Effect loonkostensubsidie overschat
Van de Vondervoort voorspelt
erkenning voor herindeling
Zuiden houdt tot 2010 last van nitraat
'Teveel stottertherapeuten zonder diploma'
CDA wil toelichting Borst
over 'wilsonbekwamen'
pyjlN©DAAQ5EJ
Verspilde energie
DE STEM
BINNENLAND
A4-
Kabinet keerde slechts fractie van verwacht aantal uitkeringen aan werkgevers uit
DE STEM
COMMENTAAR
BINNENLAND KORT
Gemeenten investeren meer in poppodia
Brussel steunt Schilderswijk en Bijlmer
Bonden tegen alcohol- en drugcontrole
PvdA wil aftrek vervangen door fiscale gift
DE ORIGINELE SERIE MET ONDER MEER Bij jou nog niet
CAPTAIN KIRK EN MR. SP0CK. op de kabel?
DE ORIGINELE STAR TREK ZIE JE ALLEEN BIJVraag erom bij
DBER 1995
nen Haag (anp) - De Neder
landse stottervereniging De
mosthenes wil een keurmerk
invoeren voor stotterthera-
oeuten. Volgens de stotterver
eniging is dat nodig om de
kwaliteit van de hulpverle
ning te verzekeren.
De vereniging constateert name
lijk een stijging van het aantal
therapeuten dat geen opleiding
heeft Hoe dat keurmerk er pre
cies gaat uitzien, is onderwerp
an studie.
In principe kan momenteel ïe-
ZATERDAG 7 OKTOBER 1995
dereen zich stottertherapeut noe
men," zegt Ad Bertens namens de
vereniging van stottercentra Ne
derland. „Dat maakt het voor ons
heel lastig om de kwaliteit van de
hulpverlening te waarborgen."
Bertens is als projectleider van
het Instituut voor Nieuw Stotter
Onderzoek te Zutphen betrokken
bij de opzet van een landelijk
netwerk van regionale stotter
centra.
Een initiatief van Demosthenes
dat drie jaar geleden van start
ging-
De stottervereniging loopt met
het netwerk en het keurmerk
vooruit op de onlangs door de
Tweede Kamer goedgekeurde
Wet op de Kwaliteit Zorginstel
lingen. Deze wet bevat regels
voor de zorginstellingen. Het mi
nisterie van Volksgezondheid
reageert positief op het initiatief
van de stottervereniging.
Toch zijn er ook stotterinstituten
die succes lijken te hebben zon
der dat er een keurmerk aan te
pas komt. Een voorbeeld van zo'n
instelling is stotterinstituut De
Pauw in Lisse.
„Ik heb 24 jaar gestotterd en geen
logopedist of geen stotterthera
peut kon me blijvend van het
stotteren helpen," vertelt op
richtster Jolanda Boonstra die
zelf een anti-stottermethode ont
wikkelde.
Met deze methode probeert
Boonstra nu andere mensen te
helpen. Een diploma heeft ze
niet. „Dat heb ik ook niet nodig,"
meent Boonstra. „Mijn methode
bewijst dat. In de anderhalf jaar
dat ik nu bezig ben, heb ik hier
ruim honderd stotteraars gehad.
Die zijn hier allemaal met een po
sitief resultaat vandaan geko
men."
De reguliere instellingen blijven
vooralsnog terughoudend. „We
zien datzelfde resultaat ook bij
andere instelllingen. Onze erva
ring is dat het stotteren slechts
tijdelijk verdwijnt," zegt André
Beks. Hij is voorzitter van de
Stichting tot Voorlichting voor
Stotteraars (SVS). De SVS is het
voorlichtingsorgaan van Demos
thenes.
Ook Ad Bertens tempert het en
thousiasme van Boonstra. De
stotterexpert maakt zich zorgen
over de kundigheid van voorma
lige stotteraars. „Het gevaar is
om te denken dat wat bij de één
geholpen heeft bij iedereen zal
helpen. Dat is beslist niet zo."
Zoetermeer (anp) - Werkgevers waarderen loonkostensubsidie
voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers maar ma
tig. De verwachting van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid dat vanaf maart '92 jaarlijks 11.500 arbeid
songeschikten door die subsidie aan de slag zouden komen, was
veel te overspannen.
Dat concludeert het College van
toezicht sociale verzekeringen in
een gisteren gepubliceerd rap
port.
Ook de komende verhoging van
die subsidie zal het enthousiasme
bij de werkgevers niet aanzien
lijk doen toenemen. In vergelij
king met de bestaande bonus
gaat de subsidie van 20 naar 25
procent van het loon gedurende
maximaal vier jaar.
In de praktijk bleek het aantal
toekenningen van loonkosten
subsidies niet uit te komen op de
verwachte 11.500 per jaar, maar
op 1593 (1992), 2666 (1994) en
1414 (eerste halfjaar 1995). Ook
het aantal inwerk- en begelei-
j dingssubsidies bleef ver bij de
verwachtingen achter. Zo betaal
de de overheid in 1994 18,1 mil
joen gulden aan subsidies tegen
een raming van bijna 50 miljoen.
Het toezichtcolege heeft nage
gaan of er wellicht andere oorza
ken in het spel zijn, bij voorbeeld
concurrentie van andere subsi
dieregelingen. Dat blijkt niet of
nauwelijks het geval te zijn.
„Werkgevers kiezen bij de aan
name van personeel voor de in
hun ogen meest geschikte kandi
daat. Bij gelijke geschiktheid wil
een aantal werkgevers overigens
wel de voorkeur geven aan de
goedkopere (gesubsidieerde)
kandidaat", schrijft het college.
Overigens blijken bemiddelaars
wel aarzelende werkgevers over
de streep te kunnen trekken met
het lokkertje van de subsidie.
Den Haag (anp) - De CD A-fractie in de Tweede Kamer wil van
minister Borst van Volksgezondheid weten of haar standpunt
over medisch-wetenschappelijk onderzoek met wilsonbekwa-
menook het standpunt van het kabinet is. Als dat niet zo is, ver
wacht de oppositiepartij een verklaring waarom de bewinds
vrouw op de discussie en standpuntbepaling vooruitloopt.
Borst zei dinsdagavond op tv dat
zij bij hoge uitzondering me
disch-wetenschappelijk onder
zoek mogelijk acht bij mensen die
zelf niet (meer) in staat zijn hun
wil kenbaar te maken. Als voor
beeld noemde ze het uitproberen
van een pil tegen de ziekte van
Alzheimer (vorm van dementie).
Ze stelde dat, als er ooit een me
dicijn voor bestaat, dat op een ge
geven moment ook zal moeten
worden toegepast bij de groep
patiënten voor wie het uiteinde
lijk is bestemd: dementerende
ouderen.
CDA-kamerlid Lansink zei in
hetzelfde programma dat wilson-
bekwamen 'eigenlijk met rust ge-
j laten moeten worden'. Hij vindt
dat de bewindsvrouw de p-enzen
van de zorg te veel oprekt.
In de kamervragen vraagt de op
positie ook of het klopt dat er in
ziekenhuizen in Amsterdam, Lei
den en Leeuwarden al experi
menten plaatshebben mét medi
cijnen tegen de ziekte van Alzhei
mer.
Minister Borst volgde met haar
uitspraak het advies van de eom-
missie-Meijers dat in mei is uit
gebracht en waar toen vrijwel
geen commotie over ontstond. De
commissie vindt medische expe
rimenten onder zeer strenge
voorwaarden toelaatbaar.
De artsenorganisatie KNMG en
de stichting Alzheimer hebben
zich achter het standpunt van
minister Borst gesteld. Beide wij
zen er nadrukkelijk op dat er
zonder de testfase in het weten
schappelijk onderzoek nooit heil
zame technieken kunnen komen
voor zieke wilsonbekwamen.
Door onze Haagse redactie
Den Haag - Delen van Bra
bant, Limburg en Gelderland
zullen tot ver na 2005 last
hebben van te veel nitraat in
het grondwater.
Met de nieuwe mestmaatregelen
overtreedt de Nederlandse over--
heid de Europese richtlijn voor
waterkwaliteit die vanaf 2000
geldt. Voor de rest van het land is
het probleem rond 2005 opgelost.
Minister De Boer (Milieu) moest
bij de presentatie van de mest
plannen gisteren toegeven dat
Nederland de Europese norm
schendt. Volgens de bewinds
vrouw heeft ze voor het milieu
echter 'het onderste uit de kan
gehaald'.
„Het kon niet sneller, omdat an
ders de fraudegevoeligheid ont
zettend toe zou nemen. We moe
ten de overbemesting zo terug
dringen dat de sector het bij kan
benen."
Door de intensieve varkenshou
derij zijn de zandgronden in Gel
derland, Brabant en Noord-Lim
burg zó'verzadigd met mest, dat
het grondwater pas rond 2010
voldoet aan de Europese-norm
voor waterkwaliteit.
Volgens De Boer zou 'Brussel' al
op de hoogte zijn van de Neder
landse overtreding en die accep
teren.
Volgens de mestplannen waar het
kabinet gisteren zijn fiat aan gaf,
gaat de overheid tot 2002 17 mil
joen kilo van de meststof fosfaat
uit de markt halen. Tot 2001 ver
dwijnen er 1.700 arbeidsplaatsen
in de landbouw.
Varkenshouders zien in 2000 hun
inkomen slinken met 7.000 gul
den.
De plannen van Van Aartsen
(Landbouw) en De Boer (Milieu)
bevatten stapsgewijs strengere
mestnormen en inkrimping van
de varkenshouderij.
„In 2010 is het mestprobleem op
gelost," zei de minister van
Landbouw bij de presentatie van
het beleid.
Het kabinet wil het mestover
schot verminderen door onder
meer het opkopen van mestrech-
ten van boeren die hun bedrijf
beëindigen. Daar wordt een deel
van het saneringsfonds van 475
miljoen gulden voor gebruikt.
Boeren die hun mestproduktie-
rechten willen overdoen aan col
lega's moeten de helft ervan inle
veren.
Via het fonds worden boeren met
goede perspectieven gestimu
leerd te groeien. Noodlijdende
boeren met een verouderde be-
I erder te sluiten, afhankelijk van t
lligheden tijdens de inschrijvingspf
Ifsprekend zal een eerdere sluiting
bekend worden gemaakt. Tot
Mocht u nog vragen hebben, Hl
/er het 'open prijs'-systeem, dan I
If commissionair die zonder tw'n
l:n. Maar u kunt ook' de brock®
Daarvoor dient u 06 02 95 te belkj
e tijd wel te dringen natuurlijk-
Tonny van de Vonder
voort (45) kreeg 18 au
gustus 1994, aan het eind
van de ochtend, een tele
foontje van PvdA-frac-
tievoorzitter Jacques
Wallage. Of zij staatsse
cretaris op Binnenlandse
Zaken wilde worden.
De Groningse wethouder
had maar enkele minu
ten bedenktijd nodig.
'Met plezier' zou zij mee
werken aan de reorgani
satie van het binnen
lands bestuur. Nu, ruim
6en jaar na haar aantre
den, heeft het kabinet-
Kok het standpunt over
de 'Vernieuwing bestuur
lijke organisatie' in een
handzame notitie ver
pakt. En nu weten de
Brabantse bestuurders
waar zij aan toe zijn: het
kabinet is half september
akkoord gegaan met
haar ingrijpende voorstel
l°t grootschalige herin
deling in Brabant. Een
gesprek over het verzet
legen hervormingen,
°ver bestuurlijke solida
riteit en toekomstige
herindelingen.
Hans van den Broek
Den Haag - Dik voor de
eeuwwisseling verliezen ge
beenten als Rijsbergen,
meuw-Ginneken, Goirle,
aspik, Reusel en Vlijmen
nn zelfstandigheid. Eenzelf-
lQt staat vele tientallen an-
re gemeenten te wachten.
^secretaris Van de Vonder-
heeft a binnenlandse Zaken)
J, weinig benijdenswaar-
r«L 0Pdracht de bestuurlijke
ganisatie uit te voeren. Zij
relativeert de bestuurlijke on
rust die is ontstaan.
„Het is helemaal niet zo dat heel
Nederland in paniek is. Veran
deringen roepen nu eenmaal
eerst weerstand op. Pas daarna
vragen mensen zich af of ze er
ook voordeel bij hebben."
„Het is waar, er zijn bestuurders
die niet verder kijken dan de
grenzen van hun eigen gemeen
ten. Maar er zijn gelukkig ook
heel veel bestuurders die wel
verder kijken. Bij hen ontstaat
erkenning voor het feit dat ste
den in allerlei opzichten letter
lijk tegen hun grenzen aanlopen.
Zij kunnen de woningen voor
hun eigen bevolking en de om
liggende regio niet meer op eigen
grondgebied kwijt."
„Daardoor ontstaan oneven
wichtige situaties, waar nie
mand mee gediend is. Ook het
landelijk gebied niet. Als je in de
landelijke gebieden je eigen
identiteit wil behouden, moet je
ze niet volplempen met wonin
gen. Dan moet je zorgen dat ze in
centrumgemeenten gebouwd
kunnen worden. Maar dan moet
je ook de solidariteit kunnen op
brengen om iets met elkaar te
maken te hebben," betoogt Van
de Vondervoort vurig.
Prinsenbeek
Brabant is de eerste provincie
waar de nieuwe grootschalige
herindelingsaanpak van het
paarse, CDA-loze kabinet vorm
moet krijgen. Het kabinet stelt
voor om centrumgemeenten als
Breda en Tilburg fors uit te brei
den, tot ongenoegen van menig
burgemeester in de op te heffen
randgemeenten.
Van de Vondervoort legt uit
waarom zij deels is afgeweken
van het provinciale herindeling
splan. „Het gaat er niet om dat
ik het beter zou weten dan de
Staatssecretaris Tonny van de Vondervoort foto wiebe kiestra
provincie. Het gaat erom dat dit
kabinet zwaarder tilt aan ver
sterking van de steden dan in het
verleden het geval was. Zou ik
nu niet zijn afgeweken, dan zou
ik over een beperkt aantal jaren
opnieuw tot herindeling hebben
moeten besluiten."
Aan de hand van een concreet
voorbeeld - het samenvoegen
van onder meer Prinsenbeek met
Breda - verduidelijkt Van de
Vondervoort haar keuzes.
„Waarom niet gekozen voor Ter-
heijden bij Breda en Prinsen
beek ongemoeid gelaten? De ar
gumenten van de provincie om
Terheijden niet in een Groot-
Breda te laten opgaan, vond ik
deugdelijk. Voor Prinsenbeek
geldt dat ik die gemeente op de
langere termijn te klein vind om
zelfstandig te blijven. En boven
dien is Prinsenbeek nauw ver
weven met Breda. Neem bijvoor
beeld het (spoor-)wegennet in
dat gebied of de begrenzing van
de bebouwing tussen Breda en
Prinsenbeek. Dan zie je dat
Prinsenbeek nu al alles te maken
heeft met Breda. Voor Terheij
den geldt dat niet."
Hoeveel gemeenten telt volgens
u Nederland nog over tien jaar?
„Ik zou het niet weten, maar wel
aanmerkelijk minder dan 600. Ik
vind het echter veel te risicovol
om daarover wat uit de losse
pols te zeggen. Daarvoor zou ik
preciezer moeten kijken naar
welke gemeenten zoal samen
zouden kunnen."
Veel kleine gemeenten zijn bang
om hun identiteit te verliezen.
Deelt u die vrees?
„Ik begrijp de bezorgdheid wel,
maar ik vind het niet terecht. De
vraag van de identiteit wordt
niet bepaald door de ligging van
de gemeentegrens, maar door de
vraag hoe je zo'n kleine kern op
de langere termijn inhoudelijk
vorm geeft."
„Ik pleit ervoor dat kleine ge
meenten, betrokken bij een her
indeling, een inhoudelijk plan
maken waarin de gewenste ont
wikkeling van die gemeente in
dat grotere gebied aangegeven
wordt. Met zo'n aanpak krijg je
als bestuurder ook gemakkelij
ker een gesprek met je burgers
dan wanneer je de herindeling
alleen maar op de symbolisch
waarde van je eigen grenzen
probeert uit te discussiëren."
„Zo'n discussie ben je altijd ge
doemd te verliezen. De burgers
zou meer uitgelegd moeten wor
den wat het belang van herinde
len is. En tegelijkertijd mag je
een beroep doen op de solidari
teit tussen kleine en grote ge
meenten. Maar we moeten niet
de illusie hebben dat uitleggen
ook betekent dat mensen je al
tijd zullen volgen in je opvattin
gen."
Bent u niet bang dat de hele re
organisatie toch weer in een be
stuurlijke impasse geraakt, juist
vanwege de vele strijdige opvat
tingen?
„Dat laat zich moeilijk voorspel
len. Een van de dingen die de
laatste jaren lastig is geweest, is
dat er heel veel ruimte is gege
ven aan iedereen om zelf te doen
en laten wat het beste uitkwam.
Dat proces van onderop heeft
het voordeel gehad dat iedereen
is gaan meedenken over de be
stuurlijke organisatie, maar de
vraag waar het proces eindigt is
nooit met zoveel woorden beant
woord."
„Nu ligt er een pakket maatre
gelen dat nadrukkelijk richting
aangeeft: zo mag het wel, zo niet.
Het kabinet heeft de touwtjes
wat strakker in de hand geno
men, maar dat betekent niet dat
we maar doen wat we willen,
zonder overleg."
„Ik vind dat we moeten blijven
proberen om zoveel mogelijk op
basis van consensus onze beslis
singen te nemen. We zijn ook
heel erg afhankelijk van de in
formatie en beoordelingen van
gemeenten en provincies. We
kunnen absoluut niet zonder
Boerenactieleider Wien van den Brink maant zijn collegas tot kalmte als in de hal van het ministerie van VROM een rookbom afgaat.
Zo'n tweehonderd boeren protesteerden gisteren in Den Haag tegen het mestbeleid van het kabinet. foto anp
drijfsvoering kunnen hun bedrijf
overdoen aan sterkere collega's.
Zo moet een sterke veehouderij
overblijven met minder, maar
veel grotere bedrijven.
Premier Kok noemde de maatre
gelen gisteren 'onvermijdelijk'.
„Het is voor boeren een bittere
pil, maar je kunt niet op de huidi
ge voet doorgaan," aldus Kok, die
het pakket evenwichtig vindt.
Van Aartsen bleek ervan over
tuigd dat de voorgenomen stren
ge bemestingsnormen voor veel
boeren haalbaar zijn. „Ze zijn
geënt op de praktijk, niet maar zo
vanachter een bureau bedacht."
Het kabinet stuurt de 'Integrale
notitie mest- en ammoniakbeleid'
volgende week naar de Tweede
Kamer.
Tadvërtenties)
DE VERONTWAARDIGING over de Franse kernproeven in de
Stille Zuidzee is terecht groot. Frankrijk houdt oren en ogen ge
sloten voor de massale protesten uit de hele wereld. Hoe arro
gant de Fransen zijn bleek uit het antwoord op de woedende
reacties na de eerste proef.
De tweede proef was vele malen sterker dan de eerste ontplof
fing. De boodschap was duidelijk: Frankrijk laat zich door niets
en niemand de wet dicteren.
Deze schofferende politiek houdt ook de gemoederen in de
Tweede Kamer danig bezig. Onze volksvertegenwoordigers
sporen het kabinet aan om de afkeurende gevoelens van het.
Nederlandse volk tegen de kernproeven neer te leggen bij de
de Franse regering. Minister van Buitenlandse Zaken Van
Mierlo is daarvoor de aangewezen persoon.
Van Mierlo heeft na de eerste proef braaf aan de opdracht van
de Tweede Kamer voldaan. Daarna heeft minister-president
Kok tijdens de Europese top de Franse president Chirac nog
maals gewezen op de verontrusting die er in Nederland leeft.
De Fransen hebben deze naar hun mening 'inmenging in bin
nenlandse aangelegenheden' beleefd aanhoord en er vervol
gens niets mee gedaan.
Australië en Nieuw-Zeeland weten hoe dat voelt. Hun zeer fel
le protest was hetzelfde lot beschoren.
Na de tweede Franse kernproef heeft een aantal Tweede Ka
merleden gemeend minister Van Mierlo weer ter verantwoor
ding te moeten roepen. De kritiek in zijn richting was niet mals.
SP-Kamerlid Poppe noemde hem zelfs een 'stoffige diplo
maat'.
Een weinig doordachte woordkeuze die absoluut niet in relatie
staat tot de werkelijkheid. Van Mierlo heeft op vrij indringende
wijze de Nederlandse bezwaren kenbaar gemaakt en blijft er
mee doorgaan. Wat verwacht men nog meer van hem? De re
laties verbreken met een land dat qua belangrijkheid voor Ne
derland slechts onderdoet voor Duitsland?
Politiek is een spel dat voor een deel voor de publieke tribune
wordt bedreven, maar er moet niet overdreven worden. Enig
gevoel voor realiteit blijft gewenst.
Wanneer de oppositie deze lijn doorzet moet Van Mierlo nog
vier of vijf keer opdraven om uit te komen leggen dat zijn pro
testen (alweer) niet geholpen hebben. Dat is verspilde energie.
Den Haag - Van de podia die zijn aangesloten bij de Vereniging
van Nederlandse Poppodia (VNP) moet de helft verbouwen, dan
wel verhuizen om te voldoen aan de wettelijke eisen voor geluid
hinder. Dat kost die podia veel hoofdbrekens, maar gemeenten
zijn verheugend vaak bereid daar geld in te steken, zei VNP-di-
recteur Robbert Bloemendaal gisteren op een bijeenkomst van de
Raad voor de Kunst in Den Haag.
Vooral het laatste jaar zijn ze gaan erkennen dat de poppodia gro
te betekenis hebben voor het culturele leven.
Brussel - De Europese Commissie in Brussel heeft ruim twintig
miljoen gulden uitgetrokken voor twee achtergebleven wijken in
Den Haag en Amsterdam.
Het betreft de Schilderswijk in Den Haag en de Bijlmermeer in
Amsterdam. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en de twee
steden hebben programma's opgesteld om de sociale vernieuwing
in de wijken gestalte te geven. Het programma voor de Schilders
wijk kost 140 miljoen gulden, dat bijeen wordt gebracht door de
regering, Den Haag en het bedrijfsleven. Brussel betaalt tien mil
joen gulden.Voor de Bijlmermeer is een ontwikkelingsprogramma
gemaakt dat ruim veertig miljoen gulden vergt. Ook hieraan
draagt de commissie tien miljoen gulden bij.
Amsterdam - De vakcentrales FNV, CNV, MHP en AVC zijn mor
dicus tegen routinematige controles op alcohol en drugs op het
werk. Dat schrijven ze in een open brief aan de Vereniging voor
Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB).
De NVAB weigert de brief onder haar leden te verspreiden. De
vereniging van bedrijfsartsen wil namelijk onder voorwaarden
wel akkoord gaan met steekproefgewijze controles van werkne
mers in zogenaamde risicofuncties.
Den Haag - De PvdA-fractie vindt dat partners zonder een eigen
inkomen recht moeten krijgen op een gift van de fiscus. Dat sys
teem zou in de plaats moeten komen van de huidige voetoverheve
ling: de mogelijkheid voor kostwinners om de belastingvrije voet
van hun niet-verdienende partner over te nemen.
PvdA, D66 en WD willen af van deze voetoverheveling, omdat
die een premie op thuiszitten betekent. Voor vrouwen is het on
aantrekkelijk een klein baantje te accepteren omdat hun man dan
zijn belastingvoordeel kwijtraakt.
De belastingvrije voet bedraagt voor iedereen 6000 gulden, zodat
mensen met een niet-werkende partner een belastingaftrek heb
ben van 12.000 gulden. Het belastingstelsel zit zo in elkaar dat het
voordeel groeit naarmate iemand meer verdient.
m m je Gemeente of
TV 10 GOLD kSSn
m w m w (50c.p/m)
V