INC Htm MNi? ilweelde Geruchten rond produkten vaak onwaar, maar hardnekkig Theo Limpergprijs voor de soberheid van Alexander van Slobbe SIRE Meubelweelde, voor de besté Belgische meubelen aan de laagste prijzen! GOEDKOPER KAN NIET!!!^ fl. 2.999/- te Onderscheid Alternatief Exotisch Cocaïne-snoepjes Geen shag Internationaal Onderscheid ~1 Cola werkt perfect als middel tegen vastgeroeste schroeven, zo luidt de hardnekkige roddel. foto marc bolsius N DOEN. ■Stichting Jdeele Reclame. FEESTAANBIEDING: Voorbeeld: Eiken slaapkamer ledikant 140 x 200 cm 2 nachtkastjes kommode en 3 drs. kast met spiegel JUBILEUMPRUS en gratis thuis gemonteerd INDUSTRIETERREIN WEELDE I Baarie-Nassau PopP®1 Weeld® Richting Turnhout jmrlOO.OOO bierdoppen krijg ften rolstoel en wie heel veel drinkt kan een blindenge- pehond bij elkaar sparen, poerende verhalen maar er popt geen fluit van. Produkt- Mdels, ze zijn zo hardnekkig gras tussen de stoeptegels. Pais middel tegen de roest, pinnen tussen de bananen en a in eikehouten meubelen, ht valt er tegen deze verhalen pioen? y Hans van Alebeek ^beschaafde Britse lord rijdt met zijn nisRoyce door Afrika als plotseling zijn •o bet begeeft. Met veel moeite slaagt lam om de bewoonde wereld te berer- pa de panne te melden. Ter plekke is [dealer te vinden, dus stuurt de fa it em monteur in een helikopter naar [«rtuinlijke klant. Het euvel wordt "Jen en de Engelsman kan verder, «en later is hij weer thuis in zijn 5 ®aar nog steeds heeft hij geen jekregen. Omdat de lord een i is besluit hij te bellen. Bij de igeren ze echter zeer verbaasd: "monteur naar Afrika? Dat is onmo- pmijnheer, onze auto's gaan niet ka- altijd zijn produktroddels negatief. over auto's circuleren ook een aan- tieve verhalen die indirect de t van het voertuig benadrukken. ve het klassieke verhaal over de van de Britse lord is er bij voorbeeld dat je met een Lelijke Eend - een s- nooit over de kop kan slaan. n°S; als je erin slaagt om dat kar- P zijn kant te krijgen, geeft Citroen auto cadeau •est „«tent wel een of meerdere pro- in Ar ^et a^s Broodje Aap-ver- J voorbeeld dat van de dode oma JlnriPe,naal. de nierdiefstal in Parijs m welkom bij de aids-club-sto- ze met smaak en regelmaat la alt-a °P feesten en Partijen. 9i ma ®aat 'let om fantastische ver- jj arvatl iedereen aanvoelt dat ze her toi01 maar hët bewijs daarvoor r'baal 7i6Ieren is' Vooral ook omdat het enr,; z?Senaamd altijd in de na- ™ssenkring heeft afgespeeld: bij an de broer van mijn collega of de vriend van de koerier van ons bedrijf, zoiets. Wie gericht gaat zoeken zal de man of vrouw echter nooit vinden. De verhalen over Coca Cola tegen de roest, bierdoppen voor een rolstoel en Baileys als levensge vaarlijke likeur zingen intussen echter vrolijk verder. Over dit soort verhalen is onlangs een boekje verschenen van Hans van Schra vendijk met als titel 'Produktgeruchten. Lariekoek en achterklap bij de consu ment'. De oud-marktonderzoeker heeft daarin een groot aantal' staaltjes 'consu mentenlatijn' verzameld en ging op zoek naar de herkomst. Zonder al te vëel suc ces overigens. Volgens Van Schravendijk is dergelijke lariekoek vooral een uitlaat klep voor consumenten die nu eenmaal graag kletsen en praten over produkten, (nieuwe) merken en fabrikanten. Om enige orde in de chaos te scheppen, maakt Van Schravendijk een onderscheid in soorten roddels. De eerste categorie gaat over produkten zelf of de - veelal twijfelachtige - samenstelling ervan. En kele voorbeelden uit deze categorie onzin zijn: McDonald's verwerkt regenwormen in zijn hamburgers. Philips heeft jaren geleden al een gloei lamp uitgevonden die nooit kapot gaat maar die houden ze - slim als ze zijn - mooi in de kliiis. Bruine auto's (DAF wordt vaak ge noemd) roesten minder snel omdat die twee keer gelakt worden. Bruin dekt na melijk niet zo goed. r Goedkoop bier (de B- en huismerken) is gezonder, want daar zitten juist niet die dure chemische conserveringsmiddelen in. Een van de spraakmakende roddels in de ze categorie betreft Meubelfabriek tok- tok Oisterwijk dat beton in de eikehouten banken en stoelen zou verwerken. In 1978 dook het verhaal plotseling op. Volgens het gerucht zou iemand die een tafel ge kocht had, die een stukje lager willen ma ken waarop hij bij het zagen beton ont dekte dat in de poten verstopt zat. Gek van alle praatjes loofde het bedrijf een beloning van 10.000 gulden uit voor dege ne die zo'n betonmeubel zou kunnen to nen. Einde gerucht, ook met dank aan een uitzending van Koning Klant waaruit duidelijk werd dat het a) onmogelijk was en b) veel duurder was om beton te ver werken. Een andere categorie roddels gaat over alternatief gebruik van produkten. Be halve de eerder genoemde cola als ont- roester zijn dat bij voorbeeld: Coffee creamer waarmee je ook uitste kend de was zou kunnen doen. Afwasmiddel dat bruikbaar schijnt te zijn als lijmmiddel voor PVC. 7-Up bij een vaasje bloemen houdt het boeketje langer fris. Een derde categorie produktgeruchten omvat samenwerkingsverbanden tussen fabrikanten en allerlei duistere organisa ties: Zo zou Procter Gamble (o.a. luiers, waspoeders en cosmetica) banden hebben met de Satanskerk. In verpakkingen zou den daar subtiele aanwijzingen voor te vinden zijn. Marlboro steunt het gedachtengoed van de Ku Klux Klan. In de verpakking zou de witte puntmuts van deze engerds te zien zijn en wie op de juiste manier een pakje openmaakt ontdekt twee ronde stippen: een zwarte ('tegen negers') en een gouden ('tegen joden'). Dit soort tekens vind je echter op allerlei sigarettenpakjes: het zijn proefkleuren voor de drukkers. De categorie winkelavonturen gaat bijna nooit over een specifiek merk of produkt. Meestal zijn het algemene verhalen over enge beesten of voorvallen. Een greep uit de exotische collectie: Een grote tarantula-spin die via een doos bananen en de groenteboer uiteinde lijk bij iemand in de huiskamer terecht komt. Vrouw raakt gewond als ze een goedko pe bontjas uit Mexico past en haar hand in een van de zakken steekt: daar zit een giftige slang in. In diverse Franse winkels zitten zogehe ten department store snakes, slangen of slangetjes die klanten verwonden. De laatste categorie gaat over het sparen en verzamelen voor een goed doel. Meest al een rolstoel voor een gehandicapte maar een blindengeleidehond kan ook. Van alles wordt er gespaard: labels van theezakjes, kroonkurken, streepjescodes en verpakkingen van vloeitjes. Een onuit roeibaar verhaal, weten ze onder andere bij brouwer Heineken en koffie- en thee producent Douwe Egberts. „Het verhaal dat je voor 100.000 bierdop pen een rolstoel krijgt, duikt met enige re gelmaat op. Bij ons is het al weer enkele jaren geleden dat we ermee geconfron teerd werden", vertelt Heineken-woord voerder J. Dop. „Soms hebben ze de kroonkurken zelfs allemaal keurig plat geslagen maar wij kunnen ze alleen maar feliciteren met hun prachtige verzameling oud ijzer. Wij kunnen er echter niets mee doen." Hetzelfde verhaal bij Douwe Egberts in Utrecht. „Soms hebben de mensen, vaak met anderen samen, vuilniszakken vol theelabeltjes gespaard," vertelt woord voerster W. Peulen. „In een brief probe ren wij ze dan duidelijk te maken dat wij zo'n spaaractie niet organiseren en dat het gaat om onjuiste geruchten. Het ver haal komt met vlagen bij ons terecht. Af gelopen maand was het rustig maar soms krijg je ineens weer allerlei mensen aan de lijn. Heel vervelend want je praat over tientallen mensen per jaar die je moet te leurstellen." Bij het ontstaan van produktroddels spe len diverse partijen een rol. Allereerst de consumenten zelf die de verhalen rondba zuinen. Vaak komen dat soort roddels te recht bij journalisten die proberen te ach terhalen of ze waar zijn. Voor, tijdens en na die publicaties spelen fabrikanten of producenten weer een belangrijke rol: zij bevestigen of ontkennen het gerucht en gaan soms zelf tot actie over. Vooral als het bedrijf er schade van dreigt te onder vinden. Een goed voorbeeld daarvan is snoepjes- fabrikant Van Melle uit Breda die vier jaar geleden ernstig in de problemen kwam door een kwaadaardige roddel in Brazillië. In het hele land zouden kinde ren ziek zijn geworden nadat ze snoepjes van Van Melle hadden gegeten die geïn jecteerd waren met cocaine. Woordvoer ster L. van Aalten blikt terug: „Via onze general manager waren wij al op de hoog te van deze geruchten. Van paniek was echter geen sprake. We waren nog bezig met het onderzoek toen de media zich op deze zaak stortten en alles ineens in een stroomversnelling raakte. Vanaf dat mo ment liepen we constant achter de feiten aan. Correspondenten ter plekke beschik ten vaak eerder over informatie dan wij. Zoiets is een nachtmerrie voor elke fabri kant want je loopt steeds maar achter de feiten aan." Met dank aan de paus die net in die tijd Brazilië aandeed, verhuisde het nieuws over de 'cocaïne-snoepjes' van de voorpa gina's en kwam er rust in de tent voor het Bredase bedrijf. Maar het leed was al ge schied: niemand at de snoepjes meer, de regering sloot de fabriek enige weken en de naam van Van Melle was ernstig be schadigd. Allemaal door een roddel want niemand heeft de vergiftigde kinderen ooit kunnen vinden en laboratoriumon derzoek heeft duidelijk gemaakt dat er niets aan de hand was. Van Melle heeft van de affaire geleerd en wereldwijd zijn personeel geïnstrueerd voor dit soort affaires. Ofwel: sneller sig naleren zodat je ook sneller met bewijs kunt reageren. „Maar het blijft heel erg moeilijk om met dit soort roddels om te gaan", besluit Van Aalten. Heineken en Douwe Egberts doen zelf bij voorbeeld niets tegen deze roddels om geen slapende honden wakker te maken. Intussen wordt het bestand aan 'oude koeien' regelmatig uitgebreid met verse roddels. Bij voorbeeld die van de Mag num waarvan het verhaal wil dat dit ijsje net zo veel calorieën bevat als een heel pakje roomboter. En vanaf 1990 zoemt al het verhaal rond dat de combinatie van de koffielikeur Baileys met tonic tot een le vensgevaarlijk goedje in je buik leidt. Niet waar, maar Baileys meldt voor de ze kerheid op de achterkant van het etiket wel dat Baileys unique blend means that citrus and acidic drinks are unsuitable mixers. In gewoon Nederlands: niet mixen met drankjes waar kinine of kool zuur in zit. En dan zijn er ook nog verhalen over pro- duktveranderingen die de consument een loer draaien: sneetjes van voorverpakt brood die steeds dunner worden zodat er meer beleg nodig is, tubes tandpasta waarvan het gat stiekum groter wordt en het verbruik dus stijgt en geheime bood schappen verstopt tussen films op tv en in de bioscoop. „Produktroddels zullen altijd blijven be staan," voorspelt prof. dr. F. Pieters, hoogleraar marketing aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. „Deze verhalen hebben eigenlijk niet zo veel te maken met marketing als wel met allerlei angsten en fantasieën die iedereen van jongsaf heeft. Vaak spelen produktge ruchten in op deze verborgen angsten." Behalve als het tegendeel echt te bewijzen is, zoals bij het beton in het eikehout en de cocaïne-snoepjes, vindt Pieters het niet zo verstandig om als bedrijf te reageren op produktroddels. „Want als je die rod dels weerspreekt, maak je je ongeloof waardig," aldus de KUB-hoogleraar. Of zoals de consument dan denkt: waar rook is, is vuur. Daarom ook bestrijdt Samson niet open lijk het verhaal over het gratis pakje shag bij het vinden van een - te lang - takje ta bak. „Maar als er iemand klaagt, gaan we daar heel vriendelijk mee om," zegt woordvoerder B. Prenger. „Als de brief een beetje aardig, leuk of puntig geformu leerd dus, sturen we een aardigheidje." Maar in elk geval géén pakje shag. VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 DEEL Het duurde even voordat de internationale mode pers de Nederlandse ontwerper Alexander van Slobbe kende. Nieuwkomers worden altijd met argwaan bekeken. De Nederlandse pers, chauvi nistisch als ze is, zat al seizoenen lang op de eerste rij. Tot ineens eind vorig jaar Suzy Menkes van de toonaangevende krant Herald Tribune verscheen, met in haar kielzog journalisten van Elle en Vo gue. Hun fotografen vochten zich naar het beste plaatsje. En dat alles betekent succes. Door Jetty Ferwerda Succes- hebben, is ook de Theo Lim pergprijs winnen. De Nederlandse mode-ontwerper Alexander van Slobbe ontving hem dinsdag voor zijn kledingcollecties Orson+Bódil en SO, die de afgelopen ja ren met veel succes in Parijs werden ge toond. De tweejaarlijkse prijs beloont Van Slobbe voor zijn originaliteit en vormgeving. En waarom ook niet, mode is net zo goed onderdeel 'van in dustrieel design. De jury: „Het label Or- son+Bodil gaf de Nederlandse mode een onverwachte reputatie en intro duceerde het Hol lands constructivis me als een nieuwe inspiratie. Met zijn maimencollectie SO behoort van Slobbe al evenzeer tot de kleine lijst van echte vernieu wers." Van Slobbe (Rotterdam, 1959) timmert al enige jaren als mo deontwerper aan de weg. Zijn gedrevenheid wordt pas de laatste twee jaar echt beloond met internationale aandacht en succes. In Japan gaat zijn mannencollectie SO grif over de toonbank en zijn ontwerpen hangen in toonaangevende modezaken in New York. We reldwijd zijn er 235 verkoop punten, waarvan al 35 in Frankrijk. Van Slobbes ontwerpen zijn sober, bijzonder van lijn en prachtig afgewerkt tot in de details. Het experimenteert veel met vormen en stoffen. Kragen vallen anders door een speciale, inzet, rugpanden zijn luchtig bollend door speciale stof verwerking. Ook onder zoekt de ontwerper de valling van de stof met ingenaaid elas tiek of de plasticiteit van het materiaal. Zijn inspiratie haalt hij uit de minimalistische stijl van Nederlandse architectuur en design. Ondanks de eigentijdse vorm geving heeft Van Slobbe's be nadering iets klassieks. Hij is bijvoorbeeld een ontwerper pur sang, die verder gaat dan Uit de collectie van Orson+Bodil alleen pasvorm, de juiste stof fen en modethema's. Zijn werk krijgt daardoor een zeer mo dern couturekarakter. Daarnaast houden klassieke onderwerpen als mannelijk heid en vrouwelijkheid hem bezig. Met de creaties van Or son+Bodil probeert hij een nieuwe vrouwelijkheid te creëeren. „Ik probeer vrouwen de verfij ning en perfectie terug te ge- ven van de couturevrouw van de jaren vijftig", zei hij in een gesprek met het designtijd schrift Items. „De afgelopen decennia durfde de geëmanci peerde vrouw zich niet meer over te geven aan vrouwelijk heid, glamour of een gewaagd ontwerp. Met als resultaat dat haar schoonheid reduceerde tot seksualiteit en perfect li chaam. Intelligentie is nu geen issue meer bij vrouwen, dus waarom niet terug naar verfij ning? Een elegante vrouw die ook nog slim is, is toch prach tig?" In zijn mannencollectie SO mode volgt hij dezelfde lijn. Ook daar is men toe aan het opnieuw definiëren van mannelijkheid, aldus de ont werper. In zijn shows onderscheidt Van Slobbe zich van andere mode ontwerpers. Ze zijn verre van opgeklopt en stereotiep. Geen dure topmodellen, geen kilometerslan ge catwalk, geen ze nuwachtige lijf wachten met losse handjes. Architec ten, grafisch vorm gevers en kunste naars helpen met de opzet van de show. Eigenlijk is de hele equipe die tussen Parijs en Amster dam reist Neder lands: van schoe nenontwerpsters, visagisten en man nequins tot discjoc- key en beeld- en ge luidsmensen. Dat Alexander van Slobbe over een on stuitbare energie beschikt, is wel dui delijk. Want naast vier dure collecties per jaar, ontwerpt hij ook kleding voor het betaalbare label A2PG. Met dezelfde Ontwerp van Van Slobbe Uit de collec- inzet en perfeetio- tievanSO. foto's peter stigter nisme.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23