Met de banen wil het nog niet erg lukken
Ook zonder mini-stelsel slankt sociale zekerheid flink af
front'
Economie krijgt steuntje fiscus, koppeling blijf
Net zoals bij winkels gaan de loketten van publieke diensten straks langer open
Behoefte aan deeltijdwerk!
taakstraff
'We doen het niet alleen voor de koningin'
DE STEM
MILJOENENNOTA
Kabinet: 'zwarte'
klussen 'witten'
Sociaie Zaken
Starten eigen zaak makkelijker
Economische Zaken
Premie ziekenfonds fors omhoog;
Volksgezondheid
De schoonmaker
Zorgdrager kiest
toch maar cellen
Aanpak van
geweldfilms
;*S'i,k,V"0"10"8e-
WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1995
Minister Wijers (Economische Zaken) wil de Nederlandse eco
nomie blijvend in een hogere versnelling zetten. Om het hoofd
thema van het kabinetsbeleid 'werk, werk, werk' tot een succes
te maken, is extra economische groei nodig. Samen met lasten
verlaging voor de bedrijven moet die extra groei een groot aan
tal nieuwe banen opleveren. Nederland heeft die extra banen
nodig om de werkloosheid te kunnen verminderen.
Er komen nu al behoorlijk wat
banen bij, dat is het probleem
niet. De banengroei is anderhalf
maal zo hoog als in de rest van
Europa en in de Verenigde Sta
ten. In vergelijking met Duits
land gaat het in Nederland zelfs
drie keer zo hard en vergelijken
we de banenmotor met Japan,
dan draait die zelfs vijf keer zo
hard.
Dit jaar komen er 85.000 nieuwe
banen bij. Volgend jaar wordt
een topjaar met een banengroei
van 100.000.
En toch daalt de werkloosheid
maar stapje voor stapje. Vorig
jaar waren er 547.000 werklozen,
dit jaar 540.000 en volgend jaar
zullen het er nog steeds 530.000
zijn.
Ooorzaak is de snelle groei van
de beroepsbevolking, die met 1,8
procent veel harder gaat dan in
de omringende landen (0,2 pro
cent).
Nog steeds betreden ieder jaar
veel jongeren de arbeidsmarkt.
Het aantal vrouwen dat wil wer
ken, stijgt nog steeds. En dan zijn
er nog de tienduizenden wao'ers
die na de strenge herkeuringen
weer op zoek moeten naar een
baan.
Volgend jaar groeit de arbeids
markt met maar liefst 90.000 per
sonen. Daarom is een extra in
spanning nodig om zowel die
nieuwkomers als de huidige
werklozen aan werk te helpen.
„We-halen er niet allés uit," con
stateert Wijers. De Nederlandse
economie draait weliswaar goed,
maar vertoont nog tal van gebre
ken. Zo belemmeren de vele re
gels mensen om een eigen bedrijf
te beginnen. De aanloopkosten
zijn zo hoog en de obstakels zo
talrijk, dat de creativiteit en on-
dernemerslust van veel potentië
le zelfstandigen wordt gesmoord.
Het kabinet poogt meer dyna
miek in de economie te brengen
via tal van fiscale maatregelen,
zodat startende ondernemers
meer mogelijkheden krijgen. De
startersaftrek wordt verhoogd,
starters mogen investeringen
sneller afschrijven en beleggen in
startende bedrijven wordt aan
trekkelijker. Beginnende onder
nemers hebben straks minder
vaak een diploma nodig.
Onder de werklozen in Neder
land zitten vooral veel laagge
schoolden. Zij maken de minste
kans op werk. De speciale maat
regelen die het kabinet neemt om
de werkloosheid aan te pakken,
zijn bijna allemaal op die groep
gericht. De maatregelen op een
rijtje:
Volgend jaar krijgt iedere werk
gever die een werknemer in
dienst heeft die minder verdient
dan 115 procent van het mini
mumloon, een belastingreductie
van 1500 gulden.
Als een werkgever iemand in
dienst neemt die langer dan een
jaar werkloos is en niet meer ver
dient dan 130 procent van het mi
nimumloon, hoeft hij vier jaar
lang helemaal geen sociale lasten
te betalen.
In sommige regio's met een hoge
werkloosheid geldt deze regeling
al voor werknemers die langer
dan een half jaar zonder werk
zitten.
Het kabinet is van plan werkge
vers toe te staan tijdelijk lonen te
betalen die lager zijn dan het mi
nimumloon.
Om jongeren meer kans op een
baan te bieden, ontvangen werk
gevers voor iedere arbeidsplaats
in het leerlingstelsel 4500 gulden.
Ook de zogenoemde 'Melkertba-
nen' zijn gericht op de laagge
schoolden. Over drie jaar moeten
er 40.000 van die banen zijn in
sectoren als openbare veiligheid,
toezicht, kinderopvang, publieke
monumentenzorg en milieuzorg.
Ook komen er banen bij zieken
en verpleeghuizen, bejaardenoor
den en tehuizen voor gehandi
capten. Ze worden volledig door
de overheid gefinancierd.
Gemeenten mogen bij wijze van
experiment banen scheppen die
betaald worden met uitkerings-
gelden. Hierdoor zullen de ko
mende twee jaar 20.000 banen
ontstaan.
Het kabinet onderzoekt op welke
manier klusjes in huis zó goed
koop gemaakt kunnen worden,
dat ze niet meer bijna als vanzelf
'zwart' worden gedaan, maar
'wit' kunnen worden aangepakt
door laaggeschoolden.
De nieuwe bijstandswet, die in
januari in werking treedt, geeft
gemeenten de mogelijkheid uit
keringsgerechtigden onbetaald
werk te laten verrichten, vooral
om hun kansen op de arbeids
markt te vergroten.
Daarnaast moeten werkgevers
makkelijker mensen in dienst
kunnen nemen. Dat doen ze eer
der als het personeel niet te duur
is. Daarom moeten de loonkosten
omlaag en moet de hele arbeids
markt flexibeler gaan functione
ren. Minister Melkert (Sociale
Zaken en Werkgelegenheid)
overweegt daarom de proeftijd te
verlengen van twee naar zes
maanden.
Het kabinet wil ook deeltijdar
beid verder bevorderen. Om werk
beter te kunnen combineren met
zorgtaken, bijvoorbeeld voor kin
deren, komen er ruimere moge
lijkheden voor ouderschapsver
lof.
Werknemers kunnen gaan sparen
voor meer educatief verlof. Het
zonder schade tijdelijk onderbre
ken van de loopbaan moet in de
toekomst ook mogelijk worden.
Ook in pensioenregelingen komt
meer variatie en flexibiliteit.
Kennis is een ander zwak punt in
de Nederlandse economie. Ne
derland loopt achter als het gaat
om onderzoeks- en ontwikke
lingsactiviteiten in de bedrijven.
Economische Zaken wil daarom
het ontwikkelen van nieuwe,
hoogwaardige technologie via al
lerlei subsidieregels meer stimu
leren.
Kennis van universiteiten moet
beter haar weg kunnen vinden
naar het bedrijfsleven. Onder
zoek van universiteiten komt nog
te vaak in stoffige lades terecht,
vindt Wijers. Als daarnaast op
leidingen beter aansluiten bij de
eisen op de arbeidsmarkt krijgen
meer mensen meer kans op werk.
De nieuwe werkgelegenheid moet
vooral van het midden- en klein
bedrijf (MKB) komen. Economi
sche Zaken en MKB-Nederland
denken na over maatregelen, die
het kleine bedrijven gemakkelij
ker moeten maken zaken te doen
met de buurlanden.
Meer export is de beste garantie
voor groei van de kleine bedrij
ven. Kleine ondernemers besef
fen vaak nog onvoldoende dat er
in het verenigde Europa geen we
zenlijke belemmeringen zijn om
zaken te doen over de grens.
Het beleid van het ministerie van
Buitenlandse Zaken gaat meer
aansluiten op het belang van eco
nomische ontwikkeling. De am
bassades zullen daarbij een be
langrijke rol spelen.
De aandacht richt zich vooral op
Latijns-Amerika en Azië. In het
zich snel ontwikkelende China
wil het ministerie van Buiten
landse Zaken een consulaat ope
nen in de zuidelijke stad Kanton.
Verder wil minister Van Mierlo
ondersteuningsposten openen in
andere economisch belangrijke
gebieden in China, en in India.
Internationaal is ook de functie
van Nederland als transportland
van immens belang. Daarom
beroepsbevolking
heeft het kabinet een aantal be
sluiten genomen, die moeten
voorkomen dat Nederland dicht
slibt. Files kosten het bedrijfsle
ven jaarlijks vele miljoenen.
Met de uitbreiding van Schiphol
en de aanleg van de Betuwe- en
hogesnelheidslijnen moet het
vervoer ook in de toekomst onbe
lemmerd doorgang kunnen vin
den.
De overheid steekt ook de hand
in eigen boezem. Door allerlei
procedures te verkorten, wil het
rijk een steentje bijdragen aan
het dynamischer maken van de
economie. Net zoals de winkels
gaan loketten van publieke dien
sten straks langer open.
En het kabinet pluist bestaande
en nieuwe wetten na op de admi
nistratieve lastendruk die ze het
bedrijfsleven bezorgen. Regels
worden waar nodig vereenvou
digd of geschrapt. Al die maatre
gelen moeten er toe leiden dat er
een nieuwe, extra dynamiek ont
staat, die de ondernemerszin be
vordert. Volgens Wijers moet het
dan mogelijk zijn tijdens deze ka
binetsperiode inderdaad de
350.000 extra banen te creëren,
waarop het kabinet heeft ingezet
als resultaat van 'werk, werk,
werk.'.
Het thema sociale zekerheid was
vorig jaar bij de formatie van het
kabinet van PvdA, WD en D66
een van de heikele punten.
Vooral de VVD zette de hakken in
het zand. Die partij maakte zich
sterk voor de invoering van een
basisstelsel, door anderen ook
wel denigrerend aangeduid als
'mini-stelstel'.
Daarbij zouden uitkeringen te
ruggebracht worden tot 60 pro
cent van het minimumloon. Wie
meer wilde ontvangen, moest
zich dan maar zelf bijverzekeren.
Dat ging de twee andere coalitie
partners te ver.
Afgesproken werd niet meteen
drastische ingrepen te plegen,
maar pas in de zomer van 1996,
halfverwege de kabinetsperiode,
te bekijken wat op dat moment
het effect zou zijn van de al in
gang gezette wijzigingen van de
sociale zekerheid.
Sommige veranderingen had het
vorige kabinet al doorgevoerd,
maar men wist nog niét wat de
effecten zouden zijn op de kosten
van het sociaal stelsel. Andere
plannen zijn inmiddels al door
het parlement geloodst of zullen
daar binnenkort behandeld wor
den. Veel waarnemers zagen die
afspraak als een tijdbom onder
het kabinet. Want hoe zouden
PvdA en D66 reageren als de
WD in 1996 opnieuw met het
mini-stelsel op de proppen zou
komen?
Het is echter de vraag of het zo
ver komt. Want na een jaar
'paars' blijken de tot nu toe inge
zette veranderingen al grote ef
fecten te hebben.
Door de strengere herkeuringen
dalen de kosten voor de wao aan
zienlijk. Hetzelfde geldt voor de
werkloosheidsuitkeringen. Het is
veel moeilijker geworden om in
aanmerking te komen voor een
ww-uitkering. Samen met de re
centere maatregelen leiden die
ingrepen tot een stevige bespa
ring op de sociale fondsen.
Voor de wat langere termijn blijft
de oudedagsvoorziening wel een
punt van discussie. Die gaat
vooral over de toekomst van de
aow en de manier waarop een
aanvullend pensioen kan worden
opgebouwd.
Ook het voortbestaan van de vut
en de flexibele pensionering ko
men bij die discussie aan bod.
Voorlopig is er volgens staatsse
cretaris Linschoten van Sociale
Zaken geen reden tot ongerust
heid over de toekomst van de
Volgend jaar krijgen de burgers
in elk geval te maken met de vol
gende ontwikkelingen op het ge
bied van de sociale zekerheid.
Vanaf 1996 wordt voor de meeste
werknemers de ziektewet afge
schaft. De werkgever krijgt de
verplichting het loon door te be
talen als iemand ziek wordt.
Werkgevers zullen er dus alles
aan doen om het ziekteverzuim in
hun bedrijf tot een minimum te
beperken.
Bedrijven met veel arbeidsonge
schikten gaan in de toekomst een
hogere premie betalen dan be
drijven met weinig arbeidsonge
schikten. Ook wordt het voor be
drijven mogelijk om de arbeids
ongeschiktheid van personeel bij
particuliere verzekeringsmaat
schappijen te verzekeren.
De algemene weduwen- en we
zenwet (aww) wordt vervangen
door de algemene nabestaanden
wet (anw). Volgens die nieuwe
wet krijgen nabestaanden alleen
een uitkering als ze zelf niet goed
in een inkomen kunnen voorzien,
bijvoorbeeld mensen met kinde
ren onder de 18 jaar, arbeidson
geschikten en ouderen. Ook krij
gen volgens de nieuwe wet nabe
staanden, die zelf een inkomen
hebben, geen of een lagere uitke
ring.
De wao-keuringen blijven ge
handhaafd, maar worden iets
minder streng, onder meer om
oudere werknemers niet te veel
de dupe te laten worden. In 1993
waren er nog 805.000 volledige
wao-uitkeringen, dit jaar zullen
dat er waarschijnlijk nog maar
755.000 zijn.
De nieuwe bijstandswet, die per 1
januari 1996 in werking treedt,
maakt het moeilijker om voor een
bijstandsuitkering in aanmer
king te komen. Gemeenten be
slissen mee over de hoogte van de
uitkering. In beginsel moet ieder
een die bijstand ontvangt bereid
zijn werk te aanvaarden. Alleen
voor ouders met kinderen jonger
dan vijf jaar geldt een uitzonde
ring.
De aanpak van mensen die ten
onrechte uitkeringen ontvangen,
wordt harder. Een wetsvoorstel
ligt al bij de Tweede Kamer. De
nieuwe regels kunnen al in de
loop van volgend jaar ingaan.
«STEM
De totale uit
gaven voor
Sociale Za
ken en Werk
gelegenheid
lopen volgend
jaar op tot
24,4 miljard
gulden.
De kinderbij
slag wordt in
1996 weer
volledig ge
koppeld aan
de prijsstij
gingen. Ver
der worden
de bedragen
met 25 gulden
per kind per
jaar ver
hoogd, mede
ter compen
satie voor de koopkrachteffec
ten van de in te voeren energie
heffing. De organisaties die de
sociale zekerheid uitvoeren,
moeten anders gaan werken om
meer mensen aan een baan te
kunnen helpen. Ze moeten
vooral veel meer samenwerken
op gemeentelijk niveau. Ar
beidsvoorziening, gemeentelij
ke sociale diensten en bedrijfs-
Qrganisat.i«
tullen de ko.
?ende laren
hu« mar
van werk
aanzienlijk
zien veranj
ren.
Onderzoek
heeft aan»
toond dat
Nederland
slechts
van de
werknemer
tijdens
it niet goed met de jong
en en hun ouders zoe
jrg. De rechter moet vak
K ouders de opvoeding nh
r kinderen buiten de boot
fr kinderen zich op het crim
ernstiger- Het kabinet wil
l politie, justitie, scholen en
Jjgd aanpakken.
1 procent van de jongeren
1 iXvi nr nnnnrn rwanini*
Melkert.
ian
doorstroom
naar een 1
gare functiê]
In Nederlar
werkt al 1
°P de L
werknemers in deeltijd, tem
gemiddeld één op de zéven i
West-Europa. Toch blijkt er b
nóg meer mensen behoefte
bestaan hun werktijd te
korten. Als alle wensen c
bij werknemers leven wat ij
treft hun arbeidstijden in vtf
vulling gaan, levert dat in
derland 100.000 extra arbeii
plaatsen op.
y°p
de één of andere manier
I problemen. De meeste zor-
baren de cijfers van de groep
regelmatig een misdrijf
t Naar schatting ruim
ÏO jongeren maken zich her-
Idelijk schuldig aan inbraken,
|Vingen en mishandelingen.
Ijakzijn
ze in het bezit van een
'Minder no
ta's, meer uit
voering' is
voor 1996 het
devies van het
ministerie
van Economi
sche Zaken.
Omdat minis
ter Wijers en
staatssecreta
ris Van Dok
vorig jaar de
hen opgeleg
de ombuigin
gen voor de
gehele kabi
netsperiode al
hebben inge
vuld, hoeft
Economische
Zaken in 1996
nauwelijks te
Wijers.
bezuinigen. In totaal hebben de
bewindslieden 3,7 miljard gul
den te besteden.
In 1996 gaat de nieuwe, ver
eenvoudigde vestigingswetge
ving in, één van de maatregelen
die het mensen mogelijk moet
maken makkelijker een eigen
bedrijf te beginnen.
Er wordt g
werkt aan el
overeenkonj
tussen
aantal
bedrijven
de TechnisJ
Universiteit
ten om san»
te gaan inve
teren in 1
derzoek.
Er komt IS
miljoen
den extra b
schikbaar
voor het vj
beteren van
de technolf
gische stnj
tuur in
derland. Ecj
nomische Z
ken trekt volgend jaar 75 n
joen gulden uit voor het stim
leren van de elektronisch
snelweg en kennis-topinstitlj
ten.
In 1996 wordt 19 miljoen g
den extra besteed aan expo(
bevordering en econom
hulp aan Oost-Europa.
De totale uit
gaven van dit
ministerie be
dragen vol
gend jaar 12,6
miljard gul
den.
De awbz-pre-
mie (waarmee
alleen de
langdurige
zorg in instel
lingen wordt
betaald)
daalt, omdat
er voorzienin
gen worden
overgeheveld
naar de ver
zekeringen
voor kortdu
rende zorg
(ziekenfonds
en particuliere verzekering).
De premies voor die verzeke
ringen stijgen. De nominale
(voor iedereen gelijke) zieken
fondspremie stijgt van 123
naar 294 gulden. De stijging
van de particuliere premies
staat nog niet vast.
Borst.
Onkruid verwijderen, afvalbak
ken legen èn laaghangende tak
ken snoeien. Immers: de gouden
koets komt langs en er zou wei
eens een tak in het kroontje
kunnen blijven steken.
De gemeente Den Haag heeft de
handen vol aan Prinsjesdag. Op
die dag moet de binnenstad
glimmen. Het werk begint we
ken tevoren en eindigt enkele
uurtjes voordat de stoet pas
seert.
Hans Meijers (47), verantwoor
delijk voor het milieubeheer in
het stadscentrum, bewaakt het
draaiboek. „Het is altijd dezelf
de route. Dat maakt het makke
lijk."
Een week tevoren moet het on
kruid langs de route eraan gelo
ven. Straten worden nagelopen
op gaten en kuilen om ongeluk
ken met de paarden te voorko
men.
In de vroege maandagochtend
voor de derde dinsdag rijden de
veegmachines over de route,
voorafgegaan door vegers met
ouderwetse rijstebezems. Dins
dagmorgen vroeg rijdt een veeg-
machine nog een laatste rondje.
Afvalbakken worden geleegd,
niet alleen om te voorkomen dat
ze te snel volgepropt zijn, maar
ook om te controleren of er geen
explosieven in verstopt zitten.
Tot slot worden verdwaalde
vuilniszakken opgehaald. „We
doen het niet alleen voor de ko
ningin, maar ook voor de toe
schouwers," beklemtoont Hans
Meijers.
Om te voorkomen dat paarde-
hoeven wegglibberen op glad
asfalt rijden er na elven op dins
dagochtend strooiwagens met
zand door de binnenstad. Het
vervoerbedrijf HTM legt tou
wen in de tramrails, zodat de
paardebenen daarin niet be
kneld kunnen raken.
De gemeentewerkers ervaren
deze dag volgens hun chef niet
als een corvee. Meijers: „Het
gaat allemaal vanzelf. Er zijn
mensen bij die dit werk al 25
jaar doen."
Een van hen staat met zijn zon
dagse pak over de werkkleren -
compleet met stropdas - op het
Binnenhof.
Als iedereen in de Ridderzaal
zit, gaat hij met zijn veegkarre-
tje de drollen van de paarden
weghalen. Ook elders in de stad
gebeurt dat.
Als de stoet met de gouden
koets weer rechtsomkeert
maakt, komen even later op
nieuw de veegwagens de straat
op, getooid met vlaggetjes. Het
eerder gestrooide zand en de
paardevijgen worden verwij
derd. De HTM haalt de touwen
weer uit de rails.
En Meijers kan zijn draaiboek
weer dichtklappen.
Een kluwen van fiscale maatre
gelen moet bijdragen aan de ver
groting van de werkgelegenheid,
het vermijden van koopkracht
verlies en aan versterking van de
economische structuur. De totale
lastenverlichting bedraagt vol
gend jaar 3,9 miljard gulden.
Het definitieve belastingplan
komt over drie weken, maar in
grote lijnen staan de bedragen al
vast.
De belastingvrije som gaat met
795 gulden omhoog naar 6869
gulden. Het arbeidskosten-for
fait - de aftrek die werkende
mensen mogen opvoeren - gaat
omhoog met 320 gulden naar
maximaal 2459 gulden. Niet al
leen het tarief in de eerste belas
tingschijf gaat wat omlaag, ook
de 'lengte' van de tweede schijf -
waarover vijftig procent belas
ting moet worden betaald -
neemt toe: van 88.969 naar 90.821
gulden.
Bedrijven kunnen in aanmerking
komen voor fiscale voordelen in
de vorm van aftrek van loonkos
ten. Dat geldt voor bedrijven die
actief zijn in het leerlingwezen,
voor beginnende bedrijven, maar
ook voor 'doorstarters' (bedrijven
die pas bezig zijn) en voor bedrij
ven die een kinderopvang rege
len. Staatssecretaris Vermeend
(Belastingen) heeft zijn fiscale
maatregelen in drie delen gegroe
peerd: de kleinverbruikers
heffing, waarvan de opbrengst
wordt gebruikt om de loonbelas
ting te verlagen, fiscale steun
voor het midden- en kleinbedrijf
en de btw-maatregelen.
Van de opbrengst van de klein
verbruikersheffing op gas, elek
triciteit, lpg, huisbrandolie en
petroleum betaalt het ministerie
een hogere ouderenaftrek, een
hogere belastingvrije som, een
hogere zelfstandigenaftrek en de
compensatie voor de lagere over
hevelingstoeslag (het bedrag dat
werkgevers betalen aan werkne
mers na het wegvallen van een
deel van de werkgeverspremies).
Voor dat doel wordt de belasting
in de eerste schijf verlaagd.
In het midden- en kleinbedrijf
gaat de investeringsaftrek om
hoog, mogen startende bedrijven
meer fiscaal afschrijven en gaat
de overdrachtsbelasting (voor de
landbouw) omhoog.
In de btw-sector volgt een hele
serie - merendeels eerder aange
kondigde - wijzigingen. Zo gaat
het btw-tarief bij cultuur, sport
en voorbehoedmiddelen naar zes
procent. Kinderopvang wordt
vrijgesteld van btw. De verlaging
wordt 'betaald' met de opbrengst
van het bestrijden van zoge
naamde btw-constructies.
Jonge bedrijven krijgen een fis
caal voordeel van 55 tot 60 mil
joen gulden. Financiers van star
tende bedrijfjes en bedrijven, die
na een periode van circa vier jaar
voor de keus staan door te gaan
of uit te breiden, krijgen aanzien
lijke belastingvoordelen in de
schoot geworpen.
De uitkeringen zullen ook na
1996 vermoedelijk gekoppeld
blijven aan de lonen in de markt
sector. Het kabinet zal de koppe
lingswet naar de letter uitvoeren.
De afspraak in het regeerakkoord
dat gemiddeld in de regeerperio
de een 'halve koppeling' zal wor
den doorgevoerd, is daarmee ach
terhaald.
Dat valt op te maken uit een toe
lichting van minister Zalm (Fi
nanciën) op de Miljoenennota.
Zalm zegt met nadruk dat het ka
binet de wet zal uitvoeren en
spreekt met geen woord over de
afspraak in het regeerakkoord,
waarover begin dit jaar nog one
nigheid opflakkerde in de coali
tie.
Vooral van WD-zijde is toen met
klem betoogd dat er een afspraak
bestaat om de uitkering®
de helft te laten meestijgen
de lonen in de marktsector.
temin besloot het kabinet ai;
om voor 1996 een volledigs
peling te laten gelden.
In de koppelingswet staat
uitkeringen gelijk mogen iopi
met de lonen in de ma»
als het aantal inactieven 11
dan 82,6 procent. Hetz
uit dat dit percentage de8
de jaren niet meer zal
overschreden.
Bovendien zijn ook de twe
re ontbindende voor®
vooralsnog niet van toepa
niet te verwachten: een
toestand van de rijksbegro»
een onevenredig hoge
ging in de marktsector.
Het volgend jaar krijê®
ven en burgers een laste
ting van 3,9 miljard
Daarmee is het tota
het kabinet deze rege
wil inzetten voor 1
ting in 1996 bijna he
VanPa7l997 wil Zalm1 deajjj
meer richten op het ter 8
van het overheidstel,
door er ook minder ge-
komen voor intensive™
leid.
Uen en gaan ze zich te buiten
L verschillende soorten drugs.
Lral de grotere steden kampen
Vt steeds ernstiger jeugdcrimi-
«liteit.
In alle fronten wordt de aanval
«et. Drie vrouwelijke staats-
jetarissen - Schmitz (Justitie),
\etelenbos (Onderwijs) en Terp-
L (Welzijn) - leiden het offen-
L pe school, de buurt, maar
Lpolitie en justitie moeten zich
jetten om jongeren weer op het
i(hte pad te brengen of te voor-
Len dat ze in de problemen ra-
iiischillende politiekorpsen
8bben al scholen geadopteerd en
pen daar voorlichting om cri-
Jialiteit te voorkomen. Justitie
ilook dat het openbaar minis-
Be en de kinderbescherming
deskundigheid krijgen over
e manier waarop ze scholen
voorlichten over crimi-
iteit en strafrecht.
1 te voorkomen dat jongeren
«school buiten de boot vallen,
vaat justitie zich meer richten op
lging van ouders die stel
de leerplichtwet over-
Daarnaast worden
■alers die drugs aan jongeren
Bij haar aantreden verkondigde
(minister Sorgdrager van Justitie
lat zij de oplossing van het cel-
Wekort vooral wil zoeken in
«er alternatieve straffen. Een
ir later komt zij echter tot de
Itcnclusie dat deze alternatieve
iffen allerminst zaligmakend
,L
|e moeten ons niet rijk rekenen
«(alternatieve straffen; er blijft
Itijd een groep voor wie dit niet
beste oplossing is," aldus de
Bister.
De verge lecriminaliteit neemt nog steeds
ding voor i «en dat heeft tot gevolg dat de
siotherapie «p om meer cellen nog groter
wordt b lordt. Sorgdrager gaat ervan uit
perkt. Z hter altijd een cellentekort zal
kenfondsve lijven, maar het moet volgens
zekerden ar 'niet te gek worden'. Ze
krijgen n( «ft van het kabinet 2 5 0 milj oen
slechts neg ulden extra gekregen voor de
behandelin- 0» van duizend cellen tussen
gen verg» 996 en 1998. Deze zogeheten so-
met eventul «e cellen voor een kort verblijf
nog eens n omen vooral in de grote steden,
gen behano lok komen er tussen 1996 en
lingen do 998 170 plaatsen in tbs-inrich-
een oefent» togen bij. De minister is van
rapeut. lm ieder arrondissement of res-
maatregel ort een contingent cellen voor
geldt n 'bestraffen te geven. Het open
voor ch iar ministerie in de regio's kan
nisch zieke' aj zelf bepalen welke categorie
Het zie® vertreders het eerst zijn straf
fonds te loet uitzitten,
goedt niet langer tandheelta It minister wil de druk op het
dige behandelingen bij act ellentekort verder verlichten
tienjarigen. De controle oor sneller en korter te straffen,
mondhygiënische behandelt evvil gaan toelaten dat een ge
worden nog wel vergoed. mgene het laatste deel van zijn
Ziekenhuizen krijgen 1201» straf, onder strikte voorwaar-
joen gulden extra, waarvan m en strikt toezicht, buiten de
miljoen voor topzorg. "angenis verblijft.
I ziJ korte celstraffen va-
omzetten in werk- en leer-
1 en. Volgens haar is bij so-
J zekerheidsfraude een alter-
"ve straf een goed middel. Bij
e veroordeelden kan daar
in leerstraf in de vorm van
budgetteringscursus worden
ie»pt')'net werkt aan een nieu-
Niv °nde frlmvert°ningen. De
L, ttlmkeuring voldoet niet
^Mede als gevolg van de op-
v®n de videoverhuur-
M, Re> die niet onder de wet
r'ttevendien wordt in de hui_
Pid eurtttg niets over de in
rolt T len Sezegd, maar
|tltif„ p aangegeven of hij
|itto„S de huidige wet is ook de
Len tp k n® bedoeld om jeug-
beschermen tegen onge-
confrontaties met bij-
'j geweld of andere aan-
e heelden. Uitgangspunt
e oyJi. door de branche.
'btroW overweegt wel een
Ben. Dat taak °P z*°hte ne~
Bn een i,20u kunnen in de vorm
Katie v eurmerk voor de classi-
P'^penen3' Vide°fUmS 611