UW;
'RUW
Don Quichotte onder de Schelde
>SSEN
LOS?
(e Lingerie
IUA SPORTlEFj
ZEELAND
C4
eau
4 Hij is een
teckel, als hij
denkt gelijk
te hebben laat
hij niet
snel meer los'
Bart
Ned.: 0032 9 3454019
assa van de Eurohal
$995
DINSDAG 26 SEPTEMBER 1995
terrein
iwerker
in.
it een
rember
goederenregister ter g
fie van de Arrondii
mentsrechtbank te Bi
houdende huwel
voorwaarden tussen
echtelieden, de heer
Andreas Johannes Lu
vicus Weebers en
akte op 5 september lj
verleden door
F.A.B.C. van Vlokho'
notaris te Prinsenbeel
jsen zijn van alle
Ijten. Je hebt er die
j braaf voegen bij wat
[Utoriteiten hen ver-
|en en je hebt de eigen
den, zij die de kont
o de krib gooien. Zo
,and is de Hulstenaar
ïan Eeden. Verklaard
'instander van de tol-
,elWOV tussen Ter-
;en en Ellewoutsdijk.
voert er al jarenlang
lermoeid strijd tegen,
zegt hij: „Ik ben een
jrilla aan het voeren."
nieuwsbrief die hij
:eeft, noemt hij 'ver-
ant'. De oorlog van
j. van Eeden.
Cees Maas
luiom?" vraag ik aan het
li van weer een lang gesprek,
een telefoontje dat een
liuurde. „Waarom vraag ik
jmaals.
li. Dan komt het eruit als een
tailleur. „Omdat er straks
mensen hier hun werk
jjraken, honderden weer.
ithet hier in Zeeuws-Vlaan-
niet floreert zoals zou moe
ilijk maar naar Philips, naar
Lrganisaties en afslankingen
[BOW, kijk maar rond. En om-
we hopeloos de boot ingaan
de tunnel die Middelburg
daarom."
dag na het gesprek stuurt hij
volgetikte velletjes op met
iletjes en cijfertjes en de op-
[egevens van zijn nieuws-
ïoor de verdere duidelijk-
leefde heer
eerste keer dat ik hem ont
was ik verrast. Afgaande
jieverhalen die toen al dexon-
had ik een soort van
Bak verwacht, zo eentje met
spraken die wel fel waren
a niet onderbouwd. Die
iptom het schoppen. Echt het
van beroepsquerulant. Zo
laid.
ar een beleefde heer met zach
ter deed de voordeur open in
iHuister villawijk. Beschaafd
id ik van koffie voorzien, en
volgens kwamen de mappen
tafel. Drommels dikke map-
De heer des huizes nam het
ird en vertelde duizenduit
rdingen en bedragen die ik op
moment niet kon controleren.
zijn bezoeken en brieven
ministers, schepenen, staten-
'i, gemeentebesturen. Over
missie. Ik zat in de huiska-
rvan een moderne kruisvaar-
maar dan wel van een acade-
tk gevormde kruisvaarder,
tunneltracé tussen Elle-
Hulstenaar G. van Eeden, verklaard tegenstander van een toltunnel op de Scheldedijk bij Perkpol-
der: „Wat ik bedoel is dat een paar mensen in Zeeland die WOVdaar willen en daar dan valse voor
lichting over geven.
woutsdijk en Temeuzen zou uit
draaien op een financiële ramp
voor Zeeland en voor het Rijk,
dat was de conclusie van zijn ver
haal. Een tolkaartje zou zeker
vijftig piek gaan kosten en dat
zou niemand willen betalen.
Maak een brugtunnel bij Perk-
polder en houd het autoveer bij
Breskens in de vaart. Dat is veel
goedkoper en beter. Maar het
Zeeuws provinciebestuur met
WD-gedeputeerde Hennekeij
voorop gaat door met dit presti
ge-project en draait de bevolking
een rad voor ogen met cijfers die
niet kloppen en valse verkeer-
sprognoses.
Tolkaartje
Terug op de redactie maakte ik
een nieuwsbericht, omdat het
provinciebestuur, ook na mijn
herhaald aandringen, de Hulster
cijfers niet met argumenten wil
de, of kon, weerleggen. Ze klop
ten niet, zeiden de ambtenaren,
maar waarom ze niet klopten, dat
zeiden ze niet.
Ik maakte dus een welles-nietes-
bericht met als openingszin dat
een tolkaartje van de tunnel geen
tientje zou kosten zoals het pro
vinciebestuur beweerde, maar
een veelvoud daarvan. Aldus een
Hulster ingenieur, plus dat de
provincie dat niet wilde weerleg
gen. De lezer zou er het zijne van
denken.
Dat was mijn kennismaking met
G.J.J. van Eeden (1932, Noord-
wijk) gepensioneerd mijnbouw-
kundig ingenieur te Hulst en van
1964 tot 1993 werkzaam bij
DOW. Nadien dook hij van tijd
tot tijd weer op, naarmate de pro
cedures rond de WOV zich voort
sleepten.
Ik las zijn boek: 'WOV, een tracé
te ver', en werd weer overdon
derd door lawines met cijfers en
technische gegevens.
Teckel
Een oud-collega die nu in de Ab
dij werkt typeert hem zo: „Het is
iemand met meer dan een norma
le intelligentie. En dat maakt het
soms moeilijk om met hem te pra
ten. Je hebt het gevoel dat hij op
8
lal Zelzate
itrijdbad
Op 7 september
W6rd i" nieuwsbrier (nummer 8) van Van Eeden:
'ils in de perspuhlikatie van 30 augustus door de gedeputeerde werd aangekondigd, is er op-
iw uitstel van de beslissing over de aanleg van de WOV. Als reden wordt aangevoerd dat
a o<wi 1811 steeds niet gereed is met het onderzoek naar de haalbaarheid. Als u de achtergrond
Lgeschrev^r de a «van dit nog doorgaande onder— -- - - - -
- g - - .jj ter opnieuw uitstel aankondigt.
oorzaak ervan is dat de afdeling die advies moet uitbrengen over de aanleg van de WOV nog
tads bezig is na te gaan of het door de gedeputeerde geselecteerde tracé als bouwproject en
«sluitend de exploitatie financieel is rond te krijgen. Het reeds voor 1980 door Rijkswater-
(veeuci» fat uitgewerkte en zowel sociaal als economisch bewezen zeer haalbare alternatief, namelijk
Gemma Joha», 8 Mleg van de WOV bjj Kruiningen en handhaving van het autoveer te Vlissingen-Breskens
Maria Bakkers wonei lieft men nog steeds niet willen beschouwen.
te Prinsenbeek, blijk taliat enkele politiek machtigen in de provincie de WOV klaarblijkelijk in hun eigen achtertuin
"'denlaten installeren, hebben deze in 198S kans gezien de op te geven kostprijs voor de aan-
'van die verbinding aan de centrale overheid twee maal zo hoog op te geven als zy in wer-
itoeid was 900 miijoen In plaats van 4S0 miijoen). By de voorbereiding van de selec-
vanhet tracé in 1988 herhaalden zy hun ingreep. Nu echter gaven zjj de kostprys voor de
van de verbinding voor minder dan de helft lager op dan zij in werkelijkheid was. Bij-
de factoren werden eveneens ten gunste van dat tracé krom gebogen.
It tracht, als een van de laatste exponenten uit die groep machtigen, de gedeputeerde, gehol-
31 door zyn directe 'adviseurs', nu nog steeds met zyn beleid aan iedereen op te dringen en
Mjzen Dat een investering van twee miljard gulden voor een waanzinnige, zeven kilome-
"&nge en zeventig meter diepe tunnelverbinding, gestript van vrywel alle veiligheidsvoorzie-
>en, ter afhandeling van een aanbod van hooguit 6000 voertuigen in regionaal verkeer tus-
Walcheren en Temeuzen met een totaal toltarief van minimaal 60 (waarby men dan als
®ft miyoenen autokilometers (milieu belastend) omryden en een 250-personenvoetveer in
Kttenst van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds tussen Vlissingen en Breskens ae-
iteert)... sociaal en economisch gunstiger is dan...de investering van 730 miljoen gulden
Jween circa twee kilometer lange tunnel en een twee kilometer lange brugverbinding te Krui-
'Hen, inclusief de aanschaf van een dubbeldeksveerboot ter handhaving van de veerdienst te
jen zoals die dienst nu onderhouden wordt, ter afhandeling van gezamenlyk meer dan
voertuigen in regionaal en internationaal verkeer met tol- en veertarieven die lager zul-
dan nu.
zal hy begin oktober weer uitstel aankondigen en, zoals nu weer het bedrag van
000, opnieuw om fondsen uit de gemeenschapspot vragen. Hy zal zo doorgaan tot de gede
erde een halt wordt toegeroepen door de Staten of de Minister, of tot het moment dat zyn
Sfetemyn is afgelopen.
le pijn. de speelbal en wie is de dupe van dit sinds 1982 gevoerde kat-en-muisbeleid De be-
tag en de bedryven van Zeeland en in het byzonder die van Zeeuws-Vlaanderen.
P&1 om ons heen is te bemerken (en dit wordt nu zelfs ook in de pers erkend) dat tegen de
.'eli)ke trend in, de werkloosheid in de provincie alarmerend blijft stygen. Is het dan niet in
treurig en sehandelyk dat kenneiyk door politieke en bestuuriyke verloedering dit eigen-
"""g beleid van de lasten in de provincie verder wordt opgedreven Wordt niet hierdoor het
'temen van de werkeloosheid extra in de hand gewerkt... en dit terwyl tegenovergesteld, als
t&albare WOV wordt gerealiseerd, de provincie met betrekking tot de werkgelegenheid voor
Swotregio 'Zuidwest Nederland/Vlaanderen' een voortrekkersrol zou vervullen Het zullen
'Kinderen, uw huisgenoten maar zyn die in de komende jaren geconfronteerd met de resul-
i van deze persoonlyke politiek tot thuiszitten en niets doen gedwongen worden I
men de investeringskosten (circa drie miyard gulden per tien kilometer) en het nut
<w WOV via het Midden-Tracé, maximaal 6000 voertuigen per dag met het medio dit jaar
Weurde prqject van de Betuweiyn tussen Rotterdam en Duitsland, elke vier minuten een
8®i (circa 0,5 miyard gulden per tien kilometer), dan kan eenieder inzien dat het uitstel en
voteren van nieuwe fondsen geen enkel doel dient en alleen, opnieuw het nu gunstige tij
8 be investering in een haalbare WOV, doet verlopen.
velen hiervan niets weten, wilt u svp deze informatie doorgeven aan uw buren, beken-
touw bedryf, uw scholengemeenschap, binnen uw vereniging, etc., waarmee u helpt deze
als gebleken noodzakelyk, te verspreiden.
foto camile schelstraete
een ander niveau zit. Dat hij je
steeds vooruit is. Hij denkt ook
heel snel, en hij is een teckel, als
hij denkt gelijk te hebben laat hij
niet snel meer los. Maar hij is re
delijk en kan pertinent niet tegen
gedraai."
Soms kwam hij naar Middelburg
naar de vergaderingen van de
Statencommissies en eenmaal
ging het daar echt fout. Hij vroeg
spreekrecht en viel ernstig uit
zijn rol. Hij vergeleek de gedepu
teerden met nazi's omdat die het
volk ook hadden misleid met hun
propagandamachine. Van Eeden
werd terstond tot de orde geroe
pen en bood zijn excuses aan.
Nu zegt hij: „Eigenlijk was dat
helemaal mijn bedoeling niet, ik
liet me meeslepen en dat was
fout. Maar ik denk soms: ik ben
een guerrilla aan het voeren en
wat komt er nu uit Wordt hier
door het regime milder Nee, en
dat zagen we in de laatste oorlog
ook. Wat ik bedoel is dat een paar
mensen in Zeeland die WOV daar
willen en daar dan valse voor
lichting over geven. Waar haalt
gedeputeerde Hennekeij nou die
twaalfduizend auto's vandaan
die er naar zijn bewering jaar
lijks door die tunnel gaan? Het
tolgeld voor die tunnel wordt
vijftig gulden exclusief BTW,
maar dat zullen ze nu nooit er
kennen."
Gaandeweg ging Van Eeden
overal complotten zien, waar ook
de regionale pers in mee zou spe
len. Hij had gelijk maar hij kreeg
Van Eeden staat niet alleen in zijn protest tegen de vaste oeververbinding, zoals blijkt uit het op
schrift van een baggerleiding bij de veerboot in Kruiningen. foto archief de stem
het niet, dat gevoel viel over hem.
De taal in zijn nieuwsbrieven
werd scherper.
Nieuwsbrieven
Nu zegt hij: „Iemand zei me
laatst dat ik een slechte PR heb,
en als je erover nadenkt is dat zo.
Ik heb geen grote voorlichtings
machine achter me, geen parle
ment dat ik van stukken moet
voorzien. Hoewel ik met mijn
nieuwsbrieven toch moeite doe
om de mensen te bereiken. Alle
statenleden bijvoorbeeld krijgen
mijn nieuwsbrieven."
Wat je ook van de man mag den
ken, zijn pogingen om zijn visie
onder de aandacht te brengen
zijn indrukwekkend. Wat Van
Eeden in dit verband doet is
enorm. Niet alleen schreef hij een
boek en belandden zijn nieuws
brieven op gemeentehuizen,
Haagse departementen, Middel
burgse statenzetels en op nog tal
van plaatsen meer, hij legde ook
tal van persoonlijk bezoeken af.
Zo was hij de eerste Nederlander
die aan een Gentse schepen vroeg
of hij de WOV eigenlijk wel wil
de. In Zelzate sprak hij een bur
gemeester die zich gepasseerd
voelde omdat hij nooit was inge
licht, laat staan geraadpleegd.
Van Eeden vindt dat bespottelijk:
„Die man vertelde me dat hij
twintig kilometer van de Schelde
af woont, maar dat geen Neder
landse autoriteit het zelfs maar
nodig had gevonden met het ge
meentebestuur van Zelzate over
die tunnel te praten. Is' dat nou
internationale samenwerking
Hij schreef brieven aan premier
Kok, overtuigde zelfs een paar
CDA-statenleden (waaronder
Jansen) die op het laatste van hun
zittingsperiode ineens tegen de
WOV stemden. Zijn laatste
nieuwsbrief, nummer acht, (hier
bij afgedrukt) verspreidde hij
zelf, in een oplage van 300 exem
plaren. Alles betaald uit eigen
zak. Al bijna tien jaar duurt de
oorlog van Van Eeden. En deze
week zou dan het finale besluit
van het kabinet kunnen vallen.
Wat gaat Van Eeden doen als dat
een positief besluit is Van Ee
den, zeer beslist: „Dat kan niet,
de tunnel komt er niet. Ik ben
niet zo pessimistisch dat ik denk
dat de minister het nu heeft over
genomen van dit provinciebe
stuur. Want de minister zal in
grijpen en het hele project on
haalbaar verklaren, dan houdt
het hele verhaal eindelijk op en
kunnen we gaan optellen hoeveel
het avontuur de belastingbetaler
heeft gekost."
Uithangbord
Maar terug naar het begin van dit
verhaal. Waarom haalt iemand
zich zoiets op zijn hals. Wat is het
waarom van de guerrilla van
G.J.J. van Eeden. Wat zijn de
drijfveren
Dan zegt hij: „Toen ik Zeeland
binnenreed over de snelweg, ont
dekte ik dat Zeeuws-Vlaanderen
niet bestond. Nee, op borden zie
je wel Perkpolder, maar dat zegt
niemand iets. En in Zeeuws-
Vlaanderen ontdekte ik dat er
hier zeer hard werd gewerkt,
maar dat de verbindingen zeer
slecht waren. Je kon hier niet ko
men. Nou, de werkloosheid stijgt
in Zeeland harder dan elders in
het land en goede verbindingen
moeten we hebben. En we moeten
bekend zijn. Ik woonde vijf jaar
in Hulst voor ik wist dat daar ook
een museum was. En waarom
wist ik dat niet Het had geen
uithangsbord. Dat hebben we
toen door Dow laten schenken en
sindsdien zijn de bezoekersaan
tallen toegenomen."
„Welnu, ook Zeeuws-Vlaanderen
mist een uithangsbord en dat
moet er komen. Men moet binnen
kunnen komen. De regio moet
niet afglijden naar de armlastig
heid van vroeger, dat mag niet.
Daarom hoop ik dat het gezonde
verstand weer bovenkomt, en
daarom voer ik mijn actie."
Het reeds voor 1980 door Rijks
waterstaat uitgewerkte en zowel
sociaal als economisch bewezen
zeer haalbare alternatief, name
lijk de aanleg van de WOV bij
Kruiningen en handhaving van
het autoveer te Vlissingen-Bres-
kens heeft men nog steeds niet
willen beschouwen.
Zwemlessen, voor
zowel kinderen als
volwassenen.
Kinderen vanaf
4 jaar.
a jogging (met wet belt)
a fitness
2nheid tot privé-zwemles en
les voor gehandicapten.
j uw gratis brochure aanj
ren in ongefrankeerde enveloppe aan:
Antwoordnr. 100295100 VB DONGE-
ton 0162-32 31 38 Faz 0162-31 74 28
...Het reeds voor 1980 door Rijkswaterstaat uitgewerkte en zowel sociaal als economisch bewezen zeer haalbare alternatief, namelijk de aanleg van de WOV bij Kruinin
gen en handhaving van het autoveer te Vhssingen-Breskens heeft men nog steeds niet willen beschouwen...
foto archief de stem