Justitie liet Limburgse
corruptie-zaken schieten
s
s
Een internationaal forum van twijfelachtige waarde'
0
s
Waarde energieheffing
is vooral symbolisch
Niet alleen Terpstra is
ongerust over racisme
DE STEM
EXTRA
Nederland vijftig jaar geleden weinig enthousiast over oprichting Verenigde Naties
Curator: eigenaar
flair moet snel
29 miljoen betalen
'Hef sancties
ex-Joegoslavië
geleidelijk op'
Recordomzet
aandelen
effectenbeurs
i
Benzine en
diesel duurder
'Nederland
maakt
meeste xtc'
WOENSDAG 25 OKTOBER 1995
Corruptie in Limburg?
Wegenbouwer Sjaak
Baars ging onlangs
vrijuit. Eerder liep ex-
burgemeester Henk Riem
al lachend de rechtszaal
uit. Justitie kreeg een
fikse douw van de recht
bank, ook al vielen eer
der zes veroordelingen.
Wat hebben al die cor
ruptie-affaires Limburg
eigenlijk opgeleverd?
Door Joep Dohmen
Maastricht - De Limburgse pop
zanger Gé Reinders hield er in elk
geval een succesnummer aan
over, aan alle corruptie-affaires.
Hij schreef Truuk noa Aaf (terug
naar af), een liedje in het dialect
over hoe het hem duidelijk werd
dat nog altijd veel zaken in Lim
burgse achterkamertjes verdeeld
werden.
Bij elke nieuwe weg die Reinders
zag, dacht hij: wie heeft daar zijn
zakken gevuld? Zijn conclusie:
die twee heng op die dikke boek
zien altied mit foesjele doorgego-
an (voor niet-Limburgers: die
twee handen op die dikke buik
zijn altijd met sjoemelen doorge
gaan). Remders kreeg met de ge
lijknamige cd landelijke bekend
heid.
Nu de corruptie-affaires een voor
een hun ontknoping naderen,
maakt ook de Maastrichtse advo
caat Theo Hiddema de balans op.
Hij was verdediger van twee we-
gehs corruptie veroordeelde pro
vincie-ambtenaren. Hiddema
noemt de corruptie-aanpak van
justitie het meest stupide fiasco
dat juridisch Nederland ooit
heeft meegemaakt.
„Niet zomaar een fiasco, want
dat kan schuldloos zijn. Nee, hier
was van meet af aan te voorzien
dat het mis zou en moest lopen.
Het Openbaar Ministerie had drie
jaar geleden een kluit verdenkin
gen van jewelste," maar heeft
daar niets meegedaan, zegt Hid
dema. Volgens eigen verklarin
gen van Baars bij de fiscale in
lichtingen- en opsporingsdienst
FIOD had hij in Limburg miljoe
nen aan smeergeld betaald.
Juridisch waren er toen mogelijk
heden te over, het Baars-dossier
zat vol avontuur. „Maar wat de
den de heren? Ze gingen naar huis
terwijl de aardappelen stonden te
koken."
Zeven officieren van justitie ke
ken in het explosieve dossier en
lieten het twee jaar liggen. Justi
tie had toen, drie jaar geleden,
meteen huiszoeking moeten doen
bij de wegenbouwer. „Dan was
men er wellicht ook achtergeko
men wie al die steekpenningen
had aangenomen. Baars zal heus
wel een schriftje met namen heb
ben bijgehouden."
Hiddema constateert dat het in
de provincie 'nog stikt' van men
sen die boter op hun hoofd heb
ben. Niet de portier of de chauf
feur. Die konden Baars geen werk
bezorgen. Nee, hoge bestuurders.
„Die types zijn nooit uit hun
schuilplaats geplukt."
Hiddema: „Uiteindelijk zijn wat
mensen tegen de vlakte gegaan
vanwege enkele reisjes. Maar als
je dat afzet tegen wat er in het be
gin mogelijk was geweest, dan is
het resultaat schraal. De echte
steekpenningen zijn niet boven
tafel gekomen. Ja, en dan vind ik
het heel smartelijk als de officier
van justitie nu, na drie jaar, nog
op de proppen komt met een be-
schuldigingetje van valsheid in
geschrifte tegen Baars."
Drie jaar geleden had hij zo'n uit
spraak niet gedaan, maar alles
overziend, zegt hij, is het beleid
geweest van justitie om het zo te
doen. „Want als ze toen stug aan
het werk waren gegaan, zat nu
half bestuurlijk Limburg achter
de tralies. Zo ligt het hoor!
De oneervol ontslagen, maar vrijgesproken ex-burgemeester van Brunssum Henk Riem (hier tweeëneenhalf jaar geleden op weg naar
het gerechtsgebouw) ontvangt nu ziektegeld van de gemeente Brunssum, aangevuld met wachtgeld van de provincie Limburg. Hij advi
seert nu Limburgse bedrijven en doet aan consultancy, holdingactiviteiten en pensioenbeheer via een eigen bedrijfje. foto anp
Justitie onthoudt zich van com
mentaar op de uitspraak in de
zaak Baars.
De affaires hebben in Limburg
geleid tot een andere cultuur bij
het vergeven van overheidsop
drachten. Openbare aanbestedin
gen hebben een eind gemaakt aan
achterkamertjesafspraken met
huisaannemers.
Dat is het geval bij waterschap
pen, streekgewesten, provincie en
gemeenten als Maastricht, Heer
len, Roermond, Sittard en Gel
een, Stein, Meerssen, Eijsden en
een reeks andere plaatsen.
Besparing
En het levert geld op. De overhe
den in Limburg hebben sinds
1993 zeker vijftig miljoen gulden
bespaard. Zo becijfert Maastricht
dat sinds de invoering van de
nieuwe manier van aanbesteden
vijftien miljoen gulden is ver
diend. De provincie heeft- sinds
het nieuwe beleid is ingevoerd elf
miljoen gulden overgehouden, de
gemeente Heerlen zeven miljoen
(sinds 1994) en de gemeente Sit
tard zes ton per jaar.
Andere gemeenten hebben, on
danks alles, de speciale banden
met huisaannemers niet verbro
ken of besteden nog steeds de
meeste werken onderhands aan.
Vaals, Thorn, Swalmen, Susteren
en bijvoorbeeld Beek hebben nog
altijd een protectionistisch be
leid.
Opmerkelijk is overigens dat
geen enkele Limburgse aannemer
of wegenbouwer failliet is gegaan
na invoering van meer openbare
aanbestedingen, hoewel daar wel
door de aannemersorganisaties
voor gewaarschuwd was.
Wegenbouwer Baars had het in
het begin van de naar hem ge
noemde affaire wel moeilijk. En
kele gemeenten wilden-geen za
ken meer met hem doen. Curieus
genoeg werd zijn bedrijf juist ge
red door het openbare beleid. Dat
stelde Baars in de gelegenheid
weer ongehinderd mee te doen.
Sjaak Baars gaat vrijuit, wegen
bouwbedrijf Baars moet nog
voorkomen.
Op 28 november staat het bedrijf
voor de Maastrichtse rechter we
gens verboden kartelvorming.
Baars en vijf andere bedrijven
verdeelden jarenlang, beschermd
door de gemeente Maastricht, al
le gemeente-opdrachten onder
elkaar.
Daarbij regelden ze ook onder
ling de prijs. De vijf andere be
drijven kochten vervolging af
door een schikkingsbedrag te be
talen. Baars vecht door.
Nadat de corruptieschandalen
ook naar het Heerlense pensioen
fonds ABP waren overgeslagen,
kregen twee ambtenaren straf-
ontslag wegens corruptie en frau
de. Een van hen, regiomanager
Toine K., werd door zijn vrien
dencircuit aan nieuwe baan ge
holpen als directeur van woning
stichting Hoensbroek. Justitie
beraadt zich al meer dan een jaar
over strafvervolging.
Het ABP stelde vorig jaar een ge
dragscode op voor het personeel,
die het ondermeer verbiedt rela
tiegeschenken van 150 gulden of
meer aan te nemen. Gedragsco
des kwamen er in de afgelopen
drie jaar ook bij de provincie
Limburg, de gemeenten Heerlen,
Maastricht en Brunssum.
Afgelopen jaren groeide een
woud aan gedragscodes. Bij de
ene overheid mag helemaal niets
aangenomen worden, bij de an
dere twee flessen wijn, bij weer
een ander een cadeau tot 150 gul
den.
In de Brunssumse code staat dat
bestuurders zich terughoudend
moeten opstellen bij het aanne
men van giften. Sancties tegen
bestuurders die in de fout gaan
zijn echter niet opgenomen in de
code.
Recent onderzoek van de Open
Universiteit heeft overigens aan
getoond dat gemeenten elders in
het land nauwelijks gedragscodes
hebben. Van de steden boven de
100.000 inwoners zijn het er maar
drie. Maastricht is daar een van.
Open dialoog
Was al die opwinding nou nuttig?
Is Limburg er beter van gewor
den? „Ja, ik geloof het wel," zegt
prof. A. Korsten, bestuurskundi
ge aan de Open Universiteit. „De
discussie en de dialoog die zijn
ontstaan over ethiek in het open
baar bestuur zijn prima. Reflectie
is nodig over bestuursstijl en het
gedrag van ambtenaren. Daar
horen wij het over te hebben, ook
als deze affaires voorbij zijn."
Het bewijzen van corruptie is ge
bleken een lastige zaak te zijn,
volgens Korsten. Zijn indruk is
dat de officier van justitie van al
les in gang gezet heeft, wat ach
teraf moeilijk aan te tonen was.
Justitie kreeg dan ook een tik op
de vingers. En dat heeft gevolgen,
volgens Korsten. Het OM is te
rughoudender in het aanpakken
van nieuwe zaken. Al speelt daar
wellicht ook politieke druk mee.
Zijn de cultuur en de mentaliteit
in Limburg veranderd? Korsten:
„Daar heb ik geen zicht op. Ik
weet wel dat culturen niet van de
ene op de andere dag veranderen.
Toch wordt Limburg steeds meer
Nederland. Mijn vermoeden is
dat we geleidelijk aan ietsje pre
ciezer worden in de zuiverheid
van het zakendoen."
Maar er zijn ook relativerende
tendenzen van het belang van al
le affaires. Korsten hoort mensen
op straat zeggen: misschien was
het wel niet goed wat die wethou
der deed, maar ach. En: is het nu
wel overal zo? Onderzoek heeft
ook uitgewezen dat Limburgers
zich in hun stemgedrag nauwe
lijks hebben laten leiden door al
le affaires. Ex-wethouder Wiel
Heinrichs kreeg, na met snoep
reisjes in opspraak te zijn ge
raakt, een massa voorkeurstem
men in Landgraaf.
In zaken
Wat is er geworden van de hoofd
rolspelers? Ze blijken in zaken
gegaan en verkopen hun opgeda
ne kennis als bestuurder nu aan
Limburgse bedrijven.
Ex-wethouder Piet Neus uit
Maastricht werd vorig jaar ver
oordeeld wegens het aannemen
van giften van aannemers en het
knoeien met dienstkilometers.
Neus ging niet in hoger beroep en
heeft nu een eenmanszaak: Ad
viesbureau Piet Neus, voor mana-
gementadviezen.
Jan Hoen, de Maastrichtse wet
houder - tegen wie een gerechte
lijk vooronderzoek werd tegenge
houden door de justitietop en te
gen wie een huiszoeking op het
nippertje werd afgelast - is ook in
zaken gestapt. Hij is directeur
van Jan Hoen Consultancy BV.
Die vennootschap legt zich toe op
'advisering en consulting van
profit- en non profitorganisaties
van welke aard dan ook'.
De derde Maastrichtse ex-wet
houder Jo in de Braekt - ook ver
oordeeld wegens aannemen van
giften van aannemers - heeft nu
Omega Consultancy. Een een
manszaak voor 'het verstrekken
van economische adviezen, het
geven van onderwijs en zaak
waarnemingen'.
De vrijgesproken Henk Riem ver
huisde van zijn burgemeestersvil
la in Brunssum naar een beschei
den woning in de Maastrichtse
wijk Pottenberg. Riem ontvangt
ziektegeld van de gemeente
Brunssum, aangevuld met wacht
geld van de provincie Limburg.
Hij adviseert nu Limburgse be
drijven en doet aan consultancy,
holdingactiviteiten en pensioen-
beheer via zijn bedrijfje Lei-
derstaete Consultancy BV.
Provincie-ambtenaar Van Vlij
men werd veroordeeld wegens
het aannemen van giften van
aannemers die hij aan provincia
le opdrachten hielp. Hij is door
Gedeputeerde Staten niet ontsla
gen, maar kreeg wel een minder
'gevoelige' functie.
De band tussen ex-burgemeester
Wiel Vossen en de gemeente Gul
pen is onlangs doorgeknipt. Vos
sen heeft na zijn ontslag de maxi
male periode ziektegeld ontvan
gen uit de gemeentekas. Nu loopt
er een afkeuringsprocedure die
kan leiden tot een wao-uitkering.
Vossen woont nog in Gulpen.
Sjaak Baars is met pensioen. Hij
heeft de leiding van het wegen
bouwbedrijf overgelaten aan zijn
zoon. Het bedrijf is verhuisd van
Klimmen naar Landgraaf en
Baars woont nu in het Belgisch
limburgse Maaseik.
De Landgraafse wethouders Nic
Odekerken, wiens rechtszaak is
aangehouden, ging na zijn ont
slag als wethouder weer werken
bij de busonderneming VSL, later
werd hij ziek.
Zijn collega-wethouder Wiel
Heinrichs en de ex-burgemeester
van Brunssum Louw Hoogland
wachten al jaren op berechting.
Heinrichs ging weer lesgeven op
een Kerkraadse school en Hoog
land geniet nog steeds van zijn
pensioen en golft naar verluidt
veel.
Den Haag (anp) - „Een internatio
naal forum van twijfelachtige waar
de." Zo kenschetste de Nederlandse
minister van Buitenlandse Zaken, E.
van Kleffens, in 1945 de plannen
voor de Verenigde Naties.
Van Kleffens deed weinig moeite zijn
gebrek aan enthousiasme te verhullen.
De vergaderingen in San Francisco
over de oprichting van de VN waren
wolgens hem 'slaapverwekkend' en
stonden bol van 'eindeloos geklets'.
Bij de vijftigste verjaardag van de Ver
enigde Naties is het wantrouwen van
Nederland al lang vergeten en verge
ven. Den Haag toont zich al jaren een
trouwe en loyale lidstaat van de volke
renorganisatie.
Nederland is misschien wel het braaf
ste jongetje van de klas, dat hoge vrij
willige bijdragen betaalt en militairen
ter beschikking stelt voor de moeilijk
ste vredesoperaties.
Maar als het aan de partijloze Van
Kleffens had gelegen, was Nederland
wellicht niet eens toegetreden tot de
volkerenorganisatie. „Met moeite kon
den diplomaten hem overreden. Ze
moesten gewoon, om niet geïsoleerd te
raken, zo simpel was het. Maar Van
Kleffens bleef sceptisch over alle hoog
dravende taal," meent Duco Hellema,
auteur van het boek 'Buitenlandse po
litiek van Nederland', dat eerder dit
jaar verscheen.
Steen des aanstoots was de opper
machtige positie die de grote mogend
heden zichzelf toeeigenden met hun
permanente zetel in de Veiligheids
raad. Daardoor beschikten de Verenig
de Staten, Groot-Brittannië, Frank
rijk, de Sovjetunie en China over veto
recht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog
had Van Kleffens al gemerkt dat die
landen zich weinig gelegen lieten aan
de mening van de Nederlandse regering
in ballingschap. Hun machtspositie in
de Veiligheidsraad betekende dat Ne
derland weinig te zeggen zou krijgen.
Van Kleffens betoogde, onder meer in
een ingezonden brief in The Times, dat
het vetorecht strijdig is met democrati
sche principes.
Kleine landen willen niet als minderja
rigen worden behandeld; hun mening is
evenveel waard als die van de grote
mogendheden.
In 1946 zei de Nederlandse minister
nog dat hij 'misselijk' was van het ver
haal dat de grote mogendheden zulke
zware verplichtingen hadden. „Het
spel is hard gespeeld," meent Dick
Leurdijk van het instituut Clingendael.
Ook het Nederlandse parlement ging
zonder enig enthousiasme akkoord met
de toetreding tot de VN. Sommige par
lementsleden maakten zich zorgen over
de anti-koloniale geest van het VN-
handvest en vroegen zich af wat de ge
volgen zouden zijn voor de Nederland
se koloniën.
Joris Voorhoeve, de huidige minister
van Defensie, schreef in zijn inmiddels
klassieke studie van de Nederlandse
buitenlandse politiek (Peace, Profits
and Principles, uit 1979), dat de scepsis
van Den Haag was ingegeven door de
wens een rechtsorde tussen landen tot
stand te brengen. Met zijn voorstellen
voor technocratische besluitvorming
past Van Kleffens in de Nederlandse
traditie om als klein land veel nadruk
te leggen op het belang van het volken
recht.
Voorhoeve oordeelt dan ook vrij posi
tief over zijn voorgangers: de Neder
landse regering had goed ingeschat dat
het veto-recht de Verenigde Naties zou
verlammen.
Volgens Hellema, een politicoloog van
de Universiteit van Amsterdam, geeft
Voorhoeve echter een te mooie kijk op
de gang van zaken. Overschatting van
het belang van Nederland zou de be
langrijkste reden zijn geweest voor de
kritiek van Van Kleffens. De minister,
die er steeds aan herinnerde dat het ko
ninkrijk inclusief Nederlands-Indië 80
miljoen inwoners telde, beschouwde
Nederland nog altijd als een middel
grote mogendheid.
Hellema wijst erop dat Van Kleffens in
een nota uit januari 1945 een speciale
Voorhoeve, foto de stem/johan van gurp
status voor Nederland opeiste, tussen
de grote en kleine mogendheden in. De
politicoloog concludeert dat de Neder
landse regering zich schuldig maakte
aan een 'opvallende ambivalentie'.
Enerzijds bekritiseerde Den Haag de
macht van de permanente leden van de
Veiligheidsraad, maar anderzijds eiste
de regering zelf een aparte status op.
Een frontale botsing tussen de 'middel
grote mogendheid' Nederland en de
Veiligheidsraad liet niet lang op zich
wachten.
Nederland had de twijfelachtige eer als
één van de eerste landen door de Vei
ligheidsraad te worden veroordeeld.
Aanleiding daartoe was de eerste poli
tionele actie tegen de Indonesische op
standelingen in 1947.
Ook in de jaren daarna, tijdens de
tweede politionele actie en de Nieuw-
Guinea-crisis, had de kennismaking
met de Verenigde Naties veel weg van
een koude douche.
Toch treedt minister Hans van Mierlo
in zekere zin in de voetsporen van Van
Kleffens met zijn voorstel dat landen
minimaal met zijn tweeën moeten zijn
om een besluit van de Veiligheidsraad
te blokkeren.
Hellema: „Het zijn nu natuurlijk heel
andere omstandigheden, maar je kunt
zeggen dat men na vijftig jaar opnieuw
van mening is dat aan het absolute ve
to-recht moet worden getornd."
Door Pieter Willemsen
HET BESLUIT van de Tweede Kamer een energiebelasting
in het leven te roepen, is zo logisch dat de vraag zich op
dringt waarom het pas nu en zo mondjesmaat staat te ge.
beuren. Energie is schaars en daar moeten we oppassend
mee omgaan. Dat wordt bevorderd als de prijs van enereip
stijgt.
Die logische gedachtengang
heeft het kabinet van PvdA,
VVD en D66 verwoord in het
regeerakkoord. Daarom wordt
de komende drie jaar de prijs
van gas en elektriciteit geleide
lijk verhoogd, tot ongeveer een
vijfde meer dan de prijs van
vandaag. De consumenten zul
len hun energienota dus op zien
lopen.
De opbrengst van de extra be
lasting (die wordt geheven over
de eerste 50.000 kWh elektrici
teit en over de eerste 170.000
m3 aardgas) gaat langs diverse
wegen weer terug naar de bur
ger. Door een deel van dat geld
terug te sluizen via verhoging
van de kinderbijslag worden
gezinnen met kleine kinderen
het meest ontzien.
Die gezinnen hebben door
gaans de hoogste energiereke
ning. Voor ouderen geldt het
zelfde en daarom worden zij
ook extra bevoordeeld bij het
teruggeven van de opbrengst
van de energiebelasting.
Toch is er amper een meerder
heid in de Tweede Kamer voor
de energiebelasting. Het CDA
en de WD zijn tegen. Het CDA
voert daarvoor een groot aan
tal argumenten aan. De WD
volstond op de eerste dag van
het debat met de mededeling
dat de energiebelasting 'een
onding' is.
WD'ers zijn van huis uit
krachtige voorstanders van
minder belasting. Ze hebben
toch ingestemd met deze belas
ting omdat dit was afgesproken
in het regeerakkoord, aldus
woordvoerder Remkes.
Remkes' CDA-collega Lansink,
een oude rot in het politieke
vak, begreep niet dat zijn be
trekkelijk nieuwe collega van
de WD een wetsontwerp ge
lijktijdig kon steunen en een
'onding' noemen. De nieuwe
generatie 'paarse' politici heeft
daar gelukkig minder moeite
mee.
Dat is verfrissend en duidelij
ker dan het slechts ogenschijn
lijk veranderen van standpunt
bij een wisseling van partner in
de regeringscoalitie.
Duidelijk is dat de WD in deze
kabinetsperiode geen stap ver
der zal gaan met de energiebe
lasting dan nu is gebeurd.
Daarom snijdt de kritiek van
het CDA hout, dat het effect
van de belasting op energie en
milieu niet veel voorstelt. Bo
vendien zal de burger zich niet
meteen realiseren dat hij las
tenverlichting heeft gekregen
op het moment dat hij onthutst
naar de hogere nota van het
energiebedrijf kijkt.
Toch blijft een belangrijk voor
deel dat de lastenverlichting
directe winst is. En dat dege
nen die erin slagen zuiniger
met energie om te gaan de
prijsverhoging kunnen com
penseren. Maar omdat het
maar om een relatief kleine
stap gaat in de richting van
duurdere energie en goedkope
re arbeid, is de waarde van de
energiebelasting vooral symbo
lisch.
Het grote probleem is dat Ne
derland alleen staat in zijn
streven energie duurder te ma
ken. Er is geen enkel uitzicht
op een gemeenschappelijk be
leid in de Europese Unie.
Wel is er een kleine kans dat de
Noordeuropese landen in de
toekomst tot een gemeenschap
pelijk standpunt kunnen ko
men. De energiebelasting heeft
daarom als het meezit als be
langrijkste effect dat ze een
twijfelaars in andere Europese
landen over de streep kan trek
ken.
De consument zal de stroomrekening de komende jaren net
een vijfde deel zien stijgen. foto de stem/johan van gurp
Den Haag (anp) - Het leek meer dan toeval. In.Den Haag is de
voorbereiding van de ministersconferentie Sport, tolerantie en
fair play begonnen, die in het voorjaar in Nederland plaats
heeft en ondersteuning moet krijgen van een internationale
manifestatie. De conferentie leek gelanceerd door de berichten
over het wangedrag van de Ferencvaros-aanhang in de Cham-
pions-Leaguewedstrijd tegen Ajax.
„In Nederland zijn we er druk
mee bezig," zegt Marten Kaster-
mans van het NOCNSF en door
staatssecretaris Erica Terpstra
aangewezen als voorzitter van
het organisatiecomité, dat de in
ternationale manifestatie voor
bereidt.
„Maar niet alleen in Nederland.
Er zijn hier vertegenwoordigers
uit 22 Europese landen. In al die
landen zijn allerlei acties tegen
racisme op en rond de sport,"
wist Kastermans.
Terpstra had ook de aanzet gege
ven. Dat gebeurde tijdens de
achtste conferentie van Europese
sportministers, begin dit jaar in
Lissabon'. „De discussies hier
moeten leiden tot een actie-pro
gramma, met duidelijke richtlij
nen op nationaal en internatio
naal niveau," aldus Terpstra in
haar openingswoord.
Niet alleen de bewindslieden
moeten zich volgend jaar tegen
racisme in de sport uitspreken.
Tijdens de begeleidende manifes
tatie hoopt Kastermans een groot
aantal sterren te presenteren.
„Het gaat om sporters, bestuur
ders en bekende scheidsrechters
uit de deelnemende landen. Maar
ook uit sportmensen uit de rest
van de wereld. Zij allen moeten
een document tegen racisme
maar vóór tolerantie onderteke
nen. Want waar kunnen wij de
samenleving een beter signaal ge
ven dan op de sportvelden? Daar
waar sporters van allerlei kleu
ren en smaken op een normale
manier met elkaar omgaan, sa
menwerken, of juist op een
zonde wijze tegenover elk
staan."
Voor de manifestatie zoekt Kast
ermans nog naar een
datum en een geschikte pit
Met Jos Staatsen, voorzitter
tie bestuur betaald voetbal, s]
hij al even over 24 april,
staan Nederland en Duitsland
De Kuip tegenover elkaar in
kader van Projekt '74, dat de
voetballanden maar vooral de
supporters van de buurland®
weer nader tot elkaar moet bren
gen-
„Maar misschien is dat toch ®f
zo'n goed idee. Al is het een
heel negatieve gedachte omen*
uit te gaan dat het rond dat d®
wel weer uit de hand zal 1°P®
We moeten het nog eens rus»!
bekijken," vindt Kastermans
Bonussen voor fair play, "aa*
moeten de Europese spo:
naar toe. Maar ook naar D
voor intolerant gedrag.
wat er in Boedapest tijdens
wedstrijd van Ajax gebeurde®
echt niet," stelt Terpstra.
„En dat de Uefa geen stappe»0^
derneemt omdat de waarne"1^
niets gehoord hebben, kan
niet. Miljoenen tv-kijkers hel
zich er wel aan geërgerd."
HËERSSCHAERT
exclusieve
mannenmode
cHTSEmUUT 13 HIH1T. TELEFMN1IIMI3H7
UEEUJ» SEWEMO VRN TQT 1I.M
- asgsrar2I.Mi.mmsmmmuithui
135e JAARGANG
jjco-aardappelen
„iet populair
Hulst - De Zeeuwse belangstel-
!Lff voor milieu-vriendelijk
geteelde aardappels van eigen
bodem met een Zeeuws keurmerk
v,alt zwaar tegen. De verkoop van
je in herkenbare jute-zakjes ver
pakte piepers ligt nog maar op de
Lift van het verwachte aantal,
„et is de bedoeling dat tien pro-
jent van de Zeeuwse consumen
ten de eco-aardappelen gaat eten,
maar tot nu toe doet amper vijf
procent dat.
ZIE ZEELAND - C1
Breda - De nieuwe eigenaar van
Flair in Gilze moet 29 miljoen
gulden betalen aan curator mr J.
Arts. Die eiste dat gisteren voor
je Bredase rechtbank. In de
koopovereenkomst is vastgelegd
jat Badine Belegging uit Waal-
wijk 39 miljoen moet overmaken,
maar daarvan is slechts 10 mil
joen betaald. Arts vreest dat Bad
ine liquiditeitsproblemen heeft.
JZIE ECONOMIE-A7
Moskou - Het Russisch Hoger
huis heeft een wet aangenomen
om de sancties tegen Belgrado
geleidelijk op te heffen. Naar ver
wachting zal president Boris
Jeltsin zijn veto over de eenzijdi
ge opheffing uitspreken om de
relatie met andere landen, met
name de VS, niet te schaden.
1ZIE BUITENLAND - A5
Amsterdam - De Amsterdamse
effectenbeurs heeft gisteren een
nieuw omzetrecord behaald. De
aandelenomzet van januari tot en
met 25 oktober overtrof de gehele
jaaromzet van 1994. Tot en met
gisteren is er 313,1 miljard
omgezet. Vorig jaar was goed
voor een bedrag van 311,9 mil
jard.
HET WEER
if:
Beaujolais
Mineur
Zacht /UV'/
Oktober Is op weg een gouden
maand te worden. De kans op
neerslag Is vandaag klein, al
gaat de bewolking wel
toenemen. De zuid- tot
zuidwesten wind is zwak tot
matig. Zacht weer.
Den Haag - De Tweede Kamer is
gisteren akkoord gegaan met een
voorstel om de brandstofaccijns
jaarlijks aan te passen aan de
inflatie. Dat betekent dat de ben
zine deze kabinetsperiode 8 cent
per liter duurder wordt en de die
sel 5 cent. De maatregel levert de
schatkist 600 miljoen op.
Zoetermeer - Nederland is de
grootste producent van syntheti
sche drugs van Europa. Wat
Thailand is op het gebied van
heroïne en Colombia van cocaïne,
is Nederland op het gebied van de
en amfetamine. Dit zei A.
Klissen, specialist synthetische
jfrygs bij de Centrale Recherche
informatiedienst (CRI), gister
avond in het tv-programma
Nova. Volgens Elissen is dit jaar
al een recordaantal van vijftien
^-laboratoria ontmanteld. In
1"91 waren dat er drie, in 1992
jes en in 1993 en 1994 telkens
twaalf.