Dansen voor dat ene doel Huidsk Kyuss: eigenzinnige band met uniek geluid 1 -) Why god why - Arno Ko lenbrander (34) Fairground - Simply Red -) Stayin' alive - N-trance (26) Ik ga door - Ruth Jacott (17) Are you ready to fly - Dune -) Knockin' - Double Vision (20) Shimmy shake - 740 Boyz (30) I feel love - Donna Sum mer (31) You do something to me - Paul Weller (35) Don't break my heart - Vaya con dios (18) Je hoeft niet naar huis vannacht - Marco Borsato (23) Hidaway - De'lacy (27) Missing - Everything but the girl -) Zie me graag - Clouseau (45) Runaway - Janet Jackson (28) Salva mea (save me) - Faithless (40) Goeie morgen!!! - Pale- migerspatzen -) Come out and play - Offspring (39) Endless summer - Scoo ter -) The world in my hands - Snap (47) The medley - Oscar Har ris (25) Zing met me mee - Ge rard Joling -) Come and get your love - Real Mccoy -) Happy just to be with you - Michelle Gayle (48) Violet-Hole (29) Mag ik naar je kijken Marcel de Groot (37) Dear mama - 2 pac ©Stichting Megatop 50 S vfrv X n CL P 1 8 5. B- g "O 2 S- I a S 3 S? 9- r- S" rr n> &gs.: re 2. gen 3. O 3 B- g ro 2? £*-■ „Lr h. L n rm oi Egg CD CTQ ?rcrQ Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heef interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi. Postbus 3229. 4800 MB Breda. Telefoon: 076-S3T2379. terug aan de Duitse dansleraar, van wie ze vijf jaar lang dagelijks les had. „Die man was echt hard. Hij trok aan je spieren totdatje naar zijn mening lenig was. Eén foutje en hij keek je drie maanden lang niet aan, vreselijk. We moesten regelmatig marche ren om discipline aan te leren. Verplicht lang haar in een knotje dus. Ik kon echt geen hoogte krijgen van die man. Van de twintig leerlingen kregen er maar twee serieuze aandacht, gelukkig was ik er een van." Toch kreeg ze juist toen een harde klap te verwer ken. Bij audities voor het Nationale Ballet kreeg ze te horen dat ze in klassiek ballet nooit de top zou halen. Kennelijk staan haar voeten niet helemaal perfect. „Klassiek ballet was mijn droom, dat had mijn eerste interesse. Maar daarvoor moet je een perfect lichaam hebben en dat heeft bijna nie mand." Met de mededeling in haar achterhoofd ging Maai ke verder. Klassiek ballet is tenslotte niet de enige dansvorm. Nu zegt ze: „Jazz is veel vrijer, swingen der. Gevoel en ritme zijn erg belangrijk. Klassiek staat vast, daar komt niets nieuws meer bij." Na haar eindexamen havo wilde Maaike verder met dans. Ze kon het niet laten ook auditie te doen voor klassiek ballet. In Keulen en Arnhem werd ze zelfs aangenomen. Toen kwam vanzelfsprekend de twijfel. Na veel getwijfel besloot Maaike naar de kritiek te luisteren. Daarom is ze in Tilburg geble ven en doet ze nu 'jazz' aan de Dansacademie. Tachtig procent praktijk en nog maar twintig pro cent theorie. Dat moet af en toe voor blessures zor gen. „Daar kom je niet onderuit," weet Maaike, „iedereen heeft wel ergens last van. Bij mij worden de hamstrings bijvoorbeeld erg zwaar belast. Dan komt de fysiotherapeut van school in actie. Gere geld ondergaan de studenten ook een medische keuring op de academie en bij de lessen anatomie leren ze hoe ze een blessure kunnen voorkomen. Onder de ballerina's heerst een behoorlijke ge- zondheidsgekte. Niet roken, niet drinken, dat word je op school verteld. „Ze kijken nog net niet in je broodtrommel. Onderling gaan de studenten nog een stapje verder. „Hier valt het nog mee, maar ik hoor veel verhalen over meisjes die er ziek van wor den, anorexia krijgen. Eigenlijk is dat best begrijpe lijk, want je kijkt de hele dag in de spiegel. Soms walg je dan van jezelf. Je moet gewoon beseffen dat je maar één lichaam hebt en dat heeft z'n ei gen stijl." Maaike moet nog heel wat bergen overwinnen, voordat ze aan de top is. Na de middelbare school is zij weliswaar als één van de weinigen overgebe- leven, maar nu zal ze zich opnieuw moeten bewij zen. Niets staat vast binnen het kleine dorp in dat oude klooster. Blijven dansen, dat is het enige mid del. Blijven luisteren naar de indringende stem van de lerares. 'Spreid, 2,3, denk aan je rug, en nu ein delijk eens zonder fouten graag'. Volgend jaar maakt Maaike de keuze tussen thea ter en musical; voor dat tweede zal ze moeten le ren acteren en zingen. En na de opleiding begint ze wéér helemaal opnieuw. Dan komen de audities voor theatergezelschappen en dansprodukties. „Het zal geen vetpot worden," realiseert Maaike zich. „Soms denk ik dat zoveel mensen beter zijn dan ik. Toch zal ik nooit stoppen. Ik wil dansen; hoe maakt me niet eens veel uit. Als ik maar dans." Maaike: „Ik zal nooit stoppen met dansen. FOTO'S ARYAN JANSEN Maaike (rechts) in de les op de Dansacademie. op iedere andere havo en daarna drie uur dansles. Als ik om negen uur thuiskwam, moest ik snel eten. De rest had dat allang gedaan. Daarna snel naar boven om huiswerk te maken. M'n ouders zag ik nauwelijks. Zij steunden mij heel goed, maar had den vantevoren wel gesteld dat ik tenminste een havo-diploma moest halen." Maaike ging naar de middelbare school in Tilburg. Van het Willem ll-college kreeg Maaike alle mede werking. De school werkt dan ook met de Dansaca demie samen om leerlingen de mogelijkheid te ge ven zich voor te bereiden op 'het grote werk'. Naast zes schoolvakken krijgen ze een vak 'dans'. Leraren houden wat meer rekening met hun zware programma en proberen hun lessen aan te passen. Zo krijgt die speciale klas wat meer kunstgeschiede nis dan anderen. Maaike zat in een echte 'dansklas' op het college. Dat was voor iedereen wennen, zeker voor de an dere leerlingen, „in het begin werden we veel ge pest, uitgescholden. We stonden bekend als 'de knotjes'. Daardoor werden we wel steeds meer een hechte groep. Dat kwam natuurlijk ook doordat we echt alles samen deden. Die meisjes waren mijn grootste vriendinnen, hen zag ik de hele dag." Na een paar jaar kwam zonder pardon de puber teit. „Mijn lichaam begon te veranderen en ik kreeg last van de enorme druk. Op zondag lag ik vaak tot diep in de nacht wakker, gewoon omdat ik weer naar school moest." Regelmatig denkt Maaike Door Michiel van den Broek „Vierde positie, diagonaal, herstel en 7,8, cirkel, komt 'ie, stretch." Ze klinkt als een officier voor een peloton. Eigenlijk is ze dat ook een beetje, de lerares van de Tilburgse Dansacademie. Haar leer lingen kijken gespannen naar de kamerbrede spie gel in de studio, schijnbaar bang een foutje te ma ken. Maaike Neefs (17) uit Made staat ertussen, al sinds haar tiende jaar werkt ze keihard aan haar doel, het enige doel. „Ik heb nooit van 'het andere leven' geproefd, dus ik weet niet wat ik mis." Het schoolgebouw is een oud klooster; de muffe geur van antiek hout komt al bij de ingang aan waaien. Hoge gangen, een gammele trap en na tuurlijk glas-in-lood. De leraren lijken uit de serie 'Fame' te zijn weggelopen. Kortom, het bordje 'Dansacademie' had er niet bij hoeven staan. Maaike heeft het op dit moment 'rustig'. Om zes uur 's morgens opstaan en om acht uur 's avonds 'alweer' thuis in Made. De meeste jongeren zouden het nog geen week volhouden, maar Maaike zegt doodleuk: „Heerlijk, dat ik 's avonds niks hoef te doen. Ik kan gewoon televisie kijken." Ze heeft er dan wel al een slordige vijf uur dansen opzitten, af gewisseld met anderhalf uur theorie. Maaike combineerde de middelbare school met de zogeheten 'vooropleiding' aan de Dansacademie. „Op de havo moest ik nog huiswerk doen, dat was een veel grotere belasting. Overdag de vakken als <2 f Br ■S: - cr a Etc o o> 2. O. 3 w P P O ts w E o E 2-tS' re T-V ju £0 <5 rra >-, n> 3 r-t T7* O* ►~S so tr S3 S3 o O -o <T> CD OCi CD cn CD CD C/3 cfq o o cr tr cd c O- CL tn ctq 25 V. cd 3 N cd cd c-r- cd Crq cd c/2 c~f- S3- c-*- cd cd CO Door Peter Borgers Langzaam maar zeker wordt de band bekender in Nederland: Kyuss. Terwijl de groep toch al ver schillende sterke cd's heeft gemaakt, zoals We/co- me to Sky Valley en het veelgeprezen Blues for the red sun. Sinds kort ligt er een nieuwe knaller in de platenzaak: And the circus leaves town. Kyuss is eigenzinnige groep met een uniek geluid. Kyuss heeft de logge sound van een (hard-)rock- groep, maar combineert dat met de ruimtelijke sound van een ambient zweefvlieger. Een geluid met ruimte. Het ademt. „Da's de woestijn," legt gitarist Josh Homme uit. „Wij zijn allemaal opgegroeid in de woestijn, na bij Palm Springs (Californië). Het zit in ons -in our system. In het begin repeteerden wé zelfs in de woestijn. Gewoon in de open lucht, met een ge nerator. Zoiets hoor je terug in de muziek." Okee, maar hoe kan zulke droge kelen-muziek dan - bijvoorbeeld - een doodgewone Nederland- se jongen aanspreken? Eentje die nog nooit een echte woestijn van dichtbij gezien heeft? „Puur escapisme. Jij hoort geen woestijn, jij hoort ruimte, ledereen herkent open ruimte. Stadsmen sen houden van onze muziek, omdat ze weg wil len uit de realiteit van drukte, asfalt, beton en au to's. Kyuss moet je eigenlijk ook in je eentje be luisteren, niemand moet je aan je kop komen zeu ren." Een eigen geluid is een ding, hoe je daaraan komt, is een ander. Josh komt niet verder dan 'weetniet' en 'we doen maar wat'. Maar daar doen we het niet voor, er zijn immers ook aan wijsbare rariteiten in de muziek van de zandgra vers aanwezig. Bijvoorbeeld de stemming: alle snaren op de Kyuss-gitaren staan slap te flappe ren. Dus klinken de noten lager dan bij andere groepen. Dat geeft een zwaar, loom en donker geluid. „We stemmen de gitaar en de bas twee hele no ten te laag, dat is ontstaan in de tijd dat we nog geen stemapparaat hadden: we wisten niet beter en het is de beste manier om een zwaar geluid te krijgen. Als we nu in de normale stemming zou den spelen, zou John (Garcia, zanger) binnen een dag zijn strot verrekken." Kyuss' muziek bestaat voor een groot deel uit lan ge instrumentale sfeerstukken. Ook andere groe pen doen dat, maar enkel tijdens de live-optre dens. Het is moeilijk zulke 'Ambient hardrock' le vend op cd te vangen. Kyuss zwelt aan van een briesje tot een genadeloze zandstorm. De beel dende krachten roepen de ene fata morgana na de andere op. „Hoe we het doen, is een mysterie - ook voor ons. We nemen heel snel, bijna live, op. Maar we be steden wel veel tijd aan het geluid en de panning, de plaats van een instrument in het stereo beeld. We stoppen ook niet teveel ingrediënten in de sound, zodat die ruimte ontstaat: hier klinkt een cactus, daar verderop een rotsblok." Graham Arnold, de harde werker 'from down under', spits van het Bre dase NAC, laat in Voetal Internatio nal weten dat hij nog maximaal twee jaar in Nederland blijft. Dan is het mooi geweest. „Thuiskomen terwijl je vrouw met haar hoofd op de muur bonkt en roept 'I'm sick of this place', is geen pretje." Heimwee dus; mis schien ligt hier een taak voor de overi ge spelersvrouwen. In Nederland gaat het weliswaar beter dan in België, waar hij de afgelopen drie seizoen speelde. Voor Arnold is het sowieso niet zo moeilijk, omdat hij hier zijn droom laat uitkomen. Die droom heeft ken nelijk ongeveer de naam 'presteren' op subtopniveau in de Europese com petities". Ook al mist hij prijzen en echte grote wedstrijden, de Australiër is best trots op zijn carrière. „Tien goals in vijftien wedstrijden is bij een club als NAC geen onaardig gemiddel de." Met de trainer van het Belgische Char leroi had hij een verschil van mening over de manier van voetballen. Toen Arnold daar rechtsback werd gezet, wist hij het zeker: „ik heb NAC gebeld en gesmeekt of ze me nog wilden." Jordi Cruyff geeft niet veel interviews. Voor Webber maakte hij echter een uitzondering. Als het maar niet over voetbal zou gaan. Voor Webber geen probleem natuurlijk, gewoon een vraag over babes, bijvoorbeeld: „Hier in Nederland heb je een heel ander type vrouw dan in Spanje", zegt 'de zoon van'. „Meestal zijn ze blond en knap. Maar ik vind Spaanse vrouwen ook mooi, eigenlijk mooier dan Neder landse." Of de vraag: „Wanneer heb je voor het laatste gehuild „Mijn kat is twee weken geleden overleden en het was niet echt dat ik er een zakdoek bij moest pakken, maar ik moest wel even op mijn tanden bijten." En toch stie kem over voetbal: „Wanneer komt hij hier spelen „Als ze met het dubbele bieden van wat ik nu krijg. Misschien als ik over mijn top als voetballer ben. Op de terugweg, zeg maar." „Ik heb een grote bek, dat brengt wat leven in de brouwerij." In de Tweede Kamer, in dit geval. Sharon Dijksma (24) is het jongste kamerlid van Neder land. Volgens Viva scoort ze zeven op hun schaal van brutaal. En inderdaad, uit het interview blijkt dat Sharon niet vies is van gewaagde uitspraken. Zo 'zakt haar broek af' van de manier waarop de politiek het onderwerp 'jongeren' (haar specialiteit binnen de PvdA-fractie) behandelt. Ze heeft zich altijd al ingezet voor probleemjonge ren. 'Werkbezoeken' zijn nu haar vorm van contact met die groep, waarmee ze zich verbonden voelt. De mensen in haar zakelijke omgeving moeten niet denken dat ze dat broe kie wel even onder tafel kletsen. Sharon zorgt dat ze goed voorbereid op gesprekken verschijnt. „Dan zie je ze denken, wauw, die kleine weet er meer van af dan we dachten. Dat geeft een kick." (Haar salaris: f 120 duizend bruto). Michiel van den Broek Door Marjolein Rotsteeg Hiphop en blues een onmogelijke combi? Niet als je het hoort spelen door G. Love Special Sauce. Sterker nog, Garrett Dutton weet er een bloedmooie en groovy legering van te gieten. Vorig jaar mei verscheen het titelloze debuut van de driemans formatie. Een never-ending tournee en 150.000 verkochte exemplaren la ter, is de opvolger klaar, 'Coast to coast motel'. Gary, geboren in Philadelphia op 3 oktober 1972, rekent onder meer Bob Dylan, John Hammond Jr., Ro bert Johnson en Bob Marley tot zijn muzikale helden. In zowel de bio grafie van zijn platenmaatschappij als de pers wordt veel gewicht ge hecht aan het feit dat hij van oor sprong zwarte muziek speelt. Waarom toch al die tamtam? „Weet jij het, dan weet ik het ook! Mensen beginnen er altijd over. Muziek brengt mensen sa men. Je speelt de muziek die iets in je losmaakt. Daarom spelen blanke mensen zwarte muziek en zwarte mensen blanke muziek. Bij muziek maakt het niet uit welke kleur je huid heeft. Muzi kanten spelen met allerlei ver schillende mensen samen, omdat iedereen de taal der muziek spreekt. Journalisten en mensen die die liefde niet begrijpen doen er moeilijk over. Ik krijg vragen als 'Waar haal je het recht vandaan?' of 'Waarom speel je die muziek; het is niet de muziek van jouw volk?'. Te genwoordig leven alle mensen samen in grote steden. Het is een grote smeltkroes, ledereen pro beert met elkaar te leven en daardoor vermengt hun muziek zich ook.' Uit de titel mag blijken dat het album volledig on the road is ontstaan. Van waar 'Coast to coast motel'? „Onze drummer heeft de foto op de achterkant van de cd-inlay genomen terwijl we in de bus zaten. Het was laat, pikdonker en ineens was er die neonreclame: Coast to coast motel. In de song 'Small fish' zit de regel 'from coast to coast to coast to coast'. In Amerika zeg je dat je from coast to coast reist, maar wij doen alle kusten aan; zowel die van Amerika als Ja pan, Engeland en Europa.' Waar heeft G. Love in vredesnaam de tijd gevonden om een nieuwe cd op te nemen? „Begin dit jaar hebben we acht weken getourd en meteen de volgende dag zijn we de studio ingedoken," vertelt Garrett, duidelijk vermoeid van de jet lag, een loodzwaar promotieschema en slaapgebrek. „In 21 dagen hebben we het album opgenomen, ik heb het vervolgens gemixt en direct daarna zijn we weer op tournee gegaan naar Japan en Engeland." Wat vindt hij van al dat reizen? „Ik ben er niet echt gek op. Ik wou dat ik gewoon naar de concerten ge- G. Love: blues en hiphop tild kon worden. Liever speel ik een beetje gitaar tot het tijd is voor het optreden. Van al dat rondrijden krijg je stijve benen." Reizen vindt hij het grootste nadeel van zijn leven als muzikant. „'Everybo dy' gaat daarover. Ik was ziek thuisge komen na een tournee. Na een paar dagen was mijn vriendin het zat om voor me te zorgen. Ze wilde weer eens met haar vriendinnen uit, want ze had ze 'al drie dagen' niet gezien. Shit, ik had mijn vrienden al in geen zes maanden gezien! Vrienden zijn zo belangrijk. Daarom heb ik dat nummer geschre ven: 'Everybody needs a true, true friend...' Als hij reizen zo vervelend vindt, waarom tourt G. Love dan zoveel? „Ik ben nu eenmaal muzikant en dat is mijn vak. Als ik alleen maar thuis zou zitten zou ik me vervelen. Je moet de positieve kanten ook zien. Ik kom op veel plaatsen, ik ontmoet veel mensen en ik krijg de kans voor ze te FOTO SONY MUSIC spelen. Maar dezelfde dingen waar ik van houd, vliegen me soms ook naar de keel. Zo kan liefde ook niet altijd goed zijn. Ze heeft haar seizoenen; je moet de winter doormaken om in de lente te komen." Bijkomend voordeel van zijn huidige positie is dat G. Love van zijn muziek kan leven. Dat was in de jaren dat hij als straatmuzikant optrad wel anders. Voor de kost maakte hij ooit sand wiches klaar in een Italiaanse cof feeshop. Later werkte hij voor de vredesorganisatie 'Peace Action'. „We probeerden de Verenigde Sta ten ervan te weerhouden om wapens te leveren aan Derde Wereld-landen en we probeerden kernproeven te voorkomen. Dat was mijn langste baan: bijna een jaar heb ik er ge werkt. Ik vond het fantastisch." Gek genoeg, is de muziek van G. Love Special Sauce niet politiek gekleurd. „Dat klopt, maar mijn 'anti-system' in stelling komt overal in terug. En als ik één kid kan inspireren de gitaar op te pakken en zo de wereld proberen te veranderen, ben ik al gelukkig. Een muzikant meer betekent een politicus minder!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36