Effect loonkostensubsidie overschat Van de Vondervoort voorspelt erkenning voor herindeling Zuiden houdt tot 2010 last van nitraat 'Teveel stottertherapeuten zonder diploma' CDA wil toelichting Borst over 'wilsonbekwamen' pyjlN©DAAQ5EJ Verspilde energie DE STEM BINNENLAND A4- Kabinet keerde slechts fractie van verwacht aantal uitkeringen aan werkgevers uit DE STEM COMMENTAAR BINNENLAND KORT Gemeenten investeren meer in poppodia Brussel steunt Schilderswijk en Bijlmer Bonden tegen alcohol- en drugcontrole PvdA wil aftrek vervangen door fiscale gift DE ORIGINELE SERIE MET ONDER MEER Bij jou nog niet CAPTAIN KIRK EN MR. SP0CK. op de kabel? DE ORIGINELE STAR TREK ZIE JE ALLEEN BIJVraag erom bij DBER 1995 nen Haag (anp) - De Neder landse stottervereniging De mosthenes wil een keurmerk invoeren voor stotterthera- oeuten. Volgens de stotterver eniging is dat nodig om de kwaliteit van de hulpverle ning te verzekeren. De vereniging constateert name lijk een stijging van het aantal therapeuten dat geen opleiding heeft Hoe dat keurmerk er pre cies gaat uitzien, is onderwerp an studie. In principe kan momenteel ïe- ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 dereen zich stottertherapeut noe men," zegt Ad Bertens namens de vereniging van stottercentra Ne derland. „Dat maakt het voor ons heel lastig om de kwaliteit van de hulpverlening te waarborgen." Bertens is als projectleider van het Instituut voor Nieuw Stotter Onderzoek te Zutphen betrokken bij de opzet van een landelijk netwerk van regionale stotter centra. Een initiatief van Demosthenes dat drie jaar geleden van start ging- De stottervereniging loopt met het netwerk en het keurmerk vooruit op de onlangs door de Tweede Kamer goedgekeurde Wet op de Kwaliteit Zorginstel lingen. Deze wet bevat regels voor de zorginstellingen. Het mi nisterie van Volksgezondheid reageert positief op het initiatief van de stottervereniging. Toch zijn er ook stotterinstituten die succes lijken te hebben zon der dat er een keurmerk aan te pas komt. Een voorbeeld van zo'n instelling is stotterinstituut De Pauw in Lisse. „Ik heb 24 jaar gestotterd en geen logopedist of geen stotterthera peut kon me blijvend van het stotteren helpen," vertelt op richtster Jolanda Boonstra die zelf een anti-stottermethode ont wikkelde. Met deze methode probeert Boonstra nu andere mensen te helpen. Een diploma heeft ze niet. „Dat heb ik ook niet nodig," meent Boonstra. „Mijn methode bewijst dat. In de anderhalf jaar dat ik nu bezig ben, heb ik hier ruim honderd stotteraars gehad. Die zijn hier allemaal met een po sitief resultaat vandaan geko men." De reguliere instellingen blijven vooralsnog terughoudend. „We zien datzelfde resultaat ook bij andere instelllingen. Onze erva ring is dat het stotteren slechts tijdelijk verdwijnt," zegt André Beks. Hij is voorzitter van de Stichting tot Voorlichting voor Stotteraars (SVS). De SVS is het voorlichtingsorgaan van Demos thenes. Ook Ad Bertens tempert het en thousiasme van Boonstra. De stotterexpert maakt zich zorgen over de kundigheid van voorma lige stotteraars. „Het gevaar is om te denken dat wat bij de één geholpen heeft bij iedereen zal helpen. Dat is beslist niet zo." Zoetermeer (anp) - Werkgevers waarderen loonkostensubsidie voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers maar ma tig. De verwachting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat vanaf maart '92 jaarlijks 11.500 arbeid songeschikten door die subsidie aan de slag zouden komen, was veel te overspannen. Dat concludeert het College van toezicht sociale verzekeringen in een gisteren gepubliceerd rap port. Ook de komende verhoging van die subsidie zal het enthousiasme bij de werkgevers niet aanzien lijk doen toenemen. In vergelij king met de bestaande bonus gaat de subsidie van 20 naar 25 procent van het loon gedurende maximaal vier jaar. In de praktijk bleek het aantal toekenningen van loonkosten subsidies niet uit te komen op de verwachte 11.500 per jaar, maar op 1593 (1992), 2666 (1994) en 1414 (eerste halfjaar 1995). Ook het aantal inwerk- en begelei- j dingssubsidies bleef ver bij de verwachtingen achter. Zo betaal de de overheid in 1994 18,1 mil joen gulden aan subsidies tegen een raming van bijna 50 miljoen. Het toezichtcolege heeft nage gaan of er wellicht andere oorza ken in het spel zijn, bij voorbeeld concurrentie van andere subsi dieregelingen. Dat blijkt niet of nauwelijks het geval te zijn. „Werkgevers kiezen bij de aan name van personeel voor de in hun ogen meest geschikte kandi daat. Bij gelijke geschiktheid wil een aantal werkgevers overigens wel de voorkeur geven aan de goedkopere (gesubsidieerde) kandidaat", schrijft het college. Overigens blijken bemiddelaars wel aarzelende werkgevers over de streep te kunnen trekken met het lokkertje van de subsidie. Den Haag (anp) - De CD A-fractie in de Tweede Kamer wil van minister Borst van Volksgezondheid weten of haar standpunt over medisch-wetenschappelijk onderzoek met wilsonbekwa- menook het standpunt van het kabinet is. Als dat niet zo is, ver wacht de oppositiepartij een verklaring waarom de bewinds vrouw op de discussie en standpuntbepaling vooruitloopt. Borst zei dinsdagavond op tv dat zij bij hoge uitzondering me disch-wetenschappelijk onder zoek mogelijk acht bij mensen die zelf niet (meer) in staat zijn hun wil kenbaar te maken. Als voor beeld noemde ze het uitproberen van een pil tegen de ziekte van Alzheimer (vorm van dementie). Ze stelde dat, als er ooit een me dicijn voor bestaat, dat op een ge geven moment ook zal moeten worden toegepast bij de groep patiënten voor wie het uiteinde lijk is bestemd: dementerende ouderen. CDA-kamerlid Lansink zei in hetzelfde programma dat wilson- bekwamen 'eigenlijk met rust ge- j laten moeten worden'. Hij vindt dat de bewindsvrouw de p-enzen van de zorg te veel oprekt. In de kamervragen vraagt de op positie ook of het klopt dat er in ziekenhuizen in Amsterdam, Lei den en Leeuwarden al experi menten plaatshebben mét medi cijnen tegen de ziekte van Alzhei mer. Minister Borst volgde met haar uitspraak het advies van de eom- missie-Meijers dat in mei is uit gebracht en waar toen vrijwel geen commotie over ontstond. De commissie vindt medische expe rimenten onder zeer strenge voorwaarden toelaatbaar. De artsenorganisatie KNMG en de stichting Alzheimer hebben zich achter het standpunt van minister Borst gesteld. Beide wij zen er nadrukkelijk op dat er zonder de testfase in het weten schappelijk onderzoek nooit heil zame technieken kunnen komen voor zieke wilsonbekwamen. Door onze Haagse redactie Den Haag - Delen van Bra bant, Limburg en Gelderland zullen tot ver na 2005 last hebben van te veel nitraat in het grondwater. Met de nieuwe mestmaatregelen overtreedt de Nederlandse over-- heid de Europese richtlijn voor waterkwaliteit die vanaf 2000 geldt. Voor de rest van het land is het probleem rond 2005 opgelost. Minister De Boer (Milieu) moest bij de presentatie van de mest plannen gisteren toegeven dat Nederland de Europese norm schendt. Volgens de bewinds vrouw heeft ze voor het milieu echter 'het onderste uit de kan gehaald'. „Het kon niet sneller, omdat an ders de fraudegevoeligheid ont zettend toe zou nemen. We moe ten de overbemesting zo terug dringen dat de sector het bij kan benen." Door de intensieve varkenshou derij zijn de zandgronden in Gel derland, Brabant en Noord-Lim burg zó'verzadigd met mest, dat het grondwater pas rond 2010 voldoet aan de Europese-norm voor waterkwaliteit. Volgens De Boer zou 'Brussel' al op de hoogte zijn van de Neder landse overtreding en die accep teren. Volgens de mestplannen waar het kabinet gisteren zijn fiat aan gaf, gaat de overheid tot 2002 17 mil joen kilo van de meststof fosfaat uit de markt halen. Tot 2001 ver dwijnen er 1.700 arbeidsplaatsen in de landbouw. Varkenshouders zien in 2000 hun inkomen slinken met 7.000 gul den. De plannen van Van Aartsen (Landbouw) en De Boer (Milieu) bevatten stapsgewijs strengere mestnormen en inkrimping van de varkenshouderij. „In 2010 is het mestprobleem op gelost," zei de minister van Landbouw bij de presentatie van het beleid. Het kabinet wil het mestover schot verminderen door onder meer het opkopen van mestrech- ten van boeren die hun bedrijf beëindigen. Daar wordt een deel van het saneringsfonds van 475 miljoen gulden voor gebruikt. Boeren die hun mestproduktie- rechten willen overdoen aan col lega's moeten de helft ervan inle veren. Via het fonds worden boeren met goede perspectieven gestimu leerd te groeien. Noodlijdende boeren met een verouderde be- I erder te sluiten, afhankelijk van t lligheden tijdens de inschrijvingspf Ifsprekend zal een eerdere sluiting bekend worden gemaakt. Tot Mocht u nog vragen hebben, Hl /er het 'open prijs'-systeem, dan I If commissionair die zonder tw'n l:n. Maar u kunt ook' de brock® Daarvoor dient u 06 02 95 te belkj e tijd wel te dringen natuurlijk- Tonny van de Vonder voort (45) kreeg 18 au gustus 1994, aan het eind van de ochtend, een tele foontje van PvdA-frac- tievoorzitter Jacques Wallage. Of zij staatsse cretaris op Binnenlandse Zaken wilde worden. De Groningse wethouder had maar enkele minu ten bedenktijd nodig. 'Met plezier' zou zij mee werken aan de reorgani satie van het binnen lands bestuur. Nu, ruim 6en jaar na haar aantre den, heeft het kabinet- Kok het standpunt over de 'Vernieuwing bestuur lijke organisatie' in een handzame notitie ver pakt. En nu weten de Brabantse bestuurders waar zij aan toe zijn: het kabinet is half september akkoord gegaan met haar ingrijpende voorstel l°t grootschalige herin deling in Brabant. Een gesprek over het verzet legen hervormingen, °ver bestuurlijke solida riteit en toekomstige herindelingen. Hans van den Broek Den Haag - Dik voor de eeuwwisseling verliezen ge beenten als Rijsbergen, meuw-Ginneken, Goirle, aspik, Reusel en Vlijmen nn zelfstandigheid. Eenzelf- lQt staat vele tientallen an- re gemeenten te wachten. ^secretaris Van de Vonder- heeft a binnenlandse Zaken) J, weinig benijdenswaar- r«L 0Pdracht de bestuurlijke ganisatie uit te voeren. Zij relativeert de bestuurlijke on rust die is ontstaan. „Het is helemaal niet zo dat heel Nederland in paniek is. Veran deringen roepen nu eenmaal eerst weerstand op. Pas daarna vragen mensen zich af of ze er ook voordeel bij hebben." „Het is waar, er zijn bestuurders die niet verder kijken dan de grenzen van hun eigen gemeen ten. Maar er zijn gelukkig ook heel veel bestuurders die wel verder kijken. Bij hen ontstaat erkenning voor het feit dat ste den in allerlei opzichten letter lijk tegen hun grenzen aanlopen. Zij kunnen de woningen voor hun eigen bevolking en de om liggende regio niet meer op eigen grondgebied kwijt." „Daardoor ontstaan oneven wichtige situaties, waar nie mand mee gediend is. Ook het landelijk gebied niet. Als je in de landelijke gebieden je eigen identiteit wil behouden, moet je ze niet volplempen met wonin gen. Dan moet je zorgen dat ze in centrumgemeenten gebouwd kunnen worden. Maar dan moet je ook de solidariteit kunnen op brengen om iets met elkaar te maken te hebben," betoogt Van de Vondervoort vurig. Prinsenbeek Brabant is de eerste provincie waar de nieuwe grootschalige herindelingsaanpak van het paarse, CDA-loze kabinet vorm moet krijgen. Het kabinet stelt voor om centrumgemeenten als Breda en Tilburg fors uit te brei den, tot ongenoegen van menig burgemeester in de op te heffen randgemeenten. Van de Vondervoort legt uit waarom zij deels is afgeweken van het provinciale herindeling splan. „Het gaat er niet om dat ik het beter zou weten dan de Staatssecretaris Tonny van de Vondervoort foto wiebe kiestra provincie. Het gaat erom dat dit kabinet zwaarder tilt aan ver sterking van de steden dan in het verleden het geval was. Zou ik nu niet zijn afgeweken, dan zou ik over een beperkt aantal jaren opnieuw tot herindeling hebben moeten besluiten." Aan de hand van een concreet voorbeeld - het samenvoegen van onder meer Prinsenbeek met Breda - verduidelijkt Van de Vondervoort haar keuzes. „Waarom niet gekozen voor Ter- heijden bij Breda en Prinsen beek ongemoeid gelaten? De ar gumenten van de provincie om Terheijden niet in een Groot- Breda te laten opgaan, vond ik deugdelijk. Voor Prinsenbeek geldt dat ik die gemeente op de langere termijn te klein vind om zelfstandig te blijven. En boven dien is Prinsenbeek nauw ver weven met Breda. Neem bijvoor beeld het (spoor-)wegennet in dat gebied of de begrenzing van de bebouwing tussen Breda en Prinsenbeek. Dan zie je dat Prinsenbeek nu al alles te maken heeft met Breda. Voor Terheij den geldt dat niet." Hoeveel gemeenten telt volgens u Nederland nog over tien jaar? „Ik zou het niet weten, maar wel aanmerkelijk minder dan 600. Ik vind het echter veel te risicovol om daarover wat uit de losse pols te zeggen. Daarvoor zou ik preciezer moeten kijken naar welke gemeenten zoal samen zouden kunnen." Veel kleine gemeenten zijn bang om hun identiteit te verliezen. Deelt u die vrees? „Ik begrijp de bezorgdheid wel, maar ik vind het niet terecht. De vraag van de identiteit wordt niet bepaald door de ligging van de gemeentegrens, maar door de vraag hoe je zo'n kleine kern op de langere termijn inhoudelijk vorm geeft." „Ik pleit ervoor dat kleine ge meenten, betrokken bij een her indeling, een inhoudelijk plan maken waarin de gewenste ont wikkeling van die gemeente in dat grotere gebied aangegeven wordt. Met zo'n aanpak krijg je als bestuurder ook gemakkelij ker een gesprek met je burgers dan wanneer je de herindeling alleen maar op de symbolisch waarde van je eigen grenzen probeert uit te discussiëren." „Zo'n discussie ben je altijd ge doemd te verliezen. De burgers zou meer uitgelegd moeten wor den wat het belang van herinde len is. En tegelijkertijd mag je een beroep doen op de solidari teit tussen kleine en grote ge meenten. Maar we moeten niet de illusie hebben dat uitleggen ook betekent dat mensen je al tijd zullen volgen in je opvattin gen." Bent u niet bang dat de hele re organisatie toch weer in een be stuurlijke impasse geraakt, juist vanwege de vele strijdige opvat tingen? „Dat laat zich moeilijk voorspel len. Een van de dingen die de laatste jaren lastig is geweest, is dat er heel veel ruimte is gege ven aan iedereen om zelf te doen en laten wat het beste uitkwam. Dat proces van onderop heeft het voordeel gehad dat iedereen is gaan meedenken over de be stuurlijke organisatie, maar de vraag waar het proces eindigt is nooit met zoveel woorden beant woord." „Nu ligt er een pakket maatre gelen dat nadrukkelijk richting aangeeft: zo mag het wel, zo niet. Het kabinet heeft de touwtjes wat strakker in de hand geno men, maar dat betekent niet dat we maar doen wat we willen, zonder overleg." „Ik vind dat we moeten blijven proberen om zoveel mogelijk op basis van consensus onze beslis singen te nemen. We zijn ook heel erg afhankelijk van de in formatie en beoordelingen van gemeenten en provincies. We kunnen absoluut niet zonder Boerenactieleider Wien van den Brink maant zijn collegas tot kalmte als in de hal van het ministerie van VROM een rookbom afgaat. Zo'n tweehonderd boeren protesteerden gisteren in Den Haag tegen het mestbeleid van het kabinet. foto anp drijfsvoering kunnen hun bedrijf overdoen aan sterkere collega's. Zo moet een sterke veehouderij overblijven met minder, maar veel grotere bedrijven. Premier Kok noemde de maatre gelen gisteren 'onvermijdelijk'. „Het is voor boeren een bittere pil, maar je kunt niet op de huidi ge voet doorgaan," aldus Kok, die het pakket evenwichtig vindt. Van Aartsen bleek ervan over tuigd dat de voorgenomen stren ge bemestingsnormen voor veel boeren haalbaar zijn. „Ze zijn geënt op de praktijk, niet maar zo vanachter een bureau bedacht." Het kabinet stuurt de 'Integrale notitie mest- en ammoniakbeleid' volgende week naar de Tweede Kamer. Tadvërtenties) DE VERONTWAARDIGING over de Franse kernproeven in de Stille Zuidzee is terecht groot. Frankrijk houdt oren en ogen ge sloten voor de massale protesten uit de hele wereld. Hoe arro gant de Fransen zijn bleek uit het antwoord op de woedende reacties na de eerste proef. De tweede proef was vele malen sterker dan de eerste ontplof fing. De boodschap was duidelijk: Frankrijk laat zich door niets en niemand de wet dicteren. Deze schofferende politiek houdt ook de gemoederen in de Tweede Kamer danig bezig. Onze volksvertegenwoordigers sporen het kabinet aan om de afkeurende gevoelens van het. Nederlandse volk tegen de kernproeven neer te leggen bij de de Franse regering. Minister van Buitenlandse Zaken Van Mierlo is daarvoor de aangewezen persoon. Van Mierlo heeft na de eerste proef braaf aan de opdracht van de Tweede Kamer voldaan. Daarna heeft minister-president Kok tijdens de Europese top de Franse president Chirac nog maals gewezen op de verontrusting die er in Nederland leeft. De Fransen hebben deze naar hun mening 'inmenging in bin nenlandse aangelegenheden' beleefd aanhoord en er vervol gens niets mee gedaan. Australië en Nieuw-Zeeland weten hoe dat voelt. Hun zeer fel le protest was hetzelfde lot beschoren. Na de tweede Franse kernproef heeft een aantal Tweede Ka merleden gemeend minister Van Mierlo weer ter verantwoor ding te moeten roepen. De kritiek in zijn richting was niet mals. SP-Kamerlid Poppe noemde hem zelfs een 'stoffige diplo maat'. Een weinig doordachte woordkeuze die absoluut niet in relatie staat tot de werkelijkheid. Van Mierlo heeft op vrij indringende wijze de Nederlandse bezwaren kenbaar gemaakt en blijft er mee doorgaan. Wat verwacht men nog meer van hem? De re laties verbreken met een land dat qua belangrijkheid voor Ne derland slechts onderdoet voor Duitsland? Politiek is een spel dat voor een deel voor de publieke tribune wordt bedreven, maar er moet niet overdreven worden. Enig gevoel voor realiteit blijft gewenst. Wanneer de oppositie deze lijn doorzet moet Van Mierlo nog vier of vijf keer opdraven om uit te komen leggen dat zijn pro testen (alweer) niet geholpen hebben. Dat is verspilde energie. Den Haag - Van de podia die zijn aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Poppodia (VNP) moet de helft verbouwen, dan wel verhuizen om te voldoen aan de wettelijke eisen voor geluid hinder. Dat kost die podia veel hoofdbrekens, maar gemeenten zijn verheugend vaak bereid daar geld in te steken, zei VNP-di- recteur Robbert Bloemendaal gisteren op een bijeenkomst van de Raad voor de Kunst in Den Haag. Vooral het laatste jaar zijn ze gaan erkennen dat de poppodia gro te betekenis hebben voor het culturele leven. Brussel - De Europese Commissie in Brussel heeft ruim twintig miljoen gulden uitgetrokken voor twee achtergebleven wijken in Den Haag en Amsterdam. Het betreft de Schilderswijk in Den Haag en de Bijlmermeer in Amsterdam. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en de twee steden hebben programma's opgesteld om de sociale vernieuwing in de wijken gestalte te geven. Het programma voor de Schilders wijk kost 140 miljoen gulden, dat bijeen wordt gebracht door de regering, Den Haag en het bedrijfsleven. Brussel betaalt tien mil joen gulden.Voor de Bijlmermeer is een ontwikkelingsprogramma gemaakt dat ruim veertig miljoen gulden vergt. Ook hieraan draagt de commissie tien miljoen gulden bij. Amsterdam - De vakcentrales FNV, CNV, MHP en AVC zijn mor dicus tegen routinematige controles op alcohol en drugs op het werk. Dat schrijven ze in een open brief aan de Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). De NVAB weigert de brief onder haar leden te verspreiden. De vereniging van bedrijfsartsen wil namelijk onder voorwaarden wel akkoord gaan met steekproefgewijze controles van werkne mers in zogenaamde risicofuncties. Den Haag - De PvdA-fractie vindt dat partners zonder een eigen inkomen recht moeten krijgen op een gift van de fiscus. Dat sys teem zou in de plaats moeten komen van de huidige voetoverheve ling: de mogelijkheid voor kostwinners om de belastingvrije voet van hun niet-verdienende partner over te nemen. PvdA, D66 en WD willen af van deze voetoverheveling, omdat die een premie op thuiszitten betekent. Voor vrouwen is het on aantrekkelijk een klein baantje te accepteren omdat hun man dan zijn belastingvoordeel kwijtraakt. De belastingvrije voet bedraagt voor iedereen 6000 gulden, zodat mensen met een niet-werkende partner een belastingaftrek heb ben van 12.000 gulden. Het belastingstelsel zit zo in elkaar dat het voordeel groeit naarmate iemand meer verdient. m m je Gemeente of TV 10 GOLD kSSn m w m w (50c.p/m) V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5