Weekend i n OZ. I GARTNER] Bye, bye Netscape, welkom Explorer... 3E INTERFACE .STEM E3 tos zijn studie geschiedenis in Utrecht, met kerkgeschiedenis bijvak, zette een docent drs. Jacob Slavenburg op het boekje ratief rnedewerk(siüer Stgnostische evangelie'. Thuis in Breda heeft hij het toen op een jrdagavond bij de open haard met rode oortjes in één ruk uitge- Het heeft hem niet meer los gelaten. Hij heeft inmiddels zes tien gepubliceerd over het vroege christendom aan de hand van jjnele handschriften die in 1945 bij Nag Hammadi in Egypte te- zijn gevonden. De titel van zijn jongste geesteskind laat aan idelijkheid niets te wensen over. 'Valsheid in geschrifte' heet het, jtals ondertitel 'De gespleten pen van bijbelschrijvers'. I mwe bronnen Twist 'Het christelijke geloof is riiet gebaseerd op de oorspronkelijke leringen van Jezus' Historicus J. Slavenburg ontsluit Nag Hammadi-vondsten voor het grote publiek Thomas-evangelie I ""pMde wellicht wat van de volgende ali- Willekeur en politiek Pure geest Losse leringen Afkalving )BER 1995 X 52 ZATERDAG 14 OKTOBER 1995 een Zwitsers familiebedrijf, Wteli| tlaal vervoer. wuaii- SS 'Het Nieuwe Testament klopt niet' zon 2000 wissellaadbakken worden w, ngebodenvan en naaro.m. Italië, Z& fc/r, Slovenie, Kroatië en Scandinavië I ZIEAO-niveau Duits, Engels, Frans) (automatiseerde systemen (jaar. lint u richten aan onderstaand postadres 1 ■deJongh. '1 TIONALE EXPEDITir Benelux b.v. Undert Hazeldonk1104 Tel. 31(0) 76-5964004 Fax. 31(0) 76-5964189 et nds. DSZ/if' mngen. Antwoordnummer 10201,4800 VB Bridi (:Jan Bouwmans (Uw medische kosten betalen wij (dat wij hierover goede afspraken I bereikbaar via kantoren, spreek- geven daar graag een duidelijk Wilt u meer informatie 3 [06-0368 Ie reden om nu de bon W |gt u snel ons duidelijk JZ worden dan nog duidelijker. lidelijke informatie over het Iketten van OZ. at boekje, The gnostic gospel (Het gnostische evangelie), gaf weer, wat ik altijd al gevoeld had. Dat namelijk ^en die in het Nieuwe Testament en in ierken over Jezus van Nazareth verteld lm, niet kloppen. Dat idee had ik toen al iling, hoewel ik niet kerkelijk ben opge- Jsdienis de, thans in Wagenberg woonach- 1 historicus Jacob Slavenburg zich steeds aser gaan verdiepen in de 'ware geschiede- Jezus van Nazareth. Dat heeft tot nu «ïzestal boeken van zijn hand opgeleverd. van zijn jonste pennevrucht, 'Valsheid phrifte', komt aan als een linkse directe levier evangelisten en andere auteurs van bekende Nieuwe Testament na zoveel nog knock-out slaat, avenburg is geen bokser die het kerke- christendom zou willen vellen. Hij voert zijn boeken geen kruistocht tegen de kerk nrdogma's. Van kerkvijandigheid bij hem spoor tijdens het gesprek in zijn Wagen woninkje. Wel de rust en de bedacht- id van de historicus, die verslag doet ijn bevindingen. Hen, dat het Nieuwe Testament - dus dat «de bijbel, waarop het christendom be- - historisch niet klopt. Dat, wat daarin IIwordt over Jezus van Nazareth en zijn |n a laten, lang niet allemaal overeenstemt (ie historische feiten. En datzelfde geldt Swat ons is overgeleverd over het vroe- lirétendom in de eerste paar eeuwen van jaartelling. Het beeld dat de vier evange- geven van Jezus van Nazareth, strookt niet met de historisch werkelijke Jezus lil overgeleverde beeld van het vroege Itndom niet met zoals het werkelijk ge- lis, 3 baseert Slavenburg dat? Op nieuwe rische bronnen. Die zijn pas in 1945 terug Hen in het woestijndzand van Egypte, bij pplaatsje Nag Hammadi, en nog eens dertig Silater voor het eerst - in het Engels - gepu- id. Deze nieuwe bronnen zijn dus nog Hwintig jaar beschikbaar en derhalve nog |W algemeen bekend. Ze zijn nog hoofd- j"' k voer voor wetenschappers, zowel his- JBals bijbelwetenschappers, ptofde geldt overigens ook voor de zogehe- Zeerollen, die enkele jaren na de '•istbij Nag Hammadi werden gevonden na- ■vtoiran aan de Dode Zee in Israël. En nog ■Hrenkele jaren geleden zijn bij opgravingen in Egypte weer nieuwe vondsten gedaan van oude christelijke handschriften en documen ten. De hamvraag is uiteraard hoe betrouwbaar de nieuwe historische bronnen zijn? Zijn de terug gevonden oude handschriften betrouwbaarder dan de geschriften van het ons door de eeuwen heen overgeleverde Nieuwe Testament? De vraag is veel gemakkelijker gesteld dan een antwoord gegeven. Het gaat immers om een in gewikkelde materie, waar veel kanten aan zit ten. Het moderne wetenschappelijke onderzoek van de bijbel dat vorige eeuw op gang is gekomen, heeft veel gegevens opgeleverd die intussen ook door de kerken zijn erkend. Bijvoorbeeld dat de vier evangeliën onderling kleine én grote ver schillen vertonen, dat ze geen historisch ver slag zijn van het leven en sterven van Jezus van Nazareth, dat aan elk evangelie meerdere bronnen ten grondslag liggen, dat er in de loop van de eeuwen nieuwe passages aan zijn toege voegd, dat nogal wat brieven van Paulus in fei te niet door deze apostel, maar door anderen op zijn naam geschreven zijn. Een ander aspect is, dat het vroege christendom al snel werd geconfron teerd met twist en tweedracht over de leer. De strijd die dat gaf, leverde win naars en verliezers op. De opvattingen, inzichten en overtuigingen van de ver liezers werden veroordeeld als kette rijen, dus buiten de orde verklaard. Of alle ketters terecht als ketter zijn ver oordeeld, kon door latere geslachten niet meer worden nagegaan, omdat hun geschriften werden vernietigd of an derszins verloren waren gegaan. Latere geslachten moesten het stellen met wat de winnaars in hun boeken en geschriften fragmentarisch hadden ver meld van hun denkbeelden en overtui gingen. Het ging overigens niet alleen om ketterse geschriften, maar ook om niet veroordeelde geschriften waaruit kerkvaders als Origines ons citaten hebben overgeleverd. Het bijzondere van de Nag Hammadi- vondst is nu dat er ruim 50 authentieke geschriften zijn teruggevonden, waar van van de meeste altijd wel bekend was ge weest dat ze bestaan hadden, maar die voor goed verloren werden gewaand. Dat geeft de twintigste en eenentwintigste eeuw de moge lijkheid zich zelf een oordeel te vormen uit de eerste hand over het vroege christendom en of onze kennis daarover, ook in dogmatische zin, correcties behoeft. Dat laatste is voor de ker ken, katholiek dan wel protestants, natuurlijk Drs. Jacob Slavenburg: „In het vroegste christendom vond geen persoonsverheerlijking van Jezus van Nazareth plaats, maar ging het om het ontdekken van de Christuskracht in het eigen hart.foto de stem/johan van gurp een netelige zaak. Uit de grote stenen kruik waar de Arabische boer Muhammed Ali al-Samman bij Nag Ham madi aan de voet van het Jabal-al-Tarifgeberg- te stootte, kwam geen schat aan goud en zilver tevoorschijn, zoals hij vurig had gehoopt, maar onder meer het complete Evangelie van Tho mas, het Evangelie volgens Filippus en het Evangelie der Waarheid van Valentinus die in het jaar 140 kandidaat was om paus van Rome te worden. Verder zaten er geschriften in als Openbaring van Paulus, Openbaring van Pet rus, Gesprek met de Verlosser, Geheim boek van Johannes, Geheim boek van Jacobus en de Wijsheid van Jezus Christus. Van al deze geschriften springt het Evangelie van Thomas er boven uit, omdat vaststaat dat het authentiek is én ouder dan de vier bekende evangeliën. Het Thomas-evangelie bestaat uit 114 uitspraken van Jezus. Ze zijn kort, bondig, ter zake, niet ingebed in een levensverhaal of historisch verslag zoals de latere evangelieën. Volgens de wetenschap zijn die 114 uitspraken zo niet allemaal, dan toch voor een heel groot deel inderdaad van Jezus zelf afkomstig. Wat betoogt Jacob Slavenburg nu vanuit deze achtergrond in zijn boek 'Valsheid in geschrif te'? Zelf vat hij de essentie als volgt samen: „Het huidige christelijke geloof is niet geba- een paar blauwe plekken van het me- I de schouder slaan. Dat nadat ik onze jaar oude en stokdove poes weer J'Hchtig teruggelegd had in haar mandje. I 'was van schrik een meter hoog gesprongen I Ik luidkeels 'hij doet het' door het huis I fttaeeuwd had. Ze doen het, ten lange leste, I'? kits versie van Netscape en de 32—bits I «Riocfc.d/l, onder Windows 95. I ut meteen afhaken als u het niet begrijpt, *®tmisschien haalt u binnen afzienbare tijd I wltde probleem in huis en u leert dien- Copuserve onder de welluiddende naam W95PPP3.TXT. Er staat ook in waar je daarna die sript-tool, met de welluidende naam Robodunn, vinden kan en met welk script je hem moet voeden. Geen toegang tot Compuserve, maar er wel zin in? Mail of snail- mail mij en ik stuur een exemplaar. Na mijn luidkeelse 'Eureka' en de euforie volgde de teleurstelling. Ik had me alle moeite kunnen besparen, want de 32-bitter bleek net zo'n eigenwijze ezel te zijn als zijn 16-bits standaard bij Windows 95 zit. Maar die overi gens wel te downloaden is vanaf de Microsoft Home Page op het World Wide Web. Met de installatie van de Microsoft Internet Explorer blijken tot mijn grote opluchting al le problemen de wereld uit te zijn. Met één click pakt hij zonder problemen de dial-up aan, werkt het script-file netjes af, legt de PPP-connect, en begint te zoeken. Maar wat het belangrijkste is: de Internet Explorer blijkt zo stabiel als de Rots van Gibraltar. Ik ge traject dat ik afgelegd heb ten- 3 winsock.dtt van Windows 95 en de s versie van Netscape met elkaar te la- ten> moet ik u hier helaas onthouden. i m stap-voor-stap af heb en werken teneinde voor de eerste keer pi°?us aan de gang te krijgen, staat op een an ongeveer 8000 bytes, en dat is zo "'""r de lengte van deze rubriek. Boven- ook die verder op punten uitmun- P-file zoals alle andere, niet honderd te kloppen. Zodat ik derhalve consta- t regel één van nog steeds levende I, ?.1 en o°kin cyberspace een waardevolle I te zijn: never trust the manuals. Zowel 3 desondanks die handleiding, met 10 error, nam het hele proces meer dan r j m beslag. In het kort komt het er op ,j )e veel verschillende uithoeken van I moet ni^ verschillende waarden in falf 1 waarbij het minste of geringste (jlgy!'bitje de boel vast laat lopen. Als len verblnding tot stand gekomen trcret n°® n*e*'want ie a^een maar ïe®scbesoepgroente op je scherm voor- 4^- m°et nog een script-editor ge- Worden, er moet een script geschre- 1 dat moet door het dial-up pro- Tkend en opgeroepen worden. handleiding hebben wil: hij hangt Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com Hrmift, ""*m I van het forum INETRES van voorganger. Crashen, bokken, nukken, vastlo pen, het hield maar niet op. Sommigen geven graag op van de snelheid van die browser, maar wat heb ik aan een Ferrari die om de drie minuten uit de bocht vliegt? Geef mij maar een betrouwbare diesel die op de weg blijft. Wat mij betreft is de verkering voorlo pig over. Netscape is begonnen aan een win terslaap in een diepe krocht op mijn harde schijf, en het icoon heb ik van de desktop ge schopt. Wegwezen, etterbak. Maar had ik nu al die moeite voor niks ge daan? Tot overmaat van ramp weigerde SPRY Mosaic om handje te schudden met de nieuwe winsock. Dus maar eens even gekeken wat die Microsoft Internet Explorer wilde doen, on derdeel van Microsoft Plus. Dat pakketje had natuurlijk gewoon deel uit moeten maken van Windows 95, ruimte genoeg op die cd-rom, maar Bill Gates is nou eenmaal niet de rijkste man op aarde geworden door cadeautjes weg te geven. Dat Plus had ik trouwens ook al no dig gehad om de winsock.dll aan de gang te krijgen via de Internet Wizard, die ook al niet heb hem aan een soort lakmoes-proef onder worpen: vier uur lang laten surfen van hot naar haar, van Sydney naar San Francisco, van Anchorage naar Auckland. Geen enkele general protection fault, geen enkele vastlo per, geen enkele botsing, geen enkele crash. Explorer biedt mij ook een uitgelezen moge lijkheid om mensen die wel eens willen zien hoe dat Internet nou allemaal in zijn werk gaat, voor de gek te houden. Ik kan een cache reserveren die voor mijn part net zo groot kan zijn als mijn harde schijf. Over schijfruimte heb ik voorlopig niet te klagen, dus ik heb de browser een paar honderd megabyte ter be schikking gesteld, waar hij nu al een home-pa- ge of honderd in opgeslagen heeft. Komt er iemand op bezoek, dan vertel ik Ex plorer in de options stiekem dat hij niet, wat ik hem normaal wel laat doen, even moet gaan checken of de pagina die hij in zijn geheugen opgeslagen heeft, ook in cyberspace nog steeds hetzelfde is. Op die manier kun je een mooie sessie nabootsen, waarbij alles voorbij flitst zoals het dat in de nabije toekomst hopelijk ook on-line gaat doen. Tenslotte is me duidelijk geworden dat data, eenmaal op een harde schijf opgeslagen, vrij wel onuitroeibaar zijn. Er zijn bedrijven ge specialiseerd in het redden van gegevens, die al negen keer overschreven zijn. Zelfs van in middels geformatteerde schijfjes, zelfs van disks die aan diggelen liggen. De stukjes be kijken ze met een electronenmicroscoop en daarmee kunnen ze zien hoe de bitjes op de sporen gestaan hebben: links of rechtsom, één of nul. In een Amerikaans computerblad las ik een mooi interview met zo'n data-saver. Twee voorbeelden die die meneer opdiste zijn te mooi om u te onthouden. Het ene geval betrof dat van een ontslagen werknemer. In Amerika willen die nogal eens hun chagrijn uiten met een automatisch ge weer, maar deze had voor een iets subtielere werkzijze gekozen. Hij had de kast van de centrale VAX van het bedrijf opengemaakt, na er de stekker uitgetrokken te hebben, zeker in dit geval een verstandige beslissing. Daarna had hij er een pot koffie in leeggegoten, en er als bekroning van het karwei zijn volle blaas in geleegd. De meeste hardware was voorgoed naar de filistijnen, maar de disks werden uit eindelijk weer leesbaar gemaakt, zij het pas na een uitgebreide schoonmaakbeurt. In geval twee werd de jaarrekening van een ander bedrijf gered, nadat de twee ouderwet se vijf en een kwart floppen waar ze opston den, niet meer leesbaar bleken. Vergezeld van de rekening gingen twee nieuwe floppen de deur uit, maar een dag later waren ze weer te rug: opnieuw onleesbaar. Ze werden tegen het licht gehouden, en er leek een lichte krom ming in te zitten. Klant maar eens gebeld en aan de secretaresse gevraagd wat er met de floppen gebeurd was. 'Gewoon, wat ik met alle post doe', zei die juf, 'ik plak er een etiket op en dan haal ik ze door de typemachine om er wat gegevens op te tik ken voor ze met de interne post meegaan...' seerd op de oorspronkelijke leringen van Jezus van Nazareth, want die leringen zijn achteraf aangepast aan de godsleer ofwel de theologie, zoals die zich gedurende de eerste eeuwen van het christendom ontwikkelde." Ook in latere eeuwen hebben lieden die het Nieuwe Testament overschreven, 'correcties' aangebracht, als ze meenden dat voorgangers een fout hadden gemaakt of wanneer bepaalde zaken niet strookten met de theologische op vattingen en inzichten van hun eigen tijd. Slavenburg: „Uit onderzoek is gebleken dat de teksten van het Nieuwe Testament, niet aan duizenden, maar aan tienduizenden correcties onderhevig zijn geweest. De keuze van de ge schriften die in het Nieuwe Testament zijn op genomen, is een willekeurige en een politieke keuze geweest." „Willekeurig in de zin, dat uit de enkele hon derden bestaande geschriften die iets over het leven van Jezus vermeldden, een keuze is ge maakt, waarbij een aantal zeer oude en authen tieke evangelieën, ouder zelfs dan de bekende vier, niet zijn opgenomen, omdat ze verketterd waren. Maar andere geschriften zijn wel opge nomen, hoewel ze in die tijd, de vierde eeuw, omstreden waren omdat hun authenticiteit be twijfeld werd zoals de Hebreeënbrief en de Apocalyps." „Politiek in de zin, dat de canonisering (defini tieve samenstelling) van het Nieuwe Testa ment, welke in het jaar 367 na Christus zijn be slag krijgt, niet alleen het godsdienstige doel 'de eenheid van het christendom' diende, maar ook het politieke doel 'eenheid van het Romein se Rijk', dat het christendom tot staatsgods dienst had gepromoveerd. Politiek ook in de zin, dat die geschriften gecanoniseerd werden, die een koppeling maakten tussen Jezus als Messias en hoofd van de kerk enerzijds en de apostelen als bisschoppen avant la lettre an derzijds." De Nag Hammadi-geschriften veranderen het vertrouwde godsbeeld drastisch, zegt Jac. Sla venburg. God is daarin geen persoon die zoals in het jodendom kan liefhebben, straffen, ver geven, verdoemen, maar pure geest, volkomen transcendent en onkenbaar. Moderne aandui dingen zijn oerlicht en oerenergie. Ondanks Gods volmaakt anders zijn en alle begrip te bo ven gaan is hij door mensen te ervaren omdat de diepste kern van elke mens uit goddelijke geest bestaat. Daarom geldt, dat jezelf kennen God kennen is. Het latere christendom heeft volgens Slavenburg van God een soort super mens gemaakt. De Nag Hammadi-geschriften geven ook een totaal ander beeld van Jezus van Nazareth dan de christelijke traditie van hem heeft overgele verd. Uit deze geschriften blijkt dat de eerste christenen onderscheid maakten tussen Jezus van Nazareth en Christus. Jezus komt naar vo ren als een mens van vlees en bloed, geboren uit de liefdesgemeenschap van vader Jozef en moe der Maria (het dogma van de maagdelijke ge boorte is van latere eeuwen), geboren in Naza reth en niet in Bethlehem. In deze Jezus daalde Christus, de kracht van Christus, neer tijdens zijn doop in de Jordaan. In het Lucasevangelie staat dat na Jezus' doop de hemel open ging en de Heilige Geest in de gedaante van een duif over hem neerdaalde en een stem uit de hemel zei: „Gij zijt mijn Zoon, de welbeminde, in U heb ik mijn behagen gesteld." Maar in oudere handschriften zegt de stem uit de hemel iets anders, namelijk: „Heden heb ik U verwekt. Ouder zijn dan de geschriften van het Nieuwe Testament betekent lang niet altijd, dat die oudere handschriften dus ook betrouwbaarder zijn, bevestigt Slavenburg. Maar uit weten schappelijk onderzoek is vast komen te staan, dat de oudste overleveringen van Jezus bestaan uit losse uitspraken en leringen. De latere evangelisten hebben om die losse uitspraken en leringen heen een levensverhaal geweven. Dit geeft in het bijzonder aan het teruggevonden Evangelie van Thomas groot historisch ge wicht. Nopen de nieuwe historische bronnen de geves tigde kerken tot revisie van hun geloofsgoed, tot heroverweging van bepaalde dogma's? Vet»l aanstalten daartoe maken ze zeker niet. Dat beoogt Jac. Slavenburg ook helemaal niet met zijn boeken. „Voor mezelf ervaar ik het als heel belangrijk - en uit reacties merk ik dat dit ook voor vele anderen geldt - dat er een innerlijke vrijheid van denken is over het diepste wezen van de mens; over de diepste vragen: waar kom ik vandaan, wie ben ik en waar zal ik heen gaan. We leven in een tijd waarin het steeds be langrijker wordt dat we onze innerlijk vrijheid weer ontdekken." „Die innerlijke vrijheid, zo heb ik ontdekt, be stond ook in het vroegste christendom, waar geen persoonsverheerlijking van Jezus van Na zareth plaats had, maar waar het ging om het ontdekken van de Christuskracht in het eigen hart. Met mijn boeken wil ik de mensen ook be vrijden van de dogma's, al moet ik er in alle eerlijkheid bij zeggen dat kerk en dogma's bei de lange tijd nodig zijn geweest om de mensen binnen een zeker moreel kader en gezag te hou den. Ik trap dus nooit tegen een kerk aan. Maar kerk en dogma's zijn van tijdelijke aard. Het gaat om die innerlijke vrijheid en daar komen de mensen vandaag de dag steeds meer aan toe." Jac. Slavenburg is ervan overtuigd dat de ker ken zich niet kunnen blijven onttrekken aan nieuwe historische feiten die een ander licht werpen op het oorspronkelijke christendom. „Als de kerken de nieuwe feiten niet onder ogen zien,1 maar blijven vasthouden aan dog ma's en leerstellingen die niet gebaseerd zijn op de leringen van Jezus, dan zal hun afkalving in rap tempo doorgaan. Want steeds meer mensen kunnen zich steeds minder in die dogma's en leerstellingen terugvinden. Terugkeer naar de vrije spiritualiteit van de eerste christenen sluit aan bij het gevoel en de hunkering van de vele mensen in .deze tijd die wel de kerk de rug heb ben toegekeerd, maar niet de religie. Er is nog nooit zoveel religie geweest als in onze tijd, al leen speelt die zich grotendeels af buiten de kerken." Jacob Slavenburg - Valsheid in geschrifte. De gespleten pen van bijbelschrijvers, uitgeverij Walburg Pers, prijs 39,50

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 37