DE STEM
Altijd honger naar muziek'
:lijk NIEUWS
Wereldvreemd plot
\bij 6Eva Bonheur
ide van Zeeuwsi
in Porgy Bes
Musical 'Evita' staat
opnieuw als een huis
Oud-Bredanaar Jeroen Phaff is Juan Péron in 'Evita'
4
Kunsthal brengt grote expo
over Leonardo da Vinei
rPORT
C3
Op heterdaad
HET KORT
?n
Bedrijf stennis Hulst
I Geboren in Zaandam en getogen
[in Wormer wist hij ook later als
(negenjarige in Breda nog niet dat
[hij zanger wilde worden. Wel was
Ier al van jongsaf een grote muzi-
kale belangstelling. „Ik herinner
Ine dat ik op zondagmorgen bij
[mijn ouders op bed sprong en dat
lik dan Hey Jude van The Beatles
[wilde horen of Carnaval des ani-
\mux"
Jongeren late11
in Zierikzee
spoor achter
van veriiielif'f
Rijksakademie
januari 1997
zelfstandig
G.Love
Special Sauce
God Lives
Underwater
Prophets
of Da City
Gregory Isaacs
D
Cadeau
SDAG 11 OKTOBER 1995
ge weggebruikers licht ge
wond. Een twaalfjarige fiefcL
uit Oostburg reed over het ri/
wielpad bestemd voor het ver"
keer uit tegenovergesteld
richting. Daarbij kwam hij j«
botsing met een 16-jarise
bromfietser uit Oostburg fa
de aanrijding liep de fietser let'
sel op aan het hoofd, de brom!
fietser had schaafwonden.
Temeuzen - Een 25-jarige man
uit Sint Niklaas werd gister
nacht op heterdaad betrapt bij
een inbraak in een aan de Van
Steenbergenlaan te Terneuzen
fg is geparkeerd staande personen-
de auto. Met een radio-cassettere-
ulst. corder als buit zette de man het
Jtwee op een lopen. Een buurtbewo-
Jpten ner die hem achterna ging, lu[[.
ge- te het de dief in de kraag te
Imist grijpen en over te dragen aan
de politie. Bij zijn aanhouding
bleek hij in het bezit te zijn van
nog een (wellicht uit een ander
nelis voertuig gestolen) radio.
lende ^an aangehouden
larige Terneuzen - Na het veroorza-
■rang ken van een aanrijding heeft de
luurd politie van Terneuzen een 24-
itsge- j arige man uit Amsterdam kw
akten te tijd daarna aangehouden. De
(enlijk man reed in een auto, terwijl
hij niet in het bezit was van een
geldig rijbewijs en voor
voertuig ook geen verzekering i
lussen was afgesloten. Bovendien
jpp de bleek zijn auto in zeer slechte j
weg- staat te verkeren. Die werd
|ns het door de politie dan ook uit het
tmum- verkeer genomen. De man liep!
|er per tegen de lamp doordat hij een j
en 276 aan de Tramstraat te Terne»-
Igstge- zen geparkeerd staande perso-
pmeter nenauto had aangereden. De
eigenaresse van dit voertuig jj
zag het gebeuren en waar-j
schuwde na het noteren van het
Jterson- kentekennummer van de ver
laat te dachte auto de politie. Die kon J
norgen de dader op de Axelsestraat|
Ijeugdi- aanhouden.
neuzen ƒ4419,35 en in Zaam-
slag 1306,95 opgebracht.
DANSEN - Dansinstituntl
Adrie Hamelink start voor het:
derde seizoen de succesvoEel
u uw. dansavonden en -middagen.
Veree- Respectievelijk op vrijdagavond
ieginnen en zondagmiddag. Niet-dansenj
kunnen hier eveneens van ge
nieten en wie weet slaat de vonk
over. De eerste theedansant ii|
|cte voor zondag 15 oktober in het Zuid-
in Ter- landtheater, aanvang 13.30 uk
j-dag 14
■apier in
lvan de
lid door
hbad Poe-
rj»urg kan
|t en met 2
nismaken
bor Oude
rlijks spe-
_nuderen.
|erdag van
vordt wa
ven. Om
nen hoeft
Izwemmen.
ustige om-
Jammen of
Ihet warme
ptroductie-
november
voor deze
iet speciale
ehouden in
less in Ter-
stipt staat
rands klaar
ran twintig
is komt de
Iblivious to
sleepte deze
in de wacht
•onde van de
iziek die ze
iergiek, hef-
ig uit Goes -
- en bestaat
al een ruime
'edaan in an-
p speelt lou-
let de sologi-
ït', maar dan
imt Swindle,
itieke punk-
neller speelt
uw'.
van Zeeuwse
veroverd in
nd Link uit
ïeuw en gaat
voor goud. De
igd, maar het
vy, complex,
gebleven.
ie-groep Flux
ïeuzen als ba-
Eerlijk gezegd, houd ik helemaal niet
van die brave tv-spelletjes"
Bart de Graaff, spelleider
1
Gids
tarief van 37,50. Voor meer in
formatie kan men terecht bij
zwembad Poelendaele.
Poule A: KCS-De Boy 6-2, Djfr
markt-Reinaert College 6-2, Fer-ï
mont Terneuzen-Lybeert Verstra-1
eten 2-6, Delforge-Zaman Sport21
6, Barco-Electron 4-4. I
Poule C: Nijboer-Het Bonte Hert 2- r
6, De Koeyer-V. en K. 6-2, Stunt-
markt 2-HAS 1 5-3, Van Damme-J
De Schrijver 2-6, Aquavia-Fassae-I
Poule E: Rabo Kloosterzande-HAS Jj
2 3-5, Rabo Hulst/Nieuw-NarnfJJ
2-Novus 8-0; Van Wesemael-ujl
5-3, Eurogroen-Stuntmarkt 3 0-8,
Wabeko-Dico 8-0.
STANDEN a
A-poule: Lybeert Verstraeten 2-1
Zaman Sport 2-12, Dagmarkt i-i
Electron en KCS 2-9, Delf°rge 2- -|
De Boy 2-5, Barco en Fermont ier*|
neuzen 2-4, Reinaert College en
Ruysscher 1-2.
poor Marjan Mes
Zingen en acteren liggen
heel dichtbij elkaar. Je
staat er toch nooit als een
zoutpilaartje bij als je
zingt. Acteerlessen heb ik
nooit gehad, maar acteren
zit eigenlijk al in de zang
besloten. Ik leer er nu met
Ettto wel heel wat nieuwe
technieken bij. Pia en Bill,
die inmiddels zeer veel er
varing hebben, weten me
allerlei acteerfoefjes bij te
brengen. In een uniform ga
je vanzelf anders staan en
word je automatisch een
jbeetje een trotse dictator."
I Na kleine rollen en understudy te
I hebben gedaan in The Phantom
of the Opera zingt en speelt oud-
IBredanaar Jeroen Phaff nu de rol
van dictator Juan Péron in de
I musical Evita, die gisteravond in
nieuwe Chassé Theater in
.„..da in première ging. De 30-ja-
[rige bariton studeerde in 1993 af
laan het Brabants Conservato-
I nam als docerend musicus. Zijn
I zangstudie volgde hij bij Bernard
[Kniysen en Hans Smout.
lij vertelt het lachend, thuis bij
zijn ouders in Breda, waar hij na
I de voorpremière van Evita is blij-
[ven logeren. „Thuis heb ik altijd
[heel veel muziek gehoord, van
lach tot en met Frank Zappa. Ik
[■heb nog altijd een enorme hon
ger, een onbedwingbare lust om
ierlei soorten muziek te horen.
Soms stap ik gewoon een platen
zaak binnen en pak tien onbe
kende cd's, gewoon omdat ik
nieuwsgierig ben. Dat vind ik
ontzettend spannend, naar de ra
dio luister ik nooit."
hardrock-bandje
blèren') hoorde ook nog
bij zijn jeugdige activiteiten, ter
wijl hij nog vrij recent soul zong
in de a capelia groep Chain of
Fools. Ondanks de klassieke op
leiding, waar Jeroen Phaff ook nu
met Evita veel profijt van heeft,
houdt hij van allerlei muziekgen
res. „Als jongen heb ik ook van
alles geprobeerd."
Als tienjarige begon hij met
trompet en trombone bij de fan
fare van de Bredase wijk Bies-
donk en deed ook twee jaar theo
rie aan de Bredase muziekschool.
Docent Jan de Breet herinnert
zich hem nog als een getalenteerd
ventje. Via een drumband kwam
hij bij de harmonie Vondel te
recht. „Toen ik hoorde dat die
een jeugdorkest gingen oprich
ten, heb ik me gemeld. Wat wil je
spelen?, werd er gevraagd. Ik zei
meteen 'altsaxofoon' terwijl ik
niet eens wist wat het was. Het
was een hardstikke leuke tijd on
der dirigent Van Dun.
Zanglessen
In 1983 ging Jeroen Phaff, nog
tijdens zijn havo-eindexamen-
jaar naar de vooropleiding van
het Brabants Conservatorium in
Tilburg. „Van zang wist ik nog
niets, maar ik vond mezelf niet
geweldig op sax en zag daarin
toch geen carrière voor me weg
gelegd. Daarom ben ik ermee ge
stopt. Tijdens mijn opleiding
schoolmuziek kreeg ik zanglessen
als bijvak en dat was van meet af
aan raak, hoewel ik nog niet
dacht dat ik van zang ooit mijn
beroep zou kunnen maken."
Nog tijdens deze docentenoplei
ding besloot Jeroen Phaff om een
vijfjarige zangstudie te gaan vol
gen in Tilburg. „Ik zat ontspan
nen op een camping in Italië en
wist het opeens zeker: Ik wil gaan
zingen. Teruggekeerd deed ik nog
een weekje de studie schoolmu
ziek en schakelde toen over naar
de zang."
Voordat de musical op zijn weg
kwam, zong hij een divers reper
toire van klassiek, gematigd mo
dern, rock en soul. Hij speelde de
Duivel en de Soldaat in L'Histoi-
re du Soldat van Strawinsky en
was de verteller in De Nachtegaal
van Theo Loevendie. „Vertel-
stukjes doen en verhalen vertel
len", vind ik ook leuk. Mij trek
ken allerlei verschillende disci
plines aan. Vandaar dat ik een
eeuws-Vlaamse bands, een uit Zuid-1
tlcheren,treden vrijdag 13 oktober in
e eerste regionale voorronde van het p
se Belofte.
sis, oftewel 'Jamaica aan de
terschelde'. J
De zaal is open om tv.o
Toegangskaarten kosten
tientje.
Zierikzee (anp) - De P0^
in Zierikzee acht jonge
tussen de veertien en
jaar aangehouden °P er
van meer dan honderd ve
gen en diefstallen.
Ook worden ze verdacht
kele gevallen van brands
Het gaat in totaal om
binnen twee maanden.
De vernielzucht begon vo s
politie uit verveling tae s
trappen van lichtmasten
ging de groep over ia,l
ken van fiets- en aUtoba 11
vernielen van een ^oU oapit
in brand steken van twe
containers en het stele
nielen van auto's.
De politie schat de tota
op enkele duizenden gu
Bergen op Zoom - Schouw
burg De Maagd, 'Eva Bon
heur', toneelspel van Herman
Heyermans met Jules Croiset,
Elsje Scherjon, Sjoera Retèl,
Trudy Labij, Freerk Bos e.a.
Kegie Andy Daal. Decor/kos
tuums Herman van Elteren.
Gezien dinsdag 10 oktober.
boor Sjef Huismans
(Op de vraag of Heyermans het
Pg doet in onze tijd kun je
[verschillend antwoorden. Ac-
is hij zeker niet.
r' dij menselijke karakters
Jtnerp kan neerzetten en voor-
pen van een goede tekst is wel
F'ri'. En daar de mensheid qua
jMkter, denken en handelen
r ïeel verandert, valt er nog
M het een en ander te herken-
ken.
|f h,ebt auteurs die een aaneen-
I Wend, vlotlopend verhaal aan
IÜL rs toehoorders voor-
"tenschrijvers die elke gele
ed aangrijpen om tussen de
o-'n door hun persoonlijke
op de gang van de wereld te
(en of filosofische beschou-
TS® aan de spectator voor te
leggen.
'eyennans is zo'n figuur. Zeker
"i Eva Bonheur. Met moder-
:en remt dit de han-
l Sen komt het stuk wat lang-
>g en oubollig over. Ook de
ïjjls wereldvreemd voor onze
Pjjuwe Eva Bonheur geeft haar
^Paarde centjes in goed
Ll°UWen aan haar onder-
E M°P, die er mee spe
len vnijris de °he-aandelen da-
■j'.^.de strop, die de verhou-
yV^'g verstoort,
lenw f M?eP ook n°g tegen
W mlp' aanloopt bij haar
C1Wldenhet bliJkt dat de-
Wiiime Var*oeh, dan is Malheur
LIn sPek Maar het zou
K?ns niet zijn als hij op
Seri, j, mat een flinke portie,
ELc» humor in zijn tekst
KaM. ondertussen zijn
W?PP'ivisre etaleert.
LaW] maakt van Eva Bon-
t:
musicalrol ideaal vind om te
doen."
„Bij Evita kun je eigenlijk niet
meer zien wie de zangers, acteurs
of dansers zijn. Ze doen alles
even goed. Zelf hoef ik gelukkig
niet te dansen, maar supervisor
Eddy Habbema heeft mij wel
even snel leren acteren als Péron.
Dat was echt the hard way. De
cast is een fijne groep waar ik ook
heel veel van opsteek."
„Je moet je stem aanpassen aan
de anderen. Ik zit tussen tenor en
bariton in, met enige moeite kan
ik wel een tenorhoogte halen,
hoewel dat niet een hele avond
van me moet worden gevraagd.
Ook in Evita kleur ik mijn geluid
naar de anderen en naar mijn rol
natuurlijk. Ik heb het voordeel
dat ik door mijn klassieke oplei
ding zonder grote moeite de stem
van een oudere man kan laten
klinken."
De Amerikaan Ken Urmston, die
deze nieuwe Evita volgens het
oorspronkelijke concept heeft ge
regisseerd, heeft de zangers/ac
teurs allerlei boeken en stencils
te lezen gegeven over Juan Péron
en het tijdperk waarin hij regeer
de. „Maar ook het decor, het
licht, de schmink en de kleren
zorgen dat je je kunt inleven in je
personage", aldus Jeroen Phaff.
Groeien
„Tijdens de voorstellingen blijf je
werken aan je rol. Als je niet zou
blijven groeien, zou je het geen
200 voorstellingen kunnen vol
houden. The Phantom of the Ope
ra heb ik zelf 700 keer gedaan in
Scheveningen en toch hebben we
Evita-hoofdrolspelers Jeroen Phaffen Pia Douwes: 'Een grote zaal werkt trager. Je moetje spel uit
vergroten.' foto deen van meer
het interessant kunnen houden,
want elke keer voeg je toch weer
iets nieuws toe aan je rol."
De try-outs van Evita werden in
kleine theaters gehouden, waar
door de overschakeling naar de
enorme Veneo-zaal van het Bre
dase Chassé Theater wel enige
aanpassing van de cast vroeg.
„We moesten opeens anders spe
len" zegt Jeroen Phaff. „Een gro
te zaal werkt trager. Je moet je
spel uitvergroten en kunt niet
van die kleine nuances gebruiken
in je gezichtsuitdrukking en ge
baren." Dat de akoestiek en de
geluidstechniek van deze kolos
sale, hoge zaal nog niet helemaal
goed zijn ingesteld, kan de bari
ton niet beoordelen. „Daarvoor
ben je te druk bezig met je optre
den. Wel heb ik tijdens de sound
check gemerkt dat er een enorme
galm terugkaatst uit de zaal."
heur een gespleten persoon, on
derhevig aan zwaar wisselende
stemmingen, kortom een labiel
iemand. Haar sterkste spel zagen
we in de dronkenschapscène.
Jules Croiset heeft het niet ge
makkelijk om zijn vaderschap
gestalte te geven. Een cynische
slappeling die pas in het derde
bedrijf in de dialoog met de jonge
Storm body krijgt. Hier groeit
Croiset tot een andere overtui
gende meesteracteur.
Elsje Scherjon is een volwaardige
katalysator in het spel der krach
ten. Sjoera Retèl en Freerk Bos
spelen echt als kinderen van hun
tijd. De eerste braaf in de pas lo
pend van de normen en de tweede
als rebel die zich probeert te ont
worstelen aan de oude zeden en
normen.
Andy Daal heeft met zijn techni
sche mensen het verhaal ge
plaatst in een sfeervol negentien-
de-eeuws decor dat waardering
verdient. Niettemin zal het moei
lijk zijn om een groot toneelpu
bliek voor Eva Bonheur te win
nen.
Amsterdam (anp) - De Rijksaka
demie van beeldende kunsten in
Amsterdam wordt per 1 januari
1997 zelfstandig. Daarmee volgt
het instituut de Rijksmusea die
de afgelopen jaren verzelfstan
digden. De Rijksakademie werd
in 1870 bij wet ingesteld.
Directeur Janwillem Schrofer is
positief over de operatie. „Het is
prima datje beoordeeld wordt op
wat je doet."
De verzelfstandiging heeft geen
gevolgen voor de Rijksakademie.
Het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschappen blijft
de akademie grotendeels finan
cieren (jaarlijks 4,8 miljoen gul
den). Ook blijft de naam gehand
haafd.
HET (TITELLOZE) debuut-al
bum van G. Love Special
Sauce was een van de aardigste
platen van 1994. Het Ameri
kaanse trio verraste op die cd
met frisse 'ragmop': jazzy blues
met rap en hiphop-beats.
Nu ligt de tweede cd, Coast to
Coast Motel, in de winkel. Nog
steeds is het geluid zeer herken
baar, vooral door de tokkelende
en slidende gitaar van G. Love,
diens nasale stemgeluid en de
vlotte drumstijl van Jeffrey Cle
mens.
Toch is er ook het een en ander
veranderd ten opzichte van de
debuut-cd. Clemens tikt minder
echte hiphop-ritmes en G. Love
komt amper nog aan rappen toe.
Ook zijn de nummers bedui
dend minder gepolijst.
G. Love heeft voor een ouder
wetse blues-aanpak gekozen
door weinig aan de liedjes te
sleutelen en ze zo op de plaat te
kwakken. Dat zorgt enerzijds
voor een prettig, authentiek ge
luid, anderzijds staat de band
daardoor soms wel erg vrijblij
vend te musiceren.
Zo als ook op de eerste cd is het
niet alleen blues die de groep in
zijn ragmop verwerkt, ook zijn
er country-, rock- en jazz-in-
vloeden. G. Love pint zich niet
vast op één stijl en zo kan het
gebeuren dat het ene nummer
aan Robert Johnson doet den
ken, het andere aan een jonge
Elvis en er zelfs een keer een
(New Orleans) hoempa-orkest
langs komt.
G. Love's mengelmoesje levert
weer een sympathieke cd op.
Maar omdat het geluid minder
pakkend is dat op de voorgan
ger, denk ik dat dit nieuwe
schijfje toch minder vaak in
mijn cd-speler zal glijden.
(Okeh/Sony)
PAUL VERLINDEN
ste die hier uitgebracht wordt.
In de eerste 'quick scan' van de
plaat doen de Prophets behoor
lijk Anglo-Amerikaans aan met
hun ruige old-school-hiphop.
Bij nadere beluistering hoor je
echter zeer veel Afrikaanse in
vloeden met name in de samples
van percussie en gezangen. Ook
hebben de Prophets een zwak
voor de jazz-muziek die in de
townships gemaakt wordt en
vanuit Jamaica is de ragga
overgewaaid. Dat levert een in
ventieve, gevarieerde en sterke
cd op. Tekstueel hebben de
Kaapstedelingen natuurlijk ook
iets anders te berde te brengen
dan hun Amerikaanse collega's.
Het Souljaz in de titel van de cd
is geen swingende muziekstijl
maar de fonetische spelling van
Soldiers en deze soldaten zijn
nog lang niet klaar met vechten.
Ondanks de afschaffing van de
apartheid zijn er nog steeds veel
misstanden in Zuid-Afrika: Da
Struggle Kontinues, roepen de
Prophets dan ook. (Nation Re
cords/Pias)
PAUL VERLINDEN
SOMS IS het als beginnend mu
zikant behelpen. David Reilly
en Jeff Turzo, de drijvende
krachten achter de Amerikaan
se band God Lives Underwater,
hadden alleen maar een paar gi
taren en een antieke synthesizer
tot hun beschikking toen ze mu
ziek begonnen te maken.
Toch is het juist dat beperkte
instrumentarium dat het geluid
van God Lives Underwater voor
hedendaagse begrippen zo
uniek maakt. Wat in wezen gi
taarrock is, krijgt namelijk een
primitief elektronisch sausje
mee en dat maakt van de de-
buut-cd Empty een hele aardige
plaat.
Niet dat God Lives Underwater
met volstrekt unieke muziek
komt. Begin jaren zeventig
kwam je dergelijke instrumen
taties ook al tegen bij Frank
Zappa en Edgar Winter, terwijl
ook Grand Funk Railroad er
zich nog even mee bemoeid
heeft. Maar toen was het mu
ziek die geboren werd uit in
strumentale vernieuwing.
Dik 20 jaar later is het bij God
Lives Underwater een betrek
kelijk eigen sound en Empty is
in het huidige aanbod van pla-
HIPHOP UIT Zuid-Afrika? Lo
gisch eigenlijk, want er is geen
muziekstroming die het zwarte
bewustzijn zo propageert als
rap-muziek en als ergens een
zwart volk reden tot stemver
heffing heeft, is het wel in Zuid-
Afrika.
Zuid-Afrika heeft dan ook ze
ker rappers, alleen hebben wij
daar nooit veel van gemerkt.
Dat heeft er ongetwijfeld mee te
maken dat veel hiphop ten tijde
van de apartheid een onder
grondse aangelegenheid was.
Nu de muziek bovengronds
komt, blijkt er bijzonder inte
ressante hiphop gemaakt te
worden in dat land, althans dat
leidt ik af uit de cd Universal
Souljaz van Prophets of Da Ci
ty, een rap-crew uit Kaapstad.
Het is al de zesde cd van de
stadsprofeten, maar pas de eer-
Prophets of Da City: inventief en gevarieerd foto james cumpsty
ten van gitaarbandjes een uit
schieter. Nummers als All
wrong en No more love hebben
die onontkoombaarheid die van
een song iets bijzonders maakt.
Reilly en Turzo weten hele pak
kende nummertjes te schrijven-
en omdat de verpakking verras
send en aangenaam is, zal het
met dit bandje goed aflopen.
Heel goed zelfs. (American Re
cordings, BMG)
WIM VAN LEEST
HET ENGELSE Acid Jazz-la-
bel grossierde tot op heden in
funk, soul en aanverwante trip
hop. Het verschijnen van een cd
van reggae-ster Gregory Isaacs
op dat label doet dan ook even
vermoeden dat Isaacs wellicht
te horen zal zijn in een funky
omgeving.
De cd, Private lesson getiteld,
laat echter geen nieuwe combi
natie van funk en reggae horen,
maar bevat de roots reggae,
waarmee Gregory Isaacs des
tijds furore maakte. Dat op zich
is heel prettig, want door de ja
ren heen heeft Isaacs allerlei ra
re muzikale paden bewandeld
om als artiest het hoofd boven
water te houden. Er verschenen
platen van hem op allerlei
merkwaardige labels, maar van
enige kwaliteitscontrole leek
geen sprake te zijn. Dat heeft
ook te maken met de manier
waarop in de Jamaicaanse reg
gae platen worden gemaakt.
Niet de artiesten, maar de pla
tenlabels maken veelal de
dienst uit en reputaties zijn al
tijd ondergeschikt aan de nuk
ken van platenbonzen.
Zodoende kan het gebeuren dat
zelfs grootheden in de Jamai
caanse reggae amper aan zoiets
als een carrière kunnen werken,
omdat ze voortdurend van pla
tenfirma moeten wisselen.
Isaacs heeft jaren achter de rug
dat er van hem bij drie verschil
lende firma's platen uitkwa
men.
Private lesson is dus een terug
keer naar de muzikale wortels
en de puurheid van de plaat zal
de liefhebber aangenaam in de
oren klinken. In de Britse studio
zijn ze er bijhoorlijk goed in ge
slaagd het authentieke Jamai
caanse geluid te pakken. Enkel
de blazers klinken zo nu en dan
wat gekunsteld. Een echt over
donderde plaat is Private lesson
niet, althans niet als je 'm ver
gelijkt met klassiekers uit het
Isaacs-repertoire als Showcase
en The lonely lover. Maar het is
wel een leuke plaat met muziek,
waarvan Isaacs zelf zegt dat hij
dit de lekkerste reggae-variant
vindt om te zingen.
Acid Jazz laat nog weten dat er
in de nabije toekomst meer cd's
met roots reggae zullen ver
schijnen, terwijl ook het dub-
gezelschap African Headcharge
platen voor het label zal maken.
WVL
WOENSDAG 11 OKTOBER 1995 DEEL
Breda - Chassé Theater. Pre
mière musical 'Evita' van And
rew Lloyd Webber en Tim Rice
door Joop van den Ende Thea-
terprodukties. Regie: Ken
Urmston. Vertaling: Seth
Gaaikema en Koen van Dijk.
Met o.a. Pia Douwes, Bill van
Dijk en Jeroen Phaff. Gezien
op dinsdag 10 oktober, daarna
tot en met 20 oktober in Breda.
24 en 25 oktober in Roosend
aal, 29 en 30 mei in Bergen op
Zoom.
Door Marjan Mes
Een meisje uit de heffe des
volks was ze, Eva Duarte.
Door een enorme ambitie om
aan haar afkomst te ontstij
gen en een mateloos verlangen
naar roem bracht ze het in
1946 tot first lady van Argen
tinië, als echtgenote van de
president en dictator, Juan
Péron, twee keer zo oud als
zij. Evita werd ze liefkozend
door het volk genoemd, dat
haar dankzij haar liefdadig
heids-imago als een heilige
verafgoodde, hoewel ze ijdel
en verkwistend was.
Bijna was ze ook nog vice-presi-
dente geworden, maar die macht
sdroom stuitte op verzet van de
legerleiding. De droom eindigde
in een tragedie toen ze aan kan
ker bleek te lijden, vlak voordat
haar man werd herkozen. In 1952
overleed ze, pas 33 jaar oud,
waanzinnige betreurd door de
Argentijnen. De musical van
Andrew Lloyd Webber en Tim
Rice (uit 1976) opent ijzersterk
met het doodsbericht, dat tijdens
een bioscoopvoorstelling wordt
bekend gemaakt.
Daarna is er de lijkkist met de
diep betreurde Eva en onmiddel
lijk de provocerende aanwezig
heid van rebellenleider Che Gue
vara, die de hele opkomst en on
dergang van Evita van commen
taar voorziet en de mythe door
prikt.
Die rol wordt in de nieuwe Van
den Ende-versie van de musical
voorbeeldig vertolkt door Bill
van Dijk, in battledress en met
een grote Havana tussen de vin
gers. Een prachtig gezongen rol,
die van de nodige ironie is voor
zien.
Verrassender nog is de titelrol
van Pia Douwes, die alle stadia
van Evita's pad naar de roem
aangrijpend zichtbaar maakt.
Een geraffineerd kreng dat zich
via het bed opwerkt, oprechte
liefde koestert voor haar echtge
noot en wat minder misschien
voor haar volk.
Een echte diva, die ook een aan
doenlijke kwetsbaarheid weet te
vertolken, vooral als Evita's
kwaal zich openbaart en dan ab
soluut ontroerend is. Douwes
Huil niet om mij, Argentina is in
gehouden en het tegendeel van
sentimenteel, net als de hele mu
sical.
Samen met Jeroen Phaff als Juan
Péron heeft zij schitterende voca
le en dramatische momenten.
Phaff overtuigt vooral door zijn
mooie, flexibele zangstem waar
hij alles mee kan, hij is alleen nog
iets te jong voor deze rol. Deze
nieuwe enscènering van Evita is
perfect geregisseerd door de
Amerikaan Ken Urmston, die het
oerconcept van regisseur Harold
Prince volledig heeft nagevolgd.
Hij heeft dat al ruim 30 keer eer
der met groot succes overal ter
wereld heeft gedaan.
De scènes staan strak gebeiteld
en zijn uitermate filmisch, met
een uitgelezen choreografie, die
de groepsscènes (met arbeiders
en society als eikaars tegenpolen)
geraffineerd laat bewegen. De
uitgekiende belichting van Rein-
ier Tweebeeke en de historische
lichtbeelden doen daarbij won
deren.
Ook de nieuwe vertaling van Seth
Gaaikema en Koen van Dijk leek
mij uitstekend. Opnieuw staat
Evita als een huis. Sterker nog
dan die enkele jaren terug bij het
Koninklijk Ballet van Vlaande
ren.
Rotterdam (anp) - De Rotterdamse Kunsthal wijdt zijn grote
wintertentoonstelling aan Leonardo da Vinei, de kunstenaar,
uitvinder en wetenschapper die van 1452-1519 in Italië leefde.
Met 230 voorwerpen is het een van de uitgebreidste overzichten
die ooit aan Leonardo zijn gewijd, aldus een woordvoerder van
de Kunsthal.
Nederland is het derde land waar
de internationale tentoonstelling
te zien is.
In Zweden trok zij ruim 400.000
en in Duitsland tot nu toe meer
dan 200.000 bezoekers. De expo
sitie duurt van 26 november tot
en met 17 maart.
Voor bijna al het werk van de
'homo universalis' geldt dat ze
niet meer mogen worden ver
voerd. Sommige schilderijen zo
als Leonardo's beroemde Mona
Lisa uit het Parijse Louvre, zijn
in kopieën van tijdgenoten aan
wezig. Voorts zijn er schetsen en
tekeningen te zien in facsimile en
enkele werken van de meester
zelf. Spectaculair noemt de
Kunsthal een twintigtal modellen
die nauwkeurig zijn gemaakt op
basis van tekeningen van Leo
nardo. De bruikleengevers zijn
universiteitsbibliotheken en
kunstinstellingen uit heel de we
reld.
Voor de Kunsthal is Leonardo
dan Vinei de duurste tentoonstel
ling tot nu toe. De toegangsprij
zen worden voor de expositie
daarom verhoogd van 10 naar
12,50 gulden.
HET GROENE
BOEKJE
I DOOR WIM DANIELS
Afgelopen maandag
was mijn vrouw ja
rig. Mijn presentje
voor haar had ik zaterdag in
een kado-shop gekocht. Niet
in een cadeauwinkel, maar in
een echte kado-shop, waar ze
ook werkelijk kado's hadden
en absoluut geen cadeaus. On
langs heb ik mijn vrouw een
keer 'buro' zien schrijven in
plaats van 'bureau', dus ik wist
dat ik goed zat als ik niet met
een 'cadeau' maar met een
'kado' zou komen aanzetten.
Dat het uiteindelijk een 'ka-
dootje' is geworden, heeft de
pret verder niet gedrukt.
Begin vorig jaar stelde de be
langrijke spellingcommissie-
Geerts voor om in de nieuwe
spelling alle eau-woorden
(met uitzondering van 'nou
veauté') te veranderen in o-
woorden. Dus: kado, buro, ni-
vo. frikando enzovoort. Vol
gens de commissie was die o-
spelling al enkele jaren een
gangbare officieuze spelwijze
in Nederland, die daarom
maar beter tot norm kon wor
den verheven. Via een enquê
te had de commissie ook vast
gesteld dat 54 procent van de
Nederlanders in een nieuwe
spelling liever de o-schrijfwijze
zou zien dan de schrijfwijze
met 'eau'. Bovendien, aldus de
commissie, leverde de o-
schrijfwijze minder problemen
op bij de meervoudsvorming.
Veel mensen plaatsen achter
een 'eau' een 'x' als ze meer
voud willen maken (bureaux),
maar dat is het meervoud in
het Frans. In het Nederlands
moet er een 's' achter de 'eau'
komen. Die mogelijke verwar
ring is er niet als je van de 'eau'
een 'o' maakt. Buro's is dan
gelijk aan foto's, auto's enzo
voort.
De verantwoordelijke spel
lingministers in Nederland en
België gingen echter niet ak
koord met het voorstel van de
commissie-Geerts, waardoor
de officiële schrijfwijze van de
eau-woorden in ieder geval de
komende tien jaar blijft zoals
die was: eau. eau en nog eens
eau.
Maar omdat de officiële spel
lingregels alleen verplicht zijn
voor de overheid en in het on
derwijs kunnen kado-shops en
reisburo's hun o-spelling ge
rust handhaven. De meeste
zullen dat ongetwijfeld ook
doen. want een bewust geko
zen huisstijl verander je nu
eenmaal niet zomaar.
IRIIIIMRIhHNNIIHSN[
WmÊÊÊÊÊÊi
Hl