Met de banen wil het nog niet erg lukken Ook zonder mini-stelsel slankt sociale zekerheid flink af front' Economie krijgt steuntje fiscus, koppeling blijf Net zoals bij winkels gaan de loketten van publieke diensten straks langer open Behoefte aan deeltijdwerk! taakstraff 'We doen het niet alleen voor de koningin' DE STEM MILJOENENNOTA Kabinet: 'zwarte' klussen 'witten' Sociaie Zaken Starten eigen zaak makkelijker Economische Zaken Premie ziekenfonds fors omhoog; Volksgezondheid De schoonmaker Zorgdrager kiest toch maar cellen Aanpak van geweldfilms ;*S'i,k,V"0"10"8e- WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1995 Minister Wijers (Economische Zaken) wil de Nederlandse eco nomie blijvend in een hogere versnelling zetten. Om het hoofd thema van het kabinetsbeleid 'werk, werk, werk' tot een succes te maken, is extra economische groei nodig. Samen met lasten verlaging voor de bedrijven moet die extra groei een groot aan tal nieuwe banen opleveren. Nederland heeft die extra banen nodig om de werkloosheid te kunnen verminderen. Er komen nu al behoorlijk wat banen bij, dat is het probleem niet. De banengroei is anderhalf maal zo hoog als in de rest van Europa en in de Verenigde Sta ten. In vergelijking met Duits land gaat het in Nederland zelfs drie keer zo hard en vergelijken we de banenmotor met Japan, dan draait die zelfs vijf keer zo hard. Dit jaar komen er 85.000 nieuwe banen bij. Volgend jaar wordt een topjaar met een banengroei van 100.000. En toch daalt de werkloosheid maar stapje voor stapje. Vorig jaar waren er 547.000 werklozen, dit jaar 540.000 en volgend jaar zullen het er nog steeds 530.000 zijn. Ooorzaak is de snelle groei van de beroepsbevolking, die met 1,8 procent veel harder gaat dan in de omringende landen (0,2 pro cent). Nog steeds betreden ieder jaar veel jongeren de arbeidsmarkt. Het aantal vrouwen dat wil wer ken, stijgt nog steeds. En dan zijn er nog de tienduizenden wao'ers die na de strenge herkeuringen weer op zoek moeten naar een baan. Volgend jaar groeit de arbeids markt met maar liefst 90.000 per sonen. Daarom is een extra in spanning nodig om zowel die nieuwkomers als de huidige werklozen aan werk te helpen. „We-halen er niet allés uit," con stateert Wijers. De Nederlandse economie draait weliswaar goed, maar vertoont nog tal van gebre ken. Zo belemmeren de vele re gels mensen om een eigen bedrijf te beginnen. De aanloopkosten zijn zo hoog en de obstakels zo talrijk, dat de creativiteit en on- dernemerslust van veel potentië le zelfstandigen wordt gesmoord. Het kabinet poogt meer dyna miek in de economie te brengen via tal van fiscale maatregelen, zodat startende ondernemers meer mogelijkheden krijgen. De startersaftrek wordt verhoogd, starters mogen investeringen sneller afschrijven en beleggen in startende bedrijven wordt aan trekkelijker. Beginnende onder nemers hebben straks minder vaak een diploma nodig. Onder de werklozen in Neder land zitten vooral veel laagge schoolden. Zij maken de minste kans op werk. De speciale maat regelen die het kabinet neemt om de werkloosheid aan te pakken, zijn bijna allemaal op die groep gericht. De maatregelen op een rijtje: Volgend jaar krijgt iedere werk gever die een werknemer in dienst heeft die minder verdient dan 115 procent van het mini mumloon, een belastingreductie van 1500 gulden. Als een werkgever iemand in dienst neemt die langer dan een jaar werkloos is en niet meer ver dient dan 130 procent van het mi nimumloon, hoeft hij vier jaar lang helemaal geen sociale lasten te betalen. In sommige regio's met een hoge werkloosheid geldt deze regeling al voor werknemers die langer dan een half jaar zonder werk zitten. Het kabinet is van plan werkge vers toe te staan tijdelijk lonen te betalen die lager zijn dan het mi nimumloon. Om jongeren meer kans op een baan te bieden, ontvangen werk gevers voor iedere arbeidsplaats in het leerlingstelsel 4500 gulden. Ook de zogenoemde 'Melkertba- nen' zijn gericht op de laagge schoolden. Over drie jaar moeten er 40.000 van die banen zijn in sectoren als openbare veiligheid, toezicht, kinderopvang, publieke monumentenzorg en milieuzorg. Ook komen er banen bij zieken en verpleeghuizen, bejaardenoor den en tehuizen voor gehandi capten. Ze worden volledig door de overheid gefinancierd. Gemeenten mogen bij wijze van experiment banen scheppen die betaald worden met uitkerings- gelden. Hierdoor zullen de ko mende twee jaar 20.000 banen ontstaan. Het kabinet onderzoekt op welke manier klusjes in huis zó goed koop gemaakt kunnen worden, dat ze niet meer bijna als vanzelf 'zwart' worden gedaan, maar 'wit' kunnen worden aangepakt door laaggeschoolden. De nieuwe bijstandswet, die in januari in werking treedt, geeft gemeenten de mogelijkheid uit keringsgerechtigden onbetaald werk te laten verrichten, vooral om hun kansen op de arbeids markt te vergroten. Daarnaast moeten werkgevers makkelijker mensen in dienst kunnen nemen. Dat doen ze eer der als het personeel niet te duur is. Daarom moeten de loonkosten omlaag en moet de hele arbeids markt flexibeler gaan functione ren. Minister Melkert (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) overweegt daarom de proeftijd te verlengen van twee naar zes maanden. Het kabinet wil ook deeltijdar beid verder bevorderen. Om werk beter te kunnen combineren met zorgtaken, bijvoorbeeld voor kin deren, komen er ruimere moge lijkheden voor ouderschapsver lof. Werknemers kunnen gaan sparen voor meer educatief verlof. Het zonder schade tijdelijk onderbre ken van de loopbaan moet in de toekomst ook mogelijk worden. Ook in pensioenregelingen komt meer variatie en flexibiliteit. Kennis is een ander zwak punt in de Nederlandse economie. Ne derland loopt achter als het gaat om onderzoeks- en ontwikke lingsactiviteiten in de bedrijven. Economische Zaken wil daarom het ontwikkelen van nieuwe, hoogwaardige technologie via al lerlei subsidieregels meer stimu leren. Kennis van universiteiten moet beter haar weg kunnen vinden naar het bedrijfsleven. Onder zoek van universiteiten komt nog te vaak in stoffige lades terecht, vindt Wijers. Als daarnaast op leidingen beter aansluiten bij de eisen op de arbeidsmarkt krijgen meer mensen meer kans op werk. De nieuwe werkgelegenheid moet vooral van het midden- en klein bedrijf (MKB) komen. Economi sche Zaken en MKB-Nederland denken na over maatregelen, die het kleine bedrijven gemakkelij ker moeten maken zaken te doen met de buurlanden. Meer export is de beste garantie voor groei van de kleine bedrij ven. Kleine ondernemers besef fen vaak nog onvoldoende dat er in het verenigde Europa geen we zenlijke belemmeringen zijn om zaken te doen over de grens. Het beleid van het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat meer aansluiten op het belang van eco nomische ontwikkeling. De am bassades zullen daarbij een be langrijke rol spelen. De aandacht richt zich vooral op Latijns-Amerika en Azië. In het zich snel ontwikkelende China wil het ministerie van Buiten landse Zaken een consulaat ope nen in de zuidelijke stad Kanton. Verder wil minister Van Mierlo ondersteuningsposten openen in andere economisch belangrijke gebieden in China, en in India. Internationaal is ook de functie van Nederland als transportland van immens belang. Daarom beroepsbevolking heeft het kabinet een aantal be sluiten genomen, die moeten voorkomen dat Nederland dicht slibt. Files kosten het bedrijfsle ven jaarlijks vele miljoenen. Met de uitbreiding van Schiphol en de aanleg van de Betuwe- en hogesnelheidslijnen moet het vervoer ook in de toekomst onbe lemmerd doorgang kunnen vin den. De overheid steekt ook de hand in eigen boezem. Door allerlei procedures te verkorten, wil het rijk een steentje bijdragen aan het dynamischer maken van de economie. Net zoals de winkels gaan loketten van publieke dien sten straks langer open. En het kabinet pluist bestaande en nieuwe wetten na op de admi nistratieve lastendruk die ze het bedrijfsleven bezorgen. Regels worden waar nodig vereenvou digd of geschrapt. Al die maatre gelen moeten er toe leiden dat er een nieuwe, extra dynamiek ont staat, die de ondernemerszin be vordert. Volgens Wijers moet het dan mogelijk zijn tijdens deze ka binetsperiode inderdaad de 350.000 extra banen te creëren, waarop het kabinet heeft ingezet als resultaat van 'werk, werk, werk.'. Het thema sociale zekerheid was vorig jaar bij de formatie van het kabinet van PvdA, WD en D66 een van de heikele punten. Vooral de VVD zette de hakken in het zand. Die partij maakte zich sterk voor de invoering van een basisstelsel, door anderen ook wel denigrerend aangeduid als 'mini-stelstel'. Daarbij zouden uitkeringen te ruggebracht worden tot 60 pro cent van het minimumloon. Wie meer wilde ontvangen, moest zich dan maar zelf bijverzekeren. Dat ging de twee andere coalitie partners te ver. Afgesproken werd niet meteen drastische ingrepen te plegen, maar pas in de zomer van 1996, halfverwege de kabinetsperiode, te bekijken wat op dat moment het effect zou zijn van de al in gang gezette wijzigingen van de sociale zekerheid. Sommige veranderingen had het vorige kabinet al doorgevoerd, maar men wist nog niét wat de effecten zouden zijn op de kosten van het sociaal stelsel. Andere plannen zijn inmiddels al door het parlement geloodst of zullen daar binnenkort behandeld wor den. Veel waarnemers zagen die afspraak als een tijdbom onder het kabinet. Want hoe zouden PvdA en D66 reageren als de WD in 1996 opnieuw met het mini-stelsel op de proppen zou komen? Het is echter de vraag of het zo ver komt. Want na een jaar 'paars' blijken de tot nu toe inge zette veranderingen al grote ef fecten te hebben. Door de strengere herkeuringen dalen de kosten voor de wao aan zienlijk. Hetzelfde geldt voor de werkloosheidsuitkeringen. Het is veel moeilijker geworden om in aanmerking te komen voor een ww-uitkering. Samen met de re centere maatregelen leiden die ingrepen tot een stevige bespa ring op de sociale fondsen. Voor de wat langere termijn blijft de oudedagsvoorziening wel een punt van discussie. Die gaat vooral over de toekomst van de aow en de manier waarop een aanvullend pensioen kan worden opgebouwd. Ook het voortbestaan van de vut en de flexibele pensionering ko men bij die discussie aan bod. Voorlopig is er volgens staatsse cretaris Linschoten van Sociale Zaken geen reden tot ongerust heid over de toekomst van de Volgend jaar krijgen de burgers in elk geval te maken met de vol gende ontwikkelingen op het ge bied van de sociale zekerheid. Vanaf 1996 wordt voor de meeste werknemers de ziektewet afge schaft. De werkgever krijgt de verplichting het loon door te be talen als iemand ziek wordt. Werkgevers zullen er dus alles aan doen om het ziekteverzuim in hun bedrijf tot een minimum te beperken. Bedrijven met veel arbeidsonge schikten gaan in de toekomst een hogere premie betalen dan be drijven met weinig arbeidsonge schikten. Ook wordt het voor be drijven mogelijk om de arbeids ongeschiktheid van personeel bij particuliere verzekeringsmaat schappijen te verzekeren. De algemene weduwen- en we zenwet (aww) wordt vervangen door de algemene nabestaanden wet (anw). Volgens die nieuwe wet krijgen nabestaanden alleen een uitkering als ze zelf niet goed in een inkomen kunnen voorzien, bijvoorbeeld mensen met kinde ren onder de 18 jaar, arbeidson geschikten en ouderen. Ook krij gen volgens de nieuwe wet nabe staanden, die zelf een inkomen hebben, geen of een lagere uitke ring. De wao-keuringen blijven ge handhaafd, maar worden iets minder streng, onder meer om oudere werknemers niet te veel de dupe te laten worden. In 1993 waren er nog 805.000 volledige wao-uitkeringen, dit jaar zullen dat er waarschijnlijk nog maar 755.000 zijn. De nieuwe bijstandswet, die per 1 januari 1996 in werking treedt, maakt het moeilijker om voor een bijstandsuitkering in aanmer king te komen. Gemeenten be slissen mee over de hoogte van de uitkering. In beginsel moet ieder een die bijstand ontvangt bereid zijn werk te aanvaarden. Alleen voor ouders met kinderen jonger dan vijf jaar geldt een uitzonde ring. De aanpak van mensen die ten onrechte uitkeringen ontvangen, wordt harder. Een wetsvoorstel ligt al bij de Tweede Kamer. De nieuwe regels kunnen al in de loop van volgend jaar ingaan. «STEM De totale uit gaven voor Sociale Za ken en Werk gelegenheid lopen volgend jaar op tot 24,4 miljard gulden. De kinderbij slag wordt in 1996 weer volledig ge koppeld aan de prijsstij gingen. Ver der worden de bedragen met 25 gulden per kind per jaar ver hoogd, mede ter compen satie voor de koopkrachteffec ten van de in te voeren energie heffing. De organisaties die de sociale zekerheid uitvoeren, moeten anders gaan werken om meer mensen aan een baan te kunnen helpen. Ze moeten vooral veel meer samenwerken op gemeentelijk niveau. Ar beidsvoorziening, gemeentelij ke sociale diensten en bedrijfs- Qrganisat.i« tullen de ko. ?ende laren hu« mar van werk aanzienlijk zien veranj ren. Onderzoek heeft aan» toond dat Nederland slechts van de werknemer tijdens it niet goed met de jong en en hun ouders zoe jrg. De rechter moet vak K ouders de opvoeding nh r kinderen buiten de boot fr kinderen zich op het crim ernstiger- Het kabinet wil l politie, justitie, scholen en Jjgd aanpakken. 1 procent van de jongeren 1 iXvi nr nnnnrn rwanini* Melkert. ian doorstroom naar een 1 gare functiê] In Nederlar werkt al 1 °P de L werknemers in deeltijd, tem gemiddeld één op de zéven i West-Europa. Toch blijkt er b nóg meer mensen behoefte bestaan hun werktijd te korten. Als alle wensen c bij werknemers leven wat ij treft hun arbeidstijden in vtf vulling gaan, levert dat in derland 100.000 extra arbeii plaatsen op. y°p de één of andere manier I problemen. De meeste zor- baren de cijfers van de groep regelmatig een misdrijf t Naar schatting ruim ÏO jongeren maken zich her- Idelijk schuldig aan inbraken, |Vingen en mishandelingen. Ijakzijn ze in het bezit van een 'Minder no ta's, meer uit voering' is voor 1996 het devies van het ministerie van Economi sche Zaken. Omdat minis ter Wijers en staatssecreta ris Van Dok vorig jaar de hen opgeleg de ombuigin gen voor de gehele kabi netsperiode al hebben inge vuld, hoeft Economische Zaken in 1996 nauwelijks te Wijers. bezuinigen. In totaal hebben de bewindslieden 3,7 miljard gul den te besteden. In 1996 gaat de nieuwe, ver eenvoudigde vestigingswetge ving in, één van de maatregelen die het mensen mogelijk moet maken makkelijker een eigen bedrijf te beginnen. Er wordt g werkt aan el overeenkonj tussen aantal bedrijven de TechnisJ Universiteit ten om san» te gaan inve teren in 1 derzoek. Er komt IS miljoen den extra b schikbaar voor het vj beteren van de technolf gische stnj tuur in derland. Ecj nomische Z ken trekt volgend jaar 75 n joen gulden uit voor het stim leren van de elektronisch snelweg en kennis-topinstitlj ten. In 1996 wordt 19 miljoen g den extra besteed aan expo( bevordering en econom hulp aan Oost-Europa. De totale uit gaven van dit ministerie be dragen vol gend jaar 12,6 miljard gul den. De awbz-pre- mie (waarmee alleen de langdurige zorg in instel lingen wordt betaald) daalt, omdat er voorzienin gen worden overgeheveld naar de ver zekeringen voor kortdu rende zorg (ziekenfonds en particuliere verzekering). De premies voor die verzeke ringen stijgen. De nominale (voor iedereen gelijke) zieken fondspremie stijgt van 123 naar 294 gulden. De stijging van de particuliere premies staat nog niet vast. Borst. Onkruid verwijderen, afvalbak ken legen èn laaghangende tak ken snoeien. Immers: de gouden koets komt langs en er zou wei eens een tak in het kroontje kunnen blijven steken. De gemeente Den Haag heeft de handen vol aan Prinsjesdag. Op die dag moet de binnenstad glimmen. Het werk begint we ken tevoren en eindigt enkele uurtjes voordat de stoet pas seert. Hans Meijers (47), verantwoor delijk voor het milieubeheer in het stadscentrum, bewaakt het draaiboek. „Het is altijd dezelf de route. Dat maakt het makke lijk." Een week tevoren moet het on kruid langs de route eraan gelo ven. Straten worden nagelopen op gaten en kuilen om ongeluk ken met de paarden te voorko men. In de vroege maandagochtend voor de derde dinsdag rijden de veegmachines over de route, voorafgegaan door vegers met ouderwetse rijstebezems. Dins dagmorgen vroeg rijdt een veeg- machine nog een laatste rondje. Afvalbakken worden geleegd, niet alleen om te voorkomen dat ze te snel volgepropt zijn, maar ook om te controleren of er geen explosieven in verstopt zitten. Tot slot worden verdwaalde vuilniszakken opgehaald. „We doen het niet alleen voor de ko ningin, maar ook voor de toe schouwers," beklemtoont Hans Meijers. Om te voorkomen dat paarde- hoeven wegglibberen op glad asfalt rijden er na elven op dins dagochtend strooiwagens met zand door de binnenstad. Het vervoerbedrijf HTM legt tou wen in de tramrails, zodat de paardebenen daarin niet be kneld kunnen raken. De gemeentewerkers ervaren deze dag volgens hun chef niet als een corvee. Meijers: „Het gaat allemaal vanzelf. Er zijn mensen bij die dit werk al 25 jaar doen." Een van hen staat met zijn zon dagse pak over de werkkleren - compleet met stropdas - op het Binnenhof. Als iedereen in de Ridderzaal zit, gaat hij met zijn veegkarre- tje de drollen van de paarden weghalen. Ook elders in de stad gebeurt dat. Als de stoet met de gouden koets weer rechtsomkeert maakt, komen even later op nieuw de veegwagens de straat op, getooid met vlaggetjes. Het eerder gestrooide zand en de paardevijgen worden verwij derd. De HTM haalt de touwen weer uit de rails. En Meijers kan zijn draaiboek weer dichtklappen. Een kluwen van fiscale maatre gelen moet bijdragen aan de ver groting van de werkgelegenheid, het vermijden van koopkracht verlies en aan versterking van de economische structuur. De totale lastenverlichting bedraagt vol gend jaar 3,9 miljard gulden. Het definitieve belastingplan komt over drie weken, maar in grote lijnen staan de bedragen al vast. De belastingvrije som gaat met 795 gulden omhoog naar 6869 gulden. Het arbeidskosten-for fait - de aftrek die werkende mensen mogen opvoeren - gaat omhoog met 320 gulden naar maximaal 2459 gulden. Niet al leen het tarief in de eerste belas tingschijf gaat wat omlaag, ook de 'lengte' van de tweede schijf - waarover vijftig procent belas ting moet worden betaald - neemt toe: van 88.969 naar 90.821 gulden. Bedrijven kunnen in aanmerking komen voor fiscale voordelen in de vorm van aftrek van loonkos ten. Dat geldt voor bedrijven die actief zijn in het leerlingwezen, voor beginnende bedrijven, maar ook voor 'doorstarters' (bedrijven die pas bezig zijn) en voor bedrij ven die een kinderopvang rege len. Staatssecretaris Vermeend (Belastingen) heeft zijn fiscale maatregelen in drie delen gegroe peerd: de kleinverbruikers heffing, waarvan de opbrengst wordt gebruikt om de loonbelas ting te verlagen, fiscale steun voor het midden- en kleinbedrijf en de btw-maatregelen. Van de opbrengst van de klein verbruikersheffing op gas, elek triciteit, lpg, huisbrandolie en petroleum betaalt het ministerie een hogere ouderenaftrek, een hogere belastingvrije som, een hogere zelfstandigenaftrek en de compensatie voor de lagere over hevelingstoeslag (het bedrag dat werkgevers betalen aan werkne mers na het wegvallen van een deel van de werkgeverspremies). Voor dat doel wordt de belasting in de eerste schijf verlaagd. In het midden- en kleinbedrijf gaat de investeringsaftrek om hoog, mogen startende bedrijven meer fiscaal afschrijven en gaat de overdrachtsbelasting (voor de landbouw) omhoog. In de btw-sector volgt een hele serie - merendeels eerder aange kondigde - wijzigingen. Zo gaat het btw-tarief bij cultuur, sport en voorbehoedmiddelen naar zes procent. Kinderopvang wordt vrijgesteld van btw. De verlaging wordt 'betaald' met de opbrengst van het bestrijden van zoge naamde btw-constructies. Jonge bedrijven krijgen een fis caal voordeel van 55 tot 60 mil joen gulden. Financiers van star tende bedrijfjes en bedrijven, die na een periode van circa vier jaar voor de keus staan door te gaan of uit te breiden, krijgen aanzien lijke belastingvoordelen in de schoot geworpen. De uitkeringen zullen ook na 1996 vermoedelijk gekoppeld blijven aan de lonen in de markt sector. Het kabinet zal de koppe lingswet naar de letter uitvoeren. De afspraak in het regeerakkoord dat gemiddeld in de regeerperio de een 'halve koppeling' zal wor den doorgevoerd, is daarmee ach terhaald. Dat valt op te maken uit een toe lichting van minister Zalm (Fi nanciën) op de Miljoenennota. Zalm zegt met nadruk dat het ka binet de wet zal uitvoeren en spreekt met geen woord over de afspraak in het regeerakkoord, waarover begin dit jaar nog one nigheid opflakkerde in de coali tie. Vooral van WD-zijde is toen met klem betoogd dat er een afspraak bestaat om de uitkering® de helft te laten meestijgen de lonen in de marktsector. temin besloot het kabinet ai; om voor 1996 een volledigs peling te laten gelden. In de koppelingswet staat uitkeringen gelijk mogen iopi met de lonen in de ma» als het aantal inactieven 11 dan 82,6 procent. Hetz uit dat dit percentage de8 de jaren niet meer zal overschreden. Bovendien zijn ook de twe re ontbindende voor® vooralsnog niet van toepa niet te verwachten: een toestand van de rijksbegro» een onevenredig hoge ging in de marktsector. Het volgend jaar krijê® ven en burgers een laste ting van 3,9 miljard Daarmee is het tota het kabinet deze rege wil inzetten voor 1 ting in 1996 bijna he VanPa7l997 wil Zalm1 deajjj meer richten op het ter 8 van het overheidstel, door er ook minder ge- komen voor intensive™ leid. Uen en gaan ze zich te buiten L verschillende soorten drugs. Lral de grotere steden kampen Vt steeds ernstiger jeugdcrimi- «liteit. In alle fronten wordt de aanval «et. Drie vrouwelijke staats- jetarissen - Schmitz (Justitie), \etelenbos (Onderwijs) en Terp- L (Welzijn) - leiden het offen- L pe school, de buurt, maar Lpolitie en justitie moeten zich jetten om jongeren weer op het i(hte pad te brengen of te voor- Len dat ze in de problemen ra- iiischillende politiekorpsen 8bben al scholen geadopteerd en pen daar voorlichting om cri- Jialiteit te voorkomen. Justitie ilook dat het openbaar minis- Be en de kinderbescherming deskundigheid krijgen over e manier waarop ze scholen voorlichten over crimi- iteit en strafrecht. 1 te voorkomen dat jongeren «school buiten de boot vallen, vaat justitie zich meer richten op lging van ouders die stel de leerplichtwet over- Daarnaast worden ■alers die drugs aan jongeren Bij haar aantreden verkondigde (minister Sorgdrager van Justitie lat zij de oplossing van het cel- Wekort vooral wil zoeken in «er alternatieve straffen. Een ir later komt zij echter tot de Itcnclusie dat deze alternatieve iffen allerminst zaligmakend ,L |e moeten ons niet rijk rekenen «(alternatieve straffen; er blijft Itijd een groep voor wie dit niet beste oplossing is," aldus de Bister. De verge lecriminaliteit neemt nog steeds ding voor i «en dat heeft tot gevolg dat de siotherapie «p om meer cellen nog groter wordt b lordt. Sorgdrager gaat ervan uit perkt. Z hter altijd een cellentekort zal kenfondsve lijven, maar het moet volgens zekerden ar 'niet te gek worden'. Ze krijgen n( «ft van het kabinet 2 5 0 milj oen slechts neg ulden extra gekregen voor de behandelin- 0» van duizend cellen tussen gen verg» 996 en 1998. Deze zogeheten so- met eventul «e cellen voor een kort verblijf nog eens n omen vooral in de grote steden, gen behano lok komen er tussen 1996 en lingen do 998 170 plaatsen in tbs-inrich- een oefent» togen bij. De minister is van rapeut. lm ieder arrondissement of res- maatregel ort een contingent cellen voor geldt n 'bestraffen te geven. Het open voor ch iar ministerie in de regio's kan nisch zieke' aj zelf bepalen welke categorie Het zie® vertreders het eerst zijn straf fonds te loet uitzitten, goedt niet langer tandheelta It minister wil de druk op het dige behandelingen bij act ellentekort verder verlichten tienjarigen. De controle oor sneller en korter te straffen, mondhygiënische behandelt evvil gaan toelaten dat een ge worden nog wel vergoed. mgene het laatste deel van zijn Ziekenhuizen krijgen 1201» straf, onder strikte voorwaar- joen gulden extra, waarvan m en strikt toezicht, buiten de miljoen voor topzorg. "angenis verblijft. I ziJ korte celstraffen va- omzetten in werk- en leer- 1 en. Volgens haar is bij so- J zekerheidsfraude een alter- "ve straf een goed middel. Bij e veroordeelden kan daar in leerstraf in de vorm van budgetteringscursus worden ie»pt')'net werkt aan een nieu- Niv °nde frlmvert°ningen. De L, ttlmkeuring voldoet niet ^Mede als gevolg van de op- v®n de videoverhuur- M, Re> die niet onder de wet r'ttevendien wordt in de hui_ Pid eurtttg niets over de in rolt T len Sezegd, maar |tltif„ p aangegeven of hij |itto„S de huidige wet is ook de Len tp k n® bedoeld om jeug- beschermen tegen onge- confrontaties met bij- 'j geweld of andere aan- e heelden. Uitgangspunt e oyJi. door de branche. 'btroW overweegt wel een Ben. Dat taak °P z*°hte ne~ Bn een i,20u kunnen in de vorm Katie v eurmerk voor de classi- P'^penen3' Vide°fUmS 611

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 12