Cap Vermeulen acquisiteur in VS
miss
KSS
11111
Rotterdam trekt 82 miljoen uit voor werk en veiligheid
IWI1S5
14 S®5
P 183
J-,i
Shop-verkopen steed
belangrijker
voor benzinepompen
DE STEM
ECONOMIE
'Betrouwbaarheid van de Nederlandse overheid is een absoluut voordeel'
Jfe' spa-
PESTEM
pleel saaie week m
Rammelen aan de
Europese ketting
I Kleine winst voor
Aardappeltermijr
Outplacement
en Loopbaanbegeleiding
VAN EDE PARTNERS
Scheepvaartberichte
ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 jA
Buitenlandse investerin
gen in Nederland wor
den praktisch altijd aan
getrokken door het
Netherlands Foreign In
vestment Agency. Een
octopus met tentakels all
over the
world. Het onder Econo
mische Zaken ressorte
rende agentschap heeft
kantoren in Europa,
Noord-Amerika, Japan,
Taiwan en Korea. In ja
nuari komt daar Singa
pore bij. In zijn kantoor
op Rockefeller Plaza in
New York dirigeert Cap
Vermeulen de activitei
ten in de VS, met 22
miljard dollar de groot
ste buitenlandse inves
teerder in ons land. Een
gesprek over het verko
pen van Nederland. Over
onze sellingpoints, de
vooroordelen en de per
soonlijke agenda's van
ondernemers.
Door onze correspondent Bert
Ummelen
New York - Wie dacht dat
potentiële investeerders in
Nederland vooral een kwes
tie maakten van onze belas
tingdruk heeft het mis. Daar
valt, legt Cap Vermeulen uit,
juist veel moois over te ver
tellen. Nee, veel lastiger is
het agendapunt 'drugs'.
„Dan moeten we uitleggen
waarom vijf gram mag en zes
gram niet. Dat we één op de
twee koffieshops sluiten om
dat het een beetje te veel
werd."
Het neemt niet weg dat Ver
meulen en zijn staf vaak praten
over fiscale zaken. Nederland
probeert het buitenlandse on
dernemingen en hun werkne
mers naar de zin te maken, ook
als het om belastingen gaat.
Neem de vennootschapsbelas
ting. Er zijn binnen de wet al
lerlei arrangementen mogelijk
die de belasting flink onder de
35 procent drukken. Naar twin
tig of vijftien procent.
Vermeulen: „De Nederlandse
fiscus is op dat gebied heel
flexibel. Een geïnteresseerde
buitenlandse ondernemer gaat
naar het speciaal voor hem in
gerichte aanspreekpunt van de
inspectie in Rotterdam. Daar
wordt in goed overleg een rege
ling uitgewerkt die hem het
best past."
„Je vertelt natuurlijk dat het
geen handje-klap is. Dat een re
geling, een ruling, bij ons ge
woon iets anders is dan wat er
in de VS onder wordt verstaan.
Hier is het een door de fiscus, de
IRS, opgelegde beslissing, in
Nederland gaat het om een on
derhandelingsresultaat. Het is
fiscaal maatwerk. Daar wordt
heel positief op gereageerd."
Ook op het stuk van de inkom
stenbelasting worden de bui-
ff i ff
Cap Vermeulen verkoopt Nederland in de Verenigde Staten.
tenlandse ondernemer en zijn
werknemers door de vaderland
se fiscus een stuk vriendelijker
bejegend dan de Nederlandse
burger. Het bedrijf, daar komt
het op neer, mag het met aller
lei inkomensbestanddelen zo
inrichten dat de effectieve be
lastingdruk voor de werkne
mers, van hoog tot laag, niet bo
ven de 35 procent uit komt.
„Zo hoeft Nederland de compe
titie niet bij voorbaat te verlie
zen", zegt Vermeulen monter.
Natuurlijk, geeft hij toe, zijn er
landen waar het fiscale zonne
tje nog vrolijker schijnt. Maar
de aantrekkingskracht die een
land al dan niet op aspirant-in
vesteerders uitoefent is een mix
van factoren. De belastingdruk
is er daar maar één van, zij het
geen onbelangrijke.
Databank
Cap Vermeulen en zijn mensen
verkopen Nederland in de VS
en, via een steunpunt in Otta
wa, in Canada. Dat is een druk
ke bezigheid. Twee afspraken
foto a. foek
gaan de mist in, de derde zit in
geklemd in een strak rooster.
De ziel van het kantoor in New
York is, zoals dat ook in Tokio,
Taipeh en Seoul het geval is,
een databank. Gegevens over
meer dan twintigduizend be
drijven zitten daarin. De kunst
is die zo actueel mogelijk te
houden en de informatie, uit al
le mogelijke bronnen verza
meld, als het ware te lezen met
de ogen van. het betrokken ma
nagement. Als dat aan expansie
in Europa begint te denken, dan
doen Vermeulen en zijn staf dat
ook: dat is het ideaal. Vanaf dat
moment is zo'n onderneming -
als aard en behoeften ervan min
of meer aansluiten bij wat Ne
derland te bieden heeft - doel
wit. De gewone bewerking (via
een periodieke nieuwsbrief, ad
vertenties en regionale se
minars) wordt in een hogere
versnelling gezet. 'Zouden we
eens langs mogen komen?'
Het heeft veel van vissen. De
loop van het water wordt bestu
deerd, de manier waarop het
riet beweegt. Het gaat erom het
aas zo verleidelijk mogelijk
voor de neus van de in principe
te verschalken vis te hangen, op
het moment dat-ie trek krijgt.
Als een visser praat Vermeulen
over een mooie beet, een joekel
die, helaas, ontsnapte uit het
landingsnet. De Amerikaanse
autofabrikant Chrysler zocht
een vestigingsplaats voor een
Europees hoofdkantoor en Am
sterdam was in beeld. Amster
dam werd ook gekozen. Maar
toen was er bij Chrysler een
wisseling van de wacht, het se
lectieproces werd nog eens
overgedaan. Opnieuw kwam
Amsterdam terecht op de short
list, de lijst van finalisten. Met
Parijs en Brussel. En Vermeulen
rook onraad.
„Het kwam erop neer dat de
nieuwe man-in-charge door zijn
persoonlijke geschiedenis een
voorkeur had voor een Fransta
lig gebied." Het is uiteindelijk
Brussel geworden.
Het is de persoonlijke agenda
van ondernemers die de 'factor
X', het onberekenbare en prak
tisch onbeïnvloedbare element,
in Vermeulens planmatige we
reld vormt. Het gaat in het jar
gon om intentionals. Ze zijn de
derde factor, naast de kosten-
en de com/ort-factoren, die de
beslissing over de plaats van
vestiging bepaalt.
Comfortl Daaronder, doceert
Vermeulen, moeten al die as
pecten worden verstaan die bij
een beslissing over een investe
ring in het buitenland niet met
een in termen van geld vallen
uit te drukken. Waar de zakja-
panner niet mee uit de voeten
kan. Geografische en infra
structurele condities, sociale
stabiliteit, arbeidsverhoudin
gen, de kwaliteit van de ar
beidsmarkt, onderwijsvoorzie
ningen, cultureel aanbod, noem
maar op.
Cap Vermeulen gelooft heilig in
zijn produkt. Nederland heeft
buitenlandse bedrijven, zeker
bedrijven in de sfeer van de in
formatica, biotech, medische
technologie en fijnchemie, veel
te bieden. „In de chemische sec
tor heeft de laatste jaren gegol
den: gaan we naar Europa, dan
gaan we naar Nederland," ver
telt hij trots. Sterk in opkomst
als buitenlandse investeerder is
nu de auto-toeleveringsindus
trie.
'Absolute voordelen' van ons
land noemt hij, naast de uitste
kende ligging als Europees dis
tributiecentrum, de consensus-
achtige sociaal-economische
politiek en de duidelijkheid en
voorspelbaarheid van de over
heid.
„Kijk naar het milieubeleid. We
hebben de reputatie streng te
zijn. Maar waar ondernemers
vooral op letten, dat is de be
trouwbaarheid van de overheid,
de consistentie van het beleid.
En daarbij, is mijn ervaring,
spreekt de convenant-benade
ring aan, het samen optrekken
van bedrijfsleven en overheid.
Hier in Amerika is die verhou
ding veel meer gepolariseerd."
Nog een sellingpoint dat Ver
meulen zijn gesprekspartners
graag onder de neus wrijft: de
kwaliteit van de Nederlandse
douane. „We hebben geen
douane om spullen tegen te
houden, maar juist om de goe
derenstroom efficiënt te laten
verlopen."
Huiverig tonen kandidaat-in
vesteerders zich nogal eens voor
wat ze weten, of menen te we
ten, over de rigide trekjes van
de Nederlandse arbeidsmarkt.
Vermeulen: „Dan leggen we uit
dat er op dat gebied de afgelo
pen jaren veel is veranderd. Dat
Nederland tegenwoordig van de
Europese landen het hoogste
percentage uitzendkrachten op
de werkende bevolking kent,
dat we beperkte arbeidscon
tracten hebben. En dat wie goed
gedocumenteerd laat zien dat
werknemers overbodig zijn ge
worden of disfunctioneren geen
probleem heeft met ontslag."
Efficiënt
„De kwestie is," zegt hij, „heb
je de tijd om al die zaken uit te
leggen en misverstanden weg te
nemen?" Amerikaanse onderne
mers zijn razend efficiënt. Zijn
ze geïnteresseerd in Nederland,
dan wordt een factfinding trip
op touw gezet. Niet ongewoon is
dat ze drie landen willen bezoe
ken en daar twee dagen voor
hebben uitgetrokken.
Met zo'n rooster is het proppen
geblazen. Het programma
wordt zo ingericht dat de pun
ten van twijfel in elk geval zo
goed mogelijk belicht worden.
Zo werd met de Chrysler-top
een wandeling over de Amster
damse Zeedijk gemaakt.
Vermeulen: „Ze maakten echt
een punt van het Nederlandse
drugsbeleid. Na hun verken
ningstocht, met deskundigen
van de politie, rapporteerden ze
dat dat beleid geen obstakel
was voor vestiging in Amster
dam. Zo'n bericht ontvang je
als een klein overwinninkje."
Dit jaar heeft hij zestig bedrij
ven naar Nederland gehaald,
veertig daarvan hebben een
zelfstandige vestiging. Voor ko
mend jaar hoopt hij op een
vangst van tachtig ondernemin
gen. In zijn verre Newyorkse
kantoor heeft Cap Vermeulen
een scherp beeld van de regio
nale hitlijst. Trekkers zijn,
naast de Randstad, Limburg
(Venlo en Maastricht) en Bra
bant (vooral West-Brabant).
Problematisch is en blijft het
noorden van het land - 'dan
moet je al subsidiegevoelige be
drijven hebben' - en blijkt ook,
tot zijn verbazing, Overijssel.
Een tip: het oosten van het land
moet in zijn presentatie Duits
land veel nadrukkelijker
betrekken.
Rotterdam (anp) - Opnieuw
wil het Rotterdamse college
werk en veiligheid met extra
financiële impulsen bevorde
ren. Voor werk en veiligheid
wil het volgend jaar 82 mil
joen gulden uittrekken. Ver
sterking van de economische
positie van de Maasstad moet
tot de eeuwwisseling voor
rang krijgen boven andere in
vesteringen. De onroerend-
zaakbelasting gaat met vijf
procent omlaag.
Dat blijkt uit de voorstellen voor
de begroting van 1996 die het Rot
terdamse college gisteren heeft
bekendgemaakt.
Uit de voorstellen blijkt verder
dat het college voor de opvang
van drugsverslaafden in Rotter
dam achttien miljoen wil vrijma
ken, in plaats van de negen mil
joen die hiervoor eerder was gere
serveerd. Voor jongeren in pro-
bleemsutuaties is vijf miljoen
extra uitgetrokken. Tegelijk pro
beert Rotterdam haar culturele
klimaat te versterken, ondermeer
met een bedrag van acht ton voor
opera. Eén miljoen wordt vrijge
maakt voor de verder uitbouw
van culturele instellingen in de
•Maasstad.
Jubelend
De presentatie van de Rotterdam
se begroting ging vergezeld van
een jubelende toelichting. „Voor
het eerst sinds 1982 zijn geen
nieuwe ombuigingen nodig om
Rotterdam financieel gezond te
houden," kondigt het college aan.
„Voor de zevende keer is de be
groting sluitend. De gunstige po-
J £s;hi;V^;:r! ■-'»
3
De herwaardering van onroerende zaken pakt voor Rotterdam gunstig uit. foto anp
sitie maakt maatregelen voor ver- gelijk. Aan het totale investering- twee belangrijke oorzaken. De ja- uit het Gemeentefonds voor de
dere versterking van de economi- sprogramma wordt komend jaar renlange stevige financiële disci- Maasstad gunstig uit. Als derde
sche structuur en bestrijding van 123 miljoen gulden toegevoegd." pline binnen de gemeente begint pluspunt noemt het college de
de onveiligheid en daarmee sa- Volgens het college kent de bla- volgens het college effect te sorte- herwaardering van onroerende
menhangende problematiek mo- kende positie van de Maasstad ren. Daarnaast valt de bijdrage zaken, die voor Rotterdam gun-
Een ketting is zo sterk
als de zwakste scha
kel. Geen wonder dat
de Europese ministers van Fi
nanciën tot vervelens toe aan
de ketting rammelen, waar
mee ze Europa uiterlijk in
1999 onlosmakelijk aaneen
willen snoeren tot een Econo
mische en Monetaire Unie
(EMU) met nog slechts één
munt. Vijf schakels bepalen de
trekkracht van die keten: in
flatie, rente, wisselkoers, be
grotingstekort en staatsschuld.
Wie op één van die elementen
afhaakt, mag niet mee naar de
finale.
Op de meeste onderdelen be
hoort Nederland tot de braaf
ste jongetjes van de klas. Met
uitzondering van het begro
tingstekort en de staatsschuld.
Het tekort is tegen de ingangs
datum wel wegbezuinigd,
maar de overheidsschuld ge
meten als percentage van het
nationaal produkt blijft het
zorgenkindje. Nu ligt dat per
centage nog op 79, terwijl het
uit moet komen op 60. Lukt
dat niet dan mist Nederland de
Europese boot. VVD-leider
Bolkestein luidde afgelopen
weken de noodklok en ver
langt dat alle belastingmeeval
lers van de overheid nog
slechts voor dit doel worden
gebruikt.
Hoe logisch het ook klinkt,
toch lijkt zelden een paard be
ter achter de wagen gespannen
te zijn dan met dit voorstel.
Het ontberen van successen
op het terrein van de staats
schuld is ditmaal niet te wijten
aan een gebrek aan matiging,
maar juist aan een overdaad
aan bezuinigingsdrang. Het
braafste jongetje struikelt over
zijn eigen ijver. Door de mati
ging behoort Nederland tot de
landen met de laagste inflatie.
En door deze lage geldont
waarding stijgt het nationaal
produkt nauwelijks. Dit heeft
grote effecten op de staats
schuldquote. Immers de
staatsschuld wordt gemeten
als percentage van dit natio
naal produkt.
Op de lagere school hebben
we allemaal geleerd dat een
breuk kan veranderen door
teller of noemer te wijzigen.
De staatsschuldquote als
breuk neemt dus af doordat öf
de schuld afneemt öf het na
tionaal produkt groeit. Omdat
de noemer nauwelijks stijgt
door vooral de in acht geno
men loonmatiging van de afge
lopen jaren, wil Bolkestein dit
lovenswaardige gedrag nu af
straffen door versneld aan de
teller van de breuk te gaan
sleutelen. De gevolgen laten
zich raden.
De vakbeweging heeft al laten
weten dat het schrappen van
lastenverlichting en banen
plannen tot hogere looneisen
zal leiden. Zo sprak de Unie
BLHP afgelopen week al van
Den Haag (anp) - De tankstations leven steeds meer van
verkopen in de shops. Momenteel komt al dertig procent van
bruto-winst uit de winkelomzet. Vooral de verkoop van (to
ken, warme snacks en broodjes neemt explosief toe. De out
hiervan steeg dit jaar met bijna een kwart vergeleken metl!
Dit blijkt uit het rapport Tanksta- verder aan het ontwikkelen
stig uitpakt. De afgelopen vijfjaar
zijn woningen gemiddeld tien
procent in waarde gestegen, be
drijven werden zes procent meer
waard.
Deze laatste meevaller levert Rot
terdam zo'n 25 miljoen extra op.
Het college wil dit geld deels ge
bruiken voor belastingverlichting
voor de bevolking en het bedrijfs
leven. Het college stelt daarom
een verlaging van de OZB met vijf
procent voor. Ook willen B en W
in dit verband aanvullende maat
regelen nemen die de leefbaarheid
van de stad moeten verbeteren.
Daarbij hoort volgens het college
een verbetering van het onderne
mersklimaat. B en W willen zeven
miljoen vrijmaken om bedrijven
nadrukkelijker aan de Maasstad
te binden en de vestiging van
nieuwe ondernemingen bevorde
ren.
Zorg
Hoewel Rotterdam er financieel
warmpjes bijzit en een sluitende
begroting tegemoet kan zien, be
nadrukt het college opnieuw de
zorg over de economische ontwik
keling van de Maasstad. Die blijft
al jaren achter bij de groei in an
dere delen van Nederland. Dat
heeft volgens het college een ne
gatieve invloed op ondermeer het
aantal betaalde banen. Rotterdam
heeft daarom de commissie-Albe-
da opdracht gegeven enkele eco
nomische scenario's op te stellen.
Op 7 en 9 november buigt de Rot
terdamse gemeenteraad zich over
de begrotingsvoorstellen van het
college. Het betreft een pakket
aan beleidsbestedingen voor 1996
van een kleine tien miljard gul
den.
tions met shop van het Hoofdbe
drijfschap Detailhandel. De om
zetten van de shops stegen dit jaar
met twaalf procent ten opzichte
van 1994. In tegenstelling tot de
omzet van voedsel en dranken is
de omzet van auto-accessoires en
-onderdelen stabiel tot licht da
lend. Levensmiddelen worden nog
weinig bij de tankstations ge
kocht, maar dat wordt in de toe
komst anders, zo is de verwach
ting in de branche.
Nederland telde eind vorig jaar
4.400 tankstations, waarvan 3.000
met een winkel. Het aantal sta
tions neemt al enige tijd met vier
tot vijf procent per jaar af. Die
daling heeft onder meer te maken
met de verscherpte milieuwetge
ving die de tankstations voor hoge
investeringen stelde.
Tankstations met winkel hebben
vorig jaar ruim dertien miljard
gulden omgezet. Daarvan komt
twee miljard uit de shopsomzet,
terwijl bijna elf miljard voor reke
ning komt van de verkoop van
brandstoffen. Met diensten zoals
autowassen werd een half miljard
omzet behaald. De winkels wor
den steeds aantrekkelijker wegens
de goede winstmarges en de stag
nerende groei van de brandstof-
fenafzet. Alle oliemaatschappijen
zijn het concept van de winkels
Amsterdam (anp) - „Een heel saaie
erveeld uit de mond van een hande
I beurs
weer aantrokken, was het
een looneis van minstens <y
procent. Dit betekent minde!
matiging, een hogere inflaJ
en in geld uitgedrukt een W
gere binnenlandse produM
en dus de gewenste lagen
schuldquote. Alleen wordej
we dan wederom niet tot M
Europese klasje toegelaten)
omdat dan de inflatie waj/.l
schijnlijk spelbreker is. Wel J
dan even tussendoor de loonj
matiging en het stabiele prijJ
niveau van de afgelopen jaiesl
verspeeld.
Beter is het om de troef vandel
lage inflatie in Brussel uit tel
spelen. Om toegelaten tewoi f
den tot de Europese en Monel
taire Unie mag de inflatie niei|
meer dan anderhalf pn
liggen boven het gemiddeld!
van de drie lidstaten met de|
laagste inflatie, zo is in
Verdrag van Maastricht vastj
gelegd. Met een inflatie
een half procent voldoet Nt-|
derland het beste van alle laij
den aan deze eis. Wat zoul
scher zijn dan voor dit gec
beloond te worden. Als km!
ste jongetje van de klas eensti
cker of stempel krijgen.
Dat zou kunnen door lands!
die op dit punt bij de kopgroep!
behoren het recht te geven iel
anderhalf procent speelruim!
te, die de andere landen bijdt|
inflatie krijgen, in hun p
bij het nationaal produkt til
mogen optellen. Een lage ia l
flatie wordt dan bekroond mell
een fictief hoger nationaal
produkt en dus automated!
een lager verhoudingsgetal
voor de overheidsschuld. Dill
kan omdat het verdrag voorl
het criterium van de staat!
schuld expliciet enige soepelf
heid heeft ingebouwd.
Daar nu om vragen is een
heilzamere oplossing i
klakkeloos alle meevallers lil
de pot van de staatsschuld lil
storten. Helaas blijven del
braafste jongetjes van de k!ai|
doorgaans keurig met de
men over elkaar zitten wach-|
ten tot ze aan de beurt zijn.
Ditmaal is het zaak dat het ka-I
binet een keer de vinger o!
steekt en roept: meester, »t|
willen een stempel.
beursvloer.
Baggers zijn in afwachting over he
.„,71 in Washington. De Amsterdam
dag 0,47 punten lager op 462,21.
ne dollar krabbelde op het einde var
j„ de VS gepresenteerde werkloosh
[vaar laag, maar niet lager dan wat
mocht worden. De Dow Jones notee
I „lus van 9,39 punten op 4772,10.
ge Midkap-index, de graadmeter van
I stemming te ontkomen en ging zijn ei
lltlidkap op 562,46 met een aardige sti
|océ-van der Grinten en Randstad
[omhoog hielpen. Het aandeel Océ st
profiteerde van een positief rapport
Izeven dubbeltjes tot f 73,70. Ook ma
Ljjn aandeel zestig cent stijgen tot f 3
i gij de voedingswaarden steeg Heini
daarentegen doen met een verlies v
[hoek was eveneens verdeeldheid te
Akzo zes dubbeltjes moest prijsgevei
Uitschieter in negatieve zin bij de ho
met een daling van negen dut
[ook slecht met acht dubbeltjes verlid
de binnenlandse markt boekte
grootste procentuele stijging: twee
in de staart van de lokale markt. Het
[koers met f 1,20 daalde naar f 37,80.
New Vork (anp/krf) - Een kleine wiij
weggelegd voor Wall Street. De Dot
punten. De omzet bedroeg 315 miljoe
Echt enerverend was de handel nie
het grootste deel de bewegingei
[beursindex stond op een gegeven i
door toedoen van de technologiefon
[Het aluminiumconcern Alco hield d^
vinstin het derde kwartaal (van 70 r
|Het enige nieuws dat de koersen h
bekendgemaakte arbeidsmarkt!
[het aantal banen was kleiner dan w
dat er ongerustheid over kon ontsta;
[reageren. De stemming was wat or
sen maand die in het verleden oi
opwinding zorgde.
3e dollar zat in New York tegen he|
|dat f 1,5885. Eerder op de dag in
laten zien. Dat kwam door de
Imerikaanse arbeidsmarkt.
Amsterdam - In Bintje 50mm levf
tegen f 51,00-49,50 en 2 contract
flauw.
moderne winkel wordt steedsf
ter en heeft naast snacks en
vensmiddelen bijvoorbeeld
een fax. De nieuwe genera
tankstations heeft ook een gt'
automaat. Tankstations prof
ren volgens de onderzoekers1
van de goede bereikbaarheid
parkeergelegenheid en de rij
openingstijden van
honderd uur per week.
zoekers beoordelen de
van het tankstation met
dan ook als rooskleurig.
Wel krijgen die concurrentie
avondwinkels en grote suj
markten die zich de komende
ren vestigen aan de rand vanf
te gemeenten en waarschij"
ook benzine gaan verkopen
vendien blijft het een zwak Pü
dat de automobilist ziel) j®
winkel moet haasten,
auto bij een pomp staat.
(ADVERTENTIES)
BEDRIJF KOPEN OF VERKOPEN?
De Kamer van Koophandel heeft een bestand
van meer dan 1000
vragers en aanbieders-
DE ONDERNEMINGSBEURS
Tel. 073-S74358
Tel. 013-944726^
persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid
Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.h.M. van lange
ALBATROS 6 te Rotterdam, AMS
ANDREALON 5 140 zw Maderia
Gothenburg nr Kokkola, APODY C
Emden, ARTISGRACHT 6 50 z F.
8'ga, BARENTZGRACHT 5 50 nw
j) La Coruna nr Casablanca, BRC
Karlshamn, CALAFIA 5 630 o Rioj
te Rotterdam, CARIBIC 5 210:
CARINA-1 5 te Trinidad, CASTOR,!
„n,„w Cuba nr Port Arthur, I
COLDSTREAM MERCHANT 6 35j
Valencia nr Sagunto, COOl
ACITNIA 5 42 n Terschelling n:
Honnskaer, DIAMANT 6 12 o Fefl
1 St John's nr Newington, 1
Dublin, DUTCH MATE 6 te A
lerschellmg nr Stade. EDAM0
onland, EEMSBORG 6 te Warre
cnSunn- EGELANTIERSGRAC
EGMONDGRACHT 6 420 wnw M
CM??.Tnw Guam nr Guam, ELI
KRACHT 5 250 o East Lof
rod2G„RACHT 6 te Manila, FEfi
,„r"G 6 6 50 wzw Rauma nr Bre
lnko°, fUNTERLAND 6 50 zzo
RcDs.„ï9aPore nr Auckland, G!
GERARDA 6 vn Klaipeda nr K*
VYEBORG 6 8 o
rH^SKERKGRACHT 5 130 o
R„« I t50 ono Bermuda nr m
t» v, ?m' HUMBERGRACHT 5
Karlsborg, JACOBUS BROER!
"«'jon nr Lissabon, JEHAN 6
s snrPort Au Prince, JO A
Lnï'/i 5 385 zw Guateli
r Angeles nr Guayamas, JO I
KAADr-n?e nr Philadelphia,
nrtr G T 5 38 nw Tallin n
KA^Jtjansand, KEIZERSGRA
□a GGEgracht 6 600 zo Monh
LINrcn/2,ar nr 'tea, LENNEBI
LOlhic 31 z Trafalgar nr
h„|„i L EN 5 40 o Moga>
BanHo9b»rg nr Rundvik, MAL
CHRRTi^ „bas' MAJESTIC 5
nr Fi„ 6 25 2W Oland nr Kt
130n9„U6lra 9a Foz, MARJA 6
MUSirnK GaPe Fear anr Westj
Manrtoh zw Abidjan nr A
Cotemh "r Jeddah, NEDLL HC
R0CHF or Port Victoria,
Brishan P 5 Pasa Str Torrel
neefu aeó,r^edll ZEELANDI/
nr wjNDC 5 35 z Southamp
60 o,n A®' NOBLESSE 7 70 zo
Link fi ™pe Pa|mas nr Moer
NORTHFRnI^-öoek vn Hollant
op RjRERN EXPLORER 6 500
South»™ e anr Puerto
Puerto Fu?r0n nr Wilmington,
200 z !var- palmgracht
princf ucmjy Auckland, PIE
kaohsinn E te Husum,
Willem9f'Ss oasimir 6
Willem 2iso s 25 nw v\
Rachel 6 ln° Iaiwan nr
SAGITTA B z Brast nr Poolé"
'A 6 20 no Istanbul nr l