DE STEM Altijd honger naar muziek' :lijk NIEUWS Wereldvreemd plot \bij 6Eva Bonheur ide van Zeeuwsi in Porgy Bes Musical 'Evita' staat opnieuw als een huis Oud-Bredanaar Jeroen Phaff is Juan Péron in 'Evita' 4 Kunsthal brengt grote expo over Leonardo da Vinei rPORT C3 Op heterdaad HET KORT ?n Bedrijf stennis Hulst I Geboren in Zaandam en getogen [in Wormer wist hij ook later als (negenjarige in Breda nog niet dat [hij zanger wilde worden. Wel was Ier al van jongsaf een grote muzi- kale belangstelling. „Ik herinner Ine dat ik op zondagmorgen bij [mijn ouders op bed sprong en dat lik dan Hey Jude van The Beatles [wilde horen of Carnaval des ani- \mux" Jongeren late11 in Zierikzee spoor achter van veriiielif'f Rijksakademie januari 1997 zelfstandig G.Love Special Sauce God Lives Underwater Prophets of Da City Gregory Isaacs D Cadeau SDAG 11 OKTOBER 1995 ge weggebruikers licht ge wond. Een twaalfjarige fiefcL uit Oostburg reed over het ri/ wielpad bestemd voor het ver" keer uit tegenovergesteld richting. Daarbij kwam hij j« botsing met een 16-jarise bromfietser uit Oostburg fa de aanrijding liep de fietser let' sel op aan het hoofd, de brom! fietser had schaafwonden. Temeuzen - Een 25-jarige man uit Sint Niklaas werd gister nacht op heterdaad betrapt bij een inbraak in een aan de Van Steenbergenlaan te Terneuzen fg is geparkeerd staande personen- de auto. Met een radio-cassettere- ulst. corder als buit zette de man het Jtwee op een lopen. Een buurtbewo- Jpten ner die hem achterna ging, lu[[. ge- te het de dief in de kraag te Imist grijpen en over te dragen aan de politie. Bij zijn aanhouding bleek hij in het bezit te zijn van nog een (wellicht uit een ander nelis voertuig gestolen) radio. lende ^an aangehouden larige Terneuzen - Na het veroorza- ■rang ken van een aanrijding heeft de luurd politie van Terneuzen een 24- itsge- j arige man uit Amsterdam kw akten te tijd daarna aangehouden. De (enlijk man reed in een auto, terwijl hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en voor voertuig ook geen verzekering i lussen was afgesloten. Bovendien jpp de bleek zijn auto in zeer slechte j weg- staat te verkeren. Die werd |ns het door de politie dan ook uit het tmum- verkeer genomen. De man liep! |er per tegen de lamp doordat hij een j en 276 aan de Tramstraat te Terne»- Igstge- zen geparkeerd staande perso- pmeter nenauto had aangereden. De eigenaresse van dit voertuig jj zag het gebeuren en waar-j schuwde na het noteren van het Jterson- kentekennummer van de ver laat te dachte auto de politie. Die kon J norgen de dader op de Axelsestraat| Ijeugdi- aanhouden. neuzen ƒ4419,35 en in Zaam- slag 1306,95 opgebracht. DANSEN - Dansinstituntl Adrie Hamelink start voor het: derde seizoen de succesvoEel u uw. dansavonden en -middagen. Veree- Respectievelijk op vrijdagavond ieginnen en zondagmiddag. Niet-dansenj kunnen hier eveneens van ge nieten en wie weet slaat de vonk over. De eerste theedansant ii| |cte voor zondag 15 oktober in het Zuid- in Ter- landtheater, aanvang 13.30 uk j-dag 14 ■apier in lvan de lid door hbad Poe- rj»urg kan |t en met 2 nismaken bor Oude rlijks spe- _nuderen. |erdag van vordt wa ven. Om nen hoeft Izwemmen. ustige om- Jammen of Ihet warme ptroductie- november voor deze iet speciale ehouden in less in Ter- stipt staat rands klaar ran twintig is komt de Iblivious to sleepte deze in de wacht •onde van de iziek die ze iergiek, hef- ig uit Goes - - en bestaat al een ruime 'edaan in an- p speelt lou- let de sologi- ït', maar dan imt Swindle, itieke punk- neller speelt uw'. van Zeeuwse veroverd in nd Link uit ïeuw en gaat voor goud. De igd, maar het vy, complex, gebleven. ie-groep Flux ïeuzen als ba- Eerlijk gezegd, houd ik helemaal niet van die brave tv-spelletjes" Bart de Graaff, spelleider 1 Gids tarief van 37,50. Voor meer in formatie kan men terecht bij zwembad Poelendaele. Poule A: KCS-De Boy 6-2, Djfr markt-Reinaert College 6-2, Fer-ï mont Terneuzen-Lybeert Verstra-1 eten 2-6, Delforge-Zaman Sport21 6, Barco-Electron 4-4. I Poule C: Nijboer-Het Bonte Hert 2- r 6, De Koeyer-V. en K. 6-2, Stunt- markt 2-HAS 1 5-3, Van Damme-J De Schrijver 2-6, Aquavia-Fassae-I Poule E: Rabo Kloosterzande-HAS Jj 2 3-5, Rabo Hulst/Nieuw-NarnfJJ 2-Novus 8-0; Van Wesemael-ujl 5-3, Eurogroen-Stuntmarkt 3 0-8, Wabeko-Dico 8-0. STANDEN a A-poule: Lybeert Verstraeten 2-1 Zaman Sport 2-12, Dagmarkt i-i Electron en KCS 2-9, Delf°rge 2- -| De Boy 2-5, Barco en Fermont ier*| neuzen 2-4, Reinaert College en Ruysscher 1-2. poor Marjan Mes Zingen en acteren liggen heel dichtbij elkaar. Je staat er toch nooit als een zoutpilaartje bij als je zingt. Acteerlessen heb ik nooit gehad, maar acteren zit eigenlijk al in de zang besloten. Ik leer er nu met Ettto wel heel wat nieuwe technieken bij. Pia en Bill, die inmiddels zeer veel er varing hebben, weten me allerlei acteerfoefjes bij te brengen. In een uniform ga je vanzelf anders staan en word je automatisch een jbeetje een trotse dictator." I Na kleine rollen en understudy te I hebben gedaan in The Phantom of the Opera zingt en speelt oud- IBredanaar Jeroen Phaff nu de rol van dictator Juan Péron in de I musical Evita, die gisteravond in nieuwe Chassé Theater in .„..da in première ging. De 30-ja- [rige bariton studeerde in 1993 af laan het Brabants Conservato- I nam als docerend musicus. Zijn I zangstudie volgde hij bij Bernard [Kniysen en Hans Smout. lij vertelt het lachend, thuis bij zijn ouders in Breda, waar hij na I de voorpremière van Evita is blij- [ven logeren. „Thuis heb ik altijd [heel veel muziek gehoord, van lach tot en met Frank Zappa. Ik [■heb nog altijd een enorme hon ger, een onbedwingbare lust om ierlei soorten muziek te horen. Soms stap ik gewoon een platen zaak binnen en pak tien onbe kende cd's, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Dat vind ik ontzettend spannend, naar de ra dio luister ik nooit." hardrock-bandje blèren') hoorde ook nog bij zijn jeugdige activiteiten, ter wijl hij nog vrij recent soul zong in de a capelia groep Chain of Fools. Ondanks de klassieke op leiding, waar Jeroen Phaff ook nu met Evita veel profijt van heeft, houdt hij van allerlei muziekgen res. „Als jongen heb ik ook van alles geprobeerd." Als tienjarige begon hij met trompet en trombone bij de fan fare van de Bredase wijk Bies- donk en deed ook twee jaar theo rie aan de Bredase muziekschool. Docent Jan de Breet herinnert zich hem nog als een getalenteerd ventje. Via een drumband kwam hij bij de harmonie Vondel te recht. „Toen ik hoorde dat die een jeugdorkest gingen oprich ten, heb ik me gemeld. Wat wil je spelen?, werd er gevraagd. Ik zei meteen 'altsaxofoon' terwijl ik niet eens wist wat het was. Het was een hardstikke leuke tijd on der dirigent Van Dun. Zanglessen In 1983 ging Jeroen Phaff, nog tijdens zijn havo-eindexamen- jaar naar de vooropleiding van het Brabants Conservatorium in Tilburg. „Van zang wist ik nog niets, maar ik vond mezelf niet geweldig op sax en zag daarin toch geen carrière voor me weg gelegd. Daarom ben ik ermee ge stopt. Tijdens mijn opleiding schoolmuziek kreeg ik zanglessen als bijvak en dat was van meet af aan raak, hoewel ik nog niet dacht dat ik van zang ooit mijn beroep zou kunnen maken." Nog tijdens deze docentenoplei ding besloot Jeroen Phaff om een vijfjarige zangstudie te gaan vol gen in Tilburg. „Ik zat ontspan nen op een camping in Italië en wist het opeens zeker: Ik wil gaan zingen. Teruggekeerd deed ik nog een weekje de studie schoolmu ziek en schakelde toen over naar de zang." Voordat de musical op zijn weg kwam, zong hij een divers reper toire van klassiek, gematigd mo dern, rock en soul. Hij speelde de Duivel en de Soldaat in L'Histoi- re du Soldat van Strawinsky en was de verteller in De Nachtegaal van Theo Loevendie. „Vertel- stukjes doen en verhalen vertel len", vind ik ook leuk. Mij trek ken allerlei verschillende disci plines aan. Vandaar dat ik een eeuws-Vlaamse bands, een uit Zuid-1 tlcheren,treden vrijdag 13 oktober in e eerste regionale voorronde van het p se Belofte. sis, oftewel 'Jamaica aan de terschelde'. J De zaal is open om tv.o Toegangskaarten kosten tientje. Zierikzee (anp) - De P0^ in Zierikzee acht jonge tussen de veertien en jaar aangehouden °P er van meer dan honderd ve gen en diefstallen. Ook worden ze verdacht kele gevallen van brands Het gaat in totaal om binnen twee maanden. De vernielzucht begon vo s politie uit verveling tae s trappen van lichtmasten ging de groep over ia,l ken van fiets- en aUtoba 11 vernielen van een ^oU oapit in brand steken van twe containers en het stele nielen van auto's. De politie schat de tota op enkele duizenden gu Bergen op Zoom - Schouw burg De Maagd, 'Eva Bon heur', toneelspel van Herman Heyermans met Jules Croiset, Elsje Scherjon, Sjoera Retèl, Trudy Labij, Freerk Bos e.a. Kegie Andy Daal. Decor/kos tuums Herman van Elteren. Gezien dinsdag 10 oktober. boor Sjef Huismans (Op de vraag of Heyermans het Pg doet in onze tijd kun je [verschillend antwoorden. Ac- is hij zeker niet. r' dij menselijke karakters Jtnerp kan neerzetten en voor- pen van een goede tekst is wel F'ri'. En daar de mensheid qua jMkter, denken en handelen r ïeel verandert, valt er nog M het een en ander te herken- ken. |f h,ebt auteurs die een aaneen- I Wend, vlotlopend verhaal aan IÜL rs toehoorders voor- "tenschrijvers die elke gele ed aangrijpen om tussen de o-'n door hun persoonlijke op de gang van de wereld te (en of filosofische beschou- TS® aan de spectator voor te leggen. 'eyennans is zo'n figuur. Zeker "i Eva Bonheur. Met moder- :en remt dit de han- l Sen komt het stuk wat lang- >g en oubollig over. Ook de ïjjls wereldvreemd voor onze Pjjuwe Eva Bonheur geeft haar ^Paarde centjes in goed Ll°UWen aan haar onder- E M°P, die er mee spe len vnijris de °he-aandelen da- ■j'.^.de strop, die de verhou- yV^'g verstoort, lenw f M?eP ook n°g tegen W mlp' aanloopt bij haar C1Wldenhet bliJkt dat de- Wiiime Var*oeh, dan is Malheur LIn sPek Maar het zou K?ns niet zijn als hij op Seri, j, mat een flinke portie, ELc» humor in zijn tekst KaM. ondertussen zijn W?PP'ivisre etaleert. LaW] maakt van Eva Bon- t: musicalrol ideaal vind om te doen." „Bij Evita kun je eigenlijk niet meer zien wie de zangers, acteurs of dansers zijn. Ze doen alles even goed. Zelf hoef ik gelukkig niet te dansen, maar supervisor Eddy Habbema heeft mij wel even snel leren acteren als Péron. Dat was echt the hard way. De cast is een fijne groep waar ik ook heel veel van opsteek." „Je moet je stem aanpassen aan de anderen. Ik zit tussen tenor en bariton in, met enige moeite kan ik wel een tenorhoogte halen, hoewel dat niet een hele avond van me moet worden gevraagd. Ook in Evita kleur ik mijn geluid naar de anderen en naar mijn rol natuurlijk. Ik heb het voordeel dat ik door mijn klassieke oplei ding zonder grote moeite de stem van een oudere man kan laten klinken." De Amerikaan Ken Urmston, die deze nieuwe Evita volgens het oorspronkelijke concept heeft ge regisseerd, heeft de zangers/ac teurs allerlei boeken en stencils te lezen gegeven over Juan Péron en het tijdperk waarin hij regeer de. „Maar ook het decor, het licht, de schmink en de kleren zorgen dat je je kunt inleven in je personage", aldus Jeroen Phaff. Groeien „Tijdens de voorstellingen blijf je werken aan je rol. Als je niet zou blijven groeien, zou je het geen 200 voorstellingen kunnen vol houden. The Phantom of the Ope ra heb ik zelf 700 keer gedaan in Scheveningen en toch hebben we Evita-hoofdrolspelers Jeroen Phaffen Pia Douwes: 'Een grote zaal werkt trager. Je moetje spel uit vergroten.' foto deen van meer het interessant kunnen houden, want elke keer voeg je toch weer iets nieuws toe aan je rol." De try-outs van Evita werden in kleine theaters gehouden, waar door de overschakeling naar de enorme Veneo-zaal van het Bre dase Chassé Theater wel enige aanpassing van de cast vroeg. „We moesten opeens anders spe len" zegt Jeroen Phaff. „Een gro te zaal werkt trager. Je moet je spel uitvergroten en kunt niet van die kleine nuances gebruiken in je gezichtsuitdrukking en ge baren." Dat de akoestiek en de geluidstechniek van deze kolos sale, hoge zaal nog niet helemaal goed zijn ingesteld, kan de bari ton niet beoordelen. „Daarvoor ben je te druk bezig met je optre den. Wel heb ik tijdens de sound check gemerkt dat er een enorme galm terugkaatst uit de zaal." heur een gespleten persoon, on derhevig aan zwaar wisselende stemmingen, kortom een labiel iemand. Haar sterkste spel zagen we in de dronkenschapscène. Jules Croiset heeft het niet ge makkelijk om zijn vaderschap gestalte te geven. Een cynische slappeling die pas in het derde bedrijf in de dialoog met de jonge Storm body krijgt. Hier groeit Croiset tot een andere overtui gende meesteracteur. Elsje Scherjon is een volwaardige katalysator in het spel der krach ten. Sjoera Retèl en Freerk Bos spelen echt als kinderen van hun tijd. De eerste braaf in de pas lo pend van de normen en de tweede als rebel die zich probeert te ont worstelen aan de oude zeden en normen. Andy Daal heeft met zijn techni sche mensen het verhaal ge plaatst in een sfeervol negentien- de-eeuws decor dat waardering verdient. Niettemin zal het moei lijk zijn om een groot toneelpu bliek voor Eva Bonheur te win nen. Amsterdam (anp) - De Rijksaka demie van beeldende kunsten in Amsterdam wordt per 1 januari 1997 zelfstandig. Daarmee volgt het instituut de Rijksmusea die de afgelopen jaren verzelfstan digden. De Rijksakademie werd in 1870 bij wet ingesteld. Directeur Janwillem Schrofer is positief over de operatie. „Het is prima datje beoordeeld wordt op wat je doet." De verzelfstandiging heeft geen gevolgen voor de Rijksakademie. Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen blijft de akademie grotendeels finan cieren (jaarlijks 4,8 miljoen gul den). Ook blijft de naam gehand haafd. HET (TITELLOZE) debuut-al bum van G. Love Special Sauce was een van de aardigste platen van 1994. Het Ameri kaanse trio verraste op die cd met frisse 'ragmop': jazzy blues met rap en hiphop-beats. Nu ligt de tweede cd, Coast to Coast Motel, in de winkel. Nog steeds is het geluid zeer herken baar, vooral door de tokkelende en slidende gitaar van G. Love, diens nasale stemgeluid en de vlotte drumstijl van Jeffrey Cle mens. Toch is er ook het een en ander veranderd ten opzichte van de debuut-cd. Clemens tikt minder echte hiphop-ritmes en G. Love komt amper nog aan rappen toe. Ook zijn de nummers bedui dend minder gepolijst. G. Love heeft voor een ouder wetse blues-aanpak gekozen door weinig aan de liedjes te sleutelen en ze zo op de plaat te kwakken. Dat zorgt enerzijds voor een prettig, authentiek ge luid, anderzijds staat de band daardoor soms wel erg vrijblij vend te musiceren. Zo als ook op de eerste cd is het niet alleen blues die de groep in zijn ragmop verwerkt, ook zijn er country-, rock- en jazz-in- vloeden. G. Love pint zich niet vast op één stijl en zo kan het gebeuren dat het ene nummer aan Robert Johnson doet den ken, het andere aan een jonge Elvis en er zelfs een keer een (New Orleans) hoempa-orkest langs komt. G. Love's mengelmoesje levert weer een sympathieke cd op. Maar omdat het geluid minder pakkend is dat op de voorgan ger, denk ik dat dit nieuwe schijfje toch minder vaak in mijn cd-speler zal glijden. (Okeh/Sony) PAUL VERLINDEN ste die hier uitgebracht wordt. In de eerste 'quick scan' van de plaat doen de Prophets behoor lijk Anglo-Amerikaans aan met hun ruige old-school-hiphop. Bij nadere beluistering hoor je echter zeer veel Afrikaanse in vloeden met name in de samples van percussie en gezangen. Ook hebben de Prophets een zwak voor de jazz-muziek die in de townships gemaakt wordt en vanuit Jamaica is de ragga overgewaaid. Dat levert een in ventieve, gevarieerde en sterke cd op. Tekstueel hebben de Kaapstedelingen natuurlijk ook iets anders te berde te brengen dan hun Amerikaanse collega's. Het Souljaz in de titel van de cd is geen swingende muziekstijl maar de fonetische spelling van Soldiers en deze soldaten zijn nog lang niet klaar met vechten. Ondanks de afschaffing van de apartheid zijn er nog steeds veel misstanden in Zuid-Afrika: Da Struggle Kontinues, roepen de Prophets dan ook. (Nation Re cords/Pias) PAUL VERLINDEN SOMS IS het als beginnend mu zikant behelpen. David Reilly en Jeff Turzo, de drijvende krachten achter de Amerikaan se band God Lives Underwater, hadden alleen maar een paar gi taren en een antieke synthesizer tot hun beschikking toen ze mu ziek begonnen te maken. Toch is het juist dat beperkte instrumentarium dat het geluid van God Lives Underwater voor hedendaagse begrippen zo uniek maakt. Wat in wezen gi taarrock is, krijgt namelijk een primitief elektronisch sausje mee en dat maakt van de de- buut-cd Empty een hele aardige plaat. Niet dat God Lives Underwater met volstrekt unieke muziek komt. Begin jaren zeventig kwam je dergelijke instrumen taties ook al tegen bij Frank Zappa en Edgar Winter, terwijl ook Grand Funk Railroad er zich nog even mee bemoeid heeft. Maar toen was het mu ziek die geboren werd uit in strumentale vernieuwing. Dik 20 jaar later is het bij God Lives Underwater een betrek kelijk eigen sound en Empty is in het huidige aanbod van pla- HIPHOP UIT Zuid-Afrika? Lo gisch eigenlijk, want er is geen muziekstroming die het zwarte bewustzijn zo propageert als rap-muziek en als ergens een zwart volk reden tot stemver heffing heeft, is het wel in Zuid- Afrika. Zuid-Afrika heeft dan ook ze ker rappers, alleen hebben wij daar nooit veel van gemerkt. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat veel hiphop ten tijde van de apartheid een onder grondse aangelegenheid was. Nu de muziek bovengronds komt, blijkt er bijzonder inte ressante hiphop gemaakt te worden in dat land, althans dat leidt ik af uit de cd Universal Souljaz van Prophets of Da Ci ty, een rap-crew uit Kaapstad. Het is al de zesde cd van de stadsprofeten, maar pas de eer- Prophets of Da City: inventief en gevarieerd foto james cumpsty ten van gitaarbandjes een uit schieter. Nummers als All wrong en No more love hebben die onontkoombaarheid die van een song iets bijzonders maakt. Reilly en Turzo weten hele pak kende nummertjes te schrijven- en omdat de verpakking verras send en aangenaam is, zal het met dit bandje goed aflopen. Heel goed zelfs. (American Re cordings, BMG) WIM VAN LEEST HET ENGELSE Acid Jazz-la- bel grossierde tot op heden in funk, soul en aanverwante trip hop. Het verschijnen van een cd van reggae-ster Gregory Isaacs op dat label doet dan ook even vermoeden dat Isaacs wellicht te horen zal zijn in een funky omgeving. De cd, Private lesson getiteld, laat echter geen nieuwe combi natie van funk en reggae horen, maar bevat de roots reggae, waarmee Gregory Isaacs des tijds furore maakte. Dat op zich is heel prettig, want door de ja ren heen heeft Isaacs allerlei ra re muzikale paden bewandeld om als artiest het hoofd boven water te houden. Er verschenen platen van hem op allerlei merkwaardige labels, maar van enige kwaliteitscontrole leek geen sprake te zijn. Dat heeft ook te maken met de manier waarop in de Jamaicaanse reg gae platen worden gemaakt. Niet de artiesten, maar de pla tenlabels maken veelal de dienst uit en reputaties zijn al tijd ondergeschikt aan de nuk ken van platenbonzen. Zodoende kan het gebeuren dat zelfs grootheden in de Jamai caanse reggae amper aan zoiets als een carrière kunnen werken, omdat ze voortdurend van pla tenfirma moeten wisselen. Isaacs heeft jaren achter de rug dat er van hem bij drie verschil lende firma's platen uitkwa men. Private lesson is dus een terug keer naar de muzikale wortels en de puurheid van de plaat zal de liefhebber aangenaam in de oren klinken. In de Britse studio zijn ze er bijhoorlijk goed in ge slaagd het authentieke Jamai caanse geluid te pakken. Enkel de blazers klinken zo nu en dan wat gekunsteld. Een echt over donderde plaat is Private lesson niet, althans niet als je 'm ver gelijkt met klassiekers uit het Isaacs-repertoire als Showcase en The lonely lover. Maar het is wel een leuke plaat met muziek, waarvan Isaacs zelf zegt dat hij dit de lekkerste reggae-variant vindt om te zingen. Acid Jazz laat nog weten dat er in de nabije toekomst meer cd's met roots reggae zullen ver schijnen, terwijl ook het dub- gezelschap African Headcharge platen voor het label zal maken. WVL WOENSDAG 11 OKTOBER 1995 DEEL Breda - Chassé Theater. Pre mière musical 'Evita' van And rew Lloyd Webber en Tim Rice door Joop van den Ende Thea- terprodukties. Regie: Ken Urmston. Vertaling: Seth Gaaikema en Koen van Dijk. Met o.a. Pia Douwes, Bill van Dijk en Jeroen Phaff. Gezien op dinsdag 10 oktober, daarna tot en met 20 oktober in Breda. 24 en 25 oktober in Roosend aal, 29 en 30 mei in Bergen op Zoom. Door Marjan Mes Een meisje uit de heffe des volks was ze, Eva Duarte. Door een enorme ambitie om aan haar afkomst te ontstij gen en een mateloos verlangen naar roem bracht ze het in 1946 tot first lady van Argen tinië, als echtgenote van de president en dictator, Juan Péron, twee keer zo oud als zij. Evita werd ze liefkozend door het volk genoemd, dat haar dankzij haar liefdadig heids-imago als een heilige verafgoodde, hoewel ze ijdel en verkwistend was. Bijna was ze ook nog vice-presi- dente geworden, maar die macht sdroom stuitte op verzet van de legerleiding. De droom eindigde in een tragedie toen ze aan kan ker bleek te lijden, vlak voordat haar man werd herkozen. In 1952 overleed ze, pas 33 jaar oud, waanzinnige betreurd door de Argentijnen. De musical van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice (uit 1976) opent ijzersterk met het doodsbericht, dat tijdens een bioscoopvoorstelling wordt bekend gemaakt. Daarna is er de lijkkist met de diep betreurde Eva en onmiddel lijk de provocerende aanwezig heid van rebellenleider Che Gue vara, die de hele opkomst en on dergang van Evita van commen taar voorziet en de mythe door prikt. Die rol wordt in de nieuwe Van den Ende-versie van de musical voorbeeldig vertolkt door Bill van Dijk, in battledress en met een grote Havana tussen de vin gers. Een prachtig gezongen rol, die van de nodige ironie is voor zien. Verrassender nog is de titelrol van Pia Douwes, die alle stadia van Evita's pad naar de roem aangrijpend zichtbaar maakt. Een geraffineerd kreng dat zich via het bed opwerkt, oprechte liefde koestert voor haar echtge noot en wat minder misschien voor haar volk. Een echte diva, die ook een aan doenlijke kwetsbaarheid weet te vertolken, vooral als Evita's kwaal zich openbaart en dan ab soluut ontroerend is. Douwes Huil niet om mij, Argentina is in gehouden en het tegendeel van sentimenteel, net als de hele mu sical. Samen met Jeroen Phaff als Juan Péron heeft zij schitterende voca le en dramatische momenten. Phaff overtuigt vooral door zijn mooie, flexibele zangstem waar hij alles mee kan, hij is alleen nog iets te jong voor deze rol. Deze nieuwe enscènering van Evita is perfect geregisseerd door de Amerikaan Ken Urmston, die het oerconcept van regisseur Harold Prince volledig heeft nagevolgd. Hij heeft dat al ruim 30 keer eer der met groot succes overal ter wereld heeft gedaan. De scènes staan strak gebeiteld en zijn uitermate filmisch, met een uitgelezen choreografie, die de groepsscènes (met arbeiders en society als eikaars tegenpolen) geraffineerd laat bewegen. De uitgekiende belichting van Rein- ier Tweebeeke en de historische lichtbeelden doen daarbij won deren. Ook de nieuwe vertaling van Seth Gaaikema en Koen van Dijk leek mij uitstekend. Opnieuw staat Evita als een huis. Sterker nog dan die enkele jaren terug bij het Koninklijk Ballet van Vlaande ren. Rotterdam (anp) - De Rotterdamse Kunsthal wijdt zijn grote wintertentoonstelling aan Leonardo da Vinei, de kunstenaar, uitvinder en wetenschapper die van 1452-1519 in Italië leefde. Met 230 voorwerpen is het een van de uitgebreidste overzichten die ooit aan Leonardo zijn gewijd, aldus een woordvoerder van de Kunsthal. Nederland is het derde land waar de internationale tentoonstelling te zien is. In Zweden trok zij ruim 400.000 en in Duitsland tot nu toe meer dan 200.000 bezoekers. De expo sitie duurt van 26 november tot en met 17 maart. Voor bijna al het werk van de 'homo universalis' geldt dat ze niet meer mogen worden ver voerd. Sommige schilderijen zo als Leonardo's beroemde Mona Lisa uit het Parijse Louvre, zijn in kopieën van tijdgenoten aan wezig. Voorts zijn er schetsen en tekeningen te zien in facsimile en enkele werken van de meester zelf. Spectaculair noemt de Kunsthal een twintigtal modellen die nauwkeurig zijn gemaakt op basis van tekeningen van Leo nardo. De bruikleengevers zijn universiteitsbibliotheken en kunstinstellingen uit heel de we reld. Voor de Kunsthal is Leonardo dan Vinei de duurste tentoonstel ling tot nu toe. De toegangsprij zen worden voor de expositie daarom verhoogd van 10 naar 12,50 gulden. HET GROENE BOEKJE I DOOR WIM DANIELS Afgelopen maandag was mijn vrouw ja rig. Mijn presentje voor haar had ik zaterdag in een kado-shop gekocht. Niet in een cadeauwinkel, maar in een echte kado-shop, waar ze ook werkelijk kado's hadden en absoluut geen cadeaus. On langs heb ik mijn vrouw een keer 'buro' zien schrijven in plaats van 'bureau', dus ik wist dat ik goed zat als ik niet met een 'cadeau' maar met een 'kado' zou komen aanzetten. Dat het uiteindelijk een 'ka- dootje' is geworden, heeft de pret verder niet gedrukt. Begin vorig jaar stelde de be langrijke spellingcommissie- Geerts voor om in de nieuwe spelling alle eau-woorden (met uitzondering van 'nou veauté') te veranderen in o- woorden. Dus: kado, buro, ni- vo. frikando enzovoort. Vol gens de commissie was die o- spelling al enkele jaren een gangbare officieuze spelwijze in Nederland, die daarom maar beter tot norm kon wor den verheven. Via een enquê te had de commissie ook vast gesteld dat 54 procent van de Nederlanders in een nieuwe spelling liever de o-schrijfwijze zou zien dan de schrijfwijze met 'eau'. Bovendien, aldus de commissie, leverde de o- schrijfwijze minder problemen op bij de meervoudsvorming. Veel mensen plaatsen achter een 'eau' een 'x' als ze meer voud willen maken (bureaux), maar dat is het meervoud in het Frans. In het Nederlands moet er een 's' achter de 'eau' komen. Die mogelijke verwar ring is er niet als je van de 'eau' een 'o' maakt. Buro's is dan gelijk aan foto's, auto's enzo voort. De verantwoordelijke spel lingministers in Nederland en België gingen echter niet ak koord met het voorstel van de commissie-Geerts, waardoor de officiële schrijfwijze van de eau-woorden in ieder geval de komende tien jaar blijft zoals die was: eau. eau en nog eens eau. Maar omdat de officiële spel lingregels alleen verplicht zijn voor de overheid en in het on derwijs kunnen kado-shops en reisburo's hun o-spelling ge rust handhaven. De meeste zullen dat ongetwijfeld ook doen. want een bewust geko zen huisstijl verander je nu eenmaal niet zomaar. IRIIIIMRIhHNNIIHSN[ WmÊÊÊÊÊÊi Hl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19