Nieuwe loopbaan voor afgedankte manager AH-topman Van der Hoeven wil gevoelige snaar klanten raken 4i kndré Ri< Philips installeert eerste systeem rekening-rijden Nederland als kikkerbad voor beginnend exporteur Nepchips in computers DE STEM ECONOMIE Candy Dul nu een xb ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 AlQ Door Mieske van Eek Den Bosch - Steeds meer bedrijven schrappen in hun bezuinigingsdrift niet alleen banen van onderaf, maar zetten ook het mes in het manage ment. Goed opgeleide mensen, die ja renlang golden als de steunpilaren van hun bedrijf, vinden zichzelf in eens terug in de kaartenbak van het arbeidsbureau. De Stichting Caram bole helpt afgedankte managers van boven de veertig jaar op weg naar een nieuwe baan. „En dan sta je als topmanager plotse ling op straat. Na jaren een belangrijke rol te hebben gespeeld bij je bedrijf, blijk je plotseling overbodig. Managers die het zich konden veroorloven sollici- titatiebrieven achteloos in de prullen mand te werpen, zitten nu zelf te zwoe gen op een sollicitatiebrief," vertelt J. de Waard van de Stichting Carambole Den Bosch. De stichting helpt afgedankte managers van boven de veertig jaar weer een nieuwe baan te veroveren. De tijd dat goed opgeleide, beter betaal de managers niet te vrezen hadden voor hun baan, is voorbij. Bedrijven zetten steeds vaker het mes in het management om hun organisatie goedkoper èn min der log te maken. Dat betekent dat steeds meer hoger op geleiden tijdens hun leven enkele malen aan een nieuwe loopbaan zullen moeten beginnen, of ze dat nu leuk vinden of niet. Voor een oudere manager die aldus op de harde keien belandt, is het niet een voudig nog werk te vinden. „Bedrijven hebben liever een schaap met vijf poten van nog geen 35 jaar, maar wel met twaalf jaar ervaring," zegt T. Verspaan- donk van Carambole. Verspaandonk en De Waard zetten zich in bij Carambole als begeleiders van de studiegroepjes die de werkzoekende manager klaar moeten stomen voor de volgende carrière. Dat lijkt een ondankbare taak, maar toch hebben Verspaandonk en De Waard ervaren dat oudere managers beslist niet kansloos zijn. Schapen met vijf poten van 35 jaar en wel twaalf jaar ervaring zijn nu eenmaal dun gezaaid en oudere managers blijken vaak toch wel genoeg in huis te hebben om ook aantrekkelijk te zijn. De managers waar het om gaat, moeten meestal heel wat veren laten. Ze moeten niet alleen bereid zijn tot grote veran deringen in hun werk, maar het nogal eens met een veel lager inkomen doen. En dan nog missen ze vaak in hun nieu we'bestaan de zekerheid van een vast dienstverband. Voor mensen die op dit niveau werken is het niet ongebruike lijk dat ze een contract voor een paar jaar krijgen of een duidelijke doelstel ling, waarop ze na verloop van tijd kei hard worden afgerekend. De flexibiliteit die van hen gevraagd wordt, blijkt echter ook in hun voordeel te werken. Want als de manager bereid is voor een lager salaris en met minder zekerheden aan te treden, hebben werk gevers vaak wel belangstelling voor ie mand die vaak heel wat ervaring en le venswijsheid meebrengt. Voor een werkloze manager zover is, heeft hij er vaak toch al wat studiebijeenkomsten bij Carambole opzitten. De studieclubs zijn bedoeld om de managers het ge reedschap en de training aan te reiken, die zij nodig hebben voor het vinden van een baan. Op die bijeenkomsten gaat het vaak fel toe zeggen De Waard en Verspaandonk. De deelnemers vertellen elkaar onbe vangen wat er mis is met een presenta tie of een sollicitatiebrief. Ook wisselen ze tips uit die mogelijk tot werk kunnen leiden. Het zoeken van werk moeten de deelne mers zelf doen, want Carambole is geen bemiddelaar. Grof geschat twee op op de drie deelnemers verlaat Carambole omdat hij een baan gevonden heeft. Van der Hoeven: „Je zult mij nooit ofte nimmer iets bij de concurrentie zien kopen. Door Gijs Moes HET WOORD 'klantvriendelijk heid' valt niet één keer in het ge sprek met de topman van Ahold. Dat is meer een term voor bedrij ven die de klant te lang niet zagen staan en nu moeten leren dat de spullen ook verkocht moeten wor den. Voor het Zaanse concern, bekend van Albert Heijn maar in Neder land ook eigenaar van Jamin, Etos en Gall Gall, is dat een open deur. „Het is voor ons gewoon noodzaak om in te spelen op de wensen van de klant," zegt Cees van der Hoeven (48). Dat geldt ook in het geval van de ruimere openingstijden. Onlangs kondigde Albert Heijn aan dat al le filialen volgend jaar van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds open zullen zijn. Twee winkels in Amsterdam zijn nu al van acht tot acht open en dat is een succes. Maar Amsterdam is Nederland niet. „Wij denken dat er veel klan ten geïnteresseerd zijn in ruimere openingstijden. Daar hebben we voldoende research naar gedaan." Albert Heijn hoopt een deel van de sterk gegroeide verkoop van fast food door pizzakoeriers, snack bars en benzinepompen terug te krijgen. Bovendien kan de capaci teit van de winkelruimte beter be nut worden door langer open te zijn, en komen er banen in de avonduren bij. Dit jaar verwacht Ahold nog een verlies van 1000 tot 1500 banen door kostenbesparen de maatregelen. Over de reacties van het winkel personeel op de avondopenstel ling maakt Van der Hoeven zich geen zorgen. „De meerderheid van onze werknemers heeft geen pro blemen met ruimere openingstij den, als er maar goed mee om wordt gegaan." •Negatieve reacties op de plannen, zoals die van de vakbonden, noemt hij 'vreemd'. „Er zitten zo veel positieve kanten aan de avondopenstelling: wat betreft de werkgelegenheid, de economische activiteit en de leefbaarheid van de binnensteden." De vraag of een bedrijf als Ahold zich druk moet maken over dat soort maatschappelijke kwesties doet Van der Hoeven opveren. HET ZAANSE winkelbedrijf van Albert Heijn is uitgegroeid tot Ahold, een internationaal concern dat meer dan de helft van de omzet van bijna dertig miljard gulden buiten Nederland behaalt. Toch is de be drijfscultuur er nog altijd 'typisch Nederlands', zegt topman Cees van der Hoeven. Beslissingen komen zo veel mogelijk collectief tot stand. „Pas in uiterste instantie moet ik knopen doorhakken." Een machtig man voelt hij zich niet. Hij komt vaak in de supermarkt, óók om boodschappen te doen. „Je zult mij nooit of te nimmer iets bij de concurrentie zien kopen." „Jazeker, daar moeten we ons mee bezig houden. We moeten niet al tijd meteen denken aan de bottom line. Wezenlijk voor Ahold is: wat wil de klant en hoe kunnen we die het best van dienst zijn. Daar hoort ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij, die voe len we en dragen we uit." Dat past in de traditie zoals die is gevestigd door de familie Heijn. Door oprichter Albert, die begon met een klein winkeltje in Oost- zaan, zijn zoons Gerrit en Jan, die de winkelketen groot maakten en de derde generatie, Albert en Ger- rit-Jan. Die maatschappelijke verant woordelijkheid geldt ook op mi lieugebied, zegt Van der Hoeven. Maar het meedoen aan de Air Mi- les spaaractie is Albert Heijn wel op kritiek van de milieubeweging komen te staan. Van der Hoeven benadrukt dat het bedrijf ook hier zijn verant woordelijkheid heeft genomen. „Toen wij benaderd werden ging het puur om vliegreizen. Wij heb ben gezegd: nee, de klant wil ook andere dingen, zoals dagtochtjes met de trein. Die zijn er toen aan toegevoegd." Machtspositie Het maandblad Quote zette Cees van der Hoeven ooit op een hoge plaats in de Top-100 van de mach tigste mensen in Nederland. Dit vanwege het feit dat hij de baas is van Nederlands grootste detail handelsconcern, met een domi nante positie in de inkoop en op de advertentiemarkt. Het 'slachtoffer' is zelf niet onder de indruk van zijn vermeende machtspositie. „Dat maakt geen deel uit van mijn denken en voe len." En binnen het bedrijf, is hij daar echt 'de baas'? „Nee, nou..." Hij aarzelt even. „Mijn eerste reactie is: nee. De cultuur bij Ahold is ty pisch Nederlands, er zit een dui delijk collectief element in. De or ganisatie is heel decentraal, be slissingen worden daar genomen waar ze het meest logisch zijn. Slechts een beperkt aantal zaken wordt naar boven doorgestuurd, pas in uiterste instantie moet ik knopen doorhakken." In de Verenigde Staten, waar Van der Hoeven regelmatig komt en medelid van de raad van bestuur Rob Zwartendijk de leiding over de supermarktbedrijven heeft, lig gen de zaken anders. „De cultuur is daar sterker hiërar chisch. Het verwachtingspatroon ten aanzien van Zwartendijk en mij ligt daar hoger." Van der Hoe ven past zich aan, als hij daar is. „Het is verkeerd om je eigen cul tuur op te dringen. Je moet mee gaan. Als je dat niet doet, loop je het gevaar dat ze te snel denken: dat is wat de boss gezegd heeft. Als ik bijvoorbeeld in een winkel alleen maar vraag: waarom staat de bakkerij hier en niet aan de an dere kant, heb je kans dat die di rect verplaatst wordt." Ruim twee jaar geleden werd Van der Hoeven, de jongste in de raad van bestuur van Ahold, plotseling tot president benoemd. Zijn voor ganger Pierre Everaert, de eerste niet-Heijn aan de top, vertrok vol komen onverwacht naar Philips. „Nee, ik voelde me niet in het die pe gegooid," herinnert Van der Hoeven zich. „We hadden een team waarin we al jaren samen werkten. Het is eigenlijk rimpel loos verlopen." Het werk bij Ahold bevalt hem nu 'uitstekend'. „Het is een dyna misch bedrijf, er gebeurt veel, de mensen zijn gemotiveerd. Wat wil je nog meer?" Van der Hoeven, die in 1985 de fi nanciële man van Ahold werd, werkte eerder bij de Shell en de NAM. Hij is op Curasao opge groeid en studeerde bedrijfseco nomie in Groningen. Hij wil niet speculeren over zijn toekomst. „Ik vind de strategie van de onderne ming belangrijker dan die van mezelf." De opmars in de Verenigde Sta ten, waar Ahold nu in grootte de zevende eigenaar van supermark ten is, begon nog geen twintig jaar geleden. Maar er wordt nog verder gekeken. Zuidoost-Azië moet de nieuwe groeimarkt worden. Ahold maakte vorig jaar met zo'n 125.000 medewerkers - waarvan veel part-timers - een omzet van 28,98 miljard gulden. De netto winst bedroeg 410 miljoen. Ne derland en de Verenigde Staten zorgden ieder voor bijna de helft van de verkopen, de rest kwam vooral uit Portugal. Ahold heeft zich ten doel gesteld de waarde van het bezit van de aandeelhouders jaarlijks met zo'n vijftien procent te doen toenemen. „In Nederland groeit het resultaat jaarlijks ongeveer tien procent, de omzet met drie a vier procent. Dat is een prachtig resultaat, maar het beantwoordt niet voldoende aan het Ahold-criterium. Dat wordt nu gecompenseerd door de zeer aanmerkelijke groei in Portugal." In de Verenigde Staten is een re- sultaatgroei van 15 procent wel te halen, doordat er bij de super markten daar nog heel wat te ver beteren is in de organisatie. „Om ons te positioneren voor na het jaar 2000 moeten we verder kijken: naar het Verre Oosten, het Middellandse-Zeegebied en even- Eindhoven - Met de opdracht voor de installatie van een tol-systeem in Singapore heeft Philips een visitekaartje in handen op het gebied van het rekening-rijden. Het door Philips Singapore geleide consortium (met Mitsubishi Hea vy Industries, Miyoshi Electronics en CEI Systems Ensj. neering) ontwikkelt en installeert er het eerste elektroni sche systeem voor rekening-rijden ter wereld. Dat visitekaartje is zeker zo belangrijk als het deel van de order van omgerekend 260 miljoen gulden (voor de bouw en onderhoud gedu- rende vijf jaar) dat Philips zal incasseren. Het concern hecht grote waarde aan succes op de snelgroeiende Aziatische markt. Bovendien zal Singapore niet het laatste land zijn waar rekening, rijden zal worden ingezet als middel om files te bestrijden. Dat geldt zeker voor veel landen in Azië, waar de infrastructuur vaak geen gelijke tred heeft kunnen houden met de economische groei Singapore is een van de landen die vooral in de grote steden al ja ren worstelen met verkeersopstoppingen. Het Philips-systeem werkt met een chipkaart die automobilisten op de voorruit van hun voertuig bevestigen. De kaart wordt aan het begin en einde van bepaalde wegtrajecten met scanners gelezen om vast te stellen hoeveel tol de automobilist moet betalen. Het bedrag wordt automatisch van de betreffende rekening af geschreven. De kaart is niet alleen bruikbaar op de weg, maar ook geschikt voor het doen van betalingen in een telefooncel, supermarkt, restaurants en winkels met pin-automaten. Voordat de automobilist de weg op gaat, controleert het tol-systeem of het saldo op de chipkaart toe reikend is voor het af te leggen traject. Het Philips-consortium moet het systeem in 1997 hebben geïnstal leerd. Het consortium haalde de order binnen in een competitie met twee andere mededingers. Alle bedrijven vervaardigden in 1993 e 1994 prototypes die uitvoerig zijn getest. ZIERAGAZZI OP A( Door Bob van Huët Londen - De Britse regering ziet Nederland als een soort kik-| kerbad voor beginnende exporteurs. „Het is een ideale marktl om Britse bedrijven over de drempel te helpen. De Nederland-| se economie is heel open, er zijn weinig taalproblemen en del transportmogelijkheden zijn uitstekend," zegt de Britse onder-| minister van Buitenlandse Zaken, Jeremy Hanley. FOTO VNU tueel Zuid-Amerika. De business wordt steeds internationaler en dat levert schaalvoordelen op." Voorlopig richt de aandacht zich op Zuidoost-Azië, vanuit een bin nenkort te openen kantoor in Sin gapore. De ervaringen uit andere landen kunnen niet zomaar overgeplaatst worden, bevestigt Van der Hoe ven. „De markt is daar heel an ders. Daarom willen we ook met joint ventures gaan werken. Nu moeten we tot overeenstemming komen met lokale partners." Hoewel Van der Hoeven graag 'strategisch' denkt - 'Ik probeer ver vooruit te kijken' - kan hij geen doelstelling voor de activitei ten in Zuidoost-Azië geven. „Maar we willen er in ieder geval een grote speler worden." Voorop In Nederland probeert Ahold groot te blijven - het martaandeel is nu zo'n 28 procent 'en daar zit nog wel wat groei in' - door de su permarkten voortdurend up to da te te houden. „Wij lopen voorop met de innova tie," zegt Van der Hoeven zelfver zekerd. „We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkhe den." Zoals met de introductie van het elektronisch betalen in de winkel, toen andere bedrijven daar eigen lijk nog niet aan wilden. Of zoals nu met het enthousiasme over de avondopenstelling. Toch lijkt het bedrijf soms iets tè hard van sta pel te lopen, zoals met The Fresh Company, een soort 'super-delica tessenzaak', waarmee ook Eind hoven kortstondig kennis heeft kunnen maken. „De gemiddelde Nederlander is geen echte Bourgondiër," conclu deert Van der Hoeven. „Wij pro beren dat wel uit te lokken, maar daarmee zijn we niet altijd even succesvol." Dus van Ahold mag de Nederlan der wel iets Bourgondischer wor den? Om dat idee moet Van der Hoeven lachen, maar houdt het wijselijk bij 'daar zeg ik geen ja en geen nee op'. „We zijn wie we zijn. De kunst is om de gevoelige snaren van de klant te raken. Zodat die weer te gen een ander zegt: hé, dat moet je eens proberen." Hanley, de bekritiseerde ex-voor zitter van de Conservatieve Partij, is tegenwoordig belast met de mondiale promotie van de Britse handel. Hij is zojuist teruggekeerd van een handelsmissie naar de Be nelux. In Amsterdam leidde hij delega ties van de Kamers van Koophan del van Londen en van Humbersi- de. Overtuigd van het belang van de Nederlandse markt kondigt de minister voor volgend jaar liefst 19 nieuwe handelsmissies naar ons land aan. Hanley heeft zich geërgerd aan enige sceptische commentaren in Britse kranten waarin journalis ten zich afvroegen of de minister zich niet op het verkeerde land concentreerde. „Natuurlijk zijn we zeer geïnte resseerd in het Verre Oosten en andere groeimarkten. Maar als se rieuze Britse kranten zich afvra gen waarom we ons druk zouden maken om de Benelux vind ik dat nogal onnozel. Nederland is altijd een zeer belangrijke handelspart ner geweest. We hebben vorig jaar 24 procent groei in de export. Dat kwam niet alleen door de waarde vermindering van het pond ster ling tegenover de gulden. De Ne derlandse economie komt nu uit de recessie. Er is sprake van een sterk herstel en een grote vraag naar Britse kwaliteitsprodukten. Wij vinden het heel belangrijk die markt te koesteren." Het Britse ministerie van Buiten landse Zaken werkt samen met dat van Industrie en Handel aan een zeer ambitieus programma. Het streven is om binnen vijf jaar 30.000 Britse bedrijven, voor het eerst, tot handel over de grenzen te stimuleren. Op dit moment zijn 100.000 be drijven actief met export. „Om de remmingen bij grote aantallen nog nationaal denkende onderne-l mers te overwinnen is de Neder-I landse markt ideaal", vindt Har-| ley. Veel Britse ondernemers dir-f ven volgens hem niet over landsgrenzen te kijken omdati zich zorgen maken over betaliij gen, over de taal en over de mei taliteit op het Europese vastela In een door het ministerie vanl dustrie georganiseerde studie wordt de Britten geleerd hoei het beste handel kan drijven met Nederlanders. Geadviseerd wordt onder ander om 's ochtends om half een potentiële klant aan te klop pen en vooral niet te veel tijd tij verspillen met lange lunches. „De Nederlandse markt is maar fair," weet Hanley. vertellen geïnteresseerde om] nemers ook dat ze er maar I niet aan kunnen beginnen a niet zeker zijn van de kwaliteits prijs van hun produkt." Niet zonder trots vertelt de i ter dat de Britse diplomatie! dienst de laatste jaren een revolt] tie heeft ondergaan. Stoffige) met als hobbies militaire inl tingen en diplomatieke wijnkan! ten zijn geleidelijk vervangen o!| omgeschoold. „Dertig procent van het amb depersoneel werkt alleen nog as] handelspromotie. En ook van ambassadeurs wordt tegenwooi-l dig geëist dat ze zich hiervoor at j tief tonen," zegt Hanley. Op de vraag of dat niet veel weei-| stand heeft opgeroepen oude garde van Foreign Oil antwoordt hij vastbesloten: moeten met twee benen op grond staan. En als de diplomate! willen dat hun pensioen verzekeril is zullen ze begrijpen dat dit bf-j leid de toekomst is." Nijmegen - In de computerhandel vinden onoirbare i plaats. Dure onderdelen als de processor, harde schijf end heugenchips worden vervalst, verminkt, of onjuist opgevoeri I Het resultaat is een computer die niet werkt zoals de specificaties vermelden, of die na korte tijd zo heet wordt dat hij de geest geeft. Het computermaandblad Perso nal Computer Magazine, PCM, heeft een speurtocht gehouden naar gerommel in de marge en is tot ontstellende conclusies geko men. De prijsmarges van de serieuze computerhandel zijn gering door de moordende concurrentie. Elke gulden telt. Daarom ziet de louche handel hier een goudmijn in. Produkten van slechte kwaliteit worden gemaskeerd, merktekens worden vervalst om produkten beter te doen lijken en er is zelfs handel in loze chips, pure nep dus. Maar de vervalsingen zijn heel ge raffineerd en de argeloze koper is weerloos tegen deze trucs. Juist bij onderdelen die niet direct bij de fabrikant of diens vertegen woordiging worden ingekocht, is ruimte tot gerommel en knoeierij, meldt PCM die om haar claim te bewijzen zelfs röntgenfoto's heeft laten maken van de computer- kaart door de KLM-afdeling Non- destructief Onderzoek. Daaruit blijkt dat dubieuze han delaren er niet voor terugschrik ken om opschriften van chips weg te vijzelen en van een nieuw ken teken te voorzien. Zo is met name de dure Pentium-chip onderwerp van de fraude. Die bestaat in diverse klasses (aangegeven door de kloksnel- heid). De langzaamste, de 15-» (van 300 gulden) kan op heteG gezicht gemakkelijk de plaatst een duurdere 90-Mhz (466guldï of 100 Mhz (625 gulden) chipW men. Als de klant nu maar ge!»; dat hij een sterkere motor out de kap heeft, is er aan dit prijs' schil goed te verdienen. Een officiële fabrikant brandt zijn identifikatieleW met een laser in de purperen k<? mische chipbehuizing. WelMJj worden weggevijld. Een M plaatje van een hogere chip»* op de chip geplakt. En de ver ste chip kan dan wel het dl»* waard zijn. De vervalsingen zijn vaak zee'fj raffineerd en voor de leek nau^ lijks merkbaar. Die merkt hob dat zijn PC niet zo snel is als had gedacht of dat zijn mactiï-1 na korte tijd in brand vliegt- dat de te hoog opgevoerde»^ wel een temperatuur van lfw den kan halen. Ook de SIMM's, de geheugen» die als het ware de cilinder vat 1 computer zijn, kunnen vesT worden. PCM kwam tijdens'g onderzoek zelfs loze chips W] op een 486 kaart uit China, d terlijk modern en prima 1 Maar deze chips bleven zo als een pier. Ze waren loos. De fraude rond PC's is niet te bagatelliseren, meldt P®"I eindelijk is ook de betrouw»' heid van een chip als de Pe® in het geding. I Al meer dan een jaar I staat Strauss Co onaf- I gebroken op de Album Top 100. Bijna 750.000 exemplaren gingen in middels over de toon- bank. Nederland krijgt maar niet genoeg van de klanken van André Rieu en zijn Strauss-orkest. Maandag ligt Wiener mélange in de winkels, z'n nieuwe cd. De voorin tekening was al goed voor 1,00.000 exemplaren. Wie echter veronderstelt dat de meester onderuit gezakt van z'n succes zit te genieten, heeft het mis. Door Tom Smeets nMijn vrouw en ik zeggen we: eens tegen elkaar: wat ben ik bli; dat dit geen zeven jaar eerder gebeurd! Ten eerste had ik hel toen nog niet aangekund, als ar tiest en met het orkest en de hei- organisatie erachter. En tei tweede waren de kinderen toei nog veel kleiner. Ik ben zovee weg. Het is nu al heel moeilijk maar dan was het echt helemaa niet gegaan. Ik ben heel dank i baar dat het nu gebeurt, het hat echt niet eerder gekund." I André Rieu is blij met z'n succes I Daar kan geen misverstand ove bestaan. Maar hij kiest niet voo een succes ten koste van alles. A neemt dat niet weg dat de Maai trichtse violist en orkestleidt hard heeft geknokt om dit succt te bereiken. „Ik ben altijd blijve drammen", geeft hij onomwor den toe. „Dan zakte het weer in elkaa maar ik bleef drammem. Ik we er altijd echt van overtuigd d: het ooit zou lukken. Je moi doorgaan. Ik heb altijd gedacl dat ik een keer de kans zou mof ten krijgen om dit op plaat te ze' ten en op televisie. En dan lui het." Zelfs de eerste platenmaatschaj pij die André bovenregionaal ui bracht stond niet echt van ei thousiasme te trappelen, vonden het allemaal maar he duur met dat orkest en zo. D; gaan we toch fijn een compute plaat maken... Ik heb daar ei kerstplaat gemaakt. Daar heb héél veel tijd in gestoken. Da ben ik wel drie maanden bijna hele dag mee bezig geweest, kimt een computer alles lat doen, maar ik kan daar niet tegi als muzikant. Ik vond het ei heel leuk experiment en ik heb heel veel van geleerd, maar ik d het nóóit meer. Ik ga bij m'n hi dige maatschappij ook een kers plaat maken, niet nu maar ov een paar jaar. En dan zul je h verschil eens horen! Zweetdruppels André Rieu stelt zelf de volgen vraag. De hamvraag: „Hoe is i succes tpt stand gekomen?" I geeft gelukkig zelf het antwooi „Het is een combinatie van op 1 goede moment de goede pl£ maken met de goede muziek, tijd was er rijp voor. De klassie muziek is in, dat hoor je, c merk je, dat voel je aan mensc Het publiek is er heel ontvank lijk voor op dit moment." Maar er is meer. „De hoes is n tuurlijk ook belangrijk. Het o hangen aan één gezicht en n een orkest. En dan de televi; natuurlijk. Dat ik de kans krei wat was het, twee keer een h uur geloof ik. Inclusief het kle praatje, alles er op en er a- Zweetdruppels, alles. Dat he heel veel teweeg gebracht." De regisseuse van de TROS be hem na de eerste uitzending m een de volgende ochtend. 'Zal je de kijk- en waarderingscijf eens doorgeven?', was haar vra De waardering was 8.1. 'Is wat?', vroeg André. „Ik had t 10 verwacht of zo. Maar 8.1, ze, was nog nooit gebeurd. Hoi uit Europacup of zo en dan c n°g alleen als Nederland wi Bij de tweede uitzending was waarderingscijfer nog hoger waren de kijkcijfers idioot hoo André boekte voor de TROS i nieuw record. „En zo blijft sindsdien maar doorgaan. Zc een record wat verkoopcijfers treft. Ik heb een soort Welle I weeggebracht. Het is geen gei ne hit, je zou bijna zeggen dat een mentaliteitsverandering die er plaats vindt. Ik krijg zo\ brieven van mensen die schrij wat fijn dat dit weer mag' en hebben het heel lang gemist' heel lang mocht dit niet en 1 het ook niet te koop'. Dat dingen hoor ik heel veel." Twijfelaar Zijn platenmaatschappij g inmiddels grif toe dat er een ls -gemaakt. Dat een bepa; groep muziekliefhebbers te

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 10