DE STEM irginia Woolf als eigentijds drama oonde voorstelling (Theaterprijs) in Breda dbureau 'crini s vermakelijk ronder pretenties FORT Filarmonica Banatul op romantische toer Depressieve Ivanov van Pierre Bokma iputertypen chinehandel sbroeck raat 23-25 HULST [40-12080 werking) et bedienen erprogramma's in overleg. htingen over aratuur istratie etc. WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ <ers Erkers m/v Toegankelijk weekessay Anna Bijns Prijs naar H. Michaelis iENBOETIEK Lenny Kravitz Earthling Fish Mother Hips HET GROENE BOEKJE Mane(n)schijn Susan Powter, tv-presentatrice Gids 1ste, isolatiemateriaal producerende zijn wij met spoed op zoek naar rs in 4-ploegendienst. Je bent een echte pvolgt en geen problemen heeft met foor geschikte werkkleding, jij voor een a idaten buiten de regio: er is vervoer om en van en naar Roosendaal. Kom i Etten-Leur, zijn wij op zoek naar Jiet moeilijk doen over ploegendienst e t soms kortere tijd - aan het werk direct langs. Dan zoeken we de voor jou - evenals je beurs - best ruimte laat tot bent? Neem dan direct contact met ons Ir je als student prima mee uit de voeten J Marjan Wies jaar zat de Vlaamse re- Dirk Tanghe in een jtpersoonlijke crisis toen jjbee's Who's afraid of Vir- Wool/ maar. weer eens jte lezen. In zijn verfris te regie werd het al bijna (g jaar oude huwelijks- ja van Martha en George 00k niet alleen een voor- jng over een echtpaar dat aar met woorden afmaakt, ook over een man, die stelijk in de war is. Hij jokt dat niet alleen de -jen van een huwelijk tel- jnhet leven. wordt gespeeld door de a« acteur Peter De Graef ii kunstenaar die op het Theaterfestival verraste j'iijn ongewone solovoorstel- lOmfiat. Net als Tanghe komt oort uit de toneelklas van »an der Groen in Antwer- iSamen met Marie-Louise St- Martha geeft De Graef ifirjina Woolf een nieuw, ei- löjds karakter. iloktober is deze voorstelling, iitlangs op het Theaterfestival Grote Theaterprijs van 50.000 inwon, te zien in het Chassé Wer in Breda. Daar rinkelt Btnteel de telefoon gedurig it verzoeken uit het hele land iplaatsen. ju De Graef speelt George als Heine, bebrilde intellectueel, liet alleen cynisch maar ook j en gevat is, een soort |#dy Allen. Marie-Louise St- is als Martha een en al woe- epassie. Een neurotisch, pe- vuilspuitend, verbaal be- i kreng, dat evenwel het hart onberoerd laat, omdat ze aan ïlf kapot dreigt te gaan. is een voorstelling van het Base Theater Malpertuis, •iinnee Dirk Tanghe indertijd lend debuteerde met een ;e als esthetisch gesti lde Getemde Feeks naar Sha- are. Het zal de laatste keer lat dit voormalige 'wonder- van het Vlaamse toneel sa- [awerkt met Malpertuis want al januari wordt hij artistiek prvan de al jaren succesvolle lenKathedraal in Utrecht. Merheid lp versie van Virginia Woolf is zeer herkenbare, eigentijdse brking van het al bijna klas- Scène uit 'Who's afraid of Virginia Woolf', met Marie-Louise Stheins en Peter De Graef. sieke drama, waarin Martha en George elkaar doodpesten en kleineren, hoewel zij veel van el kaar houden. Ondanks het geraas en getier, het gevecht, gevloek en gezuip is er een grote tederheid. Om the tederheid, verstopt achter het tumult, draait het altijd bij Tanghe. Had Albee's drama met zijn wat opgelegde gefantaseer over een kind (dat niet bestaat) al iets gedateerds gekregen, bij de Vlaamse regisseur heb je die in druk niet. „Het stuk trekt van leer tegen het huwelijk, maar zo kun je het niet meer spelen", aldus Peter De Graef in een recent interview. „Er is helemaal geen huwelijk nodig om die twee bij elkaar te houden. Het is de angst voor de woestijn daarbuiten. De woestijn van de eenzaamheid." Volgens de acteur „zit George te poken om aandacht, hij probeert alles kapot te maken, maar daar waar het echt pijn doet, dat kan niet kapot. Dat is zijn tragiek. Het is geen stuk om even lekker te spelen, je moet je eigen wanhoop er uit gooien en dat kan alleen als je flink opgeladen bent." Dirk Tanghe verbaasde zelfs mensen, die niet van toneel hou den, de afgelopen jaren met zijn toegankelijke, muzikaal geënsce neerde bewerkingen van klassie ke stukken. In zijn Romeo en Ju lia werd er gevreëen in een zwem bad en gedanst op een smartlap, terwijl de rivaliserende groepen jongeren in blauw en paars zo weggelopen konden zijn uit de West Side Story. Tanghe durfde gerust hele lappen tekst weg te laten uit zijn ook vi sueel prachtig gestileerde voor stellingen, zoals bij De Vrek en Hamlet. Deze klassieke teksten vermengde hij met elementen uit de moderne massacultuur: pop muziek, film, videoclips. Tanghes voorstellingen zijn daar om altijd toegankelijk voor een breed publiek. Hij wil dat ze ook FOTO INGRID DE MECHELEER geschikt zijn voor 'de eenvoudige Gentse madam.' „Het theater moet teruggeven worden aan de mensen, het is te belangrijk om het voor een elite te reserveren." Tot nog toe regisseerde Dirk Tanghe uitsluitend klassieke stukken en toch heeft hij zich 'nooit verbeeld dat wat ik doe kunst is.' „Het is passie. Ik houd van pure emoties, die ik wel graag vorm geef, want de spelers kun nen elkaar natuurlijk niet zomaar op de bek slaan. Ik ben ook meer een verteller dan een ideëenregis- seur." De theaterpassie begon al als kind, met een grootvader, een timmerman, die als cabaretier op- 14875 CB Etten-Leur, on 01608-18018 i (anp) - Carolijn Vis- schrijft het Boeken- (akessay 1996. lier het centrale thema Eeuwig -Dorado, staat volgend jaar de iratuur uit Zuid-Amerika en Caribisch gebied centraal. essay sluit daar op aan. De wenweek loopt van 13 tot en f«t23 maart. van Dis schrijft, zoals |er bekend werd, het Boeken geschenk. Amsterdam (anp) - De dich teres Hanny Michaelis (1922) krijgt de Anna Bijns Prijs, de onderscheiding voor de vrouwelijke stem in de lette ren. De prijs bestaat uit een sculptuur van Maja van Hall en een geldbedrag van 10.000 gulden, zo maakte de Anna Bijns Stichting gisteren be kend. Bols Jonge Graanjenever literfles Hartevelt Jonge Jenever literfles Hoppe Vieux literfles [krgen op Zoom - Schouw- i Maagd. De Berini's I ®fit Almondestraat 53a. Ge- m ^sdag 19 september. W }e zien: 21 sept, in Breda, I okt, in Oosterhout en 16 öec. Ui Roosendaal. Ssjef Huismans 'zijn vele duo's in te huren L°P bruiloften en partijen en grollen de *.e vermaken. De Beri- -ben zich in de jaren Hnïf ie weten te bemach- het grote toneel. Met opstaan bleven ze al overeind en zoals we 'oud weer eens gezien I. Walker Scotch Whisky Red Labe' 0,7 liter Berentzen Apfelkorn 0.7 liter ïstraat 21 Sluis tel. 01178 - 61801 mogen we vaststellen 5, r'koppel Annie en Har- L ftt wel een eigen typische ,Van entertainment heb- ze verheft boven het >nee vermaaks-duo. Lu?°?t'estraat waar bet ver- IIto™' „Speelt, is wel een ®edaa rlandse straat met C?e,mensen- Dat deze Wonder druk staan door de «ingen in samenstelling, e ethiek, verdwijnende °®Eeviii^S ieder in zijn eigen waarnemen. Maar ook binnen in de beschutte warmte van het huisgezin rommelt het en staat de zaak onder vuur. Deze gegevens hebben de Berini's aangepakt en in een over het al gemeen onderhoudend jasje ge stoken. Niets hoogdravends, maar gewoon recht toe recht aan zonder diepgaande beschouwin gen of spitse spirituele vondsten rijgen zij hun dialogen en liedjes aaneen. Annie (Marjolein Me- ijers) is de welgebekte volks vrouw, wiens ratel niet dicht te snoeren is en Harrie (Hans Keme- ling) is de simpele ziel die werkt en het liefst met rust gelaten wordt. Als het paar aan wat fris se lucht toe is om de sleur van het huwelijk te doorbreken komen er andere zaken om de hoek kijken. De geplande vakantie gaat de mist in en Annie bedenkt dan 'spelletjes' om de band te restau reren. Hierbij is gebruik gemaakt van De Minnaar van Harold Pin ter zij het in een aangepaste be werking. Hier blijkt dat de Beri ni's ook nog een aardig stukje dramatisch talent in huis hebben. Het muzikale deel van de avond bevat simpele liedjes op de volkse toer die toch beurtelings een be paalde teneur hebben. Decor en aankleding zijn goed verzorgd evenals het prima geluid. GELUKKIG BESCHIKT Lenny Kravitz over het talent om prima songs te schrijven. 'Retro-rock' verveelt immers snel bij middel matige composities. Op zijn vori ge cd Are you gonna go my way) liet Kravitz zijn talent nogal versloffen en de plaat scoorde maar net een voldoende. De vraag was dan ook of hij op zijn nieuwe, vierde cd Circus weer het niveau zou halen van zijn eerste twee cd's. Die vraag kan maar ten dele positief beant woord worden. Ja, Circus bevat merendeels sterke compositie die, zoals altijd, terugvallen op eind-sixties/begin-seventies- rock, met Hendrix, Beatles en Led Zeppelin in de hoofdrol. En nee, Circus mist de soul en origi naliteit van de vroegere Kravitz. Kravitz heeft dit keer duidelijk gekozen voor een puur rockend geluid. Gitaar, bass en drum ma ken voor 95 procent de dienst uit. De cd is er zeker evenwichtig en krachtig door geworden. Persoonlijk waardeerde ik Kra vitz echter ook om zijn soulvolle aanpak, waarin voorheen ook Stevie Wonder en Curtis May- field als invloeden golden. Van die aanpak is weinig meer over, of het moet in een nummer als Don't go and put a bullet in your head zijn. Maar ook al rockend komt Kra vitz zelden met het catchy geluid dat eerdere songs kenmerkte. De single Rock' roll is dead mist bij voorbeeld de uitstraling van Let Love Rule, Always on the run en zelfs Are you gonna go my way. Maar goed, degenen die van de gelijke roek-muziek houden, ko men met Circus zeker aan hun trekken, al kunnen ze misschien net zo goed een oude elpee uit de kast halen en afstoffen. (Virgin) PAUL VERLINDEN NATUURLIJK, OOK de trip hop-rage zal wel weer voorbij vliegen. Maar zolang ze haar glo riedagen beleeft, levert dat voortdurend fraaie en verrassen de cd's op. Nu is er weer Earth ling, een Engelse band wiens mu ziek zich beweegt tussen de dro merige, Twin Peaks-klanken van Portishead en het vlottere, frea ky geluid van Tricky. Anders dan bij de twee Bristol- groepen, ruimt Earthling op de debuut-cd Radar beduidend meer ruimte in voor raps. De groep heeft met ene Mau dat ook een uitstekend rapper in huis. Zijn teksten zijn soms een beetje warrig maar hij heeft een sterk' gevoel voor ritme zodat zijn ver bale inbreng naadloos aansluit op de muziek. Het muzikale brein achter Earthling is producer T. Saul (die in sommige nummers hulp krijgt van Portisheads Geoff Barrow). Als goed triphopper heeft Saul een basis onder Radar gelegd van zware baslijnen, vlot te (dance)beats en vreemde syn thesizer-klanken. De basis wordt naar believen aangevuld met jaz zy blazers, een mysterieuze vi brafoon, piano-geluiden, strij kers en een enkele gesampelde gitaar (van Johnny 'guitar' Wats on). Dat alles levert een briljant klan- kenpalet waarmee Earthling zich mag mengen in de strijd om de 'triphop-trofee 1995', al ligt Tric ky wat mij betreft nog een neus lengte voor. (Chrysalis/EMI) SINDS FISH geen juridische be slommeringen meer heeft met zijn vroegere band Marillion, is hij produktiever dan ooit. Hij brengt zeer regelmatig via de of ficiële kanalen platen uit en voor wie dat nog niet genoeg is, heeft zijn eigen platenlabel Dick Brot hers ook nog een postorder-divi sie, waar speciale cd's besteld kunnen worden. Onlangs verschenen de cd's Yin en Yang. Die platen werden wel iswaar los van elkaar uitge bracht, maar zoals de oorspron kelijke Chinese begrippen Yin en Yang (vrouwelijk en mannelijk) nauw met elkaar verbonden zijn, zo vormen ook deze twee Fish- platen min of meer een eenheid. Beide cd's bevatten dertien num mers die een selectie zijn uit het Marillion- en Fish-repertoire. Bij de Marillion-stukken gaat het om nieuw opgenomen versies. Bij het eigen materiaal gaat het om remixes, originele versies of eer der onuitgebrachte versies. Samen geven die platen een re delijk carrière-overzicht met ui teraard de kanttekening erbij dat de nieuwe jasjes voor het ooit be jubelde Marillion-materiaal wel iswaar mooi zijn, maar in mu ziekhistorisch opzicht niet zo re levant ais de originelen. De nummers werden op Yin en Yang werden nagenoeg allemaal opgenomen bij Fish thuis, in zijn eigen Funny Farm Recording Studios. Opvallendste gasten waren daar Steve Howe met wie Time a word van Yes opgeno men werden, zangeres Sam Brown met wie het duet Just good friends werd vastgelegd en de Sensational Alex Harvey Band met wie Boston tea party gespeeld wordt. Yin en Yang zijn uitstekend klin kende, redelijk evenwichtig sa mengestelde platen die afgezien van de historische bemerkingen een goed beeid geven van de kwaliteiten van Fish. Die kwali teiten zijn niet gering, maar je moet wel een beetje liefhebber van symfonische rock zijn om ze echt te kunnen waarderen. (Diek Brothers, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST HET LEUKE van de uit '92 date rende maar hier pas in maart van dit jaar uitgebracht debuut-cd Back to the grotto was dat je er een band op hoorde die los van de Seattle-scene zijn eigen gi taargeluid had gecreëerd. Back to the grotto stond vol met nummers met volstrekt onver wachte wendingen en welhaast onlogische structuren. Maar het was vooral lekkere, eigenwijze gitaarrock die niet verpest was door modieuze invloeden. Drie jaar later op de nieuwe cd Part-timer goes full is de muzi kale losbandigheid van Back to the grotto ingeruild voor een groepsgeluid waarin songs cen traal staan. De grote verdienste van Mother Hips is evenwel dat ze ook nu liever naar een grijs dan naar een recent muzikaal verleden kijken, zodat er van trendy gedoe gelukkig allerminst sprake is. The Mother Hips, afkomstig uit Chico, Califomië houden ervan met oude muzikale invloeden te stoeien. Zodoende zijn er sporen Stones, Everly Brothers, Neil Young, Velvet Underground en vroege West Coast in hun muziek terug te vinden. Overheersend op Part-timer goes full is echter een ietwat melancholische sfeer die, om dat domme woord maar eens te gebruiken, van deze cd veel meer een luisterplaat maakt dan je doorgaans van gitaarband ge wend bent. Wat dat betreft doet Mother Hips zo nu en dan een beetje aan de psychelische Britse bands van eind jaren zestig, be gin jaren zeventig denken. Part-timer goes full is dan ook geen plaat die licht verteerbaar is, zo min als Mother Hips in bandje is dat snel een mega-sta- tus zal bereiken. Een van de leukste Amerikaanse groepen is Mother Hips wel. (American Re cordings, BMG) WVL WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1995 DEEL Oostburg - R.-k.Kerk. Concert door Filarmonica Banatul Ti- misoara o.l.v. Tateo Nakajima. Met medewerking van Alexan dra Gutu (cello) en Vasile Mi- haly (dwarsfluit). Werken van Antonin Dvorak, Remus Ge- orgescu en Felix Mendelssohn- Bartholdy. Gehoord op dins dag 19 september. Door Jeanette Vergouwen EEN voor het publiek probleem loos programma presenteerde het Roemeense orkest. Met het cello concerto van Dvorak en de Schotse symfonie van Mendelsso hn is succes van tevoren verze kerd. Pure romantiek die nog eens ex tra in de verf werd gezet door de musici, en door de ruime akoes tiek (steen en een houten plafond) werd onderstreept. Mijns inziens iets te veel van het goede, de overdaad schaadde echter vooral de uitvoering van de Mendelsso- hn-symfonie. Tussen Dvorak en Mendelssohn straalde een echt Roemeens pareltje: Exorcism voor dwarsfluit en strijkers van Georgescu, de vaste dirigent van het orkest die kort geleden zijn dirigeerstok overdroeg aan de jonge Japanner Nakajima. Exorcism roept een speciale sfeer op. De lange solo van de fluit klinkt bezwerend, soms desolaat. De compositie is niet echt tonaal maar komt toch melodieus over. De solist moet alle registers opentrekken. Technisch vergt het werk veel, temeer omdat de tonen door ademsteun of tonggeklak moeten worden ingekleurd. Het geruis van de strijkers en de en kele gongslagen passen perfect in de ietwat onheilspellende thema tiek. Het concert werd geopend met het celloconcerto van Dvorak. Het was interessant om nu eens een Oosteuropees orkest te horen met een totaal andere strijkers klank: direct en vrij scherp. De houtblazers daarentegen klonken helder, met een mild timbre. De soliste speelde met overgave en zette een gevoelvolle interpreta tie neer. De compositie vereist een grote technische vaardigheid, vooral in het derde deel. Gutu had daar geen enkele moeite mee en het orkest begeleidde mooi, wei vrij vierkant en aan de harde kant. De extraverte symfonie van Men delssohn is geen schildering van Schotland, maar de verklanking van de emoties die dat land bij de componist opriepen. Juist het Schotse karakter werd in het tweede deel Vivace ma non trop- po ten gevolge van een ongekend hoog tempo te niet gedaan. Het Adagio cantabile daarna leed aan traagheid en het allegro guerriero klonk geagiteerd. Bovendien waren er vele, zelfs storend ongelijke inzetten. Rond uit vermakelijk was de koraal. Dit plechtige slot werd teniet ge daan, doordat het orkest ineens volop gas gaf en er een swingend slot van maakte. Regisseur Dirk Tanghe: 'Theater is te belangrijk om het voor een elite te reserveren. FOTOARCHIEF DE STEM trad voor de seizoenarbeiders in Noord-Frankrijk. Als regisseur viel Tanghe al op bij de toneelver eniging Sint Rembert in Torhout, amateurs, waar hij alles uit wist te halen. Langzaam maar zeker is hij op zijn 39e met twintig jaar to neelervaring, uitgegroeid tot een kunstenaar, die nu eindelijk ook het artistiek leiderschap aan durft. 'Who's afraid of Virginia Woolf' van Edward Albee door Theater Malpertuis (regie Dirk Tanghe) op 1 oktober in het Chassé Theater in Breda. Breda - Chassé Theater. 'Ivan ov' van Anton Tsjechov door Toneelgroep Amsterdam. Re gie; Jürgen Gosch. Gezien op dinsdag 19 september. Door Marjan Mes „Ik doe niets, denk nergens aan en toch is mijn verstand doodop." Vermoeid is hij en niets kan hij meer verdragen, Ivanov, de titel held uit Tsjechovs eerste grote toneelstuk (1887). Lamlendig ook van verveling, net als de rest van het gezelschap op zijn failliete landgoed. Depressief zou je Ivanov kunnen noemen en zo werd hij gister avond bij Toneelgroep Amster dam ook indrukwekkend ge speeld door Pierre Bokma, als een sympathieke, overspannen zwakkeling, die best zou willen veranderen maar het niet kan. Wanhopig is hij, omdat hij niet meer weet wat hij wil. Ivanov is met zijn joodse vrouw Sara (Ma rieke Heebink) getrouwd om haar geld. Nu zij doodziek is, kan hij zijn gebrek aan liefde niet langer verbergen. Ivanov wil evenmin verantwoor ding dragen voor het meisje (Roos Ouwehand, heel mooi), dat van hem houdt en ook niet voor zijn landgoed dat naar de knop pen gaat. Zijn rentmeester (Hans Resting) en de dokter (Hein van der Heijden) wijzen hem tever geefs op zijn verplichtingen. Ivanovs vrienden en familie lij den eveneens onder de grote leeg te. Ieder verzetje grijpen zij dankbaar aan om de zinnen te verzetten, met gezelschapsspelle tjes en dans, met grappen en grol len. En alles draait om het geld dat er niet is en dat misschien langs slinkse weg verkregen kan worden. In de regie van de (Oost-)Duitse regisseur Jürgen Gosch was het allemaal heel fraaie en sfeervol te zien en te horen, op een groot leeg toneel met slechts een kring van met lakens overdekte stoelen. Een mooie, bijna ouderwetse voorstelling die van het menselijk tekort ook de kluchtige aspecten signaleerde. Zo maakte Hans Resting van de rentmeester een uitgesproken komische rol; een ongegeneerde geldwolf met een overdreven joviale houding. Joop Admiraal speelde zijn geaffec teerde graaf zelfs met dik aange zet bekakt accent. De voorstel ling was een mooi voorbeeld van respect voor de tekst, maar miste ook een uitgesproken visie, zoals vijf jaar geleden de Ivanov van de Vlaamse regisseur Luk Perceval bij het Nationale Toneel. DOOR WIM DANIËLS I— Vijf zijn er in totaal. Vijf uitzonderingen op de nieuwe spel lingregel dat samenstellingen als 'note(n)dop' en 'mui- ze(n)val' een tussen-n krijgen als het eerste deel ervan als los woord uitsluitend een meer voud op -en heeft: noot - no ten, dus 'notendop', en niet 'notedop' zoals we nu nog schrijven. De eerste uitzondering ken nen we al: er verschijnt geen tussen-n als de samenstelling een bijvoeglijk naamwoord is waarvan het eerste deel een versterkende betekenis heeft bij het tweede deel: beregoed, boordevol. De tweede uitzondering be treft samenstellingen waarvan het eerste deel enig in z'n soort is. Nou is 'enig in z'n soort' een glibberig begrip. Neem 'maan'. ïs er één enkele maan? Ja, vanuit de aarde gezien wel. Maar in feite zijn er tal van manen. De planeten Jupiter en Saturnus hebben er bijvoor beeld meer dan tien. Wat moe ten we daar nu mee in de spel ling? De oplossing zit in een zinsne de die aan de tweede uitzonde ringsregel is toegevoegd: iets mag ook enig in z'n soort ge noemd worden 'in de gegeven context', dus in het tekstver band. In een tekst die over de aarde gaat, kan 'maan' daarom toch enig in z'n soort zijn. We schrijven in dat geval 'mane schijn'. In een tekst over Jupi ter moeten we echter 'manen- schijn' spellen. Iets dichter bij huis is 'konin- ginne(n)dag'. Er zijn in de we reld meer koninginnen dan al leen Beatrix. Maar als we het over 'koninginne(n)dag' heb ben, hebben we het over een bepaalde feestdag in Neder land, en daarvan weten we dat die bestemd is voor alleen on ze koningin, die - in Nederland - enig in haar soort is. Daarom blijft het 'koninginnedag' zon der tussen-n. Maar de konin- ginne(n)rit in de Tour de Fran ce of de Vuelta verwijst niet naar één bepaalde koningin, en daarom schrijven we daar wel een tussen-n: koningin- nenrit. In het oude Groene Boekje komt dat woord overi gens niet eens voor. Wel staat het in de laatste druk van het woordenboek Van Dale. Daar blijft de tussen-n nog weg. In de nieuwe spelling mag dat al leen als met 'koninginnerit' de koetsrit van Beatrix op prins jesdag wordt bedoeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23