcre-
dibility'. En dat luistert nauw. Wie te
genwoordig kreten als 'gaaf' of 'cool'
gebruikt, valt bij trendgevoelige jonge
ren meteen door de mand; 'strak' is dé
term van het moment.
Snowboarden is al jarenlang een echte
cult. De rage kwam jaren geleden aan
de oppervlakte, in Amerika natuurlijk.
Het is een levensstijl geworden, met
'eigen' kleding, uiterlijk vertoon, mu
ziek (Red Hot Chili Peppers en Pearl
Jam bijvoorbeeld), merken en dus ook
eigen taal. De snowboardscene is te
vergelijken met de Californische surf-
cultuur van jaren her. Hoewel kenners
beweren dat de snowboard-subcultuur
nu al groter is dan die surfscene ooit
was. Wie het wereldje van de snobro's
een beetje kent (misschien ooit eens
een van de vele Amerikaanse snow
boardbladen gezien heeft), zal niet
verrast zijn door de vluchtige vormge
ving, het jargon en de onderwerpkeu
ze van Snowboard Magazine. Zelfs de
adverteerders liggen voor de hand: Bo
dy Glove, Corona, O'Neill en Killer
Loop bijvoorbeeld.
Je zou bijna vergeten dat snowboar
den naast lifestyle en een heuse scene
ook gewoon een sport is - met diverse
disciplines, bonden, selectiewedstrijden
en kampioenschappen - die op de
drempel staat door te breken tot de
Olympische arena. In die mix - lifestyle
en sport - zoekt het blad het ook: met
interviews, test van snowboards (er
schijnen ruim 300 verschillende model
len boards te zijn), modereportages,
muziekrecensies, bestemmingsinforma
tie en wedstrijdverslagen. Het blad
komt drie keer uit deze winter; de fre
quentie volgend jaar staat nog niet he
lemaal vast.
Ronald van der Aart heeft goede hoop
voor het blad: „Snowboarden is de
trend voorbij; het heeft vaste voet in
Nederland, in de wereld. Ik schat dat er
zo'n 30.000 tot 40.000 snowboarders
zijn in Nederland, zo'n 80% jongens en
mannen heeft onderzoek uitgewezen.
Reken je er de alpineskiërs bij die af en
toe snowboarden, dan kom je wel op
200.000 tot 300.000 Nederlandse snow
boarders uit. Genoeg potentieel voor
dit tijdschrift dus".
Jongeren uit Azie hebben over het algemeen meer ver
trouwen in de toekomst dan hun westerse evenbeeld.
Dat is de conclusie van het internationale reclamebureau
Bates, die zich baseert op verschillende onderzoeken. De
meest recente daarvan werden in verschillende Aziatische
landen gehouden.
Volgens de directeur van de afdeling van Bates in Hong
Kong, Greg Paull, zouden vergelijkbare onderzoeken on
der meer laten zien dat Aziatische jongeren over het alge
meen een groter zelfbewustzijn hebben dan westerse jon
geren.
„Onze indruk is dat deze jongeren zich ergens voor willen
inzetten en in een toekomst geloven. Dat geeft de Aziati
sche jongeren een gevoel van zekerheid en vertrouwen",
zei Paull.
Aziatische jongeren zijn over het algemeen ambitieus en
optimistisch ingesteld. Overigens geldt dat minder voor
jongeren uit Japan en Hong Kong.
De nuchtere houding na de economische vooruitgang
heeft van de Japanse jongeren meer behoedzame, pessi
mistische mensen gemaakt. Het onderzoek toont aan dat
ze de toekomst niet bepaald rooskleurig inzien. In Hong
Kong maken de jongeren zich zorgen over de overdracht
van de Britse Kolonie aan China in 1997.
„In het westen bestaat veel onzekerheid over de toekomst.
In Azie zien jongeren de toekomst over het algemeen opti
mistischer tegemoet dan hun ouders", zei Paull.
Het onderzoek in Azie werd over een periode van vier
maanden uitgevoerd en eindigde afgelopen juni. Honder
den jongeren uit alle lagen van de bevolking in acht ver
schillende landen werden voor het onderzoek onderwor-
pen aan diepgaande interviews, (ips)
l
I
1
M
t-j-i >s
CD
3 3
3
SCO0 c03
(U 2 ft H- P
30"
Saga -S 3 3 Si
Sr n 2.3 3- 3 g xX
os n HT <5 N <j 3 3 3 fii
os o co cd 3 O (jo
3 tv o era
tr
CL N
r 3 ^S-
3 3
gL 3
CD Pi
È3 cr £-
os *2
F-+S 2 ^5
cd ora 2
rt> p £3
lag-
03
CD CD
-era g g-
J 3
ju c-»- o
cl t-h p g cd
otr3§2
O 2L-E 2 s
pr C3- 3 o pc 3-
a S 3 F» 2,
«3393»
a 2 3 2
S O. n>
as gig»
sr g a C g S
5 a a 3' a
6
3 co
3* 1—1 3
a is g g.
CL
CD m
w 03 ,5
3 3 g
05 M
05
05 O
CD
3
cr n
CD
3
JdJS
i_/ j i-J JD
"S<£.§
a 3 05 3
a o o.-o
g tr tr w gr
5 s a SS ?T
6 K gf g- g.
n> 3 H
O $3 IS*
ca ia- 3 cc
2.» s
CD Cl. 05
CD 3 CD r/T 05
üaFaf.
X O
CD CD
CD
CD
CD
O J» 2 (D
CO
3 ff
CL
P
05 era
CD
05' 3
3 3
CD CL
W 05 (D CD
S 3 O.
w Qa 3 Jg» CD
F?305H.
- j3 e-*- Cr q
CD 9- m 2 a-
1—5 v v O D5 O-
„l-gi's
co 3
13 S" a"
3 o a-
Itj
O 3. 2 5.
3 K-TO
g g g- g tr
3" tra
05 2. CD ft) r-4,
3 3
'h h'
N tr r> CD tr
3 0 JD
CD 2 fD CD CD
Si 13
3fjg 5^ a a
93 !-5- £U CD T-
S sT S g
3 fw c-f- t-t
05 - -
3 3* O 5
g 3 3 g
- n o- Z a K
g.ïï ff g- -
2 m 5
a era -> c-t- a
&5 n era er 3
03 «3: CD J3J ft>
3 3 t Ü't
S-g
TO O
3 O
3 &T
g 3 g.
CD:
3^3
B
CD 2
g g
§■§*3 3
cd os 2 era
P CD
CD CD a
w-g 3 cf?
ST 3 -
g g~ 3. m
O
*.B 3
I 3 g 5 3
33 - 3 U g 2
g 1 O, a-a®
gfrgtro -dFI'M o IS Si
tdCg CD
£3 cd cd cd
cd r2 cd cj
i~s ora o)
CD 3
3 ft) CL O
CD (D O
-2* 3^ 3
3
CD 3^0
-■ 05 CD
cl tr
05
tu
u, CD 2
g
CD
- o> r+-._
- gg
B-figlagprBjtëBEë
ts
CL
CD
l-t
f
P
t
T3
O
O
PT
N TO
ts Sj
o
PT
W
f—
CTQ
i*r
o>
o
3
fD
3
fD
0
C/2
fD
O-
fD
"L
O
2T
N
fD
ï=r er
£3 CD
O-
O
p
N
e
i
SU
p
TO
N
CD
CD
CS
w
CD
cs
3
<T>
fD SU
-
SU
SU
CS
cs
CD
2- TO
Pf CD
fD H-*
P 2.
N
fD
fD
fD
fD
PT
a
fD
C/3
CD
fD
ES
fD
ES
o
o
O
ET
p
ET dl
o
ES
Q-
fD
ES
N
fD
P
O"
CD
fD
p
p
»-s
3
O
O
ES
ET
P
cr
fD
c-F
l-S
fD
ET
PT
fD
P-
fD
p
p
fD
H+a
3
fD
P^
fD
ES
P-
fD
p
ES
P^
fD
O
O
O
O
i-i
N
<T> B.
ET ES
p CTQ
ES
P^
F—*»
O
P
E2
CD
Êr
fD
ES
p
t-S
t—
p
ES
ES
fD
h—1
fD
fD
N
m
73
O
O
NJ
00
O
7S
H
O
oo
vo
10
O
UI
M
53