Cap Vermeulen acquisiteur in VS miss KSS 11111 Rotterdam trekt 82 miljoen uit voor werk en veiligheid IWI1S5 14 S®5 P 183 J-,i Shop-verkopen steed belangrijker voor benzinepompen DE STEM ECONOMIE 'Betrouwbaarheid van de Nederlandse overheid is een absoluut voordeel' Jfe' spa- PESTEM pleel saaie week m Rammelen aan de Europese ketting I Kleine winst voor Aardappeltermijr Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS Scheepvaartberichte ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 jA Buitenlandse investerin gen in Nederland wor den praktisch altijd aan getrokken door het Netherlands Foreign In vestment Agency. Een octopus met tentakels all over the world. Het onder Econo mische Zaken ressorte rende agentschap heeft kantoren in Europa, Noord-Amerika, Japan, Taiwan en Korea. In ja nuari komt daar Singa pore bij. In zijn kantoor op Rockefeller Plaza in New York dirigeert Cap Vermeulen de activitei ten in de VS, met 22 miljard dollar de groot ste buitenlandse inves teerder in ons land. Een gesprek over het verko pen van Nederland. Over onze sellingpoints, de vooroordelen en de per soonlijke agenda's van ondernemers. Door onze correspondent Bert Ummelen New York - Wie dacht dat potentiële investeerders in Nederland vooral een kwes tie maakten van onze belas tingdruk heeft het mis. Daar valt, legt Cap Vermeulen uit, juist veel moois over te ver tellen. Nee, veel lastiger is het agendapunt 'drugs'. „Dan moeten we uitleggen waarom vijf gram mag en zes gram niet. Dat we één op de twee koffieshops sluiten om dat het een beetje te veel werd." Het neemt niet weg dat Ver meulen en zijn staf vaak praten over fiscale zaken. Nederland probeert het buitenlandse on dernemingen en hun werkne mers naar de zin te maken, ook als het om belastingen gaat. Neem de vennootschapsbelas ting. Er zijn binnen de wet al lerlei arrangementen mogelijk die de belasting flink onder de 35 procent drukken. Naar twin tig of vijftien procent. Vermeulen: „De Nederlandse fiscus is op dat gebied heel flexibel. Een geïnteresseerde buitenlandse ondernemer gaat naar het speciaal voor hem in gerichte aanspreekpunt van de inspectie in Rotterdam. Daar wordt in goed overleg een rege ling uitgewerkt die hem het best past." „Je vertelt natuurlijk dat het geen handje-klap is. Dat een re geling, een ruling, bij ons ge woon iets anders is dan wat er in de VS onder wordt verstaan. Hier is het een door de fiscus, de IRS, opgelegde beslissing, in Nederland gaat het om een on derhandelingsresultaat. Het is fiscaal maatwerk. Daar wordt heel positief op gereageerd." Ook op het stuk van de inkom stenbelasting worden de bui- ff i ff Cap Vermeulen verkoopt Nederland in de Verenigde Staten. tenlandse ondernemer en zijn werknemers door de vaderland se fiscus een stuk vriendelijker bejegend dan de Nederlandse burger. Het bedrijf, daar komt het op neer, mag het met aller lei inkomensbestanddelen zo inrichten dat de effectieve be lastingdruk voor de werkne mers, van hoog tot laag, niet bo ven de 35 procent uit komt. „Zo hoeft Nederland de compe titie niet bij voorbaat te verlie zen", zegt Vermeulen monter. Natuurlijk, geeft hij toe, zijn er landen waar het fiscale zonne tje nog vrolijker schijnt. Maar de aantrekkingskracht die een land al dan niet op aspirant-in vesteerders uitoefent is een mix van factoren. De belastingdruk is er daar maar één van, zij het geen onbelangrijke. Databank Cap Vermeulen en zijn mensen verkopen Nederland in de VS en, via een steunpunt in Otta wa, in Canada. Dat is een druk ke bezigheid. Twee afspraken foto a. foek gaan de mist in, de derde zit in geklemd in een strak rooster. De ziel van het kantoor in New York is, zoals dat ook in Tokio, Taipeh en Seoul het geval is, een databank. Gegevens over meer dan twintigduizend be drijven zitten daarin. De kunst is die zo actueel mogelijk te houden en de informatie, uit al le mogelijke bronnen verza meld, als het ware te lezen met de ogen van. het betrokken ma nagement. Als dat aan expansie in Europa begint te denken, dan doen Vermeulen en zijn staf dat ook: dat is het ideaal. Vanaf dat moment is zo'n onderneming - als aard en behoeften ervan min of meer aansluiten bij wat Ne derland te bieden heeft - doel wit. De gewone bewerking (via een periodieke nieuwsbrief, ad vertenties en regionale se minars) wordt in een hogere versnelling gezet. 'Zouden we eens langs mogen komen?' Het heeft veel van vissen. De loop van het water wordt bestu deerd, de manier waarop het riet beweegt. Het gaat erom het aas zo verleidelijk mogelijk voor de neus van de in principe te verschalken vis te hangen, op het moment dat-ie trek krijgt. Als een visser praat Vermeulen over een mooie beet, een joekel die, helaas, ontsnapte uit het landingsnet. De Amerikaanse autofabrikant Chrysler zocht een vestigingsplaats voor een Europees hoofdkantoor en Am sterdam was in beeld. Amster dam werd ook gekozen. Maar toen was er bij Chrysler een wisseling van de wacht, het se lectieproces werd nog eens overgedaan. Opnieuw kwam Amsterdam terecht op de short list, de lijst van finalisten. Met Parijs en Brussel. En Vermeulen rook onraad. „Het kwam erop neer dat de nieuwe man-in-charge door zijn persoonlijke geschiedenis een voorkeur had voor een Fransta lig gebied." Het is uiteindelijk Brussel geworden. Het is de persoonlijke agenda van ondernemers die de 'factor X', het onberekenbare en prak tisch onbeïnvloedbare element, in Vermeulens planmatige we reld vormt. Het gaat in het jar gon om intentionals. Ze zijn de derde factor, naast de kosten- en de com/ort-factoren, die de beslissing over de plaats van vestiging bepaalt. Comfortl Daaronder, doceert Vermeulen, moeten al die as pecten worden verstaan die bij een beslissing over een investe ring in het buitenland niet met een in termen van geld vallen uit te drukken. Waar de zakja- panner niet mee uit de voeten kan. Geografische en infra structurele condities, sociale stabiliteit, arbeidsverhoudin gen, de kwaliteit van de ar beidsmarkt, onderwijsvoorzie ningen, cultureel aanbod, noem maar op. Cap Vermeulen gelooft heilig in zijn produkt. Nederland heeft buitenlandse bedrijven, zeker bedrijven in de sfeer van de in formatica, biotech, medische technologie en fijnchemie, veel te bieden. „In de chemische sec tor heeft de laatste jaren gegol den: gaan we naar Europa, dan gaan we naar Nederland," ver telt hij trots. Sterk in opkomst als buitenlandse investeerder is nu de auto-toeleveringsindus trie. 'Absolute voordelen' van ons land noemt hij, naast de uitste kende ligging als Europees dis tributiecentrum, de consensus- achtige sociaal-economische politiek en de duidelijkheid en voorspelbaarheid van de over heid. „Kijk naar het milieubeleid. We hebben de reputatie streng te zijn. Maar waar ondernemers vooral op letten, dat is de be trouwbaarheid van de overheid, de consistentie van het beleid. En daarbij, is mijn ervaring, spreekt de convenant-benade ring aan, het samen optrekken van bedrijfsleven en overheid. Hier in Amerika is die verhou ding veel meer gepolariseerd." Nog een sellingpoint dat Ver meulen zijn gesprekspartners graag onder de neus wrijft: de kwaliteit van de Nederlandse douane. „We hebben geen douane om spullen tegen te houden, maar juist om de goe derenstroom efficiënt te laten verlopen." Huiverig tonen kandidaat-in vesteerders zich nogal eens voor wat ze weten, of menen te we ten, over de rigide trekjes van de Nederlandse arbeidsmarkt. Vermeulen: „Dan leggen we uit dat er op dat gebied de afgelo pen jaren veel is veranderd. Dat Nederland tegenwoordig van de Europese landen het hoogste percentage uitzendkrachten op de werkende bevolking kent, dat we beperkte arbeidscon tracten hebben. En dat wie goed gedocumenteerd laat zien dat werknemers overbodig zijn ge worden of disfunctioneren geen probleem heeft met ontslag." Efficiënt „De kwestie is," zegt hij, „heb je de tijd om al die zaken uit te leggen en misverstanden weg te nemen?" Amerikaanse onderne mers zijn razend efficiënt. Zijn ze geïnteresseerd in Nederland, dan wordt een factfinding trip op touw gezet. Niet ongewoon is dat ze drie landen willen bezoe ken en daar twee dagen voor hebben uitgetrokken. Met zo'n rooster is het proppen geblazen. Het programma wordt zo ingericht dat de pun ten van twijfel in elk geval zo goed mogelijk belicht worden. Zo werd met de Chrysler-top een wandeling over de Amster damse Zeedijk gemaakt. Vermeulen: „Ze maakten echt een punt van het Nederlandse drugsbeleid. Na hun verken ningstocht, met deskundigen van de politie, rapporteerden ze dat dat beleid geen obstakel was voor vestiging in Amster dam. Zo'n bericht ontvang je als een klein overwinninkje." Dit jaar heeft hij zestig bedrij ven naar Nederland gehaald, veertig daarvan hebben een zelfstandige vestiging. Voor ko mend jaar hoopt hij op een vangst van tachtig ondernemin gen. In zijn verre Newyorkse kantoor heeft Cap Vermeulen een scherp beeld van de regio nale hitlijst. Trekkers zijn, naast de Randstad, Limburg (Venlo en Maastricht) en Bra bant (vooral West-Brabant). Problematisch is en blijft het noorden van het land - 'dan moet je al subsidiegevoelige be drijven hebben' - en blijkt ook, tot zijn verbazing, Overijssel. Een tip: het oosten van het land moet in zijn presentatie Duits land veel nadrukkelijker betrekken. Rotterdam (anp) - Opnieuw wil het Rotterdamse college werk en veiligheid met extra financiële impulsen bevorde ren. Voor werk en veiligheid wil het volgend jaar 82 mil joen gulden uittrekken. Ver sterking van de economische positie van de Maasstad moet tot de eeuwwisseling voor rang krijgen boven andere in vesteringen. De onroerend- zaakbelasting gaat met vijf procent omlaag. Dat blijkt uit de voorstellen voor de begroting van 1996 die het Rot terdamse college gisteren heeft bekendgemaakt. Uit de voorstellen blijkt verder dat het college voor de opvang van drugsverslaafden in Rotter dam achttien miljoen wil vrijma ken, in plaats van de negen mil joen die hiervoor eerder was gere serveerd. Voor jongeren in pro- bleemsutuaties is vijf miljoen extra uitgetrokken. Tegelijk pro beert Rotterdam haar culturele klimaat te versterken, ondermeer met een bedrag van acht ton voor opera. Eén miljoen wordt vrijge maakt voor de verder uitbouw van culturele instellingen in de •Maasstad. Jubelend De presentatie van de Rotterdam se begroting ging vergezeld van een jubelende toelichting. „Voor het eerst sinds 1982 zijn geen nieuwe ombuigingen nodig om Rotterdam financieel gezond te houden," kondigt het college aan. „Voor de zevende keer is de be groting sluitend. De gunstige po- J £s;hi;V^;:r! ■-'» 3 De herwaardering van onroerende zaken pakt voor Rotterdam gunstig uit. foto anp sitie maakt maatregelen voor ver- gelijk. Aan het totale investering- twee belangrijke oorzaken. De ja- uit het Gemeentefonds voor de dere versterking van de economi- sprogramma wordt komend jaar renlange stevige financiële disci- Maasstad gunstig uit. Als derde sche structuur en bestrijding van 123 miljoen gulden toegevoegd." pline binnen de gemeente begint pluspunt noemt het college de de onveiligheid en daarmee sa- Volgens het college kent de bla- volgens het college effect te sorte- herwaardering van onroerende menhangende problematiek mo- kende positie van de Maasstad ren. Daarnaast valt de bijdrage zaken, die voor Rotterdam gun- Een ketting is zo sterk als de zwakste scha kel. Geen wonder dat de Europese ministers van Fi nanciën tot vervelens toe aan de ketting rammelen, waar mee ze Europa uiterlijk in 1999 onlosmakelijk aaneen willen snoeren tot een Econo mische en Monetaire Unie (EMU) met nog slechts één munt. Vijf schakels bepalen de trekkracht van die keten: in flatie, rente, wisselkoers, be grotingstekort en staatsschuld. Wie op één van die elementen afhaakt, mag niet mee naar de finale. Op de meeste onderdelen be hoort Nederland tot de braaf ste jongetjes van de klas. Met uitzondering van het begro tingstekort en de staatsschuld. Het tekort is tegen de ingangs datum wel wegbezuinigd, maar de overheidsschuld ge meten als percentage van het nationaal produkt blijft het zorgenkindje. Nu ligt dat per centage nog op 79, terwijl het uit moet komen op 60. Lukt dat niet dan mist Nederland de Europese boot. VVD-leider Bolkestein luidde afgelopen weken de noodklok en ver langt dat alle belastingmeeval lers van de overheid nog slechts voor dit doel worden gebruikt. Hoe logisch het ook klinkt, toch lijkt zelden een paard be ter achter de wagen gespannen te zijn dan met dit voorstel. Het ontberen van successen op het terrein van de staats schuld is ditmaal niet te wijten aan een gebrek aan matiging, maar juist aan een overdaad aan bezuinigingsdrang. Het braafste jongetje struikelt over zijn eigen ijver. Door de mati ging behoort Nederland tot de landen met de laagste inflatie. En door deze lage geldont waarding stijgt het nationaal produkt nauwelijks. Dit heeft grote effecten op de staats schuldquote. Immers de staatsschuld wordt gemeten als percentage van dit natio naal produkt. Op de lagere school hebben we allemaal geleerd dat een breuk kan veranderen door teller of noemer te wijzigen. De staatsschuldquote als breuk neemt dus af doordat öf de schuld afneemt öf het na tionaal produkt groeit. Omdat de noemer nauwelijks stijgt door vooral de in acht geno men loonmatiging van de afge lopen jaren, wil Bolkestein dit lovenswaardige gedrag nu af straffen door versneld aan de teller van de breuk te gaan sleutelen. De gevolgen laten zich raden. De vakbeweging heeft al laten weten dat het schrappen van lastenverlichting en banen plannen tot hogere looneisen zal leiden. Zo sprak de Unie BLHP afgelopen week al van Den Haag (anp) - De tankstations leven steeds meer van verkopen in de shops. Momenteel komt al dertig procent van bruto-winst uit de winkelomzet. Vooral de verkoop van (to ken, warme snacks en broodjes neemt explosief toe. De out hiervan steeg dit jaar met bijna een kwart vergeleken metl! Dit blijkt uit het rapport Tanksta- verder aan het ontwikkelen stig uitpakt. De afgelopen vijfjaar zijn woningen gemiddeld tien procent in waarde gestegen, be drijven werden zes procent meer waard. Deze laatste meevaller levert Rot terdam zo'n 25 miljoen extra op. Het college wil dit geld deels ge bruiken voor belastingverlichting voor de bevolking en het bedrijfs leven. Het college stelt daarom een verlaging van de OZB met vijf procent voor. Ook willen B en W in dit verband aanvullende maat regelen nemen die de leefbaarheid van de stad moeten verbeteren. Daarbij hoort volgens het college een verbetering van het onderne mersklimaat. B en W willen zeven miljoen vrijmaken om bedrijven nadrukkelijker aan de Maasstad te binden en de vestiging van nieuwe ondernemingen bevorde ren. Zorg Hoewel Rotterdam er financieel warmpjes bijzit en een sluitende begroting tegemoet kan zien, be nadrukt het college opnieuw de zorg over de economische ontwik keling van de Maasstad. Die blijft al jaren achter bij de groei in an dere delen van Nederland. Dat heeft volgens het college een ne gatieve invloed op ondermeer het aantal betaalde banen. Rotterdam heeft daarom de commissie-Albe- da opdracht gegeven enkele eco nomische scenario's op te stellen. Op 7 en 9 november buigt de Rot terdamse gemeenteraad zich over de begrotingsvoorstellen van het college. Het betreft een pakket aan beleidsbestedingen voor 1996 van een kleine tien miljard gul den. tions met shop van het Hoofdbe drijfschap Detailhandel. De om zetten van de shops stegen dit jaar met twaalf procent ten opzichte van 1994. In tegenstelling tot de omzet van voedsel en dranken is de omzet van auto-accessoires en -onderdelen stabiel tot licht da lend. Levensmiddelen worden nog weinig bij de tankstations ge kocht, maar dat wordt in de toe komst anders, zo is de verwach ting in de branche. Nederland telde eind vorig jaar 4.400 tankstations, waarvan 3.000 met een winkel. Het aantal sta tions neemt al enige tijd met vier tot vijf procent per jaar af. Die daling heeft onder meer te maken met de verscherpte milieuwetge ving die de tankstations voor hoge investeringen stelde. Tankstations met winkel hebben vorig jaar ruim dertien miljard gulden omgezet. Daarvan komt twee miljard uit de shopsomzet, terwijl bijna elf miljard voor reke ning komt van de verkoop van brandstoffen. Met diensten zoals autowassen werd een half miljard omzet behaald. De winkels wor den steeds aantrekkelijker wegens de goede winstmarges en de stag nerende groei van de brandstof- fenafzet. Alle oliemaatschappijen zijn het concept van de winkels Amsterdam (anp) - „Een heel saaie erveeld uit de mond van een hande I beurs weer aantrokken, was het een looneis van minstens <y procent. Dit betekent minde! matiging, een hogere inflaJ en in geld uitgedrukt een W gere binnenlandse produM en dus de gewenste lagen schuldquote. Alleen wordej we dan wederom niet tot M Europese klasje toegelaten) omdat dan de inflatie waj/.l schijnlijk spelbreker is. Wel J dan even tussendoor de loonj matiging en het stabiele prijJ niveau van de afgelopen jaiesl verspeeld. Beter is het om de troef vandel lage inflatie in Brussel uit tel spelen. Om toegelaten tewoi f den tot de Europese en Monel taire Unie mag de inflatie niei| meer dan anderhalf pn liggen boven het gemiddeld! van de drie lidstaten met de| laagste inflatie, zo is in Verdrag van Maastricht vastj gelegd. Met een inflatie een half procent voldoet Nt-| derland het beste van alle laij den aan deze eis. Wat zoul scher zijn dan voor dit gec beloond te worden. Als km! ste jongetje van de klas eensti cker of stempel krijgen. Dat zou kunnen door lands! die op dit punt bij de kopgroep! behoren het recht te geven iel anderhalf procent speelruim! te, die de andere landen bijdt| inflatie krijgen, in hun p bij het nationaal produkt til mogen optellen. Een lage ia l flatie wordt dan bekroond mell een fictief hoger nationaal produkt en dus automated! een lager verhoudingsgetal voor de overheidsschuld. Dill kan omdat het verdrag voorl het criterium van de staat! schuld expliciet enige soepelf heid heeft ingebouwd. Daar nu om vragen is een heilzamere oplossing i klakkeloos alle meevallers lil de pot van de staatsschuld lil storten. Helaas blijven del braafste jongetjes van de k!ai| doorgaans keurig met de men over elkaar zitten wach-| ten tot ze aan de beurt zijn. Ditmaal is het zaak dat het ka-I binet een keer de vinger o! steekt en roept: meester, »t| willen een stempel. beursvloer. Baggers zijn in afwachting over he .„,71 in Washington. De Amsterdam dag 0,47 punten lager op 462,21. ne dollar krabbelde op het einde var j„ de VS gepresenteerde werkloosh [vaar laag, maar niet lager dan wat mocht worden. De Dow Jones notee I „lus van 9,39 punten op 4772,10. ge Midkap-index, de graadmeter van I stemming te ontkomen en ging zijn ei lltlidkap op 562,46 met een aardige sti |océ-van der Grinten en Randstad [omhoog hielpen. Het aandeel Océ st profiteerde van een positief rapport Izeven dubbeltjes tot f 73,70. Ook ma Ljjn aandeel zestig cent stijgen tot f 3 i gij de voedingswaarden steeg Heini daarentegen doen met een verlies v [hoek was eveneens verdeeldheid te Akzo zes dubbeltjes moest prijsgevei Uitschieter in negatieve zin bij de ho met een daling van negen dut [ook slecht met acht dubbeltjes verlid de binnenlandse markt boekte grootste procentuele stijging: twee in de staart van de lokale markt. Het [koers met f 1,20 daalde naar f 37,80. New Vork (anp/krf) - Een kleine wiij weggelegd voor Wall Street. De Dot punten. De omzet bedroeg 315 miljoe Echt enerverend was de handel nie het grootste deel de bewegingei [beursindex stond op een gegeven i door toedoen van de technologiefon [Het aluminiumconcern Alco hield d^ vinstin het derde kwartaal (van 70 r |Het enige nieuws dat de koersen h bekendgemaakte arbeidsmarkt! [het aantal banen was kleiner dan w dat er ongerustheid over kon ontsta; [reageren. De stemming was wat or sen maand die in het verleden oi opwinding zorgde. 3e dollar zat in New York tegen he| |dat f 1,5885. Eerder op de dag in laten zien. Dat kwam door de Imerikaanse arbeidsmarkt. Amsterdam - In Bintje 50mm levf tegen f 51,00-49,50 en 2 contract flauw. moderne winkel wordt steedsf ter en heeft naast snacks en vensmiddelen bijvoorbeeld een fax. De nieuwe genera tankstations heeft ook een gt' automaat. Tankstations prof ren volgens de onderzoekers1 van de goede bereikbaarheid parkeergelegenheid en de rij openingstijden van honderd uur per week. zoekers beoordelen de van het tankstation met dan ook als rooskleurig. Wel krijgen die concurrentie avondwinkels en grote suj markten die zich de komende ren vestigen aan de rand vanf te gemeenten en waarschij" ook benzine gaan verkopen vendien blijft het een zwak Pü dat de automobilist ziel) j® winkel moet haasten, auto bij een pomp staat. (ADVERTENTIES) BEDRIJF KOPEN OF VERKOPEN? De Kamer van Koophandel heeft een bestand van meer dan 1000 vragers en aanbieders- DE ONDERNEMINGSBEURS Tel. 073-S74358 Tel. 013-944726^ persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.h.M. van lange ALBATROS 6 te Rotterdam, AMS ANDREALON 5 140 zw Maderia Gothenburg nr Kokkola, APODY C Emden, ARTISGRACHT 6 50 z F. 8'ga, BARENTZGRACHT 5 50 nw j) La Coruna nr Casablanca, BRC Karlshamn, CALAFIA 5 630 o Rioj te Rotterdam, CARIBIC 5 210: CARINA-1 5 te Trinidad, CASTOR,! „n,„w Cuba nr Port Arthur, I COLDSTREAM MERCHANT 6 35j Valencia nr Sagunto, COOl ACITNIA 5 42 n Terschelling n: Honnskaer, DIAMANT 6 12 o Fefl 1 St John's nr Newington, 1 Dublin, DUTCH MATE 6 te A lerschellmg nr Stade. EDAM0 onland, EEMSBORG 6 te Warre cnSunn- EGELANTIERSGRAC EGMONDGRACHT 6 420 wnw M CM??.Tnw Guam nr Guam, ELI KRACHT 5 250 o East Lof rod2G„RACHT 6 te Manila, FEfi ,„r"G 6 6 50 wzw Rauma nr Bre lnko°, fUNTERLAND 6 50 zzo RcDs.„ï9aPore nr Auckland, G! GERARDA 6 vn Klaipeda nr K* VYEBORG 6 8 o rH^SKERKGRACHT 5 130 o R„« I t50 ono Bermuda nr m t» v, ?m' HUMBERGRACHT 5 Karlsborg, JACOBUS BROER! "«'jon nr Lissabon, JEHAN 6 s snrPort Au Prince, JO A Lnï'/i 5 385 zw Guateli r Angeles nr Guayamas, JO I KAADr-n?e nr Philadelphia, nrtr G T 5 38 nw Tallin n KA^Jtjansand, KEIZERSGRA □a GGEgracht 6 600 zo Monh LINrcn/2,ar nr 'tea, LENNEBI LOlhic 31 z Trafalgar nr h„|„i L EN 5 40 o Moga> BanHo9b»rg nr Rundvik, MAL CHRRTi^ „bas' MAJESTIC 5 nr Fi„ 6 25 2W Oland nr Kt 130n9„U6lra 9a Foz, MARJA 6 MUSirnK GaPe Fear anr Westj Manrtoh zw Abidjan nr A Cotemh "r Jeddah, NEDLL HC R0CHF or Port Victoria, Brishan P 5 Pasa Str Torrel neefu aeó,r^edll ZEELANDI/ nr wjNDC 5 35 z Southamp 60 o,n A®' NOBLESSE 7 70 zo Link fi ™pe Pa|mas nr Moer NORTHFRnI^-öoek vn Hollant op RjRERN EXPLORER 6 500 South»™ e anr Puerto Puerto Fu?r0n nr Wilmington, 200 z !var- palmgracht princf ucmjy Auckland, PIE kaohsinn E te Husum, Willem9f'Ss oasimir 6 Willem 2iso s 25 nw v\ Rachel 6 ln° Iaiwan nr SAGITTA B z Brast nr Poolé" 'A 6 20 no Istanbul nr l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8