(D 0 Q) H 0 "0 UI O JC3 DSS Turbo-taal in Snowboard Magazine Aziatische jeugd is zelfverzekerd 'I p i E sagl* -IS"™ 3 &<S a£ 1 O i: 1 5 m 0 (5) Come take my hand - 2 w 3 3 TO CD 3 F O 1) Het is een nacht - Guus Vagant Meeuwis O (3) Knockin' - Double vision O (2) Het busje komt zo - Hol- lenboer O (4) Boombastic - Shaggy O (24) Gangsta's paradise - Coolio feat. I.v. O (6) Pour que tu m'aimes en core - Celine Dion (3) Fairground - Simply Red (10) Omdat ik zo van je hou - Gordon O (9) Why god why - Arno Ko lenbrander (7) You are not alone - Mi chael Jackson (16) Zie me graag - Clouseau 0 (12) Stayin' alive - N-trance Brothers on the 4th Floor (18) Do what's good for me -2 Unlimited (11) Stars - Charly Mental Theo Lownoise (20) Never knew love - Oleta Adams (15) Waterfalls -TLC (17) Fantasy - Mariah Carey (30) Strausz party - Andre Ri- iT\ eU (14) Rainbow in the sky - Dj Paul Elstak (26) You do something to me - Paul Weller (38) Lucky love - Ace of Base 0 (19) You oughta know - Ala- T nis Morissette 0 (13) De tandenborstel jive - C'est Tout - Anthonius Hapt (-) Where the wild roses grow - Nick Kylie Minogue (21) Kiss from a rose-Seal (22) Something for the pain - Bon Jovi (33) Don't break my heart - Vaya con dios (25) Dub i dub - Me my (43) I kiss your lips - Tokyo ghetto pussy (23) 'n dag uit duizend dro men - Frans Bauer (29) Passie - Clouseau (28) Runaway - Janet Jackson -) You don't understand me - Roxett (42) This time i'm free (mixes) - Dr. Alban (39) Ik wil jou - Maribelle (48) Making love (out of nothing at all) - Bonnie Tyler (27) ik ga door - Ruth Jacott -) Ain't nobody - Diana King (35) Are you ready to fly - Dune -) De neus umhoeg - Row- wen Heze (50) The sequel (lalala) - ClubX -) Freedom - Dj B'obo -) Geen seconde zonder jouw- Wolter Kroes -) La fuerza del corazon - Alejandro Sanz (46) Hungry heart - Bruce Springsteen -) Somewhere somehow - Wet wet wet (36) Missing - Everything but the girl (32) Come out and play - Offspring (41) I will remember - Toto ©Stichting Megatop 50 Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi, Postbus 3229,4800 MB Breda. Te/efoon: 076-5312379. FOTO'S MARC DE GROOT/BMG Door Marjolein Rotsteeg Ben je fan van Candy Dulfer Dan kun je goed leren, zo meldde De Volkskrant naar aanleiding van een onderzoek. „Een compliment", ver telt Candy (26) in Grand Hotel De L'Europe, Amsterdam. „De meisjes- fans zien mij als iets bereikbaars. Als ik ooit een voorbeeld voor iemand ben, hoop ik dat ik laat zien hoe makkelijk het kan zijn en hoeveel lol ik erin heb." De reden voor het interview is haar derde cd 'Big Girl'. Een woordspe ling op de cd-titel 'Big Boy' van haar vader Hans. Ook in Japan zul len ze de link automatisch leggen, omdat Hans met 'Hyperbeat' daar onlangs een echte hype werd. „Hij heeft nooit geschroomd zich de vader van Candy Dulfer te noe men, dus nu noem ik me de dochter van Hans Dulfer. Hij heeft mijn succes nog niet overtroffen, maar hij is hard op weg. Een hartstikke leuke revan che. Hij heeft zich nooit beklaagd. Ik weet alleen dat hij zelf ook graag in de belangstelling staat. Toen de voor pagina van De Volkskrant meldde dat zich hysterische taferelen rond hem afspeelden, kreeg ik de vraag of Ja pan misschien ook iets voor mij was. Ik ben er dus al zes keer geweest en had er eerder een gouden plaat dan Hans. Alleen heeft hij 'm al gekregen van zijn platenmaatschappij." De titel 'Big Girl' verwijst verder naar het feit dat Candy niet eeuwig het meisje van achttien met het Lolita image blijft. Candy is een (hele mooie) volwassen vrouw. Ook in muzikaal op zicht is ze een grote meid geworden. Bij twijfel draaie men haar cd's 'Saxuality', 'Sax-A-Go-Go' en 'Big Girl' na elkaar. 'Big Girl' is wel een zware bevalling geweest. Aanvan kelijk zou de plaat eind '94 uitkomen. Daarna stond voorjaar '95 op de kalender, maar het werd dus najaar '95. „Ulco (Bed, songschrij- versmaatje en gitarist-mr) had vorig jaar augustus maar drie nummers. Hij had een druk en moeilijk jaar achter de rug. Ik zat een beetje met mijn handen in het haar. Ik wilde niet in de studio gaan schrijve'n, zoals bij 'Sax-A-Go- Go' had gemoeten. Je vriend schap wordt dan erg op de proef gesteld. Net op dat mo ment zei de keyboardspeler van mijn nieuwe band, Thomas Bank, dat hij nog wel wat num mers had. Die waren dus alle maal goed I" Met Thomas heb ik verder geschreven en hij is ook mijn vriend geworden. Vo rig jaar september ben ik echt van de ene op de andere dag overgestapt." Sinds jaar en dag was filmmaker/acteur Thorn Hof fman Candy's vriend. „Eigenlijk was ik toen vrij snel klaar met de plaat. De platen maatschappij vond het hartstikke mooi, maar wilde graag nog een hele grote hitsingle erbij." Candy kon werken met grote namen. Maar En Vogue kwam met een ballad, terwijl om een snel nummer was gevraagd. Tony Toni Toné maakten een copie van 'Sax-A-Go-Go' en Jimmy Jam en Terry Lewis (o.a. Janet Jackson) had den nu pas een gaatje in hun agenda. „Zolang wilde ik niet meer wachten. Ik heb drie keer naar een deadline toe gewerkt en ik heb ook drie keer wil len stoppen. Als het zo moest, wilde ik de plaat niet uitbrengen. Ik heb alles te zeggen, ik heb Inge (haar moe- der/manager-mr) en een hele goede advocaat. Ik kan ook zo weg bij mijn platenmaatschappij. Maar op een ge geven moment zitje op een rijdende trein.En om er dan af te springen...." Een zwangerschap van acht maanden laat je ook niet meer aborteren.... „Zo voelt het inderdaad, want het is toch je kindje. Dan komt de vraag of het commercieel ook een goede plaat is. Ik zeg vrolijk in een vergadering dit is het. Dat begrijpt iedereen, maar ik zou vanwege de financiële belangen dan geen priority artiest meer kunnen zijn. Dat betekent zestig dagen pro motie doen, geen business class meer vliegen en dat mensen zich er niet zo veel meer van aantrekken als ik boos ben." „Ik vind het ook moeilijk om iets wat ik aan het ma ken ben weg te gooien en naar een andere maatschappij te gaan zonder te weten wat voor mensen je daar te gen zult komen. Inge zegt wel eens: 'Dan neem je toch lekker een kindje Dat wil ik best, maar dan wel in een mooi huis met een mooi kamertje. En dat kan niet meer als je stopt. Ik kwam er achter dat ik deze levensstijl met veel reizen en dingen meemaken nog even wilde volhouden. Misschien ook eerst een live-plaat maken. Ik wil zelf nog iets meer tevreden zijn en hebben laten zien dat ik allemaal kan wat ik leuk vind. Maar als het op een gegeven moment niet zo is, neem ik toch een gegeven moment niet zo is, neem ik toch een kind." In Amerika veranderde Candy na 'Saxuality' van platenmaatschappij. Arista werd verruild voor RCA. „Daar door heeft 'Sax-A-Go-Go' in Amerika minder verkocht. Zeker op dat mo ment was het bij RCA een puinhoop. Ze hebben het niet goed gedaan en de plaat lag niet op tijd in de winkels. Maar een half miljoen verkochte pla ten is nog altijd minstens tien keer zo veel als ik ooit had gedacht." In de laatste maanden, werd aan 'Big Girl' nog de huidige single 'Wake Me When It's Over' toegevoegd. Een cover van saxofonist David Sanborn, één van Candy's muzikale helden. Twee jaar geleden kwamen ze elkaar tegen op het North Sea Jazz Festival. „Ik dacht altijd dat hij mij niet zo leuk zou vinden. Weer zo'n naaperd die ook nog meteen een miljoen platen verkoopt. Maar hij is de aardigste van de hele wereld en zit daar helemaal niet mee. Hij vroeg of ik 'Sax-A-Go- Go' wilde opsturen. Dat heb ik nooit gedurfd. Op het eind van de opnames voor 'Big Girl' wilden we eerst probe ren om nog één liedje erbij te schrij ven. Toen kwam ik met 'Wake Me (When It's Over), een liedje van David uit 1981. In één dag hadden we de de mo klaar. Heel voorzichtig zei ik te gen mijn platenmaatschappij dat het misschien wel leuk zou zijn als David er zelf op meedeed. Dat lukte binnen een uurEen sample van hem in een ander nummer bleek duurder te zijn dan wat hij live kwam inspelen." Voor het blad Globe ging een ver slaggever op zoek naar de hagedis vrouwen, de Bellbirds en de haarjo- ze helhond Kulpunya uit de verha len van de Aboriginals. Het zijn 'Sky Heroes': slangen, kangaroes, hagedissen en dingo's die menselij ke eigenschappen hebben. Ze doen goed en kwaad op een wijze waar de Griekse goden nog wat van zou den kunnen leren. De diepere be tekenis van de belevenissen van de ze sky heroes vormt de basis van de wet, de normen en waarden van de Australische Aboriginals. Vroe ger gingen de Aboriginals op 'Wal kabout' langs de heilige plaatsen die in hun 'Songlines' werden be zongen. De songlines gaan over de schepping en de gebeurtenissen uit die verhalen vonden de Aboriginals terug op die heilige plaatsen, in de loop van rivieren en in de vorm van gebergten. De Uluru is de belang rijkste berg, zoiets als de Griekse Olympus. Daarheen gaat de tocht van de verslaggever. In een span nend glooiend landschap duikt dan plotseling de kolossale rode mono liet op, iedereen valt stil - sommi gen midden in een zin - zo'n kracht en schoonheid stralen van de Uluru af. En daar genietje dan van sa men met busladingen toeristen. Een hele lading pasgetrouwde Ja panners op de parkeerplaats, met champagne en een koud buffet. Dat is wat anders dan een Aborigi nal-nederzetting die er vroeger ge weest zal zijn. In de Nieuwe Revu weinig inte ressants, o.a. het verhaal van Paul Blanca die verdacht werd van de aanslag op collega-kunstenaar Rob Scholte. Blanca probeerde af te kicken van de crack. Werd veroor deeld voor wapenbezit en kwam onlangs in de gevangenis terecht. Daar schrijft hij zijn verhaal. In de bezoekzaal: 'Ondertussen zie ik om mij heen, onder het oog van de be waarders een veelvoud aan smok kelwaar van bezoek naar gedeti neerden verhuizen. Een Limburger wisselt zijn slippers met het iden tieke paar van zijn zwager.(..) Spe ciaal voor deze gelegenheid heb ik een gaatje in mijn broeknaad ge maakt. Ik laat de tot een paar pijp jes gerolde en vacuum verpakte bankbiljetten en stukjes hasj in mijn kont glijden. Waar Becel-mar- garine allemaal niet goed voor is.' Bij Webber zit deze keer 'de ont zettend grote versiergids' met tips van experts (meisjes) over wat je wel moet zeggen en wat niet, wat je wel moet dragen, wat je kunt proberen. 'Nee, deze sleutel is van m'n Porsche, die andere is van mijn boot' is een een heel flauw afge zaagd grapje, maar met bluf kun je het net zo lang proberen tot je beet hebt, volgens Webber. Tranen kunnen helpen: spontaan begin nen te janken en zielig gaan doen, vindt ze je gevoelig. Of zoek het in de tijd: laat eerst iedereen het pro beren tot zij zich gaat afvragen waarom jij nog niets hebt gedaan, zeer kansrijk! Of speel voor brok kenpiloot, ram met jouw winkel wagentje tegen dat van haar en biedt vervolgens de helpende hand bij het opruimen. Nou ja, weinig nieuws. In de rubriek 'Dokter' een stel ongelooflijk zogenaamd grap pige problemen. Wat een gore on gein, stom en seksistisch! Vergelijk die eens met een dergelijke rubriek in een meidenblad, ook al zijn die rubrieken vaak truttig, goor als in Webber zijn ze niet. Door Johan van Grinsven 'De airborne-types maken copters, rockets of gewoon giga-sprongen, de vlugge riders gooien bij de backside turns hun schouderbladen in de sneeuw en op de pistes proberen be ginners zich wanhopig staande te hou den in de wat natte, dus zware, dus moeilijk begaanbare poeder.' Wie hier een generatiekloof voor zijn voeten ziet gapen, kan gerust zijn. Dit turbo-journalistiek proza is niet exclu sief toegankelijk voor iedereen van pakweg 18 jaar en jonger, maar slechts ontcijferbaar voor snowboarders, al dan niet 'hardcore'. Naast de vele (Amerikaanse) snowboardbladen vin den zij sinds kort in de tijdschriften winkel ook een nieuwe Nederlandstali ge uitgave: Snowboard Magazine. Die cowboys van de pistes schijnen het te moeten hebben van een ronkende Pepsi Max-mix van populair-Neder- lands, straat-Engels en subculturele ge heimpraat. Luister maar: 'Bindingen vast, ankers los, even diep snuiven en rippen maar brothers and sisters.En: 'In de verte maakt een hardcore type aardig air'. Of tovertaal als: 'hoog en clean door de pijp', 'old school truuks zoals methods en stale fish', bochten 'carven', 'powderdumpen', 'proriden' en 'snobro'. Je zou bijna vergeten dat het hier toch echt om doodgewone wintersport gaat. Snowboard Magazine is een uitgave van de Nederlandse Ski Vereniging. Het nieuwe blad heeft meteen een for se oplage: 100.000 stuks. Maar dat komt omdat alle leden van de Ski Vere niging het gratis krijgen, net als die van Snowboard Holland, een clubje van fanatieke snowboarders. Blijven er zo'n 9.500 exemplaren voor de losse verkoop (6,95 gulden) over. Volgens woordvoerder Ronald van der Aart van de Nederlandse Ski Vereniging zal de oplage wel dalen omdat alle leden van zijn vereniging kunnen aangeven of ze gratis toezending van Snowboard Ma gazine eigenlijk wel op prijs stellen. Hij verwacht zeker zo'n 30.000 'opzeg gers'. De redactie van Snowboard Magazine heeft volgens Van der Aart grote moei te gedaan om bij de juiste vorm en toon uit te komen. „Het is een cliché, maar het blad wordt voor snowboar ders, door fanatieke snowboarders ge maakt. Die beheersen het juiste jargon heus wel." In het Engels hebben ze een fraaie eenwoords-uitdrukking voor het streven naar geloofwaardigheid onder een zekere groep jongeren: 'streetcre- dibility'. En dat luistert nauw. Wie te genwoordig kreten als 'gaaf' of 'cool' gebruikt, valt bij trendgevoelige jonge ren meteen door de mand; 'strak' is dé term van het moment. Snowboarden is al jarenlang een echte cult. De rage kwam jaren geleden aan de oppervlakte, in Amerika natuurlijk. Het is een levensstijl geworden, met 'eigen' kleding, uiterlijk vertoon, mu ziek (Red Hot Chili Peppers en Pearl Jam bijvoorbeeld), merken en dus ook eigen taal. De snowboardscene is te vergelijken met de Californische surf- cultuur van jaren her. Hoewel kenners beweren dat de snowboard-subcultuur nu al groter is dan die surfscene ooit was. Wie het wereldje van de snobro's een beetje kent (misschien ooit eens een van de vele Amerikaanse snow boardbladen gezien heeft), zal niet verrast zijn door de vluchtige vormge ving, het jargon en de onderwerpkeu ze van Snowboard Magazine. Zelfs de adverteerders liggen voor de hand: Bo dy Glove, Corona, O'Neill en Killer Loop bijvoorbeeld. Je zou bijna vergeten dat snowboar den naast lifestyle en een heuse scene ook gewoon een sport is - met diverse disciplines, bonden, selectiewedstrijden en kampioenschappen - die op de drempel staat door te breken tot de Olympische arena. In die mix - lifestyle en sport - zoekt het blad het ook: met interviews, test van snowboards (er schijnen ruim 300 verschillende model len boards te zijn), modereportages, muziekrecensies, bestemmingsinforma tie en wedstrijdverslagen. Het blad komt drie keer uit deze winter; de fre quentie volgend jaar staat nog niet he lemaal vast. Ronald van der Aart heeft goede hoop voor het blad: „Snowboarden is de trend voorbij; het heeft vaste voet in Nederland, in de wereld. Ik schat dat er zo'n 30.000 tot 40.000 snowboarders zijn in Nederland, zo'n 80% jongens en mannen heeft onderzoek uitgewezen. Reken je er de alpineskiërs bij die af en toe snowboarden, dan kom je wel op 200.000 tot 300.000 Nederlandse snow boarders uit. Genoeg potentieel voor dit tijdschrift dus". Jongeren uit Azie hebben over het algemeen meer ver trouwen in de toekomst dan hun westerse evenbeeld. Dat is de conclusie van het internationale reclamebureau Bates, die zich baseert op verschillende onderzoeken. De meest recente daarvan werden in verschillende Aziatische landen gehouden. Volgens de directeur van de afdeling van Bates in Hong Kong, Greg Paull, zouden vergelijkbare onderzoeken on der meer laten zien dat Aziatische jongeren over het alge meen een groter zelfbewustzijn hebben dan westerse jon geren. „Onze indruk is dat deze jongeren zich ergens voor willen inzetten en in een toekomst geloven. Dat geeft de Aziati sche jongeren een gevoel van zekerheid en vertrouwen", zei Paull. Aziatische jongeren zijn over het algemeen ambitieus en optimistisch ingesteld. Overigens geldt dat minder voor jongeren uit Japan en Hong Kong. De nuchtere houding na de economische vooruitgang heeft van de Japanse jongeren meer behoedzame, pessi mistische mensen gemaakt. Het onderzoek toont aan dat ze de toekomst niet bepaald rooskleurig inzien. In Hong Kong maken de jongeren zich zorgen over de overdracht van de Britse Kolonie aan China in 1997. „In het westen bestaat veel onzekerheid over de toekomst. In Azie zien jongeren de toekomst over het algemeen opti mistischer tegemoet dan hun ouders", zei Paull. Het onderzoek in Azie werd over een periode van vier maanden uitgevoerd en eindigde afgelopen juni. Honder den jongeren uit alle lagen van de bevolking in acht ver schillende landen werden voor het onderzoek onderwor- pen aan diepgaande interviews, (ips) l I 1 M t-j-i >s CD 3 3 3 SCO0 c03 (U 2 ft H- P 30" Saga -S 3 3 Si Sr n 2.3 3- 3 g xX os n HT <5 N <j 3 3 3 fii os o co cd 3 O (jo 3 tv o era tr CL N r 3 ^S- 3 3 gL 3 CD Pi È3 cr £- os *2 F-+S 2 ^5 cd ora 2 rt> p £3 lag- 03 CD CD -era g g- J 3 ju c-»- o cl t-h p g cd otr3§2 O 2L-E 2 s pr C3- 3 o pc 3- a S 3 F» 2, «3393» a 2 3 2 S O. n> as gig» sr g a C g S 5 a a 3' a 6 3 co 3* 1—1 3 a is g g. CL CD m w 03 ,5 3 3 g 05 M 05 05 O CD 3 cr n CD 3 JdJS i_/ j i-J JD "S<£.§ a 3 05 3 a o o.-o g tr tr w gr 5 s a SS ?T 6 K gf g- g. n> 3 H O $3 IS* ca ia- 3 cc 2.» s CD Cl. 05 CD 3 CD r/T 05 üaFaf. X O CD CD CD CD CD O J» 2 (D CO 3 ff CL P 05 era CD 05' 3 3 3 CD CL W 05 (D CD S 3 O. w Qa 3 Jg» CD F?305H. - j3 e-*- Cr q CD 9- m 2 a- 1—5 v v O D5 O- „l-gi's co 3 13 S" a" 3 o a- Itj O 3. 2 5. 3 K-TO g g g- g tr 3" tra 05 2. CD ft) r-4, 3 3 'h h' N tr r> CD tr 3 0 JD CD 2 fD CD CD Si 13 3fjg 5^ a a 93 !-5- £U CD T- S sT S g 3 fw c-f- t-t 05 - - 3 3* O 5 g 3 3 g - n o- Z a K g.ïï ff g- - 2 m 5 a era -> c-t- a &5 n era er 3 03 «3: CD J3J ft> 3 3 t Ü't S-g TO O 3 O 3 &T g 3 g. CD: 3^3 B CD 2 g g §■§*3 3 cd os 2 era P CD CD CD a w-g 3 cf? ST 3 - g g~ 3. m O *.B 3 I 3 g 5 3 33 - 3 U g 2 g 1 O, a-a® gfrgtro -dFI'M o IS Si tdCg CD £3 cd cd cd cd r2 cd cj i~s ora o) CD 3 3 ft) CL O CD (D O -2* 3^ 3 3 CD 3^0 -■ 05 CD cl tr 05 tu u, CD 2 g CD - o> r+-._ - gg B-figlagprBjtëBEë ts CL CD l-t f P t T3 O O PT N TO ts Sj o PT W f— CTQ i*r o> o 3 fD 3 fD 0 C/2 fD O- fD "L O 2T N fD ï=r er £3 CD O- O p N e i SU p TO N CD CD CS w CD cs 3 <T> fD SU - SU SU CS cs CD 2- TO Pf CD fD H-* P 2. N fD fD fD fD PT a fD C/3 CD fD ES fD ES o o O ET p ET dl o ES Q- fD ES N fD P O" CD fD p p »-s 3 O O ES ET P cr fD c-F l-S fD ET PT fD P- fD p p fD H+a 3 fD P^ fD ES P- fD p ES P^ fD O O O O i-i N <T> B. ET ES p CTQ ES P^ F—*» O P E2 CD Êr fD ES p t-S t— p ES ES fD h—1 fD fD N m 73 O O NJ 00 O 7S H O oo vo 10 O UI M 53

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18