E STEM e vele bomen van Egbert van Drielst Op de drempel van Europa :t tegenaanval •perikelen Overzicht 18e-eeuwse behangsel schilder in Dordrechts Museum Vlaamse en Spaanse meesters in de Kathedraal van Antwerpen BH |\G 22 SEPTEMBER 1995 O UTNIEUWS KORT Ier bij Sclieldefeesten pSing De Honte houdt dit week J ht waaraan 25 jachten mee zulld hot van deze zogenaamde Scheldt h Breskens waarna via Hoofdnial Iren. Zondag worden de boten wea trneuzen. „Beide ontmoetingen tel Ichelde wisseltrofee," aldus Egbri ineuzense watersportclub, die vod 1st heeft ingehuurd, Dit mede om d |en. De wedstrijdregie is in handel! lie RBSC, de Royal Belgium SailinS in Ultraloop Almere Jan van der Weijden uit Kapel 7 oktober deel aan de 24-uurs fcr al meer dan 1900 kilometer gin Jpen en deed vooral veel aan krach! luit van de estafette-ploeg, die v; pn wedstrijd over 527 kilometer v! ■an van der Weijden meedoet aan dj tvon hij de race met 184 kilometer 0 piste met maar liefst 206 kilomet lo kilometer te lopen in de 24 uur, Melati in beker [tie landelijke zaalvoetbalbeker heef Llburgse Bunga Melati geloot. Een tg jaar alles won wat er in Nederlani m de eerste ronde Snoekie Lagerwa .mt normaal gesproken tegen de na' lober. Of op die datum inderdaad in Jeeld wordt, hangt er van af of de Til. |l vraagt. In die week speelt namelijk R en Bunga Melatti is daar met vil I De Cocq is men overigens zeer tevri ■rvoetbal ZVA I Axel is deze week tijdens de divei |en. Disco Love spande de kroon doo| Iwinnen. Primus/Pluym kwam evei Troomchemie (6-10). Marine Servici 'pd en ook daar werd het doel dus louw/Roeland 0-5, Gemeente-La Chouet pter/Koole 3-4, Cysouw/Roeland-Marii zege voordigers in de provinciale hoofd-1 7esterschelde niet over. De Cocq ont- h in Hulst stond de derby ZVH-Dej ^eekgevecht dat de Hulsternaren meu 1-4 - Het ziet er naar uit dat de ploea kn zwaar seizoen tegemoet gaat. Had pen standvastig team, daar blijkt wei-J gebleven ondanks beloftes vooraf. Eren met net genoeg spelers (vijf) bin-! Kit dus een gemakkelijke prooi. De cij-j pan. Na 5-0 halverwege werd de eind-| joor winnende goals van Carl de Wae- |nnis en Michel d'Olieslagers, Cees de^ no Zwegers (6x). Paul Tjen-A-Serr ^coorden de tegentreffers. loor diverse blessures kon De Cocij Ie lijnen komen. Desondanks toch ge pen, wat men slappe partij noemde, te' score, Harry Riemens maakte vervoll 2-2 via Van Heek werd Paul Hubreg-1 naals tweemaal voor de thuisclub te Ind op 4-2 te bepalen. |p schot trefzeker de competitie in de eerstt /oetbal ingedoken. ABAB won met 5-] Vooruit klopt Philippine met 9-6.J doelpuntrijk duel met 5-6 de boot ii |Boys-Benny Sport won met 7-2 vai buit met BVS via een 4-4-eindstanii ioor. Terneuzen belde af omdat het t brengen. 5-11 - Henk Ottens was met dat verder in Werner Corijn (3x iet prijsschutters had. Dennis Harr t) scoorden voor de Terneuzenaars. -6 - Frank Neve stal in dit treffen Dees en Frank van de Vijver maak lany Vermeire (3x), Marnix Schiemai eten de doelpunten voor de Philippine- N DER GUCHT 5-6 - De gastheren, met 2-0. Nadat de doelman even haa| kken. Van der Gucht sloeg toe en won van Ivan van de Vijvere (3x), Edwin! ont. Sjef Pauwels (2x), Dave de BooyJ Asselman scoorden voor de thuisclub.J ÏT - ZVH 2 - Na 1-1 bij de doelwisse- en de touwtjes aan. Na 3-1 en het mis-j ulsterse ploeg in. Peter van Remortel] n Boelens (2x) schoten voor de Sassen-j .rco Maas deden dat voor ZVH 2. t duel ging gelijk op. Bij de pauze wees) de Terneuzense ambtenaren knaldeg n Bunderen en Alex Dehulsters van Goethem en Mark Triest (2x)| s van BVS. eeste bureaus van de nationale voel Europese Unie aangesloten lan j donderdag een mededeling van k, het transfersysteem, al in 1° l niet afgeschaft. Dtto partijen met clausules in ve. het tenissen en langlopende co zijn ten, die prijsopdrijvend lakt. werken. ran- In de belangrijkste oin~®> ngs- landen is het vaak geheel a In Portugal, Frankrijk en a ieb- is het systeem afgeschaft aan j va- omgevormd, in België en f vin- land bestaat het nog in W,i dere de vorm, in Italië staat he dien grote druk. end, Frankrijk schafte hettranste raak teem al in 1968 af. Er'Jp| de van vrije overgangen, êe F jJ aan afkoopsommen van a pende verbintenissen. L j spelers opleiden, krijgen je a scherming. Na een stageP een jeugdspeler verphc J bij de club te blijven, «01 slechts vertrekken mët ,fi ming van de werkgever. |J wel tot chaos en een om^a"gerPl zwart-geldcircuit geleid, a ingewijden. [rote nale zake iden er rake aris. een een rken Grote G ids VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 DEEL Portret van Egbert van Drielst, gemaakt door Jan Ekels de Jonge, in bezit van het Rijksmuseum in Amsterdam. krHans Rooseboom ^Dordrechts Museum wijdt overzichtstentoonstelling t de schilder Egbert van f-ist. Egbert van Drielst? van 1745 tot 1818, tinzijn tijd populair, maar tvamelding in de Winkler [Encyclopedie heeft hij i van Drielst is volgens de istellers van de tentoonstel- ba Dordrecht een schilder prmaat. nan de belangrijkste ver- i aan het einde van de |wiw, een van de meest voor bande Nederlandse kunste- is van zijn tijd, een van de [stbegaafde 18e-eeuwse land- schilders." «nietmis te verstane aanprij- azijn te lezen in de catalo gi deze expositie. Tachtig te- een aantal olieverf- (Jdcrijen en een groter aantal igelsontwerpen van Van it zijn te zien in het Dord- ts Museum. Wie van bomen lit mag deze tentoonstelling p niet overslaan, want Eg- i Drielst kon er niet ge- van krijgen. n in Groningen, kennelijk afkomst (Drielst is de van IJlst, een der Elf a veel gewerkt in Dren- Drielst is een Maar het grote s in zijn leven scoorde hij pin Amsterdam. ((lakker |f Drielst leerde het schilders- i te doen gebruikelijk, via een lange ambachtelijke leer school. Op 12-jarige leeftijd ging hij in Groningen als leerling wer ken in de verlak-industrie, in een fabriek van verlakte voorwerpen. Hier leerde de jeugdige kunste naar het vak van Konst Verlak ker. Om het verder te schoppen in het leven verhuisde Egbert van Drielst in 1761 op 16-jarige leef tijd naar Haarlem en later naar Amsterdam. Daar leerde hij een tweede ambacht, namelijk de be- hangschilderkunst. Het behangselatelier. Er is nau welijks één schilder in die perio de die er niet zijn opleiding heeft gehad. De vraag naar geschilderd behang was enorm, veel groter dan de vraag naar reguliere schil derijen. Rond 1770, toen Van Drielst in het vak begon, waren er in Amsterdam ongeveer 300 personen in de behangselschil derkunst werkzaam. Mythologi sche en religieuze voorstellingen waren gewild en daarnaast Itali aanse en Alpen-landschappen. In de loop van de 18e eeuw kwam er steeds meer belangstelling voor 'gewone' landschappen, minder exotisch, dat wil zeggen afbeel dingen van mooie plekjes in eigen land. Revoluties In de behangschilderkunst heeft Egbert van Drielst heel goed ver diend. Hij woonde aan de Am sterdamse Keizersgracht temid den van zijn rijke opdrachtge vers. Talrijke woonkamers (toen 'zalen' genaamd) heeft Van Drielst verrijkt met zijn behang- schilderijen: bosgezichten, jacht partijen, dorpstaferelen, rustieke bruggetjes, romantische ruïnes; en altijd dus een hoop bomen. Egbert van Drielst leefde in een tijd van revolutie. Er vonden in zijn tijd echte revoluties plaats, zoals de Franse en de Ameri kaanse, maar ook geestelijke re voluties. In de tweede helft van de 18e eeuw braken gedachten over democratie, vrijheid en ge lijkheid definitief door. In de Europese literatuur werd de fak kel door de stormachtige Roman tiek overgenomen van het gepo lijste en beschaafde Classicisme. Op muziekgebied blies de wind van Mozart, Beethoven en Schu bert alle bedompte Rococogeuren weg. Kortom, een roerige tijd. Alleen in de schilderkunst en de visuele kunsten in het algemeen heden was er geen sprake van een revolutie, eerder van het tegen deel. In Frankrijk heerste in schilderkunst en meubelontwerp het Empire, in Nederland woed de, getuige het werk van Van Drielst en zijn tijdgenoten, een romantiserende schildertrant die teruggreep op de protoromantiek van Ruysdaal, Hobbema en ande re 17e-eeuwse Nederlandse land schapschilders. Van Drielst werd in zijn tijd 'de Drenthse Hobbe ma' genoemd. Hobbema leefde ruim een eeuw eerder, dus van nieuwlichterij kun je Van Drielst niet betichten. Romantisch Egbert van Drielst verzon zijn landschappen niet, zoals vroeger door schilders veel werd gedaan. Hij reisde veel en legde zijn in drukken overal in het veld vast. Hij bezocht romantische streken als het Graafschap Bentheim net over de Duitse grens, het Kenne- merland (Overveen, Bloemen- 'Duinlandschap' uit 1776 van Egbert van Drielst, in 1989 geveild bij Sotheby's in Londen. daal, Egmond), het Gooi, de regio Wageningen-Doorwerth-Arn- hem. Hij bereisde Zuid-Neder land in een lange reis via Den Bosch, Eindhoven, Maastricht (Pietersberg), Aken, Luik, Leu ven, Brussel, Gent, Antwerpen, Zondert, Breda, Oosterhout en Gorcum. Het favoriete van alle gewesten was voor Egbert van Drielst ech ter het stille Drenthe. Als het even kon doorkruiste hij de streek te voet, wandelend tussen Peize, Paterswolde, Eelde, Yde, Eext, Gieten, Drouwen en Don deren. In 1968, bij zijn 150e sterf dag, organiseerde het Drenths Museum om die reden reeds een overzichtstentoonstelling van het werk van Van Drielst Grillig Zijn Drenthse tekeningen - maar niet alleen die - getuigen van een sterke voorliefde voor grillige ei kebomen met daaronder liefst een vervallen boerderij met half vergaan rieten dak. Voor derge lijke sfeertekeningen toonde een groot publiek belangstelling. Voor de huidige tentoonstelling in Dordrecht zijn deze tekenin gen uit alle hoeken en gaten van het particulier bezit te voorschijn gekomen. De confrontatie met Egbert van Drielst betekent in de allereerste plaats een overstelpende hoeveel heid bomen. Van Drielst mag een verdienstelijk schilder worden genoemd, een kundig en snel ver vaardiger van'alles wat de klan ten bestelden. De loftuitingen in de catalogus, zoals hierboven geciteerd, lijken iets aan de overdreven kant te zijn. Vooral de kenschets 'ver nieuwer' - die zelfs tot titel van de tentoonstelling is verheven - lijkt een misser te zijn voor ie mand die zozeer naar oude schil derstijlen teruggrijpt. De ten toonstelling mag best aangepre zen worden, maar dan liever niet met onjuiste informatie. 'Egbert van Drielst (1745-1818), een vernieuwende landschap schilder'. Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Openingstijden dinsdag t/m za terdag 10-17 uur, zondag 13-17 uur. Catalogus 45,-, uitg. Waan- ders Zwolle, (t/m 12 nov.) Door Hans Rooseboom Alweer zo'n imponerende tentoon stelling van internationale allure in jlaanderen! Waren het eerder dit laar de Fiamminghi a Roma, de jlaamse schilders in Rome, die in Brusselse Paleis voor Schone busten waren uitgestald, nu zijn «de Vlaamse meesters uit Spaans «it die in de kathedraal van Ant- i worden getoond. j»nde Fiamminghi a Roma in Brussel oeken van Vlaamse meesters die in de been 17e eeuw in Rome waren geves- W, de tentoonstelling Vlaanderen en nstitla y Leon gaat over de sterke ban- tussen Vlaanderen en Spanie. Vlaanderen en Spanje, an niet op. In Nederland is men j Hriku I ^ëchts één maal in de zoveel jaar tot iets ®rgelijkbaars is staat, maar in Vlaande- h schudt men de culturele hoogtepun- nmet gemak uit de financieel ruimhe den mouw. et kan te maken hebben met een ster- "ajwikkeld gevoel voor nationaal be- 'ajn in Vlaanderen, een grotere lief- J®"* «gen cultuur en de eigen ge- I edenis. Want het moet gezegd, i #et. ®ren zet graag zichzelf in het zon- i.L,aar niets tegen is als je zo veel 1 te bieden. I Sen iVe|daring kan nog zijn dat Vlamin- I ln net algemeen sneller geneigd zijn om de beurs te trekken, om het breder te laten hangen dan de Noordnederlandse buren, om geld over te hebben voor de kwaliteit van het leven. Maar in Neder land? Een Van Gogh-manifestatie, een Mondriaan-jaar, het kost allemaal een hoop moeite en tijd om dat van de grond te krijgen, omdat je in Nederland nu eenmaal moeilijk geld los kunt peuteren. En dan nog zijn de financiële toezeggin gen zo pover dat de organisatie na afloop met een schuld blijft zitten. Nee, dat gaat in Vlaanderen veel makke lijker en veel sneller. Zo'n grote tentoon stelling als Vlaanderen en Castilla y León in de Antwerpse Onze Lieve Vrou we Kathedraal wordt mogelijk gemaakt door een aantal instellingen die snel en efficiënt geld en medewerking kunnen leveren: twee deelregeringen (de Vlaamse Gemeenschap en de Junta de Castilla y León), twee banken (HBK Spaarbank en Caja Salamanca), elf bisdommen, en ver der de Belgische spoorwegen en de Unes co. Europa Evenals de Brusselse tentoonstelling Fiamminghi a Roma geeft de tentoon stelling Vlaanderen en Castilla y Leon aan hoezeer Vlaanderen in vroeger eeu wen internationaal aan de weg timmer de, met name op cultuurgebied. Vlaamse meesters in de muziek en in de schilder kunst drukten hun sporen in heel Euro pa. In zekere zin was het Europa van de eer ste helft van de 16e eeuw een staatkun dige eenheid. Dat kwam door de centrale figuur van Karei V: die was keizer van Duitsland (1515), heer der Nederlanden (1516), hertog van Bourgondië en koning van Spanje en Amerika. Alles verenigd onder een Habsburgse heerser die in al zijn landen een hof had. Karei V was de machtigste heerser die Europa ooit heeft gekend en over 5 jaar wordt zijn 500e verjaardag gevierd of herdacht. Indertijd betekenden al die verbonden hoven voor geleerden als E- rasmus en Janus Secundus en voor kun stenaars en muzikanten een mogelijk heid om op uitnodiging van het ene hof naar het andere te reizen. Noord-zuid as Tussen Spanje en Vlaanderen kwam een economische en culturele noord-zuid as tot stand. Via de havens van Brugge en Antwerpen bereikte een stroom goederen de oude steden van Castilla en León: Sa lamanca, Valladolid, Burgos, León. Uit de Spaanse koloniale bezittingen in Amerika kon Vlaanderen meeprofiteren van grondstoffen, vooral goud en zilver. Maar niet alleen handelswaren kwamen via die weg in Spanje, ook talrijke schil derijen van Vlaamse meesters werden naar Spanje verkocht: van Dirk Bouts, Hans Memling, Rogier van der Weijden, Adriaan Isenbrandt en Hiëronymus Bosch. Er was in de Spaanse schilderkunst zelfs sprake van een Vlaamse 'overrompeling': Spaanse schilders namen de Vlaamse stijl over, leidend tot de Hispano-Fla- menco stijl. De Vlaams-Spaanse as, ver binding van twee hoogstaande culturen, stond aan de wieg van een Europese cul tuur, of, zoals de ondertitel van de Ant werpse tentoonstelling luidt, op de drempel van Europa. Het overgrote deel van alle Vlaamse kunst die in de zestiende eeuw naar Spanje verhuisde (waaronder ook oudere kunst) vond op de langere duur onder dak in kloosters, kerken en andere cleri- cale gebouwen, waar ze vaak een sluime rend bestaan leidden. Totdat ze na eeuweri uit hun sluimering zijn gewekt. De tentoonstelling van Vlaamse en Hispano-Flamenco schilder kunst heeft al gereisd langs de kathedra len van Valladolid, Burgos, Salamanca en León. Het eindpunt van de reis van deze ten toonstelling is nu de Onze Lieve vrouwe Kathedraal in Antwerpen. Daar is de fascinerende geschiedenis te zien van twee beschavingen, afgebeeld in 200 kunstwerken. Tentoonstelling 'Vlaanderen en Castilla y León - Op de drempel van Europa', Kathe draal Antwerpen. Geopend ma/di/do/vr 1,0-18, wo 10-21, za 10-15 en 18-21, zo 13- 16. Toegang 250, 200, 150 en 100 BF, kin deren gratis, (t/m 10 dec.) Adriaan Isenbrandt: 'Piëta', afkomstig uit een kerk in Burgos. De Magdalenafiguur rechts is de blikvanger van de tentoonstelling

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15