en pan met Bach en Mozart DE STEM Koot en Bie lichten deksel van de desk iU HULST Verfrissend cabaret door Vlaams duo felix Walroud, vurig pleitbezorger voor serieuze status steeldrum kn Wolkers terug naar Rottumerplaat miENING G.Love brouwt mix van blues en hiphop ktober 1995 r gesloten I steeldrum heeft een reputatie •carnaval, rum and cocaaa co- Imaar het is in werkelijkheid [instrument dat je met teder- p moet omringen, aldus Felix. :t er voorzichtig en zacht- pelen, niet rammen, hem fin de zon zetten, en niet laten i. 'tIs net een viool, hè?" gaat gebukt onder 1 verkeerd imago. „Hij zit in [verdomhoekje," aldus Carool id-Eskes, Felix' vrouw. Zij enthousiast gemaakt, een (r jaar geleden haar viool aan a en ging eveneens steel- a spelen. Nu vormen ze sa- f het duo NOS DOS. een Volvo gewild- ro CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN B.V. VOLVO ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 05 cheid van de vestigings- lulst op bovenvermeld guliere dienstverlening. ijving als werkzoekende, ischrijving of het ïze medewerkers zhikbaar tijdens: 0 uur, 5.30 uur; ((Hans Rooseboom j pan, zo noemt Felix ■oud zijn instrument, lïever een steelpan, uit sproken als ateelpen. Het |al komt tegenwoordig I Zweden, maar een ech- j wordt nog altijd ge- Lakt op Trinidad, het is- Linthe sun waar de ge- liedenis van de steel- n begon. luffalroud - zijn loopbaan Is: van Cura9ao naar Breda - Ljdteert zondag zijn cd Se- Lè Steel. Het serieuze karak- liandie titel heeft te maken L Je aard van de muziek die op L cd staat. Felix Walroud I?, zich voorgekomen de steel- late emanciperen: het instru ct moet in Nederland maar b voor vol worden aangezien. Jsrom speelt Walroud klassie- [muziek op de steeldrum. Bach, it, Mendelssohn: het blijkt _.jinen. Felix Walroud bewees It overigens al eerder met de cd lil Goes Philharmonic die hij tt jaar geleden uitbracht, sa- ia met leden van maar liefst JlLondon Symphony Orchestra lie Academy of St. Martin-in- t-Fields. •steeldrum is eigenlijk een gro- Ipoifertjespan. Met één groot pchil: in plaats van uithollin- p bestaat de ronde bodem van t n uit bollingen. Elke bol lat voor een toon. De toon ont lat door met een stokje be- Lafdover het bolletje te aaien, ■oral niet hard slaan. „Ik heb een keer gepro- «n voor ons tweeën een n te regelen in het Hilton tl in Amsterdam. O nee, veel een hoop whisky, dat t, zo was hun reactie. Daar- Ihtbben wij bij ons publici- 'materiaal tegenwoordig een it lijst met referenties én met repertoire. Dat werkt." jrkjes knwoordig kan het echtpaar tad leven van de optredens. betekent spelen tijdens dure p. maar ook op koffiecon- P, schoolconcerten, in kerk- 7® af en toe op de televisie. Bidien geeft Felix Walroud p® steeldrum. Hij heeft een 'an acht leerlingen aan de MOZART Felix Walroud en zijn vrouw Carool: „Je moet er voorzichtig en zachtjes op spelen, niet rammen. muziekschool in Den Bosch. Niet in zijn woonplaats Breda? „Tij dens schooleoncerten in Breda heb ik de belangstelling gepeild bij de kinderen. Achtentachtig bleken er graag te willen, met toestemming van de ouders. Maar de muziekschool De Nieu we Veste in Breda wil er niet aan." In het verleden speelden de bezit loze slaven van Trinidad met bamboestokken op biscuitdrums. „Bamboe groeide gratis, en de Engelse kolonialen op Trinidad gebruikten grote hoeveelheden biscuits bij hun high tea", aldus Felix. „Vooral tijdens carnaval ontwikkelden de Trinidadians een grote vaardigheid op deze primitieve instrumenten. Het was ene Mr. Spee die geldt als de man die een echt instrument uit het koekblik heeft gemaakt, de voorganger van de steeldrum." De Tweede Wereldoorlog bete kende een stroomversnelling in de ontwikkeling van de steel drum. „Dat kwam door de Ame rikaanse oorlogsschepen die in het Caribisch gebied rondvoeren en hun lege olievaten in zee dumpten. Bij duizenden spoelden de olievaten aan op de stranden van Trinidad. Voor de muziekbe- luste bewoners betekende dat een enorme verbetering na die bis cuitdrums. Daar kwam wel ge luid uit, maar veel te zacht. De olievaten waren veel harder, ste viger." Zo maakten ze op Trinidad hun eerste steeldrums. Ze kostten niets. Nu kost een pan ongeveer 3000 gulden. Felix: „Steelbands werden razendsnel populair in alle wijken van Trinidad. Er ont stonden competities, concoursen. Binnen de kortste keren was de steeldrum het populairste instru ment in het Caribisch gebied, in Venezuela en zo verder. Momen teel wordt het instrument in heel Noord- en Zuid-Amerika be speeld. In Berkeley (Californië) kun je steeldrum als hoofdvakin strument studeren aan het con servatorium. In Nederland zijn we nog lang niet zo ver. Er wordt op neergekeken." In Londen, tussen haakjes, zijn alleen al 600 steelbands. En dan praat je nog niet over Liverpool, Birmingham en andere grote ste den in Engeland. Gezien de mas sale mensenimport uit voormalig Brits West-Indië is dat niet zo'n wonder. Barbados Ook Felix Walroud is van de An tillen afkomstig. Op 25 juni 1944 werd hij geboren op Curasao. „Mijn vader kwam uit Barbados. Hij ging op Curasao bij Shell werken, net als honderden man nen uit Trinidad en andere eilan den. Als kind al hoorde ik fantas tische steelbands. Dat wilde ik ook. Ik kon op mijn 13e jaar mijn eerste steelpan kopen, voor FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP 2,50. Spelen leerde ik razend snel, ook al was mijn instrument gebrekkig. Mijn vader werkte bij Shell, dus die kon een keer een vat meenemen. Levensgevaarlijk, want er zaten nog resten vlieg tuigbrandstof in. Ik ging hem be werken, eerst branden en daarna met de hamer. Een herrie in de buurt! Want zo'n vat is hard. Maar ik heb het voor elkaar ge kregen." Een ander Shell-vat werd Felix Walroud bijna fataal. „Mijn va der had er weer een meegenomen, met olieresten en al. Ik dacht: ik zal hem deze keer eens met de doppen erop, dus met de olieres ten er nog in, boven het vuurtje houden. Op dat moment riep mijn moeder: Felix, eten! Ik liet de zaak staan en ging eten. Tij dens de maaltijd hoorden wij een explosie alsof er een bom viel. Ik snelde naar buiten en vond mijn drum na lang zoeken terug op een heel andere plaats. Als mijn pret van jarige schrijver en kunstenaar in 'Karei' rijklaar maken en 250,- verwijdering*- mpen en lichtmetalen velgen zijn opti°nee «houden. Marcel Frost P ?an de Graaf trok zich - met Jan Wolkers twee P terug op Rottumerplaat van de schrijver/beeldend ■Waar een portret te ma- I *let deze aparte afleve- osgint vanavond een R' seizoen Karei. Nkers bracht 24 jaar gele- I» navolging van Godfried Tj:j®1 week in alle een- P'o door op dit eiland. zond de Vara-radio da- B^rslag van zijn bele- (oor a"6 rederien waarom ik Mi i ^wijkende afleve- I |ef2en'', vertelt Van de j's tijd om terug te li ^an wordt drie we- L:!f ""onding 70 jaar 'i nu punt 's dat we En- ltiptl00r ziin en 24 iaar *^°ngmelerdan25." It.1? zittende Wolkers fctdnn Uen en zegt dat hij te'k genoemde produ- L Beeft v n' Als laatste ksthLa Graaf dat het list tüe ^e0111 van hem is fca/'™.. ?0orde het 1 destijds pro pten YV* op de radio en ftoofcp' dit idee in mijn ''and "eekt de presenta tor zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. Zijn gesprek ken met Wolkers hebben in ka meraadschappelijke sfeer plaats, twee vrienden halen herinnerin gen op. Eerlijke televisie, zonder bijsmaak. De schrijver gaat geen vraag uit de weg, hoewel hij het soms moeilijk heeft. Vragen over de dood van zijn dochtertje, dat verbrandde zoals het kind in zijn boek Een roos van vlees. Met moeite houdt Wolkers zijn tranen in, geeft na lang denken aarze lend antwoord. Van de Graaf schuwt het onderwerp niet en blijft doorvragen, zonder goed koop te lijken. De belevenissen tijdens Wolkers' eerste verblijf op Rottumerplaat komen uitvoerig aan bod. Oude televisiebeelden laten het hek zien dat hij toen rond het eiland plaatste. Bij het poortje hangt een bel met een bordje: 'Jan Wol kers 2 X bellen'. Hij genoot er zichtbaar meer van dan Bomans, die ziek van het eiland afkwam. „Maar dat was dan ook een ka tholieke inlander, aan de kust wonen de protestanten", licht Wolkers toe. „Wij begrijpen de meeuwen, Godfried niet. Volgens mij zag hij ook heel slecht, want overal lagen platgetrapte nesten. Geen wonder dat hij bang was voor de meeuwen, ze scholden hem uit. Een huismoeder zou hem met een koekepan achter volgd hebben. De week heeft Bo mans geen goed gedaan, zijn zelf vertrouwen heeft een knak ge kregen." Tijdens een wandeling eet het tweetal van de planten die op het eiland groeien, vangen ze garna len en maken ze grappen. Wol kers neemt sommige vragen van de interviewer soms wel erg let terlijk. Zijn relatie met zijn twee de en huidige vrouw begon toen zij 16 jaar oud was. In het ant woord op de vraag of dat niet zwaar voor haar was, vertelt Wolkers dat hij destijds veel lich ter was. „Ze was danseres, had een goed getraind lichaam. Ze heeft nooit gezegd: ga toch van me af, ik krijg geen adem meer." Als Van de Graaf de vraag wordt gesteld of hij niet veel te veel ma teriaal had na twee dagen filmen, geeft Wolkers antwoord. „Nee hoor, het was precies genoeg, we hadden net een halve meter band over..." Nu is het Van de Graafs beurt om in de lach te schieten. Van de Graaf mag lachen, hij is erin ge slaagd om een prachtig portret van de grappende kunstenaar neer zetten: een kunstwerk op zichzelf. 'Karei', Nederland 1, 22.06 uur Jan Wolkers en Karei van de Graaf op Rottumerplaat. ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 DEEL D moeder mij niet voor het eten had geroepen, dan had ik hier nu niet gezeten. Dat vat heb ik trouwens toch nog kunnen gebruiken." Feest Felix' talent en enthousiasme voor het steeldrummen was zo groot dat hij buurjongens aan stak. Hij bouwde de instrumen ten allemaal zelf. „Wij waren zo goed dat we 's avonds voor de deur stonden te spelen en dan stroomde het hele eiland toe. Het stond zwart van de mensen. Au to's bleven staan. Het was een groot feest. Ik werd heel bekend op het eiland, speelde op radio en tv. Rond 1960 had ik een 12- mans orkest. We speelden in alle hotels van Curasao. Intussen gin gen we gewoon naar school en la ter naar ons werk." Een kans deed zich voor toen Fe lix Walroud werd gevraagd om te komen spelen in een internatio nale band op Aruba. „Op Aruba kwam ik in contact met koningin Juliana. Ze vond ons zo goed dat ze vroeg: kom naar Nederland, dan kunnen de mensen jullie ho ren. Na een paar jaar sparen be sloten we te gaan. In 1966 sloten we een contract met de impresa rio Lou van Rees. Die man heeft ons overigens belazerd. We gin gen in Rotterdam wonen. Drie maanden ging het goed, toen zak te het in." Truien De hele band, het Antillian Steel Orchestra, moest verhuizen naar Rotterdam-Zuid. „We hadden het arm. We woonden met z'n allen bij elkaar. Overdag repe teerden we, en de kinderen uit de buurt kwamen dagelijks luiste ren. Als ze naar huis moesten om te eten vroegen ze: eten jullie niet? Ach, zeiden wij, we nemen wel een boterham. Thuis vertel den de kinderen dat wij niets te eten hadden. De volgende dag kwam de buurt binnenvallen. Ze wezen stuk voor stuk naar ons: jij eet bij mij, jij bij hem, enzovoort. En hebben jullie geen warme truien? Dan breien wij die voor jullie. Daarop kwam de frietbak ker binnen met een enorm blad boven zijn hoofd vol met nassi en gebraden kippen. Daar moet je nu eens om komen." Uiteindelijk viel de Antillian Steel Orchestra toch uit elkaar. De meesten gingen terug naar de Antillen. Ik bleef en vond een baantje in de Botlek. Werk ge noeg in die tijd. Ik nam altijd mijn pan mee om tussen de mid dag te studeren." Na enige tijd ontmoette Felix Walroud bij toeval de klassieke pianist Kees Eskes, de broer van zijn latere vrouw Carool. „Via henpontdekte ik de klassieke mu ziek. Ik ben gaan studeren, ik kon geen noten lezen." Op de nieuw ste cd spelen Felix en zijn vrouw Carool samen met Kees Eskes. I De cd 'Seriously Steel' van Felix Walroud is uitgebracht door Spronck Productions te Breda en wordt in de Benelux gedistribu eerd door EMI. Prijs 29,90. Bert en Dien Meibos FOTO LEONIE BAZEN Van onze rtv-redactie Bert en Dien Meibos (Kees van Kooten en Wim de Bie) hebben hun tv-toestel naar eigen inzicht geprogrammeerd. Nederland 1 staat op 2, Nederland 2 op 7, SB- S 6 op 3, Veronica op 4, RTL 4 op 9, RTL 5 op 1, Nederland 3 op 6 en Radio 1 tot en met 5 op tafel, zo blijkt zondag in een nieuwe reeks satirische program ma's met als titel Deksel van de desk. Daarin maken beide programma makers zich sterk voor de door snee burger die van alle kanten Wordt belaagd door de commer cie. 'Geef de zwakken een stem en de machthebbers een grote bek' is hun motto. Na vele jaren reality-tv, emotie-tv en mee- maak-tv storten Van Kooten en De Bie zich naar eigen zeggen nu op de zogeheten inmaak-tv., Deksel van de desk, geeft iedere week live een mening over actue le zaken. Zondag, Nederland 3, 20.10 uur Geertruidenberg - Theater De Schattelijn. (Geert Hautekiet en) Kommil Foo met Neander- taal'. Gezien op 6 oktober 1995. (Nog te zien op 29 de cember in Breda, 27 en 28 fe bruari 1996 in Roosendaal en 24 april 1996 in Oosterhout.) Door Theo van Drunen Omdat het Vlaamse cabaret duo Kommil Foo bang was in de try-out-fase van het nieu we programma nog iets te weinig te bieden te hebben, besloten de jongens van Kom mil Foo een voorprogramma te laten verzorgen door Geert Hautekiet (eveneens Vla ming). Vaak besteedt een re censent hooguit één regeltje aan zo'n voorprogramma, maar Hautekiet wist te impo neren. Vandaar een dubbele recensie. Geert Hautekiet (27) is nog onbe kend in Nederland. Zichzelf be geleidend op piano, gitaar of ac cordeon zingt hij gevoelige lied jes met een speciaal soort humor. In een poging vergelijkingsmate riaal te vinden, kwamen de na men van Stephan Sulke, Bram Vermeulen en een beetje Jacques Brei in me op. Hautekiet zingt soms op de top pen van zijn longen, dan weer fluisterend stil; hij weet het pu bliek mee te slepen in emotionele chansons. Zijn thema's lopen uiteen van liefde en lente tot drank en dood. Maar dat alles brengt hij op een uiterst sympathieke wijze. Jam mer, dat hij nog maar een paar voorstellingen geeft in het voor programma van Kommil Foo. Ik hoop, dat Geert Hautekiet in Ne derland nog veel van zich laat horen. Kommil Foo is de naam van het cabaret-duo dat gevormd wordt door de gebroeders Walschaerts. Zij toerden meer dan 2 jaar lang met hun eerste programma "Plank" door Nederland en Vlaanderen en oogstten daarmee veel succes. Hun kersverse twee de programma "Neandertaal" is niet minder goed. De broers spelen piano, gitaar en viool en ze zingen over... ja, over wat eigenlijk? De eerste 10 minu ten gaan over de gescheurde broek van Billy the Kid. Mijnheer van der Smissen is een oran-oe- tang in een dierentuin die zijn vrouwtje uit Zimbabwe mist. Een ridder met harnas kan niet aan een vriendinnetje komen. En een prinsesje dat graag hoer wilde worden, werd de uiteindelijke oorzaak van de ziekte AIDS, maar wel nadat ze God verleid had. De broers vullen elkaar perfect aan in de korte sketches en de lange liederen. Weinig serieus en met een volkomen eigen vorm van humor. Kommil Foo zet de wereld op z'n kop "comme il faut". Gaan kij ken! HET GROENE BOEKJE DOOR WIM DANIËLS Praeses' heeft wel iets. Iets voornaams en sta tigs. En dat komt door die zeldzame a-e combinatie. 'Praeses' betekent 'voorzitter': de praeses van de studenten vereniging, de praeses van de KNWU. Het woord wordt nog vaak geschreven. Zo las ik de ze week in verschillende kran ten dat de praeses van Feyen- oord naarstig op zoek was naar een nieuwe trainer. 'Praeses' is afkomstig uit het Latijn. Het is gevormd uit 'prae-sidére', dat vooraan zit ten' betekent. En dat is wat een voorzitter ook altijd doet. Hij zit vooraan en hij zit voor. In de nieuwe spelling verliest het woord zijn aanzien en sta tigheid doordat de 'a' wegvalt. De 'praeses' wordt een 'pre ses', alsof 'eau de cologne' op eens 'odeklonje' wordt. Veel voorzitters zullen er dan ook niet blij mee zijn, maar ze moeten het ermee doen. „De preses prees zal er straks af en toe in verslagen van verga deringen te lezen zijn. In het spellingboekje dat op dit moment nog als norm geldt, komen naast 'praeses' nog meer woorden met 'ae' in de voorkeurspelling voor, waaronder: 'prae' voor), 'propaedeuse' afronding van het eerste studiegedeelte aan een universiteit of hoge school) en 'mediaevist' een deskundige op het gebied van de middeleeuwse geschiede nis). Ook deze en andere ae- woorden verliezen in het nieu we spellingboekje hun 'a': pre, propedeuse en mediëvist. Maar zó werden ze de laatste jaren toch al vaak geschreven, al hielden de mediaevisten zelf het bij voorkeur nog op de schrijfwijze met de 'a' erin. Preses Een andere vernederlandsing in de nieuwe spelling bestaat uit het vervangen van de 'y' door de 'i' in het woordgedeel te 'oxy'. 'Oxy' is afgeleid van het Griekse 'oxus' en betekent 'zuur(stof)'. Het komt voor in woorden als oxyderen, oxydatie, peroxyde en ijzeroxyde. In al die woor den wordt de 'y' dus een 'i': oxideren, oxidatie, peroxide en ijzeroxide. Maar net als bij 'ae', is de vernederlandsing ook hier voor een belangrijk deel het legaliseren van wat in het taalgebruik al geruime tijd gewoonte was.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29