indvriendelijk in het kwadraat Xantia Break ziet er eleganter uit dan hij is ;ige tas hét ;el in Parijs oost mag eigen gang gaan in Kinderhotels Oostenrijk Das Brett, das Schild en der Teller Roerpot EET WIJZER STEM SURPLUS E3 ONDER DE KURK Broederschap joor aanslagen Romantisch Frans Molenaar stelt prijs in voor modetalen Details Personeel Hekken Vering Traag Menugids in tien talen REIZEN KORT Zomers fietsen in de winter Meer vluchten naar Gatwick VRIJDAG 20 OKTOBER 1995 Door Hein Sluijter telschool in Tilburg, waar it als genodigde weer Z0'nl schouwspel kon bijwonen, dan Nyas 'iet inderdaad opnieuw duidelijk. Een broederschan mengt. En wel scherts en ernst. En laaft daarmee alvast op geeste lijke wijze zowel zichzelf als de" toehoorders in de zaal. Alvo- rens na afloop ook werkelijk aan de wijn te gaan bij een ver- rassend goed maal, deze keerl verzorgd door de eindejaars- leerlingen van de school. Niet elk chapitre van elke broeder schap kent eenzelfde verloop Al zijn er wel vaste patronen"' waar naar Frans voorbeeld' nauwgezet de hand aan wordt gehouden. In die Tilburgse kapel schreed het bestuur, gekleed in zeven tiende eeuwse kostuums, ach ter in de zaal binnen om be hoedzaam, maar doelbewust en onder strakke regie zich naar het podium te begeven, waar twee mensen die zich hadden onderscheiden zowel in de Gastronomie als in Goed Gastheerschap, tot ere-leden zouden worden verheven. Dat waren de cuisinier Cas Spij kers en de sommelier (wijn schenker) José Ibanez Zapata. Een en ander ging gepaard met toespraken, het symboli sche afzweren van water en het manmoedig leeg drinken van een fors uitgevallen glas wijn. Het meest verbazingwekken de van deze samenkomst was voor mij het ijzersterke optre den van twee ook al schitte rend uitgemonsterde trompet ters. Ze hadden eigenlijk niets anders te doen dan gedurende enkele seconden de trompet te blazen uitsluitend om het eve nement te openen en om die een uur later te sluiten. Al die tijd stonden ze als poppen met een uitgestreken gezicht onder het podium onbeweeglijk de zaal in te kijken. Hou dat maar eens vol zo lang op een droog je. Een gebeurtenis. En verbij sterend. modetermen spreekt men van Relaxte Chic. Het kleurgebruik is het meest] opvallend bij Comme des Gar^ons. Een modehuis dat juist zwart als handelsmerk heeft. De lichaamsvolgende combinaties, lange jurken en tunieken, in een kaleidoscoop van kleuren zien eruit als abstractè schilderijen. Romantisch en supervrouwelij zijn de creaties van het nieuwstel troetelkind van de modewereld I en nummer één op de hitlijst, del Brit John Galliano. De baljurkenl van taf zijde zijn prachtig, del korte, strakke en op het lijf gf'l maakte jasjes superelegant. Zijnl couturestijl heeft hem niet voor I niets een baan opgeleverd bij het| modehuis Givenchy, waarvoor j hij vanaf volgend jaar de coutu- recollectie mag ontwerpen. Christian Dior heeft de meest] glamoureuze collectie tot nu toe. f De zeer vrouwelijke collecte] waaronder broekpakken, is eet hommage aan Hollywooddiva s als Mariene Dietrich en Aval Gardner. Christian Lacroix blijft tr°uj*j aan zijn fokloristische stijl- A mixte hij deze met elementen ui I de jaren vijftig. Het meest levendig en up to "a eft knt pn- ako- ttden |mo- [s de roep |dige :su- het f'ori- anse een ;ken jeta- n of n op t de de laas- leidt latte tr de vro- nend heb- felle stels rung it of s ro- ;daan stijve omer een ïg.In is de Chloé-collectie van Kar I Lagerfeld: vibrerende een ronde en vrouwelijke DOT ning, couture-achtig en soM Naar eigen zeggen wilde Lage feld zorgen voor een 'beetje op misme, levendigheid en g mour'. Dat is gelukt. Amsterdam (anp) - Coutuüf' j Frans Molenaar heelt een J lijkse prijs ingesteld voor modetalent. Aan de prijs 1S bedrag van 25.000 gulden bevof" bonden. Molenaar wil met de prijs,' deren dat jonge tali werpers zich verder ben.va„ i Ljdruchtige kinderen. Verstoorde medegasten tij- ijjshet eten. Onveilige speeltuinen. Gestresste Lers die zelfs tijdens de vakantie nauwelijks tijd jr een volwassen gesprek hebben, 's Avonds zitten l'0p wacht' bij de kinderen. Ouders met jonge kin- jin weten er alles van. In Oostenrijk hebben spe tte Kinderhotels zich verenigd. Een uitkomst voor Ljers én kroost. zo irJofian tiGrirwen lijkt simpel. |gar nog niet a de Oosten de hotelier Neus- fc uit het Jjatsje Trebe- samen met vrien- achter een tot glas bier E( in het nabij tegen Gmünd. ineen stamta- ontstond een gouden |jeristische we gaan |ji helemaal lïtóen op Overal in Trebesing is het lo go van het babydorp te zien. FOTO'S JOHAN VAN GRINSVEN toerisme in deze streek, terwijl we toch al geen industrie, alleen wat landbouw hebben. Ieder een had al snel in de gaten dat ze hier de kans hadden om zich te onderschei den. En in on derscheid zit nu eenmaal com mercieel gewin. Dus het heeft heus niet veel overredings kracht gekost. En sinds enkele jaren is het dorp weer opgeleefd. Omdat 80 pro cent van de be- s met jonge kinderen. Jaren Jjvele prijzen en andere lauwe- lulater is er een heuse vereniging En Kinderhotels in Oostenrijk en lsTrebesing Europa's Eerste Ba- Mrp. Ifechitzer ging in 1981 door de End van zijn moeder in het kuur- fclel van zijn familie in Trebesing Jitrken. Hij had snel genoeg van latwerk en de oude stamgasten. Ijjdieavond in Gmünd schakelde l'wschitzer om, ging hij zich rich- iop ouders met jonge kinderen. Itnpaar kinderbadjes en -stoelen siwat speelgoed, daar begon hij tie. En drie families in het eerste ar, 1983. pinnen een paar jaar bleven de kuurgasten weg en sinds |n komen er alleen nog ouders jet jonge kinderen in Trebesinger |lof, 'Europa's Eerste Babyhotel'. middels is Neuschitzer niet al- In hotelier, maar ook directeur Iran Trebesing - Europas l.Baby- 1 van de VW in Gmünd en Bij is woordvoerder van Kinder- liotels Oostenrijk. Bant niet alleen zijn hotel werd |tin succes, hij kreeg ook het hele Trebesing (Karinthië) mee. hu zo'n tachtig hotels, lboerderijen, pensions in lie rest van het land heb- 5i de formule overge- nen en zich enkele ja il geleden verenigd tot llinïerkotels Oostenrijk. Ilndan zijn er nog hote- llfis die zich tot hetzelf de concept hebben be- 1, maar vanwege de I eisen (bijvoorbeeld over I eigen kinderopvang) niet I tot Kinderhotels Oosten- I tijk kunnen toetreden. Eigenbelang [ftuschitzer geeft toe, njn idee was niet zonder ielang. „Als ge lwon vakantieoord is I Trebesing slechts een de weet-ik-veel, of meer dorpen waaruit een toerist kan i. Het ging ook he- «maal niet goed met het volking moet leven van het toeris me doet iedereen graag wat extra's voor dit initiatief." De lokale overheid en plaatselijke ondernemers hebben samen an derhalf miljoen gulden gestoken in algemene voorzieningen van het babydorp. Zoals een gemeen schappelijke crèche, die is er voor de kleine gasten van alle pension houders die niet zelfstandig kin deropvang kunnen aanbieden. Trebesing noemt zich Europa's Eerste Babydorp en het heeft alle recht op die titel. Letterlijk elke accommodatieverschaffer doet mee aan dit initiatief. En ook an dere middenstanders. En iedereen probeert er op zijn manier iets leuks van te maken. In het dorp worden wekelijks veel activiteiten georganiseerd, zoals een kinderbi- socoop, botanische wandelingen, boottochten, ponyrijden, brood bakken voor kinderen. Het dorp moet ook een grootverbruiker van tuinkabouters zijn. Overal zijn ze in het straatbeeld te vinden, in tuinen, voor hotels, bij de gemeen schappelijke kindercrèche, in het buitengebied. Maar de Babyf- reundliche golf is bijvoorbeeld Het Dwergennest heet de gemeenschappelijke peuterspeelzaal in ook overgeslagen naar het nabij gelegen gemoedelijke Gmünd. De kapper knipt kinderen goedkoper, het restaurant heeft speciale kind ermenu's, veel middenstanders spelen er handig op in. Neuschit zer: „De schoenenzaakin Gmünd verkoopt sinds wij hier mee ge start zijn zeker 30% meer kinder schoenen". Siegfried Neuschitzer weet dat de kracht van het concept ligt in de tails. Zijn babyhotel heeft in het spenensysteem - de classificatie van de kinderhotels - de hoogste waardering van zes spenen. In Trebesinger Hof biedt hij kin deropvang van 9.00 tot 21.00 uur, tot 17.00 uur spelen de kinderen tot twee jaar gescheiden van de gasten tot 8 jaar. Hij heeft drie kleuterleidsters in dienst. Er zijn rookvrije ruimten in het hotel, bij „Stadse kinderen leren zo spelenderwijs over de natuur", zegt een boer die in Trebesing een 'Babygasthof' - met kinderboerderij - bestiert. de receptie staat een opgeschil derde, motorloze Mini Cooper als speelgoed, er is iedere dag een apart kinderbuffet, op de kamers hebben de kinderen een apart slaapkamertje, standaard zijn ook een commode, een kinderbad en een opstap voor de wastafel. Net zoals er plastic opstapjes voor de urinoirs in de herentoiletten staan. Daarnaast heeft het vrolijk aange klede en opgeschilderde hotel - waar Neuschitzer 3,5 miljoen gul den in investeerde - een grote speeltuin, pluimvee rondlopen, een luchtkussen in de vorm van een kasteel, een skelterbaantje, aparte kindermenu's, kinderbe stek in de eetzaal. Trappen, terras, speeltuin, alles is goed afgesloten met hekjes. En ieder ouderpaar krijgt een pie per voor het 'babyfoonsysteem'. Als een kind boven in bed huilt of roept terwijl de ouders in de eet zaal of in de bar zitten, dan gaat de pieper af. Het zijn slechts enke le van de voorzieningen die wor den aangeboden. De andere ac commodaties van Kinderhotels Oostenrijk zijn hiermee vergelijk baar, ook al biedt de een meer ver tier en voorzieningen dan de an der. Heinrich Preis in Trebesing heeft zijn boerderij/pension bij voorbeeld voorzien van eén uitge breide dierenboerderij, zelfs een hertenkampje, waar kinderen mee mogen helpen. „Hier leren ze spe lenderwijs iets over de natuur. Stadse kinderen weten niet wat ze hier overkomt," aldus Preis. Het bedienend personeel ontwijkt de kleinsten inmiddels met het grootste gemak in het hotel van Neuschitzer. Kinderen mogen overal gewoon hun gang gaan, rondrennen. Zeker, iedere avond jengelt er wel een kind aan tafel. Trebesing, 'Europa's Eerste Babydorp'. Maar geen enkel ouderpaar voelt te. Het dorp heeft zo een extra at- zich opgelaten tegenover de ande re gasten, want morgen is het een ander kind dat de boel op stelten zet. Maar de Kinderhotels richten zich niet alleen op de kinderen; alle ho teliers bieden ook de ouders acti viteiten aan. Bij Neuschitzer kun nen zij onder meer gebruik maken van tennis- en squashbanen. „Ie dere hotelier zorgt voor activitei ten voor de ouders. Wij willen het niet aleen de kinderen naar de zin maken, maar ook de ouders gele genheid te bieden te relaxen. Kin deren hebben ook uitgeruste ouders nodig." Het kleine dorp (1218 inwoners, volgens de laatste telling) is trots op het baby-imago. Het halve dorp rijdt met reclames op de au to's rond en de nummerborden onderstrepen die combinatie van trots en handelsgeest. Dan weer komt de Babyl voorbij en even la ter de Dorf3. Neuschitzer is een slimme zaken man; hij weet het hele dorp voort durend mee te slepen. Zo hebben ondernemers en gemeente geza menlijk recent een 'Luier-wandel- route' uitgezet in de bossen boven het dorp. Goed voor een wandel tocht van zo'n drie kilometer. Langs die route staan sprookjesfi guren en er zijn plekken waar ouders sprookjes (uit ijzeren 'boe ken' die aan banken bevestigd zijn) kunnen voorlezen. Bijna langs de hele route staan hekken langs het bospad, zodat kinderen niet in een onbewaakt ogenblik verloren kunnen lopen. Aan begin en eindpunt van de wandelroute zijn extra attracties neergezet - een ponyparkje en een kinderboerderij - en op de helft van het parcours staat een toilet- tengebouw annex verschoonruim- tractie en de boeren in het buiten gebied wat extra inkomsten (on der meer uit verpachten van het pad en verkoop van eigen geteelde en gemaakte produkten). Hoewel het merendeel van de gas ten van de Kinderhotels uit Duits land komt (70 procent), gevolgd door Oostenrijk (25 procent) denkt Neuschitzer dat onder kin deren taal geen rol speelt. „Die spelen toch wel met elkaar." Waarbij hij vergeet dat ook de kinderjufs geen Nederlands pra ten. Maar toch, dochterlief van vier jaar had - ondanks een taal barrière die her en der opdook - het grootste plezier in het baby dorp Trebesing. Zij kon elke mi nuut van de dag iets doen wat zij leuk vond, rustig rondrennen ter wijl vader en moeder zaten te eten, overdag op een pony rijden of skelteren en zo vaak ze wou op glijden of op het springkussen. Haar conclusie na een paar dagen; „Ik wil hier blijven wonen". Trebesing ligt in het Lieser- en Malta- dal (750-1641 meter hoog) in Ka rinthië, pal aan de Autosnelweg A10 tussen Salzburg en Villach. Het ligt vlakbij het middeleeuwse Gmünd (5000 inwoners). Daar zijn onder meer een oude burcht, een Porsche- museum en diverse kerken te bezich tigen. 'Kinderhotels Oostenrijk' telt ruim 80 deelnemers, ze zijn in heel Oostenrijk te vinden. De accommodaties varië ren van eenvoudige boerderijen tot luxe hotels. Kosten voor een gezin met twee kinderen, vanaf 135 gulden per dag. Deze prijzen lopen op tot 450 gulden per dag (bijvoorbeeld in het luxe Trebesinger Hof), inclusief halfpension voor ouders en volpen- sion voor kinderen. Kinderhotels Oostenrijk heeft een Duitstalig brochure beschikbaar. In formatie: Kinderhotels Österreich, Postfach 10, A-9580 Villach-Drobol- lach, Oostenrijk, telefoon 00- 4342544411. Of in Nederland: Oos tenrijks Toeristenburo, telefoon 020- 6129682. VV VA ^/UL U A couture als exclusieve vorm het ontwerpen van kleding- De prijs wordt volgend jaar voor het eerst uitgereikt. "oor Rien van der Steen Stationcars komen er steeds meer. En vooral: ze worden steeds mooier. Min of meer ge- ruisloos nemen ze taken van de Uimte-auto over. Die ruimte auto werd - en wordt door som mige fabrikanten nog steeds - ®en grote toekomst voorspeld. Maar het begint er op te lijken nat het allemaal mee zal vallen met die doorbraak. Ruimte-au- '°s zijn zó volumineus en zó <mur, dat de gemiddelde autorij der voor een andere oplossing mest. En die oplossing wordt steeds vaker geboden door de stationcar. Hyundai lanceert voor het eerst een stationcar, bijna alle Japan se merken bieden er meerdere en ne Europese merken wordt de «eus alsmaar groter. Opel heeft een sterke aanbieding met de Astra, volgend jaar volgt zelfs en vectra stationwagon en er is een grote Omega. Audi en BMW ebben de chique, maar niet ijster ruimtelijke Avant en ouring, Mercedes heeft de 2eens priizige T- Ford een i, Scorpio, de Mondeo en een c°rt Clipper 'en Volkswagen Prachtige Passat Variant en PlomPer ogende Golf Fht 1?ver k'edt er eentje, net als u Peugeot is klaar met de te lgen voor een 406 Break, Renault heeft de ruime Laguna Break net gelanceerd en Citroen is juist verschenen met de Break op basis van de Xantia. Citroen zat er met smart op te wachten. Want er gebeurde de laatste tijd niet veel met het merk. De Xantia draait wel goed, maar zal nu klappen krij gen door het verschijnen van een fonkelnieuwe Opel Vectra en - uit eigen PSA-huis - de nieuwe Peugeot 406. De Xantia is een ideale 'drem pelschuiver'. Daar is dat prach tige veersysteem met die veer- bollen verantwoordelijk voor. Het veerkarakter wordt stugger naarmate het wagengewicht toe neemt en dat is bij zo'n station wagon uiterst praktisch. Boven dien houdt het systeem de wagen op een constante hoogte. Toen de Xantia verscheen, zat er een rare handgreep voor de voorste passagier. Die is ook in deze Break gehandhaafd. Het vreemde ding zou misschien in een terreinwagen wel passen. Maar het maakt toepassing van een tweede airbag onmogelijk. De Break is tot aan de achter deuren een gewone Xantia. Ont werper Dan Abramson heeft zich op het achterste gedeelte uitgeleefd. Opvallend is het ont breken van dakrails. Abramson: „Dat was geen gezicht vonden we. Daarom hebben we voor een los systeem gekozen, dat dwars op het dak gemonteerd kan wor den als daar bagage vervoerd moet worden." Abramson ver haalt geestdriftig over de licht aflopende daklijn naar achteren, die harmonieert met de oplopen de lijn van de onderkant van de achterste ramen. De achterklep van de Break is van kunststof. En die wordt tij dens de rit afgrijselijk smerig. Vuile handen dus bij het openen, zeker omdat de knop verscholen zit. Het ruitoppervlak in deze auto is enorm. Mooi en goed voor het uitzicht, maar ondanks een goed ventilatiesysteem wordt het bij een beetje zon wel snel warm binnen. De"oude' 1.8 motor is allerminst De nieuwe stationcar van Citroen kent een elegant ontwerpMaar de goedkoopste versie heeft een wat bedaagde motor. zuinig, ook al staat de nieuwe Break op Michelin Energy ban den, die het verbruik toch duide lijk gunstig beïnvloeden. Traag is-ie ook. De 2.0 zestienkleps va riant is heel wat vlugger, maar daar moet ook veel meer voor betaald worden. Ais je niet hoeft/kunt opschieten valt het wel mee met de 1.8 motor. Al is hij tamelijk rumoerig. De uitrusting is niet meer dan redelijk: de bekleding is leuk, er is standaard geen airbag, 'maar wel een derde remlicht' meldt Citroen trots. Stoelen en bank zijn goed en ook de achterpassa giers hebben voldoende bewe gingsvrijheid. Een gedeeld neer- klapbare achterbank is er alleen voor de duurdere uitvoeringen. Verder heeft deze (SX-)uitvoe- ring elektrisch te bedienen ra men voor, afstandsbediende cen trale vergrendeling en binnen- verlichting met vertraging. Het instrumentarium is tamelijk simpeltjes. De besturing is nogal indirect. Op de snelweg moet er veel ge corrigeerd worden. Dat geeft een gevoel van speling op de stuur bekrachtiging. Daarentegen is de wegligging van deze auto goed, het uiterlijk erg fraai en het veersysteem maakt veel goed. De goedkoopste is de 1.8iX (103 pk) met 'oude' tweekleps motor: 40.995,-. De luxere SX kost 3000 gulden meer. De 2.0 16V SX (135 pk) kost 50.385,-, de 2.0i Turbo (150 pk) 63.535,- en de 1.9 turbo diesel (92 pk) 53.285,-. Verbruik 1:10, tankinhoud 65 liter, gewicht 1285 kilo. De Break is 22 centimeter langer dan de gewone Xantia (Fransen noemen die Berline). De laadvloer is met neergeklapte bank 1,73 meter lang en er is plek voor 1,7 kubieke meter bagage. Door Marijke Prins Omdat ik in Leiden ben opgegroeid, weet ik dat je op 3 oktober, of kort daarna, hutspot moet eten, een voedzaam mengsel van uien, aardappelen en wortelen. Het is een typisch Hollands gerecht, met een mooie geschiedenis. Op 3 oktober 1574 werd Leiden ont zet van het Spaanse beleg. Volgens de volksoverlevering vond een jongetje dat zich als eerste buiten de stad waagde, in het door de Spanjaarden in haast verlaten legerkamp een nog warme pot met Spaanse hutspot. Natuurlijk heb ik als kind gedacht dat de huts pot die wij nu eten zou lijken op de Spaanse, maar dat kan niet waar zijn. Weliswaar had Columbus de aardappel al uit Amerika meegenomen, maar in 1574 was de knol nog geen volksvoedsel, pas in de 18de eeuw kwam de aardappel in zwang. Dat betekent echter niet dat hutspot in de zestiende eeuw niet bestond; deingrediënten waren alleen anders. Hutspot ontleent zijn naam dan ook aanhutsen, het Middelneder landse woord voor roeren. Johanna Maria de Winter die met haar boek 'Van Soeter Cokene' een schat aan informatie over de keu ken in de Oudheid en Middeleeuwen verzamelde, geeft een recept van een Keulse hutspot. Dit recept komt uit een Nederlands kook boek uit 1601. Het is in feite een wat lekkerder gekruid recept voor het klapstuk dat traditiegetrouw bij onze hutspot wordt op gediend. En daarmee is de cirkel rond. Ik geef hier een aangepaste versie, want volgens het zeventiende eeuwsekookboek zou je vijf kilo vlees moeten gebruiken. Voor vier personen 600 gram klapstuk (ribstuk) 2 vingerlengtes geschilde gember 1 theelepel gekneusde zwarte peper 1 blaadje foelie verse dille (of 5 takjes peterselie) 1 flinke ui zout en peper naar smaak desgewenst: twee blaadjes laurier Zet het vlees op met ruim water. Laat het aan de kook komen en schuim het af. Voeg dan de kruiden en de geschilde ui toe. Halver wege de kooktijd (na l'A uur) moet de ui verwijderd worden. Laat het vlees zachtjes doorstoven. Je hebt dan gaar vlees en een rijke bouillon. Als je wilt, kun je het vlees nog even bakken in plakken en wat ongebakken, kleingesneden stukjes door de hutspot men gen. Die is supermakkelijk te maken. Kook 250 gram in ringen gesne den uien, 750 gram in stukjes gesneden wortelen en 1 kilo aardap pelen samen gaar. Stamp ze door elkaar (smeuiig gemaakt met bouillon van het klapstuk). Maak het geheel op smaak met een klontje boter, versgemalen peper en wat zout. PS. Ik kan het nooit nalaten om bij dit soort oerhollandse recep ten mijnkookboek van de Haagsche kookschool na te slaan. Niet omdat ik er praktisch wat aan heb, want mijn exemplaar is hon derd jaar oud, maar omdat de recepten vaak zo curieus zijn. Ook in dit geval: volgens het kookboek moet je het klapstuk eerst sa men met de wortelen gaarkoken (drie uur!). Door Nico Koolsbergen Een goed huwelijk kan heel wat hebben. Maar er zijn momenten waarop er van binnen iets knapt. Dat weet je jaren later nog, terwijl de partner zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust is. Voorbeeld; met een caravan de Brennerpas op, op weg naar Italië. Achterin doodvermoeide kinde ren, echtgenote zit naast de chauf feur mee te turen naar de borden. Want caravans moeten bij gren zen - die toen nog niet zo open wa ren als nu - soms op een andere baan. Dat ging dus fout: verkeerde rijstrook, geïrriteerde douanebe ambte. De man spreekt Duits, dus in de stress probeer je in de zelfde taal uit te leggen dat je een bord niet gezien hebt: 'Wir haben das Brett nicht gesehen.' Wat een blunder! Echtgenote - die goed Duits spreekt- sist: 'Das Schild!' Het ergste is, ze lacht er bij. Natuurlijk, een Brett is een plank of een spelletjesbord, een Schild een bord met een medede ling. Maar sindsdien houden we, als zij erbij is en als het maar even kan, in het buitenland onze mond. Zeker als er Duits gepraat moet worden. Zeventien jaar later doet de herinnering nog pijn. Nederlanders zijn geen talenwon ders, integendeel. Met handen en voeten en een beperkt aantal woorden weten ze zich meestal wel te redden, maar daarmee houdt het op. De handel in taal gidsjes is er blij mee. Wat moet ik zeggen en hoe zeg ik het in het en vul de vreemde taal maar in. Een vraag stellen in het Servok- roatisch of het Fins kunnen we daardoor allemaal wel. Maar o wee als de andere kant antwoord begint te geven... Er zijn omstandigheden waarin alleen de vraag genoeg is, omdat het antwoord niet van belang is. Als de benzinetank moet worden gevuld - plein, pieno, voll - of er gegeten moet worden. Voor die laatste situatie is nu een nieuwe taalgids verschenen in de Wat Hoe-serie. Een menugids in tien talen; Duits, Engels, Frans, Hongaars, Grieks, Italiaans, Pools, Portugees, Spaans en Tsje chisch. Waaruit we ook gelijk kunnen afleiden wat onze favorie te vakantielanden zijn, want dat hebben ze bij de uitgever goed uit gezocht. Volgend jaar naar Noor wegen moeten we dus ons eigen eten meenemen. De gids is op de bekende wijze opgezet, met zin nen voor allerlei voorkomende si tuaties, de vertaling en de uit spraak. Plus culinaire woorden lijsten. Een gebraden stuk vlees heet in het Pools 'pieczen'; dat op de n nog een accent aigu moet, kan de tekstverwerker van deze mo derne krant niet 'aangeven. Aan voorbeelden uit het Grieks of Tsjechisch beginnen we maar he lemaal niet. De gids heeft ook wat antwoorden die mogelijk gegeven kunnen worden: Negyedóra mül- va leszt szabad asztalunk, zegt de Hongaarse ober als er over een kwartier een tafel vrij komt. Als het maar niet langer of korter duurt, want dan begrijpen we het niet. Er is - heel Nederlands - een verzamelingetje zinnen met klachten. En - heel on-Neder- lands - in tien talen de mededeling dat er iets niet op de rekening staat. En o ja, er is nóg een Duits bord. Zo'n ding waar je van kunt eten. Een Teller. Wat Hoe Menugids in 10 talen, uitgeverij Kosmos-Z K, prijs 15,95. 'Zomers fietsen in de winter', zo heeft de vereniging De Wereld fietser de beurs gedoopt die zondag in het Amsterdamse Artis wordt gehouden. De beurs is bedoeld voor mensen die hun fiets niet de hele winter in de schuur willen laten staan, maar naar warmere oorden willen om daar te pedaleren. Op de beurs zijn stands aanwezig van specialisten op het gebied van fietsmaterialen, kaarten en gidsen, fietsreizen en transport en van kampeerartikelen en andere uitrusting. In het gedeelte 'fietsers informeren fietsers' vertellen ervaren fietsreizigers over hun reizen. De beurs is open van 10.30 tot 17.00 uur. Entree kost 5 gulden voor leden en 7,50 gulden voor niet-leden. Artis is te vinden aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam (tramlijn 9 vanaf het Cen traal Station). British Airways Express gaat het aantal vluchten tussen Rotter dam en Londen Gatwick fors opvoeren. Zo gaat bijvoorbeeld op zondagen de frequentie naar Londen van twee naar drie vluchten en naar Rotterdam van drie naar vier. Op vrijdag wordt de fre quentie Gatwick-Rotterdam uitgebreid van vier naar vijf. Twee jaar geleden is City flyer Express gaan opereren onder de naam British Airways Express. Sindsdien is het totaal vervoerde aantal passagiers met 33% gegroeid. Van augustus 1994 tot augustus 1995 werden 615.419 passagiers vervoerd, tegen 463.051 in het jaar daarvoor.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25