JZEN. Edwin Rutten verenigt pop en klassiek STEM lfe\ OGES r 940 01Q *- ~i i u, e lokjes. 25% J o %y Vop=opy en profiteerd? el doen!! Urbanus na tien jaar terug op het theater podium Proef Grensgastronomie ■ectieV /restant collectiesX f seiko 1 split edelsteet/ colliers 80 cm les y Deze week/\ /echte zilveren\ ekkersx pillendoosjes] 90 - oc cn alles met garantie \4 volledige/ service! «otta k Jongerenconcert op Festival Zeeuwsch-Vlaanderen 60%! //Deze weekN mode-horloges nti^y \69,- V eek:\ /Deze week/. i geen ê&r §§p nu 14,50 J eek: >0 J l 8ër?&rnu i U J,JU nlie Vj4,50y XaltijdX ii ir - GEN. Reeds v.a. 39,- ographen. JISJE diamanten al 219,- ief collier 29,- loges Zhm 27,50 nou**metN, aERÜ! Vele fraaie 3ENRINGEN v.a. 129,- „RUIL UW OUDE GOUD I taoul van den Booren ius is terug. Na tien jaar de hologige Vlaamse ko rnet het stuntelige voor- en grappige taaltje op de Nederlandse po- De 'leukste Belg ter we- stopte tien jaar geleden optreden omdat hij daar igvan had en andere din- ilde doen. Die eieren inmiddels gelegd: drie s en een stapel strip- Voor Urbanus tijd om [idiijnwerpers weer op te „Hiep Hiep Rahoe", tide 46-jarige Belg bij zijn :r en doopte zo ook zijn nieuwe theater- l succesformule is hetzelfde n: het onnozele typetje dat aaneenrijgt zonder zijn [ek teveel te vermoeien met ang of levensfilosofieën. Het 'merk waarmee Urbanus (altijd tienduizenden fans op s krijgt. el beperkt de Belg zich voor- |twat onhandig gegraai in zijn irtje en simpele kostuumwis- feen. Geweld en macho's zijn Zangrijkste thema's. Onder in waarop hij gretig de nodi- (rachttermen loslaat, het dub- inige niet schuwend. Voor de fijngevoeliger theaterbezoe- Urbanus daarmee dit gevaarlijk dicht bij plat- •ïheid en goedkope moppen- Mij. Maar voor de trouwe Ur- is-fan is het allemaal onge leid om van den Iele dagen lie première fijn nieuwe ershow zit et boven- e van een Mms (ld Café een eden Ur- Servran- zoals Ur- in het eet. Voor tevreden- li is alle re- lalleenal de Üj weer zou gaan optreden in ïland ontketende een ware hop op theaterkaarten. In- iels zijn voor dit seizoen al jgduizend kaartjes verkocht, wbanus er tien jaar geleden jol overtuiging de brui aan, 5i" er meerdere redenen voor terugkeer. „En daar is zeker 'financiële reden bij, want geld hoef ik het niet te laat Urbain meteen maar «Gelukkig heb ik de vrij- ojate kunnen beslissen wan- ik weer wil gaan optreden; te ik weer een slaaf van de «nes wil zijn. Nee, ik had waalf sketches liggen die op elgische commerciële televisie ["'gezonden. Maar televisie is Je besteedt een hoop 'aan sketches, die na één uit- ™g alweer verbruikt zijn. In "and kent men die tv-shows "jet. Dus heb ik die sketches v°or het theater." lede reden voor mijn te- ls dat in die tien jaar een "oratie is opgegroeid die ypetje alleen kent van strip- maar niet van het po lei» f 'S a'so* iedereen Eddy Ljkent, maar niemand meer [[ij de Tour de France ge- heeft. En op de derde itPrtW i ik mijn vierjarig 'aten zien dat haar va- is in een ver land. Z1jn afwezigheid op het ®aakte Urbanus twee °tle speelfilms Hector en ia-u en een geflopte (De j ^e')- ..Die laatste film geweest. De Fran se regisseur wilde wel een film met Urbanus maken, maar niet met de Urbanushumor. Het werd allemaal te serieus. Ik heb ook meteen geroepen dat het geen ge weldige film was. De producenten hebben me dat niet in dank afge nomen. Maar mijn fans wel. Die hebben mij geloofd. 'Urbanus heeft gezegd dat het niet leuk is'. En inderdaad, ze zijn massaal weggebleven." De show waarmee Urbanus nu te rugkeert is een blauwdruk van zijn optredens uit het verleden. Had de Belg, tien jaar ouder en wijzer, niet de behoefte met wat gedurfders of diepers te komen? „Ik kan gewoon niks anders", is zijn verklaring. „Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen stijl.'Dat geldt zowel voor Freek de Jonge als voor mij. Want ook Freek houdt vast aan zijn formule." Mocht er al een verschil zijn met vroegere shows, dan is dat het feit dat Urbanus een kwartiertje re serveert voor wat intiemere lied jes, zoals een liefdesbetuiging aan zijn dochtertje. „Dat is iets wat ik vroeger nooit gedurfd zou hebben. Ik was altijd bang om de hoera- stemming van mijn optreden te bederven. Maar het is best moei lijk in te schatten of het publiek het aardig vindt. Als ik iets leuks vertel begint iedereen te lachen. Maar bij een ontroerend liedje gaat niet ineens iedereen in de zaal zitten huilen. Maar ik wil de mensen graag in twee kanten van hun ziel knijpen. Het principe van de lach en de traan. Een soort yin en yang-therapie eigenlijk." De sketches zijn vaak hard. Een bewuste keuze van Urbanus. „Ik wil niet graag een watje zijn. Ik heb lie ver dat ze mij een vulgaire zak vinden dan de onderbroek van Moeder Theresa." De diepere re den blijkt dat Urbanus graag in de kaart speelt van een jong publiek. „Ik heb daar over een eigen theorie. Een ar tiest die zich richt tot een ouder publiek is be zig met een slijtagetoer. Van die oudere mensen sterft er namelijk iedere dag wel eentje. Maar jonge mensen komen er steeds bij." Een puur zakelijke benadering dus. „Dat is nu eenmaal de name of the game. Allez, ik kan wel pro beren een kunstwerk voor de eeu wigheid te maken. Maar dan ko men er drie mensen kijken. Daar heb ik geen behoefte aan. Nee, ik voel mij kiplekker bij deze formu le. Ik heb geen boodschap of zo. Ik volg ook niet elk journaal. Voor dat je als humorist de,draak mag steken met politiek moet je de ma terie goed kennen. Anders zit je voordat je het weet naast zo'n po liticus in een talkshow met je mond vol tanden. Ik zal hooguit lachen met de puist op het gezicht van een politicus, niet met zijn da den." dat hoofd vol. Zo ben ik een keer met mijn auto moeten stoppen omdat ik niet meer wist hoe ik de ruitewissers uit moest zetten. Ter wijl ik dat toch al zo vaak gedaan had." Wat ook gebleven is, is het Vlaam se taaltje waarvoor het Neder landse publiek massaal plat gaat. „Dat accent helpt mij natuurlijk wel om leuk te zijn. Maar niemand kan mij om die reden gemakkelijk succes verwijten. Dan vraag ik na melijk: waarom ben ik hier dan wel populair, en die andere zes miljoen Belgen niet? Het succes van Ivan Heylen bijvoorbeeld was al na twee liedjes voorbij, terwijl die zich ook van dat taaltje be diende." In België is de houding ten opzich te van Nederlanders wel veran derd, zo weet Urbanus. „Twintig jaar geleden werd iedereen die uit Nederland kwam in België veraf good. Dat was vooral de schuld van de BRT. Die schilderde de ei gen artiesten af als patatteboer- kesflauwekul. Dat ging echt heel ver. Inmiddels is de stemming om geslagen. De commerciële zenders zijn die ouwe Belgische fossielen weer aan het opgraven. Nederlan ders zijn een stuk minder ge vraagd." Kijkt Urbanus niet op tegen elke avond opnieuw in het theater staan? „Nee hoor, vergelijk het maar met het gevoel dat je zelf een leuke mop weet. Het verveelt ook nooit om die steeds opnieuw tegen een ander publiek te vertellen dat de grap nog niet kent. Maar allez, soms is optreden wel vermoeiend ja. Zo heb ik wel duizend keer Bakske met stro gezongen. Tij dens het zingen ging ik dan tellen hoeveel mensen in de zaal zaten. Het liedje was vaak al af als ik nog niet uitgeteld was." De nieuwe theatershow 'Hiep Hiep Rahoe' van Urbanus is in heel Zuidwest-Nederland te zien: Breda: 2 tot en met 4 oktober Bergen op Zoom: 19 en 20 oktober Roosendaal: 18, 19 en 20 decem ber, 31 maart, 19 april Terneuzen: 3 en 4 januari Etten-Leur: 2 maart Oosterhout: 12 en 13 maart Urbanus is terug op de Nederlandse podia. 'Ik zal hooguit lachen met de puist op het gezicht van een politicus, niet met zijn daden.' Nu Plafond Fijntjes wijst Urbanus er op dat je, om als idioot je boterham te verdienen, nog altijd een stuk in telligenter moet zijn dan al' die mensen die om je lachen. „Maar toch: ooit moet het verkeerd met mij aflopen. Ik ben zelf namelijk fan van Bob Dylan en Woody AJ- len. Mijn fans niet. Als die daar achter komen..." „Maar ik heb het gevoel dat ik werk aan het plafond van mijn mogelijkheden. Ik schrijf niet zo gemakkelijk. Ik heb een hoop werk aan een sketch van tien mi nuten. Mijn hoofd is net een com puter: die kan maar een beperkt aantal bytes verwerken. Soms zit Door Jeanette Vergouwen Terneuzen - Het Festival van Zeeuw sch-Vlaanderen probeert de jeugd over de streep te trekken. De bekende uit spraak dat jongeren alleen naar pop en de ouderen naar klassieke muziek luis teren, moet ontzenuwd worden. Daar om is er een jongerenconcert waarin geprobeerd wordt beide muziekstijlen te verenigen. Edwin Rutten mag als verteller het verras singsconcert aan elkaar praten. Hij maakt een soort wereldreis en gaat op bezoek in Azië, Frankrijk en Saigon. Hij kraakt klas sieke noten en voegt als extra kruiden funk, house en rock en roll toe. Als maker van kinderprogramma's, jazzmusicus en enthousiast totaaltheaterman is hij in zijn element. Een uitdaging vindt hij het om de jeugd 'klaar te stomen' voor klassiek. „Kijk, als ze me vragen hoe je pop- en klas sieke muziek met elkaar moet vergelijken, krijgen ze meteen het deksel op de neus. Je vergelijkt ook geen runderlap met een sla- vink. Het is gewoon belangrijk wat de mu ziek doet, hoe het emotioneel werkt en als iemand zich beter voelt met pop moet je daar niet aan tornen. Maar ik wil af van dat cliché van 'ik hou daar niet van'. Ze moe ten, voor ze zo iets beweren, wel eerst ge luisterd hebben. De drempel naar klassiek ligt veel hoger omdat men niet bereid is te luisteren." Kakkers De bewering van jongeren dat zij die klas sieke muziek spelen 'kakkers' zijn, doet Rutten in een schaterlach uitbarsten. „Er zijn vele jeugdorkesten in Nederland om nog maar te zwijgen van de fanfares en harmonieën. Als dat allemaal kakkers zijn, blijven er weinig 'normale jongeren' over. Met plezier klassieke muziek spelen sluit toch niet uit dat je ook nog interesse hebt voor ska, jazz, reggae en pop. Ik ben dol op klassiek, maar ik lust ook best een andere stijl. Muziek is mooi als je je er goed bij voelt. Het moet je emotioneel raken en dan maakt het niet uit welk genre het is. Sta er open voor en het raakt de gevoelige snaar vanzelf." Abba Het programma van Bangkok tot Saigon, van Paganini tot Poulenc en van Abba tot Edwin Rutten: 'Ik wil jongeren verliefd laten worden op muziek.' foto archief de stem Constable wordt gebracht door het harmo nieorkest van het Brabants Conservato rium Tilburg. Sinds 1988 wordt dit orkest, dat in Terneuzen voor de gelegenheid uit gebreid wordt met een strijkersgroep, ge leid door Jan Cober (klarinettist, docent en dirigent). Het orkest speelt in verschillende bezettingen: symfonieorkest, kamerensem ble en funkbezetting. Cober neemt ook een gastdirigent mee, Ian Cook, die een werk van de Australische componist Constable dirigeert. Het programma meldt werken (en bewer kingen) zoals Bangkok van Abba, variaties op een thema van Paganini, het Marimba concert van Schoonenbeek, le Bal Masqué van Poulenc voor viool, cello, piano en drie blazers, Rosanna van de popgroep Toto voor orkest en een funkgroep en een selec tie uit de musical Saigon. „Dat wordt een spetterende finale en ge loof me: in die finale doet iedereen in de zaal mee. Trouwens als er iemand in de zaal iets wil spelen of zingen op het toneel dan is hij of zij welkom. Een bezoekje aan de opnamen van het televisieprogramma Klokhuis kan de beloning zijn." Goed recept Edwin Rutten heeft er duidelijk plezier in en wil de jeugd enthousiasmeren. „Wat een vervelend woord hè, ik wil ze gewoon ver liefd laten worden op muziek. Ik denk dat ik daar een goed recept voor heb. Niet te lange stukken en veel variatie. Ik hoop dat er veel jongeren vanaf twaalf jaar (met of zonder ouders) komen naar het concert. Ik vind het van het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen een prima initiatief. Het woord is nu aan de jongeren." Het Concert in Contrasten vindt vanavond plaats in het Zuidlandtheater in Terneu zen. Aanvang 19.30 uur. Hans Teeuwen, de 'stuntelende' cabaretsensatie van het vorige seizoen, is woensdag in De Kring in Roosendaal met zijn nieuwe programma Met een Breierdeck. Don Carlos, het historische drama van Schiller, wordt woensdag gespeeld in het Chassé Theater in Breda door het RO Theater. Voor de derde keer vindt zondag op het Kadeplein in Roosendaal het Folkfestival van de Folkclub Majoppeveld plaats. De Amerikaanse blueszanger/gitarist en tekstschrijver Doug MacLeod speelt zondag in het Bredase café De Scarabee. Alle aanbiedingen altijd de "laagste prijsgarantie" var V Nederland! J Deze week: alle gouden LENGTECOLLIERS VENETIAANS GOURMETTE 42-80 cm \v.a. 25,- y week alle gouden KONINGSCOLLIERS ARMBANDEN ftqc; UJU, 359 etc 'Ik was altijd bang om de loerastemming te bederven' GIDS DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1995 DEEL I We zijn op expeditie langs de grens tussen België en Zeeuws- Vlaanderen. Hier moet, weten we van inboorlinge lekkerbekken, een hele reeks van plezante, niet te dure en goede restaurantjes liggen. Echte Belgische familiezaken vaak, die we de komende w^ken eens op gaan zoeken. Het zijn geen tenten waar je honderd gulden of meer voor een me nu betaalt, want we vermoeden dat we daar slechts een elitair groepje koopkrachtige lezers mee plezieren, maar restaurants waar je veel voor weinig krijgt. Waar je op zondag tussen de ka kelende Belgische families zit. Waar je mensen ziet die regelrecht lijken te zijn weggelopen uit de televisietoneelstukken van de BRT. Waar de buiken omvangrijk zijn. En: waar ze weten wat goed voedsel is. Uit betrouwbare gastronomische bron hebben we vernomen dat de gamba's van 't Speelhof in kleine kring zo geliefd zijn dat be paalde gasten ervoor blijven terugkomen. Je moet het als chef ook durven. Tomaat en curry is een moeilijke combinatie die licht ver keerd kan uitpakken, het evenwicht dondert er zo uit. Je ziet het ook zelden. Het recept is natuurlijk geheim. Patrones Renée lacht maar wat als we het vragen. En ze ontkent dat er curry inzit, maar ook weer niet helemaal. Vriendelijk zegt ze niets te willen zeggen. De gamba's zijn ook bijna het duurste van de kaart, ze kosten 790 BF en dat is omgerekend toch 43,45, behoorlijk aan de prijs voor een grensrestaurant. Aan de andere kant eet je hier een eerlijke biefstuk met ambachtelijk gemaakte Bearnaisesaus (lauw opge diend dus) voor iets meer dan twintig gulden. Het lamscarree gaat weg voor een paar gulden meer. Op de keper beschouwd is 't Speelhof geen dure zaak, en voor een specialiteit als die gamba's kan ook best wat meer worden gevraagd. De Bearnaise had pitti ger gekund. Wat minder laf en wat meer dragon. Nog iets. 't Speelhof ligt een paar meter over de grens in België, en in het algemeen is die grens ook een kwaliteitsscheiding tussen de nationale keukens, 't Speelhof is een familierestaurant, waar ho ren en zien je vergaan van de babbelende bezoekers. Ze spelen er ook spelletjes aan tafel, een soort van mikado op een houten fles je. En als er dan ééntje verliest hoor je keihard 'verdoeme, verdoe- me, verdoeme!' en iedereen brult vani het lachen. Maar denk niet dat het een zooitje is daar. Want waar de Belgische restaurants ook in uitblinken, zijn de uitstekende bediening en de voortreffe lijke verzorging. Zelf de lepel voor het ijsje wordt je gerold in een servet aangereikt. En mama, wat een gamba's! C.M. 't Speelhof, Lekestraat 51, Stekene, is gesloten op dinsdag en woensdag. Mama, wat een gamba's! Sissend en geurend in een stoofpotje be reiken ze de tafel. Een aroma van tomaat, knoflook en lichte cur ry, béetje koriander misschien, vult de atmosfeer. Het is een be hoorlijk pikante saus, meldt mijn tafelgenote. Maar de saus huw elijkt heerlijk met het schaaldier en ze likt haar lippen af. De ma dam van het huis hier, heeft haar een schortje voorgedaan, voor de spetters. Want het is een spektakelmaal. Gamba's a la Plancha, de specialiteit van Taverne 't Speelhof nabij het grensdorp Hei kant. t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25