INC Htm
MNi?
ilweelde
Geruchten rond produkten vaak onwaar, maar hardnekkig
Theo Limpergprijs voor
de soberheid van
Alexander van Slobbe
SIRE
Meubelweelde,
voor de besté
Belgische
meubelen
aan de laagste
prijzen!
GOEDKOPER
KAN NIET!!!^
fl. 2.999/-
te
Onderscheid
Alternatief
Exotisch
Cocaïne-snoepjes
Geen shag
Internationaal
Onderscheid
~1
Cola werkt perfect als middel tegen vastgeroeste schroeven, zo luidt de hardnekkige roddel.
foto marc bolsius
N DOEN.
■Stichting Jdeele Reclame.
FEESTAANBIEDING:
Voorbeeld:
Eiken slaapkamer
ledikant 140 x 200 cm
2 nachtkastjes
kommode en
3 drs. kast
met spiegel
JUBILEUMPRUS
en gratis thuis gemonteerd
INDUSTRIETERREIN WEELDE
I Baarie-Nassau PopP®1
Weeld®
Richting Turnhout
jmrlOO.OOO bierdoppen krijg
ften rolstoel en wie heel veel
drinkt kan een blindenge-
pehond bij elkaar sparen,
poerende verhalen maar er
popt geen fluit van. Produkt-
Mdels, ze zijn zo hardnekkig
gras tussen de stoeptegels.
Pais middel tegen de roest,
pinnen tussen de bananen en
a in eikehouten meubelen,
ht valt er tegen deze verhalen
pioen?
y Hans van Alebeek
^beschaafde Britse lord rijdt met zijn
nisRoyce door Afrika als plotseling zijn
•o bet begeeft. Met veel moeite slaagt
lam om de bewoonde wereld te berer-
pa de panne te melden. Ter plekke is
[dealer te vinden, dus stuurt de fa
it em monteur in een helikopter naar
[«rtuinlijke klant. Het euvel wordt
"Jen en de Engelsman kan verder,
«en later is hij weer thuis in zijn
5 ®aar nog steeds heeft hij geen
jekregen. Omdat de lord een
i is besluit hij te bellen. Bij de
igeren ze echter zeer verbaasd:
"monteur naar Afrika? Dat is onmo-
pmijnheer, onze auto's gaan niet ka-
altijd zijn produktroddels negatief.
over auto's circuleren ook een aan-
tieve verhalen die indirect de
t van het voertuig benadrukken.
ve het klassieke verhaal over de
van de Britse lord is er bij voorbeeld
dat je met een Lelijke Eend - een
s- nooit over de kop kan slaan.
n°S; als je erin slaagt om dat kar-
P zijn kant te krijgen, geeft Citroen
auto cadeau
•est
„«tent wel een of meerdere pro-
in Ar ^et a^s Broodje Aap-ver-
J voorbeeld dat van de dode oma
JlnriPe,naal. de nierdiefstal in Parijs
m welkom bij de aids-club-sto-
ze met smaak en regelmaat
la alt-a °P feesten en Partijen.
9i ma ®aat 'let om fantastische ver-
jj arvatl iedereen aanvoelt dat ze
her toi01 maar hët bewijs daarvoor
r'baal 7i6Ieren is' Vooral ook omdat het
enr,; z?Senaamd altijd in de na-
™ssenkring heeft afgespeeld: bij
an de broer van mijn collega of
de vriend van de koerier van ons bedrijf,
zoiets. Wie gericht gaat zoeken zal de man
of vrouw echter nooit vinden. De verhalen
over Coca Cola tegen de roest, bierdoppen
voor een rolstoel en Baileys als levensge
vaarlijke likeur zingen intussen echter
vrolijk verder.
Over dit soort verhalen is onlangs een
boekje verschenen van Hans van Schra
vendijk met als titel 'Produktgeruchten.
Lariekoek en achterklap bij de consu
ment'. De oud-marktonderzoeker heeft
daarin een groot aantal' staaltjes 'consu
mentenlatijn' verzameld en ging op zoek
naar de herkomst. Zonder al te vëel suc
ces overigens. Volgens Van Schravendijk
is dergelijke lariekoek vooral een uitlaat
klep voor consumenten die nu eenmaal
graag kletsen en praten over produkten,
(nieuwe) merken en fabrikanten.
Om enige orde in de chaos te scheppen,
maakt Van Schravendijk een onderscheid
in soorten roddels. De eerste categorie
gaat over produkten zelf of de - veelal
twijfelachtige - samenstelling ervan. En
kele voorbeelden uit deze categorie onzin
zijn:
McDonald's verwerkt regenwormen in
zijn hamburgers.
Philips heeft jaren geleden al een gloei
lamp uitgevonden die nooit kapot gaat
maar die houden ze - slim als ze zijn -
mooi in de kliiis.
Bruine auto's (DAF wordt vaak ge
noemd) roesten minder snel omdat die
twee keer gelakt worden. Bruin dekt na
melijk niet zo goed. r
Goedkoop bier (de B- en huismerken) is
gezonder, want daar zitten juist niet die
dure chemische conserveringsmiddelen
in.
Een van de spraakmakende roddels in de
ze categorie betreft Meubelfabriek tok-
tok Oisterwijk dat beton in de eikehouten
banken en stoelen zou verwerken. In 1978
dook het verhaal plotseling op. Volgens
het gerucht zou iemand die een tafel ge
kocht had, die een stukje lager willen ma
ken waarop hij bij het zagen beton ont
dekte dat in de poten verstopt zat. Gek
van alle praatjes loofde het bedrijf een
beloning van 10.000 gulden uit voor dege
ne die zo'n betonmeubel zou kunnen to
nen. Einde gerucht, ook met dank aan een
uitzending van Koning Klant waaruit
duidelijk werd dat het a) onmogelijk was
en b) veel duurder was om beton te ver
werken.
Een andere categorie roddels gaat over
alternatief gebruik van produkten. Be
halve de eerder genoemde cola als ont-
roester zijn dat bij voorbeeld:
Coffee creamer waarmee je ook uitste
kend de was zou kunnen doen.
Afwasmiddel dat bruikbaar schijnt te
zijn als lijmmiddel voor PVC.
7-Up bij een vaasje bloemen houdt het
boeketje langer fris.
Een derde categorie produktgeruchten
omvat samenwerkingsverbanden tussen
fabrikanten en allerlei duistere organisa
ties:
Zo zou Procter Gamble (o.a. luiers,
waspoeders en cosmetica) banden hebben
met de Satanskerk. In verpakkingen zou
den daar subtiele aanwijzingen voor te
vinden zijn.
Marlboro steunt het gedachtengoed van
de Ku Klux Klan. In de verpakking zou
de witte puntmuts van deze engerds te
zien zijn en wie op de juiste manier een
pakje openmaakt ontdekt twee ronde
stippen: een zwarte ('tegen negers') en een
gouden ('tegen joden'). Dit soort tekens
vind je echter op allerlei sigarettenpakjes:
het zijn proefkleuren voor de drukkers.
De categorie winkelavonturen gaat bijna
nooit over een specifiek merk of produkt.
Meestal zijn het algemene verhalen over
enge beesten of voorvallen. Een greep uit
de exotische collectie:
Een grote tarantula-spin die via een
doos bananen en de groenteboer uiteinde
lijk bij iemand in de huiskamer terecht
komt.
Vrouw raakt gewond als ze een goedko
pe bontjas uit Mexico past en haar hand
in een van de zakken steekt: daar zit een
giftige slang in.
In diverse Franse winkels zitten zogehe
ten department store snakes, slangen of
slangetjes die klanten verwonden.
De laatste categorie gaat over het sparen
en verzamelen voor een goed doel. Meest
al een rolstoel voor een gehandicapte
maar een blindengeleidehond kan ook.
Van alles wordt er gespaard: labels van
theezakjes, kroonkurken, streepjescodes
en verpakkingen van vloeitjes. Een onuit
roeibaar verhaal, weten ze onder andere
bij brouwer Heineken en koffie- en thee
producent Douwe Egberts.
„Het verhaal dat je voor 100.000 bierdop
pen een rolstoel krijgt, duikt met enige re
gelmaat op. Bij ons is het al weer enkele
jaren geleden dat we ermee geconfron
teerd werden", vertelt Heineken-woord
voerder J. Dop. „Soms hebben ze de
kroonkurken zelfs allemaal keurig plat
geslagen maar wij kunnen ze alleen maar
feliciteren met hun prachtige verzameling
oud ijzer. Wij kunnen er echter niets mee
doen."
Hetzelfde verhaal bij Douwe Egberts in
Utrecht. „Soms hebben de mensen, vaak
met anderen samen, vuilniszakken vol
theelabeltjes gespaard," vertelt woord
voerster W. Peulen. „In een brief probe
ren wij ze dan duidelijk te maken dat wij
zo'n spaaractie niet organiseren en dat
het gaat om onjuiste geruchten. Het ver
haal komt met vlagen bij ons terecht. Af
gelopen maand was het rustig maar soms
krijg je ineens weer allerlei mensen aan
de lijn. Heel vervelend want je praat over
tientallen mensen per jaar die je moet te
leurstellen."
Bij het ontstaan van produktroddels spe
len diverse partijen een rol. Allereerst de
consumenten zelf die de verhalen rondba
zuinen. Vaak komen dat soort roddels te
recht bij journalisten die proberen te ach
terhalen of ze waar zijn. Voor, tijdens en
na die publicaties spelen fabrikanten of
producenten weer een belangrijke rol: zij
bevestigen of ontkennen het gerucht en
gaan soms zelf tot actie over. Vooral als
het bedrijf er schade van dreigt te onder
vinden.
Een goed voorbeeld daarvan is snoepjes-
fabrikant Van Melle uit Breda die vier
jaar geleden ernstig in de problemen
kwam door een kwaadaardige roddel in
Brazillië. In het hele land zouden kinde
ren ziek zijn geworden nadat ze snoepjes
van Van Melle hadden gegeten die geïn
jecteerd waren met cocaine. Woordvoer
ster L. van Aalten blikt terug: „Via onze
general manager waren wij al op de hoog
te van deze geruchten. Van paniek was
echter geen sprake. We waren nog bezig
met het onderzoek toen de media zich op
deze zaak stortten en alles ineens in een
stroomversnelling raakte. Vanaf dat mo
ment liepen we constant achter de feiten
aan. Correspondenten ter plekke beschik
ten vaak eerder over informatie dan wij.
Zoiets is een nachtmerrie voor elke fabri
kant want je loopt steeds maar achter de
feiten aan."
Met dank aan de paus die net in die tijd
Brazilië aandeed, verhuisde het nieuws
over de 'cocaïne-snoepjes' van de voorpa
gina's en kwam er rust in de tent voor het
Bredase bedrijf. Maar het leed was al ge
schied: niemand at de snoepjes meer, de
regering sloot de fabriek enige weken en
de naam van Van Melle was ernstig be
schadigd. Allemaal door een roddel want
niemand heeft de vergiftigde kinderen
ooit kunnen vinden en laboratoriumon
derzoek heeft duidelijk gemaakt dat er
niets aan de hand was.
Van Melle heeft van de affaire geleerd en
wereldwijd zijn personeel geïnstrueerd
voor dit soort affaires. Ofwel: sneller sig
naleren zodat je ook sneller met bewijs
kunt reageren. „Maar het blijft heel erg
moeilijk om met dit soort roddels om te
gaan", besluit Van Aalten. Heineken en
Douwe Egberts doen zelf bij voorbeeld
niets tegen deze roddels om geen slapende
honden wakker te maken.
Intussen wordt het bestand aan 'oude
koeien' regelmatig uitgebreid met verse
roddels. Bij voorbeeld die van de Mag
num waarvan het verhaal wil dat dit ijsje
net zo veel calorieën bevat als een heel
pakje roomboter. En vanaf 1990 zoemt al
het verhaal rond dat de combinatie van de
koffielikeur Baileys met tonic tot een le
vensgevaarlijk goedje in je buik leidt.
Niet waar, maar Baileys meldt voor de ze
kerheid op de achterkant van het etiket
wel dat Baileys unique blend means that
citrus and acidic drinks are unsuitable
mixers. In gewoon Nederlands: niet
mixen met drankjes waar kinine of kool
zuur in zit.
En dan zijn er ook nog verhalen over pro-
duktveranderingen die de consument een
loer draaien: sneetjes van voorverpakt
brood die steeds dunner worden zodat er
meer beleg nodig is, tubes tandpasta
waarvan het gat stiekum groter wordt en
het verbruik dus stijgt en geheime bood
schappen verstopt tussen films op tv en in
de bioscoop.
„Produktroddels zullen altijd blijven be
staan," voorspelt prof. dr. F. Pieters,
hoogleraar marketing aan de Katholieke
Universiteit Brabant in Tilburg. „Deze
verhalen hebben eigenlijk niet zo veel te
maken met marketing als wel met allerlei
angsten en fantasieën die iedereen van
jongsaf heeft. Vaak spelen produktge
ruchten in op deze verborgen angsten."
Behalve als het tegendeel echt te bewijzen
is, zoals bij het beton in het eikehout en
de cocaïne-snoepjes, vindt Pieters het niet
zo verstandig om als bedrijf te reageren
op produktroddels. „Want als je die rod
dels weerspreekt, maak je je ongeloof
waardig," aldus de KUB-hoogleraar. Of
zoals de consument dan denkt: waar rook
is, is vuur.
Daarom ook bestrijdt Samson niet open
lijk het verhaal over het gratis pakje shag
bij het vinden van een - te lang - takje ta
bak. „Maar als er iemand klaagt, gaan we
daar heel vriendelijk mee om," zegt
woordvoerder B. Prenger. „Als de brief
een beetje aardig, leuk of puntig geformu
leerd dus, sturen we een aardigheidje."
Maar in elk geval géén pakje shag.
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 DEEL
Het duurde even voordat de internationale mode
pers de Nederlandse ontwerper Alexander van
Slobbe kende. Nieuwkomers worden altijd met
argwaan bekeken. De Nederlandse pers, chauvi
nistisch als ze is, zat al seizoenen lang op de eerste
rij. Tot ineens eind vorig jaar Suzy Menkes van de
toonaangevende krant Herald Tribune verscheen,
met in haar kielzog journalisten van Elle en Vo
gue. Hun fotografen vochten zich naar het beste
plaatsje. En dat alles betekent succes.
Door Jetty Ferwerda
Succes- hebben, is
ook de Theo Lim
pergprijs winnen.
De Nederlandse
mode-ontwerper
Alexander van
Slobbe ontving hem
dinsdag voor zijn
kledingcollecties
Orson+Bódil en SO,
die de afgelopen ja
ren met veel succes
in Parijs werden ge
toond.
De tweejaarlijkse
prijs beloont Van
Slobbe voor zijn
originaliteit en
vormgeving. En
waarom ook niet,
mode is net zo goed
onderdeel 'van in
dustrieel design. De
jury: „Het label Or-
son+Bodil gaf de
Nederlandse mode
een onverwachte
reputatie en intro
duceerde het Hol
lands constructivis
me als een nieuwe
inspiratie. Met zijn
maimencollectie SO behoort
van Slobbe al evenzeer tot de
kleine lijst van echte vernieu
wers."
Van Slobbe (Rotterdam, 1959)
timmert al enige jaren als mo
deontwerper aan de weg. Zijn
gedrevenheid wordt pas de
laatste twee jaar echt beloond
met internationale aandacht
en succes. In Japan gaat zijn
mannencollectie SO grif over
de toonbank en zijn ontwerpen
hangen in toonaangevende
modezaken in New York. We
reldwijd zijn er 235 verkoop
punten, waarvan al 35 in
Frankrijk.
Van Slobbes ontwerpen zijn
sober, bijzonder van lijn en
prachtig afgewerkt tot in de
details. Het experimenteert
veel met vormen en stoffen.
Kragen vallen anders door een
speciale, inzet, rugpanden zijn
luchtig bollend door speciale
stof verwerking. Ook onder
zoekt de ontwerper de valling
van de stof met ingenaaid elas
tiek of de plasticiteit van het
materiaal. Zijn inspiratie haalt
hij uit de minimalistische stijl
van Nederlandse architectuur
en design.
Ondanks de eigentijdse vorm
geving heeft Van Slobbe's be
nadering iets klassieks. Hij is
bijvoorbeeld een ontwerper
pur sang, die verder gaat dan
Uit de collectie van Orson+Bodil
alleen pasvorm, de juiste stof
fen en modethema's. Zijn werk
krijgt daardoor een zeer mo
dern couturekarakter.
Daarnaast houden klassieke
onderwerpen als mannelijk
heid en vrouwelijkheid hem
bezig. Met de creaties van Or
son+Bodil probeert hij een
nieuwe vrouwelijkheid te
creëeren.
„Ik probeer vrouwen de verfij
ning en perfectie terug te ge-
ven van de couturevrouw van
de jaren vijftig", zei hij in een
gesprek met het designtijd
schrift Items. „De afgelopen
decennia durfde de geëmanci
peerde vrouw zich niet meer
over te geven aan vrouwelijk
heid, glamour of een gewaagd
ontwerp. Met als resultaat dat
haar schoonheid reduceerde
tot seksualiteit en perfect li
chaam. Intelligentie is nu geen
issue meer bij vrouwen, dus
waarom niet terug naar verfij
ning? Een elegante vrouw die
ook nog slim is, is toch prach
tig?" In zijn mannencollectie
SO mode volgt hij dezelfde
lijn. Ook daar is men toe aan
het opnieuw definiëren van
mannelijkheid, aldus de ont
werper.
In zijn shows onderscheidt Van
Slobbe zich van andere mode
ontwerpers. Ze zijn verre van
opgeklopt en stereotiep. Geen
dure topmodellen,
geen kilometerslan
ge catwalk, geen ze
nuwachtige lijf
wachten met losse
handjes. Architec
ten, grafisch vorm
gevers en kunste
naars helpen met de
opzet van de show.
Eigenlijk is de hele
equipe die tussen
Parijs en Amster
dam reist Neder
lands: van schoe
nenontwerpsters,
visagisten en man
nequins tot discjoc-
key en beeld- en ge
luidsmensen.
Dat Alexander van
Slobbe over een on
stuitbare energie
beschikt, is wel dui
delijk. Want naast
vier dure collecties
per jaar, ontwerpt
hij ook kleding voor
het betaalbare label
A2PG. Met dezelfde
Ontwerp van Van Slobbe Uit de collec- inzet en perfeetio-
tievanSO. foto's peter stigter nisme.