DE STEM 'Het is geen gewone hit, het is een mentaliteitsverandering' liulré Rieu, dirigent aan de Maas, vindt zichzelf een twijfelaar computers 'Mooi' van Rijnders komedie over taal Peter Vos verdient een eeuwig eregeld ïert eerste tg-rijden kikkerbad id exporteur 6 Nieuwslijn' moet gered worden door Ricki Lake Excursie naar exposities van A. Rodin ■mb 5KT0BER 1995 A10 hor de installatie van een Philips een visitekaartje in I rekening-rij den. Het door "•tium (met Mitsubishi Hea- cs en CEI Systems Engj_ ^rt er het eerste elektroni- en ter wereld. Jjk als het deel van de order van Ir de bouw en onderhoud gedu- fceren. Het concern hecht grote hde Aziatische markt, latste land zijn waar rekening- Bel om files te bestrijden. Dat e, waar de infrastructuur vaak Ben met de economische groei Vooral in de grote steden al ja- ngen. Ihipkaart die automobilisten op Itigen. De kaart wordt aan het Ijecten met scanners gelezen om Bbilist moet betalen. Het bedrag hde rekening af geschreven. De Ie weg, maar ook geschikt voor fconcel, supermarkt, restaurants Irdat de automobilist de weg op T het saldo op de chipkaart toe- Ject. Isteem in 1997 hebben ge'instal- ler binnen in een competitie met tij ven vervaardigden in 1993 en letest. Candy Dulfer is nu een *big girl' ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 DEEL I Nederland als een soort kik- turs. „Het is een ideale markt mpel te helpen. De Nederland- m weinig taalproblemen en del stekend," zegt de Britse onder- Jeremy Hanley. I remmingen bij grote aantallen) nog nationaal denkende ondeme-J mers te overwinnen is de Neder-) landse markt ideaal", vindt Han-j ley. Veel Britse ondernemers dur ven volgens hem niet over de) landsgrenzen te kijken omdat ze) zich zorgen maken over betalin-1 gen, over de taal en over de men-| I taliteit op het Europese vasteland] In een door het ministerie van In-| dustrie georganiseerde studiedag) wordt de Britten geleerd hoe men) het beste handel kan drijven met| Nederlanders. Geadviseerd wordt onder andere) om 's ochtends om half negen bij) een potentiële klant aan te klop pen en vooral niet te veel tijd tej verspillen met lange lunches. „De Nederlandse markt is maar fair," weet Hanley. „Wij vertellen geïnteresseerde onder-! nemers ook dat ze er maar beter, niet aan kunnen beginnen als ze niet zeker zijn van de kwaliteit en prijs van hun produkt." Niet zonder trots vertelt de minis-) ter dat de Britse diplomatieke) dienst de laatste jaren een revolu tie heeft ondergaan. Stoffige typesl met als hobbies militaire inlich-1 tingen en diplomatieke wijnkaar-1 ten zijn geleidelijk vervangen of| omgeschoold. „Dertig procent van het ambassa-| depersoneel werkt alleen nog aan) handelspromotie. En ook van de) ambassadeurs wordt tegenwoor-j dig geëist dat ze zich hiervoor ac-| tief tonen," zegt Hanley. Op de vraag of dat niet veel weer-| stand heeft opgeroepen bij de) oude garde van Foreign Office) antwoordt hij vastbesloten: „Ze| moeten met twee benen op de grond staan. En als de diplomaten willen dat hun pensioen verzekerd is zullen ze begrijpen dat dit be- J leid de toekomst is." bdel vinden onoirbare praktijken I i processor, harde schijf en de ge-1 j verminkt, of onjuist opgevoerd. heid). De langzaamste, de 75-Mta (van 300 gulden) kan op het eerstel gezicht gemakkelijk de plaats vaijl een duurdere 90-Mhz (466 gulden)! of 100 Mhz (625 gulden) chip i®®"! men. Als de klant nu maar geloof I dat hij een sterkere motor onder I de kap heeft, is er aan dit prijsver-! schil goed te verdienen. I Een officiële fabrikant als In'el| brandt zijn identifikatieletters met een laser in de purperen kera- mische chipbehuizing. Welnu, ®e| worden weggevijld. Een niwjl plaatje van een hogere chip w0,| .t op de chip geplakt. En de veI)'a* I ste chip kan dan wel het dubbele I waard zijn. I De vervalsingen zijn vaak zeerol raffineerd en voor de leek nau<F|| lijks merkbaar. Die merkt h°°ë^.l Is dat zijn PC niet zo snel is als ®j| had gedacht of dat zijn machinal :t na korte tijd in brand vliegt, offl'l l- dat de te hoog opgevoerde Ml wel een temperatuur van 16" fP I j, den kan halen. .1 e Ook de SIMM's, de geheugen*! it die als het ware de cilinder van I ■- computer zijn, kunnen verv^J worden. PCM kwam tijdens 1 onderzoek zelfs loze chips tf op een 486 kaart uit China, dio| terlijk modem en prima g Maar deze chips bleven z° i- als een pier. Ze waren loos. De fraude rond PC's is niet:i te bagatelliseren, meldt PCM- eindelijk is ook de betrouw® I es heid van een chip als de P®" 4- in het geding. llmeer dan een jaar jaat Strauss Co onaf- ebroken op de Album (bp 100. Bijna 750.000 jemplaren gingen in middels over de toon- - tank. Nederland krijgt par niet genoeg van de jlanken van André Rieu ai zijn Strauss-orkest. jaandag ligt Wiener mélange in de winkels, fn nieuwe cd. De voorin- lekening was al goed yoor 1.00.000 exemplaren, jlfie echter veronderstelt jat de meester onderuit gezakt van z'n succes zit Ite genieten, heeft het mis. Door Tom Smeets .Mijn vrouw en ik zeggen wel sus tegen elkaar: wat ben ik blij jat dit geen zeven jaar eerder is gebeurd! Ten eerste had ik het toen nog niet aangekund, als ar tiest en met het orkest en de hele organisatie erachter. En ten tweede waren de kinderen toen log veel kleiner. Ik ben zoveel weg. Het is nu al heel moeilijk, tsaar dan was het echt helemaal niet gegaan. Ik ben heel dank baar dat het nu gebeurt, het had echt niet eerder gekund. André Rieu is blij met z'n succes. Daar kan geen misverstand over bestaan. Maar hij kiest niet voor een succes ten koste van alles. Al aeemt dat niet weg dat de Maas trichtse violist en orkestleider hard heeft geknokt om dit succes lebereiken. „Ik ben altijd blijven drammen", geeft hij onomwon dentoe. „Dan zakte het weer in eikaar, maar ik bleef drammem. Ik was er altijd echt van overtuigd dat het ooit zou lukken. Je moet doorgaan. Ik heb altijd gedacht dat ik een keer de kans zou moe ten krijgen om dit op plaat te zet ten en op televisie. En dan lukt het." Zelfs de eerste platenmaatschap pij die André bovenregionaal uit bracht stond niet echt van en thousiasme te trappelen. „Ze vonden het allemaal maar heel duur met dat orkest en zo. Dan gaan we toch fijn een computer plaat maken... Ik heb daar een kerstplaat gemaakt. Daar heb ik héél veel tijd in gestoken. Daar ben ik wel drie maanden bijna de hele dag mee bezig geweest. Je kunt een computer alles laten doen, maar ik kan daar niet tegen als muzikant. Ik vond het een heel leuk experiment en ik heb er heel veel van geleerd, maar ik doe het nóóit meer. Ik ga bij m'n hui dige maatschappij ook een kerst plaat maken, niet nu maar over een paar jaar. En dan zul je het verschil eens horen!" Zweetdruppels André Rieu stelt zelf de volgende vraag. De hamvraag: „Hoe is dit succes t.ot stand gekomen?" Hij geeft gelukkig zelf het antwoord: „Het is een combinatie van op het goede moment de goede plaat maken met de goede muziek. De tijd was er rijp voor. De klassieke muziek is in, dat hoor je, dat merk je, dat voel je aan mensen. Het publiek is er heel ontvanke lijk voor op dit moment." Maar er is meer. „De hoes is na tuurlijk ook belangrijk. Het op hangen aan één gezicht en niet een orkest. En dan de televisie natuurlijk. Dat ik de kans kreeg, wat was het, twee keer een half uur geloof ik. Inclusief het klets praatje, alles er op en er aan. Zweetdruppels, alles. Dat heeft keel veel teweeg gebracht." He regisseuse van de TROS belde hem na de eerste uitzending met een de volgende ochtend. 'Zal ik je de kijk- en waarderingscijfers eens doorgeven?', was haar vraag. De waardering was 8.1. 'Is dat wat?', vroeg André. „Ik had een 10 verwacht of zo. Maar 8.1, zei ze, was nog nooit gebeurd. Hoog uit Europacup of zo en dan ook "og alleen als Nederland wint. Bij de tweede uitzending was het waarderingscijfer nog hoger en Waren de kijkcijfers idioot hoog." André boekte voor de TROS een nieuw record. „En zo blijft het sindsdien maar doorgaan. Zoals een record wat verkoopcijfers be treft. Ik heb een soort Welle te weeggebracht. Het is geen gewo ne hit, je zou bijna zeggen dat het een mentaliteitsverandering is die er plaats vindt. Ik krijg zoveel brieven van mensen die schrijven wat fijn dat dit weer mag' en 'we hebben het heel lang gemist', of heel lang mocht dit niet en was het ook niet te koop'. Dat soort dingen hoor ik heel veel." Twijfelaar Zijn platenmaatschappij geeft mmiddels grif toe dat er een fout ls gemaakt. Dat een bepaalde Sroep muziekliefhebbers lange André Rieu: Nou, dat voel je wel hoor, als je driekwart jaar doorgejakkerd hebt. Dat moetje eigenlijk niet doen. Dan ga je roofbouw plegen." foto dijkstra tijd werd verwaarloosd. André: „Als je ziet hoe lang ik heb moe ten zeuren om deze plaat ge maakt te krijgen zoals ik hem wou. Het is gewoon heel onge bruikelijk dat dit soort dingen gebeuren. Maar het is wel gewor den wat ik altijd voor ogen heb gehad." Zo'n 750.000 exemplaren gingen inmiddels van Strauss Co over de toonbank, mede door het sin glesucces van The second waltz. Een volstrekt uniek aantal. Zelfs The Beatles en Michael Jackson bereikten nooit dergelijke ver koopcijfers in Nederland. Maandag ligt z'n nieuwe cd in de winkels, Wiener mélange gehe ten. De voorintekening was al goed voor 100.000 exemplaren. Een aantal waar de meeste colle ga's van André Rieu alleen maar van kunnen dromen. Toch tref ik hem niet onderuitgezakt in zijn stoel aan, vol zelfgenoegzaam heid. Integendeel. André: „Ik ben altijd heel pessi mistisch. Nu ook weer wat die nieuwe plaat betreft. Er zullen wel, weet ik veel, drie exempla ren worden verkocht, of zo. Maar anderen denken daar anders over. Ik heb, m'n best gedaan om een hele mooie plaat te maken. Ik denk ook wel dat die mooi is ge worden. Maar ik ben altijd een twijfelaar. Naar mij moet je niet luisteren als je prognoses wilt hebben over de verkoop van de volgende." Hij vindt het intussen 'wel heel leuk' dat zoveel mensen in aanra king zijn gekomen met zijn mu ziek. Hij verzucht: „300.000 was al heel veel, 400.000 was fenome naal. Nu zitten we boven de 725.000. Dat is zo gigantisch veel meer dan normaal dat er toch naar een verklaring gezocht moet worden." Wie kan die verklaring beter ge ven dan hij zelf? „Ik denk dat het de gezelligheid is die de mensen weer mogen beleven. En dat op een stijlvolle, klassieke manier. Al die dingen bij elkaar. En het is echt hè. Het is allemaal live. We zitten daar en we spelen echt." André Rieu stond er ook op dat voor de cd alles in een keer werd opgenomen. „Dus niet solo's later of zo. Dat-komt de muzikaliteit ten goede. Ais je het instrument voor instrument zou opbouwen, dan maak je niet samen muziek op dat moment. Ook in Amerika komen ze terug van die afzonder lijke opnames, omdat je het toch hoort. Dat moment van samen muziek maken, dat is het mooi ste." Hoe ziet de keerzijde van zijn succesmedaille eruit? Zijn er as pecten die hem minder aanspre ken? André: „Die zijn er, ja. Die zitten er zeker aan, maar als je een beetje nadenkt weet je die vantevoren. Ik ben niet overrom peld. Ik vind ze niet leuk, maar ik wist wel dat ze zouden komen. Het vervelendste vind ik dat ge doe met die opdringerige fans. En de drukte. Het is te druk, het is gewoon te veel. Dat moet ik gaan doseren." Vorig seizoen stond hij 240 keer op de bühne. Dit seizoen zal het niet veel minder vaak zijn, vreest hij. Toch wordt er aan 'rust' ge werkt. Hij is bijvoorbeeld van plan alle zondagen vrij te hou den. „Ik heb er nu een aantal ach ter elkaar vrij gehad. Nou, dat voel je wel hoor, als je driekwart jaar doorgejakkerd hebt. Dat moet je eigenlijk niet doen. Dan ga je roofbouw plegen. Dat is niet goed." Aan het probleem van de fans is minder makkelijk iets te doen. Tot voor kort kon je gewoon het trappetje van z'n fraaie, vlak bij de Maas gelegen huis op. Tegen woordig zit het hek op slot en is voorzien van een code. Wie die niet kent is aangewezen op de in tercom om het hekje open te krij gen. „Toen ik dat nog niet had, ston den ze gewoon in de gang. Dat is echt gebeurd. Wat ze komen doen? Niks. Zo van: 'hier ben ik'. En: 'waar is ie?'. Weet je, ik vind het allemaal heel leuk. Echt hoor. Ik vind het ook helemaal niet erg dat ik word herkend. Maar er moet een soort natuurlijke relatie zijn. Je hebt zo'n code onder me kaar. Bij dieren heet dat op pik- afstand blijven. Denk maar aan pinguins. Die zitten allemaal op een bepaalde afstand van elkaar. Bij mensen hoort dat ook. Dat voel je gewoon, dat is natuur lijk." Als je binnen die afstand komt, dan houd je van mekaar, is zijn filosofie. „Ja, dan heb je iets meer dan een ander met mekaar. Som mige fans vergeten dat. Die plak ken aan je en die kleven aan je. Ik moet allemaal handen geven of nog meer. Dan denk ik: dat be paal ik wel! Zo is dat toch ook. Gelukkig komt dat niet heel veel voor, maar toch veel meer na tuurlijk dan toen ik niet bekend was. Dat vind ik niet zo leuk." Wat ook veel voorkomt is post. Fanmail. Vaak met de wonder lijkste adresseringen. Zoals 'De dirigent ergens aan de Maas in Maastricht'. Soms staat er alleen maar 'André Rieu' en verder niks. André: „Ja, dat is echt zo. En ook 'André Rieu aan de Maas'. Dat zijn de meeste. Of 'André Rieu, Limburg aan de Maas'. Waar ze dat vandaan halen weet ik niet. Ik snap het ook niet. Maar het komt wel aan." Recentelijk, met zijn verjaardag, kreeg hij heel veel kaarten. „Ook heel veel lieve, hoor. Zelfs com plete liefdesbrieven. Ik heb een paar vaste schrijfsters die ook parfum over de brieven gieten. Soms ruik ik het al en dan denk ik 'Ah, ze heeft weer geschreven'. Mensen die schrijven 'ik houd van je, ik ga met je naar bed en ik sta met je op, want ik heb je foto op mijn nachtkastje staan'. En dan volgt 'ik ben 73 jaar en heb dertien kinderen'. Die vrouw schreef 'je hebt weer een beetje vreugde in m'n leven gebracht'. Onderaan stond 'ik houd van je zoals een moeder van haar zoon'. Zoiets blijft me bij. Dat is ge woon leuk. Ik lees ze bijna alle maal. Behalve als ze heel lang zijn." Het Maastrichts Salonorkest, waarmee hij voor het eerst aan de weg timmerde, is inmiddels een stille dood gestorven. Maar de le den zijn niet werkloos. André: „Nee hoor, ze zitten allemaal in het Strauss-orkest." Mist hij het Salonorkest? „Jazeker. Of ik dat jammer vind? Ach, er is zoveel jammer. Ik vind het soms jammer dat ik niet meer klein ben. Maar ja, dat ben ik niet meer." Potentaat Toen hij met het Strauss-orkest begon was de bezetting veertien musici. Dat schommelt inmiddels tussen de twintig en de dertig. Hij kan putten uit een bestand van veertig musici. „Allemaal conser vatorium", verzekert hij. „Ik kies ze in eerste instantie uit op hun spel. Maar dan begint voor mij het belangrijkste: vin den ze het leuk? Doen ze het met plezier of komen ze alleen om geld te verdienen'. Maar dat voel je meteen. Ze moeten bereid zijn een leuke jurk aan te doen en de show een beetje mee te spelen. Het gaat niet alleen maar om de noten. Ik vind het heel belangrijk dat het een hechte club is. De busreis hoort er ook bij. Dat is al lemaal een geheel. Ik ga altijd mee met de bus, natuurlijk. Ik eet wat zij eten, dezelfde bus, het zelfde hotel." Deelt zijn orkest mee in zijn gi gantische succes? „Ja, in die zin dat ze heel veel meer optreden. En dat ze meer geld krijgen van mij. En er zijn nu en dan gratifi caties. Ze klagen niet hoor." De bladen hebben wel eens an ders geschreven... „Ze doen maar, hoor. Daar lig ik helemaal niet van wakker, want het is compleet onwaar. Ik zou een potentaat we zen en ik zou niks betalen... Dat soort onzin. Dan zouden daar echt een stel debielen zitten. Die vriendelijk zitten te doen op de bühne en die me achter de coulis sen wel kunnen doodschieten. Dat is onmogelijk." Huisarrest Als je het over de duvel hebt... Een van z'n medewerksters meldt dat een fotograaf van een roddel blad is gearriveerd. Net daarvoor heeft z'n vrouw haar opwachting gemaakt. André doet onmiddel lijk de deur dicht en gaat naar het kantoor om er voor te zorgen dat de fotograaf niet van z'n stoel komt. Nadat alle deuren dicht zijn, loodst hij zijn vrouw naar de privévertrekken waar ze verder huisarrest heeft. Even later belt ze dat ze eigenlijk naar voren was gekomen om de hond uit te laten. Die taak moet zijn secretaresse noodgedwongen overnemen. „Dat zijn toch komi sche dingen", zegt hij lachend als alle problemen zijn opgelost. „Ze willen een foto van haar en mij samen hebben. Maar ik wil dat niet." Ander onderwerp dus maar. Z'n nieuwe concerttoumee, die op voorhand overal uitverkocht is. Bijna verontschuldigend zegt hij: „Ik ben voor ieder optreden ze nuwachtig. Natuurlijk had ik al lang kunnen zeggen: 'ik kan het inmiddels wel' en 'ik weet toch dat het een succes wordt'. Maar zo werkt het bij mij niet. Ik ben voor ieder optreden zenuwachtig. Als ik op de bühne sta is het weg. Als de mensen het theater bin nenkomen begint het hier binnen te borrelen. Het is voor mij ook niet alleen maar het spelen van de nootjes. Die ken ik wel. Maar ik wil dat er iets gebeurt tussen het publiek en mij. Dat vind ik het spannende eraan." Is het wel eens niet gelukt? „Nee, dat is nog nooit gebeurd. Dus zou ik eigen lijk niet meer zenuwachtig hoe ven te zijn, inderdaad." Koel Het zijn dezelfde zenuwen als voor zijn nieuwe cd. „Ik ben er doodzenuwachtig om", zegt hij nogmaals. Toch waren de eerste reacties die hij uit vakkringen kreeg positief. André: „Deze cd is veel beter dan de vorige, vond men. Het orkest zou ook veel be ter zijn geworden. Dat zal ook wel met al die optredens. Ik heb dat gevoel overigens zelf ook." Hoe gaat het nu verder? André: „Het is natuurlijk heel moeilijk om op dit niveau te blijven. Maar ik zie het gewoon heel koel. Je moet gewoon elke keer bij nul op nieuw beginnen. Je moet niet denken dat je er al bent. Want dat is een hele grote fout. Dat is abso luut niet zo. Je moet steeds de moeite nemen om opnieuw te be ginnen. Het publiek is keihard. Dat wil weer die vonk voelen. Je kunt nooit op de automatische piloot overschakelen. Het pu bliek voelt dat meteen." Heeft hij nog iets te wensen? André: „Nee, gewoon dat ik ge zond blijf en dat ik door kan gaan. Dat lijkt mij het fijnste." Van onze rtv-redactie Hilversum - Om de lage kijkcijfers van Nieuwslijn op te krikken, verhuist Ricki Lake met haar talkshow vanaf maandag 6 november naar Veronica. Daar moet ze 16.45 en 17.30 uur publiek gaan trekken, dat vervolgens bij Nieuws lijn blijft hangen. Overigens blijft Ricki Lake ook dagelijks te zien bij RTL5, rond de klok van 23.00 uur. Dat is dan steeds een herhaling van de mid dag-uitzending. De kijkcijfers van Nieuwslijn zijn dramatisch laag. Deze week kwam de actualiteitenrubriek, die 2 Vandaag had moeten becon curreren, bijvoorbeeld uit op 70.000 (dinsdag) en 40.000 kijkers (woensdag). 2 Vandaag trok op dezelfde dagen 770.000 en 780.000 toeschouwers. Breda - Chassé Theater (kleine zaal). 'Mooi' door Toneelgroep Amsterdam. Tekst en regie: Ger- ardjan Rijnders. Vormgeving: Paul Gallis. Gespeeld door Gijs de Lange, Lineke Rijxman en Trang Nguyen. Gezien op vrijdag 27 oktober. Door Marjan Mes Wat is mooi? Het is maar hoe je het bekijkt. Gerardjan Rijn ders laat in zijn nieuwste rela tiekomedie, Mooi, het echt paar Richard (Gijs de Lange) en Rita (Lineke Rijxman) ge passioneerd bekvechten over wat wel en niet mooi is. Een zinloze onderneming, want wat voor haar mooi is, is voor hem juist lelijk of andersom. Mooi gaat nog meer dan Rijn ders' vorige relatiekomedies over de onmogelijkheid om alle gedachten en gevoelens met taal te kunnen benoemen. Misver standen ontstaan er doorlopend tussen Richard en Rita als zij proberen om elkaar duidelijk te maken wat voor hen belangrijk is en 'mooi'. Zelfs hun eigen hu welijk is 'mooi' noch 'lelijk'. Het is het zelfs allebei. Hij: „Kan iets mooi zijn als jij niet eens weet dat het mooi is?" Zij: „Is er iets wat gewoqn niet lelijk kan zijn?" Hij: „Nee." Zij: „Wat heeft het dan voor zin?" Het eigentijdse, grachtengordel echtpaar moet, zoals welgestel de, weldenkende Nederlanders plegen te doen, alles beredene ren. Zij: „Wij deugen alleen voor taal. Wij zitten aan de ketting van onze woorden." Anders is dat voor het Vietname se meisje Hue (de mannelijke ac teur Trang Nguyen), dat samen met het stel aan een tafel van doorschijnend plexi-glas zit, en dat voortdurend minzaam glim lachend alleen losse cliché's te berde brengt. Ze spreekt moei zaam Engels en reageert hoofd zakelijk met very funny en very beautiful, totdat Richard er dol van wordt, haar bijna de nek omdraait en het vertrek uit sleurt. Rijnders schreef Mooi, een soort vervolg op zijn vorige, veel ver nietigender relatiekomedies Sili cone, Pick-Up en TulpenVulpen, na een vakantie in Vietman. De westerse beredeneerzucht zet hij komisch af tegen de oosters? on doorgrondelijkheid en onbenul lige wellevendheid van de Viet namese, die aan het slot ver schijnt als de mooie (halfnaakte) jongeman, die de acteur in wer kelijkheid is. „Het enige wat jij wil, is een zak lekker klotsend vruchtwater en dat noem jij dan een relatie," verwijt de man zijn vrouw. Het is slechts een van de weinige cy nismen die Rijnders ditmaal in petto heeft. Zijn echtpaar heeft meer last van het feit dat het zich moet behelpen met 'opper vlakte-taal' dan dat het elkaar echt haat. Liefde en tederheid ontbraken zelfs niet. Dat werd door Gijs de Lange en Lineke Rijxman onder Rijnders haarscherpe regie net zo mooi gespeeld als de zorgvul digheid waarmee zij diens virtu oze taalbouwwerk lieten klin ken. Mooi zat vol met spitsvon dige, filosofische zinnen, maar ook met krankzinnige gedachte sprongen vol raadsels. Breda - Op zaterdag 11 november vindt een excursie plaats naar de dubbeltentoonstelling van Au- guste Rodin, georganiseerd door De Beyerd in Breda. Om 09.30 vertrekt er een touring car vanuit Breda. Eerst wordt het museum Lange Voorhout in Den Haag aangedaan, na de middag het Singermuseum in Laren. De deelnemers aan de excursie krijgen een kunsthistorische toe lichting van drs. Rebecca Nele mans, medewerker van De Bey erd. Kosten 60,-, exclusief lun ch. Aanmelden tel. 076 522 1463. Door Hans Rooseboom Breda - Tekenaar Peter Vos vierde gisteravond zijn verjaar dag in het Chassé Theater in Breda, in aanwezigheid van een paar echte vrienden en enkele honderden liefhebbers van zijn werk. Peter Vos is zestig geworden en had als cadeautje al een mooie expositie in De Beyerd. Spreekstalmeester Joop van Tijn onthulde dat de tentoon stelling tot nu toe vijftiendui zend had getrokken, „En dat in Breda!" De bijeenkomst gisteravond had een hoog Randstad-gehal te, en zou dat nog veel meer hebben gehad als alle vrienden van Peter Vos ook werkelijk waren komen opdagen. Maar helaas: Aad Nuis kon niet, Ju dith Herzberg was bij de pre mière van haar toneelstuk Rijg draad, Hugo Brandt Corstius gaf een lezing, Pierre Vinken was iets aan het kopen, Rinus Ferdinandusse at zijn jaarlijk se oesters in Normandië en Peter van Straten liet zich ver ontschuldigen omdat hij bezig was aan de vervanging van Ag nes. Wat er wél gebeurde, was de wereldpremière van een liedje van Louis Andriessen op tekst van zijn vader Hendrik, die een begaafd limerick-schrijver blijkt geweest te zijn (Er was eens een meisje in Laren, die had wel een kop maar geen ha ren, etc), drinkliederen voorge dragen door Jan Eykelboom - 'Eyk' voor zijn vrienden (Ik drink mij elke dag weer dood, en sta als Lazarus weer op), een loepzuivere tenor toebehorend aan de dichter Ed Leeflang die teksten van Pierre Kemp, An nie Schmidt en Judith Herz berg zong, en toen kwam de verrassing van de avond. Uit de vergetelheid trad Julian B. Coco naar voren, met zijn gi taar. Lang niets van gehoord, van deze Antiliaanse musicus, die vertelde dat hij tegelijk met de Watersnoodramp van 1953 in Nederland aankwam. „Een ongeluk komt nooit al leen," grapte Julian, die een uitgesproken theaterpersoon lijkheid bleek te zijn. Een tafelgesprek tussen een aantal goede vrienden van Peter Vos onder leiding van Joop van Tijn ging erg moei zaam, met vragen als „Wat is het wezenlijke van jullie vriendschap?" - gevolgd door een lange stilte. De sfeer kwam er pas in toen collega Willem den Ouden de hoop uitsprak dat Peter nooit meer in op dracht zou hoeven werken. „Een stipendium verdient hij, een eeuwig eregeld." De zaal reageerde met applaus, maar Jan Eykelboom pareerde sne dig: „Daar moet je op z'n minst procureur-generaal voor zijn."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11