JZEN.
Edwin Rutten verenigt pop en klassiek
STEM
lfe\
OGES
r
940 01Q
*- ~i i u,
e
lokjes.
25% J
o %y
Vop=opy
en
profiteerd?
el doen!!
Urbanus
na tien jaar
terug op
het theater
podium
Proef
Grensgastronomie
■ectieV
/restant collectiesX
f seiko
1
split edelsteet/
colliers 80 cm
les
y Deze week/\
/echte zilveren\
ekkersx
pillendoosjes]
90 - oc cn
alles
met garantie
\4 volledige/
service!
«otta k
Jongerenconcert op Festival Zeeuwsch-Vlaanderen
60%!
//Deze weekN
mode-horloges
nti^y
\69,- V
eek:\
/Deze week/.
i geen ê&r §§p
nu 14,50 J
eek:
>0 J
l 8ër?&rnu i
U J,JU
nlie
Vj4,50y
XaltijdX
ii
ir
-
GEN. Reeds v.a. 39,-
ographen.
JISJE
diamanten
al 219,-
ief collier
29,-
loges Zhm 27,50
nou**metN,
aERÜ!
Vele fraaie
3ENRINGEN
v.a. 129,-
„RUIL UW OUDE
GOUD I
taoul van den Booren
ius is terug. Na tien jaar
de hologige Vlaamse ko
rnet het stuntelige voor-
en grappige taaltje
op de Nederlandse po-
De 'leukste Belg ter we-
stopte tien jaar geleden
optreden omdat hij daar
igvan had en andere din-
ilde doen. Die eieren
inmiddels gelegd: drie
s en een stapel strip-
Voor Urbanus tijd om
[idiijnwerpers weer op te
„Hiep Hiep Rahoe",
tide 46-jarige Belg bij zijn
:r en doopte zo ook
zijn nieuwe theater-
l succesformule is hetzelfde
n: het onnozele typetje dat
aaneenrijgt zonder zijn
[ek teveel te vermoeien met
ang of levensfilosofieën. Het
'merk waarmee Urbanus
(altijd tienduizenden fans op
s krijgt.
el beperkt de Belg zich voor-
|twat onhandig gegraai in zijn
irtje en simpele kostuumwis-
feen. Geweld en macho's zijn
Zangrijkste thema's. Onder
in waarop hij gretig de nodi-
(rachttermen loslaat, het dub-
inige niet schuwend. Voor de
fijngevoeliger theaterbezoe-
Urbanus daarmee dit
gevaarlijk dicht bij plat-
•ïheid en goedkope moppen-
Mij. Maar voor de trouwe Ur-
is-fan is het allemaal onge
leid om van
den
Iele dagen
lie première
fijn nieuwe
ershow zit
et boven-
e van een
Mms
(ld Café een
eden Ur-
Servran-
zoals Ur-
in het
eet. Voor
tevreden-
li is alle re-
lalleenal de
Üj weer zou gaan optreden in
ïland ontketende een ware
hop op theaterkaarten. In-
iels zijn voor dit seizoen al
jgduizend kaartjes verkocht,
wbanus er tien jaar geleden
jol overtuiging de brui aan,
5i" er meerdere redenen voor
terugkeer. „En daar is zeker
'financiële reden bij, want
geld hoef ik het niet te
laat Urbain meteen maar
«Gelukkig heb ik de vrij-
ojate kunnen beslissen wan-
ik weer wil gaan optreden;
te ik weer een slaaf van de
«nes wil zijn. Nee, ik had
waalf sketches liggen die op
elgische commerciële televisie
["'gezonden. Maar televisie is
Je besteedt een hoop
'aan sketches, die na één uit-
™g alweer verbruikt zijn. In
"and kent men die tv-shows
"jet. Dus heb ik die sketches
v°or het theater."
lede reden voor mijn te-
ls dat in die tien jaar een
"oratie is opgegroeid die
ypetje alleen kent van strip-
maar niet van het po
lei» f 'S a'so* iedereen Eddy
Ljkent, maar niemand meer
[[ij de Tour de France ge-
heeft. En op de derde
itPrtW i ik mijn vierjarig
'aten zien dat haar va-
is in een ver land.
Z1jn afwezigheid op het
®aakte Urbanus twee
°tle speelfilms Hector en
ia-u en een geflopte (De
j ^e')- ..Die laatste film
geweest. De Fran
se regisseur wilde wel een film
met Urbanus maken, maar niet
met de Urbanushumor. Het werd
allemaal te serieus. Ik heb ook
meteen geroepen dat het geen ge
weldige film was. De producenten
hebben me dat niet in dank afge
nomen. Maar mijn fans wel. Die
hebben mij geloofd. 'Urbanus
heeft gezegd dat het niet leuk is'.
En inderdaad, ze zijn massaal
weggebleven."
De show waarmee Urbanus nu te
rugkeert is een blauwdruk van
zijn optredens uit het verleden.
Had de Belg, tien jaar ouder en
wijzer, niet de behoefte met wat
gedurfders of diepers te komen?
„Ik kan gewoon niks anders", is
zijn verklaring. „Iedereen heeft nu
eenmaal zijn eigen stijl.'Dat geldt
zowel voor Freek de Jonge als
voor mij. Want ook Freek houdt
vast aan zijn formule."
Mocht er al een verschil zijn met
vroegere shows, dan is dat het feit
dat Urbanus een kwartiertje re
serveert voor wat intiemere lied
jes, zoals een liefdesbetuiging aan
zijn dochtertje. „Dat is iets wat ik
vroeger nooit gedurfd zou hebben.
Ik was altijd bang om de hoera-
stemming van mijn optreden te
bederven. Maar het is best moei
lijk in te schatten of het publiek
het aardig vindt. Als ik iets leuks
vertel begint iedereen te lachen.
Maar bij een ontroerend liedje
gaat niet ineens iedereen in de
zaal zitten huilen. Maar ik wil de
mensen graag in twee kanten van
hun ziel knijpen. Het principe van
de lach en de traan. Een soort yin
en yang-therapie eigenlijk."
De sketches zijn vaak hard. Een
bewuste keuze
van Urbanus.
„Ik wil niet
graag een watje
zijn. Ik heb lie
ver dat ze mij
een vulgaire
zak vinden dan
de onderbroek
van Moeder
Theresa."
De diepere re
den blijkt dat
Urbanus graag
in de kaart
speelt van een
jong publiek.
„Ik heb daar
over een eigen
theorie. Een ar
tiest die zich
richt tot een ouder publiek is be
zig met een slijtagetoer. Van die
oudere mensen sterft er namelijk
iedere dag wel eentje. Maar jonge
mensen komen er steeds bij."
Een puur zakelijke benadering
dus. „Dat is nu eenmaal de name
of the game. Allez, ik kan wel pro
beren een kunstwerk voor de eeu
wigheid te maken. Maar dan ko
men er drie mensen kijken. Daar
heb ik geen behoefte aan. Nee, ik
voel mij kiplekker bij deze formu
le. Ik heb geen boodschap of zo. Ik
volg ook niet elk journaal. Voor
dat je als humorist de,draak mag
steken met politiek moet je de ma
terie goed kennen. Anders zit je
voordat je het weet naast zo'n po
liticus in een talkshow met je
mond vol tanden. Ik zal hooguit
lachen met de puist op het gezicht
van een politicus, niet met zijn da
den."
dat hoofd vol. Zo ben ik een keer
met mijn auto moeten stoppen
omdat ik niet meer wist hoe ik de
ruitewissers uit moest zetten. Ter
wijl ik dat toch al zo vaak gedaan
had."
Wat ook gebleven is, is het Vlaam
se taaltje waarvoor het Neder
landse publiek massaal plat gaat.
„Dat accent helpt mij natuurlijk
wel om leuk te zijn. Maar niemand
kan mij om die reden gemakkelijk
succes verwijten. Dan vraag ik na
melijk: waarom ben ik hier dan
wel populair, en die andere zes
miljoen Belgen niet? Het succes
van Ivan Heylen bijvoorbeeld was
al na twee liedjes voorbij, terwijl
die zich ook van dat taaltje be
diende."
In België is de houding ten opzich
te van Nederlanders wel veran
derd, zo weet Urbanus. „Twintig
jaar geleden werd iedereen die uit
Nederland kwam in België veraf
good. Dat was vooral de schuld
van de BRT. Die schilderde de ei
gen artiesten af als patatteboer-
kesflauwekul. Dat ging echt heel
ver. Inmiddels is de stemming om
geslagen. De commerciële zenders
zijn die ouwe Belgische fossielen
weer aan het opgraven. Nederlan
ders zijn een stuk minder ge
vraagd."
Kijkt Urbanus niet op tegen elke
avond opnieuw in het theater
staan? „Nee hoor, vergelijk het
maar met het gevoel dat je zelf een
leuke mop weet. Het verveelt ook
nooit om die steeds opnieuw tegen
een ander publiek te vertellen dat
de grap nog niet kent. Maar allez,
soms is optreden wel vermoeiend
ja. Zo heb ik wel duizend keer
Bakske met stro gezongen. Tij
dens het zingen ging ik dan tellen
hoeveel mensen in de zaal zaten.
Het liedje was vaak al af als ik nog
niet uitgeteld was."
De nieuwe theatershow 'Hiep Hiep
Rahoe' van Urbanus is in heel
Zuidwest-Nederland te zien:
Breda: 2 tot en met 4 oktober
Bergen op Zoom: 19 en 20 oktober
Roosendaal: 18, 19 en 20 decem
ber, 31 maart, 19 april
Terneuzen: 3 en 4 januari
Etten-Leur: 2 maart
Oosterhout: 12 en 13 maart
Urbanus is terug op de Nederlandse podia. 'Ik zal hooguit lachen met de puist op het gezicht van een
politicus, niet met zijn daden.'
Nu
Plafond
Fijntjes wijst Urbanus er op dat
je, om als idioot je boterham te
verdienen, nog altijd een stuk in
telligenter moet zijn dan al' die
mensen die om je lachen. „Maar
toch: ooit moet het verkeerd met
mij aflopen. Ik ben zelf namelijk
fan van Bob Dylan en Woody AJ-
len. Mijn fans niet. Als die daar
achter komen..."
„Maar ik heb het gevoel dat ik
werk aan het plafond van mijn
mogelijkheden. Ik schrijf niet zo
gemakkelijk. Ik heb een hoop
werk aan een sketch van tien mi
nuten. Mijn hoofd is net een com
puter: die kan maar een beperkt
aantal bytes verwerken. Soms zit
Door Jeanette Vergouwen
Terneuzen - Het Festival van Zeeuw
sch-Vlaanderen probeert de jeugd over
de streep te trekken. De bekende uit
spraak dat jongeren alleen naar pop en
de ouderen naar klassieke muziek luis
teren, moet ontzenuwd worden. Daar
om is er een jongerenconcert waarin
geprobeerd wordt beide muziekstijlen
te verenigen.
Edwin Rutten mag als verteller het verras
singsconcert aan elkaar praten. Hij maakt
een soort wereldreis en gaat op bezoek in
Azië, Frankrijk en Saigon. Hij kraakt klas
sieke noten en voegt als extra kruiden
funk, house en rock en roll toe. Als maker
van kinderprogramma's, jazzmusicus en
enthousiast totaaltheaterman is hij in zijn
element. Een uitdaging vindt hij het om de
jeugd 'klaar te stomen' voor klassiek.
„Kijk, als ze me vragen hoe je pop- en klas
sieke muziek met elkaar moet vergelijken,
krijgen ze meteen het deksel op de neus. Je
vergelijkt ook geen runderlap met een sla-
vink. Het is gewoon belangrijk wat de mu
ziek doet, hoe het emotioneel werkt en als
iemand zich beter voelt met pop moet je
daar niet aan tornen. Maar ik wil af van dat
cliché van 'ik hou daar niet van'. Ze moe
ten, voor ze zo iets beweren, wel eerst ge
luisterd hebben. De drempel naar klassiek
ligt veel hoger omdat men niet bereid is te
luisteren."
Kakkers
De bewering van jongeren dat zij die klas
sieke muziek spelen 'kakkers' zijn, doet
Rutten in een schaterlach uitbarsten. „Er
zijn vele jeugdorkesten in Nederland om
nog maar te zwijgen van de fanfares en
harmonieën. Als dat allemaal kakkers zijn,
blijven er weinig 'normale jongeren' over.
Met plezier klassieke muziek spelen sluit
toch niet uit dat je ook nog interesse hebt
voor ska, jazz, reggae en pop. Ik ben dol op
klassiek, maar ik lust ook best een andere
stijl. Muziek is mooi als je je er goed bij
voelt. Het moet je emotioneel raken en dan
maakt het niet uit welk genre het is. Sta er
open voor en het raakt de gevoelige snaar
vanzelf."
Abba
Het programma van Bangkok tot Saigon,
van Paganini tot Poulenc en van Abba tot
Edwin Rutten: 'Ik wil jongeren verliefd
laten worden op muziek.'
foto archief de stem
Constable wordt gebracht door het harmo
nieorkest van het Brabants Conservato
rium Tilburg. Sinds 1988 wordt dit orkest,
dat in Terneuzen voor de gelegenheid uit
gebreid wordt met een strijkersgroep, ge
leid door Jan Cober (klarinettist, docent en
dirigent). Het orkest speelt in verschillende
bezettingen: symfonieorkest, kamerensem
ble en funkbezetting. Cober neemt ook een
gastdirigent mee, Ian Cook, die een werk
van de Australische componist Constable
dirigeert.
Het programma meldt werken (en bewer
kingen) zoals Bangkok van Abba, variaties
op een thema van Paganini, het Marimba
concert van Schoonenbeek, le Bal Masqué
van Poulenc voor viool, cello, piano en drie
blazers, Rosanna van de popgroep Toto
voor orkest en een funkgroep en een selec
tie uit de musical Saigon.
„Dat wordt een spetterende finale en ge
loof me: in die finale doet iedereen in de
zaal mee. Trouwens als er iemand in de
zaal iets wil spelen of zingen op het toneel
dan is hij of zij welkom. Een bezoekje aan
de opnamen van het televisieprogramma
Klokhuis kan de beloning zijn."
Goed recept
Edwin Rutten heeft er duidelijk plezier in
en wil de jeugd enthousiasmeren. „Wat een
vervelend woord hè, ik wil ze gewoon ver
liefd laten worden op muziek. Ik denk dat
ik daar een goed recept voor heb. Niet te
lange stukken en veel variatie. Ik hoop dat
er veel jongeren vanaf twaalf jaar (met of
zonder ouders) komen naar het concert. Ik
vind het van het Festival van Zeeuwsch-
Vlaanderen een prima initiatief. Het woord
is nu aan de jongeren."
Het Concert in Contrasten vindt vanavond
plaats in het Zuidlandtheater in Terneu
zen. Aanvang 19.30 uur.
Hans Teeuwen, de
'stuntelende'
cabaretsensatie van
het vorige seizoen, is
woensdag in
De Kring in
Roosendaal met zijn
nieuwe programma
Met een Breierdeck.
Don Carlos,
het historische drama
van Schiller, wordt
woensdag gespeeld
in het Chassé
Theater in Breda
door het RO Theater.
Voor de derde
keer vindt zondag
op het Kadeplein
in Roosendaal het
Folkfestival van
de Folkclub
Majoppeveld plaats.
De Amerikaanse
blueszanger/gitarist
en tekstschrijver
Doug MacLeod
speelt zondag in het
Bredase café De
Scarabee.
Alle
aanbiedingen
altijd de "laagste
prijsgarantie" var
V Nederland! J
Deze week:
alle gouden
LENGTECOLLIERS
VENETIAANS
GOURMETTE
42-80 cm
\v.a. 25,- y
week
alle
gouden
KONINGSCOLLIERS
ARMBANDEN
ftqc;
UJU,
359
etc
'Ik was altijd
bang om de
loerastemming
te bederven'
GIDS
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1995 DEEL I
We zijn op expeditie langs de grens tussen België en Zeeuws-
Vlaanderen. Hier moet, weten we van inboorlinge lekkerbekken,
een hele reeks van plezante, niet te dure en goede restaurantjes
liggen. Echte Belgische familiezaken vaak, die we de komende
w^ken eens op gaan zoeken.
Het zijn geen tenten waar je honderd gulden of meer voor een me
nu betaalt, want we vermoeden dat we daar slechts een elitair
groepje koopkrachtige lezers mee plezieren, maar restaurants
waar je veel voor weinig krijgt. Waar je op zondag tussen de ka
kelende Belgische families zit. Waar je mensen ziet die regelrecht
lijken te zijn weggelopen uit de televisietoneelstukken van de
BRT. Waar de buiken omvangrijk zijn. En: waar ze weten wat
goed voedsel is.
Uit betrouwbare gastronomische bron hebben we vernomen dat
de gamba's van 't Speelhof in kleine kring zo geliefd zijn dat be
paalde gasten ervoor blijven terugkomen. Je moet het als chef ook
durven. Tomaat en curry is een moeilijke combinatie die licht ver
keerd kan uitpakken, het evenwicht dondert er zo uit. Je ziet het
ook zelden.
Het recept is natuurlijk geheim. Patrones Renée lacht maar wat
als we het vragen. En ze ontkent dat er curry inzit, maar ook weer
niet helemaal. Vriendelijk zegt ze niets te willen zeggen.
De gamba's zijn ook bijna het duurste van de kaart, ze kosten 790
BF en dat is omgerekend toch 43,45, behoorlijk aan de prijs voor
een grensrestaurant. Aan de andere kant eet je hier een eerlijke
biefstuk met ambachtelijk gemaakte Bearnaisesaus (lauw opge
diend dus) voor iets meer dan twintig gulden. Het lamscarree gaat
weg voor een paar gulden meer. Op de keper beschouwd is 't
Speelhof geen dure zaak, en voor een specialiteit als die gamba's
kan ook best wat meer worden gevraagd. De Bearnaise had pitti
ger gekund. Wat minder laf en wat meer dragon.
Nog iets. 't Speelhof ligt een paar meter over de grens in België, en
in het algemeen is die grens ook een kwaliteitsscheiding tussen de
nationale keukens, 't Speelhof is een familierestaurant, waar ho
ren en zien je vergaan van de babbelende bezoekers. Ze spelen er
ook spelletjes aan tafel, een soort van mikado op een houten fles
je. En als er dan ééntje verliest hoor je keihard 'verdoeme, verdoe-
me, verdoeme!' en iedereen brult vani het lachen. Maar denk niet
dat het een zooitje is daar. Want waar de Belgische restaurants
ook in uitblinken, zijn de uitstekende bediening en de voortreffe
lijke verzorging. Zelf de lepel voor het ijsje wordt je gerold in een
servet aangereikt. En mama, wat een gamba's!
C.M.
't Speelhof, Lekestraat 51, Stekene, is gesloten op dinsdag en woensdag.
Mama, wat een gamba's! Sissend en geurend in een stoofpotje be
reiken ze de tafel. Een aroma van tomaat, knoflook en lichte cur
ry, béetje koriander misschien, vult de atmosfeer. Het is een be
hoorlijk pikante saus, meldt mijn tafelgenote. Maar de saus huw
elijkt heerlijk met het schaaldier en ze likt haar lippen af. De ma
dam van het huis hier, heeft haar een schortje voorgedaan, voor
de spetters. Want het is een spektakelmaal. Gamba's a la Plancha,
de specialiteit van Taverne 't Speelhof nabij het grensdorp Hei
kant.
t