)ESTEM Kloppend hart van popmuziek in West-Brabant Gloeiend :ie '95 loed ter Proef ■Hi Programma Identiteit Vangnet Beperkter Du.) TERNEUZEN (ie/ummocU/ Telefoon 0117 - 452462 r Oilily Newman Miniman Jean D'Artes I.K.K.S. Ubak Jean le Bourgct Pointer Barbara Farber Kneeltje Cakewalk - Tricot Vem - Esprit Catimini - O'Neill I- Salty Dog TELEFOON 0117 - 452213; GIDS DONDERDAG 12 OKTOBER 1995 DEEL I L3ktisch elk weekeinde belij- nde aanbidders van de rock n® geloof in poptempel de Itte Hommel in Bergen op W. Zij die hun ziel ver achten aan de popmuziek ji het podium als hét bede- artsoord van West-Brabant. IjBergen op Zoom vinden zij L broeders en zusters, voor taan door de hogepriesters jdecultmuziek, die veelal ten in weinig subtiel gi swerk en/of rap van dito {halte. Komend weekeinde innen de 'gelovigen' het zit- Izoolvlees langdurig tarten. I het programma staat een sziekmarathon van 24 uur. FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN De band Osdorp Posse speelde afgelopen weekeinde voor een uitverkocht huis. Stage diving is in de Botte Hommel een vrij normaal verschijnsel. De Botte Hommel Theaterclown Jango Edwards is vanavond in het Chassé Theater in Breda met het on weerstaanbaar leu ke programma Klo- nes. De musical Evita blijft tot en met 20 oktober in het Chassé Theater in Breda en is van 23 tot en met 25 okto ber in Roosendaal. Een van Europa's vooraanstaande componisten van deze eeuw, lannis Xenakis, is de schepper van het muziektheaterstuk Oresteia, dat vanaf vandaag vier maal wordt uitgevoerd in de Grote Kerk van Veere. Ierse folk en Ach- terhoekse rock op Zuid-Beveland. In De Stenge in Hein- kenszand treden The Dubliners op en in de nabijgele gen Zeelandhallen in Goes is er een concert van Nor maal. hor Peter van den Assem Ihet meest westelijk puntje van Bra lt is jongerencentrum de Botte Hom- il to Bergen op Zoom de enige plek een poppodium te vinden is. thtstbijzijnde alternatieven: Breda en prdam. Ondanks die exclusieve sta ll heeft 'BoHo' keer op keer zijn be- nsrecht moeten bewijzen als etalage f regionaal talent. B poppodium, het blijft een vreemde «tohe bijt waar harmonie- en salon- 8ta de hoogste noot spelen. Nog af- sen van de maatschappelijke visie. k Second Waltz door André Rieu ge- to brede kringen nu eenmaal hoger dan het Zal ik jou eens even lek- Nje bek schijten van de Raggende J* 't Is althans moeilijk voor te stel- I™ bierbrouwer Bavaria die titel aan p srijpen om de reclameboodschap te Wiseren. shoefte popen voorjaar leek het er nog op Westbrabantse poptempel de deu- j ®*st sluiten. Er zou geen behoefte JWeen dergelijk podium, zo meen- :t stadsbestuur van Bergen op Wethouder Stuart, die de ge melijke portemonnee beheert, o er weinig woorden aan vuil. De f Hommel moest dicht, er was geen RWen gebouw aan de Blokstal- t een andere bestemming krij- e betoog. Stuart en consorten waarschijnlijk ■n voorzien, was de golf van Sdtode Scheldestad zou overspoe lt. .'"tekeningen werden opgehaald, ties voorbereid en de regionale schande over het gebrek aan "aef. De plaatselijke politiek wakker: het voorstel werd door een raadsmeerderheid getorpe deerd. De Botte Hommel mocht blijven. Hand tekeningen en actieplannen konden weer de ijskast in. Hoewel, het idee om een muziekmarathon te organiseren bleef, zij het dan niet langer als noodkreet, maar puur als muzikale happening. Komende zaterdagavond klinkt om acht uur het startschot voor de 24-uurs-sessie. Ne gentien, voornamelijk Westbrabantse bands pluggen om beurten in, om zich dwars door de nachtelijke uurtjes, via het ochtendgloren en de zondagmiddag- brunch naar de volgende avond te spe len. De toegang voor het festival is gra tis. Veruit de meeste bands die het podium van de Botte Hommel bestijgen zijn op gitaarrock georiënteerd. Als het aan de organisatie ligt blijft dat zo, al was het alleen maar om de 'podiumidentiteit' verder gestalte te geven. „Bovendien kun je je afvragen of wij als gesubsidieerd podium aandacht moeten schenken aan bijvoorbeeld disco," zegt medewerker Steven Visser. „Ik denk het niet. Die bands spelen in een ander cir cuit en kunnen zich al profileren in de kroegen en discotheken." Een uitzondering op de gitaarregel vormt ongetwijfeld het Groningse duo 'De Jazzpolitie' dat op vrijdag 20 okto ber acte de presence geeft. In augustus verscheen de tweede cd: Ja. Herman Grimme en Peter Groot Kormelink ga ven de band zijn huidige vorm en wisten de aandacht te trekken met nummers als Liefdesliedjes en Ze zijn terug. De Jazzpolitie is een van de acts die dit seizoen is geprogrammeerd als publieks trekker. Datzelfde geldt voor Trockener Kecks, Osdorp Posse (speelde afgelopen Zin in echt Chinees eten en niet in Indisch, hoe lekker dat ook kan zijn. Dat hebben we. Bijna alles uit de roerbakpan, de wok. Dat willen we. En nu eens niet zo heet. Dat staat ons voor de geest. En dus naar een restaurant dat is gespecialiseerd in authentiek eten uit culinair bekende streken als Kanton, Shandong of Sichu an. Het wordt De Chinese Muur in Rijen, gelegen aan de oude rijksweg Breda-Tilburg. Aan siervissen geen gebrek. Meteen bij binnenkomst waad je als het ware door een vijver waarin allerlei exotische vissen zwem men. Eenmaal aan tafel kijk je je ogen uit. Twee centraal opge stelde aquaria bevatten vissen die je nooit eerder gezien hebt. In een daarvan bewegen zich twee enorme tropische roofvissen, zo groot als volgroeide karpers. „Ze zijn te eten, maar daarvoor heb ben we ze hier niet", vernemen we. Het aanbod aan gerechten is gigantisch. Veel wereldvreemde woorden op de kaart met wel steeds een Nederlandse uitleg erbij. Peking-eend is er natuurlijk, maar toch ook Indische nasi goreng en zo. We willen China proeven en dus kiezen we voor het aanbe volen oktober-menu van 55 gulden waarin enkele specialiteiten van het huis zijn verwerkt. Allemaal Chinese namen die je leest en Het bedevaartsoord voor popminnend West-Brabant. otte Hommel heeft voor wat betreft de programmering dit jaar nog de vol- Pijlen op de boog: llue tl 18 "k'ober, 20.00 uur: in de grote zaal jamsessie met de South West ufj d' *n de bovenzaal wordt de geschiedenis van de rockmuziek doorgeno- l*yt dj Jeroen lïtiu 8 oktober, 20.00 uur: 24 uurs festival I fP" oktober, 20.00 uur: De Jazzpolitie j;1 rdag 21 oktober, 11.00-17.00 uur: muziekinstrumentenmarkt oktober, 21.00 uur: jamsessie, onder leiding van ervaren docenten lïrjfj 8 oktober, 21.00 uur: Halloween-festival 3 november: Screaming Orgasm I Zat»' y8 4 november: Loek en Go for the Groupies IZaterf^11 november: Fratsen 'in! 18 november: De Heideroosjes, Travolta's, Fat IPi f november: presentatie bands van Popstichting Spirit IZatefÜ 8 7 december: The Donkeys lipjP december: Nemo, Metal Molly 'ag 16 december: The Trockener Kecks weekend voor een uitverkocht huis) en de Raggende Marine. Bekende Neder landse formaties die de weg voor de res terende vijftig bands moeten plaveien. Buitenlandse acts zijn in de BoHo een ongekende luxe; er is domweg geen bud get voor. Beter gezegd, er is geen subsi die voor. De provincie keert jaarlijks een bedrag uit aan Brabantse poppodia, voor het binnen halen van bands van over de landsgrenzen. De Botte Hommel staat niet op het lijstje van de provincie en kan zich zonder sub sidie geen financieel avontuur permitte ren. Dat bewijst wel hoe afhankelijk de Nederlandse poppodia zijn van de gulle gaven des vaderlands. Een commercieel draagvlak is er nauwelijks. Steven Visser heeft een vangnet van achtduizend gulden ter beschikking, om jaarlijkse tekorten te pareren. Dat bete kent de hand permanent op de knip, want er hoeft niets te gebeuren, of er ge beurt wat. „Eén misser in de maand en je bent het kwijt." Daarom programeert de BoHo zo veel mogelijk op safe. Bands worden veelal aangetrokken via de Stichting Popmu ziek Nederland of de Stichting Brabant Pop. Instellingen die de promotie van de (provinciale) popmuziek beogen. Zij ge ven bovendien subsidies voor optredens, wat de kans op een financieel debacle enigszins verkleint. Blijft evenwel een eigen risico van een paar honderd gulden per concert, wat de BoHo zelf zal moeten kunnen opvangen. Daarnaast staan regelmatig bands uit Bergen op Zoom geprogrammeerd en dat terwijl de BoHo toch regionale aspiraties heeft. De reden is vrij simpel: Bergse acts ne men veel eigen publiek mee en dat bete kent meer entreegeld en baromzet. Wil de regionale popmuziek kunnen flo reren, dan is het organiseren van optre dens alleen niet genoeg. Er moet een ka der geschapen worden waarin de bands zich kunnen ontwikkelen. Dat betekent naast een podium ook oefenruimtes en - indien daar behoefte aan is - onderwijs op muzikaal en financieel gebied. Voor die laatste zaken is onder het dak van de Botte Hommel de popstichting Spirit aanwezig, die binnen het gebouw onaf hankelijk opereert. De behoefte aan goed geïsoleerde oefen ruimtes is evident, net zo goed als het ge brek daar aan. De twee ruimtes die Spi rit als kraamkamer voor nieuw repertoi re exploiteert zijn zeven dagen van de week bezet. Het wordt steeds moeilijker om een goede en betaalbare ruimte te vinden waar bands hun ideeën kunnen uitwerken. De milieu-wetgeving stelt hoge eisen aan geluidsisolatie. De tijd dat ieder zaaltje kon worden aangegre pen om de muzikale aspiraties te botvie ren is voorbij. Volgens Luc Begas van de Stichting Bra bant Pop is West-Brabant voor wat be treft het popklimaat een ondergeschoven kindje. „De popcultuur is in het oosten duidelijk beter ontwikkeld. Er zijn meer oefenruimtes en er is meer plek om te spelen. Die elementen beïnvloeden el kaar in positieve zin. In West-Brabant zijn de mogelijkheden veel beperkter. Daarom is het van essentieel belang dat een instelling als de Botte Hommel ge koesterd wordt en de mogelijkheden ver der worden uitgebreid. Dat is niet alleen een zaak van de gemeenten. Die zullen wel de randvoorwaarden moeten schep pen, maar de bands moeten er vervolgens mee aan de slag." weer vergeet. Wat je niet verwacht, is de ruime toepassing van klein gesneden rode pepers en sambal oelek. Is dat wel puur Chinees? „Ja hoor", wil de bediening kwijt. „Nederlanders eten tegenwoordig trou wens graag heet". Oké, ik smul wel. Mijn gezelschap echter laat merken dat zij de sambal en de pepers liever apart geserveerd had gezien, zodat je de dosis vuur naar hartelust kunt temperen dan wel opvoeren. Bij het 'krokant gebakken flensje' (lees loempia) met garnalen en ge roosterde varkensfricandeau gaat het nog wel. Maar bij de dan volgende zoetzure soep, zo te zien en te proeven op basis van een traditionele haaievinnensoep, smeekt zij om de brandweer. Van de drie hoofdgerechten is er één gevrijwaard van gloeimidde- len, de krokant gebakken bami met garnalen en vlees. Die lekker nij verklaart ze dan ook onmiddellijk tot haar eigendom. De rest is voor mij: de verrukkelijke in exotische kruiden gemarineerde ossehaas en ook de malse varkenshaas op Mongoolse wijze, waar aan lekker verse pepertjes èn sambal zijn toegevoegd. Tja, de ene tong is de andere niet. Je kunt natuurlijk bier drinken bij dit vurig geweld. Er zijn ech ter wijnen genoeg die er heel goed mee samengaan. Zoals Elzas- sers die hier flink in voorraad zijn (van 32,50 tot 57,50 gulden per fles). Of een droge rosé die meestal in eenvoudiger Oosterse res taurants niet te vinden is. Is er wel rosé dan is hij in negen van de tien gevallen zoet. Er is hier warempel wél rosé en die is nog droog ook. Voor 4,25 gulden per glas. Met daarnaast een koud spaatje voor als de tong dreigt te verzengen, is het leven goed. We bellen de brandweer maar niet. De Chinese Muur in Rijen is overdag en 's avonds altijd open.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25