Justitie liet Limburgse corruptie-zaken schieten s s Een internationaal forum van twijfelachtige waarde' 0 s Waarde energieheffing is vooral symbolisch Niet alleen Terpstra is ongerust over racisme DE STEM EXTRA Nederland vijftig jaar geleden weinig enthousiast over oprichting Verenigde Naties Curator: eigenaar flair moet snel 29 miljoen betalen 'Hef sancties ex-Joegoslavië geleidelijk op' Recordomzet aandelen effectenbeurs i Benzine en diesel duurder 'Nederland maakt meeste xtc' WOENSDAG 25 OKTOBER 1995 Corruptie in Limburg? Wegenbouwer Sjaak Baars ging onlangs vrijuit. Eerder liep ex- burgemeester Henk Riem al lachend de rechtszaal uit. Justitie kreeg een fikse douw van de recht bank, ook al vielen eer der zes veroordelingen. Wat hebben al die cor ruptie-affaires Limburg eigenlijk opgeleverd? Door Joep Dohmen Maastricht - De Limburgse pop zanger Gé Reinders hield er in elk geval een succesnummer aan over, aan alle corruptie-affaires. Hij schreef Truuk noa Aaf (terug naar af), een liedje in het dialect over hoe het hem duidelijk werd dat nog altijd veel zaken in Lim burgse achterkamertjes verdeeld werden. Bij elke nieuwe weg die Reinders zag, dacht hij: wie heeft daar zijn zakken gevuld? Zijn conclusie: die twee heng op die dikke boek zien altied mit foesjele doorgego- an (voor niet-Limburgers: die twee handen op die dikke buik zijn altijd met sjoemelen doorge gaan). Remders kreeg met de ge lijknamige cd landelijke bekend heid. Nu de corruptie-affaires een voor een hun ontknoping naderen, maakt ook de Maastrichtse advo caat Theo Hiddema de balans op. Hij was verdediger van twee we- gehs corruptie veroordeelde pro vincie-ambtenaren. Hiddema noemt de corruptie-aanpak van justitie het meest stupide fiasco dat juridisch Nederland ooit heeft meegemaakt. „Niet zomaar een fiasco, want dat kan schuldloos zijn. Nee, hier was van meet af aan te voorzien dat het mis zou en moest lopen. Het Openbaar Ministerie had drie jaar geleden een kluit verdenkin gen van jewelste," maar heeft daar niets meegedaan, zegt Hid dema. Volgens eigen verklarin gen van Baars bij de fiscale in lichtingen- en opsporingsdienst FIOD had hij in Limburg miljoe nen aan smeergeld betaald. Juridisch waren er toen mogelijk heden te over, het Baars-dossier zat vol avontuur. „Maar wat de den de heren? Ze gingen naar huis terwijl de aardappelen stonden te koken." Zeven officieren van justitie ke ken in het explosieve dossier en lieten het twee jaar liggen. Justi tie had toen, drie jaar geleden, meteen huiszoeking moeten doen bij de wegenbouwer. „Dan was men er wellicht ook achtergeko men wie al die steekpenningen had aangenomen. Baars zal heus wel een schriftje met namen heb ben bijgehouden." Hiddema constateert dat het in de provincie 'nog stikt' van men sen die boter op hun hoofd heb ben. Niet de portier of de chauf feur. Die konden Baars geen werk bezorgen. Nee, hoge bestuurders. „Die types zijn nooit uit hun schuilplaats geplukt." Hiddema: „Uiteindelijk zijn wat mensen tegen de vlakte gegaan vanwege enkele reisjes. Maar als je dat afzet tegen wat er in het be gin mogelijk was geweest, dan is het resultaat schraal. De echte steekpenningen zijn niet boven tafel gekomen. Ja, en dan vind ik het heel smartelijk als de officier van justitie nu, na drie jaar, nog op de proppen komt met een be- schuldigingetje van valsheid in geschrifte tegen Baars." Drie jaar geleden had hij zo'n uit spraak niet gedaan, maar alles overziend, zegt hij, is het beleid geweest van justitie om het zo te doen. „Want als ze toen stug aan het werk waren gegaan, zat nu half bestuurlijk Limburg achter de tralies. Zo ligt het hoor! De oneervol ontslagen, maar vrijgesproken ex-burgemeester van Brunssum Henk Riem (hier tweeëneenhalf jaar geleden op weg naar het gerechtsgebouw) ontvangt nu ziektegeld van de gemeente Brunssum, aangevuld met wachtgeld van de provincie Limburg. Hij advi seert nu Limburgse bedrijven en doet aan consultancy, holdingactiviteiten en pensioenbeheer via een eigen bedrijfje. foto anp Justitie onthoudt zich van com mentaar op de uitspraak in de zaak Baars. De affaires hebben in Limburg geleid tot een andere cultuur bij het vergeven van overheidsop drachten. Openbare aanbestedin gen hebben een eind gemaakt aan achterkamertjesafspraken met huisaannemers. Dat is het geval bij waterschap pen, streekgewesten, provincie en gemeenten als Maastricht, Heer len, Roermond, Sittard en Gel een, Stein, Meerssen, Eijsden en een reeks andere plaatsen. Besparing En het levert geld op. De overhe den in Limburg hebben sinds 1993 zeker vijftig miljoen gulden bespaard. Zo becijfert Maastricht dat sinds de invoering van de nieuwe manier van aanbesteden vijftien miljoen gulden is ver diend. De provincie heeft- sinds het nieuwe beleid is ingevoerd elf miljoen gulden overgehouden, de gemeente Heerlen zeven miljoen (sinds 1994) en de gemeente Sit tard zes ton per jaar. Andere gemeenten hebben, on danks alles, de speciale banden met huisaannemers niet verbro ken of besteden nog steeds de meeste werken onderhands aan. Vaals, Thorn, Swalmen, Susteren en bijvoorbeeld Beek hebben nog altijd een protectionistisch be leid. Opmerkelijk is overigens dat geen enkele Limburgse aannemer of wegenbouwer failliet is gegaan na invoering van meer openbare aanbestedingen, hoewel daar wel door de aannemersorganisaties voor gewaarschuwd was. Wegenbouwer Baars had het in het begin van de naar hem ge noemde affaire wel moeilijk. En kele gemeenten wilden-geen za ken meer met hem doen. Curieus genoeg werd zijn bedrijf juist ge red door het openbare beleid. Dat stelde Baars in de gelegenheid weer ongehinderd mee te doen. Sjaak Baars gaat vrijuit, wegen bouwbedrijf Baars moet nog voorkomen. Op 28 november staat het bedrijf voor de Maastrichtse rechter we gens verboden kartelvorming. Baars en vijf andere bedrijven verdeelden jarenlang, beschermd door de gemeente Maastricht, al le gemeente-opdrachten onder elkaar. Daarbij regelden ze ook onder ling de prijs. De vijf andere be drijven kochten vervolging af door een schikkingsbedrag te be talen. Baars vecht door. Nadat de corruptieschandalen ook naar het Heerlense pensioen fonds ABP waren overgeslagen, kregen twee ambtenaren straf- ontslag wegens corruptie en frau de. Een van hen, regiomanager Toine K., werd door zijn vrien dencircuit aan nieuwe baan ge holpen als directeur van woning stichting Hoensbroek. Justitie beraadt zich al meer dan een jaar over strafvervolging. Het ABP stelde vorig jaar een ge dragscode op voor het personeel, die het ondermeer verbiedt rela tiegeschenken van 150 gulden of meer aan te nemen. Gedragsco des kwamen er in de afgelopen drie jaar ook bij de provincie Limburg, de gemeenten Heerlen, Maastricht en Brunssum. Afgelopen jaren groeide een woud aan gedragscodes. Bij de ene overheid mag helemaal niets aangenomen worden, bij de an dere twee flessen wijn, bij weer een ander een cadeau tot 150 gul den. In de Brunssumse code staat dat bestuurders zich terughoudend moeten opstellen bij het aanne men van giften. Sancties tegen bestuurders die in de fout gaan zijn echter niet opgenomen in de code. Recent onderzoek van de Open Universiteit heeft overigens aan getoond dat gemeenten elders in het land nauwelijks gedragscodes hebben. Van de steden boven de 100.000 inwoners zijn het er maar drie. Maastricht is daar een van. Open dialoog Was al die opwinding nou nuttig? Is Limburg er beter van gewor den? „Ja, ik geloof het wel," zegt prof. A. Korsten, bestuurskundi ge aan de Open Universiteit. „De discussie en de dialoog die zijn ontstaan over ethiek in het open baar bestuur zijn prima. Reflectie is nodig over bestuursstijl en het gedrag van ambtenaren. Daar horen wij het over te hebben, ook als deze affaires voorbij zijn." Het bewijzen van corruptie is ge bleken een lastige zaak te zijn, volgens Korsten. Zijn indruk is dat de officier van justitie van al les in gang gezet heeft, wat ach teraf moeilijk aan te tonen was. Justitie kreeg dan ook een tik op de vingers. En dat heeft gevolgen, volgens Korsten. Het OM is te rughoudender in het aanpakken van nieuwe zaken. Al speelt daar wellicht ook politieke druk mee. Zijn de cultuur en de mentaliteit in Limburg veranderd? Korsten: „Daar heb ik geen zicht op. Ik weet wel dat culturen niet van de ene op de andere dag veranderen. Toch wordt Limburg steeds meer Nederland. Mijn vermoeden is dat we geleidelijk aan ietsje pre ciezer worden in de zuiverheid van het zakendoen." Maar er zijn ook relativerende tendenzen van het belang van al le affaires. Korsten hoort mensen op straat zeggen: misschien was het wel niet goed wat die wethou der deed, maar ach. En: is het nu wel overal zo? Onderzoek heeft ook uitgewezen dat Limburgers zich in hun stemgedrag nauwe lijks hebben laten leiden door al le affaires. Ex-wethouder Wiel Heinrichs kreeg, na met snoep reisjes in opspraak te zijn ge raakt, een massa voorkeurstem men in Landgraaf. In zaken Wat is er geworden van de hoofd rolspelers? Ze blijken in zaken gegaan en verkopen hun opgeda ne kennis als bestuurder nu aan Limburgse bedrijven. Ex-wethouder Piet Neus uit Maastricht werd vorig jaar ver oordeeld wegens het aannemen van giften van aannemers en het knoeien met dienstkilometers. Neus ging niet in hoger beroep en heeft nu een eenmanszaak: Ad viesbureau Piet Neus, voor mana- gementadviezen. Jan Hoen, de Maastrichtse wet houder - tegen wie een gerechte lijk vooronderzoek werd tegenge houden door de justitietop en te gen wie een huiszoeking op het nippertje werd afgelast - is ook in zaken gestapt. Hij is directeur van Jan Hoen Consultancy BV. Die vennootschap legt zich toe op 'advisering en consulting van profit- en non profitorganisaties van welke aard dan ook'. De derde Maastrichtse ex-wet houder Jo in de Braekt - ook ver oordeeld wegens aannemen van giften van aannemers - heeft nu Omega Consultancy. Een een manszaak voor 'het verstrekken van economische adviezen, het geven van onderwijs en zaak waarnemingen'. De vrijgesproken Henk Riem ver huisde van zijn burgemeestersvil la in Brunssum naar een beschei den woning in de Maastrichtse wijk Pottenberg. Riem ontvangt ziektegeld van de gemeente Brunssum, aangevuld met wacht geld van de provincie Limburg. Hij adviseert nu Limburgse be drijven en doet aan consultancy, holdingactiviteiten en pensioen- beheer via zijn bedrijfje Lei- derstaete Consultancy BV. Provincie-ambtenaar Van Vlij men werd veroordeeld wegens het aannemen van giften van aannemers die hij aan provincia le opdrachten hielp. Hij is door Gedeputeerde Staten niet ontsla gen, maar kreeg wel een minder 'gevoelige' functie. De band tussen ex-burgemeester Wiel Vossen en de gemeente Gul pen is onlangs doorgeknipt. Vos sen heeft na zijn ontslag de maxi male periode ziektegeld ontvan gen uit de gemeentekas. Nu loopt er een afkeuringsprocedure die kan leiden tot een wao-uitkering. Vossen woont nog in Gulpen. Sjaak Baars is met pensioen. Hij heeft de leiding van het wegen bouwbedrijf overgelaten aan zijn zoon. Het bedrijf is verhuisd van Klimmen naar Landgraaf en Baars woont nu in het Belgisch limburgse Maaseik. De Landgraafse wethouders Nic Odekerken, wiens rechtszaak is aangehouden, ging na zijn ont slag als wethouder weer werken bij de busonderneming VSL, later werd hij ziek. Zijn collega-wethouder Wiel Heinrichs en de ex-burgemeester van Brunssum Louw Hoogland wachten al jaren op berechting. Heinrichs ging weer lesgeven op een Kerkraadse school en Hoog land geniet nog steeds van zijn pensioen en golft naar verluidt veel. Den Haag (anp) - „Een internatio naal forum van twijfelachtige waar de." Zo kenschetste de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, E. van Kleffens, in 1945 de plannen voor de Verenigde Naties. Van Kleffens deed weinig moeite zijn gebrek aan enthousiasme te verhullen. De vergaderingen in San Francisco over de oprichting van de VN waren wolgens hem 'slaapverwekkend' en stonden bol van 'eindeloos geklets'. Bij de vijftigste verjaardag van de Ver enigde Naties is het wantrouwen van Nederland al lang vergeten en verge ven. Den Haag toont zich al jaren een trouwe en loyale lidstaat van de volke renorganisatie. Nederland is misschien wel het braaf ste jongetje van de klas, dat hoge vrij willige bijdragen betaalt en militairen ter beschikking stelt voor de moeilijk ste vredesoperaties. Maar als het aan de partijloze Van Kleffens had gelegen, was Nederland wellicht niet eens toegetreden tot de volkerenorganisatie. „Met moeite kon den diplomaten hem overreden. Ze moesten gewoon, om niet geïsoleerd te raken, zo simpel was het. Maar Van Kleffens bleef sceptisch over alle hoog dravende taal," meent Duco Hellema, auteur van het boek 'Buitenlandse po litiek van Nederland', dat eerder dit jaar verscheen. Steen des aanstoots was de opper machtige positie die de grote mogend heden zichzelf toeeigenden met hun permanente zetel in de Veiligheids raad. Daardoor beschikten de Verenig de Staten, Groot-Brittannië, Frank rijk, de Sovjetunie en China over veto recht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Van Kleffens al gemerkt dat die landen zich weinig gelegen lieten aan de mening van de Nederlandse regering in ballingschap. Hun machtspositie in de Veiligheidsraad betekende dat Ne derland weinig te zeggen zou krijgen. Van Kleffens betoogde, onder meer in een ingezonden brief in The Times, dat het vetorecht strijdig is met democrati sche principes. Kleine landen willen niet als minderja rigen worden behandeld; hun mening is evenveel waard als die van de grote mogendheden. In 1946 zei de Nederlandse minister nog dat hij 'misselijk' was van het ver haal dat de grote mogendheden zulke zware verplichtingen hadden. „Het spel is hard gespeeld," meent Dick Leurdijk van het instituut Clingendael. Ook het Nederlandse parlement ging zonder enig enthousiasme akkoord met de toetreding tot de VN. Sommige par lementsleden maakten zich zorgen over de anti-koloniale geest van het VN- handvest en vroegen zich af wat de ge volgen zouden zijn voor de Nederland se koloniën. Joris Voorhoeve, de huidige minister van Defensie, schreef in zijn inmiddels klassieke studie van de Nederlandse buitenlandse politiek (Peace, Profits and Principles, uit 1979), dat de scepsis van Den Haag was ingegeven door de wens een rechtsorde tussen landen tot stand te brengen. Met zijn voorstellen voor technocratische besluitvorming past Van Kleffens in de Nederlandse traditie om als klein land veel nadruk te leggen op het belang van het volken recht. Voorhoeve oordeelt dan ook vrij posi tief over zijn voorgangers: de Neder landse regering had goed ingeschat dat het veto-recht de Verenigde Naties zou verlammen. Volgens Hellema, een politicoloog van de Universiteit van Amsterdam, geeft Voorhoeve echter een te mooie kijk op de gang van zaken. Overschatting van het belang van Nederland zou de be langrijkste reden zijn geweest voor de kritiek van Van Kleffens. De minister, die er steeds aan herinnerde dat het ko ninkrijk inclusief Nederlands-Indië 80 miljoen inwoners telde, beschouwde Nederland nog altijd als een middel grote mogendheid. Hellema wijst erop dat Van Kleffens in een nota uit januari 1945 een speciale Voorhoeve, foto de stem/johan van gurp status voor Nederland opeiste, tussen de grote en kleine mogendheden in. De politicoloog concludeert dat de Neder landse regering zich schuldig maakte aan een 'opvallende ambivalentie'. Enerzijds bekritiseerde Den Haag de macht van de permanente leden van de Veiligheidsraad, maar anderzijds eiste de regering zelf een aparte status op. Een frontale botsing tussen de 'middel grote mogendheid' Nederland en de Veiligheidsraad liet niet lang op zich wachten. Nederland had de twijfelachtige eer als één van de eerste landen door de Vei ligheidsraad te worden veroordeeld. Aanleiding daartoe was de eerste poli tionele actie tegen de Indonesische op standelingen in 1947. Ook in de jaren daarna, tijdens de tweede politionele actie en de Nieuw- Guinea-crisis, had de kennismaking met de Verenigde Naties veel weg van een koude douche. Toch treedt minister Hans van Mierlo in zekere zin in de voetsporen van Van Kleffens met zijn voorstel dat landen minimaal met zijn tweeën moeten zijn om een besluit van de Veiligheidsraad te blokkeren. Hellema: „Het zijn nu natuurlijk heel andere omstandigheden, maar je kunt zeggen dat men na vijftig jaar opnieuw van mening is dat aan het absolute ve to-recht moet worden getornd." Door Pieter Willemsen HET BESLUIT van de Tweede Kamer een energiebelasting in het leven te roepen, is zo logisch dat de vraag zich op dringt waarom het pas nu en zo mondjesmaat staat te ge. beuren. Energie is schaars en daar moeten we oppassend mee omgaan. Dat wordt bevorderd als de prijs van enereip stijgt. Die logische gedachtengang heeft het kabinet van PvdA, VVD en D66 verwoord in het regeerakkoord. Daarom wordt de komende drie jaar de prijs van gas en elektriciteit geleide lijk verhoogd, tot ongeveer een vijfde meer dan de prijs van vandaag. De consumenten zul len hun energienota dus op zien lopen. De opbrengst van de extra be lasting (die wordt geheven over de eerste 50.000 kWh elektrici teit en over de eerste 170.000 m3 aardgas) gaat langs diverse wegen weer terug naar de bur ger. Door een deel van dat geld terug te sluizen via verhoging van de kinderbijslag worden gezinnen met kleine kinderen het meest ontzien. Die gezinnen hebben door gaans de hoogste energiereke ning. Voor ouderen geldt het zelfde en daarom worden zij ook extra bevoordeeld bij het teruggeven van de opbrengst van de energiebelasting. Toch is er amper een meerder heid in de Tweede Kamer voor de energiebelasting. Het CDA en de WD zijn tegen. Het CDA voert daarvoor een groot aan tal argumenten aan. De WD volstond op de eerste dag van het debat met de mededeling dat de energiebelasting 'een onding' is. WD'ers zijn van huis uit krachtige voorstanders van minder belasting. Ze hebben toch ingestemd met deze belas ting omdat dit was afgesproken in het regeerakkoord, aldus woordvoerder Remkes. Remkes' CDA-collega Lansink, een oude rot in het politieke vak, begreep niet dat zijn be trekkelijk nieuwe collega van de WD een wetsontwerp ge lijktijdig kon steunen en een 'onding' noemen. De nieuwe generatie 'paarse' politici heeft daar gelukkig minder moeite mee. Dat is verfrissend en duidelij ker dan het slechts ogenschijn lijk veranderen van standpunt bij een wisseling van partner in de regeringscoalitie. Duidelijk is dat de WD in deze kabinetsperiode geen stap ver der zal gaan met de energiebe lasting dan nu is gebeurd. Daarom snijdt de kritiek van het CDA hout, dat het effect van de belasting op energie en milieu niet veel voorstelt. Bo vendien zal de burger zich niet meteen realiseren dat hij las tenverlichting heeft gekregen op het moment dat hij onthutst naar de hogere nota van het energiebedrijf kijkt. Toch blijft een belangrijk voor deel dat de lastenverlichting directe winst is. En dat dege nen die erin slagen zuiniger met energie om te gaan de prijsverhoging kunnen com penseren. Maar omdat het maar om een relatief kleine stap gaat in de richting van duurdere energie en goedkope re arbeid, is de waarde van de energiebelasting vooral symbo lisch. Het grote probleem is dat Ne derland alleen staat in zijn streven energie duurder te ma ken. Er is geen enkel uitzicht op een gemeenschappelijk be leid in de Europese Unie. Wel is er een kleine kans dat de Noordeuropese landen in de toekomst tot een gemeenschap pelijk standpunt kunnen ko men. De energiebelasting heeft daarom als het meezit als be langrijkste effect dat ze een twijfelaars in andere Europese landen over de streep kan trek ken. De consument zal de stroomrekening de komende jaren net een vijfde deel zien stijgen. foto de stem/johan van gurp Den Haag (anp) - Het leek meer dan toeval. In.Den Haag is de voorbereiding van de ministersconferentie Sport, tolerantie en fair play begonnen, die in het voorjaar in Nederland plaats heeft en ondersteuning moet krijgen van een internationale manifestatie. De conferentie leek gelanceerd door de berichten over het wangedrag van de Ferencvaros-aanhang in de Cham- pions-Leaguewedstrijd tegen Ajax. „In Nederland zijn we er druk mee bezig," zegt Marten Kaster- mans van het NOCNSF en door staatssecretaris Erica Terpstra aangewezen als voorzitter van het organisatiecomité, dat de in ternationale manifestatie voor bereidt. „Maar niet alleen in Nederland. Er zijn hier vertegenwoordigers uit 22 Europese landen. In al die landen zijn allerlei acties tegen racisme op en rond de sport," wist Kastermans. Terpstra had ook de aanzet gege ven. Dat gebeurde tijdens de achtste conferentie van Europese sportministers, begin dit jaar in Lissabon'. „De discussies hier moeten leiden tot een actie-pro gramma, met duidelijke richtlij nen op nationaal en internatio naal niveau," aldus Terpstra in haar openingswoord. Niet alleen de bewindslieden moeten zich volgend jaar tegen racisme in de sport uitspreken. Tijdens de begeleidende manifes tatie hoopt Kastermans een groot aantal sterren te presenteren. „Het gaat om sporters, bestuur ders en bekende scheidsrechters uit de deelnemende landen. Maar ook uit sportmensen uit de rest van de wereld. Zij allen moeten een document tegen racisme maar vóór tolerantie onderteke nen. Want waar kunnen wij de samenleving een beter signaal ge ven dan op de sportvelden? Daar waar sporters van allerlei kleu ren en smaken op een normale manier met elkaar omgaan, sa menwerken, of juist op een zonde wijze tegenover elk staan." Voor de manifestatie zoekt Kast ermans nog naar een datum en een geschikte pit Met Jos Staatsen, voorzitter tie bestuur betaald voetbal, s] hij al even over 24 april, staan Nederland en Duitsland De Kuip tegenover elkaar in kader van Projekt '74, dat de voetballanden maar vooral de supporters van de buurland® weer nader tot elkaar moet bren gen- „Maar misschien is dat toch ®f zo'n goed idee. Al is het een heel negatieve gedachte omen* uit te gaan dat het rond dat d® wel weer uit de hand zal 1°P® We moeten het nog eens rus»! bekijken," vindt Kastermans Bonussen voor fair play, "aa* moeten de Europese spo: naar toe. Maar ook naar D voor intolerant gedrag. wat er in Boedapest tijdens wedstrijd van Ajax gebeurde® echt niet," stelt Terpstra. „En dat de Uefa geen stappe»0^ derneemt omdat de waarne"1^ niets gehoord hebben, kan niet. Miljoenen tv-kijkers hel zich er wel aan geërgerd." HËERSSCHAERT exclusieve mannenmode cHTSEmUUT 13 HIH1T. TELEFMN1IIMI3H7 UEEUJ» SEWEMO VRN TQT 1I.M - asgsrar2I.Mi.mmsmmmuithui 135e JAARGANG jjco-aardappelen „iet populair Hulst - De Zeeuwse belangstel- !Lff voor milieu-vriendelijk geteelde aardappels van eigen bodem met een Zeeuws keurmerk v,alt zwaar tegen. De verkoop van je in herkenbare jute-zakjes ver pakte piepers ligt nog maar op de Lift van het verwachte aantal, „et is de bedoeling dat tien pro- jent van de Zeeuwse consumen ten de eco-aardappelen gaat eten, maar tot nu toe doet amper vijf procent dat. ZIE ZEELAND - C1 Breda - De nieuwe eigenaar van Flair in Gilze moet 29 miljoen gulden betalen aan curator mr J. Arts. Die eiste dat gisteren voor je Bredase rechtbank. In de koopovereenkomst is vastgelegd jat Badine Belegging uit Waal- wijk 39 miljoen moet overmaken, maar daarvan is slechts 10 mil joen betaald. Arts vreest dat Bad ine liquiditeitsproblemen heeft. JZIE ECONOMIE-A7 Moskou - Het Russisch Hoger huis heeft een wet aangenomen om de sancties tegen Belgrado geleidelijk op te heffen. Naar ver wachting zal president Boris Jeltsin zijn veto over de eenzijdi ge opheffing uitspreken om de relatie met andere landen, met name de VS, niet te schaden. 1ZIE BUITENLAND - A5 Amsterdam - De Amsterdamse effectenbeurs heeft gisteren een nieuw omzetrecord behaald. De aandelenomzet van januari tot en met 25 oktober overtrof de gehele jaaromzet van 1994. Tot en met gisteren is er 313,1 miljard omgezet. Vorig jaar was goed voor een bedrag van 311,9 mil jard. HET WEER if: Beaujolais Mineur Zacht /UV'/ Oktober Is op weg een gouden maand te worden. De kans op neerslag Is vandaag klein, al gaat de bewolking wel toenemen. De zuid- tot zuidwesten wind is zwak tot matig. Zacht weer. Den Haag - De Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met een voorstel om de brandstofaccijns jaarlijks aan te passen aan de inflatie. Dat betekent dat de ben zine deze kabinetsperiode 8 cent per liter duurder wordt en de die sel 5 cent. De maatregel levert de schatkist 600 miljoen op. Zoetermeer - Nederland is de grootste producent van syntheti sche drugs van Europa. Wat Thailand is op het gebied van heroïne en Colombia van cocaïne, is Nederland op het gebied van de en amfetamine. Dit zei A. Klissen, specialist synthetische jfrygs bij de Centrale Recherche informatiedienst (CRI), gister avond in het tv-programma Nova. Volgens Elissen is dit jaar al een recordaantal van vijftien ^-laboratoria ontmanteld. In 1"91 waren dat er drie, in 1992 jes en in 1993 en 1994 telkens twaalf.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24