7
p
f rontale aanval op jeugdcriminaliteit
Hoger onderwijs: staatssecretaris Nuis trapt op de rem
ppeling blijft
'We komen nooit op de televisie'
Iedereen betaalt voor huishoudboekje Staat
n deeltijdwerk!
zaak makkelijker
igdrager kiest
kh maar cellen
Meer controle op autoweg
500 uur les voor asielzoekers
Aandacht voor leerproblemen
Wipak van
geweldfilms
STEM
MILJOENENNOTA
C3
ische Zaken
fonds fors omhoog groep voor wie dit niet
gezondheid
ting in 1996 bijna helemaal n
Justitie
Binnenlandse Zaken
Onderwijs
De cavalerist
Collectieve lastendruk
18,6%
ember's C2 taakstraffen, verplichte scholing en betere hulpverlening
WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1995
te
0-
s-
organisati,
zullen de
mende jaren
hun manier
van werk
aanzienlijk
zien veraa
ren.
Onderzoek
heeft aan,
toond dat
Nederland
slechts één
van de vijf
werknemer®
tijdens 2jjn
loopbaan 1
doorstroom*
naar een ho
gere functie®
In Nederli
werkt al
op de drie
werknemers m deeltijd teeen
gemiddeld één op de zeven in
West-Europa. Toch blijkt er bij
nóg meer mensen behoefte 0
bestaan hun werktijd te ver
korten. Als alle wensen die
bij werknemers leven wat be
treft hun arbeidstijden in ver
vulling gaan, levert dat in Ne
derland 100.000 extra arbeii
plaatsen op.
ut niet goed met de jongeren in Nederland. Steeds meer
®i en hun ouders zoeken hulp bij instellingen voor
De rechter moet vaker dan voorheen ingrijpen, om-
L'uders de opvoeding niet aankunnen. Op school vallen
kinderen buiten de boot. Buiten school begeven steeds
anderen zich op het criminele pad en worden de vergrij-
'emstiger- Het kabinet wil met een gezamenlijke aanpak
pdlitie, justitie, scholen en gemeenten het probleem van de
ijaanpakken.
.„procent van de jongeren
up de één of andere manier
Problemen. De meeste zor
gde cijfers van de groep
jjgelmatig een misdrijf
t Naar schatting ruim
jongeren maken zich her-
jflijk schuldig aan inbraken,
n en mishandelingen,
zijn ze in het bezit van een
;.*en gaan ze zich te buiten
ïischillende soorten drugs,
il de grotere steden kampen
iteeds ernstiger jeugdcrimi-
it.
de
ul-
er-
ge-
len
oet
een
Er wordt ge
werkt aan een
overeenkoi
tussen
aantal grotfe
bedrijven
de Technisc®
Universiteit
ten om sai
te gaan invi
teren in oi
derzoek.
Er komt 11
miljoen
den extra
schikbaar
voor het vi
beteren
de technol^
gische stn
tuur in
derland. E<^
nomische 1
ken trekt volgend jaar 75 i
joen gulden uit voor het stimn
leren van de elektroniscl
snelweg en kennis-topinstitt
ten.
In 1996 wordt 19 miljoen
den extra besteed aan exporj
bevordering en economise]
hulp aan Oost-Europa.
fronten wordt de aanval
Drie vrouwelijke staats-
rissen - Schmitz (Justitie),
jtos (Onderwijs) en Terp-
(lelzijn) - leiden het offen-
De school, de buurt, maar
ilitie en justitie moeten zich
a om jongeren weer op het
pad te brengen of te voor-
idat ze in de problemen ra-
politiekorpsen
aal scholen geadopteerd en
idaar voorlichting om cri-
iiteit te voorkomen. Justitie
Adat het openbaar minis-
(D de kinderbescherming
deskundigheid krijgen over
saier waarop ze scholen
voorlichten over crimi-
aten strafrecht,
voorkomen dat jongeren
nol buiten de boot vallen,
justitie zich meer richten op
van ouders die stel-
ilig de leerplichtwet over-
Daarnaast worden
die drugs aan jongeren
verkopen, harder aangepakt.
Jeugdige criminelen zelf kunnen
op een strengere aanpak van jus
titie rekenen. Op de arrondisse
mentsparketten worden extra
jeugdofficieren aangesteld en er
komen meer zogeheten taakstraf
fen voor jongeren. Voor degenen
die vaker in aanraking met de po
litie komen, heeft justitie ver
plichte scholing in petto via een
'opleidingstraject'. Dit kan een
alternatief zijn voor de cel.
Justitie gaat zich in samenwer
king met het ministerie van So
ciale Zaken en Werkgelegenheid
inzetten voor arbeidsplaatsen in
de publieke en marktsector voor
jongeren die al tot de harde kern
van de jeugdcriminaliteit beho
ren. De achterliggende gedachte
is dat werk jongeren uit het cri
minele milieu kan halen. Er
wordt gerekend op steun van het
bedrijfsleven.
De groei van het aantal pro
bleemjongeren heeft de afgelopen
jaren geleid tot lange wachtlijs
ten voor plaatsen in internaten,
bij pleeggezinnen en andere in
stellingen voor jeugdhulpverle
ning. Het kabinet trekt daarom
zestig miljoen gulden uit voor
uitbreiding van de capaciteit en
verbetering van de kwaliteit van
de jeugdhulpverlening. Hoe dat
geld wordt verdeeld, blijkt later
dit jaar. De komende maanden
wordt overlegd met provincies en
regio's. De jeugdzorg moet ook
overzichtelijker worden. Neder
land kent een lappendeken aan
voorzieningen voor ontspoorde
jongeren. Op lokaal, regionaal en
landelijk niveau zijn er instellin
gen en voorzieningen. Jeugdigen,
ouders en verwijzers weten vaak
niet waar ze zich moeten melden.
Aan de versnippering en vooral
aan het gebrek aan samenwer
king willen de staatssecretarissen
een einde maken. Met ingang van
1 januari 1998 komen er in het
hele land regionale loketten,
waar kinderen met problemen
doorverwezen worden naar de
hulpverlening. Plaatsing in een
instelling of internaat zal dan al
leen nog maar via dit bureau
jeugdzorg kunnen. Instellingen
kunnen ook niet langer op eigen
houtje uitmaken welke jeugdigen
ze willen opnemen. Ze moeten ie
dere kandidaat accepteren. Ook
het onderwijs moet eraan gelo
ven. Voorkomen moet worden dat
jongeren de school niet afmaken
en er komt meer aandacht voor
de veiligheid op school. De inzet
van gemeenten is nodig, omdat
die volgens het kabinet het beste
zicht hebben op de behoeften van
jeugdigen en het aanbod aan
voorzieningen. Het zojuist ver
trokken D66-kamerlid Louise
Groenman gaat een werkgroep
leiden voor 'lokaal preventief
jeugdbeleid'. De jongelui zelf
worden niet vergeten. Om te
voorkomen dat het jeugdbeleid
geheel buiten hen om gaat, begint
dit najaar een nationaal jeugdde-
bat.
lair aantreden verkondigde
la Sorgdrager van Justitie
I;; de oplossing van het cel-
tat vooral wil zoeken in
alternatieve straffen. Een
iter komt zij echter tot de
iie dat deze alternatieve
i allerminst zaligmakend
roeten ons niet rijk rekenen
- itematieve straffen; er blijft
De vergoe
ding voor fy
siotherapie
wordt
perkt. Zie-
kenfondsvi
zekerden
krijgen n(
slechts negi
behandelin
gen vergoi
met eventui
nog eens ne
gen beham'
lingen
een oefentl
rapeut.
maatregel
geldt m
voor cl
nisch zieki
Het ziek*
fonds vi
ster.
e oplossing is," aldus de
goedt niet langer tandheel!
dige behandelingen bij acl
tienjarigen. De controle
mondhygiënische behandelt
worden nog wel vergoed.
Ziekenhuizen krijgen 120
joen gulden extra, waarvan 1
miljoen voor topzorg.
ging
ngst
oge-
fis-
mil-
>tar-
die
jaar
gaan
Jen
de
na
peld
irkt-
ppe-
;ren.
oord
erio-
wor-
ach-
toe-
(Fi-
ïota.
tka-
en
r de
>ord,
one-
oali-
met
iraak
bestaat om de uitkeringen
de helft te laten meestijgen
de lonen in de marktsector.
temin besloot het kabinet a
om voor 1996 een volledige
peling te laten gelden.
In de koppelingswetstaa
uitkeringen gelijk mogen PS
met de lonen in de mart
als het aantal inactieven s
dan 82,6 procent. Het ziet -
uit dat dit percentage de
de jaren niet meer zal v™
overschreden.
Bovendien zijn ook de twee
re ontbindende voorW
vooralsnog niet van toepa
niet te verwachten: een
toestand van de rijksbegr
een onevenredig hoge
ging in de marktsector.
Het volgend jaar lmjgejj
ven en burgers een laste
ting van 3,9 miljard \m
Daarmee is het totale b
het kabinet deze regeei?.
wil inzetten voor
soupeerd.
Vanaf 1997 wil Zalm d
meer richten op het ter
van het overheidstel^,
door er ook minder Se ann
komen voor intensivering
leid.
sninaliteit neemt nog steeds
adat heeft tot gevolg dat de
iom meer cellen nog groter
11 Sorgdrager gaat ervan uit
Itijd een cellentekort zal
maar het moet volgens
het te gek worden'. Ze
«het kabinet 250 miljoen
extra gekregen voor de
an duizend cellen tussen
1998. Deze zogeheten so-
tellen voor een kort verblijf
vooral in de grote steden,
emen er tussen 1996 en
10 plaatsen in tbs-inrich-
Mj. De minister is van
Wer arrondissement of res-
contingent cellen voor
taffen te geven. Het open-
ministerie in de regio's kan
"If bepalen welke categorie
te het eerst zijn straf
'uitzitten.
lister wil de druk op het
'(kort verder verlichten
steller en korter te straffen.
toelaten dat een ge
ste het laatste deel van zijn
I, onder strikte voorwaar-
I® strikt toezicht, buiten de
bgenis verblijft.
zij korte celstraffen va-
Netten in werk- en leer-
J® Volgens haar is bij so-
pkerheidsfraude een alter-
festraf een goed middel. Bij
^eroordeelden kan daar
in leerstraf in de vorm van
Mgetteringscursus worden
Kortere, drie-jarige opleidingen,
kleinere universiteiten en een
strengere selectie moeten paal en
perk stellen aan de groei van het
aantal studenten in het hoger on
derwijs.
Van de groep jongeren van 18
jaar en ouder studeert nu onge
veer 35 procent. „Dat is mooi,
maar verder moeten we niet
gaan," aldus staatssecretaris
Nuis (Onderwijs).
Het aantal studenten in het hoger
onderwijs (450.000) zal de ko
mende jaren licht dalen, mede
dank zij een verkorting van de
opleidingen. Het aantal afgestu
deerde studenten blijft ongeveer
gelijk.
Vwo'ers en mbo'ers krijgen nog
maar drie jaar de tijd om een di
ploma in het hbo (hoger beroeps
onderwijs) te halen; voor mensen
met een havo-diploma blijft de
opleiding vier jaar. Voor kunst
opleidingen blijft alles bij het ou
de.
Leggen Nuis en minister Ritzen
in het HOOP (Hoger Onderwijs-
en Onderzoekplan) de drie-jarige
opleidingen in het hbo dwingend
op, universiteiten krijgen de vrij
heid om naast hun huidige vier
jarige opleidingen ook kortere
opleidingen aan te bieden. Een
selecte groep studenten kan na
die brede basisopleiding van drie
jaar nog eens twee jaar verder
studeren.
Wie na drie jaar ophoudt, krijgt
de titel baccalaureus (net als in
het hbo); wie tenminste vier jaar
met succes heeft gestudeerd, mag
zich meester, doctorandus of in
genieur (ir.) noemen.
Nuis en Ritzen willen niet alleen
het mes zetten in de duur van de
opleidingen, maar ook stellen zij
voor het aantal 'sluipwegen' te
beperken; zo kunnen studenten
met een havo- of mbo-diploma
niet langer via het eerste jaar van
een hbo doorstromen naar de
universiteit.
Daarnaast willen de bewindslie
den de studie-uitval terugdrin
gen. Nu nog haakt ongeveer een
derde van het aantal studenten
tijdens de studie (vaak pas na
ruim drie jaar) af.
Instellingen kunnen al na drie
maanden studenten een bindend
studie-advies geven.
Een student die vóór 1 februari
van het eerste jaar besluit over te
stappen naar een andere studie,
ondervindt daarvan geen finan
ciële gevolgen. Besluit hij of zij
na het eerste jaar pas om te be
ginnen met een andere, vier-jari-
ge opleiding, dan moet de student
het laatste jaar van zijn studie
helemaal zelf betalen.
De hervormingsplannen van Rit
zen en Nuis hebben vooral grote
gevolgen voor de universiteiten.
Het aantal studenten zal daar
binnen tien jaar moeten dalen
van 180.000 naar 140.000.
Dat betekent een verlies aan
rijksinkomsten van 110 miljoen
gulden. Daarnaast moeten de
universiteiten een bezuiniging
van 200 miljoen gulden voor hun
rekening nemen. Een klein aantal
universitaire opleidingen mag
uitgroeien tot zogenoemde top
opleidingen. Studenten moeten
aan hogere eisen dan alleen het
vwo-diploma voldoen om aan de
ze opleidingen van internationale
allure te mogen beginnen.
Ritzen en Nuis willen fors het
mes zetten in het grote aantal op
leidingen (500) in het hoger on
derwijs (hogescholen en universi
teiten).
Het aantal opleidingen in het hbo
moet worden teruggebracht naar
dertig tot vijftig brede opleidin
gen. Hogescholen kunnen voor
taan wel een masteropleiding
(een vervolgopleiding) aanbie
den, maar het rijk betaalt daar
niet aan mee.
Ook het wetenschappelijk onder
wijs krijgt de opdracht het aantal
afzonderlijke opleidingen te be
perken. Zo vragen Ritzen en Nuis
zich af of de nieuwe opleidingen
rond gedrag en maatschappij wel
behoren tot het wetenschappelijk
onderwijs.
De opleiding politicologie aan de
Katholieke Universiteit Nijme
gen wordt met opheffing be
dreigd, omdat de kwaliteit te laag
zou zijn. Vóór 1 maart 1996
wordt hierover een besluit geno
men.
Ritzen en minister Borst (Volks
gezondheid) willen de mogelijk
heden en gevolgen van privatise
ring van de academische zieken
huizen laten onderzoeken. Dat
onderzoek moet zo snel mogelijk
klaar zijn, zodat uiterlijk vóór 1
januari 1998 knopen kunnen
worden doorgehakt.
Het totaal
van de uitga
ven van het
ministerie
van Justitie
bedraagt vol
gend jaar 5,8
miljard gul
den.
Het departe
ment krijgt
volgend jaar
bijna 1,4 mil
jard gulden
extra. Eén
miljard gul
den is be
doeld voor de
extra kosten
die het minis
terie moet
maken voor
asielzoekers.
De restende
Sorgdrager.
365 miljoen gulden wordt voor
al besteed aan de uitbreiding
van de gevangenissen. In totaal
komen er duizend cellen, 170
tbs-plaatsen en 170 plaatsen in
jeugdinrichtingen bij.
Er komen dwang- en drang
projecten voor verslaafden en
straffen. Bij
woon- en
werkprojec
ten voor ex-
verslaafden
en ex-gedeti
neerden.
Op autosnel
wegen wordt
een 24-uurs
surveillance
ingevoerd.
Uit onder
zoek blijkt
dat nog steeds
veel te veel
automobilis
ten de maxi
mumsnelheid
overschrij
den.
Taakstraffen
komen vaker
in de plaats
van korte cel-
minderjarigen
worden taakstraffen zo veel
mogelijk toegepast.
Jeugdcriminaliteit wordt stevi
ger aangepakt. Er komen meer
jeugdofficieren van justitie en
speciale jeugdreclasseringsaf-
delingen.
Het ministe
rie van Bin
nenlandse
Zaken heeft
volgend jaar 7
miljard gul
den te beste
den. Het
grootste deel,
4,7 miljard, is
uitgetrokken
voor de be
leidsterreinen
openbare or
de en veilig
heid.
Er komt een
opleiding
'veiligheid'
voor politie
mensen op
mbo-niveau.
Deze oplei
ding vormt Dijkstal.
een schakel
tussen het voortgezet onder
wijs en de bestaande politie
opleidingen. Ook de opleidin
gen voor topfunctionarissen
binnen de politie worden ver
beterd.
De samenwerking tussen de
politiekorp
sen van de
verschillende
landen zal in
de grensge
bieden verder
worden ver
beterd.
Veel tijd, geld
en mens
kracht wordt
gestoken in
gerichte actie
van overheid,
politie, justi
tie en Binnen
landse Veilig
heidsdienst
tegen infiltra
tie van de
misdaad in de
'bovenwereld'
van politiek
en bestuur.
De cursussen
die toegelaten asielzoekers en
andere nieuwkomers vanaf 1
januari 1996 verplicht moeten
volgen, duren vijfhonderd uur.
Er wordt les gegeven in Neder
landse taal, maatschappijleer
en beroepenoriëntatie.
Universitei
ten moeten de
komende ja
ren 200 mil
joen gulden
bezuinigen.
Daarnaast
verliezen zij
binnen tien
jaar nog eens
een rijksbij
drage van 110
miljoen gul
den als gevolg
van een da
lend aantal
studenten:
van 180.000
nu naar
140.000 in
2005.
De studie
beurs wordt
gekoppeld
aan de cur
susduur (variërend van drie tot
vijf jaar).
Universiteiten en hogescholen
krijgen meer financiële zeker
heid door afspraken over de
rijksbijdrage voor een periode
van tien jaar. De hoogte van de
bijdrage hangt onder meer af
Ritzen.
van het aan
tal verstrekte
diploma's.
Het ministe
rie geeft vol
gend jaar in
totaal 38 mil
jard gulden
uit. Het basis
onderwijs
krijgt 230
miljoen gul
den extra
voor een bete
re begeleiding
van 'pro
bleemleerlin
gen'. Een be
langrijk deel
van deze ex
tra investe
ring (140 mil
joen) wordt
weggehaald
bij het speci
aal onderwijs.
Door de instroom van asielzoe
kers stijgt het aantal leerlingen
in het primair en voortgezet
onderwijs. Om de kosten hier
van te dekken, is 124 miljoen
gulden aan de begroting van
het ministerie toegevoegd.
net werkt aan een nieu-
r1 °P de filmvertoningen. De
t!( filmkeuring voldoet niet
*de als gevolg van de op-
'an de videoverhuur-
die niet onder de wet
l>. 'taliën wordt in de hui-
l. "keuring niets over de in-
een film gezegd, maar
1,1 .ecHs aangegeven of hij
welgeschikt is voor jonge-
tï J ie iaar-
Cf e huidige wet is ook de
Wing bedoeld om jeug-
te "eschermen tegen onge-
.beufröntaties met bij-
w Seweld of andere aan-
jce beelden. Uitgangspunt
«ring door de branche.
beid overweegt wel een
fei|en<k taak op zich te ne-
\,2°ukunnen in de vorm
ei®»erk voor de classi-
s,,an "'ris, videofilms en
Ze lijken zo afkomstig uit de
Napoleontische tijd. Kaarsrecht
te paard zittende ruiters in kos
tuums met glimmende knopen,
getooid met een grote beremuts
en uitgerust met een glanzende
sabel.
Ze vormen de Cavalerie Ere-Es-
corte en begeleiden op Prinsjes
dag de gouden koets.
„We rijden er vlak achter. Je
kunt de koningin zo zien zitten.
Willem-Alexander kijk je recht
in zijn ogen. Dat geeft wel een
gek gevoel," vertelt Tymon
Sevenster, die er gisteren voor
de zesde keer bij was.
Het escorteren van officiële
stoeten verdween na de Tweede
Wereldoorlog, omdat de Cava
lerie toen geen paarden meer
kende. Bij het huwelijk van
Beatrix en Claus in 1966 werd
weer een ere-escorte gefor
meerd, bestaande uit beroeps-
en reserve-militairen.
De 32-jarige Sevenster is reser
ve-luitenant en één van de bijna
vijftig ruiters. „Je moet kunnen
paardrijden en er tijd voor vrij
willen maken. Vóór Prinsjesdag
oefenen we vier dagen. Daar
voor hebben we een standaard
programma. Zo rijden we op
maandag op het strand. Daar
oefenen we met rook en knallen
om de paarden te laten wennen
aan lawaai en mogelijke onge
regeldheden. Het lijkt een hele
heisa voor die ene dag, maar het
is echt nodig voor de paarden.
Ze moeten heel dicht naast el
kaar rijden, je weet nooit wat er
kan gebeuren. Daaraan probeer
je ze te laten wennen."
Maar het is ook gezellig, 's
Avonds gaan de ruiters mosse
len eten, barbecuen in de Ko
ninklijke Stallen of schuiven ze
aan voor een diner. Sevenster
spreekt zelfs over 'de mooiste
dagen van het jaar'. „Het is een
mix van gezelligheid en oude
vrienden ontmoeten. Heel ver
moeiend, want al die dagen ga
je laat naar bed."
De ruiters hebben het dan mis
schiet! niet gemakkelijk, dat
geldt evenzeer voor de paarden,
met name als de stoet op het
Binnenhof is gearriveerd.
„We moeten bij de poortjes
wachten totdat de koningin uit
de koets is gestapt. Daar wil nog
weieens een paard steigeren dat
er achterstevoren uit wil. Stil
staan is voor die dieren moeilij
ker dan lopen."
De televisiekijker zal het alle
maal niet meemaken. Sevenster:
„Wij komen nooit op televisie,
omdat de camera met de koets
meedraait. Maar dat interes
seert ons geen bal. We doen het
voor de mensen in de stad, voor
de koningin en voor onszelf."
Nederland is van ruim 15 miljoen
Nederlanders. Bijna alle Neder
landers betalen mee aan het
functioneren van het koninkrijk:
de een wat meer dan de ander,
een enkeling zelfs heel veel, een
ander helemaal niets.
Als we uitgaan van 15.702.000
Nederlanders, kunnen we met
een paar fikse slagen om de arm
ieders financiële bijdrage bereke
nen. Deze berekeningen ontken
nen het bestaan van bedrijven,
maar daar werken per slot van
rekening ook burgers.
Het bruto binnenlands produkt -
het totaalbedrag dat bedrijven en
burgers per jaar in het laatje
brengen - komt in 1996 uit op
ruim 660 miljard gulden;
660.700.000.000 gulden om pre
cies te zijn. Dat is 42.347,13 gul
den per persoon. Van dat ver
diende bedrag gaat in ieder geval
(gemiddeld) 10.248 gulden naar
de belastingen.
Maar intussen hebben alle Ne
derlanders samen ook een fikse
schuld, de staatsschuld, die het
volgend jaar uitkomt op 417,5
miljard. Ieder Nederlander, net
geboren of stokoud, heeft daar
mee, zonder dat hij dat op zijn
kasboekje merkt, een schuld van
26.762,78 gulden.
belasting Q sociale premies
Q] niet-belastingontvangsten,
o.a. milieuheffingen zoals
riool- en reinigingsrechten
totaal: 48,3%
1,2%
45,2%
1.1%
29,0% 25,9% 25,5% 25,3%
1993 1994 1995 1996
Over de overheidsschuld moet
natuurlijk rente - ergens rond 7
procent - worden betaald. Aan
rente betaalt minister Zalm na
mens alle Nederlanders 29,5 mil
jard gulden in 1996; dat is 1890
gulden per Nederlander.
De overheid komt ieder jaar geld
te kort om de begrotingen slui
tend te maken; dat heet het fi
nancieringstekort. Het is het ver
schil van inkomsten en uitgaven.
Binnen komt 181,6 miljard gul
den, vooral van belastingen, ter
wijl uit de schatkist 202,2 miljard
gulden verdwijnt.
Het verschil zorgt ervoor dat de
staatsschuld ieder jaar ook toe
neemt. In 1996 komt dat jaarte
kort uit op 20,6 miljard - dat is
1320 gulden per Nederlander. De
uitgaven voor sociale zekerheid
vallen buiten het bestek van de
rijksbegroting. Nederlanders be
talen apart sociale premies voor
wao, aow, ww, aaw, aww en zw:
in 1996 in totaal 111,9 miljard
gulden - en dat is jaarlijks 7126
gulden gemiddeld per Nederlan
der.
De 'zorg' - een verzamelwoord
voor medische, psychische en li
chamelijke verzorging - kost vol
gend jaar 46,5 miljard; dat is
2980 gulden per persoon.
Uitgesplitst per ministerie beta
len Nederlanders 2429 gulden
voor Onderwijs, Wetenschappen
en Cultuur, 871 gulden voor De
fensie, 538 gulden voor Volks
huisvesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieu, 807 gulden voor
Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, 730 gulden voor Verkeer
en Waterstaat (en voor wegen en
spoorlijnen), 467 gulden voor
Buitenlandse Zaken en Ontwik
kelingssamenwerking, 371 gul
den voor Justitie, 237 gulden voor
Economische Zaken, 198 voor
Landbouw, Visserij en Natuurbe
heer en 1563 gulden voor Sociale
Zaken. De Europese Unie kost
volgend jaar 653 gulden per Ne
derlander.