EREN ENING, EN 21.95 er )ESTEM '580 S 5. Soms halen trends wel de tijdschriften, maar niet de huiskamers 3n hele nov. I, kom de Feyter nieuwe Cl000 supermarkt. ÏENTRUM iervoeders enodigdheden Decoration H Intuition 'BER 1995 Wonen DINSDAG 10 OKTOBER 1995 DEEL PAVOND" as feestprijzen. ÜES fEN 1 KG 'NENVOER 5 KG KS 3 STUKS 200 GRAM KS 3 STUKS van 2.50 voor 2.00 van 4.75 voor 4.00 van 6.50 voor 5.00 van/ 3.10 voor 1.95 van/ 2.05 voor 1.00 van/ 4.10 voor 2.75 ember 1995 /lunchy staafjes ter waarde van 8.95 jattebakvulling 1.50 retour voor uw lege PO-14.00 uur Telefoon 0115-441355? :kker 3KKERELLEN ruis kokkerellen wordt samen met uw lijter een stuk aan- pkkel ijker. Kooktips, okattributen, en latuurlijk heerlijke Irankjes zijn volop lerkrijgbaar bij fheeers. Hartevelt jonge jenever 'n hele liter 20,45 Black White Schotse whisky fles 0,70 liter 25,95 x PARTY Geeft u een feestje Uw slijter heeft er alles voor in huis. Allereerst natuurlijk een uitgebreid drank-assortiment maar ook voor een bierpomp, glazen en andere handige feest-attributen bent u bij Cheeers op het goede adres. Hertog Jan bockbier Heineken Tarwebok six-pack bij Cheeers aan het juiste adres voor een ui breid drank-assortiment, maar ook voor cu'ina i ideeen, serveertips en leuke kadootjes. U vraagt het maar, we zijn u graag 1 Stijlen voor '96 Amstel bockbier) ym six-pack P* Q Aanbiedingen geldig t/m 14 Oktober 1995. («trends verschuiven; het een jtt in, het ander uit. Wie daar zit is moeilijk te zeggen, ftiswel dat ontwerpers en stilis- i opvallend vaak op hetzelfde jent met dezelfde prognoses (men. Zij hebben dan ook als b ander 'feeling' voor datgene er leeft onder consumenten, ktracte ideeën worden door hen 1 in mode, interieur en ar- litectuur. final, Decoration en Intuition zijn (woontrends, de richtlijnen voor 36. Het gaat hierbij niet om strak- jnde woonstijlen met concrete jxlevoorschriften, maar eerder om omtrent bepaalde vor- (n, kleuren, dessins en materialen, imige voorspellingen komen uit en frden ook echt door de consument ipikt, soms halen trends weliswaar {"tijdschriften, maar niet de huiska- ts. Dat wil zeggen: nog niet. oontrends hebben nu eenmaal in te- Esteüing tot bijvoorbeeld rages in de ;uode veel tijd nodig om inge- 1 te raken. Of een woontrend 1 of geen navolging vindt, hangt si groot deel van de fabrikanten {Zijnemen 'officiële' trendvoorspel- 3 wel of niet als basis li hun nieuwe collecties, i tegen een dat we de komende ja- jiiu elk geval de belangrijkste voor- gin de winkels terug zullen vin- i: het interieur wordt soberder en van toon, hout verdwijnt i de achtergrond, kunststof gaat maken! fJlinimal i! voor kort was Minimal een echt bthema: heel veel hout, eerlijke, [re stoffen zoals linnen en onge- tóte katoen en een uitgesproken ftuurlijk' kleurenpalet. Maar er gaat s veranderen: hout is niet langer {■aangevend. Het klinkt misschien |t vreemd, maar zelfs kunststof mag weer! Op ecologisch ge lzijn recyclebare synthetica mo tel een hot item. Hout wordt nu e volop gecombineerd met koelere n zoals (ongepolijst) alumini- gezandstraald glas en buisstaal. je «g heeft voor detail, ontdekt ook jan 'technische' innovaties. Vaak i van smetteloze glossy lak- 1 of 'aaibare' suèdelakken, uitge- We scharniertjes en geraffineerde Fracties. Dit alles resulteert in een {■.Kristalharde 'laboratoriumlook'. [nieuwe Minimalinterieur is een af- i interieur zonder overbodige (transparant, puur en sober, niet saai. Design is ont man haar franje; net als in de ja- pventig zijn de meubels* weer geo- ra voor alles functioneel. Het l strak en leeg en doet den- de simpele helderheid van Pjoinavisch design of de serene Ja- F architectuur. %mene kleurbeeld van Minimal oken ingetogen. Offwhites i. De onderlinge nuance- riullen zijn klein; zoals de wittin- |®i melk, eieren of rijst. Verder K!at^e aquatintjes en van FWischeTupperware kleurtjes zo- [Wroken wit, crème, vanillegeel, f pêche. Wat het (nog) aan- hout betreft, zien we een dui- 'erschuiving van warmere lm naar Ikhtgetint berken en ïeett s va'cer worck hout zelfs Ï|mÜ a^Sewerkt met transparan- 1; herts; naast de bekende aqua- E ai? met name ivoor en witpa- |,/m' Voor tafels en stoelen •t>t, veelal gecombineerd L.T' nieuwe collecties is 1 opvallend veel witgebleekt h verwerkt. L,®1" bieden de meubels al met al ensationeels, maar ook qua oo Ttt a^emaal heel ingeto- LF. ,f n 's nauwelijks nog een Li ofbolletje te bekennen. Uni's I 8evo I ®aat nu Puur om Ven -k11 s*0^' soms zÜn ze tofvaa ar (velours). soms stoer I dinn n stnje';uur met kreukeffec- "lenn!?'. c%e) en soms heeft de hièlp' -Jna een buitenaardse, 'in- otnst w™a1ing. Opvallend is de an losse, afneembare hoe- Alleen de accessoires zorgen voor een vleugje frivoliteit. De 'coole' hightech van Minimal wordt wel getipt als de meest trendy trend van morgen. Voor mensen met een hang naar tradi tie blijft Decoration de meest geëigen de woontrend. Het gaat vaak om inte rieurs met een klassieke inslag. Woon comfort is belangrijk, evenals kwali teit en duurzaamheid. Hout is hier nog volop vertegenwoordigd; hoe kan het ook anders, in zo'n onmiskenbaar tra ditioneel thema. Banken, stoelen, ta fels, kasten; de meubels zijn tot in de tail afgewerkt,' de maatverhoudingen zijn mooi, de kleuren warm. Banken zijn veelal gestoffeerd met volants of losse hoezen. Sfeerbepalend zijn ook de 'ouderwet se' vitrinekasten met deurtjes die be staan uit een houten frame met glazen ruitjes. Accessoires zijn belangrijk: Venetiaans glas, sierkussentjes, porse leinen deurknopjes, Delftsblauwe va zen, glazen karaffen, vergeelde kaar ten, fotolijstjes, zware zilveren kande laars, manden met haardhout. Op de vloer vinden we oude geboende par ketvloeren. Perzische tapijten roepen herinnerinjgen op aan een vervlogen sfeer. Het gaat in het Decorationinterieur steeds meer om de emotiojnele waar de; status wordt minder belangrijk. Het hoeft niet meer allemaal antiek te zijn. Naast traditionele Franse stijl meubelen is er ook aandacht voor jon gere stijlen zoals Jugendstil of art de- co. Ook neoklassieke vormen zijn wel kom, eventueel van de rommelzolder geplukt. Rijk en verarmd houden el kaar in deze trend subtiel in even wicht. Kenners spreken dan ook van 'imperfect perfect': een quasi noncha lante compositie van echt antiek, bric- brac en pure kitsch. Toch wordt ook het Decorationthema onder invloed van de nieuwe puurheid soberder en 'lichter'. In het iets moder nere Decorationinterieur wordt 'grootmoedersnostalgie' bijvoorbeeld vertaald in interieurs vol gietijzeren serremeubeltjes, decoratieve planten- standaards, glaswerk, potterie en riet werk. Decoration omvat dus een breed spectrum dat de laatste jaren nog ver rijkt is met allerlei reisindrukken. Vooral oosterse invloeden zijn gewild. Net als in de andere thema's zien we ook hier steeds meer aquarelachtige transparantie komen. In Decoration wordt dat met name vertaald in na tuurlijk glanzende materialen: chenil le, velours en zijde. Ook voor transpa rante voileachtige stoffen is een rol weggelegd. Daarnaast blijven linnen en eerlijk katoen gewilde basisstoffen. Qua kleurbeeld zien we een verschui ving van de warmere ecokleurtjes naar een frisser palet met veel oker en zand geel, abrikoos en oranje, terrarood, cy claam en blauwgroen. Het zijn leven dige kleuren die ook veel in de natuur voorkomen en zeker in combinatie met hout het Decorationinterieur die fijne klassieke touch geven. Kleur blijft een zeer persoonlijk en spontaan thema, 'dat we terugvinden onder de noemer Intuition. Het is een dynamische, expressieve stroming waarin alle ruimte is voor fantasie en experimenten. Oogverblindende neon- tinten, plastic en metallic glans: niks moet, alles kan. De vormgeving is gebaseerd op een mix van de jaren vijfitg en zeventig. Met name de bekende Arne Jacobsen- stoeltjes met gebogen zitschaal eri dunne stalen pootjes zijn in allerlei va rianten terug te vinden. Ook de nier- vormige tafeltjes zijn weer terug in beeld, evenals het rieten kuipstoeltje model 'hondemand'. In de keuken zien we een revival van de jaren '50: gebogen vormen, veel kunststof/metaalcombinaties en bolle koelkasten met grote klampen als greep. Ook andere 'klassiekers' zijn weer van stal gehaald: de tweedehands kuipstoeltjes op spriet;pootjes of alu minium draaipoot, de poef, de zitzak en zelfs de plastic opblaasstoel uit de jaren zeventig is weer actueel. Alle maal voorzien van die typerende be- kledingstoffen in zonnig oranje, hard paars en gifgroen. Decoration: Oosterse invloe den zijn terug te vinden in stoffen en accessoires. Minimal: hout is niet langer toon aangevend, maar wordt volop ge combineerd me,t koelere materialen als aluminium, glas en buisstaal. Hoewel de organische vormgeving nog steeds wat naïef aandoet, is het Intui- tionthema toch langzamerhand vol wassen geworden. De al te jeugdige gimmicks zijn eruit, kunst staat nu centraal. PopArt is een geliefde inspi ratiebron. Lakcoatings, zilverglans en synthetica worden uitgewerkt in een bont zomer ibloemenpalet of suiker zoete ijscotihtjes. In de stoffen zien we zelfs een revival van effecten van ge batikte kleding uit de Flower Power- tijd. Natuurlijke materialen zoals zijde en katoen, sisal en kokos zijn populair. Aan de andere kant zijn kunstvezels zoals viscose en acetaat sterk in op komst. De kleuren zijn bijna agressief: neon- geel, hard turqoise, fluorescerend groen. Ook contrast;rijke kleurencom binaties, bijvoorbeeld een bank gestof feerd in blauw en oranje, trekken de aandacht; sommige kleuren vloeken haast met elkaar. Plastic wordt de invalshoek voor In tuition, mits verantwoord recyclebaar. Zo werd onlangs een noviteit geïntro duceerd: perfect recyclebaar plastic gemaakt van aardappelmeel! Vanwege de snelle afbreekbaarheid zal het vooralsnog vooral als verpakkingsma teriaal dienst gaan doen. Een stort vloed aan kunststof produkten staat ons nog te wachten: accessoires, maar evengoed meubels. Op de meubelbeurs in Milaan wemelde het al van de bijrij ders, containerkastjes, plantenstan- daards en zelfs keukenfronten in fel gekleurde kunststof. En dan zijn er natuurlijk ook altijd nog de designersgrapjes: een sofa in de vorm van een stel rode lippen, een op blaasstoel of een bank in de vorm van legosteentjes. Intuition: het toch al kleurrijke interieur krijgt nog wat extra accent met behulp van lampen, vazen en tapijten. FOTO'S PERSCENTRUM WONINGINRICHTING

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23