29.950,- lp naar de eerste Grote Bioscoopfilm Veelheid van stijlen op Total Art Fair E öb Entrop 25 jaar cineast met vechtlust en ambities >fELWEG? :hon Terneuzen ipent deuren Met Keith West terug naar de 'sixties' in Tilburg GROTE GIDS D4 HYUnPHl I verbouwing is voltooid. En het pat mag er zijn. Dethon Terneuzen u dan ook met enige trots uit een (rijdag 22 september jn 16.30 tot 19.00 uur. VE*BAZING em Aalterbaan 183 Hedendaagse Nederlandse kunstbeurs in Het Turfschip te Breda Verloren gewaande negatieven Breitner in Amsterdams archief HET GROENE BOEKJE Bolle(n)boos Concert in Chassé Theater MAANDAG 25 SEPTEMBER 20.30 uur Uwe Mund, dirigent vIBER 1995 n... Mooi... Sportief... Repre. °f schoot al stiekem het 'proefrit' door uw gedachten? te Lantra is vanaf de voorspoi- in de ruime kofferbak helemaal ;gTEM VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 u nu met uw gezin naar de rijdt, of met collega's naar een de nieuwste Hyundai biedt u issagiers ruimte, rust en rijcom- or en achter zit iedereen op ruim, terwijl de krachtige zes- s I.6 of I.8 liter injectiemotor ks hoorbaar is. U heeft daarbij hikking over standaard stuurbe- ing en een verstelbare bestuur- el voor optimaal zitcomfort. :eraard is ook aan uw veiligheid iid aandacht besteed. Kreukel- een versterkte kooiconstructie rsbalken in de portieren zorgen itimale bescherming. Airbags en optioneel, leuwsgierig geworden? Voor een bent u altijd van harte welkom lyundai-dealer. Trouwens, ook de |om van onder de indruk te raken, is al een nieuwe Lantra |UJS LANTRA 1.6 GL VA. F 799,- PER MAAND OP BASIS VAN OPERATIONAL LEASE, 48 MAANDEN 7KM PER JAAR. ALLE MODELLEN MET 3 JAAR VOLLEDIGE ïARANTIE. PRIJZEN INCL BTW EN BPM, EXCL KOSTEN MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. DE LANTRA® DDUKT VAN HYUNDAI MOTOR COMPANY. NIEUWE WERELDMERK ir een schat aan vakantie-ideeën Verteren? Bel (073) 125 225. kijkje te nemen, j deuren staan open voor alle emers, vrienden, familie en andere belangstellenden op Marjan Mes 3udere jongere' van 49, .jedwongen met zijn 18- "jochter op de bagage van zijn oude fiets reda toert. Een filmre- die het leuk vindt om jken met jeugdige ac- pie geniet van de audi- met honderden op- jjen komen opdraven, op instigatie van een Ijjeuze moeder ('mijn wwil zo graag bij de En die er dan groot ple in heeft om met veertig roteerde tieners in een [lekker te improviseren' de juiste hoofdrolspe- IJvonden heeft. Ja geen vaderfiguur", zegt Entrop, „allemaal op basis gelijkwaardigheid." On- 5 het grijzende, misschien iBiner wordende haar (dat Ineen staartje wordt gebon- ïjkt hij de eeuwige jeugd te •imen. Ook droomt hij nog J van die ene Grote Bio- n en het ultieme succes, jllen korte en langere, half Lata ire speelfilms heeft piiop met die jonge acteurs t over specifieke jonge- Jjblemen. De laatste jaren gretig aftrek bij met JieKON-televisie en sinds «te, lange speelfilm, De i kant van de tunnel, ook fc£0. s waren er ook, bij bosjes, nationale filmfestivals op Inst vreemde plekken ter Genoemde speelfilm, i gokverslaagde jongen, (vandaag opnieuw (na Breda) iiaière tijdens het Neder- fcfilm Festival in Utrecht. #spectief |stenknap staaltje van door- gsvermogen; bijna zeventig la 25 jaar heeft de filmma- iducer Bob Entrop op zijn Jrstaan, sinds 1975 allemaal l door zijn eigen tiaProdukties in Breda. Op ober wordt zijn zilveren ju li als filmmaker in de nieu- sé Cinema in Breda ge it een klein retrospectief Inde films en fragmenten recente speelfilms. Ie- #is er(gratis) welkom, ifilms is iets om trots op te Inaar Bob Entrop wil nog al- neer. Die ene Grote Bio- die lekkere commer- speelfilm, die zijn naam I zal verbinden met die |ndere bekende Nederlandse sseurs. „Praat me niet Ifcussiestukken", zegt hij, •Bob Entrop: „Praat me niet over discussiestukken; dat zijn mijn films allang niet meer." „want dat zijn mijn speelfilms al- achtergrond weer op een andere op de schilderijen van de Neder- langniet meer." Al jarenlang is hij dan ook bezig met de voorbereidingen van Wai ting for Love, een speelfilm van ruim twee miljoen gulden, waar aan ook vanuit Canada en België meegefinancierd moet worden. „Mijn probleem is het scenario schrijven, ik ben veel sterker als spelregisseur. Ik houd van ac teurs en van drama." „Ik ben tot de conclusie gekomen dat je je moet concentreren op wat je echt goed kan. Hoewel ik nog steeds zo'n mentaliteit heb dat ik vind dat je eigenlijk alles zelf moet doen. De research voor de jongerenfilms liet ik altijd al liever aan Anneke (zijn vrouw) over. Boeken en studies lezen, daar heb ik geen geduld voor." „Het scenario voor dit nieuwe project vonden degenen, die ik het heb laten lezen, maar niks. Daarom heb ik scenarioschrijvers ingeschakeld. Ik heb mijn scena rio voor Waiting for Love laten lezen aan Annette Apon, Karst van der Meulen en Richard Wool ly, directeur van de Filmacade mie, die er vanuit zijn Engelse manier naar heeft gekeken en er flink in heeft gespit." De film gaat over een 18-jarig meisje dat ontdekt dat haar vader niet haar echte vader is en over een jongen, die verward is over zijn seksuele identiteit. Alweer een jongerenfilm dus? „Jongeren maken toch de dienst uit in de bioscoop en verder vermoed ik, dat je toch ook telkens weer te ruggrijpt naar je eigen jeugd. Fil men is toch het realiseren van je eigen jeugddromen." Zijn jeugd bracht Bob Entrop door in Scheveningen waar zijn vader, een bioloog, directeur was van het Zeebiologisch Museum. „Ik wilde eigenlijk bioloog wor den, maar op de HBS besloot ik ineens dat ik mode en fotografie wilde doen. Tijdens een herfstva kantie ben ik gewoon van school weggebleven. Ik kon ook zonder afgemaakte HBS op de kunstaca demie St. Joost in Breda komen. Tekenen was niet mijn sterkste kant, maar ik kwam toch het ba sisjaar door en toen werd het fo tografie." Zijn enige medestudent op de fo tografie-afdeling filmde al met een super 8-cameraatje en dat fascineerde Bob Entrop zo dat hij voorgoed verkocht was. Aan de opleiding heeft hij ook een fasci natie overgehouden voor het licht landse meesters uit de 17e eeuw. „Het licht in films is voor mij vre selijk belangrijk." Revolutie Samen met studiegenoot Frank Hamers en mensen van de sociale academie richtte Bob Entrop al tijdens zijn studie de Kritische Filmers op, het Bredase filmcol lectief dat zich afzette tegen film als kunstvorm. Het waren de op standige jaren zestig en film mocht alleen nog maar over in houd gaan en dienstbaar zijn aan de onderdrukte klasse. „We dachten met onze films meteen de grote revolutie te kunnen ontke tenen. Iedereen, of hij nu deskun dig was of niet moest achter de camera of regisseren. Het ging tenslotte alleen om de. bood schap." Leuke tijden waren het wel. In twee dagen tijd een kritische film over Miss-verkiezingen maken. Pim de la Parra die door boze Dolle Mina-vrouwen werd afge voerd en dat draaien zonder je druk te maken over de afwerking. Met de reportage over de grote Enka-bezetting in Breda, de eer ste grote landelijke bedrijfsbe zetting, maakten de Kritische Filmers ook landelijk furore. Na oeverloze discussies en ruzies over wie wat moest doen in het collectief stapte Bob Entrop op. „Film was voor mij toch meer dan een pamflet en ik kon er ook niet tegen dat het collectief de dienst uit maakte. Het was een van de redenen dat ik moest ver trekken." Korte tijd combineerde Bob En trop bij het Volksteater ook nog film met toneel. Voorstellingen over problemen in de confectiein- dustrie, de WAO en saneringswij- ken, met poppenspel, muziek en acteurs. Met discussie na afloop met de betrokkenen, want daar was het allemaal om te doen. Zelf zong en speelde hij ook nog. „Wel met pijn en moeite", lacht hij. Discussie In 1975 richtte hij samen met zijn vrouw Anneke Hopmans SolFilm Produkties op en kon hij zich als producent en regisseur uitleven, hoewel er ook samen werd ge werkt met mensen uit de oude stal, de Kritiese Filmers, zoals ze later heetten. Marcel Siegmund stond nog vaak achter de camera en tegenwoordig werken ook oud-KF'ers als Liesbeth van Well en Anne-Mieke van den Berg voor SolFilms. Discussie uitlokken, bleef nog ja renlang het uitgangspunt van de filmprodukties. In de latere speelfilms, altijd met scholieren in de hoofdrol, draaide het steeds ■^5?!üÜ'«amans om 1.000 m!. t in eigen fabriek (sinds 1964). sign, vakkundige plaatsing. voor hal, slaap- en badkamers en kantore Kuppersbusch, Pelgrim, Scholtes. ontwerp en offerte. .09-Fax 00.32.50.71.81.41 3.30 tot 19.00 uur. Op zaterdag tot 18.00 ui». dagvoormiddag en zondag an 1 - B-9990 MALDEGEM rt:. is:. seen mijnheer. Een rpchoren mijnheer in een fik pak en met nette menin- f "if niet vloekt, geen obsce- t uitslaat en zich niet ge- f/opulair tracht te maken. I'fliswaar vriendelijk is en behulpzaam, maar toch wat afstand houdt. Een krant is diefjesmaat. althans het verhaal dat hoofdredacteuren, redactieraden en ''-o enkele uitgever ophangen. De werkelijkheid is platter. moeite neemt een krant van veertig, vijftig jaar geleden op te "Mjfeltaan zijn gezonde verstand. Pikten de lezers van toen, 'De krant was geen mijnheer, maar een heer. In afstandelijk ty grijs, her en der wat sigare-as op het strakke, de middelbare omspannende vest en met zekerheden die het beste voor hadden 'ruiken stam. 'mthad een staatkundig hoofdredacteur, een politicus die het vials spreekbuis hanteerde, maar het dagelijkse werk overliet inktkoelie die braaf knikkend in de schaduw van zijn leids- ftf De voorpagina bevatte één niet te grote, grauwe foto, bij "lr van een bezoek van een wereldleider aan een van zijn colle- ''de artikelen muntten uit in cijfers en feitelijkheden. De heer •"nee hoe de toestand in de wereld was en hoe de onkundige le- feiten hadden te begrijpen. 'taai ivas die van een heer. Gebeeldhouwd Nederlands, uitge- ■bi vanachter een cylinderbureau en wars van elk smetje straat- ft-Een werkwoord als 'pikken' bestond niet in krantetaai. Zelfs ie sportkolommen. ^ektocht door tien jaar leggers uit de jaren vijftig, leverde een °twoordje 'makkie' op. Een voetballer, toen spelend voor nu assistenttrainer te Barcelona - zei het in een letterlijk ci- «n kwart eeuw later vermeed Volkskrantcolumnist Jan Blok- LlL-0,rmen °P -ie nog steeds. Hij schreef 'makje' en zelfs 'bakje', li te chauffeurscommunicatiemiddel 'bakkie' bedoelde, jmet een notitieboekje in de hand het ochtenblad leest, komt ,7s minstens vijf keer een verkleinwoord uit de randstedelijke 'iel tegen: stukkie, jochie, koppie, boompie, cluppie. Door- 3°Swel in citaten, sportverslagen of in populaire toon gestelde "ej' faar het is duidelijk: het gesproken Nederlands zoekt zijn de krant. I™ geleden zou een lezer niet begrepen hebben wat zijn lijfblad 'kernkop als 'School moet Balda en Crimo aanpakken' -JVm enige verbazing kennis genomen hebben van termen 'bopo' en 'kiddo'. Nu behoren ze weliswaar nog niet tot repertoire van de modale lezer, maar als hij ouder is i[Vl' -—-tie jeugd kost het hem geen enkele moeite de betekenis "lire e ervan te achterhalen. ^gon en gemeenzaamheid rukken op in de krant. Kwali- 'ij u m "iaden het volkomen gewoon te schrijven over neo-tra- i-W Saa'niet over transformatoren of iets van vergelijk- lit e aard, maar over de golf aan belangstelling voor tra- va^i"d heeft het over 'journo's' en een weekblad over aft bo's'- ijfJ j"'n8en' heten deze snelle woorden en ze zijn kenmer- 'iln sPreektaal van school, sportveld en disco. Ze geven 'pff0" de wereld van jong en beetje wild, 'gezelli' zeggen °P' zegt de wat oudere en iets cynischer waarnemer en het iïter"/ de krant dat blijkbaar ook wil zijn. Niet langer een ie ';p,f en'Se afstand, maar een onmisbaar maatje. Zo sympa rer graag elke dag een twee piek voor neertelt. Een van de vele honderden kunstwerken. Van onze verslaggever Breda - Congres- en evenemen tencentrum Het Turfschip in Breda is tot en met dinsdag on herkenbaar veranderd. De Total Art Fair heeft de zalen en gan gen omgetoverd tot een museum voor hedendaagse kunst. In Het Turfschip zijn 880 wan den aangebracht, die hebben ge resulteerd in een stelsel van gangen, zaaltjes en kabinetten: decor voor een groot aanbod van hedendaagse beeldende kunst uit Nederland. Ruim honderd kunstenaars en een veelvoud daarvan aan wer ken zijn op de Total Art Fair vertegenwoordigd. Het is de eer ste maal dat deze beurs wordt georganiseerd. Kennelijk was het nog niet genoeg. Er bestaat al een TEFAF in het MECC te Maastricht, er zijn een PAN en een KunstRai in Amsterdam en ook nog eens een Art Amster dam in de Beurs van Berlage, en er is niet te vergeten de Holland Art Fair in de Jaarbeurs Utrecht. Maar kennelijk zit er brood in nóg een beurs. Althans dat vindt organisator Peter Pap pot, die afkomstig is uit de an tiekwereld en een paar jaar ge leden de galerie Total Art voor moderne kunst opzette. De eerste Total Art Fair in Het Turfschip dus. Het is de bedoe ling van de organisatie dat een bezoek aan de beurs een cultu reel dagje uit wordt. Behalve beeldende kunst zijn er bijvoor beeld doorlopend muziekvoor- stellingen. Total Art Fair bestaat uit twee onderdelen, die voor het oog zijn te onderscheiden in een wit en een zwart deel. Het gedeelte dat is opgebouwd uit zwarte wan den is te vinden in de foyer, in de concertzaal en in de gangen van Het Turfschip. Hier exposeren de kunstenaars uit de eigen stal van de organisatie, vaak kunste naars van naam (Appel, Corneil- le, De Lussanet, Brood, Claus, Veldhoen, Willink, Verwey, Van Dongen). Het witte deel van de beurs vin den we in de grote hal van Het Turfschip. Daar zijn de kunste naars, veelal beginnende, onder gebracht die op de beurs een stand hebben gehuurd. Vooral daar zal de bezoeker veel ver rassingen aantreffen. De middenzaal is gereserveerd voor graffiti-kunst van mensen als Zedz, Zender, Chaos, Kobalt 60 en Delta. Zo staat er een kaartenhuis met speelkaarten van ongeveer een meter. De 52 kaarten zijn stuk voor stuk ge spoten en worden verkocht voor 50,-. Vergeet niet om ook een kijkje te nemen op de tribunes van deze zaal. Het opvallendste kenmerk van FOTO COR VIVEEN Total Art Fair is het totale ge brek aan stijleenheid. Rijp en groen, realistisch en geavan ceerd, goed en slecht, het is er allemaal. Blikvangers zijn vijf bronzen koppen, zo realistisch als maar zijn kan, van de hand van Sylvia Quiël, voorstellende Joseph Brodsky, W.F. Hermans, W. H. Auden, Vladimir Horo witz en wijlen haar eigen man Carel Willink. Optredende muzikale artiesten zijn o.a. het Bredase steelband- duo NOS DOS, Les Cravattes, Strijk en Zet, Giordani Kwartet, Ernst Jansz en Matthieu v.d. Manakker: overwegend licht klassiek, salonmuziek, jazz en liederen. De Total Art Fair in Het Turf schip Breda duurt tot en met dinsdag 26 september, is iedere dag geopend vanaf 11.00 uur, op vrijdag en maandag tot 21.00 uur. Toegang 12,50. meer om het mooie uiterlijk, het amusement en een gevoelig on derwerp over jongeren in de knel. De verhaalopbouw is nog altijd niet het sterkste punt, maar ze vallen wel op door het ingeleefde spel, Entrops grootste troef als regisseur. Kwaadheid Zakelijk talent valt hem echter evenmïu te ontzeggen. Iedere nieuwe fiJm telt op de credits een steeds lang'er wordende lijst van subsidiegevers, uit de meest on verwachtse hoeken. Hoe krijgt hij dat, nu al twintig jaar lang, steeds weer voor elkaar? „Blijven bellen en jt? kwaad ma ken. Uit kwaadheid K'omt er bij mij altijd wel een creatie've finan ciële oplossing. Als ik een ti.epaal- de film per se wil maken, zoiïls Ik hou van lawaai, over die bliiïde jongen, dan houd ik net zo lan£T vol totdat de fondsen er ook iets in zien. Als ik echt geloof in een onderwerp dan krijg ik anderen ook mee. En met Ik hou van la waai had ik gelijk, die kreeg hoge kijkcijfers op televisie en werd door heel veel festivals ver toond." „Ga je nou al weg?", vraagt En trop teleurgesteld als ik mijn op schrijfboekje dichtklap. „Ik had het nog graag over filmvormge- ving en zo gepraat, want dat vind ik heel belangrijk. Ik heb ook al tijd een notitieboekje bij me, zelfs op vakantie, waarin ik uitspra ken van mensen om me heen no teer, maar ook camerinstellingen of een suggestie voor een mooie scène. En moet je niet weten waarom ik altijd in Breda ben ge bleven?" Rotterdam Op de valreep wil hij nog wel even kwijt dat hij op het punt heeft gestaan om naar Rotterdam te vertrekken. „Een echte film- stad waar je goede faciliteiten krijgt als filmer. Toen wij daar filmden, zette de politie voor ons zonder problemen de Brie- nenoordbrug af. Ik houd van dat zakelijke." Maar sinds kort lijkt er in Breda ook wat ten gunste te veranderen, constateert de filmer tevreden. „Het begint echt grootsteeds te worden met al die grote, nieuwe projecten in de stad en met Chas- sé Cinema, waar ook Nederland se filmers aan bod komen." Aan het eind van het jaar moet Entrop weg uit de Nieuwstraat waar SolFilms in een steeds deso later ogende betonnen 'bunker' zijn ruimtes deelt met een fiet senstalling. De gemeente heeft grootse plannen met een over dekte winkelpromenade in die historische straat. Waar zijn filmbedrijf terecht zal komen? „Geen enkel idee, maar met de nieuwe wethouder Joost Gielen heb ik goede contacten. En als Nijpels er nog was geweest, dan had die ook wel raad geweten." Van onze verslaggever Tilburg - Keith West, zanger en mede-componist van de legenda rische sixties-hit Excerpt from a Teenage Opera, duikt op 23 sep tember voor een kort concert in Tilburg op. West treedt op in de Harmoniezaal aan de Stations straat tijdens een 'Back to the Sixties'-evenement dat vooraf ge gaan wordt door de halfjaarlijkse Cliff Richard-meeting. Het ge combineerde evenement duurt van 12.00 uur tot middernacht. Keith West is de opmerkelijkste naam onder de vele rock roll- artiesten die aan het middag- en avondprogramma meewerken. In het Flower-Power-jaar 1967 had hij met de song Grocer Jack een monsterhit. Onder de titel Ex cerpt from a Teenage Opera stond het nummer maandenlang op de hoogste posities in de hitlijsten. De song was afkomstig uit een rockopera - de eerste in zijn soort - die West samen met zijn produ cer Mark Wirtz bezig was te schrijven. Ook de opvolger Sam, die veel minder hitsucces had dan Grocer Jack, putte Keith West uit ;,;ijn opera-repertoire. West na- mc-'.n met zijn groep Tomorrow de plaa.f My white bicycle op, geïnspireerd door de Provo-fiet sen in Amsterdam. Het ambitieuze project, dat ook verfilmd zou' worden, verzandde echter; West en Wirtz hebben hun Teenage Opera nooit voltooid. Beroemdere collega's als The Kinks Arthur, 1968) en the Pret ty Things (S.F. Sorrow'68) maar bovenal The Who (Tommy-, '69) volgden hun voorbeeld en gingen met de eer strijken. Hoewel zijn Grocer Jack na 28 jaar nog wekelijks op de radio te horen is, raakte Keith West zelf in vergetelheid. Comeback-pogin gen in de jaren '70 - onder meer met de band Moonrider - misluk ten. Afgelopen zomer verscheen een cd met songs uit de Teenage Opera en werk van Wests toen malige groepen Tomorrow en The In-Crowd. De inmiddels 51-jarige West (ech te naam: Hopkins) drijft tegen woordig een muziekuitgeverij an nex produktiemaatschappij voor reclamespots. Daarnaast is hij Europees vertegenwoordiger van de Britse gitaarfabriek Burns, die dan ook met een stand op het Til- burgse evenement vertegenwoor digd is. Keith West 'treedt ('s mid dags) op met sixties-repertoire. De overige artiesten brengen alle maal vroege - veelal instrumenta le - rock 'n' roll. Op de affiche staan Renee the Alligators, FBI (met ex-leden van Unit Gloria), Guitar Syndicate (België), Marco Ceselli (Italië) en de Duitse Cliff Shadows Revival Band. Amsterdam (anp) - Het gemeen tearchief in Amsterdam blijkt te beschikken over een belangwek kende collectie glasplaatnegatie ven van de schilder George Hen drik Breitner, die leefde van 1857 tot 1923. De negatieven werden altijd verloren gewaand, maar blijken nu reeds een halve eeuw in het archief te liggen. Conserve ring van de glasplaten kost 25.000 gulden. Volgens woordvoerder A. Hirs is het niet vreemd dat het archief nu pas ontdekt in het bezit te zijn van de vermiste negatieven. Het archief beheert in totaal ongeveer driekwart miljoen foto's en nega tieven met afbeeldingen van Am sterdam die al sinds het einde van de vorige eeuw verzameld wor den. Een groot deel van die col lectie is anoniem. De schenkers wtften vaak ook niet meer dan dat het ,om 'oude glasplaten van Am sterdam' gaat, die ze op hun zol ders hebben aangetroffen. In het gev'fll van de Breitner-ne- gatieven was het een combinatie van toeval en onderzoek die tot de vondst leidde. Een fotograaf van het gemeentearchief stuitte op een afbeelding ;iit de vorige eeuw met daarop een dienstbode tegen de achtergrond v'.an een rij huizen op de Prinsengracht. Het tafereel deed hem sterk denken aan Breitner. H DOOR WIM DANIËLS "1 Een bolle(n)boos is ie mand die ergens in uitblinkt. Meestal ge bruiken we het woord als het om iemand gaat die uitblinkt in een bepaalde studie. Vol gens de hoofdregel van de nieuwe spelling zou 'bol- le(n)boos' voortaan een tus- sen-n moeten krijgen: bollen- boos. De hoofdregel is immers dat er een tussen-n verschijnt als het eerste deel van zo'n samenstel ling als los woord een meer voud op -en heeft. Het meer voud van 'bol' is 'bollen', dus zou het 'bollenboos' moeten worden. Met een uitzonderingsregel, de laatste van de vijf, is daar echter een stokje voor gesto ken. Die uitzonderingsregel luidt dat de tussen-n wegblijft in samenstellingen waarvan een deel niet meer in zijn oor spronkelijke betekenis is te herkennen. Dat is het geval bij 'bolleboos'. In dat woord is zelfs in beide delen de oor spronkelijke betekenis niet meer te herkennen. 'Bolleboos' is in het Neder lands terechtgekomen via het jiddisch, een joodse mengtaal. In dat jiddisch bestaat 'baal habojes', waarvan de beteke nis is 'heer des huizes'. Uit dat 'baal habojes' is ons 'bolle boos' ontstaan, dat dus met 'bol' en 'boos' helemaal niets te maken heeft. Daarom schrijven we in de nieuwe spel ling dan ook niet 'bollenboos' maar 'bolleboos', zoals we dat trouwens altijd al deden. De regel die voor 'bolleboos' geldt, is ook van toepassing op 'klerelijer'. In dat woord is 'lij- er' nog wel herkenbaai" als 'lij der', maar uit 'klere' kunnen we niet zo direct opmaken dat het een vervorming is van 'cholera'. Ook 'klerelijer' schrijven we dus zonder tus sen-n. Nog andere voorbeelden zijn 'schattebout' (is hier de 'bout' van een eend bedoeld?) en 'scharrebijter'. Een scharrebij- ter is een grote kever, die ei genlijk 'scarabee' heet, een woord dat met 'bijten' geen enkele verwantschap heeft. De vraag is natuurlijk hoe je dit alles als gewone taalgebrui ker kunt weten. Het antwoord is dat je het niet kunt weten. Om die reden wordt het Groe ne Boekje ook geschreven. Daarin kan iedereen twijfelge vallen als 'snoeze(n)poes', 'rugge(n)spraak', 'lelle(n)bel' en 'fliere(n)fluiter' vinden. (ADVERTENTIE) Mendelssohn - Meerestille undglückliche Fahrt Brahms - Vioolconcert m,m.v. Pierre Amoyal Schumann - Symfonie nr. 1 Breda Chassé Theater kassa: 076- 303132 ma. t/m vr. 11.00 - 21.00 uur za. 13.00-21.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19