an OZ. n DE STEM Muziek heeft geen leeftijd' 'Bekende ouders zijn een nadeel' GTST-sterren zingen beslist niet onaardig Privé 06 - 96.88 .dverteren eeft de doorstas ikxger.99 John Hiatt denkt dat zijn beste werk nog moet komen Rondom Tien gerenoveerd SBS is tevreden over bescheiden kijkcijfers kning. Uw medische kosten betalen wij I kan omdat wij hierover goede afspraken )368. Wilt u meer informatie is er alle reden om nu de bon W f ontvangt u snel ons duidelijk |len van OZ worden dan nog duidelijker- I poor Ann Bouwma Alles overkomt me pas Iiaat in mijn carrière," zegt I j0hn Hiatt, om grofweg I zijn loopbaan te schetsen. J 0at is op zich niet zo slecht, het betekent dat ■„lijn beste werk nog moet |komen." Jurre Bosman (18) van ziekenomroep naar Tros Rosenberg Trio Eleni Karaindrou Volxmusik Soapacteurs maken een cd Gebrainwasht OBER 1995 X 5| k/rouw/man bx kontakt! 30+ direkt-apart T* meiden rond de 30 7no,61 de naar leuke mS61» 06-340.310.01 75rgH man/vrouw Sexkontakt! Juf is in tanga~ais~wi^ les komt. Moet dit 0?J01 Wim? 06-350.250 nR geven tel- kt bij hun '5cpm) BURO HALLO dames (echt)paren TÜ5 fotoboek. 0165-55fid-|r) r vrouwen, naar haar icpm) Massagesalon Breda Relax/body/thai mass i„ luxe salon. Mat/m ZONDAG Mauritsstrd 076-222333 (40+) willen dere heren. 3 (75cpm) man/vrouw 3XÜ 06-9502 Hete meisjes Live 06-9715 Geen wachttijd 1 anm ratis oproe- en. Maak je np. schakelt 3665 (1gpm) Bel Dames Thuis' 24u/p.d. 100 rn \1TAKTEN ab./Zeeiand Nu 50cpm). Dokter? Ja uwtje alles 5034 1gpm. Inlichtingen: De Stem, 076-236911 jtstekend bereikbaar via kantoren, spreek- |urt. Wij geven daar graag een duidelijk nd uw duidelijke informatie over het nde pakketten van OZ. DS/W1" Bred'1 r OZzorqwrzi'kfrinqcn. Antwoordnummer 10201.4800 VB Bu"\ rv word paars van woede als ik naar dit kabinet kjjk" J. Schellekens, maatschappelijk werker Gids De Amerikaanse zan- t is een laatbloeier, dat Ijsberend. Speelde gitaar vanaf ■rijn elfde, schreef honderden I songs voor anderen, werd na de li»Slug line uit 1979 al door het I Nederlandse publiek in de armen sloten, maar kreeg in de VS zelf s bekendheid met zijn achtste Ialbum Bring The Family in 1987. ■Haar daarmee is 'alles' nog lang Iniet samengevat. Ijohn Hiatt was twee jaar geleden ■voor het eerst van zijn leven zijn stem kwijt. Die schroeiende, rub- ■beren stembanden, die niet kapot ■leken te krijgen, waren volkomen to na de tournee van Per- Good Guitar. De jonge ■{roep met gitarist Michael Ward lilde hoofdrol speelde zo luid, dat ■hij elke avond zijn stem moest ■brceren om er boven uit te ko pen. |„Er moest hulp aan te pas ko pen," zegt Hiatt, „want waar schijnlijk heb ik mijn stem altijd ll misbruikt. Ik kwam in een kli niek terecht in Nashville, waar tudenten spraakkunde en opera leraren samenwerken. Van hen heb ik een paar handige technie ken geleerd om mijn stem te spa- Jen. Zes uur per dag niet praten lijvoorbeeld, als je op tournee |ent." moet hem niet al te veel Inoeite kosten. Hiatt is het type, dat praat om iets te zeggen en liet om de stilte te vullen. En dan hij het liefst gitaar. jDe eerste keer dat ik een gitaar n handen kreeg, was het alsof er pn engel neerdaalde. De klanken lie je eruit kunt halen, verbazen we tot op de dag van vandaag. John Hiatt: „De eerste keer dat ik een gitaar in handen kreeg, was het of er engel neerdaalde. fotoarchief de stem Muziek maken is de bron van mijn leven." Voor het nieuwe - twaalfde - al bum Walk On heeft Hiatt zijn contract ververst bij een andere maatschappij (EMI), wat het ont roerende duet I cannot wait met stalgenote Bonnie Raitt tot ge volg had. De meeste songs zijn echter geschreven tijdens de vori ge tournee, maar Michael Ward heeft vlak voor de opnamen ont slag genomen. Zijn plaats is inge nomen door de weliswaar erva ren, maar minder wilde gitarist David Immergluck. Speelt Hiatt liever met generatie genoten? „Goede muziek heeft geen leef tijd," vindt de zanger. „Wel is het zo, dat je gaat beseffen, dat er ooit een eind aan komt. Je hecht meer waarde aan het doen en la ten, dan vroeger. Je wordt selec tiever. Sommige mensen zeggen dat ze milder worden, maar dat is bij mij niet het geval. Ook niet kwader, nee, het is eerder zo dat je beleving zich verrijkt. Kleuren worden dieper, de saus krijgt meer smaken. Pijn kwelt heviger, wegen worden smaller." Hij zucht eens diep. Het leven valt niet mee, suggereert de stilte die volgt. Toch lijkt Hiatt verge leken met vroeger juist zijn beste tijd te beleven. „Dat is zo. Ik leefde voortdurend in angst toen ik jong was. Doods bang was ik en verslaafd aan al cohol en drugs, misschien wel om die angsten de baas te worden. Ik wil niet beweren, dat ik ze alle maal heb overwonnen, maar ik laat me er niet meer door regeren. Als er nu eentje de kop opsteekt, negeer ik hem net zolang tot hij vanzelf weer weggaat. Het wor den geen songs meer, nee." Tegenwoordig komt zijn inspira tie van elders. Het album Walk On is doortrokken van een wes- tern-achtige romantiek, die al leen op het platteland van Ameri ka lijkt te kunnen bestaan. Daar is niet het uiterlijk excentriek, maar het karakter. Niet de men sen zijn hard, maar het klimaat. Tussen licht en donker is geen ruimte voor schaduw, in het hart is geen plaats voor sentiment. There's a dead girl's body by the railroad track, she's waiting for a train (uit: Wrote it down). Meer open „Ik schrijf over een gebied dat ik ken, dat doet elke schrijver. An ders zou je oneerlijk bezig zijn. Maar de teksten komen bij mij al tijd pas op het laatst. Het is maar dat een song woorden nodig heeft, anders bleven ze misschien helemaal achterwege. Vroeger was dat anders. Dan wilde ik nog wel eens laten horen, hoe slim ik was, of hoe kwaad of hoe opge wonden. Nu sta ik veel meer open voor de muze, ik laat me leiden door de muziek. Hopelijk ligt in de melodie of in de klank van een akkoord een aanwijzing voor de tekst besloten." In dertig jaar tijd heeft John Hiatt een geheel eigen stijl ont wikkeld. Het personeel mag dan veranderen, de winkel blijft het zelfde. Zijn levenslied ligt ergens tussen de blues en country western, maar wordt vertolkt met een rock 'n' roll aanpak. Voor Hiatt moet songs schrijven inmiddels een koud kunstje zijn. „Ik wou dat het waar was," zegt hij lachend, „ik heb in geen twaalf maanden meer een song geschreven. Niet uit onwil, maar puur door tijdgebrek." Huisvader Na elke tournee voegt Hiatt zich weer in de rol van huisvader op zijn boerderij in Tenessee, waar hij sinds vijf jaar woont met vrouw en drie kinderen, paarden, honden en katten. Maar niet al leen het gezinsleven slokt zijn aandacht op. Een jaar geleden is hij gaan auto-racen, een passie die hem reeds als kind heeft be vangen. „Ik ben opgegroeid in Indianapo lis, waar de populairste race tracks van Amerika liggen. Au to's en muziek zijn voor mij altijd met elkaar verbonden gebleven. Pas nu ik zelf ben gaan racen, merk ik dat er ook qua spanning een overeenkomst is. Tijdens het racen moet je jezelf een fractie van een seconde vooruit zijn, an ders reageer je te laat. Je ontwik kelt een heel breed gezichtsveld, dat je constant kunt overzien. Heel fascinerend. Als je dan op een ovaal circuit het juiste ritme te pakken krijgt, is het net of je in slow-motion gaat." Proces De overeenkomst met het schrij ven van songs ligt in het proces, meent Hiatt. „Het gevoel van je zelf voor te moeten zijn, bekruipt mij ook als ik de muziek klaar heb voor een song. De antenne staat uit, de melodie loopt, alleen het papier moet nog worden be schreven." Alleen is hem dat al in geen jaar overkomen. Kan het zijn, dat ra cen de drang om songs te schrij ven heeft vervangen? „Verdomd als het niet waar is," roept Hiatt en begint luid te la chen. „Dat is mijn probleem. Ik moet gewoon die rot-auto's laten staan, om weer tot schrijven te komen." r Arjan Penders Ie jongste telg van de 'Grootste Familie 'an Nederland' wordt niet zomaar aan ijn lot overgelaten bij een interview. De levrouw van de persdienst kan zich ech- F op de achtergrond houden. Want Jur- Bosman (18) weet precies wat hij zegt, a vooral ook wat hij wil. Programma's taken bij televisie of radio. lp mijn zesde was ik al in de weer met de Imcamera van mijn ouders." Is elfjarige was Bosman al te horen bij de etaiomroep, daarna was de stap naar adsomroep Enschede snel gemaakt. Via Ra io Oost kwam hij bij TV-Oost. Een paar re- ortages die hij daar maakte, stuurde Bosman Bar de Tros. Deze had wel interesse en na 31 screentest mocht hij het kinderprogram- 'a Kids for Animals (dit seizoen ook weer 36 gaan presenteren. Op donderdag is hij ovendien te zien als co-presentator van Te ter Zee en in de Lucht. Daarnaast is n sinds 1 september te horen op Ra to 3. Daar zorgt hij bij de Mega Top 50 voor kjes met shownieuws. Itwerk voor de Tros is niet zomaar een bij ltje, zoals leeftijdgenoten vakken vullen 1 een supermarkt. Jurre Bosman is na het laaien van zijn gymnasium-diploma - in ei dit jaar - in vaste dienst getreden van de omroep. Hij is nu trainee', net als twee andere jonge programmamakers loopt-ie een jaar mee bij allerlei programma's. Op dit moment doet Bosman bij voorbeeld produktiewerk voor het muziekprogramma Op Nieuwe Toe- ren.Naar school gaat hij dus niet meer. „Dit bedrijf is zo groot. Ik denk dat ik me hier de komende jaren genoeg kan ontwikkelen. Ik heb tot nu toe ook alles geleerd door veel naar anderen te luisteren en te kijken. Op het mo ment springt Frits Spits er bijvoorbeeld extra uit. En op televisie Victor Dekoninck. Maar ik kijk eigenlijk naar alles."In tegenstelling tot andere jonge presentatoren uit het verleden (Martijn Krabbé, Jasper Faber) heeft Jurre Bosman geen bekende familieleden bij de om roep. „Het lijkt me op zich ook wel een na deel. Je bent meteen de zoon of de dochter van. Natuurlijk, je kunt gebruik maken van hun contacten. Maar als je niet goed bent, dan lukt het toch niet. Mijn ouders hebben ook niks voor me geregeld of zo. Het enige wat ze wel eens zeiden was: Kijk je uitof De school moet ook. En ze zijn wel eens bang dat ik te veel doe. Ik werk nu ook zes of zeven dagen per week, maar het blijft eigenlijk een hobby. Een hobby waar je voor betaald wordt." Jurre Bosman lijkt een beetje in de voetspo ren te treden van Martijn Krabbé die ook al op hele jonge leeftijd in dienst van de Tros trad. De twee hebben elkaar ook gesproken. Alleen wat Krabbé precies heeft geadviseerd, wil Bosman niet kwijt. De omgang met me dia? „Nee, dat niet. Meer zaken op het gebied van presenteren en de dingen daaromheen. Maar hij begon natuurlijk in een hele andere periode. We spreken dan wel over negen jaar terug. Toen waren de tijden nog heel anders." Tweede klas reizen zit er voor de jonge pre sentator niet meer in. Doordat hij telkens werd herkend, is hij in de trein maar verhuisd naar de eerste klas-coupé. Dat vindt Bosman niet zo erg. „Ik vind die herkenning nu nog heel leuk en dat wil ik graag zo houden. Ik kan me ook voorstellen dat er dagen zijn waarop ik ervan baal. Tja, dat is een offer dat je doet. Het is toch leuk als er op je program ma wordt gereageerd. Een hoop mensen ken nen je ook ineens weer. En dat is op zich wel leuk: kennissen die je door verhuizing of wat dan ook niet meer hebt gezien, bellen ineens weer op." „Ook mijn familie heeft te maken met die bekendheid. Mijn moeder lijkt heel veel op mij, of nee, ik lijk natuurlijk heel veel op mijn moeder. En die krijgt ook heel veel reacties op haar werk en zo." Maar volgens Bosman valt het allemaal ook wel mee. „Op school kwamen vorig jaar ineens allerlei men sen aan me vragen hoe het nu gaat en zo. Maar na een paar maanden was dat wel over. Toen was het gewoon: de één heeft een krant- ewijk en, oh, hij werkt bij de televisie." EEN paar jaar tijd is het Ros- J1' erg Trio van een aardig mu- 'cerend drietal uitgegroeid tot van de topacts in de vader- ™se jazz. De virtuositeit en de begeestering waarmee ze akoes- sche gitaarjazz ten gehore eigen zijn voor Nederlandse pippen dan ook ongekend, izl2eiffler-imago van het Ros- L_erg Trio zorgt bovendien 0 "^straling. Ir? onlangs verschenen cd JPs]j swing wordt naast Djan- t„mhardt-achtig trio werk Le7etmnria,angeklede lazz neer" C De klassieker Tequila bii- Kfl neigt naar b'g band. ttip fJ Siü1 Mahogany en The- Deerhunter hebben IsZ„ re&es' terwiil het zelfge- bim» r6n 0 tata mimer en Jo- 1 Ook hMSfnsatez.^en horen dat 'geheim nauwelijks berg Trto 1 VOl>r het Rosen" lens i swing ook nog !Uinrtr,mn?ers bevat Duke gtons It don't mean a thing, Toots Thielemans' Bluesette, Guitar boogie van Arthur Smith en Begin the beguine van Cole Porter is het een plaat geworden die toegankelijk is voor een heel breed publiek. Je kunt je zelfs afvragen of Gypsy swing wel zo'n goede titel is, want dat han delsmerk van het Rosenberg Trio is maar al te vaak afwezig. Dat neemt niet weg dat Gypsy swing een prima plaat is die met hoorbare liefde voor de muziek is gemaakt en die laat horen dat Stochelo, Nous'che en Nonnie Rosenberg uiterst veelzijdige gi taristen zijn die van om het even welk genre iets bijzonders kun nen maken. (Verve, Polydor) WIM VAN LEEST DE GRIEKSE componiste Eleni Karaindrou heeft hier vooral be kendheid gekregen met muziek die ze voor films van haar land genoot Theo Angelopous compo neerde. Op de indrukwekkende cd Music for films waren fragmenten uit de soundtracks van Voyage to Cythera, The beekeeper en Landscape in the mist te horen. Al even imponerend was The suspended step of the stork, de complete soundtrack bij de film met Marcello Mastroianni in de hoofdrol. Onlangs verscheen de sound- track-cd die hoort bij de film Ulysses' gaze, een Angelopoulos- film waarin Harvey Keitel de be langrijkste acteur is. Ulysses'ga- ze laat andermaal die typische Karaindrou-muziek horen, waarin klassiekerige klanken gecombineerd worden met statig vertolkte elementen uit de Griekse volksmuziek en vleugjes avant garde. Het is muziek die een beetje doet denken aan En- nio Morricone op zijn best, met dit verschil dat de compisities van Karaindrou zwaarder van sfeer zijn. Op de soundtrack van Ulysses' gaze wordt de hoofdrol vertolkt door alt-violist Kim Kashkas- hian. Die geeft het toch al gedra gen geluid van Karaindrou's composities zoveel extra stem migheid mee dat het zo nu en dan bijna op effectbejag gaat lij ken. Dat heeft natuurlijk ook wel een beetje te maken met het feit dat het hier om filmmuziek gaat, waarbij klanken nu een maal bedoeld zijn om beelden optimaal te ondersteunen. Toch is Karaindrou's muziek ook zonder die beelden zeer de moeite waard. De plechtige, haast serene toon van haar com posities is uitermate meesle pend. Haar composities zijn bo vendien zeer toegankelijk, zon der dat er sprake is van een com merciële knieval. Met haar vori ge twee cd's wist Eleni Karain drou een onverwacht groot pu bliek aan te spreken. Ulysses' ga- ze zal die waardering alleen maar doen toenemen. (ECM) WVL ACCORDEON, BALALAIKA, gitaar, bas en slagwerk: dat is de samenstelling van de Russische groep Apparatschik. Het genre dat Apparatschick speelt wordt op de nieuwste cd aangeduid als 'Volxmusik'. Twee virtuozen - accordeonist en balalaikaspeler - bepalen het muzikale gezicht van de groep, en ze worden bijgestaan door een kundige ritmesectie. Appa ratschick brengt de typisch Rus sische melange van opzwepende en diep melancholische liedjes, in alle gevallen muzikaal tot in de kleinste details. De cd bevat polka's, gevoelige liefdesliedjes KatjaNastass- ja!), een ode aan Odessa, en ook de onvolprezen Russische tango komt aan bod, een genre dat weliswaar afkomstig is van de andere kant van de aardbol, maar dat de Russische ziel ken nelijk aanspreekt. Aan het slot van de cd staat het langste num mer, Ulica (De straat), dat ver loopt in een doorgaande accelle- ratie, een meeslepende race te gen de metronoom. Of het waar is valt zelfs op de grote Times Wereldatlas niet te controleren, maar de groep Ap paratschik bestaat naar eigen zeggen uit afstammelingen van bewoners van het eiland Machorka Tabakistan. Dat is een mysterieuze plek ergens ten noorden van Siberië, gelegen op precies 180 graden. De inwoners wisten derhalve niet of ze tot het oosten of tot het westen behoor den en om die reden besloten ze tot vertrek. Of ze werkelijk be staan hebben blijft onduidelijk, maar muzikaal zijn hun nazaten in ieder geval wel. (M W) HANS ROOSEBOOM DINSDAG 10 OKTOBER 1995 DEEL Van onze rtv-redactie Violet Falkenburg spreekt vanavond in de eerste aflevering van een nieuwe reeks Rondom Tien met kinderen van anonieme spermadonoren. Het is nu zo'n 25 jaar geleden dat begonnen werd met kunstmatige in seminatie in Nederland. De eerste kinderen van donoren zijn nu vol wassen. Hebben ze het recht te weten wie hun biologische vader is, zq luidt de hamvraag. Met deze aflevering pikt Rondom Tien de draad weer op. Het NCRV- magazine is gerenoveerd. Het decor is vernieuwd. Gekozen is voor een meer thematische aanpak waarin relaties, kinderen en jongeren cen traal staan. Ook zal de samenstelling van gasten en publiek gevarieer der worden. Nederland 1, 22.03 uur Van onze rtv-redactie Vannacht was heftig je krijgt van mij een dikke tien, oh 'k ging voor je lichaam daarna zou ik wel verder zien, hè Het begin van Het Album, een cd die wordt volgezongen door sterren uit Goede Tijden Slech te Tijden, doet het ergste vre zen. Maar het valt allemaal reuze mee. Peter Koelewijn heeft een groep schrijvers en producers opgetrommeld van enige naam en faam. Onder hen Jochem Fluitsma Eric van Tijn en Henk Temming. In de liedjes is de hand van de ze professionele lieden herken baar. Ze maakten een gevarieerd plaatje vol lief en leed. Het voegt weinig toe aan het Ne derlandstalige repertoire, maar is zeker te pruimen. De bijdrage van Jet van der Meij (in GTST speelt ze Laura Alberts) springt eruit. In Vale rie is te horen dat ze vaker met het bijltje gehakt heeft. Babet- te van Veen (Linda Dekker) en Bennie den Haan (Remco Ter horst) vormen een leuk koppel tje; ze zingen verdienstelijk Hoeveel woorden. En ook Inge borg Wieten (Suzanne Balk) heeft wat zangtalent ih huis, zoals Een minuut nog voor een leven lang duidelijk maakt. Voor Het Album werd de her kenningsmelodie, een composi tie van Hans van Eijck met tekst van Bert van der Veer, in een nieuw jasje gestoken. Zo horen we uit de mond van de soapsterren de vertrouwde fra sen: De tijd van onbezorgdheid is voorbij, vandaag begint de lange weg naar morgen. Het kan niet tippen aan het origi neel van Lisa Boray. Op vrijdag 10 november staat de duizendste aflevering ge pland van GTST. De soapster ren brengen na afloop op RTL4 enkele nummers ten gehore van Het Album. Met deze cd treden ze in de voetsporen van hun collega's uit The Bold The Beautiful. Amsterdam (anp) - SBS 6, het commerciële televisiestation dat sinds eind augustus op de Nederlandse kabel zit, is tevreden over de be scheiden kijkcijfers. Het gemiddeld landelijk marktaandeel bedraagt 3,1 procent. Veronica, dat enige dagen later commercieel startte, boekte 10,9 pro cent. Het grootste marktaandeel is voor RTL 4: 23,3 procent. De cijfers zijn tot stand gekomen op basis van een kabeldistributie van 50 procent. Eind september was SBS in 72 procent van de Neder landse huishoudens via de kabel te ontvangen. In het verspreidingsge bied bedroeg het marktaandeel gemiddeld 4,6 procent. Henk de Velde maakt logboek voor Ontbijt TV Van onze rtv-redactie De zeiler Henk de Velde die op 15 december start met een non-stop solo-reis rond de wereld, zal voor KRO's Ontbijt TV een logboek bijhouden. Tijdens de tocht legt De Velde vanuit zijn catamaran elke week twee of drie keer via een satelliet verbinding contact met Hilver sum. Kijkers kunnen hem recht streeks vragen stellen. Ontbijt TV maakt al eerder een reportage van de proeftocht die De Velde in oktober en november onderneemt op de Atlantische Oceaan. Het ochtendmagazine doet ook verslag van het vertrek in Brest en de aankomst, die honderd da gen later is gepland. Het record is 109,5 dag. Jurre Bosman: „Ik heb alles geleerd door veel naar anderen te luisteren en te kijken.foto dijkstra HET GROENE BOEKJE DOOR WIM DANIËLS I— Tot nu toe was in de of ficiële spelling niets vastgelegd over de vervoeging van werkwoorden die vanuit het Engels in het Nederlands zijn beland, zoals brainwashen, recyclen en freewheelen. Met de komst van het nieuwe Groene Boek je, begin december, gaat dat veranderen. In het nieuwe Groene Boekje zijn er over de van oorsprong Engelse werk woorden twee hoofdregels ge formuleerd. De eerste is dat zulke werk woorden in de verleden tijd en het voltooid deelwoord -de(n) en -d krijgen als de stam, dat is het hele werkwoord min -en. op een klinker eindigt (a, e, i, o, u, y). Dat geldt bijvoorbeeld voor 'hockeyen'. De stam ein digt hier op een 'y', en daarom is de verleden tijd 'hoc- key+de', en het voltooid deel woord 'gehockey+d'. De tweede hoofdregel bepaalt dat we het ezelsbruggetje met 't kofschip moeten toepassen als de stam niet eindigt op een klinker. Dat ezelsbruggetje houdt in dat wanneer de laat ste letter van de stam een me deklinker is die hetzelfde klinkt als een medeklinker die voorkomt in de aanduiding 't kofschip (t, k, f, s, ch, p) de ver leden tijd -te(n) krijgt en het voltooid deelwoord een -t. Klinkt de stamletter anders, dan krijgt de verleden tijd - de(n) en het voltooid deel woord een -d. Bij de vervoeging van Neder landse woorden kunnen we met behulp van 't kofschip ge woon naar de letter kijken waarop de stam eindigt, maar voor Engelse werkwoorden moeten we dus naar het stam- einde luisteren. Van 'faxen' bijvoorbeeld zeggen we niet dat de stam op de letter 'x' ein digt, maar op een s-klank (iks- sss). Die s-klank zit ook in de aanduiding 't kofsssschip, dus is de verleden tijd 'fax+te' en het voltooid deelwoord 'ge- fax+t'. Aan de twee hoofdregels zijn enkele hulpregels toegevoegd die moeten voorkomen dat woorden verkeerd worden uit gesproken. De belangrijkste is dat er een 'e' achter de stam blijft staan als er een uit- spraakfout dreigt. Zo'n drei ging is er onder meer bij 'ra cen'. Volgens hoofdregel 2 zou 'racen' als verleden tijd 'racte' hebben en als voltooid deel woord 'geract'. Maar de hulp regel brengt hier redding en maakt er 'ik race', 'zij racete' en 'wij hebben geracet' van.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19