UW; 'RUW Don Quichotte onder de Schelde >SSEN LOS? (e Lingerie IUA SPORTlEFj ZEELAND C4 eau 4 Hij is een teckel, als hij denkt gelijk te hebben laat hij niet snel meer los' Bart Ned.: 0032 9 3454019 assa van de Eurohal $995 DINSDAG 26 SEPTEMBER 1995 terrein iwerker in. it een rember goederenregister ter g fie van de Arrondii mentsrechtbank te Bi houdende huwel voorwaarden tussen echtelieden, de heer Andreas Johannes Lu vicus Weebers en akte op 5 september lj verleden door F.A.B.C. van Vlokho' notaris te Prinsenbeel jsen zijn van alle Ijten. Je hebt er die j braaf voegen bij wat [Utoriteiten hen ver- |en en je hebt de eigen den, zij die de kont o de krib gooien. Zo ,and is de Hulstenaar ïan Eeden. Verklaard 'instander van de tol- ,elWOV tussen Ter- ;en en Ellewoutsdijk. voert er al jarenlang lermoeid strijd tegen, zegt hij: „Ik ben een jrilla aan het voeren." nieuwsbrief die hij :eeft, noemt hij 'ver- ant'. De oorlog van j. van Eeden. Cees Maas luiom?" vraag ik aan het li van weer een lang gesprek, een telefoontje dat een liuurde. „Waarom vraag ik jmaals. li. Dan komt het eruit als een tailleur. „Omdat er straks mensen hier hun werk jjraken, honderden weer. ithet hier in Zeeuws-Vlaan- niet floreert zoals zou moe ilijk maar naar Philips, naar Lrganisaties en afslankingen [BOW, kijk maar rond. En om- we hopeloos de boot ingaan de tunnel die Middelburg daarom." dag na het gesprek stuurt hij volgetikte velletjes op met iletjes en cijfertjes en de op- [egevens van zijn nieuws- ïoor de verdere duidelijk- leefde heer eerste keer dat ik hem ont was ik verrast. Afgaande jieverhalen die toen al dexon- had ik een soort van Bak verwacht, zo eentje met spraken die wel fel waren a niet onderbouwd. Die iptom het schoppen. Echt het van beroepsquerulant. Zo laid. ar een beleefde heer met zach ter deed de voordeur open in iHuister villawijk. Beschaafd id ik van koffie voorzien, en volgens kwamen de mappen tafel. Drommels dikke map- De heer des huizes nam het ird en vertelde duizenduit rdingen en bedragen die ik op moment niet kon controleren. zijn bezoeken en brieven ministers, schepenen, staten- 'i, gemeentebesturen. Over missie. Ik zat in de huiska- rvan een moderne kruisvaar- maar dan wel van een acade- tk gevormde kruisvaarder, tunneltracé tussen Elle- Hulstenaar G. van Eeden, verklaard tegenstander van een toltunnel op de Scheldedijk bij Perkpol- der: „Wat ik bedoel is dat een paar mensen in Zeeland die WOVdaar willen en daar dan valse voor lichting over geven. woutsdijk en Temeuzen zou uit draaien op een financiële ramp voor Zeeland en voor het Rijk, dat was de conclusie van zijn ver haal. Een tolkaartje zou zeker vijftig piek gaan kosten en dat zou niemand willen betalen. Maak een brugtunnel bij Perk- polder en houd het autoveer bij Breskens in de vaart. Dat is veel goedkoper en beter. Maar het Zeeuws provinciebestuur met WD-gedeputeerde Hennekeij voorop gaat door met dit presti ge-project en draait de bevolking een rad voor ogen met cijfers die niet kloppen en valse verkeer- sprognoses. Tolkaartje Terug op de redactie maakte ik een nieuwsbericht, omdat het provinciebestuur, ook na mijn herhaald aandringen, de Hulster cijfers niet met argumenten wil de, of kon, weerleggen. Ze klop ten niet, zeiden de ambtenaren, maar waarom ze niet klopten, dat zeiden ze niet. Ik maakte dus een welles-nietes- bericht met als openingszin dat een tolkaartje van de tunnel geen tientje zou kosten zoals het pro vinciebestuur beweerde, maar een veelvoud daarvan. Aldus een Hulster ingenieur, plus dat de provincie dat niet wilde weerleg gen. De lezer zou er het zijne van denken. Dat was mijn kennismaking met G.J.J. van Eeden (1932, Noord- wijk) gepensioneerd mijnbouw- kundig ingenieur te Hulst en van 1964 tot 1993 werkzaam bij DOW. Nadien dook hij van tijd tot tijd weer op, naarmate de pro cedures rond de WOV zich voort sleepten. Ik las zijn boek: 'WOV, een tracé te ver', en werd weer overdon derd door lawines met cijfers en technische gegevens. Teckel Een oud-collega die nu in de Ab dij werkt typeert hem zo: „Het is iemand met meer dan een norma le intelligentie. En dat maakt het soms moeilijk om met hem te pra ten. Je hebt het gevoel dat hij op 8 lal Zelzate itrijdbad Op 7 september W6rd i" nieuwsbrier (nummer 8) van Van Eeden: 'ils in de perspuhlikatie van 30 augustus door de gedeputeerde werd aangekondigd, is er op- iw uitstel van de beslissing over de aanleg van de WOV. Als reden wordt aangevoerd dat a o<wi 1811 steeds niet gereed is met het onderzoek naar de haalbaarheid. Als u de achtergrond Lgeschrev^r de a «van dit nog doorgaande onder— -- - - - - - g - - .jj ter opnieuw uitstel aankondigt. oorzaak ervan is dat de afdeling die advies moet uitbrengen over de aanleg van de WOV nog tads bezig is na te gaan of het door de gedeputeerde geselecteerde tracé als bouwproject en «sluitend de exploitatie financieel is rond te krijgen. Het reeds voor 1980 door Rijkswater- (veeuci» fat uitgewerkte en zowel sociaal als economisch bewezen zeer haalbare alternatief, namelijk Gemma Joha», 8 Mleg van de WOV bjj Kruiningen en handhaving van het autoveer te Vlissingen-Breskens Maria Bakkers wonei lieft men nog steeds niet willen beschouwen. te Prinsenbeek, blijk taliat enkele politiek machtigen in de provincie de WOV klaarblijkelijk in hun eigen achtertuin "'denlaten installeren, hebben deze in 198S kans gezien de op te geven kostprijs voor de aan- 'van die verbinding aan de centrale overheid twee maal zo hoog op te geven als zy in wer- itoeid was 900 miijoen In plaats van 4S0 miijoen). By de voorbereiding van de selec- vanhet tracé in 1988 herhaalden zy hun ingreep. Nu echter gaven zjj de kostprys voor de van de verbinding voor minder dan de helft lager op dan zij in werkelijkheid was. Bij- de factoren werden eveneens ten gunste van dat tracé krom gebogen. It tracht, als een van de laatste exponenten uit die groep machtigen, de gedeputeerde, gehol- 31 door zyn directe 'adviseurs', nu nog steeds met zyn beleid aan iedereen op te dringen en Mjzen Dat een investering van twee miljard gulden voor een waanzinnige, zeven kilome- "&nge en zeventig meter diepe tunnelverbinding, gestript van vrywel alle veiligheidsvoorzie- >en, ter afhandeling van een aanbod van hooguit 6000 voertuigen in regionaal verkeer tus- Walcheren en Temeuzen met een totaal toltarief van minimaal 60 (waarby men dan als ®ft miyoenen autokilometers (milieu belastend) omryden en een 250-personenvoetveer in Kttenst van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds tussen Vlissingen en Breskens ae- iteert)... sociaal en economisch gunstiger is dan...de investering van 730 miljoen gulden Jween circa twee kilometer lange tunnel en een twee kilometer lange brugverbinding te Krui- 'Hen, inclusief de aanschaf van een dubbeldeksveerboot ter handhaving van de veerdienst te jen zoals die dienst nu onderhouden wordt, ter afhandeling van gezamenlyk meer dan voertuigen in regionaal en internationaal verkeer met tol- en veertarieven die lager zul- dan nu. zal hy begin oktober weer uitstel aankondigen en, zoals nu weer het bedrag van 000, opnieuw om fondsen uit de gemeenschapspot vragen. Hy zal zo doorgaan tot de gede erde een halt wordt toegeroepen door de Staten of de Minister, of tot het moment dat zyn Sfetemyn is afgelopen. le pijn. de speelbal en wie is de dupe van dit sinds 1982 gevoerde kat-en-muisbeleid De be- tag en de bedryven van Zeeland en in het byzonder die van Zeeuws-Vlaanderen. P&1 om ons heen is te bemerken (en dit wordt nu zelfs ook in de pers erkend) dat tegen de .'eli)ke trend in, de werkloosheid in de provincie alarmerend blijft stygen. Is het dan niet in treurig en sehandelyk dat kenneiyk door politieke en bestuuriyke verloedering dit eigen- """g beleid van de lasten in de provincie verder wordt opgedreven Wordt niet hierdoor het 'temen van de werkeloosheid extra in de hand gewerkt... en dit terwyl tegenovergesteld, als t&albare WOV wordt gerealiseerd, de provincie met betrekking tot de werkgelegenheid voor Swotregio 'Zuidwest Nederland/Vlaanderen' een voortrekkersrol zou vervullen Het zullen 'Kinderen, uw huisgenoten maar zyn die in de komende jaren geconfronteerd met de resul- i van deze persoonlyke politiek tot thuiszitten en niets doen gedwongen worden I men de investeringskosten (circa drie miyard gulden per tien kilometer) en het nut <w WOV via het Midden-Tracé, maximaal 6000 voertuigen per dag met het medio dit jaar Weurde prqject van de Betuweiyn tussen Rotterdam en Duitsland, elke vier minuten een 8®i (circa 0,5 miyard gulden per tien kilometer), dan kan eenieder inzien dat het uitstel en voteren van nieuwe fondsen geen enkel doel dient en alleen, opnieuw het nu gunstige tij 8 be investering in een haalbare WOV, doet verlopen. velen hiervan niets weten, wilt u svp deze informatie doorgeven aan uw buren, beken- touw bedryf, uw scholengemeenschap, binnen uw vereniging, etc., waarmee u helpt deze als gebleken noodzakelyk, te verspreiden. foto camile schelstraete een ander niveau zit. Dat hij je steeds vooruit is. Hij denkt ook heel snel, en hij is een teckel, als hij denkt gelijk te hebben laat hij niet snel meer los. Maar hij is re delijk en kan pertinent niet tegen gedraai." Soms kwam hij naar Middelburg naar de vergaderingen van de Statencommissies en eenmaal ging het daar echt fout. Hij vroeg spreekrecht en viel ernstig uit zijn rol. Hij vergeleek de gedepu teerden met nazi's omdat die het volk ook hadden misleid met hun propagandamachine. Van Eeden werd terstond tot de orde geroe pen en bood zijn excuses aan. Nu zegt hij: „Eigenlijk was dat helemaal mijn bedoeling niet, ik liet me meeslepen en dat was fout. Maar ik denk soms: ik ben een guerrilla aan het voeren en wat komt er nu uit Wordt hier door het regime milder Nee, en dat zagen we in de laatste oorlog ook. Wat ik bedoel is dat een paar mensen in Zeeland die WOV daar willen en daar dan valse voor lichting over geven. Waar haalt gedeputeerde Hennekeij nou die twaalfduizend auto's vandaan die er naar zijn bewering jaar lijks door die tunnel gaan? Het tolgeld voor die tunnel wordt vijftig gulden exclusief BTW, maar dat zullen ze nu nooit er kennen." Gaandeweg ging Van Eeden overal complotten zien, waar ook de regionale pers in mee zou spe len. Hij had gelijk maar hij kreeg Van Eeden staat niet alleen in zijn protest tegen de vaste oeververbinding, zoals blijkt uit het op schrift van een baggerleiding bij de veerboot in Kruiningen. foto archief de stem het niet, dat gevoel viel over hem. De taal in zijn nieuwsbrieven werd scherper. Nieuwsbrieven Nu zegt hij: „Iemand zei me laatst dat ik een slechte PR heb, en als je erover nadenkt is dat zo. Ik heb geen grote voorlichtings machine achter me, geen parle ment dat ik van stukken moet voorzien. Hoewel ik met mijn nieuwsbrieven toch moeite doe om de mensen te bereiken. Alle statenleden bijvoorbeeld krijgen mijn nieuwsbrieven." Wat je ook van de man mag den ken, zijn pogingen om zijn visie onder de aandacht te brengen zijn indrukwekkend. Wat Van Eeden in dit verband doet is enorm. Niet alleen schreef hij een boek en belandden zijn nieuws brieven op gemeentehuizen, Haagse departementen, Middel burgse statenzetels en op nog tal van plaatsen meer, hij legde ook tal van persoonlijk bezoeken af. Zo was hij de eerste Nederlander die aan een Gentse schepen vroeg of hij de WOV eigenlijk wel wil de. In Zelzate sprak hij een bur gemeester die zich gepasseerd voelde omdat hij nooit was inge licht, laat staan geraadpleegd. Van Eeden vindt dat bespottelijk: „Die man vertelde me dat hij twintig kilometer van de Schelde af woont, maar dat geen Neder landse autoriteit het zelfs maar nodig had gevonden met het ge meentebestuur van Zelzate over die tunnel te praten. Is' dat nou internationale samenwerking Hij schreef brieven aan premier Kok, overtuigde zelfs een paar CDA-statenleden (waaronder Jansen) die op het laatste van hun zittingsperiode ineens tegen de WOV stemden. Zijn laatste nieuwsbrief, nummer acht, (hier bij afgedrukt) verspreidde hij zelf, in een oplage van 300 exem plaren. Alles betaald uit eigen zak. Al bijna tien jaar duurt de oorlog van Van Eeden. En deze week zou dan het finale besluit van het kabinet kunnen vallen. Wat gaat Van Eeden doen als dat een positief besluit is Van Ee den, zeer beslist: „Dat kan niet, de tunnel komt er niet. Ik ben niet zo pessimistisch dat ik denk dat de minister het nu heeft over genomen van dit provinciebe stuur. Want de minister zal in grijpen en het hele project on haalbaar verklaren, dan houdt het hele verhaal eindelijk op en kunnen we gaan optellen hoeveel het avontuur de belastingbetaler heeft gekost." Uithangbord Maar terug naar het begin van dit verhaal. Waarom haalt iemand zich zoiets op zijn hals. Wat is het waarom van de guerrilla van G.J.J. van Eeden. Wat zijn de drijfveren Dan zegt hij: „Toen ik Zeeland binnenreed over de snelweg, ont dekte ik dat Zeeuws-Vlaanderen niet bestond. Nee, op borden zie je wel Perkpolder, maar dat zegt niemand iets. En in Zeeuws- Vlaanderen ontdekte ik dat er hier zeer hard werd gewerkt, maar dat de verbindingen zeer slecht waren. Je kon hier niet ko men. Nou, de werkloosheid stijgt in Zeeland harder dan elders in het land en goede verbindingen moeten we hebben. En we moeten bekend zijn. Ik woonde vijf jaar in Hulst voor ik wist dat daar ook een museum was. En waarom wist ik dat niet Het had geen uithangsbord. Dat hebben we toen door Dow laten schenken en sindsdien zijn de bezoekersaan tallen toegenomen." „Welnu, ook Zeeuws-Vlaanderen mist een uithangsbord en dat moet er komen. Men moet binnen kunnen komen. De regio moet niet afglijden naar de armlastig heid van vroeger, dat mag niet. Daarom hoop ik dat het gezonde verstand weer bovenkomt, en daarom voer ik mijn actie." Het reeds voor 1980 door Rijks waterstaat uitgewerkte en zowel sociaal als economisch bewezen zeer haalbare alternatief, name lijk de aanleg van de WOV bij Kruiningen en handhaving van het autoveer te Vlissingen-Bres- kens heeft men nog steeds niet willen beschouwen. Zwemlessen, voor zowel kinderen als volwassenen. Kinderen vanaf 4 jaar. a jogging (met wet belt) a fitness 2nheid tot privé-zwemles en les voor gehandicapten. j uw gratis brochure aanj ren in ongefrankeerde enveloppe aan: Antwoordnr. 100295100 VB DONGE- ton 0162-32 31 38 Faz 0162-31 74 28 ...Het reeds voor 1980 door Rijkswaterstaat uitgewerkte en zowel sociaal als economisch bewezen zeer haalbare alternatief, namelijk de aanleg van de WOV bij Kruinin gen en handhaving van het autoveer te Vhssingen-Breskens heeft men nog steeds niet willen beschouwen... foto archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19