Heuselijke 'Figaro' in echte omgangstaal De stadscollectie van Breda, deel I EGGER 8 OEKEN Mooi is wat je bekend voorkomt Giphart Nederland Boutens oapa s pyjama pBSTEM GROTE GIDS D3 Jet Gelders Orkest begeleidt Mozarts opera van Nationale Reisopera Proefschrift over kunst: Kroon van Peter de Grote komt naar museum Boy mans - Van Beuningen Aan de Achter Emer )AG 22 SEPTEMBER 1995 [)2 VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 jrldoBroersma (Jolt eerder heeft ze de regie van een opera gedaan. Le nozze jj figaro van Mozart voor de Nationale Reisopera (NRO) is 5ar eerste. Marina Wandruszka (41) is actrice en regisseur in jtThaliaTheater in Hamburg. Samen met dirigent Lawrence jenes (25), die Het Gelders Orkest als begeleidingsorkest diri- »rt, heeft ze urenlang over de interpretatie gepraat. Ze kozen 0 een menselijke vertolking, want ze wilden stereotiepen in ({personages vermijden. Op 7 oktober is de opera te zien in het jassé Theater in Breda. fotokvgo komt op 2 november naar dJ Roosendaalse bibliotheek en Em ma Brunt op 30 november 4 g biedt in het kader van de manifestatie! 1124 september een literatuurdialoog tus- 7e Turkse auteur Orhan Pamuk - van wié iris van de stilte in Nederlandse vertalin ioor houden op de 23e een lezing over hun e op het postmodernisme in de literatuur .e onder leiding van Michael Zeeman. De- .30 uur en er wordt simultaan vertaali ramma in Rotterdam om de dichters Lü' Ze hebben het onder meer over 'beelde :n fotografie'. Onder leiding van Chazi a ook nog meegedicussieerd door Ad va geus, Rick van Boesschoten, kenner vaij tberg van het Nederlands Foto Instituut 21 uur. ^rolbezetting heeft de dirigent jjjen met de artistiek leider van jjfflO, Louwrens Langevoort, .jtgekozen. Marina Wandruszka s er zeer tevreden over. „De be- (tting is optimaal, zoals men bij een Figaro wenst. Het in allemaal jonge mensen. Ze jssen precies in de rollen." jiis blij dat ze voor haar eerste «era met Lawrence Renes, een iirigent die het Concertgebouw orkest dirigeerde, werkt. Ze heeft ijt in Hamburg ontmoet. „We ïiben elkaar richting gegeven", jjdt ze. Ook de samenwerking ritde zangers vindt ze een posi- (ivc ervaring. „De hele crew raat één taal en dat is een groot •duk. Er zijn opera's waar de re- jsseurs en dirigenten het niet ®t elkaar eens zijn. Maar hier pat het fantastisch. Ik was eer- Jrwel erg zenuwachtig, want ik lid nog nooit met een dirigent perkt." Ie had Figaro niet zo vaak ge ien, maar een opvoering van de- jopera in het Amsterdamse Mu- lektheater is haar bijgebleven. Jliswar toll, ganz toll", herin- at ze zich. in Den Haag heeft een bijzonder exen Psychologisch el Naenia van de dichter P.O. Boutens ii ndel, waarvan er in 1903 slechts twaal wordt het zeldzaamste boek uit de Ne twintigste eeuw genoemd. Bovendii boek uniek wegens de kleurrijke versi irop bij de beginletters heeft aangebrai ls een rouwbeklag bij de plotselinge di ts van Goudriaan (1885-1900). Tot nu in een bibliotheek bekend, maar het 1 onberispelijke staat en is fraaier uitgi jke Bibliotheek is het boek vrijwel zei zelf geweest, dat hij later heeft geschi van Duyvenbode. van Toorop in bezit heeft, kreeg het en der Koninklijke Bibliotheek na bei Derwig in 'W.C.-papier laten wapperei laten amen- ierwig an de kunst k had oek is onge- enex- Igekre- op het |or een pa laten maar eigen- letter atte en lsof je stukje je van ebran- slaapt door ijk ge iend in nspan- en. De tan de )or de laatjes lit. Bij 1 tafel- 1 damp tje dat er niet, gevuld, tlf kunt of een of meer ij de E zie je art van iemand erwtjes oyjama e waar steken ,a naar ein de en tik- :ft. Net die bij gkunst Bij elke letter heeft Derwig verrassend zinnetje bedacht^ 'macaroni in je mok mikken 'een serie stinkende sandalen' e 'grind in het gras gooien'. Ik vu het aardig dat ze rustig moeilijr woorden gebruikt als pyjama een yoghurt etende yak, chagn nig van de cactus. Het liefst zou ik haar hele voor u willen opschrijven vva het zijn voor stuk originele von sten, goed van klank en ritn Maar dan zou u de plaatjes f zien en die maken het met tekst tot een juweel van e boekje. Derwig tekent in ijle p[ loodlijnen en gebruikt niet me dan aarzelend kleur voor de ac tergrond, waardoor het sobe poëtische plaatjes zijn geworae Er kwam al eerder een boekje V Janneke Derwig uit: Het laat streepje.Een verhaal over die altijd het goede antwoo weet op school, dat een koe magen heeft bijvoorbeeld, en weet zelfs vijf ministers op noemen. Dat vindt hij z° ve lend dat hij besluit er een jaa tussenuit te gaan. Hij gaat won in een zelfgemaakte boomnu houdt zich in leven met ac over gedrukte blikken ete met wat het bos aan eet biedt, wat dat zoal kan zijn, in Eten uit het bos, dus dat moet ook mee. Ook hier stopte De^'?.,„0 denkwerk in het verhaal, bi] beeld: 'In de verte zag Gif bos liggen. Hij had een he om moeten lopen. Het bos 1 aan de kant van school, boekje is bestemd voor kunnen lezen. Toch is De ,a in geslaagd een spanned te maken dat uit heel ko nen bestaat zonder nutfiM woorden. Ze maakte na zelf de tekeningen. Janneke Derwig: 'W.C.-Pff.j de wind laten wapperan' Van Holkema en Waren 0 22,50 IJanneke Derwig: 'Het laats1 streepje'. Uitg. Zwijsen, geveer 15 gulden, vana de repetities ging het findruszka allemaal goed af. ,Het is niet moeilijk om van de angers toneelspelers te maken", igt ze tijdens een pauze in de ar- istenfoyer van de Arnhemse èiuwburg. Ze had verwacht lit het een probleem zou worden, nnt Duitse toneelspelers, met lie ze heeft gewerkt, werken an te dan een internationale be- zetting met zangers. „De zangers zitten met muziek op een ander niveau. Maar ze spelen het ver- tal werkelijk. Als het in komi- sche situaties komisch moet, dan ton ze dat. Ze spelen net zo psy- Mogisch als toneelspelers en tol natuurlijk. Ze zijn ganz toll. Bit had ik niet gedacht. Ik wist Ét hoe ver ik met hen kon gaan. Hit ging fröhlich und harmo- liicli." Marina Wandruszka is er zeer en thousiast over. „Met hen zou men tonder muziek ook best een film kitten maken. Als ik een toneel stuk moest maken, dan zou ik de rfde mensen nemen. Deze be zitting is echt een geluk." Groots Haar haar mening heeft ze geen Éuwe Figaro proberen te ma- ta „Avant-gardistisch kan ik teniet meer maken. Dat laat ik wide jongeren over. Ik ben niet neer zo jong. Wat bij Mozart ge tart, dat kan altijd en overal ge- teen. Daarom is het ook zo'n Stoots stuk. Maar ik hoop wel dat ten wat andere Figaro maak." ■Er zijn momenten in de opera het ik de regie rustig heb gehou- en het aan de muziek over- De muziek is zo mooi en de tekst van librettoschrijver Loren zo da Ponte zo uitstekend. Je moet er steeds bij lachen omdat die zo ironisch is. Het is echt om gangstaal en geen operataai. De in Wenen geboren Marina Wandruszka is blij dat Figaro in het Italiaans wordt gezongen. „Als hij in het Duits zou worden uitgevoerd, zou het een aanslag op deze opera hebben betekend. Hij moet in het Italiaans, want in het Duits gaat het niet. Dan had Mozart hele andere noten moeten gebruiken. Hij heeft hem op de Italiaanse taal gecomponeerd. Ik heb Figaro wel eens in het Duits gezien, nou dat was verschrikke lijk." Over de begeleiding door Het Gelders Orkest is ze erg tevreden. „Dat orkest is bijzonder goed en dat had ik niet gedacht. Ik geloof dat de Hollanders toch wel prachtige muziek maken. Mis schien komt het door de uitstra ling die het Concertgebouwor kest naar het buitenland heeft." Revolutionair Het verhaal van Le nozze di Figa ro is gebaseerd op een toneelstuk van Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais. De opera, die in 1786 in Wenen in première ging, was voor die tijd revolutionair. De hele samenleving werd er in aan de kaak gesteld. Een aristo craat, graaf Almaviva, wordt er in belachelijk gemaakt en de gra vin sluit vriendschap met het ka mermeisje. Het huwelijk van de graaf en de gravin is in een crisis beland. Zij voelt zich verlaten, omdat hij naar de gunsten van Susanna dingt. Zij is de bruid van Figaro, zijn bediende. De pogingen van de graaf worden met sluwheid en list weerstaan. De gravin heeft zich als Susanna vermomd en de graaf maakt haar het hof. De gra vin triomfeert en er ontstaat een verzoening. Wolfgang Rauch vertolkt de rol van graaf Almaviva, Miranda van Kralingen die van de gravin en de rol van Susanna wordt gezongen door Elzbieta Szmytka. Mare Claessen is Figaro, Christine Freiberg Cherubino, Joke de Vin Marcellina, Jan Garritsen Barto- lo en Ugo Benelli Basilio. En Rein Kolpa vertolkt de rol van Don Curzio, Tom Haenen die van An tonio en Nicoletta Benelli die van Barbarina. Een zeer internatio nale bezetting en tijdens de repe tities is de voertaal afwisselend Duits, Engels en Nederlands en af en toe ook Italiaans. Linkervoet De vierde acte wordt nog eens doorgenomen. Thijn van Eijk mag zijn bijdrage aan het stuk le veren. Hij is een ingehuurde cla- vecinist en zit met zijn instru ment buiten de orkestbak. Het klavecimbel gebruikt Mozart Delft (anp) - Leken vinden abstracte kunst niet mooi, omdat dit voor hen weinig herkenbaarheid heeft. Voor experts is dit wel het geval. Op grond van kennis en er varing herkennen zij ab stracte kunst als onderdeel van een bepaalde stroming en daardoor vinden ze het ook mooi. Dit is een van de conclusies van het proefschrift Artful Judgements van Paul Hek- kert, die werkt bij de facul teit Industrieel Ontwerpen in Delft. Hekkert deed het onderzoek om een indruk te krijgen waar ontwerpers rekening mee moe ten houden bij het vormgeven van industriële produkten. Dat het oordeel over schoon heid wordt beïnvloed door ver trouwdheid, werd nog eens be vestigd door een test bij een aantal proefpersonen. Hekkert schotelde hen ver schillende versies van niet-be staande produkten voor. Daar uit bleek dat de proefpersonen de meest geziene versie de mooiste vonden. Dit bevestigt volgens de onderzoeker de 're clamewaarheid' dat herhaling belangrijk is. Hoe meer iemand een produkt heeft gezien hoe mooier het wordt gevonden, volgens Hekkert. Toch wijst hij erop dat een vertrouwd ont werp op een bepaald moment als te vertrouwd, oftewel als saai wordt ervaren. Een goed voorbeeld hiervan is het ouder wetse koffiezetapparaat. On langs is Philips met het afwij kende ontwerp gekomen van de Italiaanse ontwerper Alessi dat een doorbraak op ontwerpge- bied was en een commercieel succes. „Op een bepaald mo ment is de vorm uitgemolken en raken de mensen er een beetje op uitgekeken. Dan ont staat er behoefte aan nieuwe vorm", aldus Hekkert in het fa culteitsblad Delft Integraal. Moment uit 'Le nozze di Figaro eens in het Duits gezien, nou dat voor de verbindingen tussen de scènes. De solisten zingen hun bijdrage tegen een decor van op lichtende planten en volières. Een reuzenschildpad kruipt voorbij. Regisseuse Marina Wandruszka was in haar jeugd gebiologeerd door zo'n dier. Ze vindt hem er in passen. „De vier- van de Nationale Reisopera. „Mozart heeft hem op de Italiaanse taal gecomponeerd. Ik heb Figaro wel was verschrikkelijk." foto Hermann und clarchen baus de acte is als een droom. De schildpad geeft er iets irreëels aan, alsof het een andere wereld is." „Hard werken", zegt fagottist Ab Weegenaar over zijn bijdrage aan de begeleiding, „het is hollen of stilstaan." De orkestleden vinden het eigenlijk vervelend om als be geleidingsorkest te moeten optre den, want de opera brengt hen door het hele land. Maar ja, het moet van het subsidiërende mi nisterie. Het gewone orkestleven, het re peteren en het geven van symfo nische concerten ligt gewoon an derhalve maand stil. „Maar daar staat ook weer tegenover dat het hier mooie muziek is en dat maakt weer een heleboel goed", aldus Ab Weegenaar. 'Le nozze di Figaro' van de Natio nale Reisopera komt op 7 oktober naar het Chassé Theater in Breda (19.30 uur). Rotterdam (anp) - De ten toonstelling Schatten van de Tsaar, Hofcultuur van Peter de Grote uit het Kremlin, moet de grote pu bliekstrekker worden uit het seizoensprogramma van het Rotterdamse Museum Boymans-Van Beuningen. Het museum wil daarmee de traditie voortzetten om zo nu en dan een veel bezoek trekkende expositie te orga niseren. Eerder waren dat onder meer Het Goud der Thraciërs en De Verboden Stad, Hofcultuur van de Chinese keizers. De laatste tentoonstelling trok in 1990 ruim 250.000 bezoekers. Schat ten van de Tsaar zal een hon derdtal kostbare voorwerpen omvatten, zoals bewerkte pis tolen, gewaden, ikonen en reli gieuze objecten. Hoogtepunt wordt de kroon van Peter de Grote (1672-1725) die met tal loze diamanten is versierd. De expositie duurt van 10 decem ber tot en met 4 februari. De tentoonstelling One Man's Trash is Another Man's Treasu re (De één zijn afval is de ander zijn schat) is een tweede grote re expositie in het museum. Zij gaat over de veranderingen die Europese gebruiksvoorwerpen in de cultuur van de Noord- amerikaanse Indianen hebben ondergaan. Zo werden ge bruiksvoorwerpen tot cultob- jecten. Op de tentoonstelling, die van 1 oktober tot en met 7 januari duurt, zijn allerlei voorwerpen te zien, zoals bijlen, messen, koperen ketels, haarkammen, schoenen dekens en spiegeltjes, die door bewerking zijn ge transformeerd tot voorwerpen als sieraden, haarornamenten, ceremoniële dansratels en pijl punten met traditionele Indi aanse vormen. Aan het onder werp van de tentoonstelling wordt op 13 en 14 december in het museum ook een sympo sium gewijd. Van 24 september tot en met 12 november loopt de tentoonstel ling kunstenaarsportretten, waarvan er 150 te zien zijn. Het gaat daarbij om zelfportretten vanaf de zestiende eeuw tot he den in de vorm van schilde rijen, tekeningen, prenten, fo to's en sculptuur. Boymans-Van Beuningen orga niseert ook een aantal exposi ties van hedendaagse kunst. Van 28 oktober tot en met 21 januari zijn recente schilde rijen van de in Californië le vende Engelse kunstenaar Da vid Hockney te zien. Van hem worden ongeveer vijftig por tretten getoond die hij van zijn lievelingsteckels Stanley en Boogie heeft gemaakt, aange vuld met dertig stillevens. Met een show op de binnen plaats van het museum door de kunstenaar zelf wordt op 22 oktober een tentoonstelling ge opend van de 28-jarige Ameri kaan Matthew Barney. Zijn werk bestaat uit objecten en vi deo-installaties die een weer slag zijn van zijn performan ces. Daarin verwijst hij niet langer naar de werkelijkheid, maar schept hij een mythische werkelijkheid van faunen, sta res en zeekoningen. ta Sculptuur Zonder Titel van Tom Claassen is een bijzonder teld, langs alle kanten. Alles aan dit beeld is autonome vorm. Afhankelijk van de verbeelding jan de kijker staat het elke bete kenis toe, zonder in enigerlei lichting te dwingen. Het is een weid dat alleen maar beeld wil M en dat opvalt en domineert to welke ruimte het ook staat. geen enkele ruimte zal het Sch zomaar onderwerpen en uit teren. Of het nu de grote hal is Jan Bredase Stadskantoor, waar tat normaal thuishoort, of de kleine benedenzaal in De Bey- Jfd, waar het beeld tijdelijk te is. En dat laatste klinkt al r te beschaafd en te elegant. Het voluptueuze en kneedbare oeeld van Tom Claassen heeft de nnmte gewoon veroverd en vol- tot bezet en staat weinig anders zich heen toe. Een pièce de Resistance, zogezegd. Het beeld is het topstuk uit de collectie die de stad Breda heeft aangelegd sinds 1991, van welke verzamelactiviteit de stad nu een ?°crt van verantwoording aflegt n tee delen. Het eerste luik is 11 'f toen in De Beyerd, in no- ember volgt het tweede luik. e' is altijd goed dat een open- are verzameling ook echt pu- lek getoond wordt. De Beyerd 'THat opzicht uiteraard meer f J'1 ek dan het voor de burgerij boeide stadskantoor ooit kan zijn, f?5js een stadscollectie in twee- lin v6 betekenis. Een verzame- hpl *n opdracht van en J voor de stad is aange- J? boor een kennelijk kundige ^Jtessie. De kunst die daarbij wordt aangekocht is van kunste naars die in Breda of onmiddel lijke omgeving werkzaam zijn. Deze collectie laat dus ook zien wat er gaande is op het gebied van beeldende kunst in Breda en het moet gezegd dat daarbij re delijke kwaliteitseisen worden gehanteerd. Het gaat dan maar om een selec te groep van kunstenaars die werk maken dat nationaal of in een enkel geval (Tom Claassen) ook verder dan de landsgrens strekt, van belang is. Een pre sentatie als die nu plaats vindt in De Beyerd is een prima gelegen heid, vrij en neutraal, om de stadscollectie te toetsen aan cri teria die enkel aan de beeldende kunst zelf ontleend worden en die bevrijd zijn van regionale ge voeligheden. Met andere woor den: wat is de actuele kunst uit Breda waard Van al wat in dit eerste luik ge toond wordt, kan eigenlijk niks zich echt meten met het niveau van Tom Claassen. Wie zich dan toch onderscheiden zijn vooral Inge van 't Klooster, Noor de Rooy en Eelco Brand. Van Noor de Rooy hangen er twee grote ci- bachromes die een opname van bovenaf zijn van een doos met potjes pigment. Een diversiteit aan kleuren die zich door het fo tografische standpunt losmaken van het kleine, ronde potje waar in ze zitten. De kleuren worden zo uitvergroot tot ronde vlakjes in een willekeurig patroon. In het ene geval overheersen de ro den en gelen, in de andere doos de witten en blauwen. Die kleu ren krijgen niet alleen door het fotografisch isolement zoveel nadruk maar ook door de tech niek van de cibachrome. Het is een manier van afdrukken waarbij de kleuren verhard en versterkt worden en de foto een hogere graad van abstractie ver werft. Het is de Amerikaanse Cindy Sherman die dat procédé tot grote artistieke betekenis heeft gevoerd. En toch, deze fo tobeelden kunnen voor de nuan cering van hun betekenis niet zonder kennis van de installaties van Noor de Rooy waarin ze met echte potjes pigment werkt. Zo als die in het Ignatiusziekenhuis in Breda waar ze op schitterende manier een ondiepe gangkast met een diversiteit aan kleuren heeft gevuld. Inge van 't Klooster heeft twee vitrinekasten gemaakt, hoog en smal, staand op poten, verdeeld in negen kastjes. In het ene geval zijn het de retorten, trechters, pipetten en buizen van glas die overheersen, alles voorzien van de afbeelding van zeilscheepjes. Verder twee kastjes met water en daardoor aangeslagen glas dat een eigen tekening en dus leven voortbrengt. De andere vitrine kast toont kleine globes, schitte rende melkglazen halve bollen bijeen gehouden door een roest- ijzeren standaard; een set ijzeren pakkingen die een tekening van de windgod tussen zich in klem men, een bak met water en vier kastjes leegte. Dit alles heeft het aanzien van een negentiende-eeuws weten schapsmuseum waar de verwon dering om de nieuwe wereld en haar instrumenten voelbaar aan wezig is en waar de ikonen van onderzoek en wetenschap door de romantische verbeelding wor den verdubbeld in betekenis. De kunstaankopen van Breda, 1991-1994 in De Beyerd, Bo schstraat 22, Breda; tot 6 novem ber. In een oud en veronachtzaamd stukje Breda, terzijde van de op dringerige Haagse Beemden, maakt beeldend kunstenaar Bir- gitt van Bracht af en toe een plek vrij om te exposeren. Niet alleen haar eigen werk maar meer nog dat van anderen. In de zomer van vorig jaar waren de grond om haar omgebouwde boerenwo ning en de kamers binnen over geleverd aan collega-kunste naars die elk een installatie rea liseerden. Waarmee gelegen heidskunst die in commerciële ruimtes geen schijn van kans zou hebben, een mogelijkheid van soms tijdelijk bestaan had, in vrijheid en vruchtbare inspira tie. Voor het volgende voorjaar staat er weer zo'n gezamenlijke onderneming op stapel waarbij Sculptuur Zonder Titel (1992) van Tom Claassen. de deelnemende kunstenaars de uitdaging aangaan om een vier kante meter ruimte (tuin, vloer, wand of plafond, alles is moge lijk) met beeldend werk te bezet ten. Tussen die breedsprakige mani festaties in heerst in dat huis nu de stilte van een duo-tentoon stelling die uiteraard publiek toegankelijk is. Couzijn van Leeuwen en Birgitt van Bracht zelf tonen er schilderijen, teke ningen en beelden die ontstaan of verzameld zijn op hun geza menlijke reis door Ierland, de af gelopen zomer. En waar het con tinent kreunde onder een ver zengende zomer bestond Ierland het om toch nog regen te produ ceren. Dat was het gemengde de cor, de mobiele plek was een kampeerwagen, de hoofdrolspe lers twee verschillende mensen die niet meer aan concreet mid del in handen hadden dan pen seel, potlood en krijt. Verder stil te en leegheid. foto peter cox In die omstandigheid is de enige aanleiding tot schilderkunstige inspiratie dat wat het hoofd zich herinnert en het zoekende oog ziet. Het beeldend verslag van een reis door Ierland is te zien aan de Achter Emer. Tussen schilderijen, tekeningen en aquarellen staan en hangen tal van relikwieën die de twee in het Ierse landschap hebben gevon den. Soms heel bizar zoals de collectie schapeschedels die aan het plafond zijn gehangen. Wie het werk van Birgitt van Bracht kent ziet verandering. De nadrukkelijke heftigheid is ge bleven. Net als het non-figuratieve beeld. Maar die voorstelling in lijnen en kleuren is diverser dan ze ooit was. Haar werk is een handschrift van bewegingen die korter zijn geworden en daar door dynamischer lijken. Het zijn zoekende bewegingen die over elkaar heen gaan. Net zoals ze de verschillende technieken door elkaar heen gebruikt: pig ment, water, olieverf en olie stick. Verrassend zijn haar kleinere aquarellen. Veel meer dan het grote werk op papier dat uitgaat van herinnering, zijn zij uitvloei sel van waarneming. En dat schept een natuurlijke eenheid en ordening die van een vanzelf sprekende eenvoud is. Het is de Ideur die het beeld bijeen houdt. In diverse tonen aardkleur: oud rood, roestbruin en waterig groen, kleurtonen waar de tijd overheen is gegaan. Waar in het grotere werk de kleur diverser wordt, neemt de samenhang af en valt het beeld uiteen in losse bewegingen. Het werk van Couzijn van Leeu wen is zwaarder van beeld, zon der dat dat overigens meer bete kenis oplevert. De schildersge- baren zijn groot, dreigend en ex pansief. Een beeld van stem ming en atmosfeer. Maar het ge brek aan afbakening en bepér- king, helderheid en contrast be lemmeren een betekenisvol on derscheid tussen de verschillen de bladen. Zo lijkt alles teveel op alles. Achter Emer 9, Breda-Noord; tot 1 oktober open op vrijdag, zater dag en zondag en op afspraak (076-411025)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17