DE STEM Ü|ï«i flfi-fil iïisl§* SSs? ïs g' Is.- ■SSBiïb ïïsr.i [pjines en heren bestuurders en tibtenaren in West-Brabant: Laak uw borst maar nat. Want Lter allemaal op u afkomt na lat de Tweede Kamer de herin- Llingsvoorstellen van staatsse- Ktaris Van de Vondervoort jedkeurt, dat voorspelt niet Lel goeds. „Het hele nest wordt fcpgeschud," zegt mr. Antoine [Gresel, burgemeester van het Lstbrabantse Sint Anthonis, Hie zowel in Nistelrode als in Bint Antheun het hele verhaal Left meegemaakt. Geen prettig Lrhaal. pburger geleiding Herindeling legt zware druk op burgemeester, wethouders en ambtenaren De heldhaftige Zouaven Engelse pub luidt noodklok Pais en de sokken van Einstein G 7 OKTOBER 1995 D5 Weekend BIOUo^ ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 DEEL 3 «I =*5-8"° M C "O Q. 1=C 2 ra ra o.c LEjèJI ID -C +j "5 o 2 J a+J 3 -1- o ai a» iX -a 5T"0 flc c c .32 c QJ Cl d) u QJ CL "O -Q "O cn Ol J <17 07 C a -o ïr, QJ -bc o ra 5i 5 ra ■l £MT!ti c ra o ai ai c 1 c C -c E SJ o I Ji^cawü)! a> JQ «J -M uj (O 4-> C l - 07 *a .E .22 "5 c c c c aj m +J c O C1J .07 ■o y qj <u o-ö d^!|cO° O m u c m o, -c c "a} CD *D I E 5 S "O s ir\ "O en E fc: "O -* <0 U. O N III O J) <0 «/t "O 5 ai c p ra V I ■- S.£ a. ra -jE ".JS'ë o ai1*" ra T3 .S2sf ra J3 E c E dj tfl ifl O tt C73 O a> ra a> -o "o v 5 "S l°5 o c _2 i-s a| c c c E 07 03 a> O) 'E '<u a) c - vg oj - rtJ 'fó 3 nj c o "c o o .E m m «u 5 .a> £i -a jb as ra c g 07 iC <D N ■2 5 n c i ,r o qi 01 c <u IS) <17 4-» .CL, ifl -n T* D <17 00 C a» 07 ai IN' CD Q - - CL-* ,3! 5J ui c o «j c 12 -o ■2-Ö *3 o -S ai t: vT" (D 01 1 a3 "E c c :!l|£ i c a> Q7 1 8 .S1 |ië c c ra 4-' CD Q-TD ra OJ C "O 5 O CJ N 1 o £- +-* ai ui aj c 0) Q) y ai oi.E la - =1511. "ïë^Sc. "D c 2-8 OoraraNA2 I5.S £2»« |-§^"^£"ra-ï TS1^ c S"2 2 ai <u ^-a g •t O S Q. m 5 01 TO C 07 +1 a a-07-^-q c g1 ai£ 2 -o .ra ra »7 g-=5 C.E fc c 0 2^1 1 B«S,og Sof a; JS 1 ai E 5 j-Q.,12 -C 'I 0» U» u? g""c r° 5 5 o a I.E ai S «o o Q u 3! «eg^lïSi A! -I ra g ra .E. E - .c E t" N ra E tt o," ra g"0- ra ra ra c a :i3 COU n. ra ■*-• "H, C m 5-C C CT-S "i-K5 j dl - ID N U ;-°^:s.ra.sLj T) m OJ 0J v. O «3 n 'N - a E f-Ja Sfl' u OJ CU i •S ra J3 +J II ui 2 o ■o JS c s - O ra n m,u i/i ra ui .E 0, -O ra "O O ra ra c Q. ra "5.ra g -Q E ra 2 c ra o "O S ra c c ra ra ra S ra c S - Q. QJ 5 CL E 0J S^-°o £i c 9 ai 5 ra N O N .^.-o C ~P O S ffg-- c E "c QJ C (0 ro T3 "O i_ ro 5 2 <u u j oj c -a r- x: oj j_i n, U» 7 ~pO) 07 7 07 O QJ 3 -O +i c|ofo N ra poor Ron Gregoor i e reorganisatie van de Nederlandse ge- I meenten, waarbij de provincies Noord- Brabant en Zeeland nu aan bod zijn, ten nog zo broodnodig en gewenst zijn, het Krengt een hoop menselijk leed met zich mee. i dan niet alleen bij die actiegroepen en be stuurders die helemaal niet opnieuw ingedeeld illen worden. Of de burgers die daardoor meer belasting gaan betalen. |Want," zo zegt de organisatie-adviseur Paul JMschen uit Moerdijk, „ik heb niet de indruk lit nu zoveel mensen zich echt druk. maken L die herindeling. Het zijn meer de burge- pesters die zich roeren." Hij kan het weten, put Welschen is al jaren betrokken bij de be stuurlijke reorganisatie in ons land. Ook in prabant. Toblemen hebben wel de gemeenteraadsle- len. Want die moeten hun lijsten samenvoe- I!! met die van de buurgemeente. Bij de gro lt landelijke partijen zal dat allemaal nog wel prevallen, maar de plaatselijke groeperingen illen zich helemaal opnieuw moeten organi seren. Wethouders zijn niet zeker van hun ze pen burgemeesters moeten maar afwachten r zij terecht komen. Maar vooral voor de imbtenaren, die allemaal opnieuw moeten Solliciteren en bijna zeker weten dat zij niet peer op hun oude post terugkomen, is de ko pende tijd zeer onzeker. t er alles van. Hij was van het begin slaan betrokken bij dit proces in Nistelrode. Ben proces dat aanvankelijk voortvarend leek verlopen, maar uiteindelijk bijna uitdraaide |P een ramp. pn paar weken nadat iedere ambtenaar was prbenoemd en het personeelsplaatje was in- fcvuld, kreeg Gresel uit Den Haag te horen per niet alleen sprake was van een fusie tus- pa Nistelrode en Heeswijk-Dinther, maar dat p: de Tweede Kamer behaagde daar ook nog' h aan toe te voegen. Een plaats van ruim inwoners drukt zijn stempel op zo'n pees. De gevoelige procedure rond de benoe- mg van de ambtenaren kon opnieuw begin- l(l Daar waar Nistelrode er zo vroeg bij was ""'e de nieuwe gemeente Bernheze er ter- Hjwernood in om de zaken voor elkaar te Mgen. el is 41 jaar, geboren in Limburg en geto pt- in Oost-Brabant. „Ik ben een Braburger, ï'enLimbander. Ik voel me hier prima thuis. P'tishier een beetje Brabants Limburg." Zes pts hij nu burgemeester.'Vier jaar was hij r' ui Nistelrode, sinds de nieuwe gemeente I -Anthonis op de landkaart is ingevuld, is hij p de burgervader. Daarvoor was hij wet- j Veldhoven en werkzaam bij het l'Msgewest Den Bosch. e vormt sinds '94 met de andere dor- pHeesch, Heeswijk- Dinther, Vorstenbosch F-hoosbroek de nieuwe gemeente Bernheze. P'l werd er geen burgemeester, „De burge- f r van Heesch, de plaats die er op het f PMje bijkwam was een vrouw. Ja, en dan P-je het wel," zegt hij lachend. „Er zijn te 1 vrouwelijke burgemeesters. Als het f nog goede kandidaten zijn, dan worden ze I "Werd,Hij heeft overigens geen spijt dat |L dodelijk terecht kwam in het naburige Anthonis, want dat was toch zijn eerste N Welschen uit Moerdijk is organisatie-ad- C' werkt nu al acht iaar bii K™0 l^ment Consulting N.V. in Utrecht en het if' h^rijven die reorganiseren. Sinds Lf0?1™ugsproeeI in '88 Nederland over- L l hou<3t hij zich daar nadrukkelijk mee t T1 Croningen begon het allemaal aan ■etn van de jaren tachtig. Daarna volgden W 1 R m ^dden-Limburg en Zuid-Hol- itre f Brabant bemoeide hij zich onder an- peffen w f berindeling van de gemeenten TOei j.?'andi Bernheze en St. Anthonis. Nu Ltd d Processen in Oisterwijk, Moer- J^Qen ®eeiv en Donk, zijn collega's bij lemen onder meer Geertruiden- Paul Welschen, organisatie-adviseur bij het gemeentehuis van Geertruidenberg: „Vaak behouden de dorpen voorlopig hun raadhuizen als hulpsecreta rie. Die sluiten dan vaak binnen twee jaar, omdat blijkt dat er maar weinig mensen komen. foto de stem johan van gurp berg/Raamsdonksveer en Woensdrecht onder de loep. Noord-Oóst-Brabant was het eerste stuk van de provincie dat voor herindeling in aanmer king kwam. Die werd nog in de vorige kabi netsperiode gerealiseerd. Gresel vindt dat een ongelukkig tijdstip. „Achteraf denk ik wei eens dat de reorganisatie hier-een soort vin geroefening is geweest. Je kunt je afvragen of dat allemaal wel zo'n gelukkige zet is geweest. Er is geprobeerd een betere samenhang te krij gen in dit gebied. 'Dat is niet gelukt. Dat komt ook omdat het hier een moeilijk beheersbaar gebied is, het deel van Brabant met de minste onderlinge samenhang. Immers, het ontbreekt hier aan een stedelijk karakter. Andere regio's hebben Breda, Tilburg, Eind hoven en Den Bosch als grote centrumgemeen ten. Hier heb je geen grote steden, zelfs geen middelgrote. Daarbij komt nog dat in die tijd het CDA zowel in de provincie als binnen het kabinet een machtige stem had. Er zijn plaat sen samengevoegd, die niets met elkaar heb ben. De rest van de provincie is nu, bijna twee jaar later toch een aanzienlijk stuk grootscha liger ingedeeld. Dat heeft tot gevolg dat Oost- Brabant altijd achter de feiten aan zal lopen." Voorbereiding Sinds Noord-Oost Brabant op 1 januari '94 werd heringedeeld, bestaat de gemeente Sint meentehuis bijvoorbeeld is veel te klein. Op de ochtend dat ik op bezoek ben bij Gresel, moet hij even weg om de aanbesteding van de nieu we aanbouw van het. stadhuis bij te wonen. Het raadhuis wordt twee keer zo groot. „We realiseren eerst de nieuwbouw, naast het be staande gemeentehuis. Als dat klaar is gaan we het oude raadhuis renoveren." De herindeling in zijn eerste gemeente Nistel- Anthonis uit de kernen Landhorst, Ledeacker, Oploo, Stevensbeek, Wanroij en Westerbeek, met Sint Anthonis als centrum. Een centrum, dat nog niet als zodanig is ingericht. Het ge- rode liep zoals gezegd bepaald niet van een leien dakje. Nistelrode zou samengaan met Heeswijk-Dinther. De plaats van 7500 ge voegd met die van 8500 zou samen een ge meente van 16.000 inwoners vormen. Beide gemeenten wilden maar al te graag en haast ten zich om de reorganisatie gestalte te geven. Een van de onderdelen van die voorbereiding was het aannemen van personeel. „Op 11 mei '93 hadden wij alle functies in het ambtelijk apparaat ingevuld. De mensen waren voorlo pig benoemd. Vrijwel iedereen gelukkig. Was op 11 mei dus iedereen onder de pannen, in juni konden we opnieuw beginnen en moesten alle benoemingen ongedaan gemaakt worden. Want Heesch, zo besloot Den Haag, dat aan vankelijk zelfstandig zou blijven, deed uitein delijk ook mee. In september moesten we weer helemaal opnieuw beginnen. Oude afspraken golden opeens niet meer. Bernheze werd een gemeente met 27.000 inwoners. Een aantal zondagen hebben wij nodig gehad om iedereen een functie te geven. Uiteindelijk lukte het om op 23 december de mensen benoemd te heb ben. Dat was net op tijd, want op 1- januari ging de herindeling in." Dat herindelingsproces was geen pretje, voo niemand. „Die periode is heel vervelend ge weest. Want je spreekt met ambtenaren, dis naar een ander gemeentehuis moeten, die an der werk, andere collega's krijgen. Ieder ge meentehuis heeft zijn eigen cultuur. Het val' niet mee om daar te wennen. Daar komt nof eens bij dat op een klein gemeentehuis ambte naren hun eigen toko hebben, hun eigen taken Dan komen ze ineens in een grotere organisa tie. Daar wordt een aantal van die taken afge pakt. Daarbij komt nog dat die ambtenaaj over zijn eigen toekomst spreekt met een wet houder, waarvan het maar zeer de vraag is o: hij blijft zitten en met een burgemeester, dit misschien wel aan de andere kant van Braban' terecht komt. Dat is een rare gewaarwording.' In de regel wordt al vrij snel een organisatie bureau bij het herindelingsproces betrokken „Dat gebeurt op het moment dat de college; van de betrokken gemeenten zeggen dat ze sa men willen. De eerste vraag is dan van hur kant: laat een objectieve buitenstaander daai eens tegenaan kijken. Daarbij komt ook nog eens dat het reorganiseren op zd'n grote schaal niet dagelijks voorkomt. Daar willen ze graag een deskundige bij," zegt Welschen. Gigantisch Er komt in de praktijk een hoop kijken bij eer dergelijk grootschalig reorganisatieproces bi; gemeenten. Welschen: „Belangrijk is de nieuwe organisa tiestructuur. De personeelsbezetting is daai een gevolg van. Wat voor soort functies heb je nodig, wie zet je daar weg en hoe plaats je al le medewerkers? Ook kijk je in zo'n proces naar de huisvesting, hoe je gaat automatise ren. Welke taken de nieuwe gemeente moei uitvoeren, welke missie een dorp of stad heeft Tenslotte moeten op allerlei terreinen taker van gemeenten op elkaar worden afgestemd Dat is een gigantische klus." Wanneer moeten gemeenten met die voorbe reidingen beginnen? „Als partijen eruit zijn denk ik dat 1V4 jaar voor de datum van ingang voldoende is. Je moet ook weer niet al te vroeg beginnen, omdat er nog zoveel kan gebeuren in die tussentijd. Aan de andere kant, je hebt die VA jaar zeker wel nodig, als je tenminste niet wil stranden bij alleen het herplaatsen van het personeel. Wil je een goedTreleid uit stippelen, dan moet je de tijd nemen." Prinsenbeek Prinsenbeek en Nieuw Ginneken weigeren voorlopig om met Breda te praten. Is dat ver antwoord? Welschen: „Als je wacht tot de Tweede Kamer een beslissing heeft genomen, dan kan het zijn dat je nog een half jaar hebt voordat de herindeling officieel ingaat. Dat is op zich heel kort. Dan kom je inderdaad niet veel verder dan het plaatsen van het personeel. Een mogelijkheid is om nu toch al met Breda te gaan praten, maar tegelijk te proberen zelfstandigheid te bepleiten. Ik begrijp het bezwaar daar wel van, je verliest dan je geloofwaardigheid. Bre da heeft bovendien net een grote reorganisatie achter de rug. Die stad gaat straks, als de her indeling een feit is, heus niet opnieuw Reorga niseren." In de meeste gemeenten, die gaan herindelen functioneert een project organisatie, dat be staat uit de gezamenlijke colleges van b en w. Daarnaast is er een bestuurlijke klankbord groep actief; daarin zitten alle fractievoorzit ters. Vanuit het ambtelijk apparaat zijn ei nogal wat werkgroepen actief om het beleid van de betrokken gemeenten op een lijn te brengen. Zo is er een werkgroep financiën, die kijkt naar de belastingen in de diverse ge meenten. Er is een groep die de ruimtelijke or dening onder handen neemt, die bijvoorbeeld de procedures rond het verlenen van bouwver gunningen op elkaar afstemt. Er is een over leggroep met de vakbeweging. Alles wordt op elkaar afgestemd. „Het allergrootste probleem voor iedereen is die onzekerheid," zegt Gresel. Voor hemzell duurde die onzekerheid erg lang. Maar zijn benoeming in St. Anthonis is destijds in een vloek en een zucht rondgekomen. „Op 3 de cember startte de procedure, op 13 december ging de voordracht naar de minister en op 20 december' was ik benoemd. Leefbaarheid Op 1 januari van het jaar van ingang van de nieuwe herindeling, in zijn geval was dat 1994, is de gemeente klaar voor de nieuwe start. De ambtenaren zijn benoemd, er is een burgemeester, in december is de gemeenteraad gekozen en heeft die op zijn beurt een coalitie gevormd. En dan? „Dan begint het werk pas. Want dan moet je van zeven verschillende dorpen een geheel zien te maken. Kijken hoe je de herindeling voor de bevolking zo draaglijk mogelijk kunt maken. Wij hebben gekeken naar de zeven dorpen, ruim 10.000 hectare bevattend. In on ze eerste begroting hebben wij de leefbaarheid daar centraal gesteld. Alles is daaraan onder geschikt gemaakt. Alle dorpen hebben een dorpsraad, die ons adviseert en voor een deel verantwoordelijk is voor zaken die in het dorp spelen. Vanaf het begin hebben we ernaar gfe- streefd in ieder dorp een aantal noodzakelijke voorzieningen te vestigen. En wat belangrijk is: we moeten het wij-gevoel zien te creëren. Wij streven naar een versterking van de basis voorzieningen ih de kernen in plaats van deze te centraliseren." VERVOLG OP WEEKEND-3 - ZIE WEEKEND-E2 ZIE WEEKEND-E3 - ZIE WEEKEND-E4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 37