Marieke Simons is goud waard
DE STEM
Rien Poortvliet: liever ambachtsman dan kunstenaar
Creatief-maffe sho
sterk GQSH^circiA
Hoogste Theaterdansprijs voor veelzijdigheid, perfectie en bezieling
Premiere van Tralievader
naar boek Carl Friedmai
Solist
Sprookjes
Couperin
Bach in
Afrika
Virginia
Traditions
1
Tony Joe White
niet in Tilburg
HET GROENE
BOEKJE
Leeuw e(n) deel
BELGIË FRANS 1
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
Gids
OSTBM
DINSDAG 19 SEPTEMBER 1995
Door Mick Salet
Soest - In standaardwerken
over schilderkunst staat hij
niet tussen Pissarro en Paulus
Potter, maar voor massa's
mensen was Rien Poortvliet
toch een subliem schilder, een
ouderwets en onovertroffen
tekenaar.
„Ja, Rien Poortvliet was een echte
vakman. Hij kon tekenen wat hij
wou", vertelt Wil Huygen, die sa
men met Rien Poortvliet bestsel
lers over David de Kabouter en
Klaas Vaak maakte. „Maar hij
heeft nooit de waardering gekre
gen die hij verdiende. Zijn werk
hangt in geen enkel museum, be
halve dan zijn eigen museum."
Voor de buitenwereld deed Rien
Poortvliet alsof dit hem niets kon
schelen, maar Wil Huygen weet
dat het hem toch pijn deed. „Hij
vond toch dat hij niet rechtvaar
dig behandeld werd."
Dat hij niet als een echte kunste
naar gezien werd, vond Rien
Poortvliet niet erg. Integendeel.
Hij ging er prat op geen modern
kunstenaar, maar een ouderwets
vakman te zijn. Kunstenaars, dat
waren schilders als Karei Appel,
die met kleurenverf en kwasten
knoeiden zonder dat je uiteinde
lijk kon zien wat ze nou geschil
derd hadden. Dat vond hij dus
echt niks. Rien Poortvliet was lie
ver een ambachtsman die een hert
zó kon schilderen dat het voor
honderd procent een hert was. De
illustrator hoorde tot de grote
groep mensen die kunst knapper
vinden als je kunt zien wat het is.
En op dat gebied was hij een
meester.
Rien Poortvliet was ook een con
troversieel man. Met pen en pen
seel vereeuwigde hij reeën, met
zijn buks schoot hij ze dood. En
alle twee deed hij het met volle
overtuiging. Rien Poortvliet was
een enthousiast jager en een emo
tioneel verdediger van de jacht,
die hij noodzakelijk vond voor
een verantwoord wildbeheerder.
Rien Poortvliet was ook een con
servatief man. Streng gelovig en
met een hart dat klopte voor het
koningshuis. Tot de mooiste mo
menten in zijn leven beschouwde
hij de de prinsjesdag dat hij in vol
ornaat naast de Gouden Koets
mocht lopen èn de koninginnedag
dat hij Ridder in de Orde van
Oranje-Nassau werd.
De beestenschilder, zoals hij zich
zelf nuchter noemde, laat een se
rie bekende en veel bekeken boe
ken na, zoals Leven en werken
van kabouters, Te hooi en te gras,
Langs het tuinpad van mijn vade
ren, Aanloop en Briesend paard.
Rien Poortvliet
Marieke Simons, sinds
1988 danseres bij Het
Nationale Ballet, krijgt
de Gouden Theaterdans-
prijs van de Vereniging
voor Schouwburg- en
Concertdirecties (VSCD).
De prijs wordt op 15 ok
tober tijdens het Holland
Dance Festival in Den
Haag uitgereikt.
De jury ziet haar als een
zeer veelzijdig danseres,
die technisch perfect en
met een grote bezieling
haar vak uitoefent. Het
afgelopen seizoen had zij
belangrijke rollen in on
der meer Shamrock,
Even the Angels fall, Di
version of Angels en
danste zij de pas de deux
De Blauwe Vogel in The
Sleeping Beauty.
Door Rinus van der Heijden
Marieke Simons is al zeven jaar
danseres bij Het Nationale Bal
let. Het afgelopen seizoen brak
haar ster echter pas goed door.
Ze heeft zoveel energie, dat ze
ontploft als ze aan de kant moet
zitten. Hoe meer ze doet, hoe be
ter ze zich voelt. „Klassiek bal
let, daar kan ik geen genoeg van
krijgen. Ik vind het heerlijk om
The Sleeping Beauty twintig
keer te doen", zegt ze vol over
tuiging.
De 25-jarige Marieke Simons is
sinds september 1988 in dienst
van Het Nationale Ballet. Ze is
momenteel ingedeeld bij de co
ryphees, een rang boven corps de
ballet. Het lijkt er echter op, dat
het afgelopen seizoen pas haar
doorbraak betekende. „Ik heb
een waanzinnig seizoen gehad",
beaamt ze.
„En daar ben ik ontzettend blij
mee. Ik heb altijd mijn best ge
daan, dat is me aangeboren.
Maar vaak hangt succes af van
timing en geluk. Dat het afgelo
pen seizoen voor mij zo goed
was, komt misschien wel omdat
ik een bepaalde ontwikkeling
heb doorgemaakt. Veel mensen
zeggen dat ik volwassener ben
geworden.
Dat laatste is zeker een feit. Ma
rieke Simons, die met haar be
trekkelijk korte, compacte li
chaamsbouw niet direct het fa
voriete lijf heeft voor een klas
sieke danseres, wist zich echter
op andere punten te onderschei
den: een verbazingwekkende
techniek en een ontembare vita-
Marieke Simons brak vorig seizoen pas goed door als talent bij Het Nationale Ballet.
liteit. Dat zij al in 1986 de aan
moedigingsprijs van de Stichting
Dansersfonds '79 kreeg, in 1988
de uiterst prestigieuze Prix de
Lausanne Professionel binnen
haalde en ook nog werd genomi
neerd voor de Zilveren Theater
dansprijs spreekt natuurlijk ook
voor zich.
Maar pas tijdens het afgelopen
seizoen bracht Het Nationale
Ballet zijn waardering naar bui
ten door Marieke Simons belang
rijke rollen toe te kennen.
„Dat is het mooie van deze
groep", vindt de danseres. „Je
hoeft daarvoor niet per se solist
te zijn. Zelf vind ik dat ik be
paalde hoofdrollen best zou kun
nen doen, in Giselle bijvoor
beeld. En natuurlijk hoop ik diep
in mijn hart hier ooit solist te
worden. Hoe liever ik iets wil,
hoe meer het helpt mijn energie
erin te stoppen, een stuk te vi
sualiseren. Je hebt ervaring no
dig, daar krijg je meer zekerheid
van. Als je in de eerste bezetting
van een ballet zit, krijg je veel re
petities. Anders kom je niet zo
vaak aan de beurt."
Het Nationale Ballet onder artis
tieke leiding van Wayne Eagling
is volgens Marieke Simons een
ander gezelschap geworden. „De
manier van werken is beter. De
bezetenheid van Rudi (van Dant-
zig, de vorige artistieke direc
teur, RvdH) was heel leuk. Maar
van Wayne stel ik vooral de din
gen op prijs die hij kan doorge
ven aan dansers. Bij hem is er
veel aandacht voor technische
dingen, bij Rudi was er vooral
passie. Bovendien is Wayne heel
open, je kunt hem zo aanklam
pen over bepaalde zaken. Zijn
drempel is laag."
Dat haar talent nu volop boven
komt drijven, wordt uitgedrukt
in de rollen die Marieke Simons
krijgt toebedeeld. Vindt zij daar
bij dat zij voldoende ont
plooiingsmogelijkheden krijgt
bij Het Nationale Ballet?
„Het afgelopen seizoen zeker
wel. Ik had voorheen wel vaker
leuke dingen gedaan, zoals in
Episodes van George Balanchi-
ne. Maar dan kwamen er weer
periodes dat ik niets te doen had.
Dat is moeilijk, want dan kun je
geen continuïteit opbouwen. Je
moet ook een bepaald zelfver
trouwen kunnen kweken om din
gen te doen. Bovendien zijn niet
alleen de voorstellingen leuk,
maar ook de repetitieperiodes.
Daarom doe ik ook zo graag The
Sleeping Beauty. We moeten
daar onder leiding van Wayne
veel voor repeteren. Het proces
dat daarbij plaats vindt, is even
interessant als de voorstellin
gen."
Marieke Simons is een uitgespro
ken klassieke danseres. „Modern
vind ik ook leuk, maar de uitda
ging van klassiek ballet is leuker,
spannender, moeilijker. Klassiek
ballet is heel zuiver en als uit
voerder moet je perfect zijn."
En blijft het dan leuk om veel
vuldig sprookjesballetten te dan
sen?
„Ja, fantastisch is dat", lacht ze
breeduit. „Ik kan er niet genoeg
van krijgen. Het Zwanenmeer is
mijn favoriete ballet. Ik heb nog
nooit gebaald als ik de witte akte
daaruit voor de zoveelste keer
dans. Soms ben ik doodmoe,
maar als dan de muziek opklinkt,
neemt dat de vermoeidheid over.
Ik heb bezetenheid nodig om dit
allemaal te kunnen doen. Mijn
„Weinig componisten worden
door clavecinisten zó aan het
hart gedrukt als Francois Coup
erin", schrijft de Franse claveci-
nist Olivier Beaumont in het
boekje bij de cd-opname van het
Premier Livre de Clavecin. „Het
werk van Couperin is een gehei
me tuin, waarin uitvoerenden
hun eigen 'art de toucher le cla
vecin' kunnen verwezenlijken".
Franpois Couperin schreef tus
sen 1707 en 1730 meer dan 240
werken voor clavecimbel. Hij
oefende met dat oeuvre een
machtige invloed uit op de kla
viermuziek in Frankrijk en de
rest van Europa. Hij was ook de
auteur van het leerboek L 'Art de
Toucher le Clavecin.
Het spel van clavecinist Olivier
Beaumont is een lust voor het
oor. Deze wijze van clavecim-
belspelen, rechttoe rechtaan, is
een verademing vergeleken bij
de speeltrant van de huidige
Noordeuropese clavecinisten
(Nederlandse, Vlaamse, Engel
se). Die gaan vaak erg ver in
temposchommelingen, inhouden
en versnellen. Deze Fransman
speelt wat er staat, heel correct,
en besteedt veel zorg aan een
juiste uitvoering van het onop
houdelijke trillen en kwinkele
ren dat deze muziek kenmerkt.
(Erato Musifrance 0630-10694-
2)
HANS ROOSEBOOM
De cd 'Lambarena - Bach to
Africa' is een intrigerende pro-
duktie waaraan hoorbaar met
grote inzet en perfectionisme is
gewerkt. De bedoeling van de
schijf is een eerbetoon aan Al-
bert Schweitzer, de man die
twee continenten in zich vere
nigde. De makers van deze cd
hebben die onwaarschijnlijke
combinatie Europa-Afrika mu
zikaal willen uitdrukken, en zijn
daarin geslaagd. Aanleiding zal
waarschijnlijk de dertigste ver
jaardag van Schweitzers overlij
den zijn.
Albert Schweitzer combineerde
drie vakgebieden in één per
soon. Hij werd - in chronologi
sche volgorde - theoloog, musi
cus en arts, en beoefende die
vakgebieden vervolgens tege-
lijktijdig. Schweitzer werd in
1875 geboren in de Elzas (toen
Duits), studeerde in 1899 af als
Frangois Couperin
theoloog en in 1905 als organist
en muziekwetenschapper. Daar
na ging hij medicijnen studeren
en vestigde zich in 1913 in cen-
traal-Afrika. Tot zijn dood in
1965 woonde Schweitzer in
Lambarene. Jaarlijks trok hij
door Europa om door middel
van orgelconcerten en lezingen
over Bach, Jezus en Afrika geld
in te zamelen voor zijn oer
woudziekenhuis.
Twee hedendaagse musici, Hug
hes de Courson en Pierre
Akendengué, respectievelijk uit
Frankrijk en Gabon, zijn hon
derd dagen de opnamestudio in
gegaan om deze buitengewone
cd te maken. Muziek van Bach
wordt aangevuld en 'verrijkt'
met Afrikaanse ritmiek (het
slotkoor van de Johannes Pas
sion begeleid door ritmisch
handgeklap en nachtelijke oer
woudgeluiden) en afgewisseld
met puur Afrikaanse zang en
percussie. Een vakkundig ge
maakte cd om gefascineerd naar-
te luisteren. (Sony SK 64542)
HR
Onder de titel 'Virginia Tradi
tions - Non-Blues Secular Black
Music' is een allegaartje ver
schenen van volksmuziek uit de
Amerikaanse staat Virginia. Zo
als de titel al aangeeft gaat het
hier om muziek van de zwarte
bevolking, maar géén blues, spi
ritual of gospel.
Wat er dan overblijft horen we
hier: muziek door het volk, voor
het volk. Gezongen en gespeeld
op instrumenten als banjo, gi
taar, accordeon en mondharmo
nica. Hier is werkelijk sprake
van volksmuziek, die op geen
enkele wijze tot kunst is gesu
blimeerd.
Bijna al deze muziek wordt ge
speeld door muzikale analfabe
ten, en de eerljkheid gebiedt te
zeggen dat het soms puur slecht
is, vals, zonder maat of toon, op
ontstemde instrumenten, maar
wel altijd eerlijk gemeend. De
opnamen dateren grotendeels
uit de jaren '70, de muzikanten
waren toen meestal al op gevor
derde leeftijd. (Global Village
CD 1001, M W)
HR
NEDERLAND
Breda - Chassé Theater. 'Shak
edi Bobo' door de Berlijnse cir-
cus-rock-theatergroep GOSH.
Regie: Michel Dallaire. Gezien
op maandag 18 september.
Nog te zien tot en met 26 sep-
t.pmhpr
Door Marjan Mes
Echte clowns zijn er niet en
beesten evenmin. Wel de raar
ste figuren in maffe uitmon
stering, waarvan het heel even
lijkt alsof hun kunsten zich
zullen beperken tot een rondje
'tussen de schuifdeuren'. Lijn
valt er ook nauwelijks te ont
dekken in de strapatsen van
het zooitje ongeregeld, dat sa
men de internationale rock-
circus-theatergroep GOSH uit
Berlijn vormt.
Maar schijn bedriegt, want de
Duitse en Franse artiesten bar
sten in het programma Shak edi
Bobo niet alleen met veel talent
los in de smakelijkste muziek,
maar ook in onverwachtse hals
brekende toeren. Gelijktijdig aan
de trapeze en aan twee loshan
gende touwen, waaraan sterke
staaltjes acrobatiek worden uit
gevoerd. Bovendien keert een
aantal grappige visuele en muzi
kale vondsten telkens terug in
een andere vorm. Een mannelijke
ballerina op spitzen, vliegtuigjes
en boten, mannetjes op skies en
met zwemvliezen, melige types
die behendig weten te goochelen
met gekleurde plastic emmers,
een violist en bassist die plotse
ling een klassiek balletdansi
geleiden, een onhandige
werpster op te hoge
hakken die echter feilioos
een half ontklede man dier,
bad lijkt te zijn gestapt; dat
en nog veel meer beweegt
JSSÏÏ
zou ik deze wonderlijke
niet eens willen noemen.
voor is het ondanks de acrol
allemaal te kleinschalig
dat is nu juist ook de charm
deze creatieve kunstemaker
het eerder zoeken in 'kleine'
ze acts dan in grootse ei
Leuk is de rol van de vrouw
artiesten die alles kunnen i
zelfspot hun lijven in de .-*> AMn
gooien. Een roodharige,NEDERLAND 2
12.25
Nieuws voor doven en
slechthorenden
prinsjesdag 1995. Recht
reeks verslag rijtoer van de
koningin en van de Troonre
de met gebarentaal voor do-
ven en slechthorenden (tot
14.25)
Nieuws voor doven en
slechthorenden
journaal
B,s ontmoet Henk Elsink,
gesprek
EinHeim fur Tiere, serie
The Cosby Show
Wild, Wild World of Ani
mals: Saga of the Whale
Boggle, spelletje
Studio RKK, actualiteiten uit
de katholieke kerk
Woordroof, spelletje
22.19
22.50
22.53
23.30
23.38
23.43
Ff
o
(I
B
J<
S
IV
w
NED
Wereld wensen: De klini-
downs in Zambia
Televizier, actualiteiten
Het levenslied: Albert Mol in
gesprek met Willeke van Am-
melrooy over de dood
Documentaire: Erfenissen,
(PP): Groen Links (tot 23.01)
lil
achtige zangeres met het uit, Beestenboerderij II
van de jonge Willeke van Am, J» TBechniek ■-
rooy zingt met rauw stemgi B --
Amerikaans en Duitse rockm
mers en weet ook nog aflet
toeren uit te voeren. Ook lie
geleidende orkest frappeert c
dat het alles even goed
Maar ook dat is maar
want GOSH kan zowat alles
een echt circus ook kan. Et
herinnert, zij het in een
gedaante, aan de aandoenl
klunzigheid van circusclo
Shak edi Bobo betekent zo
als: 'Schud maar lekker
piemel'. Die titel is net zo
grijpbaar en dwaas als desl
zelf, die door het pubhek gis
avond enthousiast werd onti
gen.
07.00
07.07
07.22
07.29
09.05
09.08
09.30
09.55
10.00
10.31
11.05
11.32
12.00
12.06
13.00
13.07
13.34
14.04
14.36
15.02
15.33
16.00
16.07
Ji
K
T
O
0
(I
(tot
12.45
11.05
Tijdens Nederlands Film Festival
Van onze filmredactie
Tijdens het 15e Nederlands Film festival in Utrecht (20-29 a
tember) gaat Tralievader van Danniël Danniël in première,A
verfilming van het succesvolle boek van Carl Friedman.
Vlaams-Nederlandse acteur Johan Leysen vertolkt de rol v
de vader, die zijn kinderen bij voortduring confronteert a
zijn concentratiekampverleden.
FOTO FRANS SCHELLEKENS
1
lijf wil natuurlijk niet altijd, ik
moet er veel voor doen. Mijn li
chaam is niet echt soepel, ik moet
het meer van kracht hebben."
Welke rol zou Marieke Simons
op korte termijn het liefst willen
dansen?
„Die van Julia", zegt ze zonder
nadenken. „Dat is een droom van
me die ik altijd al heb gehad. Al
le danseressen die mijn voor
beeld waren, zoals Lex en Karin
(Alexandra Radius en Karin
Schnabel, RvdH), hebben die rol
gedanst." Of de hartewens van
Marieke Simons dit seizoen
wordt vervuld, is niet zeker. Het
Nationale Ballet heeft het pro
gramma al wel gepland, maar de
bezettingen zijn nog niet inge
vuld. Feit is wel dat Romeo en
Julia in de maand december op
de rol staat, dus het hoeft niet
denkbeeldig te zijn dat Marieke
Simons Julia gaat vertolken.
Tralievader is een korte film (56
minuten) die tezijnertijd op tele
visie zal worden vertoond. Ger
Thijs schreef het scenario en
René Seegers heeft de film ge
produceerd.
Het relaas wordt verteld vanuit
het perspectief van de oudste
zoon Max en niet vanuit het ge
zichtspunt van het meisje, zoals
Afgelopen zaterdag maakten wij
in deze krant melding van een
optreden van de Amerikaanse
zanger en componist Tony Joe
White in het Noorderligt in Til
burg. Dat optreden was echter
niet gepland op 17 september, zo
als wij schreven, maar op 15 ok
tober. Om het nog erger te maken
voor de fans van White: het con
cert van 15 oktober gaat niet
door. Tony Joe White komt wel
naar Nederland, maar het is nog
niet duidelijk wanneer.
in het boek, dat in de film ova
gens Lise heet.
Regisseur Danniël Danniël
in 1950 in Haifa (Israël) gebc
en kwam in 1976 naarNederl
waar hij afstudeerde aan
Filmacademie. Hij werd bek
door de korte speelfilms li
Viaduc. Zijn film is een van
tientallen korte Nederlan
films die tijdens het Nederla
Film festival in première gaai
Zo worden ondermeer denien
films vertoond van Ian Kerkl
Mart Dominicus, Rolf Ortl
Ruud Keers en het debuut
Jaap van Hoewijk, oud-stud
aan de kunstacademie St. Jc
in Breda: de doucmentaire Pl
cedure 769 - The Witness to
Execution.
Volgend voorjaar gaat Jen
Krabbé in Antwerpen Twee
fers vol, eveneens naar een b
van Carl Friedman, verfilm
Het wordt een Amerikaanse f
duktie, met in de hoofdrol
Isabelle Rosselini als de joo
orthodoxe moeder en Dirk
garde in de rol van Apfelscta
DOOR WIM DANIËLS
Uitzonderingen beves
tigen de regel. Daar
om zijn er weinig re
gels zonder uitzonderingen. In
de spelling is dat ook zo. Vol
gens een van de nieuwe spel
lingregels krijgt een woord als
'besse(n)sap' een tussen-n,
omdat het eerste deel ervan als
los woord uitsluitend een
meervoud op -en heeft. 'Bes'
luidt in het meervoud 'bessen',
dus schrijven we in de nieuwe
spelling 'bessensap'. In de spel
ling die nu nog even geldt, is de
tussen-n er niet: bessesap.
Een uitzondering op de nieuwe
hoofdregel voor de tussen-n
betreft samenstellingen waar
van het eerste deel een verster
kende betekenis heeft bij het
tweede deel. In 'reuze(n)leuk'
bijvoorbeeld versterkt 'reu-
ze(n)' de betekenis van 'leuk':
niet zomaar leuk, nee, reu-
ze(n)leuk. We schrijven daar
om 'reuzeleuk', zonder tussen-
n, ook al heeft 'reus' als los
woord een meervoud op -en.
Daarnaast schrijven we wel
'reuzenverhalen' (verhalen
over reuzen), want hier is het
eerste deel geen versterking
van het tweede deel. Dezelfde
redenering moeten we volgen
bij het spellen van 'be-
re(n)trots' en 'bere(n)hol': het
eerste krijgt geen tussen-n: be
retrots, het tweede wel: beren
hol.
Uitzonderingen zijn l
Maar lastiger nog zijn uitzon'
deringen op uitzonderingen
En daarmee hebben we hier r
maken. Want de uitzondering
sregel dat de tussen-n weg
bij een versterkend eerste
geldt alleen voor bijvoer,
naamwoorden: woorden
iets zeggen van een zelfsta
naamwoord (een zelfsta°
naamwoord is een woord w
je 'de', 'het'of 'een' voor kun
zetten: de fiets, het ide
vader). 'Beretrots' is een 9
voeglijk naamwoord want
kan" bijvoorbeeld iets zegg
van 'een vader': een beret
Een woord als 'leeuwe(n)d«]
daarentegen - dat we nu
zonder tussen-n schrijve<j
een zelfstandig naamw
Daardoor volgt het in de
we spelling de hoofd egd
krijgt het wél een tus
(leeuwendeel), ondan
•leeuw'de betekenis van d«
versterkt. Erg lastig dus, ma
het wordt nog lastiger.
praktijk
09.30)
Ik mik Loreland (tot 10.20)
Ferhalen fan in museum
(tot 10.50)
Geef mij maar een boek V
(tot 11.25)
Vreemde talen. Afl. 1 (tot
12.00)
journaal
Prinsjesdag 1995. Recht
streeks verslag rijtoer van de
koningin naar de Ridderzaal
en van de Troonrede met aan
sluitend een discussie vanuit
de centrale hal van de Tweede
Kamer (tot 15.55)
Little Girl on the Farm, te
kenfilm
IS,33 Skippy, jeugdserie
MO Danger Bay, jeugdserie
17,28 2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.5 Hoofd
punten uit het nieuws
De rooie draad, serie
Mag ik een week van je le
ven?, reportage-serie over
zendingsprojecten: Operatie
Mobilisatie en het project Le
ven op straat in Canada
De moerassen van de rode
ibis, natuurfilm
Antenne: Aan het einde van
de tunnel, documentaire
waarin de in Nederland gebo
ren professor Zvi Eyal zijn visie
geeft op de vredesonderhan
delingen in het Midden-Oos
ten
21.48 Nederland zingt, koor- en sa-
16.47
17.07
18.00
18.15
18.30
18.40
19.00
19.30
20.20
22.00
22.16
22.34
23.25
00.25
RTI
07.00
07.10
07.15
07.55
08.08
08.35
09.30
10.00
11.00
11.45
12.30
14.50 Vacaturebank 15.10 Le débat
16,30 Maguy, serie 17.05 La bande a
Carlos, magazine 17.30 Life goes on, se
lla 18,30 Régions soir 18.50 Cartes sur
table 19.10 Le quotidien les sports
19,30 Nieuws 20.10 Double 7, spelletje
21.35 Pulsations, gezondheidsmagazine
22.40 Frangoise et les siens, magazine
23.20 Nieuws 23.50 Réflets du libéralis
me (tot 24.00)
",30 Aquatica, watersportmagazine
18,00 lei Bla-bla, kinderprogramma
1859 Maguy, serie 19.30 Nieuws. Met
gebarentaal 20.06 Basketball-Magic
Johnson a Gand 21.32 Champions '95,
autosport 22.04 Nieuws 22.28 Cheval
passion, paardesportmagazine 22.59
M infos (tot 23.27)
'830 Morgenmagazin 09.00 Ta-
5®chau 09-03 The Flying Doctors, serie
'845 Fit forever 10.00 Tagesschau
'"•03 Zurück in den Regenwald, repor
tage over strijd Amazone-indianen
'845 Info Gesundheit 11.00 Ta-
gosschau 11.04 Peter Bongartz: Glück
Raten, verhalen 11.50 Die Goldene
-ARD-Fernsehlotterie 12.35 Umschau
"■55 Presseschau 13.00 Tagesschau
"•05 Mittagsmagazin 13.45 Wirt-
«Jte-Tetegramm 14.00 Tagesschau
bit! SctllnnPf-19 7 17, telefonische
«show 14.30 All Creatures Great and
itt ic r'e J0rgen Fliege antwor-
15,00 Tagesschau 15.03 Barriga de
flio soaP 16.00 Tagesschau 16.03
«JA talkshow 17.00 Tagesschau
I y° Brisant, magazine 17.40 Regiona-
ormatie 1^-90 Tagesschau-Tele-
l(i Verbotene Liebe, serie
Marienhof, Serie 18.49 Ta-
techau-Telegramm 18.54 Die Kom-
serie 20.00 Tagesschau 20.15
Somme
men-Tt
amusei
22.00
kal, sa
men
00.15
zin 01.
(tot 03
Dl
05.30
tage
Sport-!
15.30
15.55
16.05
Sport I
journa
18.05
Heute
daadv
humoi
Heute
bouwi
miercz
daads'
Uchui
08.15
sus
09.05
levisie
Probe
Das
13.15
Aktue
In Fof
Mark
Fenst
16.3C
17.0C
chricl
18.05
zine
terpri
Dolla
RADIO
,5DI0RIJNM0ND
tons SU* Mulder' 9 00 Nederlands produkt. 10.0C
met en Menno Tamming. 12.00 De middac
kel iT^4'00 nenrii"----- 1
C0P°*™v
-,'vi ci in
i'itt Henr'ëtte Geeve. 15.00 Boele en Boswin
n vandaag. 18.00-19.00 Post aan de te
OMROEP
Nieuws:
BRABANT
'•05 A' 216 Radio
Crmteiten en sP°rt- 7-20 Pe Riantin Brabant
an Johan Verschuuren. 7.32 Actualiteiten
7.23
7,55 Wt
gevolgd door regionaal nieuws
-Jio's Z.O, M. en N.O) 7.55 De krant ii
Nieuwe'°.^8''8,99 Verkeersinformatie. 8.10 Ra
807 Muziew" i 8,33 Actualiteiten. 8.55 Weermar
kjik. 10 30 n 9,89 De scheurkalender. 10.07 Draaf
"""11.30 0 6 scheurkalender. 11.07 Van harte, m'
,ice en aaen! urRa'ender. 12.05 Actualiteiten, se
tualiteiten Pn a'13,19 Radio Nieuwscentrale. 13.34 A<
Prikbord I TcSrCevoor de re9io' '4-08 Muziek-15-°
Reactiei van I P"kb°rd 17'05 A«ualiteiten-17-3
custeraars op nieuws afgelopen weel