DE STEM
Herman Schoonderwalt
blijft saxofoon trouw
Leuke jam-session
Breuker-Djazzex
Hoofdstad operette
legt accent op zang
RTL op vingers
getikt voor
te veel reclame
4The romantic
sax album'
jongste cd met
overbekende
popsongs
pëSTEM
Guy Forsyth
Jimi Hendrix
Willy DeVille
Earth Eighteen
Medicine
nederland 1
nederland 2
nederland 3
belgië frans 1
belgië frans 2
duitsland 1
radio
„Een kwartiertje
Lekker Lang Lus se en
het zuur komt by my al
naar boven"
Stefan Stasse, KRO-medewerker
Gids
I
Door Tom Smeets
Voor jazzliefhebbers is hij een begrip: Herman Schoon
derwalt. En dat al sinds mensenheugenis. Het is immers
al meer dan dertig jaar geleden dat hij de Grote Prijs voor
de Nederlandse Jazz in ontvangst mocht nemen. Hij kreeg
die voor zijn muziek, maar vooral ook voor zijn activitei
ten als cursusleider van jonge mensen die de jazzmuziek
in wilden. Herman Schoonderwalt is nog steeds actief.
En zoals al die
jaren breed ge
oriënteerd. Het
nieuwste be
wijs daarvan is
'The romantic
sax album', in
middels overal
verkrijgbaar.
Daarop ver
tolkt hij een
aantal overbe
kende pop
songs, zoals
'Fragile' van
Sting, 'Here we
are' van Gloria
Estefan, 'Sorry seems to be the
hardest word' van Elton John,
'Promise me' van Beverly Craven
en 'If you leave me now' van Chi
cago.
Herman blies niet alleen op alle
zestien nummers de saxofoon, hij
schreef ook alle arrangementen
en nam de produktie voor zijn re
kening. Bovendien componeerde
hij samen met zijn dochter Linda
Paat, die een aantal nummers vo-
kaal ondersteunt, speciaal voor
deze cd twee songs.
Herman Schoonderwalt is dik te
vreden over de cd. Hij ontkent
dan ook dat hij omwille van de
commercie consessies heeft moe
ten doen. „O nee, helemaal niet.
Hélemaal niet! Integendeel, nee,
nee, nee. Er zijn wel eens mensen
Den Haag (anp) - In een aan
tal programma's van RTL4
en RTL5 is sprake van sluik
reclame. Het Commissariaat
voor de Media heeft dat vast
gesteld en hierover aan
staatssecretaris Nuis van
OCW gerapporteerd.
Als voorbeelden noemt het
commissariaat de program
ma's 'Gezond Wel' en 'Ei
gen huis en tuin'. Ook spreekt
het van onduidelijke en wer
vende sponsorvermeldingen
rond het weerbericht..
Het commissariaat adviseert
Nuis nu zijn Luxemburgse
collega in te schakelen. De
commerciële zender heeft
formeel zijn vestiging in
Luxemburg. De AVRO heeft
van het commissariaat een
boete van 90.000 gulden ge
kregen. Jac Goderie had in
zijn programma Filmspot de
opmerking gemaakt dat 'een
bezoekje aan de Riksbiosco
pen zeker de moeite waard
is'. Filmspot wordt voor
150.000 gulden gesponsord
door MGM Cinemas, de eige
naar van de Riksbioscopen.
die denken dat,
maar het is niet
zo."
Als ik voor
zichtig tegen
werp dat zoiets
echt wel eens
gebeurt, rea
geert hij:
„Maar dat zou
ik echt niet
doen. Nee hoor.
Ik sta absoluut
volkomen ach
ter deze cd. Het
zijn hele mooie
en hele intelli
gente, muzikale liedjes. Ik vind
het echt schitterend en ik vond
het prachtig om te doen. Goede
muziek is voor mij het belang
rijkste. Of het nou jazzmuziek is,
klassieke muziek of pop. Als het
goede muziek is, is het goede mu
ziek en dit vind ik goede muziek.
Ik heb er met heel veel plezier
aan gewerkt."
Cannes
Het idee voor de cd ontstond twee
jaar geleden dankzij een her
nieuwd contact van Herman
Schoonderwalt met platenman
en -producer Eddy Ouwens. Her
man: „Wij kennen elkaar al zo
vreselijk lang. In de tijd dat ik
heel erg veel in de studio's zat,
heb ik veel met Eddy gedaan. Als
er een saxofoon ingedubt moest
worden, dan vroeg hij mij. Wij
zagen elkaar op de Midem in
Cannes. We waren uiteraard ver
baasd elkaar te zien na zoveel ja
ren. Hij vertelde me dat hij in
middels een eigen bedrijf had,
dat heel goed gaat. Hij wilde
graag weer eens iets met me
doen."
Ook Herman wilde dat wel. Sa
men bedachten ze toen een con
cept voor een cd. Herman: „Eddy
kwam met het idee om hele popu
laire, bekende popsongs te kie
zen. Hits van de laatste tien, vijf
tien jaar. Ik wilde dat wel doen,
maar ik heb als voorwaarde ge
steld dat het aan bepaalde dingen
moest beantwoorden. Er zijn een
heleboel hits die ik niet door de
strot kan krijgen."
Moeilijke keus
Die eis werd ingewilligd en de
consequentie daarvan was dat
het duo heel nauwkeurig ging
schiften.
Herman: „De zestien stukken die
er uiteindelijk op staan zijn voor
mij allemaal classics. Nummers
zoals je in de jazzmuziek de stan
dards hebt, zoals 'All the things
you are' bijvoorbeeld. Hetzelfde
gebeurt voor mijn gevoel met de
ze nummers. Je zou er ook een
jazztune van kunnen maken.
Maar het is nu eenmaal zo dat
jazzmuziek minder goed ver
koopt."
Was de keus moeilijk? Er zijn im
mers wel duizend nummers die in
aanmerking komen? Herman: „Je
selecteert steeds meer naar één
punt. We hadden er geloof ik zes
tig. Je gaat heel kritisch luiste
ren. Dan zeg je: die wil ik er in ie
der geval op hebben. Dan ga je
weer verder. Nou nee, die toch
maar niet. En die ook maar niet.
En zouden we die nou wel doen?
En zo kom je dan uiteindelijk tot
zestien. Dat is een hele moeilijke
keus geweest."
Maar kennelijk bleef er genoeg
bruikbaars over. De beslissing
een vervolg te maken is al geno
men.
Die beslissing valt overigens niet
onder de categorie moedige be
sluiten. Succes is namelijk al ver
zekerd.
De cd is al aan zestien landen
verkocht, inclusief Japan en de
Verenigde Staten.
Herman, niet zonder verbazing:
„In het buitenland is het meten al
een succes, ja. De banden zijn al
veel eerder opgestuurd. Landen
als Canada en Australië hebben
ze toen gekocht en ook Portugal.
Kennen ze in al die landen Her
man Schoonderwalt?
„Blijkbaar wel", is het beschei-
WOENSDAG 25 OKTOBER 1995 DEEL D
MHMÜNmu
Herman Schoonderwalt: „Er
zijn een heleboel hits die ik niet
door de strot kan krijgen.
FOTO DE STEM JOH AN VAN GURP
den antwoord. „Het is daar ge
kocht en wat ik hoor, is dat het
goed gaat. Dat is best leuk."
Muzikale dochter
Er is nog iets dat hij 'heel leuk'
vindt. Herman: „Mijn dochter
heeft het koor gezongen. Ik heb
bewerkingen gemaakt van alle
stukken. De saxofoon is natuur
lijk het belangrijkste, maar toch
werkt mijn dochter aan zeven
stukken mee. Zij ondersteunt vo-
kaal hier en daar en ik vind dat ze
het fantastisch heeft gedaan. Ik
ben daar heel gelukkig mee. Ze
zit helemaal niet in de muziek, al
is ze natuurlijk wel met muziek
opgevoed."
Herman Schoonderwalt heeft
vier kinderen. Hij zegt: „Ze zijn
eigenlijk alle vier hartstikke mu
zikaal, maar het is er nooit echt
uitgekomen. Ze vonden hun va
der zo goed, dat ze zelf niet echt
durfden. Zo is het eigenlijk een
beetje. Linda is nu getrouwd en
haar man heeft het nu geani
meerd. Die zingt zelf ook. En nu
blijkt dat mijn dochter verschrik
kelijk muzikaal is. Ze haalt alles
meteen, ook moeilijke stemmen.
Ik hoefde het maar een keer voor
te doen en ze zong het gelijk.
Hartstikke goed!"
Voor Herman is het een hele op
luchting. Hij verzucht: „Ik had
altijd al het gevoel 'ik begrijp er
niets van'. Iedereen zei altijd dat
ik zo muzikaal was. Daarom be
greep ik niet dat geen van mijn
kinderen het was. Mijn oudste
zoon is namelijk ook zo ontzet
tend muzikaal. Maar die heeft al
tijd alle dingen gedaan als ik er
niet bij was. Die schijnt dus ook
te zingen, maar ik heb het nog
nooit gehoord."
Suffig
Hermans zoon zit in de techniek.
Herman: „Hij weet allés van
computers. Ik heb deze cd hele
maal in mijn eigen studio opge
nomen. Maar ik weet technisch
helemaal niets. Dus dan ging
technisch weer eens iets niet goed
en dan belde ik hem op en kwam
ie weer. Hij heeft me ontzettend
geholpen. Maar verder heb ik het
helemaal zelf gedaan."
Herman Schoonderwalt speelde
jarenlang bij het beroemde sextet
The Millers. Hij speelde ook in de
big band van Boy Edgar. Met di
verse eigen ensembles maakte hij
tournees over de hele wereld, tot
India, Pakistan en Indonesië toe.
Recentelijk maakte hij nog een
succesvolle tournee door de Vere
nigde Staten met The Skymas-
ters, waarvan hij orkestleider is.
Het maken van een cd (en vroeger
lp) is dus niets bijzonders voor
hem. Het antwoord op de vraag
de hoeveelste solo-cd 'The ro
mantic sax album' is, moet hij
echter schuldig blijven. Herman
heeft eigenlijk geen idee. „Als so
lo-cd is het misschien wel de vijf
tiende, zestiende. Maar ik heb dat
nooit bijgehouden. Dat is heel
suffig van mij."
Breda - Chassé Theater. Sa
menwerkingsprogramma
van het Willem Breuker
Kollektief en de moderne
dansgroep Djazzex. Muziek:
Willem Breuker. Choreogra
fie: Glenn van der Hoff en
Neel Verdoorn. Gezien en
gehoord op dinsdag 24 okto
ber.
Door Marjan Mes
De grote Venco-zaal van het
Bredase Chassé Theater bleek
zich gisteravond uitstekend te
lenen voor de 'jam-session', de
geimproviseerd aandoende ge
zamenlijke uitvoering van het
Willem Breuker Kollektief en
de moderne dansgroep Djazzex.
Het enorme podium bood de
ruimte voor de speelse exerci
ties van de twee groepen en de
aardig goed bezochte megazaal
kon ondanks een niet werkend
akoestisch systeem (dat al gere
pareerd moet worden) voldoen
de genieten van de kleurrijke
Breuker-sound, dankzij de na
tuurlijke zaalakoestiek en de
gewone versterking.
Samen hebben de groepen zich
verdiept in de 'broeierige ons-
taansgeschiedenis van de jazz',
aldus het programma. Tijdens
het samen spelen van elf dan
sers en tien muzikanten deze
zomer in Den Haag kwam men
er al gauw achter, dat de kracht
van wat men wilde meedelen,
niet lag in het harmonisch sa
mengaan van muziek en dans
maar juist in de onverwachte
dialoog.
In de onafheid en het onvoltooi
de, die ook de jazz-improvisatie
kenmerken.
Toen het WBK en Djazzex vori
ge maand opnieuw samenkwa
men, ging men gewoon door met
'het zoeken naar een voorstel
ling, die een zo groot mogelijke
openheid bezit.' Elke avond kan
die zoektocht, ondanks de ge
componeerde muziek en de
vaststaande choreografie, weer
anders zijn. Het bleek tegelij
kertijd het manco van deze
voorstelling, wat de dans be
treft althans.
Het Willem Breuker Kollektief,
altijd weer magistraal in de on
verwachtse muzikale tegenstel
lingen, de inventieve synthese
van stijlen, het warme en soms
schrille 'koloriet', de speelse
grappen en de fantastisch wis
selende tempi, wist alle aan
dacht op te eisen. De choreogra
fie van Glenn van der Hoff en
Neel Verdoorn bleek daar ech
ter nauwelijks tegenop gewas
sen, ondanks de bij vlagen ster
ke prestaties van de solisten
(met de nodige 'jive') en het en
semble.
Een choreografie stelt blijkbaar
toch andere eisen dan improvi-
satiemuziek. Zij kan niet zonder
een hechte structuur, die hier
ontbrak. Losse dansflarden wa
ren het, die niet tot een climax
leidden. De uitstekende Djaz-
zex-dansers deden soms gefor
ceerd grappig mee aan de muzi
kale Spielerei en ook de muzi
kanten mengden zich, in het
swingende openingsnummer
heel geslaagd, onder de dansers.
Maar bij de dansers was het al
te vaak: ze stonden erbij en ze
keken er naar. En dat is voor
dans dodelijk.
Bergen op Zoom - Schouwburg
De Maagd, Hoofdstad Operette
met 'Grafin Mariza'. Muziek
Emmerich Kalman. Regie
Sibylle Kranz. Muzikale leiding
Walter Althammer. Choreogra
fie Dimas Casinha. Cast: Ger-
maine Compier, Pedro Ormaza-
bal, Astrid Vrensen, Arnold Be-
zuyen e.a. Gezien dinsdag 24
oktober.
Door Sjef Huismans.
De 'roaring twenties', de weemoed
naar het oude grote Hongaarse rijk
en het zoeken naar nieuwe vormen
gebaseerd op nostalgische traditie
vormden de bouwstenen voor het
script van Brammer en Grünwald.
En Emmerich Kalman schreef
hierbij een sterke muzikale parti
tuur die tot vandaag boeit.
Van de gebruikelijke elementen
waaruit een produktie is opge
bouwd, heeft men met recht het
accent gelegd op de geïnspireerde
zangrijkdom van deze componist.
Vier uitstekende, goed gevooisde
stemmen maken het spel tot een
heerlijke avond voor de liefheb
bers. Germaine Compier was als
gravin prima op dreef. Pedro Or-
mazabal als Tassilo beschikt naast
een welaandoende stem over een
groot register en een krachtig
maar beheerst volume.
Astrid Vrensen doet niet onder
voor de titelrol. Ze deed zowel de
Lisa als de zigeunerin. En Arnold
Bezuyen zette onder zijn komisch
Zsupantype een stem als een klok.
Ook de andere rollen en zeker het
toch niet zo uitgebreide koor wa-
BINNEN DE hedendaagse blan
ke blues is het eigenlijk niet eens
zo'n kunst om een daverende li
ve-plaat te maken. Het wemelt n
dat wereldje immers van de mu
zikanten die hun sporen vooral
op een podium hebben verdiend
en bovendien is stevige gitaar
blues live-muziek bij uitstek.
Daarmee is niet gezegd dat de li-
ve-debuutcd van de Guy Forsyth
Band niets bijzonders was, inte
gendeel. Forsyth en band staken
op die plaat met kop en schou
ders boven het gemiddelde uit en
tal van concerten hier hebben
bewezen dat de groep sinds die
live-plaat alleen maar sterker is
geworden.
Moeilijker wordt het voor een
bluesband om een studio-album
te maken dat verder reikt dan
wat kaal klinkende versies van
nummers die het op een podium
zo goed doen. The Guy Forsyth
Band laat op de eerste studio-cd
Needie gun horen dat de groep
een meer dan gunstige uitzonde
ring op die regel is. Needle gun is
ronduit een fantastische plaat
die een uiterst veelzijdig gezel
schap muzikanten laat horen.
Uiteraard neemt ruige blues een
belangrijke plaats in, maar er
staan op Needie gun ook schitte
rende ballads. Johnny's place
bijvoorbeeld is een meeslepend
stuk dat in de verte aan de wee
moed van Phil Lynott doet den
ken of aan Lynyrd Skynyrd op
zijn best. Death gonna hunt you
down is een haast Tom Waits-
achtige zuidelijke shuffle die laat
horen dat echt goede muziek ook
volop humor kan bevatten. Need
ie gun biedt naast uitstekend ei
gen werk zorgvuldig gekozen
covers van Leiber en Stollers I'm
a hog for you, The sweet Alice
blues van George Benson, This is
hip van John Lee Hooker en
Temperature van Little Walter.
Needle gun is een rijke, veelzijdi
ge bluesplaat waarop de grenzen
van het genre meer dan eens
worden overschreden. Steevast
leidt dat ongehoord lekkere
crossover-muziek. De keren dat
pure blues wordt gespeeld blijkt
The Guy Forsyth Band ook in de
studio huizenhoog boven veel
soortgelijke bands uit te torenen.
(Antone Records, Munich
Records)
WIM VAN LEEST
OP DE een of andere manier
vind ik Tribute-platen altijd een
beetje klef. Onder het mom van
muzikaal eerbetoon werpen al
lerlei lieden zich op om bij voor
keur dode muzikanten nog eens
in het zonnetje te zetten door het
spelen van succesnummers uit
het repertoire. Vaak heeft het
meer van 'kijk mij eens muzikaal
correct zijn' dan van daadwer
kelijke betrokkenheid. De cd In
from the storm, waarop tal van
groten nummers van Jimi Hen
drix spelen vormt daarop geen
uitzondering. Het idee achter de
plaat is nog wel aardig. Hendrix
heeft ooit geuit dat hij nog wel
eens zo willen werken met een
groot orkest en daarom is voor
deze plaat het London Metropo
litan Orchestra aangetrokken
om in een aantal stukken mee te
spelen.
Naast dat orkest en de onvermij
delijke Sting bevat In from the
storm bijdragen van onder ande
ren Stanley Clarke, Carlos San-
tana, Steve Vai, Brian May, Ste
ve Lukather, Toots Tielemans,
Bootsy Collins, Taj Mahal, Vin-
nie Coliutha, Buddy Miles, John
McLaughlin, Tony Williams,
Paul Rodgers en Cozy Powell.
Om het een beetje authentiek te
houden mogen ook ex-Hendrix-
begeleiders Noel Redding en Bil
ly Cox even meedoen.
Het is triest om te moeten con
stateren dat zo'n concentratie
van muzikale kanonnen zo wei
nig memorabels op levert. Het
enige echt verrassende nummer
is Little wing, waarvan Toots
Tielemans een heerlijk jazzy
stuk maakt. In de rest van de
nummers wordt niet veel meer
duidelijk dan dat sommige ooit
door Hendrix zelf voortgebrach
te klanken inderdaad door een
symfonie-orkest gereproduceerd
kunnen worden, maar rijker
worden die nummers daar niet
door.
Als In from the storm iets aan
toont dan is het wel Jimi Hen
drix fantastische nummers ge
componeerd heeft die ook in een
ander instrumentaal decor tot
hun recht komen. André Rieu
zou ze zelfs kunnen spelen.
(RCA, BMG)
WVL
SINDS WILLY DeVille vrijwil
lig in ballngschap is gegaan in
New Orleans lijkt hij produktie-
ver dan ooit. Misschien komt het
door het muzikale klimaat van
de Crescent City of door de rijke
muzikale traditie van de stad,
maar feit is wel dat er met regel
maat hele behoorlijke platen van
DeVilles hand verschijnen.
Na Victory mixture, Backstreets
of Desire en een live-plaat plus
forse bonus-cd is de nieuwe cd
Big easy fantasy de vierde plaat,
waarop New Orleans-muziek
centraal staat.
Big easy fantasy is evenwel een
verneukeratieve cd, want de ze
ven live-opnamen erop stonden
ook al op de vorige live-plaat en
op de daarbij gevoegde bonus-
cd. Daarnaast staan er vijf 'nieu
we' studio-opnamen op. De live
stukken zijn uitvoeringen van
eigen nummers Jump City en
Bamboo road en nummers van
Eddie Bo en Allen Toussaint,
alsmede de klassiekers Iko Iko
en Meet the boys (on the batt-
lefrontBij de studio-nummers
gaat het om covers van Earl
King, Eddie en Ernie-K Doe en
om twee eigen nummers.
De studio-nummers zijn veruit
het interessantst. Niet alleen
krijgt DeVille daar steun van on
der anderen Allen Toussaint, Dr.
John, Eddie Bo en Meters-muzi
kanten George Porter Jr. en Leo
Noncentelli, de studio heeft hem
bovendien in staat gesteld om
zijn stemgeluid wat op te poet
sen. Bij de live-opnamen is dat
niet gebeurd en als je weet hoe
krachtig Willy ten tijde van
Coup de grace op een podium
klonk, dan schrik je van zijn
zwakke bühne-stem van tegen
woordig.
Die matige zang en de doublures
met de vorige plaat, maken Big
easy fantasy voor meer dan de
helft overbodig. Hopelijk komt
er snel een complete studio
plaat, want met eigen nummers
in New Orleans-stijl en het op
poetsen van gelijkgestemde oude
nummers van anderen kan hij
nog wel even vooruit. (WMD,
Munich Records)
WVL
HET BARST de laatste tijd van
de bands die twintig jaar in de
tijd terug gaan om inspiratie te
vinden. De drie leden van de
Amerikaanse groep Earth Eigh
teen delen behalve een voorlief
de voor science fiction ook een
gezamenlijke belangstelling
voor typische seventies-pop in
de traditie van David Bowie ten
tijde van Diamond Dogs, en bij
voorbeeld ook T-Rex. Ze halen
op hun debuut-cd Butterfly zelfs
een vergeten instrument als de
mellotron (al zal die wel ge
sampled zijn) uit de kast om hun
muziek een licht symfonisch
sausje te geven.
Omdat ze naar hartelust in de
grabbelton van de jaren zeventig
graaien en niet vergeten een do
sis strakke gitaarrock toe te voe
gen is het resultaat allesbehalve
slecht. Van akoestische folk
(Long gone) via psychedelica
(Blood Revival 99) tot een num
mer met heuse hitpotentie
(Maximum Teenage Overdrive),
het vormt samen een barokke,
maar prima plaat.
Wie ruim twintig jaar geleden
iedere maand met vijf gulden
een singeltje kocht haalt toch
even zijn wenkbrauwen op bij
zoveel onbeschaamd jatwerk.
Maar voor de kids van tegen
woordig zal Earth Eighteen on
getwijfeld passen in de sever:-
ties-revival die momenteel gaan
de is. (The Medicine Label,
BMG)
JOEP TROMMELEN
ZET JE gitaar 'ns wat zachter I
joh! Zoiets moet iemand tegen
Medicine-gitarist, -zanger en
songschrijver Brad Laner heb
ben gezegd. Na enkele platen vol
'geluidsterrorisme' zoals hij het
zelf noemt, neemt Medicine op
Her Highness gas terug. Zange
res Beth Thompson beweegt met
haar sirene-achtige stem tussen
gitaar, toetsen, bas en drums, die
echter aangevuld worden niet
strijkers en klarinet.
En Laner speelt nog steeds lus®
met zijn gitaarpedalen. Het re
sultaat is in veel nummers een
collage van geluidseffecten. Di(
verzanden niet in eindeloos ge'
freak, omdat drummer J|®
Goodall de zaak aardig strak
weet te houden. Punt van kritiek
is dat het allemaal nogal preten-1
tieus en arty is. Maar ook di
bestaat een publiek voor. (Am8* I
rican Recordings, BMG) 11II
ren fraai en uitgebalanceerd.
Dat kon niet gezegd worden van 1
het orkest. De uitgebreide blazers-1
sectie kon zijn gang gaan en over-j
toeterde in de arrangementen
strijkers. Het rommelde voortdu-l
rend. Het was niet to the poistt
eerder slordig en zeker niet fijn-1
zinnig van dynamiek. De ouvertu-l
re had al aanstonds iets van een
balkanoorlog en zelden werden in
de romantische delen de solisten j
mooi ondersteund. Zelfs de fox
trotten en charlestons, evenals de
goed bedoelde swing kwamen niet
lekker uit de bak. Aan de tekst was]
flink gesleuteld wat aan de pro
duktie ten goede kwam. Korte dia-j
logen, de hoofdzaken voor het ver
haal en dan weer snel de muziek.
Zo werd saaiheid voorkomen.
Met de regie-opvatting hadden t
meer moeite. Een oude operette I
een modern jasje geven, blijft al
tijd een heikele zaak. Het is hel
een of het ander en vaak valt i
in het tweeslachtige midden, i
hier is dit het geval.
Modern decor, minimaal, aar
paste kleding, twijfelachtige be
lichting, schabloon-maniertjes bi)
de solisten, een koor dat of statisch
toeluistert of over de grond rolle
bollende adel voorstelt. R
vondsten waren vaak gezocht es I
geforceerd onnatuurlijk. Je merkte
dat de spelers er vaak zelf niet®
geloofden. Ook het aardige zigeu
nerorkest j e werd dikwijls onnodig
in de handeling betrokken.
ja, een mens kan niet alles hebben,
moet gedacht zijn.
Nieuws voor doven en slecht
horenden (ook 13.00)
Beeld voor beeld, bijbelver
haal voorkinderen
,,55 Bertje Knor met tekenfilms
Tom Tim; Noddy; Nijntje
Studio op stelten met teken
films Roobarb; Robbedoes; Uit
gestorven, serie; Tom Jerry, te
kenfilm; De wereld volgens Bert,
jeugdserie; Mugge, serie
journaal
„57 De week van, gesprek
Matlock, advocatenserie
1727 The Cosby Show
|757 Boggle, spelletje
Ij 2t Landscape, reportage
U 33 ik heb al een boek, literair ma
gazine
,«52 Deasoshow
03 (PP): WD
75 50 Journaal
2532 Das Boot, oorlogsserie
2,28 Televizier
2, ;9 The Bible: Abraham, speelfilm
23 36 Teevee studio (tot 00.07)
,290 Hoorzittingen Commissie
van Traa
,750 Het zevende venster, kinder
magazine
,7.18 Een verhaal dat groeit, teken
filmserie met verhalen uit de Bij
bel
,729 2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal, 18.44
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
,9.00 Eenmaal andermaal, veiling
programma
19.30 Ik weet het beter, spelletje
20 00 Exotisch koken met kruiden.
Afl. 1
20.25 Digitaal
20.35 Studio sport
22.00 Hart to Hart: Home is Where
the Hart is, speelfilm
23,34 Journaal
23,39 American Cinema (tot 00.39)
107.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.22 Tekenfilmfestival
107.29 Ontbijt-tv met 07.30, 08.00,
8.30 en 09.00 Journaal
1 09.05 (PP): SP
09.08 Kook tv
09.30 Rondom tien
10.05 Miniatuur
10.10 Klassieke mechanica II
110.40 Overleven-leven met kanker
1.05 De week van
111.32 Boggle
12.00 Journaal
12.05 Rotiand
12.32 De roze panter
13.00 Journaal
13.08 Willem Wever
13.32 Het meisje uit het jaar 3000
13.57 Villa Achterwerk
16.00 Journaal
116.07 Telelens, portret: Kinderboe
kenschrijfster Sonia Garmers
14.30 Double 7, spelletje 15.55 Luna
park, jongerenmagazine 16.30 Maguy,
serie 17.00 La bande a Carlos, magazine
17.30 The Waltons, serie 18.30 Regions
soir 18.50 Cartes sur table 19.05 Le quo-
tidien des sports 19.30 Nieuws 20.10
Strip-tease, magazine 21.20 Delta Force
1 - The Colombian Connection, Ameri
kaanse politieke thriller uit 1990 van
Sam Firstenberg met Nick Cassavetes,
Eric Douglas en Mike Norris 23.10 Coup
de film, rubriek 23.40 Laatste nieuws
17.00 Le coeur et l'esprit 17.31 Cheval
passion, paardesportmagazine 18.00 lei
Bla-bla, kindermagazine 19.00 Maguy,
serie 19.30 Nieuws 20.06 Vous permet-
tez, Raymond? 20.09 Zoom arrière:
Voetbal: Standard Luik-Anderlecht
21.39 Foot mondial, voetbalmagazine
22.07 Nieuws (tot 22.28)
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 The Flying Doctors,
serie 09.45 Tele-Gym: Feldenkreis - Be-
wusstes Bewegen 10.00 Heute 10.03
Halbzeit, reportage 10.35 Tips und
bends, magazine 11.00 Heute 11.04
Primo Baby, speelfilm 12.55 Presseschau
13.00 Sport Extra/Tennis; ATP-toernooi
Essen 17,00 Tagesschau 17.10 Brisant,
Mulevardmagazine 17.55 Verbotene
uebe, serie 18.25 Marienhof, serie
18.54 Die Partner, serie 20.00 Ta-
gesschau 20.15 Nikolaikirche, tv-film.
heel 1 21.45 Es tut weh SPD, reportage
".30 Tagesthemen 23.00 Orlando,
speelfilm 00.30 Nachtmagazin 00.50
KW) Unholy Partners, speelfilm 02.20
Nechmagazin
RADIO RIJNMOND
w Suzanne met veel nieuws en actualiteite
en"®tte Geeve met Nederlands produkt. 10.0
an vliet en Menno Tamming. 12.00 Lida Iburr
celen en Boswinkel. 17.00 Post van vandaag
Hst aan de telefoon
OMROEP BRABANT
705 T'Z'6 Babio 9evo'9t' door regionaal i
l' Adualiteiten, sport en verkeersinformatie.
7 w a 8rabant- 7-23 Weerman Johan Versd
Actualiteiten en verkeersinformatie. 7.55
p.? Verschuuren (Regio's Z.O, M. en N.(
tie n-IÏB(abant<re9'°W"B>-808Verkeersir
vers - N'elJwscentrale. 8.33 Actualite
9 nve«;rS'nformatle-8 88 Weerman Johan Versd
Muziekkiosk. 9.30 De scheurkalender. 10.01
ronrf 1, De scheurkalender. 11.07 Van har
11.30 De scheurkalender. 12.05 Actualiteit
n..e" a9enda. 12.55 Bericht voor boer en t
Radio Nieuwscentrale. 13.34 Actualiteiten
M|